Ik ben er zelf een. De combinatie tussen voldoende uren maken om je inkomen te vergaren, een studie volgen en daarbij alle dingen waar je last van hebt als startende docent, in combinatie met binnen de kortste keren toch allerlei niet-lesgevende taken in je mik geschoven krijgen, is echt een prima manier om zij-instromers binnen de kortste keren weer te laten afhaken. Of afbranden.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:08 schreef Franny_G het volgende:
Er zouden inderdaad andere, handigere routes moeten zijn voor zij-instromers. Nu hoorde ik volgens mij wel laatst een keer dat juist zij-instromers vaak afhaken (en dan als ze al voor de klas staan dus, en niet in aanloop).
Dan is mijn idee van een subsidie voor de opleiding van zij-instromers (voor vakken waar een tekort aan is), toch juist goed?quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben er zelf een. De combinatie tussen voldoende uren maken om je inkomen te vergaren, een studie volgen en daarbij alle dingen waar je last van hebt als startende docent, in combinatie met binnen de kortste keren toch allerlei niet-lesgevende taken in je mik geschoven krijgen, is echt een prima manier om zij-instromers binnen de kortste keren weer te laten afhaken. Of afbranden.
Zeker.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dan is mijn idee van een subsidie voor de opleiding van zij-instromers (voor vakken waar een tekort aan is), toch juist goed?
Hier geef je de oplossing voor je vriend: inderdaad werken starters tegenwoordig vaak een tijdlang voor de spreekwoordelijke boekenbon. Als hij zich aan een school aanbiedt als enthousiast, leergierig, gemotiveerd en goed in wiskunde, nog niet bevoegd maar bereid om in het begin voor de helft te werken, staan ze voor hem in de rij. En eenmaal bevoegd en enigszins ervaren kan hij, indien eerstegraads, probleemloos ergens LD krijgen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 19:39 schreef luxerobots het volgende:
Als afgestudeerde psycholoog kan je vaak alleen een stagevergoeding krijgen.
Tja, van een boekenbon kan je natuurlijk niet leven als je gewoon een goed salaris gewend bent.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:39 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Hier geef je de oplossing voor je vriend: inderdaad werken starters tegenwoordig vaak een tijdlang voor de spreekwoordelijke boekenbon. Als hij zich aan een school aanbiedt als enthousiast, leergierig, gemotiveerd en goed in wiskunde, nog niet bevoegd maar bereid om in het begin voor de helft te werken, staan ze voor hem in de rij.
Maar dat hoeven ze niet, want er is altijd wel een onbevoegde te vinden die voor LB1 op een 0,7-contract fulltime wil werken. En als de overheid het in zo groten getale gedoogt, en ouders niets in de gaten hebben, waarom zou je als school met budgettaire uitdagingen dan meer betalen?quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:41 schreef luxerobots het volgende:
Tja, van een boekenbon kan je natuurlijk niet leven als je gewoon een goed salaris gewend bent.
Daar zouden scholen, bij tekortvakken, dus best wat verder voor mogen gaan.
Voor wiskunde schijnt het een enorm probleem te zijn, met het schrappen van lessen tot gevolg.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:43 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Maar dat hoeven ze niet, want er is altijd wel een onbevoegde te vinden die voor LB1 op een 0,7-contract fulltime wil werken.
De helft van onze sectie is onbevoegd. Krijgen hetzelfde betaald als ik. Logisch, of toch niet?quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Voor wiskunde schijnt het een enorm probleem te zijn, met het schrappen van lessen tot gevolg.
Nee, tegenover een bevoegdheid mag best een beter salaris staan. Maar als je ook moet studeren, wat duur is en daardoor minder kan werken. Vind ik het eigenlijk wel logisch.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De helft van onze sectie is onbevoegd. Krijgen hetzelfde betaald als ik. Logisch, of toch niet?
Die school bij Zembla is een unicum volgens mij. De meeste scholen geven liever niet toe dat ze het niet voor elkaar kunnen krijgen (zeker als de concurrent het ook niet toegeeft). Veel vaker komt dus voor: basisschooldocent geeft wiskunde in de onderbouw, onderbouwdocent in de bovenbouw, biologiedocent geeft wiskunde, zij-instromer geeft wiskunde.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:43 schreef luxerobots het volgende:
Voor wiskunde schijnt het een enorm probleem te zijn, met het schrappen van lessen tot gevolg.
