abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159474504
Welke klas geef jij les, Franny? :)
pi_159474529
Ik ben mentor van een tweede klas, maar ik geef vooral les in klas 4 tot en met 6. O+ . Maar ik vind het allemaal leuk, ook eerste klas.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159474589
Ah, op het gymnasium dus?

Op de VS spreken ze op de basisschool ook over klas 1 t/m 6, dus ik moet soms even schakelen als anderen die termen gebruiken (en dan dus veel oudere kinderen bedoelen) :)
pi_159475055
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:20 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Nee, maar ik geloof niet dat het probleem ligt in het peuteronderwijs. :D .
Ik merk ook op mijn school (een gymnasium nota bene) dat veel leerlingen moeite hebben met taal. De taalfouten die ik nog tegenkom in werkstukken in klas 6. Oei. Het is vrij ingewikkeld om te analyseren waar dat precies aan ligt. Ik denk dat ik als ouder, en zelf docent, wel goed in de gaten ga houden wat voor methodes voor rekenen en taal op de basisschool gebruikt worden, en of I wel echt goed de basis leert. Dus de kans is groot dat ik ook een zeikerige ouder wordt, :P .
Oei ~O>

Ik weet het niet zo goed. Ik vind dat kinderen al zo jong zo veel dingen moeten, dat ik er zelf een beetje opstandig van word. Ik denk dat het wel goed komt met die van mij en wil haar graag zo lang mogelijk laten spelen om het spelen en niet omdat ze dan later naar Delft kan..
pi_159475435
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:23 schreef L-E het volgende:

[..]

Maar de oplossing of oorzaak van de dingen die je noemt liggen toch niet perse bij wat we onze peuters aanbieden?
Nee ok dat denk ik ook niet :P. Maar dacht ook dat er een link gelegd werd met basisschool en opzet daarvan. Daar reageerde ik op.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_159475497
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:28 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Je zult altijd rekening moeten houden met de ontwikkeling van het kind, en het niveau van het kind. Een zetje geven, werkt alleen als het kind er ontvankelijk voor is, er aan toe is, zich zeker, veilig en geaccepteerd voelt, en weet welke leerstrategie hij kan toepassen. Je kunt het niet forceren, er zal - zoals hier al werd geschreven - altijd naar een totaalplaatje moeten worden gekeken: hoe het kind als geheel functioneert.

Ik heb nu op mijn school een mentorleerling in klas 2. Getest als hoogbegaafd, groep overgeslagen op de basisschool, maar bij ons haalt hij alleen maar onvoldoendes. De abstractie van de lesstof sluit niet aan op zijn belevingswereld, hij is in zijn manier van denken nog heel kinderlijk, hij snapt niet hoe hij iets moet aanpakken, voelt zich gedemotiveerd omdat hij merkt dat hij de aansluiting mist. Hij vindt de klassieke talen helemaal niet leuk. Kortom, deze jongen zit in een neerwaartse spiraal en hij zit niet op de juiste plek. En het enige waar zijn ouders maar keer op keer mee komen is: ja maar hij is zo slim, hij moet het kunnen, kunnen jullie hem niet meer zetjes geven?
En daarom ga ik binnenkort beginnen met een post hbo master over hoogbegaafdheid... Deze problemen zie je regelmatig!

Tnx trouwens voor de reacties op mijn prikkelgevoelige jongen ;) Die alles behalve temperamentvol is, maar ik snap de benaming wel ;)
Ik laat hem ook echt wel vrij. Wil hij een ander hemdje aan, geen handschoenen aan of niet dat ik z'n haren kam... Prima. Alleen die nagels moeten gewoon soms geknipt worden en zonder sjaal is het soms echt te koud ;)
Maar ik vind het wel fijn om te horen dat hij niet de enige is.
Want dat is mijn "angst" dat hij niet kan functioneren in de groep. (Ik zie daar wel meerwaarde in :) )

Welkom Franny trouwens!

Burdie, Ow (3) gaat niet naar de psz, dat hij al een dag naar het kdv gaat. Psz ernaast kunnen we niet betalen :'( :@
pi_159476625
Psz is ook belachelijk duur joh! Toen wij bezig waren te zoeken wat voor Eva een optie was en we de prijslijst kregen.. De psz valt hier in de gemeente tegenwoordig onder de peuteropvang en je krijgt de kosten dus ook vergoed via de belastingdienst of gemeente. Maar dan waren we alsnog meer dan 100 euro per maand kwijt voor 2 dagdelen per week. Dat is toen per 01-07-2015 veranderd, daarvoor zouden we maar iets van 60 euro kwijt zijn geweest.

