abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 januari 2016 @ 22:14:06 #51
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159478726
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:08 schreef Franny_G het volgende:
Er zouden inderdaad andere, handigere routes moeten zijn voor zij-instromers. Nu hoorde ik volgens mij wel laatst een keer dat juist zij-instromers vaak afhaken (en dan als ze al voor de klas staan dus, en niet in aanloop).
Ik ben er zelf een. De combinatie tussen voldoende uren maken om je inkomen te vergaren, een studie volgen en daarbij alle dingen waar je last van hebt als startende docent, in combinatie met binnen de kortste keren toch allerlei niet-lesgevende taken in je mik geschoven krijgen, is echt een prima manier om zij-instromers binnen de kortste keren weer te laten afhaken. Of afbranden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159479225
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik ben er zelf een. De combinatie tussen voldoende uren maken om je inkomen te vergaren, een studie volgen en daarbij alle dingen waar je last van hebt als startende docent, in combinatie met binnen de kortste keren toch allerlei niet-lesgevende taken in je mik geschoven krijgen, is echt een prima manier om zij-instromers binnen de kortste keren weer te laten afhaken. Of afbranden.
Dan is mijn idee van een subsidie voor de opleiding van zij-instromers (voor vakken waar een tekort aan is), toch juist goed?
  donderdag 28 januari 2016 @ 22:29:18 #53
346939 Janneke141
pi_159479390
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dan is mijn idee van een subsidie voor de opleiding van zij-instromers (voor vakken waar een tekort aan is), toch juist goed?
Zeker.
Het idee om de scholen extra geld te geven om startende docenten meer ruimte te geven/te kunnen ondersteunen was ook goed. We zien alleen dat het slecht wordt uitgevoerd.

Maar hier komt mijn nogal brute mening vandaan om de diplomaplicht daadwerkelijk te handhaven: blijkbaar is zoiets nodig om daadwerkelijk de benodigde kwaliteitsslag te slaan en om te zorgen dat we de komende tijd voldoende docenten opleiden. Ook voor de tekortvakken.
pi_159479797
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:39 schreef luxerobots het volgende:
Als afgestudeerde psycholoog kan je vaak alleen een stagevergoeding krijgen.
Hier geef je de oplossing voor je vriend: inderdaad werken starters tegenwoordig vaak een tijdlang voor de spreekwoordelijke boekenbon. Als hij zich aan een school aanbiedt als enthousiast, leergierig, gemotiveerd en goed in wiskunde, nog niet bevoegd maar bereid om in het begin voor de helft te werken, staan ze voor hem in de rij. En eenmaal bevoegd en enigszins ervaren kan hij, indien eerstegraads, probleemloos ergens LD krijgen.
pi_159479900
quote:
3s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:39 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Hier geef je de oplossing voor je vriend: inderdaad werken starters tegenwoordig vaak een tijdlang voor de spreekwoordelijke boekenbon. Als hij zich aan een school aanbiedt als enthousiast, leergierig, gemotiveerd en goed in wiskunde, nog niet bevoegd maar bereid om in het begin voor de helft te werken, staan ze voor hem in de rij.
Tja, van een boekenbon kan je natuurlijk niet leven als je gewoon een goed salaris gewend bent.

Daar zouden scholen, bij tekortvakken, dus best wat verder voor mogen gaan.

Oke, ik zie voor een half salaris. Maar dan alsnog moet de studie betaald worden. In het bedrijfsleven worden dat soort dingen gewoon praktischer aangepakt, als ze je willen hebben, dan staat daar financieel ook wat tegenover.
pi_159479989
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:41 schreef luxerobots het volgende:
Tja, van een boekenbon kan je natuurlijk niet leven als je gewoon een goed salaris gewend bent.

