abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159559584
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 00:13 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Nog een dingetje, als dit effect nou echt bestond en iemand heeft een tijdje zich in een alternatieve tijdlijn bevonden. Waarom zijn het dan altijd kleine en triviale verschillen met de huidige werkelijkheid?

Nog geen voorbeelden gelezen waarbij hun hele denkwereld ingestort is na zo'n 'collision' met de werkelijkheid. Het psychologische conflict bij dit 'effect' is denk ik het feit dat de misser niet bij één persoon is maar bij meerderen. Waardoor het groepseffect het wint van de 'Oh, ik zal het wel verkeerd hebben', want ja, de rest dacht precies hetzelfde.
En de kans dat meerdere meerdere mensen dezelfde misser in hun geheugen hebben zijn natuurlijk stukken groter bij kleine details.

Bijvoorbeeld dat Star Trek verhaal gaat over één aflevering van jaren terug. Het probleem ligt al in het feit dat al wat jaren geleden was en dat er simpelweg enorm veel Star Trek episodes zijn. Daarnaast zullen Star Trek fans vast meer SciFi kijken.

Die vraag van dat echtpaar is duidelijk uit een discussie gekomen, het echtpaar heeft niet nèt vorig weekend die missende aflevering gekeken. Dan komt er een discussie/uitspraak over het verhaal/plot rond die 'missende aflevering' en dan spreekt iemand een detail uit wat de andere persoon niet helemaal kan plaatsen/herinneren maar het paste in de rest van de verhaal. Dus als je eenmaal even niet hebt opgelet heb je zo'n herinnering zo binnen.

Ik heb onder invloed ook wel eens een verhaal opgehangen waar ook niet alle details klopten waar ik later tijdens een Google search ook wel eens achterkwam. Zou dat een Mandela Effect bij de luisteraars kunnen triggeren? Na mijn Google search waarschijnlijk niet meer, omdat ik de feiten al heb, maar wat als ik dat niet gedaan had? En de feiten boven tafel kwamen op een moment dat zowel ik als de anderen aanwezig zijn en we allemaal niet meer echt het gesprek kunnen herinneren?
Mijn hypothese is een beetje andersom, in ons zelf. Wij zijn een geavanceerde biocomputer. Onze programering geeft aan wat we zien, opslaan en hoe het eruit ziet als je dat weer oproept.

Denk aan spoonbending matrix, of Inside Out.
pi_159559620
quote:
2s.gif Op maandag 1 februari 2016 00:18 schreef waxmask het volgende:

[..]

Mijn hypothese is een beetje andersom, in ons zelf. Wij zijn een geavanceerde biocomputer. Onze programering geeft aan wat we zien, opslaan en hoe het eruit ziet als je dat weer oproept.

Denk aan spoonbending matrix, of Inside Out.
[citation needed]

Sorry, maar dit volg ik niet, kan het wat uitgebreider? Computer deel mag je overigens overslaan, ik snap computers :P

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2016 00:23:10 ]
pi_159559775
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 00:21 schreef PolitiekGeaard het volgende:

[..]

[citation needed]

Sorry, maar dit volg ik niet, kan het wat uitgebreider? Computer deel mag je overigens overslaan, ik snap computers :P
Zoals dat kale jongetje zegt:

Memories:

En dat er in sommige bollen er wijzigingen zouden hebben plaats gevonden. Oftewel het was er altijd, maar je herinnerings-bal heeft het anders vertaald. Daarom is het effect niet bij iedereen, maar toch een verbazend substantieel deel.
pi_159560194
Kan het zonder video's? ;(
De tweede legt niets uit, de eerste duurt 10 min.
Daarnaast is dat fragment, net als de film, zo vaag dat ik me afvraag of je daar de werkelijkheid van de menselijke psyche op moet baseren? Verkeerde werkelijkheden zijn volgens mij juist het hele punt van die film, maar het blijft wel fictie.

Maar goed als het om verkeerd 'opslaan' gaat ben ik het wel met je eens, dat wil ook nog wel eens gebeuren. 'Herinneren' is volgens mij sowieso een proces van vaak ophalen van herinneringen uit het geheugen en dat kan mis gaan als er geen duidelijk referentie kader is.
Woorden leren voor een nieuwe taal wordt altijd nog gedaan op de stamp-methode, maar daar is het boek met woorden de referentie.

Ik vergeet zelf nog wel eens taken waar ik gewoon geen zin in heb, maar wel ja op heb gezegd. Puur omdat ik er geen zin in heb. Die herinnering, van dat moment dat ik vluchtig 'ja' heb gezegd, is dus niet door mijzelf opgehaald, maar zit nog wel ergens half. Ik zelf moet in dit geval de referentie spelen en het ophalen, maar er is simpelweg geen interesse. Wanneer iemand dan vraagt "Hey, ik had dit gevraagd", dan is er een referentie en dan komt de herinnering weer naar boven. "Oh sorry, vergeten!"

In dit geval is het dan een herinnering van een vrij korte tijdspanne die voor mij persoonlijk tijdelijk compleet verdwenen is.