Vind het behoorlijk belachelijke prijzen, zeker gezien ze peuteropvang zo toegankelijk mogelijk willen maken voor iedereen.

[ Bericht 5% gewijzigd door .Sparkling. op 28-01-2016 22:03:53 ]
E.
pi_159476955
Bram gaat per volgende week naar de psz/ kdv.
Die dikke is van 9 jan dus komt volgend jaar in de 0 groep. Ik moet even met school in overleg of hij niet gewoon eerder kan beginnen op school. 2,5 jaar kleuteren zie ik m niet doen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159477108
Ja en mocht ie hettoch nodig hebben kun je er altijd nog voor kiezen om bv groep twee over te doen toch?
Al is mijn ervaring dat dat niet zo snel gebeurt.. eerder in groep 3 of 4 mocht het uberhaupt nodig zijn.

Hier betaal je de psz naar gelang je inkomen. Wij betalen de volle mep want in 2015 waren we 1,5 verdieners. Maar dan praten wr over een bedrag van 60 euro per maand voor twee dagdelen per week. Vind dat nog wel meevallen.
pi_159477183
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:36 schreef Twinkle20 het volgende:
Ja en mocht ie hettoch nodig hebben kun je er altijd nog voor kiezen om bv groep twee over te doen toch?
Al is mijn ervaring dat dat niet zo snel gebeurt.. eerder in groep 3 of 4 mocht het uberhaupt nodig zijn.

Hier betaal je de psz naar gelang je inkomen. Wij betalen de volle mep want in 2015 waren we 1,5 verdieners. Maar dan praten wr over een bedrag van 60 euro per maand voor twee dagdelen per week. Vind dat nog wel meevallen.
Laatste was hier ook inderdaad, vond ik ook meevallen. De nieuwe bedragen viel ik echt een beetje door van mijn stoel :@
E.
pi_159477374
Wat is het bezwaar bij 2,5 jaar kleuteren?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 28 januari 2016 @ 21:43:48 #137
147316 crew  DJMO
#trut
pi_159477421
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:36 schreef Twinkle20 het volgende:
Hier moest Jan (nu 7) wel groep 2 overdoen. Hij had enorm veel interesse in taal/schrijven/lezen, maar omdat hij het verschil niet kende tussen het grote blauwe vierkant, en de kleine rode cirkel, mocht hij niet naar groep drie. Hij zit nu een half jaar in groep drie en heeft op de cito een A gescoord voor lezen, een C voor rekenen (hij gokt maar wat af, wil te snel en te graag).
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_159477448
Oh en zomaar groep 2 over doen.. volgens mij mag je maar twee keer doubleren in je schoolcarrière, dus of dat nu zo wenselijk is. Maar de enorme hoeveelheid juffen hier weten daar vast meer over :)
pi_159477560
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:42 schreef L-E het volgende:
Wat is het bezwaar bij 2,5 jaar kleuteren?
Bram loopt nu al erg voor.
Groep 1,2 en 3 zit hier bij elkaar, dus ik gok dat zeker bram snel klaar is met de stof groep 1 en 2.
pi_159477659
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:46 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Bram loopt nu al erg voor.
Groep 1,2 en 3 zit hier bij elkaar, dus ik gok dat zeker bram snel klaar is met de stof groep 1 en 2.
Maar hij kan de sociaal-emotionele ontwikkeling toch wel hard nodig hebben? Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen :)
pi_159477694
Volgens mij houden ze sws kinderen uit december en januari extra in de gaten wat dat betreft. Sommige kinderen die in december jarig zijn kunnen juist weer gebaat zijn bij wat langer kleuteren.

(ik begreep alleen dat dat ook onder doubleren valt en daar zijn scholen ook niet zo happig op ivm de cijfertjes.... maar weet niet of dat ook echt zo is)
pi_159477733
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:48 schreef Limone het volgende:

[..]

Oei ~O>

Haha, zo irritant. _O- . |:( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159477736
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:48 schreef L-E het volgende:

[..]

Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen :)
Nee want dat moeten ze juist op de psz leren!

;)
pi_159477756
Als ik me goed kan herinneren hadden wij vooral t probleem dat hij al naar het kdv gaat dus we kregen niets terug...
Maar ik ga toch nog eens ff terugzoeken. Het is alweer een paar maanden geleden dat ik me erin heb verdiept.