Maar dat hoeven ze niet, want er is altijd wel een onbevoegde te vinden die voor LB1 op een 0,7-contract fulltime wil werken. En als de overheid het in zo groten getale gedoogt, en ouders niets in de gaten hebben, waarom zou je als school met budgettaire uitdagingen dan meer betalen?
pi_159480014
quote:
3s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:43 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Maar dat hoeven ze niet, want er is altijd wel een onbevoegde te vinden die voor LB1 op een 0,7-contract fulltime wil werken.
Voor wiskunde schijnt het een enorm probleem te zijn, met het schrappen van lessen tot gevolg.
  donderdag 28 januari 2016 @ 22:45:09 #58
346939 Janneke141
pi_159480065
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Voor wiskunde schijnt het een enorm probleem te zijn, met het schrappen van lessen tot gevolg.
De helft van onze sectie is onbevoegd. Krijgen hetzelfde betaald als ik. Logisch, of toch niet?
pi_159480154
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De helft van onze sectie is onbevoegd. Krijgen hetzelfde betaald als ik. Logisch, of toch niet?
Nee, tegenover een bevoegdheid mag best een beter salaris staan. Maar als je ook moet studeren, wat duur is en daardoor minder kan werken. Vind ik het eigenlijk wel logisch.
pi_159480187
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:43 schreef luxerobots het volgende:
Die school bij Zembla is een unicum volgens mij. De meeste scholen geven liever niet toe dat ze het niet voor elkaar kunnen krijgen (zeker als de concurrent het ook niet toegeeft). Veel vaker komt dus voor: basisschooldocent geeft wiskunde in de onderbouw, onderbouwdocent in de bovenbouw, biologiedocent geeft wiskunde, zij-instromer geeft wiskunde.
pi_159480576
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:41 schreef luxerobots het volgende:

