abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 februari 2016 @ 16:04:10 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159808145
Zo zijn er hele volksstammen die bij het zogenaamde gezicht op mars hele lamenten schreven over de betekenis ervan. Gedetailleerde foto van het zg gezicht laat zien dat de slechte Viking opname je op het verkeerde been zetten ( rechts onder)

[ Bericht 1% gewijzigd door Dance99Vv op 10-02-2016 17:27:45 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 10 februari 2016 @ 16:25:05 #127
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_159808640
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook dat. :)

Zoals gezegd... het enige verschil dat mij echt opvalt is de hoeveelheid zand ten opzichte van de eerste foto.
Dat was me idd ook opgevallen. We hebben het hier over een veranderlijke omgeving :)
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 10 februari 2016 @ 16:26:38 #128
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_159808677
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:12 schreef jogy het volgende:

[..]

[..]

[..]

Speciaal voor de mensen met visuele beperkingen

[ afbeelding ]
Ooh op die manier :)
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_159809936
Wat een arrogantie van TS. Valse beweringen over wat de wetenschappelijke benadering is. Mensen persoonlijk aanvallen als ze het niet met hem eens zijn. Tunnelvisie. Niet reageren op inhoudelijk commentaar. Wetenschappelijk bewijs 'ontkrachten' met emotionele berichten.

Ik houd me verder buiten deze (in mijn ogen vrijwel inhoudsloze) discussie, omdat ik nu zelf op de persoon aan het spelen ben.
  woensdag 10 februari 2016 @ 17:23:48 #130
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159809963
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 17:22 schreef Stompzinnig het volgende:
Wat een arrogantie van TS. Valse beweringen over wat de wetenschappelijke benadering is. Mensen persoonlijk aanvallen als ze het niet met hem eens zijn. Tunnelvisie. Niet reageren op inhoudelijk commentaar. Wetenschappelijk bewijs 'ontkrachten' met emotionele berichten.

Ik houd me verder buiten deze (in mijn ogen vrijwel inhoudsloze) discussie, omdat ik nu zelf op de persoon aan het spelen ben.
Lees de rest van zijn topics eens, dat is standaard bij hem en trouwens ook nogal standaard in dit subforum.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159820217
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat gaat over Hubble foto's.

Op Mars krijg je foto's van lanschappen met zand en stenen. Hoe is dit van toepassing op stenen en zand:

Natural Color
The colors in this image of a galaxy were chosen to simulate the colors that our eyes might see if we were able to visit it in a spacecraft.

Representative Color
Representative color helps scientists visualize what would otherwise be invisible, such as the appearance of an object in infrared light.

Enhanced Color
Enhancing the visible colors in an image often brings out an object's subtle structural detail.
Oh brilliant ! en nu kunnen ze ons allemaal vertelleen hoe wij dingen zien/bekijken.

We kunnen allemaal naar 'n mooie foto/schilderij/beeld kijken en allemaal veel verschilende interpretaties/meningen enz.over hebben.
Over tien jaren of zo gaan ze 'n Mission to Mars faken, en sommige mensen gaan 't toch geloven.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  woensdag 10 februari 2016 @ 22:13:28 #132
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_159821855
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 21:40 schreef Tingo het volgende:

[..]

Oh brilliant ! en nu kunnen ze ons allemaal vertelleen hoe wij dingen zien/bekijken.

We kunnen allemaal naar 'n mooie foto/schilderij/beeld kijken en allemaal veel verschilende interpretaties/meningen enz.over hebben.
Over tien jaren of zo gaan ze 'n Mission to Mars faken, en sommige mensen gaan 't toch niet geloven.
Even een kleine aanpassing, want er zouden er meer zijn die het wel geloven dan niet zelfde als de maanlanding!
Als we kijken naar 9/11 is dat percentage hoger!
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_159836629
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:12 schreef jogy het volgende:

Speciaal voor de mensen met visuele beperkingen

[ afbeelding ]
^O^
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_159837465
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:38 schreef De_Hertog het volgende:

En dat is het punt wat ik heel de hele tijd probeer te maken: deze twee foto's zijn te vaag om een goed bewijs te krijgen.
Te vaag? Het zijn foto's met een redelijk goeie resolutie. Je kunt gewoon de stenen identificeren in beide foto's.

quote:
Een kleine afwijking op een cruciaal punt en het loopt mis, en die lijnen zitten vol afwijkingen:

• Op foto 2 loopt de groene lijn ineens 'tegen' steen 1 aan terwijl deze op foto 1 er achter langs loopt.
De groene lijnen komen redelijk overeen hoor. Het lijkt misschien alsof hij in foto 2 er direct tegen aan komt, maar als je de lijn doortrekt dan zie je dat dat wel meevalt:

quote:
• Op foto 1 loopt de gele lijn over de top van steen G, op foto 2 loopt deze er voor langs.
De top van de steen is niet belangrijk, het gaat erom dat in foto 1 de gele lijn door het midden van steen G is getrokken. In foto 2 is hij ook ongeveer door het midden van steen 2 getrokken met een hele minieme foutmarge.

quote:
• Op foto 1 loopt de groene lijn over het punt waar steen 3 de grond raakt. Op foto 2 loopt deze op 1/3e van de zijkant.
En als je de groene lijn dan nog iets preciezer zou tekenen in foto 2, dan zou hij meer naar links komen te liggen en zou de rat-steen juist nog meer het beeld in moeten komen.

quote:
• De gele lijn komt op de tweede foto dichter bij het punt waar steen 3 de grond raakt, terwijl deze op de eerste foto een flink eind er van af zit.
Dat is omdat je vanaf de heuvel naar beneden kijkt. Het kleinste hoogteverschil bij de gele lijn kan ervoor zorgen dat het achterliggende gebied "verdwijnt".

