abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 2 april 2016 @ 13:15:11 #176
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_161116021
Wij zitten hier aan de rand van aspergevelden en bossen, dus met een buks of vallen kan ik bezig blijven denk ik :+ .
Wij hebben geen huisdieren dus die kan ik helaas niet in zetten als afweergeschut.

Het word overigens geen gigantische moestuin (voorlopig iets van 4x1,5m, uitbreiden kan nog altijd) dus het ingraven van gaas is geen megaklus, maar als het nou makkelijker zou kunnen, graag ;).

Wij zitten hier overigens op zandgrond (voormalig bosgrond), pH zou ik even moeten meten, ik verwacht dat het niet zuur genoeg is.
  zaterdag 2 april 2016 @ 13:25:08 #177
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_161116215
Al aan moestuinbakken gedacht? Bijvoorbeeld het systeem van www.makkelijkemoestuin.nl. Dan ben je gelijk van het probleem met je grond af.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 2 april 2016 @ 13:51:51 #178
176766 crew  zoem
zoemt
pi_161116773
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 04:53 schreef dodoria het volgende:
Ik hen zojuist mn zaden gezaaid: spinazie, lenteuitjes en wortelen. Straks nog slaplantjes en bloemkool zaaien in een bak. Ook de nieuwe aardbeienplantjes van de scheuten gehaald. Wat doe jullie daarmee? Direct in de grond of eerst wat meer beschut in een potje opkweken?
Straks nog de oude snijbiet planten eruit om plaats te maken voor de nieuwe planten.
Ik heb mn nieuwe aardbeienplantjes (frigo) buiten maar nog wel beschut staan, zodat ze niet te veel regenwater en wind vangen. Ze slaan goed aan :)
  zaterdag 2 april 2016 @ 17:04:17 #179
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_161120531
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 13:25 schreef Barrah het volgende:
Al aan moestuinbakken gedacht? Bijvoorbeeld het systeem van www.makkelijkemoestuin.nl. Dan ben je gelijk van het probleem met je grond af.
Net even gekeken... Dan ben ik ¤650,= verder en dan heb ik de bakken incl. aarde. Maar die bakken zijn eigenlijk te kort en te smal zijn voor de ruimte die ik wil benutten. Daarnaast zijn ze ook weer te laag om de konijnen buiten te houden. Voor 20 meter volièregaas ben ik ongeveer ¤100,= kwijt, en dan de compost/kalk/mest nog. Dat zal geen ¤550,= kosten denk ik :+.
pi_161122426
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 08:15 schreef NotTheSame het volgende:
Ik ben nieuw hier, en zit meteen met twee dilemma's :@.
Vorig jaar is onze tuin opnieuw aangelegd. Er zijn 35 naaldbomen met wortel en al verwijderd en alles is daarna uitgevlakt. De grond is daardoor flink door elkaar gehaald met als gevolg dat er weinig tot niets op wil groeien.
En tóch wil ik m'n moestuin hebben dit jaar :+.
Nu zit ik met 2 dilemma's.
Hoe ga ik de grond weer zo snel mogelijk vruchtbaar krijgen? Mest/compost?
Tijdens de compostdagen hier in de buurt ben ik wel gaan kijken, maar tussen het compost zat allemaal glas en plastic dus dat zag ik niet zitten om dat op m'n tuin te gooien.
En het stikt hier van de wilde konijnen :'(. Ik zit eraan te denken om de moestuin tot 50cm af te graven, om er vervolgens een 'kooi' van gaas in te maken. Het gat gooi ik dan weer dicht en het gaas laat ik vervolgens 50cm boven de grond uit steken. Of kent iemand makkelijkere oplossingen?
Bodem even laten rusten, kooi bouwen, makkelijke moestuinbakken in de kooi zetten. Komende maanden esultaten bekijken (situatie van licht, zon, water, wind) en vastleggen. . Aan het einde van de zomer goede compost halen/laten bezorgen en verspreiden. Er zijn bedrijven die kubiekemeterzakken met beukencompost bezorgen. Dat is veel beter dan GFT-compost, iets wat ik nooit in mijn moestuin zou doen door de uitgebreide vervuiling. Kijk maar eens wat mensen in de GFT-bak gooien. Veenpotgrond/tuinaarde is ook 2e keus. Van de beukencompost moet je natuurlijk ook hopen dat het niet al te vervuild is.