Een StarTrek episode van jaren terug is relatief vrij kort vergeleken met de verlopen tijd vanaf die episode. Dan ontstaan er gewoon gaten. Wanneer die verkeerd opgevuld worden: Het menselijk brein is zeer goed in missende informatie opvullen door gokken of gewoon interpoleren van bekende informatie: dan heb je zo'n verkeerde herinnering. Er is in dat geval geen enkel referentie kader behalve die haperende herinnering.

Bij de "Luke, I am your father", is de referentie kader op het Internet gewoon fout geweest.

Ik gok dat dit de verklaring voor zo'n ontgoocheling na zo'n StarTrek confrontatie is. Missertje in de herinnering opgelopen door dat opvullen, daarna erover gediscussieerd waarbij de fout niet werd opgemerkt en meerdere malen op teruggekomen in andere discussies en zo bouwt zo'n verkeerde herinnering zich op. Het wordt dan een wirwar van herinneringen die andere herinneringen als referentie gebruiken. Die verkeerde 'basis-herinnering' is dan veel sterker dan normale missers, en zeker als het dan ook nog collectief ontstaat.

En dan komt de maker van de serie, het kloppende referentie kader. Daar is je kortsluiting!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2016 01:09:18 ]
pi_159560409
[offtopic]
Dat verkeerde data opslaan en daarna refereren is trouwens een groot probleem binnen de informatica wanneer het om veel data gaat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Data_integrity

Rond Databases is er een tijdje een hype geweest over NoSQL databases die sneller veel data konden opslaan ten koste van integriteit. Kan leuk werken voor oninteressante data: posts op een social media website, maar elk andere toepassing is vaak een drama. Zelfs het eerste wordt nog wel in twijfel getrokken.
http://www.sarahmei.com/b(...)d-never-use-mongodb/
[/offtopic]

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2016 01:29:15 ]
  dinsdag 2 februari 2016 @ 15:44:57 #56
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159597623
Dit is meer TRU dan BNW maar het 'fenomeen' blijft tof O+.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_159808514
Misschien niet gerelateerd, of juist wel...

Maar ik ben iemand die heeft leren lucide te dromen sinds de peuterschool... Leuk denk je, controle hebben over je dromen. Maar er zijn dan ook dromen die 'vergrendeld' zijn, kan je niks in doen en alleen een bepaald verhaal lijn volgen.

Gevolg is dat ik ondertussen alles doe om mijn dromen te blokkeren/niets er van te herinneren in de ochtend omdat te veel invloed heeft op de dag verloop.

Als ik mijn dromen herinner, kan ik stukken van de dag 'voorspellen'. Die zijn in mijn droom al gebeurd. Als of het een visie in de toekomst is. Klinkt zweverig, zelf zou ik hier afhaken met lezen tbh...

Ik heb paar keer de proef op de som genomen, door op de momenten dat ik mijn droom herleef in de 'realiteit', om te kijken of je het verloop kan veranderen. Door bijvoorbeeld niets te zeggen waar je iets gezegd zou hebben, of totaal iets anders doen dan wat er gedaan werd in de droom (stil staan waar gelopen werd, "nee" zeggen wanneer je "ja" gezegd zou hebben volgens de droom, enz).

Alleen het maakt echt geen verschil. Je 'gewijzigde' actie wordt compleet genegeerd en de evenement verloopt zoals gedroomd was.
To tea or not to tea, only coffee matters.
  woensdag 10 februari 2016 @ 16:37:33 #58
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159808948
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 16:19 schreef Amsanity het volgende:
Misschien niet gerelateerd, of juist wel...

Maar ik ben iemand die heeft leren lucide te dromen sinds de peuterschool... Leuk denk je, controle hebben over je dromen. Maar er zijn dan ook dromen die 'vergrendeld' zijn, kan je niks in doen en alleen een bepaald verhaal lijn volgen.

Gevolg is dat ik ondertussen alles doe om mijn dromen te blokkeren/niets er van te herinneren in de ochtend omdat te veel invloed heeft op de dag verloop.

Als ik mijn dromen herinner, kan ik stukken van de dag 'voorspellen'. Die zijn in mijn droom al gebeurd. Als of het een visie in de toekomst is. Klinkt zweverig, zelf zou ik hier afhaken met lezen tbh...

Ik heb paar keer de proef op de som genomen, door op de momenten dat ik mijn droom herleef in de 'realiteit', om te kijken of je het verloop kan veranderen. Door bijvoorbeeld niets te zeggen waar je iets gezegd zou hebben, of totaal iets anders doen dan wat er gedaan werd in de droom (stil staan waar gelopen werd, "nee" zeggen wanneer je "ja" gezegd zou hebben volgens de droom, enz).

Alleen het maakt echt geen verschil. Je 'gewijzigde' actie wordt compleet genegeerd en de evenement verloopt zoals gedroomd was.
Lijkt me wel een nare ervaring in ieder geval. Déjà vu is al vervelend genoeg als je het pas door hebt nadat het gebeurd is (en je dus niets kunt veranderen) maar als je wél iets anders doet dan in je droom en het wordt gewoon genegeerd, dat is nasty.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')