Oke, ik zie voor een half salaris. Maar dan alsnog moet de studie betaald worden. In het bedrijfsleven worden dat soort dingen gewoon praktischer aangepakt, als ze je willen hebben, dan staat daar financieel ook wat tegenover.
Tja, als scholen al niet eens in de buidel willen/kunnen (welke van de twee van toepassing is is mij nog steeds niet duidelijk) tasten om hun volledig bevoegde, ervaren en goed functionerende docenten dusdanige arbeidsvoorwaarden te bieden dat ze voor de klas willen blijven.... Werven is zinvol, 'niet wegjagen' zou ook wel een ideetje kunnen zijn.
pi_159480801
quote:
7s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:57 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Tja, als scholen al niet eens in de buidel willen/kunnen (welke van de twee van toepassing is is mij nog steeds niet duidelijk) tasten om hun volledig bevoegde, ervaren en goed functionerende docenten dusdanige arbeidsvoorwaarden te bieden dat ze voor de klas willen blijven.... Werven is zinvol, 'niet wegjagen' zou ook wel een ideetje kunnen zijn.
Waarom zou je daar geld in steken als je ook een mooi gebouw neer kan zetten?
pi_159481534
quote:
6s.gif Op donderdag 28 januari 2016 23:03 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waarom zou je daar geld in steken als je ook een mooi gebouw neer kan zetten?
Daar mogen verreweg de meeste scholen zelfs amper geld in steken.
Maar als je dan hoort wat de de gemiddelde loonkosten zouden moeten zijn volgens het ministerie voor een basisschool en dat zelfs scholen met een relatief jong docentenbestand dat niet redden, dan zit er in die hoek qua financiering ook iets niet goed.
pi_159482360
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:
Het gaat hier ook regelmatig over vergelijkingen met Finland. Maar gister hoorde ik van een onderwijsman die daar wel een aantal maal is geweest. Hij kreeg daar terug dat men vanuit Finland weer jaloers is op de sociale ontwikkeling van onze kinderen.
Academisch geschoolde docenten zijn leuk maar is het voor basisscholen ook altijd verstandig en de juiste keuze?
Jij schetst nu een vals dilemma. Alsof mensen die hoger opgeleid zijn per definitie minder sociaal zijn. Je kan tussen die vele WO-gediplomeerdne net zo goed voldoende mensen vinden die pedagogisch talent hebben als tussen die mensen die een HBO-diploma heeft. En/en, niet of/of. Bovendien volstaat een WO-diploma niet in Finland, je moet tot de betere academici behoren. Stel dat wij hier een WO-diploma (een die relevant is voor het lerarenvak en het vak wat je geeft) verplicht zouden stellen dan zou de inhoudelijke eis altijd nog lager zijn dan daar waardoor we een groter net hebben waarmee we kunnen vissen. MIsschien is het niet nodig om het model van Finland en ZK te kopiëren maar we kunnen wel een beetje die kant opschuiven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159483023
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij schetst nu een vals dilemma. Alsof mensen die hoger opgeleid zijn per definitie minder sociaal zijn. Je kan tussen die vele WO-gediplomeerdne net zo goed voldoende mensen vinden die pedagogisch talent hebben als tussen die mensen die een HBO-diploma heeft. En/en, niet of/of. Bovendien volstaat een WO-diploma niet in Finland, je moet tot de betere academici behoren. Stel dat wij hier een WO-diploma (een die relevant is voor het lerarenvak en het vak wat je geeft) verplicht zouden stellen dan zou de inhoudelijke eis altijd nog lager zijn dan daar waardoor we een groter net hebben waarmee we kunnen vissen. MIsschien is het niet nodig om het model van Finland en ZK te kopiëren maar we kunnen wel een beetje die kant opschuiven.
Sommige schoolklassen hebben meer behoefte aan iemand die direct en sociaal handig is dan een intellectuele professor. Zo gek vind ik die gedachte niet, iemand die goed in het ene is, is dat op een ander terrein vaak weer niet.
pi_159483058
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 00:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Sommige schoolklassen hebben meer behoefte aan iemand die direct en sociaal handig is dan een intellectuele professor. Zo gek vind ik die gedachte niet, iemand die goed in het ene is, is dat op een ander terrein vaak weer niet.
Je bent een intellectuele professor wanneer je een masterdiploma hebt? :?
Hoeveel mensen ken jij die er een hebben? De meeste daarvan zijn hele gewone mensen hoor.
Het gat tussen een masterdiploma en de professor, wat jij daaronder verstaat, is heel erg groot.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159483263
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 00:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je bent een intellectuele professor wanneer je een masterdiploma hebt? :?
Hoeveel mensen ken jij die er een hebben? De meeste daarvan zijn hele gewone mensen hoor.
Het gat tussen een masterdiploma en de professor, wat jij daaronder verstaat, is heel erg groot.
We verkijken ons m.i. teveel op een diploma. Onderwijzen is ook iets dat je in je moet hebben, talent. Sociaal talent.

Gisteren bij Zembla was die directeur van scholengemeenschap Hugo de Groot. Ik heb les van hem gehad, hij is zelf ook academisch geschoold. Maar een behoorlijk waardeloze docent, geen overwicht en chaotisch. Ik hoop dat hij een betere directeur is. Hij vindt ook dat alle docenten universitair geschoold moeten zijn.

Ik had bijvoorbeeld les van een leraar Duits. Die gaf veel beter les. Maar die zou dan het veld moeten ruimen, en dan zou meneer zelf wel mogen blijven dankzij zijn diploma.
pi_159485210
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 00:32 schreef luxerobots het volgende:
en dan zou meneer zelf wel mogen blijven dankzij zijn diploma.
Een bepaalde minimum-opleidingseis (wat mij betreft is een universitaire bachelor geen onredelijk hoge drempel, we mogen best wat eisen van leraren) hanteren is niet hetzelfde als "elke minkukel die toevallig een diploma heeft gedogen". Er zijn nog wel wat meer eisen waar een leraar aan moet voldoen.
pi_159485469
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In een tijd waar sociale ontwikkeling steeds belangrijker wordt dan feitjes stampen e.d.?
Ik weet het niet zo goed. Daarnaast is het natuurlijk ook onbetaalbaar als de basisschooldocenten dan ook meer betaald moeten krijgen. Tenzij werken zonder verwarming en schoonmaak de norm mag gaan worden natuurlijk.
pi_159486112
Leuk he deze systematische uikleding van alles dat na de oorlog met denkwerk en moeite is opgebouwd ten voordele van de financiele quota van enkelen en haar pyramide spelen.