makkelijkemoestuin.nl
Met die m2-bakken kan je alvast oefenen op moestuinieren. Dit principe staat los van de ondergrond, waardoor het niet uitmaakt wat voor bodem je hebt. De MM-bakken (kader, bodemdoek en bovenop latjesrooster voor vakverdeling) kan je zelf maken met douglastuinplanken. Nooit met geïmpregneerd hout werken in je moestuin, dat gif komt in je planten en op je bord.
  zaterdag 2 april 2016 @ 18:12:38 #181
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_161122444
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 17:04 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Net even gekeken... Dan ben ik ¤650,= verder en dan heb ik de bakken incl. aarde. Maar die bakken zijn eigenlijk te kort en te smal zijn voor de ruimte die ik wil benutten. Daarnaast zijn ze ook weer te laag om de konijnen buiten te houden. Voor 20 meter volièregaas ben ik ongeveer ¤100,= kwijt, en dan de compost/kalk/mest nog. Dat zal geen ¤550,= kosten denk ik :+.
Je kunt de bakken zelf maken in elke maat die je maar wilt en dat is nog stukken goedkoper ook. Als je de officiële mix gebruikt die zeker een jaar of vijf meegaat, hoef je alleen in de volgende jaren een beetje nieuwe compost toe te voegen. Het zal eenmalig iets duurder zijn, maar de jaren erna heb je amper kosten of werk er van en de opbrengst per m2 is veel hoger.
pi_161124264
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 13:51 schreef zoem het volgende:

[..]

Ik heb mn nieuwe aardbeienplantjes (frigo) buiten maar nog wel beschut staan, zodat ze niet te veel regenwater en wind vangen. Ze slaan goed aan :)
Ik heb ze vandaag gepoot. 120 stuks.... Nu gesloopt :')
pi_161124285
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 17:04 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Net even gekeken... Dan ben ik ¤650,= verder en dan heb ik de bakken incl. aarde. Maar die bakken zijn eigenlijk te kort en te smal zijn voor de ruimte die ik wil benutten. Daarnaast zijn ze ook weer te laag om de konijnen buiten te houden. Voor 20 meter volièregaas ben ik ongeveer ¤100,= kwijt, en dan de compost/kalk/mest nog. Dat zal geen ¤550,= kosten denk ik :+.
Wij hebben met gratis af te halen grindtegels van marktplaats, bakken gemaakt.
Maar dan moet je wel stevige grond hebben zodat ze niet omvallen. Met onze groningse klei geen probleem :7
  zaterdag 2 april 2016 @ 19:48:09 #184
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_161124982
Helaas, zandgrond hier in Limburg, dus dat gaat em niet worden ;).

Ik ga maar eerst eens uitzoeken hoe de grond eraan toe is en of het haalbaar is om het dit seizoen nog vruchtbaar te krijgen. Misschien ga ik het dan dit seizoen proberen met een ingegraven hekwerk en als dat niet voldoende effect heeft, alsnog een bodem erin maken.

Zelf een houten moestuinbak maken zou kunnen, maar ik heb 2 linkerhanden wat betreft houtbewerking :').

Thanx voor de input!
  zaterdag 2 april 2016 @ 22:29:53 #185
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_161131145
je kan er voeding in gooien maar vruchtbaar krijg je het niet nu
  zondag 3 april 2016 @ 08:28:30 #186
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_161137748
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 19:48 schreef NotTheSame het volgende:

Zelf een houten moestuinbak maken zou kunnen, maar ik heb 2 linkerhanden wat betreft houtbewerking :').
Enige dat je hoeft te doen is vier planken (na eventueel zagen) aan elkaar schroeven. Kan als het moet nog met 1 linkerhand :)
pi_161152909
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 17:04 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Net even gekeken... Dan ben ik ¤650,= verder en dan heb ik de bakken incl. aarde. Maar die bakken zijn eigenlijk te kort en te smal zijn voor de ruimte die ik wil benutten. Daarnaast zijn ze ook weer te laag om de konijnen buiten te houden. Voor 20 meter volièregaas ben ik ongeveer ¤100,= kwijt, en dan de compost/kalk/mest nog. Dat zal geen ¤550,= kosten denk ik :+.
Ga jij maar eens naar van Cranenbroek toe..
kuikengaas kost daar iets van 5 of 7 euro per 10 meter :P Scheelt je veel geld..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zondag 3 april 2016 @ 22:49:23 #188
409633 killerkip69
killattack!
pi_161158739
Radijsjes gezaaid, komen al op :) al zijn de tomatenplantjes beetje aan de kleine kant, iets te vroeg(feb) gezaaid. Ach, leuk om eens te proberen net als bloempjes. :Y
pi_161162988
Dit weekend flink bezig geweest met de voorbereidingen voor de moestuin, op het worteldoek komen volgend weekend 6 bakken van 2,5 m x 1,25m en ertussen split.





  maandag 4 april 2016 @ 09:20:02 #190
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_161163184
Mooi Audryoot! Sjeikeze ^O^!

Barrah, dat lukt me wel, aangezien ik de zandbak voor m'n kinderen ook zelf gemaakt heb ;).

Perry, een bevriende boswachter raadde kuiken- en kippengaas af omdat konijnen het kapot kunnen knagen?
En uh... Van Cranenbroek hoef ik nooit naartoe, die brengen het gewoon bij me aan huis! handig als je man daar werkt ;)

Hier gaat de voorgezaaide groenten best aardig. Alleen de snoeppaprika blijft ietsje achter.
pi_161163186
Mooie locatie Audreyoot :D En die bordjes zijn geniaal!

NotTheSame, als je kuikengaas dubbel maakt, gaan ze daar ook niet 1-2-3 doorheen..
Stukken goedkoper, en een vriend van me doet het ook zo, en daar zijn de konijnen niet meer geweest in ieder geval :)

Wel handig dat hij het zelf mee kan brengen :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_161163408
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2016 09:20 schreef NotTheSame het volgende:
Mooi Audryoot! Sjeikeze ^O^!

Barrah, dat lukt me wel, aangezien ik de zandbak voor m'n kinderen ook zelf gemaakt heb ;).

Perry, een bevriende boswachter raadde kuiken- en kippengaas af omdat konijnen het kapot kunnen knagen?
En uh... Van Cranenbroek hoef ik nooit naartoe, die brengen het gewoon bij me aan huis! handig als je man daar werkt ;)

Hier gaat de voorgezaaide groenten best aardig. Alleen de snoeppaprika blijft ietsje achter.
:)
Heb misschien al eens aan een lage schutting van douglashout/steigerplanken gedacht? Die zijn niet zo duur, steigerplanken zijn 20 cm hoog dus 2 planken boven elkaar zit je op 10 euro voor een stuk van 2,5 m lang en 40 cm hoog en eronder een stenen border tegen het graven.

quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 09:20 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Mooie locatie Audreyoot :D En die bordjes zijn geniaal!
Thnx :) Supersimpel te maken ook, wat afvalhout en een brandpen :D
pi_161166659
Ik ben dit jaar begonnen met de moestuin. Is er ergens een makkelijk overzicht voor de zaadjes (afstand en hoeveelheid)?
  maandag 4 april 2016 @ 13:52:43 #194
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_161167773
quote:
17s.gif Op maandag 4 april 2016 09:41 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

:)
Heb misschien al eens aan een lage schutting van douglashout/steigerplanken gedacht? Die zijn niet zo duur, steigerplanken zijn 20 cm hoog dus 2 planken boven elkaar zit je op 10 euro voor een stuk van 2,5 m lang en 40 cm hoog en eronder een stenen border tegen het graven.

[..]

Thnx :) Supersimpel te maken ook, wat afvalhout en een brandpen :D
Het probleem is eigenlijk dat ik minimaal 50cm de grond in moet, willen ze er niet onderdoor graven. En een dichte/gaaswerk bodem zou de kans dan helemaal nihil maken dat ze m'n sla opeten :+ .

Ik ben nog een beetje aan het bedenken wat ik nog wil zaaien. Ik heb nu voor in de aanbouw/kas komkommer en tomaat. Voor in potten de snoeppaprika's en voor buiten sla en aardbeien. Ik wil het dit seizoen nog niet te uitgebreid maken, maar het is nog wel errug kaal zo :').
Ik zit nog te twijfelen aan wortels en sugar snaps en voor de herfst de winterwortel en boerenkool.
pi_161172762
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 12:51 schreef Fluffypinkcupcake het volgende:
Ik ben dit jaar begonnen met de moestuin. Is er ergens een makkelijk overzicht voor de zaadjes (afstand en hoeveelheid)?
Op het zakje van het zaad?
En anders even jouw soort zaad + plantafstand zoeken op google
Het scheelt echt per soort, ras enzovoort.
En dan ook even kijken wanneer er gezaaid kan/moet worden.
pi_161178389
Vandaag worteltjes uitgeplant.
Eerste bloemenknopje zichtbaar in de tomatenplant (staat wel in de kas).
Ook de bonen gaan goed.

Misschien wel te vroeg gezaaid, maar tot nu toe gaat het goed.


In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 4 april 2016 @ 21:20:59 #197
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_161178973
Mijn mini komkommers staan sinds vandaag ook in bloei... Eigenlijk te vroeg he??
pi_161218697
Das allemaal aan de vroege kant ja..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 6 april 2016 @ 16:35:51 #199
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_161224930
Vandaag de pH test gedaan met de Ecostyle test. 4 monsters op 10m3, alle 4 licht zuur. Komend weekend maar eens op pad voor de omheining, mest en kalk. Volgens de Ecostyle-verpakking zou ik nu 1kg kalk op 10m3 mogen strooien. Is kalk die op het gazon mag goed genoeg?
  woensdag 6 april 2016 @ 17:01:42 #200
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_161225609
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2016 16:35 schreef NotTheSame het volgende:
Vandaag de pH test gedaan met de Ecostyle test. 4 monsters op 10m3, alle 4 licht zuur. Komend weekend maar eens op pad voor de omheining, mest en kalk. Volgens de Ecostyle-verpakking zou ik nu 1kg kalk op 10m3 mogen strooien. Is kalk die op het gazon mag goed genoeg?
volgens mij is dat dezelfde kalk. Maar kijk even voor de zekerheid naar de samenstelling.
Ik doe hier pogingen om met eierschalen op de composthoop wat minder zure grond te maken.
Maar we eten te weinig eieren geloof ik....
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')