Als voorbeeld kun je hier duidelijk zien hoe perspectief dit soort dingen beinvloed:

De situatie is onveranderd vanuit beide zichtpunten, maar van bovenaf kun je plotseling de ruimte niet meer zien tussen beide blokken. Datzelfde is gaande bij die gele lijn en steen 3.

quote:
Als je dit allemaal op 'perspectief' of 'kan nooit helemaal nauwkeurig zijn' wilt gooien, prima, maar dan kun je echt niet met zekerheid stellen dat die steen niet onder die hoop zand kan liggen, bijvoorbeeld. Zo veel onzekerheden en onduidelijkheden, dat ik er bij blijf: op basis van deze foto's is onmogelijk te bewijzen dat de ratvormige steen verdwenen is.
Zoveel onzekerheden en onduidelijkheden is nogal overdreven. De groene en gele lijn kunnen hooguit iets meer naar rechts liggen op foto 2.

Zo moeilijk is kijken in perspectief nou ook weer niet. We hebben hier niet te maken met een buggle piste. De helling loopt redelijk voorspelbaar omhoog in foto 1 en is daarom prima in te schatten in foto 2. Misschien niet met 100% precisie, maar met genoeg precisie om te zeggen dat de gele en groene lijn op de juiste plekken liggen, met misschien een kleine afwijking naar links of rechts.

quote:
En dan ben ik hier nog ver met je mee gegaan: ik heb aangenomen dat de identificatie klopt, terwijl ik sowieso mijn twijfels heb over de hoek bij E, F en G, en tot slot hebben we het niet eens gehad over mogelijk verplaatste stenen. Er zit sowieso meer zand op foto 2, dus er is minstens één storm langs geweest tussen de foto's in. Wie zegt dat alle stenen nog op dezelfde plek liggen?
Als je twijfels hebt bij E, F en G laat jouw analyse dan zien.

En verplaatste stenen kan niet, want de stormen op Mars razen niet hard genoeg om dit soort stenen te verplaatsen. De windsnelheden kunnen zo'n 100 km/u per bedragen, maar de atmosfeer heeft maar 1% de dikte van de atmosfeer van de Aarde.

Foto 2 is een paar weken na foto 1 genomen en in de tussentijd zijn er geen grote stormen geweest.

Dat de steen niet plotseling onder het zand verdwenen kan zijn, bewijzen de sporen van de rover ook in het grote panorama van foto 2:

Als je de sporen verderop beter wilt zien, dan kun je hier het panorama zien en kun je inzoomen:

http://mars.nasa.gov/mult(...)e=PIA16919&view=pano

Er is dus geen zandstorm langs gekomen.
pi_159837606
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook dat. :)

Zoals gezegd... het enige verschil dat mij echt opvalt is de hoeveelheid zand ten opzichte van de eerste foto.
Als er plotseling zoveel extra zand ligt, hoe kan het dan dat de sporen van de rover van een paar weken terug nog steeds te zien zijn?

Als je de sporen verderop beter wilt zien, dan kun je hier het panorama zien en kun je inzoomen:

http://mars.nasa.gov/mult(...)e=PIA16919&view=pano

Er is dus geen zandstorm langs gekomen.
pi_159837648
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:40 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

En er liggen toch gewoon 3 stenen op de groene lijn?
Welke 3 stenen heb je het over?
pi_159837659
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

1) Als er plotseling zoveel extra zand ligt, hoe kan het dan dat de sporen van de rover van een paar weken terug nog steeds te zien zijn?

2) Er is dus geen zandstorm langs gekomen.
2) volgt niet uit 1).

En al zou dat wel het geval zijn dan nog is het interessant om te weten waarom er minimaal meer zand lijkt te liggen in de tweede foto.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_159837679
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 16:25 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat was me idd ook opgevallen. We hebben het hier over een veranderlijke omgeving :)
De sporen van de rover van weken terug zijn nog te zien op het grote panorama. Die sporen zijn in ieder geval niet onder het zand bedolven.

Hoe kom je erbij dat er in foto 2 meer zand te zien is?
pi_159837712
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 17:22 schreef Stompzinnig het volgende:

Welke valse bewering doe ik dan over de wetenschappelijke benadering?

Ik zeg alleen meten = weten. Je moet data verzamelen om je bestaande hypothese te testen.
pi_159837728
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

2) volgt niet uit 1).

En al zou dat wel het geval zijn dan nog is het interessant om te weten waarom er minimaal meer zand lijkt te liggen in de tweede foto.
Waar baseer je dat op dat er meer zand lijkt te liggen?
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 16:12:14 #141
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159837734
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Welke valse bewering doe ik dan over de wetenschappelijke benadering?

Ik zeg alleen meten = weten. Je moet data verzamelen om je bestaande hypothese te testen.
Je hebt alleen geen toegang tot de rauwe data. Als je dat zou hebben dan zou je kunnen meten, nu meet je op zaken die niets te maken hebben met nauwkeurige metingen maar te maken hebben met het mooi presenteren van zaken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_159837794
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op dat er meer zand lijkt te liggen?
Kennelijk ben jij beter in het herkennen van ratten dan van zand. Waarvan akte.
pi_159837826
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Je hebt alleen geen toegang tot de rauwe data. Als je dat zou hebben dan zou je kunnen meten, nu meet je op zaken die niets te maken hebben met nauwkeurige metingen maar te maken hebben met het mooi presenteren van zaken.
Dat wat ik zei over de wetenschappelijke methode ging over de steen die op een bot lijkt.

De rover is daaraan voorbij gereden omdat Nasa DENKT dat er nooit complex leven op Mars is geweest.

Het is een feit dat lang niet zoveel kunnen zeggen over de geschiedenis van Mars als die van de Aarde. Op Aarde hebben we naar ijskernen geboord, we hebben grondlagen onderzocht, fossielen gevonden, enz.

Op Mars hebben een paar rovers hier en daar wat geboord in stenen en we hebben satellieten die het 1 en ander in kaart brengen. Niemand kan met 100% zekerheid zeggen dat Mars in het verleden niet complex leven heeft gehad.

Dus als Nasa dan voorbij rijdt aan een steen die lijkt op een bot, terwijl de rover daar is om stenen te onderzoeken, dan is dat onwetenschappelijk.
pi_159837862
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kennelijk ben jij beter in het herkennen van ratten dan van zand. Waarvan akte.
Ik stel je een serieuze vraag. Hoe kom je tot de conclusie dat er meer zand lijkt te liggen in foto 2?

Laat je je nu niet beïnvloeden door de kleuren van beide foto's? Foto 2 heeft meer een zandkleur dan foto 1, maar kun je laten zien waardoor je denkt dat er meer zand ligt in foto 2?
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 16:19:37 #145
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159837921
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dus als Nasa dan voorbij rijdt aan een steen die lijkt op een bot, terwijl de rover daar is om stenen te onderzoeken, dan is dat onwetenschappelijk.
Niet persee, de onderzoeken die ze doen doen ze volgens de wetenschappelijke methode het al dan niet dingen over het hoofd zien en of links laten liggen heeft niets met onwetenschappelijk te maken maar eerder met prioriteiten en of over het hoofd zien.
pi_159837962
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Niet persee, de onderzoeken die ze doen doen ze volgens de wetenschappelijke methode het al dan niet dingen over het hoofd zien en of links laten liggen heeft niets met onwetenschappelijk te maken maar eerder met prioriteiten en of over het hoofd zien.
De hoofdprioriteit van de rover missies is op zoek gaan naar bewijs van leven. De belangrijkste taak van de rovers is om gaten te boren in stenen om ze vervolgens te analyseren.

De steen die op een bot lijkt past prima in dat plaatje.
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 16:25:02 #147
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159838029
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

De hoofdprioriteit van de rover missies is op zoek gaan naar bewijs van leven. De belangrijkste taak van de rovers is om gaten te boren in stenen om ze vervolgens te analyseren.

Volgensmij heeft de rover niet eens apperatuur aan boord om in zulke kleine stenen te boren, die boor missies gaan (correct me if Im wrong) over gaten in rostlagen en niet over kleine boringen in debrie achtige stenen.
pi_159838035
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Omdat de steen op een bot lijkt?

Voor alle duidelijkheid, we hebben momenteel geen enkele reden om te veronderstellen dat daar dieren met skeletten hebben rondgelopen. Ja, men is op zoek naar sporen van leven. Maar dan hebben we het op zijn best over sporen van microben. Een steen die lijkt op een bot is dan niet interessanter dan andere stenen.
  donderdag 11 februari 2016 @ 16:25:49 #149
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_159838049
@Probably_on_pcp: Wat houdt jou en andere theorie aanhangers tegen om geld bij elkaar te leggen en een vliegtuigje te huren? Zo'n grote rover moet je makkelijk kunnen vinden op een Canadees eiland.
pi_159838066
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik stel je een serieuze vraag. Hoe kom je tot de conclusie dat er meer zand lijkt te liggen in foto 2?

Laat je je nu niet beïnvloeden door de kleuren van beide foto's? Foto 2 heeft meer een zandkleur dan foto 1, maar kun je laten zien waardoor je denkt dat er meer zand ligt in foto 2?
In de eerste foto zijn veel meer kleine steentjes zichtbaar. De tweede foto ziet eruit alsof daar een stoflaag overheen ligt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')