Nu dus krijg je een ongeschoolde generatie(heb je al deels) die nieteens kan spellen laat staan nadenken.
En dan nu, Peachbird bericht:
-
Als van rossum, maar dan slim.
pi_159486463
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Een beer van een vent, die assertief overkomt, goed kan uitleggen (wat jij specifiek weglaat) en zelf in het onderwijs wil werken.

Ja, als je vindt dat zulke mensen geen kans mogen maken, omdat ze niet het juiste diploma hebben. Dan moet je ook niet zeuren over het lerarentekort en het schrappen van lessen.

In het bedrijfsleven wordt er veel makkelijker over gedacht. Doet iemand zijn werk goed? Dan mag hij blijven, ook als hij niet het juiste diploma heeft.
Waarom is in jouw ogen onderwijs blijkbaar een vakgebied waarin je zonder diploma aan de slag zou moeten kunnen?

Als ik zonder de juiste papieren bij een accountantskantoor of ziekenhuis ga solliciteren voor een functie met specifieke opleidingseisen, dan verklaar je me toch voor gek en kijkt niemand raar op wanneer ik niet op gesprek mag komen?

Hell, zelfs als ik een overbelaste/onderbezette ouderenzorg-instelling binnen loop en vraag wanneer ik aan mijn betaalde baan kan beginnen, "omdat ik zo goed met oudere mensen ben", word ik vriendelijk verzocht om maar eens terug te komen bij het vrijwilligersuurtje.

[ Bericht 9% gewijzigd door probeer op 29-01-2016 10:21:35 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_159486613
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 00:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het een sluit het ander niet uit.
pi_159486640
Ik werk zelf zonder de gangbare diploma's in een vakgebied waar heel veel mensen deze niet hebben maar ben voor het onderwijs voorstander van een minimum opleidingseis. Er is in het onderwijs simpelweg teveel verleiding om voor de goedkopere kandidaat te gaan ook al heeft die minder in huis. In mijn vakgebied is dat anders.
pi_159486660
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 00:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

We verkijken ons m.i. teveel op een diploma. Onderwijzen is ook iets dat je in je moet hebben, talent. Sociaal talent.

Gisteren bij Zembla was die directeur van scholengemeenschap Hugo de Groot. Ik heb les van hem gehad, hij is zelf ook academisch geschoold. Maar een behoorlijk waardeloze docent, geen overwicht en chaotisch. Ik hoop dat hij een betere directeur is. Hij vindt ook dat alle docenten universitair geschoold moeten zijn.

Ik had bijvoorbeeld les van een leraar Duits. Die gaf veel beter les. Maar die zou dan het veld moeten ruimen, en dan zou meneer zelf wel mogen blijven dankzij zijn diploma.
Dus omdat er blijkbaar enkele didactisch incompetente docenten met een diploma zijn, hoeft wat jou betreft de diploma-eis niet meer gehandhaafd te worden?

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 29-01-2016 10:22:46 ]
pi_159489246
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 22:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dus dan worden beginnende leraren gelokt worden met een fatsoenlijk salaris. Dan moeten die beginnende leraren een opleiding afronden, om alsnog hetzelfde salaris te ontvangen? Dan zou dus eigenlijk het salaris van een bevoegd docent ook omhoog moeten :')
Lekker handig om zo nieuwe docenten te lokken, maar niet het probleem aan te pakken in de vorm van uitstroom van bovenaf te voorkomen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')