Tja, als scholen al niet eens in de buidel willen/kunnen (welke van de twee van toepassing is is mij nog steeds niet duidelijk) tasten om hun volledig bevoegde, ervaren en goed functionerende docenten dusdanige arbeidsvoorwaarden te bieden dat ze voor de klas willen blijven.... Werven is zinvol, 'niet wegjagen' zou ook wel een ideetje kunnen zijn.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:41 schreef luxerobots het volgende:
Daar zouden scholen, bij tekortvakken, dus best wat verder voor mogen gaan.
Oke, ik zie voor een half salaris. Maar dan alsnog moet de studie betaald worden. In het bedrijfsleven worden dat soort dingen gewoon praktischer aangepakt, als ze je willen hebben, dan staat daar financieel ook wat tegenover.
Waarom zou je daar geld in steken als je ook een mooi gebouw neer kan zetten?quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:57 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Tja, als scholen al niet eens in de buidel willen/kunnen (welke van de twee van toepassing is is mij nog steeds niet duidelijk) tasten om hun volledig bevoegde, ervaren en goed functionerende docenten dusdanige arbeidsvoorwaarden te bieden dat ze voor de klas willen blijven.... Werven is zinvol, 'niet wegjagen' zou ook wel een ideetje kunnen zijn.
Daar mogen verreweg de meeste scholen zelfs amper geld in steken.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:03 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Waarom zou je daar geld in steken als je ook een mooi gebouw neer kan zetten?
Jij schetst nu een vals dilemma. Alsof mensen die hoger opgeleid zijn per definitie minder sociaal zijn. Je kan tussen die vele WO-gediplomeerdne net zo goed voldoende mensen vinden die pedagogisch talent hebben als tussen die mensen die een HBO-diploma heeft. En/en, niet of/of. Bovendien volstaat een WO-diploma niet in Finland, je moet tot de betere academici behoren. Stel dat wij hier een WO-diploma (een die relevant is voor het lerarenvak en het vak wat je geeft) verplicht zouden stellen dan zou de inhoudelijke eis altijd nog lager zijn dan daar waardoor we een groter net hebben waarmee we kunnen vissen. MIsschien is het niet nodig om het model van Finland en ZK te kopiëren maar we kunnen wel een beetje die kant opschuiven.quote:Op donderdag 28 januari 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:
Het gaat hier ook regelmatig over vergelijkingen met Finland. Maar gister hoorde ik van een onderwijsman die daar wel een aantal maal is geweest. Hij kreeg daar terug dat men vanuit Finland weer jaloers is op de sociale ontwikkeling van onze kinderen.
Academisch geschoolde docenten zijn leuk maar is het voor basisscholen ook altijd verstandig en de juiste keuze?
Sommige schoolklassen hebben meer behoefte aan iemand die direct en sociaal handig is dan een intellectuele professor. Zo gek vind ik die gedachte niet, iemand die goed in het ene is, is dat op een ander terrein vaak weer niet.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij schetst nu een vals dilemma. Alsof mensen die hoger opgeleid zijn per definitie minder sociaal zijn. Je kan tussen die vele WO-gediplomeerdne net zo goed voldoende mensen vinden die pedagogisch talent hebben als tussen die mensen die een HBO-diploma heeft. En/en, niet of/of. Bovendien volstaat een WO-diploma niet in Finland, je moet tot de betere academici behoren. Stel dat wij hier een WO-diploma (een die relevant is voor het lerarenvak en het vak wat je geeft) verplicht zouden stellen dan zou de inhoudelijke eis altijd nog lager zijn dan daar waardoor we een groter net hebben waarmee we kunnen vissen. MIsschien is het niet nodig om het model van Finland en ZK te kopiëren maar we kunnen wel een beetje die kant opschuiven.
Je bent een intellectuele professor wanneer je een masterdiploma hebt?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 00:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Sommige schoolklassen hebben meer behoefte aan iemand die direct en sociaal handig is dan een intellectuele professor. Zo gek vind ik die gedachte niet, iemand die goed in het ene is, is dat op een ander terrein vaak weer niet.