Waarom wil je niet dat Bram 2,5 jaar kleutert Tico? --> Aja teruggelezen..
Ik ben er juist heel blij mee :)
Ow is cognitief trouwens ook best sterk (ik hou niet zo van de term voorlopen) maar sociaal helemaal niet.
Wij willen ook als school weer terug richting de 1 okt grens ipv de 1 jan grens. Wij blijven telkens weer zien dat de okt-dec kinderen het erg zwaar hebben.

[ Bericht 10% gewijzigd door Loj op 28-01-2016 21:56:36 ]
pi_159477782
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:48 schreef L-E het volgende:

[..]

Maar hij kan de sociaal-emotionele ontwikkeling toch wel hard nodig hebben? Kleuterklas is m.i. zo veel meer dan kleuren leren en kunnen knippen :)
Oh dat snap ik helemaal! Dat is op dit moment ook mijn grootste zorg hoor.
Ik ben niet zo van kijk mij kind eens slim zijn, maar het lijkt erop dat we met bram nog wel wat krijgen.

Aan de andere kant, ook leyla is al bezig met groep 3 werkjes en leest avi 1 boekjes. Helft groep 2.
pi_159477861
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:51 schreef Loj het volgende:
Als ik me goed kan herinneren hadden wij vooral t probleem dat hij al naar het kdv gaat dus we kregen niets terug...
Maar ik ga toch nog eens ff terugzoeken. Het is alweer een paar maanden geleden dat ik me erin heb verdiept.

Waarom wil je niet dat Bram 2,5 jaar kleutert Tico?
Ik ben er juist heel blij mee :)
Wij willen ook als scho weer terug richting de 1 okt grens ipv de 1 jan grens. Wij blijven telkens weer zien dat de okt-dec kinderen het erg zwaar hebben.
Ik ben bang dat hij dan geen uitdaging meer heeft.

Maar ik verwacht eigenlijk dat school zegt laat maar meedraaien. Iedereen werkt sowieso op zn eigen niveau en tempo. Dalton <3
pi_159477998
Oudste is intelligent: scoorde op alle cito's A+ (dat heet nu niet meer zo, het was de hoogste score iig) maar wat waren we (en zijn we) blij dat hij die tijd bij de kleuters heeft kunnen doorbrengen. Hij was eerder echt niet toe aan in een klas zitten met toch wel grote kinderen en alles wat daarbij hoort, ook al kon hij de lesstof aan. Ik ben fan van lang kleuteren ;)
pi_159478160
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:53 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik ben bang dat hij dan geen uitdaging meer heeft.

Maar ik verwacht eigenlijk dat school zegt laat maar meedraaien. Iedereen werkt sowieso op zn eigen niveau en tempo. Dalton <3
Ik deed te lang over m'n berichtje net ;)

En Dalton is zeker goed qua uitdaging.
Ik zou het verder gewoon afwachten, je kan altijd begin groep 2 (of juist eind groep 1) een plan vragen aan de leerkrachten als hij geen uitdaging meer vindt.

Ik ben mee fan LE! En lang kleuteren is geen zittenblijven! :)
pi_159478162
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 21:56 schreef L-E het volgende:
Oudste is intelligent: scoorde op alle cito's A+ (dat heet nu niet meer zo, het was de hoogste score iig) maar wat waren we (en zijn we) blij dat hij die tijd bij de kleuters heeft kunnen doorbrengen. Hij was eerder echt niet toe aan in een klas zitten met toch wel grote kinderen en alles wat daarbij hoort, ook al kon hij de lesstof aan. Ik ben fan van lang kleuteren ;)
Ok. Dit onthou ik wel even.
pi_159478259
Mij lijkt even extra kleuteren ook heel fijn voor een kind ja. Eva is van eind mei dus dat is helaas niet zo lang.
Ik ben trouwens om dezelfde reden geen fan van klassen laten overslaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat sociaal emotioneel goed is voor een kind. Dan liever gewoon meedraaien plus extra verdieping. Basisschool waar we gisteren gingen kijken had dat wel heel mooi, daar waren jongens bezig een hut van bamboe te maken in de plusklas. Maar ze mochten niet zomaar bouwen, vooraf moesten ze een realistische bouwtekening maken en inschatten hoe lang ze bezig waren, hoeveel materiaal nodig was enz. Jongens waren heel druk en heel trots op wat ze maakten O+
E.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')