Kan het zonder video's?
De tweede legt niets uit, de eerste duurt 10 min.
Daarnaast is dat fragment, net als de film, zo vaag dat ik me afvraag of je daar de werkelijkheid van de menselijke psyche op moet baseren? Verkeerde werkelijkheden zijn volgens mij juist het hele punt van die film, maar het blijft wel fictie.
Maar goed als het om verkeerd 'opslaan' gaat ben ik het wel met je eens, dat wil ook nog wel eens gebeuren. 'Herinneren' is volgens mij sowieso een proces van vaak ophalen van herinneringen uit het geheugen en dat kan mis gaan als er geen duidelijk referentie kader is.
Woorden leren voor een nieuwe taal wordt altijd nog gedaan op de stamp-methode, maar daar is het boek met woorden de referentie.
Ik vergeet zelf nog wel eens taken waar ik gewoon geen zin in heb, maar wel ja op heb gezegd. Puur omdat ik er geen zin in heb. Die herinnering, van dat moment dat ik vluchtig 'ja' heb gezegd, is dus niet door mijzelf opgehaald, maar zit nog wel ergens half. Ik zelf moet in dit geval de referentie spelen en het ophalen, maar er is simpelweg geen interesse. Wanneer iemand dan vraagt "Hey, ik had dit gevraagd", dan is er een referentie en dan komt de herinnering weer naar boven. "Oh sorry, vergeten!"
In dit geval is het dan een herinnering van een vrij korte tijdspanne die voor mij persoonlijk tijdelijk compleet verdwenen is.
Een StarTrek episode van jaren terug is relatief vrij kort vergeleken met de verlopen tijd vanaf die episode. Dan ontstaan er gewoon gaten. Wanneer die verkeerd opgevuld worden: Het menselijk brein is zeer goed in missende informatie opvullen door gokken of gewoon interpoleren van bekende informatie: dan heb je zo'n verkeerde herinnering. Er is in dat geval geen enkel referentie kader behalve die haperende herinnering.
Bij de "Luke, I am your father", is de referentie kader op het Internet gewoon fout geweest.
Ik gok dat dit de verklaring voor zo'n ontgoocheling na zo'n StarTrek confrontatie is. Missertje in de herinnering opgelopen door dat opvullen, daarna erover gediscussieerd waarbij de fout niet werd opgemerkt en meerdere malen op teruggekomen in andere discussies en zo bouwt zo'n verkeerde herinnering zich op. Het wordt dan een wirwar van herinneringen die andere herinneringen als referentie gebruiken. Die verkeerde 'basis-herinnering' is dan veel sterker dan normale missers, en zeker als het dan ook nog collectief ontstaat.
En dan komt de maker van de serie, het kloppende referentie kader. Daar is je kortsluiting!
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2016 01:09:18 ]