We verkijken ons m.i. teveel op een diploma. Onderwijzen is ook iets dat je in je moet hebben, talent. Sociaal talent.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 00:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je bent een intellectuele professor wanneer je een masterdiploma hebt?
Hoeveel mensen ken jij die er een hebben? De meeste daarvan zijn hele gewone mensen hoor.
Het gat tussen een masterdiploma en de professor, wat jij daaronder verstaat, is heel erg groot.
Een bepaalde minimum-opleidingseis (wat mij betreft is een universitaire bachelor geen onredelijk hoge drempel, we mogen best wat eisen van leraren) hanteren is niet hetzelfde als "elke minkukel die toevallig een diploma heeft gedogen". Er zijn nog wel wat meer eisen waar een leraar aan moet voldoen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 00:32 schreef luxerobots het volgende:
en dan zou meneer zelf wel mogen blijven dankzij zijn diploma.
In een tijd waar sociale ontwikkeling steeds belangrijker wordt dan feitjes stampen e.d.?quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij schetst nu een vals dilemma. Alsof mensen die hoger opgeleid zijn per definitie minder sociaal zijn. Je kan tussen die vele WO-gediplomeerdne net zo goed voldoende mensen vinden die pedagogisch talent hebben als tussen die mensen die een HBO-diploma heeft. En/en, niet of/of. Bovendien volstaat een WO-diploma niet in Finland, je moet tot de betere academici behoren. Stel dat wij hier een WO-diploma (een die relevant is voor het lerarenvak en het vak wat je geeft) verplicht zouden stellen dan zou de inhoudelijke eis altijd nog lager zijn dan daar waardoor we een groter net hebben waarmee we kunnen vissen. MIsschien is het niet nodig om het model van Finland en ZK te kopiëren maar we kunnen wel een beetje die kant opschuiven.
Waarom is in jouw ogen onderwijs blijkbaar een vakgebied waarin je zonder diploma aan de slag zou moeten kunnen?quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:58 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een beer van een vent, die assertief overkomt, goed kan uitleggen (wat jij specifiek weglaat) en zelf in het onderwijs wil werken.
Ja, als je vindt dat zulke mensen geen kans mogen maken, omdat ze niet het juiste diploma hebben. Dan moet je ook niet zeuren over het lerarentekort en het schrappen van lessen.
In het bedrijfsleven wordt er veel makkelijker over gedacht. Doet iemand zijn werk goed? Dan mag hij blijven, ook als hij niet het juiste diploma heeft.
Het een sluit het ander niet uit.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 00:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Sommige schoolklassen hebben meer behoefte aan iemand die direct en sociaal handig is dan een intellectuele professor. Zo gek vind ik die gedachte niet, iemand die goed in het ene is, is dat op een ander terrein vaak weer niet.
Dus omdat er blijkbaar enkele didactisch incompetente docenten met een diploma zijn, hoeft wat jou betreft de diploma-eis niet meer gehandhaafd te worden?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 00:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
We verkijken ons m.i. teveel op een diploma. Onderwijzen is ook iets dat je in je moet hebben, talent. Sociaal talent.
Gisteren bij Zembla was die directeur van scholengemeenschap Hugo de Groot. Ik heb les van hem gehad, hij is zelf ook academisch geschoold. Maar een behoorlijk waardeloze docent, geen overwicht en chaotisch. Ik hoop dat hij een betere directeur is. Hij vindt ook dat alle docenten universitair geschoold moeten zijn.
Ik had bijvoorbeeld les van een leraar Duits. Die gaf veel beter les. Maar die zou dan het veld moeten ruimen, en dan zou meneer zelf wel mogen blijven dankzij zijn diploma.
Dus dan worden beginnende leraren gelokt worden met een fatsoenlijk salaris. Dan moeten die beginnende leraren een opleiding afronden, om alsnog hetzelfde salaris te ontvangen? Dan zou dus eigenlijk het salaris van een bevoegd docent ook omhoog moetenquote:Op donderdag 28 januari 2016 22:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De helft van onze sectie is onbevoegd. Krijgen hetzelfde betaald als ik. Logisch, of toch niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |