De wijze van tentamineren speelt ook een rol. In Nijmegen willen ze vaak stapjes en als je te slim bent sla je die natuurlijk over. Daarmee faciliteren ze eigenlijk de domme strebers die allerlei rijtjes in hun hoofd stampen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Hangt van het vak af en van je leervermogen. Als je goed kan concentreren, snel verbanden kan leggen en een goed geheugen hebt leer je sneller dan als je minder intelligent bent andere kwaliteiten hebt.
De vuistregel is dat een acht halen ongeveer twee keer de tijd kost om een zes te krijgen. Dus als je een tentamen met een zes kan afsluiten met 20 uur leren (verspreid over drie dagen) dan kan je een acht halen met een kleine week leren. Haal je al een zes met 10 uur leren, dan bof je want dan is de acht een stuk dichterbij.
Hoger dan een acht halen is ingewikkelder, omdat dan niet je studietijd maar je cognitieve vaardigheden waarschijnlijk de bottleneck gaan vormen.
Zit hem vooral in de toepassing en uitwerking denk ik.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:31 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat doe je dan in die extra tijd?
Ik vraag dit, omdat je in de natuurkunde iets wel kunt snappen, of niet. Een tussenweg is er eigenlijk niet.
Smoesjes.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:34 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Niks smoesjes. Heb je de slagingspercentages hier wel eens gezien? Het is niet alsof iedereen maar lui is. Sommige vakken halen de meesten wel, maar dat geldt lang niet voor alles.
Je maakt de opgegeven oefeningen. Het grootste deel van de tijd spendeer je aan het bestuderen van de vraagstukken. Je leert als het ware de puzzel te begrijpen. Daar gaat tijd in zitten en die tijd moet je vrijmaken. Hoe meer tijd je vrijmaakt, hoe meer je van de puzzel begrijpt en kan onthouden en hoe meer punten je op het tentamen scoort. Daar ziit wel een max aan. Bovengemiddeld slimme studenten zullen in relatief weinig tijd de puzzel al hebben doorgrond en daardoor beter presteren.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:31 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat doe je dan in die extra tijd?
Ik vraag dit, omdat je in de natuurkunde iets wel kunt snappen, of niet. Een tussenweg is er eigenlijk niet.
Nee hoor. Je kan prima een vak niet halen in de eerste kans. Daarom is het nominale systeem ook met twee kansen ingedeeld. Je kan ook prima een vakje doorschuiven naar het volgende jaar of iets omwisselen. Als je echter 5 jaar over 180 punten doet, dat slaat nergens op.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:38 schreef Blistering het volgende:
Er is wel weinig ruimte om iets niet te halen bij jou hé, BB.
Ben ik ook een faler omdat ik een black-out had tijdens mijn tentamen? Kan ik dan ook gelijk het niveau niet aan?
Nee, als je te beroerd bent om even de stapjes op te schrijven ben je gewoon lui en verdien je eigenlijk minpunten. Meer dan alleen minpunten: een flink pak slaag. Vlakke hand, dat werk.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:34 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
De wijze van tentamineren speelt ook een rol. In Nijmegen willen ze vaak stapjes en als je te slim bent sla je die natuurlijk over. Daarmee faciliteren ze eigenlijk de domme strebers die allerlei rijtjes in hun hoofd stampen.
Oh ik snap wel dat je de totstandkoming van het antwoord weer moet geven. Maar bij een casus waar gegeven is dat er sprake is van een ontbinding krijg je punten als je aangeeft dat het geen vernietiging is en dus geen terugwerkende kracht heeft. Sorry maar dat vind ik echt onzin.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:41 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, als je te beroerd bent om even de stapjes op te schrijven ben je gewoon lui en verdien je eigenlijk minpunten. Meer dan alleen minpunten: een flink pak slaag. Vlakke hand, dat werk.
Net zoals bij wiskunde kan je wel meteen het antwoord op een vergelijking opschrijven (42 is praktisch altijd goed) maar de docent wil ook graag kunnen zien en beoordelen hoe je tot dat antwoord bent gekomen.
Mwah, dat zal dan maar een klein percentage zijn van het totaal aantal punten wat je kunt krijgen voor die vraag.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:42 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Oh ik snap wel dat je de totstandkoming van het antwoord weer moet geven. Maar bij een casus waar gegeven is dat er sprake is van een ontbinding krijg je punten als je aangeeft dat het geen vernietiging is en dus geen terugwerkende kracht heeft. Sorry maar dat vind ik echt onzin.
Naja, bij bepaalde vakken heb je best veel van die vragen. Die zijn dan 2 punten van de totaal 10 punten van de vraag. Bij 5 casussen x 2 ben je dus in feite al 1 heel punt kwijt. Dan gaat het hard.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:44 schreef Blistering het volgende:
[..]
Mwah, dat zal dan maar een klein percentage zijn van het totaal aantal punten wat je kunt krijgen voor die vraag.
En dat staat mij zo tegen. In feite leer je een model uit je hoofd die je invult met de gegevens uit de casus. Ik doe dat niet, ik lees ook de literatuur en shit. Ik wil wat leren, ik vind het leuk.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:49 schreef Ryon het volgende:
Ja, dat soort puntenverlies is kut. Het enige wat je dan kan doen is van te voren goed het antwoordenmodel van de oefententamens bestuderen en elke vraag precies zo beantwoorden op de manier zoals dat in het model staat omschreven. Ook echt kut werk maar dat is ook een beetje leren tentamens maken.
Tja. Ik doe ook alles digitaal, maar mijn handschrift is prima (ook wel de man met het vrouwenhandschrift). Ik schrijf netjes aan elkaar met vulpenquote:Op woensdag 27 januari 2016 15:57 schreef Blistering het volgende:
Mijn grootste struikelblok is nog wel mijn handschrift trouwens. Ik schrijf echt als een dokter met alzheimer, dus ik heb oprecht medelijden met de docenten die mijn kliederboel mogen nakijken.
Probleem is ook dat ik buiten tentamens om nooit schrijf. Alles verwerk ik digitaal, ook werkgroepen en het incidentele hoorcollege wat ik bezoek.
Wou dat ze gewoon ook de tentaminering digitaal maken
Koop een collegeblok en schrijf alles op? Ik heb het altijd met de hand gedaan, digitaal wel eens geprobeerd maar vond ik niks. Met de hand schrijf je alleen de echt belangrijke dingen op en ben je aandachtiger bezig met luisteren en de stof verwerken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:57 schreef Blistering het volgende:
Mijn grootste struikelblok is nog wel mijn handschrift trouwens. Ik schrijf echt als een dokter met alzheimer, dus ik heb oprecht medelijden met de docenten die mijn kliederboel mogen nakijken.
Probleem is ook dat ik buiten tentamens om nooit schrijf. Alles verwerk ik digitaal, ook werkgroepen en het incidentele hoorcollege wat ik bezoek.
Wou dat ze gewoon ook de tentaminering digitaal maken
Ik kan het nooit bijhouden als ik schrijf. Daarbij kan ik het niet echt goed teruglezen, omdat ik doordat het best snel gaat ook automatisch onduidelijker ga schrijven.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:54 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Koop een collegeblok en schrijf alles op? Ik heb het altijd met de hand gedaan, digitaal wel eens geprobeerd maar vond ik niks. Met de hand schrijf je alleen de echt belangrijke dingen op en ben je aandachtiger bezig met luisteren en de stof verwerken.
Hoezo niet? Als een docent zes zinnen zegt schrijf je de kern op. Moeilijker dan dat is het niet. Je hoeft niet alles letterlijk over te nemen. Dan hoef je ook minder snel te schrijven en wordt wat je schrijft duidelijker en kernachtiger.quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:12 schreef Rickertman96 het volgende:
[..]
Ik kan het nooit bijhouden als ik schrijf. Daarbij kan ik het niet echt goed teruglezen, omdat ik doordat het best snel gaat ook automatisch onduidelijker ga schrijven.
Meh, ik vind typen toch veel chiller. Waarom zou ik onzeker zijn? Opnemen doen ze volgens mij nooit, alleen voor deeltijd studenten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:29 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Hoezo niet? Als een docent zes zinnen zegt schrijf je de kern op. Moeilijker dan dat is het niet. Je hoeft niet alles letterlijk over te nemen. Dan hoef je ook minder snel te schrijven en wordt wat je schrijft duidelijker en kernachtiger.
Als je onzeker bent of het werkt kan je het college ook opnemen. Dat doe ik zelf altijd en terugluisteren is altijd wel fijn. Zeker als je eigen aantekeningen niet duidelijk zijn.
Zelf opnemen bedoel ik. Kan heel makkelijk met je telefoon of anders met een apparaatje (kost ongeveer 30 euro).quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:36 schreef Rickertman96 het volgende:
[..]
Meh, ik vind typen toch veel chiller. Waarom zou ik onzeker zijn? Opnemen doen ze volgens mij nooit, alleen voor deeltijd studenten.
Oh, zelf opnemen vind ik niet echt nodig, zo veel mis je nou ook weer niet.quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:40 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Zelf opnemen bedoel ik. Kan heel makkelijk met je telefoon of anders met een apparaatje (kost ongeveer 30 euro).
Ik zie vaak dat mensen met een laptop zo'n beetje iedere zin die de docent zegt neerrammen, terwijl ik met mijn collegeblok alleen het belangrijkste opschrijf. Met de opname kan ik dan controleren of mijn aantekeningen kloppen en eventueel een onduidelijk stukje nog een keer luisteren. Heeft naar mijn idee vooral voordelen.
Hoe doe jij het dan? Schrijf je alles over wat de docent zegt of beperk je je tot datgene wat echt het belangrijkste is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |