Over die regeringen: als de EU verdragen veranderd moeten worden dan gebeurt dat veelal in een zogenaamde IGC, een intergovernemental conference, daarbij wordt expliciet buiten het kader van de EU gestapt (vandaar intergouvernementeel) en zijn het de soevereine staten die samen besluiten het samenwerkings- of integratieverband aan te passen. Verdragsveranderingen dienen dus alleen op de nationale regeringen "gepind" te worden, niet op de EU. Elk van de (nu 28) lidstaten bepaalt volgens zijn eigen Grondwettelijke bepalingen of dit nieuwe verdrag bindend wordt voor die desbetreffende staat. Pas als alle Lidstaten daar "ja" op hebben gezegd treedt zo'n verdrag in werking. Verdragsveranderingen gaan dus buiten de EU als organisatie om, en komen volledig op het conto van de Lidstaten afzonderlijk.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:01 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik gaf al toe, het is misschien niet geheel vergelijkbaar. Mijn inbreng van dat RT-artikel was meer om te laten zien dat uitstappen uit de EU niet automatisch het einde der tijden hoeft te betekenen.
[..]
Ok, bedankt voor de uitleg.
Maar wie zijn die lidstaten ? Is dat de bevolking van die lidstaten die tegen hadden gestemd in dat referendum of is dat bijvoorbeeld een Balkenende die toevallig in de Europese Raad zetel had genomen ?
En is de EU niet het geheel van lidstaten bij elkaar ? Dus hoe dan te interpreteren dat niet de EU heeft omgevormd maar dat de lidstaten dit hebben gedaan ?
[..]
Ik moest dit opzoeken, parate kennis ontbrak eerlijk gezegd
https://en.wikipedia.org/wiki/Single_European_Act
[..]
Dan is toch juist te begrijpen dat veel mensen geen vertrouwen meer hebben in de EU en gealarmeerd door de chaos die er nu heerst liever wat afstand nemen van een centraal geregeld beleid voor alle leden ? Met weinig resultaat tot nu toe (bijv. vluchtelingencrisis)
Dat stuk was een interviewquote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het malle van die claim is dat die eigenlijk altijd bij anti-Europafiguren vandaan komt. Mensen die voor de Europese samenwerking wijzen, terecht en onderbouwd, op de nadelen van stoppen met dat project maar het einde der tijden zullen ze niet snel voorspellen.
Overigens is RT natuurlijk een Russische propagandazender, hun stukken moet je veelal wel met een klein korreltje zout nemen.
Nogmaals bedankt voor de uitleg, je weet er aardig wat van af zo te lezen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:23 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Over die regeringen: als de EU verdragen veranderd moeten worden dan gebeurt dat veelal in een zogenaamde IGC, een intergovernemental conference, daarbij wordt expliciet buiten het kader van de EU gestapt (vandaar intergouvernementeel) en zijn het de soevereine staten die samen besluiten het samenwerkings- of integratieverband aan te passen. Verdragsveranderingen dienen dus alleen op de nationale regeringen "gepind" te worden, niet op de EU. Elk van de (nu 28) lidstaten bepaalt volgens zijn eigen Grondwettelijke bepalingen of dit nieuwe verdrag bindend wordt voor die desbetreffende staat. Pas als alle Lidstaten daar "ja" op hebben gezegd treedt zo'n verdrag in werking. Verdragsveranderingen gaan dus buiten de EU als organisatie om, en komen volledig op het conto van de Lidstaten afzonderlijk.
Dat snap ik. Maar die retoriek komt ook bij de regeringen vandaan (waar trouwens net zo hard dat idee geldt dat een kleine club bepaalt hoe het gaat, is in Nl altijd zo geweest en daar maakte tot Fortuyn niemand een probleem van).quote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:46 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Nogmaals bedankt voor de uitleg, je weet er aardig wat van af zo te lezen.
Toch ... (niet om eeuwig tegen te spreken) ... zal bij de gemiddelde kiezer de indruk blijven dat ze genept zijn.
Overigens met steun van nogal wat politieke stromingen die dit zo uitleggen, dat ze inderdaad genept zijn. Politici of ingewijden waarvan je verwacht dat die ook kennis van zaken hebben.
Het idee, of eigenlijk de constatering, dat veel van wat in je land gebeurt eigenlijk wordt geregeld door een clubje mensen die je niet eens kent, laat staan direkt gekozen hebt, zal niet gemakkelijk omgevormd worden tot een positief beeld daarvan.
Zeker niet als crisis na crisis niet opgelost wordt en er enkel meer verdeeldheid komt.
"Vergaande EU-integratie zou de crises beter aankunnen".quote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:59 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar die retoriek komt ook bij de regeringen vandaan (waar trouwens net zo hard dat idee geldt dat een kleine club bepaalt hoe het gaat, is in Nl altijd zo geweest en daar maakte tot Fortuyn niemand een probleem van).
In het kader van politiek gewin wordt dit gevoel ook aangewakkerd (je gelooft toch niet dat Wilders echt boos is over de EU? Dat veinst hij om stemmen te trekken).
Het feit dat die crises niet worden opgelost komt niet door teveel EU maar door te weinig EU. De vluchtelingencrisis bijvoorbeeld zou makkelijk onder controle gehouden kunnen worden met vergaande Europese integratie (EU grensmacht, een asielprocedure, dat soort dingen) maar dat willen de Lidstaten niet.
Kijk met de EU is ook een hoop mis, te zeer neo-liberaal, teveel invloed door Lobbyisten, dat soort dingen maar aan de grondgedachte achter de EU is niks mis. Probleem is dat de politieke wind anders waait momenteel en dat laffe politici zich eerder voegen naar de onderbuik van het volk in plaats van dat ze gewoon uitleggen hoe het zit. Want zoals je hier zelf ziet verklaart een beetje uitleg al een hoop...
Waar je zegt dat het mis zit met de EU ben ik in grote lijnen met je eens. Maar het is niet alleen een kwestie dat politici de EU zouden moeten gaan uitleggen. De te grote neo-liberale invloed heeft er natuurlijk voor gezorgd dat alles sinds ongeveer de jaren '90 in een stroomversnelling is gekomen. Veel van wat mis is gegaan is vaak een gevolg van deze politiek, te snel en te gefocust op de korte termijn met 'zogenaamd' grote winsten, dat is iets wat je niet makkelijk terugdraait maar dat is ook niet iets wat je nou nog even snel kan uitleggen [als ze dat al zouden willen]. Hoe leg je uit aan de bevolking dat het Europese idee prima is, en dat je echt iets moois aan het opzetten was, maar dat het huidige construct veel te snel is doorgevoerd om verkeerde redenen maar dat we er toch maar mee moeten doorgaan. Een dergelijke uitleg vraagt ook alleen maar om afbraak en heropbouw niet om continuering. De laffe politici wachten gewoon nog steeds tot de anti-EU wind overwaait met alle gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:59 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar die retoriek komt ook bij de regeringen vandaan (waar trouwens net zo hard dat idee geldt dat een kleine club bepaalt hoe het gaat, is in Nl altijd zo geweest en daar maakte tot Fortuyn niemand een probleem van).
In het kader van politiek gewin wordt dit gevoel ook aangewakkerd (je gelooft toch niet dat Wilders echt boos is over de EU? Dat veinst hij om stemmen te trekken).
Het feit dat die crises niet worden opgelost komt niet door teveel EU maar door te weinig EU. De vluchtelingencrisis bijvoorbeeld zou makkelijk onder controle gehouden kunnen worden met vergaande Europese integratie (EU grensmacht, een asielprocedure, dat soort dingen) maar dat willen de Lidstaten niet.
Kijk met de EU is ook een hoop mis, te zeer neo-liberaal, teveel invloed door Lobbyisten, dat soort dingen maar aan de grondgedachte achter de EU is niks mis. Probleem is dat de politieke wind anders waait momenteel en dat laffe politici zich eerder voegen naar de onderbuik van het volk in plaats van dat ze gewoon uitleggen hoe het zit. Want zoals je hier zelf ziet verklaart een beetje uitleg al een hoop...
Denk dat je hier wel goed punt mee hebt. Met de rest van je post ook, maar ik heb deze zin eruit gepikt. Soms krijg je echt het idee dat expansie het grootste goed is, door Turkije een toegangsluikje te bieden, terwijl daar tegen de journalisten levenslange straffen worden geëist door het OM.quote:Een grotere EU heeft alleen zin wanneer het geleidelijk en met de juiste balans tussen lidstaten wordt opgebouwd.
En waar burgers vrij laagopgeleid zijn, ja de EU is geen succes.quote:Op donderdag 28 januari 2016 08:45 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Denk dat je hier wel goed punt mee hebt. Met de rest van je post ook, maar ik heb deze zin eruit gepikt. Soms krijg je echt het idee dat expansie het grootste goed is, door Turkije een toegangsluikje te bieden, terwijl daar tegen de journalisten levenslange straffen worden geëist door het OM.
Of een Oekraïene dat pas geleden nog de stroomvoorziening voor 2 miljoen mensen opblies en waar de neo-nazies grotendeels de dienst uitmaken.
En dat terwijl Polen binnenkort misschien stemloos wordt gemaakt en Griekenland mag kiezen tussen een Frontex-occupatie of een verwijdering uit het Schengen-gebied.
Het is net hardlopen met losse veters, moet bijna wel struikelen zo.
Dank Tom en Kissinger voor jullie uitgebreide reacties hier. Ik ben het eens dat met name de 10+2 uitbreiding veel te veel was. Dat, en de neoliberale insteek van de EU, en de financiële crises zijn de producten van de Zeitgeist in de jaren 90, na het einde van de Koude Oorlog en de economische hausse na diepe crises in de jaren 70 en 80. In feite heeft het te maken met de broadening <--> deepening tegenstelling.quote:Op donderdag 28 januari 2016 08:45 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Denk dat je hier wel goed punt mee hebt. Met de rest van je post ook, maar ik heb deze zin eruit gepikt. Soms krijg je echt het idee dat expansie het grootste goed is, door Turkije een toegangsluikje te bieden, terwijl daar tegen de journalisten levenslange straffen worden geëist door het OM.
Of een Oekraïene dat pas geleden nog de stroomvoorziening voor 2 miljoen mensen opblies en waar de neo-nazies grotendeels de dienst uitmaken.
En dat terwijl Polen binnenkort misschien stemloos wordt gemaakt en Griekenland mag kiezen tussen een Frontex-occupatie of een verwijdering uit het Schengen-gebied.
Het is net hardlopen met losse veters, moet bijna wel struikelen zo.
Wat misschien ook bijdraagt aan de troebelen van vandaag is dat er unies binnen de unie bestaan.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:27 schreef SureD1 het volgende:
In het originele plan was het heel duidelijk: of met zijn allen, of niet. Met andere woorden: je zet alleen de volgende stap als de rest daaraan toe is. Tegen dat principe is zwaar gezondigd: landen erbij (in de jaren 80 al, Griekenland anyone) die daar niet aan toe waren... Een EMU zonder dat de E op poten staat (terwijl een monetaire unie normaal een uitvloeisel is van een economische unie, nou wij hebben een monetaire unie zonder dat er enige vorm van unie is op economisch beleid van de Lidstaten).
quote:Politics in Slovakia and the Czech Republic are a bit different, but in both countries politicians have jumped on the issue of refugees. In December Robert Fico, the prime minister of Slovakia (who is seeking re-election in March), launched a legal challenge to the EU’s migration policy, which he describes as “ritual suicide”. (Hungary filed a challenge soon after.) Bohuslav Sobotka, the Czech prime minister, is less bombastic than Mr Zeman, but he too rejects refugee quotas. Conditions for those already in the country are shoddy.
Waarbij Jobbik de ver-rechtse oppositie is in Hongarije en Fidesz de partij van Orban.quote:The newfound unity between the four countries delights populist politicians. “Probably the only good thing in the whole migration crisis is that the V4 [Visegrad group] has found a common voice and strategy,” says Marton Gyongyosi of Jobbik. The group “allows three small countries to punch above their weight”, says Gyorgy Schopflin, a Fidesz MEP.
http://nos.nl/artikel/208(...)voor-propaganda.htmlquote:In de Russisch-Duitse gemeenschap in Berlijn is veel verontwaardiging over de zaak. Afgelopen zaterdag demonstreerden zo'n 700 mensen voor het kantoor van bondskanselier Merkel.
Ze eisten opheldering en beschuldigen de Duitse regering ervan feiten over de zaak onder het tapijt te schuiven.
Dat de politie ontkent dat er iets is gebeurd, vindt in die gemeenschap geen gehoor.
"Ongehinderd" is misschien een groot woord, want er zijn nog meer beren op de weg :quote:Op maandag 1 februari 2016 10:50 schreef AmaninFull het volgende:
Hoewel ik absoluut niet verwacht dat er een Brexit gaat komen, denk ik als Eurofiel dat een Brexit de EU niet zo slecht zou uitkomen.
De landen die wel met goede wil een "ever closer union" willen bereiken zouden dan eindelijk ongehinderd het Europese project kunnen doorduwen.
Met de onvermijdelijke Schotse onafhankelijkheid die hierop zou volgen zou de EU dan ook in nog sterkere mate door kleine landen worden geregeerd (en de Frans-Duitse as, waar Duitsland meer gewicht heeft uiteraard). Al met al zie ik voor de EU niet zo veel nadelen zonder de pesky English.
Ik hoop dat het niet teveel afdwaalt van het TO, maar een ander (beter geschikt) topic heeft al zoveel reacties dat ik daar niet midden-in ga posten en het is teveel om terug te lezen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:10 schreef TomLuny het volgende:
Andere 'pijnlijke' punten zoals Nordstream II, waar Duitsland ineens een handel maakt met Rusland, dat zogenaamd onder de sancties ligt, en waarbij landen als Polen en Oekraiene het nafluiten krijgen, laat weinig merken van een gemeenschappelijk EU-beleid.
Maar Nederland wil misschien niet bij een EU met een Frans-Duitse as horen.quote:Op maandag 1 februari 2016 10:50 schreef AmaninFull het volgende:
Hoewel ik absoluut niet verwacht dat er een Brexit gaat komen, denk ik als Eurofiel dat een Brexit de EU niet zo slecht zou uitkomen. De landen die wel met goede wil een "ever closer union" willen bereiken zouden dan eindelijk ongehinderd het Europese project kunnen doorduwen. Met de onvermijdelijke Schotse onafhankelijkheid die hierop zou volgen zou de EU dan ook in nog sterkere mate door kleine landen worden geregeerd (en de Frans-Duitse as, waar Duitsland meer gewicht heeft uiteraard). Al met al zie ik voor de EU niet zo veel nadelen zonder de pesky English.
De kans is groter dat landen het Britse voorbeeld volgen dan dat de EU gaat federaliseren.quote:Op woensdag 3 februari 2016 23:50 schreef Gutmensch het volgende:
Voor een snellere federalisatie van de EU zou een 'brexit' niet ongunstig zijn.
Dus ik denk niet dat ik het zo erg zou vinden.
Even een tip, het is nooit verstandig om de praat van Russische staatsmedia klakkeloos over te nemenquote:Op donderdag 4 februari 2016 10:17 schreef TomLuny het volgende:
Is een confederatie geen mogelijkheid ?
Iedereen gaat zn eigen weg, niet alleen brexit .[ afbeelding ]
Oostenrijk en deelstaat Beieren lopen de deur plat in Moskou
https://www.rt.com/news/3(...)ties-responsibility/
https://www.rt.com/busine(...)d-stream-chancellor/
[ afbeelding ]
Germany & West need Russia to settle Syria and refugee crises - Bavarian leader
Published time: 4 Feb, 2016 03:31
Bavaria has traditionally “intensive” ties with Russia, the leader of the German state said during his meeting with President Putin in Moscow, promising to foster not only economic relations but also cultural ties and overall trust between the states.
“We think it our duty, the duty of our hearts and souls, to put a bit more trust back into our relations,” Minister-President of Bavaria, Horst Seehofer, told Vladimir Putin as he met with the Russian President on a visit to Moscow on Wednesday.
+++
Austria condemns anti-Russian sanctions; confirms commitment to Nord Stream-2 (VIDEO)
Edited time: 4 Feb, 2016 07:28
[ afbeelding ]
EU sanctions against Russia have made no political progress and brought negative effects to Austria’s economy
, said Austrian Vice-Chancellor Reinhold Mitterlehner during a visit to Moscow.
“We have over a thousand companies doing business with Russia from Austria, and another 500 Austrian firms working in Russia. 40,000 employees are being affected,” said Mitterlehner.
The Vice-Chancellor also confirmed Austria’s commitment to Russia’s Nord Stream-2 gas pipeline project to Europe.
The Vice-Chancellor stressed the importance of the Austrian energy company OMV in the project.
READ MORE: Italy vs. Germany: Nord Stream-2 debate splits EU
The Nord Stream-2 pipeline aims to provide direct delivery of natural gas from Russia to Germany bypassing countries in Eastern Europe.
Ja bedankt.quote:Op donderdag 4 februari 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:
Even een tip, het is nooit verstandig om de praat van Russische staatsmedia klakkeloos over te nemen.
Dankjewel, geluisterd.quote:Op donderdag 18 februari 2016 17:20 schreef Disana het volgende:
Gisteravond een aardig gesprek met Joris Luyendijk in Met Het Oog Op Morgen
http://www.radio1.nl/item(...)-over-de-Brexit.html
'Gooi die Britten er maar uit, ze willen toch niet.'
Het is de vraag of ze nog wel opzouten als ze merken dat het ons menens is dat ze kunnen oprotten als ze willen. Mogelijk schrikken ze omdat ze dat niet van ons gewend zijn, en komen ze op hun schreden terug.quote:Op donderdag 18 februari 2016 17:31 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dankjewel, geluisterd.
Ik ben het eigenlijk helemaal met hem eens. Wat die Britten doen is pure chantage en dat terwijl zij ons veel harder nodig hebben dan wij hen.
Laat ze maar opzouten dan en zien hoe hun economie instort doordat alle grote multinationals verhuizen naar het vaste land.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |