SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn vriend zei al: "Het was vast een bestelfout van de boer zelf." Maar goed, die boer zal er in het vervolg vast iets beter op letten wat hij besteld.quote:Op donderdag 4 februari 2016 10:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Wat een vaag verhaal... "Productiefoutje"?
Maakt die boer het zelf dan of zo?
Wist de boer / verkoper dan niet meer wat hij jullie heeft verkocht? (dus wat jullie nu hebben).
Wat een goed idee, wat ben jij slim !quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:18 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het zal zeker een week of langer duren voordat die bloeduitstorting in het oog opgelost is.
Je kan die Belgische milieumaatschappij even bellen om te vragen wanneer zij de ratten hebben bestreden. Als dat van de zomer gebeurd is, dan zal zo'n doos al lang leeg moeten zijn. Het zou wel netjes zijn van een Milieu organisatie, dat zij die dozen vervolgens opruimen. Anders is het ook niet goed voor het milieu....
Tis donkerbruin (gestold bloed zeg maar). Kleiner wordt het niet, omdat ze het steeds opnieuw stoot.quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als er al een korst op zit, dan is het waarschijnlijk al vanzelf bezig te genezen, dus dan hoef je er in principe niks aan doen. Wel opletten dat het een frisse roze kleur heeft en steeds kleiner wordt.
Nog bedankt voor je uitgebreide antwoord!quote:Op maandag 1 februari 2016 17:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Natuurlijk is niet gelijk aan goed of gezond he. In de "natuur" wordt maar een klein deel van katten (zwerfkatten, boerderijkatten enz) ouder dan 6 jaar.
Likken aan de wonden is iets instinctiefs. Speeksel bevat inderdaad een aantal stoffen die wondgenezing bevorderen en zelfs werken tegen bepaalde bacteriën. Alleen is de speeksel niet sterieel en bevat ook eigen mondbacterien, die niet altijd onschadelijk zijn. Daarnaast zorgt het dwangmatig likken tot beschadiging van de wond en verslechtert just de genezing. Dieren in de natuur hebben geen andere keuze dan hun wonden likken, simpel omdat zij niks anders hebben en ook niet in bezit zijn van 2 opponeerbare duimen (ok, behalve primaten en opossums en zulk).
En huiskat heeft daartegen een personeel met 2 opponeerbare duimen en toegang tot andere methodes van wondverzorging, zoals schoon kraanwater (in NL en andere EU landen), wondzalf, wondspray en desnoods een antibioticum als het heel erg wordt.
Conclusie: als het een krasje is, mag er af en toe aan gelikt worden. Puntwonden (zoals diepe wonden van kattennagels en met name van katten-hoektanden), moeten eigenlijk zo lang mogelijk open blijven. Als zij dicht gaan, en er blijft troep achter, dan leidt het tot een abces. Dus likken aan zulke puntwonden is in dat opzicht misschien wel niet zo slecht, maar.... de DiDa heeft dan toch voorkeur voor die wonden gewoon elke dag spoelen met stromend lauw-warm kraanwater en goed laten drogen. Heb ik toch iets meer vertrouwen op dan op een kattentong.
Grote wonden waar de onderliggende structuren bloot liggen: niet laten likken. Vers wond: kijken of het nog gehecht kan worden (het liefst binnen 6 uur na het ontstaan), oude wond moet genezen per secondum (vanzelf door granulatieweefsel, duurt erg lang). Bijtwonden worden vaak of niet gehecht, of gehecht met een drain erin. Dat is dus omdat er allerlei soort fijne bacterien door een beet diep in de weefsels gebracht zijn, die mogen niet worden opgesloten.
Ik zou onmiddellijk de analoge dierenarts bellen en het daar voorleggen. Ik heb een kat die soms dingen opeet die daar niet geschikt voor zijn en een muis van 8 cm (en dan ook die staart!) lijkt me flink over de grens.quote:Op zondag 7 februari 2016 18:00 schreef Lavenderr het volgende:
Hoi dierenarts, (of wie er ook maar tips kan geven)
Mijn kat heeft vandaag een speelmuis opgegeten van ongeveer 8 cm groot plus een lange staart. Wat moet ik doen?
Dankjewel, ga ik doen. Maar ze eet gewoon en is erg levenslustig terwijl ze die muis vanmorgen al opgegeten heeft..quote:Op zondag 7 februari 2016 18:16 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik zou onmiddellijk de analoge dierenarts bellen en het daar voorleggen. Ik heb een kat die soms dingen opeet die daar niet geschikt voor zijn en een muis van 8 cm (en dan ook die staart!) lijkt me flink over de grens.
Gelukkig maar!quote:Op zondag 7 februari 2016 18:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dankjewel, ga ik doen. Maar ze eet gewoon en is erg levenslustig terwijl ze die muis vanmorgen al opgegeten heeft..
Toen de mijne bij de dierenarts belandde werd ze ook pas na 24 uur beroerd. Die muis heeft nog een heel eind af te leggen!quote:Op zondag 7 februari 2016 18:18 schreef Lavenderr het volgende:
Dankjewel, ga ik doen. Maar ze eet gewoon en is erg levenslustig terwijl ze die muis vanmorgen al opgegeten heeft..
En?quote:Op zondag 7 februari 2016 18:24 schreef Lavenderr het volgende:
Dankjulliewel voor de adviezen. Ik ga bellen.
Onze hond had eens een stuk vitrage opgegetenquote:Op zondag 7 februari 2016 18:20 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Toen de mijne bij de dierenarts belandde werd ze ook pas na 24 uur beroerd. Die muis heeft nog een heel eind af te leggen!
En bellen betekent niet dat je er meteen langs moet he. Leg het gewoon voor...
Edit: ze had toen een stukje fleece van een cm of 8 ingeslikt. Het at het op op zondagavond, en het kwam eruit op vrijdagochtend
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zit catnip in de speelmuis en het moet er op de natuurlijke manier uitkomen.quote:
Er zitten 5 vakken in de automatische voeder.quote:Op maandag 8 februari 2016 10:08 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou niet vijf keer per dag, maar twee hooguit drie keer per dag voeren. Maar ook dan moet de kat er eerst aan wennen dat niet op elk moment brokjes klaarstaan. Dus dat is een kwestie van geduld.
Dat betekent toch niet dat je een kat dus vijf keer per dag moet voeren?quote:Op maandag 8 februari 2016 11:11 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Er zitten 5 vakken in de automatische voeder.
Ja. Een hoeveelheid waar ze eerst twee dagen mee deed, maar nu in een dag opeet. De automatische voeder moet mogelijk maken dat de kat twee dagen alleen kan zijn.quote:
Nee klopt. Maar wat ik al zei: Dan heeft ze nóg langer geen voer en dan is ze nogal kribbig en haalt uit/bijt je zonder reden, want mevrouw wil eten eten eten.quote:Op maandag 8 februari 2016 11:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat betekent toch niet dat je een kat dus vijf keer per dag moet voeren?
Op clavubactin reageerde de bacterie niet. Hij heeft novadox gekregen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 11:58 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Clavubactin of Noroclav, denk ik.
[..]
Ach, dat ben ik helemaal vergetenMaar dat verklaart dan ook die terugkerende oorontsteking, denk ik (een dermatoloog of een KNO arts zou dat beter weten...). Demodex is helaas nogal lastig aan te pakken, zeker bij katten... Advocate werkt niet altijd afdoende. Amitraz (ectodex) is giftig voor katten... Ik zou dan aan orale ivermectine denken oid.... Maar het moet dan eerst aangetoond worden of dat idd de oorzaak is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |