Kun je dit nu echt met droge ogen opschrijven? Als je deze technieken niet behandelt kun je net zo goed de hele integraalrekening afvoeren van het programma. In Vlaanderen zit dit trouwens wel in het reguliere programma.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 18:10 schreef netchip het volgende:
[..]
Partiële integratie, integratie door substitutie, en integratie door breuksplitsing zijn keuzeonderwerpen voor wiskunde B... Hij hoeft die dus niet per se op te kunnen lossen...
Delen door nul, hehe.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 18:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee hoor. Hier heb je er eentje die Casio rekenmachines vast laat lopen.
Ja. Maar lees even verder in dat topic, dan zie je dat deze (oneigenlijke) integraal prima met pen en papier is op te lossen.quote:
Ja, zag het. Maar ik laat hem gewoon niks meer met de rekenmachine laten doen. Het is de bedoeling dat je wat leert van bijles, niet dat je leert hoe je met een rekenmachine om moet gaan.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 18:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja. Maar lees even verder in dat topic, dan zie je dat deze (oneigenlijke) integraal prima met pen en papier is op te lossen.
Onzin. Je geeft bijles om iemand door de hoepel van het examen te laten springen. Als je extra stof bovenop de examenstop stopt moet daar een goede reden voor zijn.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 18:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
Kun je dit nu echt met droge ogen opschrijven? Als je deze technieken niet behandelt kun je net zo goed de hele integraalrekening afvoeren van het programma. In Vlaanderen zit dit trouwens wel in het reguliere programma.
Die goede redenen zijn er zeker, maar het ging mij er vooral om dat integraalrekening op de manier waarop het nu wordt behandeld beter helemaal van het curriculum zou kunnen worden afgevoerd.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 18:45 schreef Alcathous het volgende:
[..]
Onzin. Je geeft bijles om iemand door de hoepel van het examen te laten springen. Als je extra stof bovenop de examenstof stopt moet daar een goede reden voor zijn.
Die analogie gaat volkomen mank, en dat weet je zelf ook wel. Als je bij de differentiaalrekening de productregel en de kettingregel behandelt, dan ligt het erg voor de hand om bij de integraalrekening ook partieel integreren en de substitutieregel te behandelen, want dat zijn immers niets anders dan de tegenhangers van resp. de productregel en de kettingregel uit de differentiaalrekening.quote:Je gaat iemand ook geen quantum mechanica leren als je natuurkunde-bijles geeft.
Dit is eigenlijk te belachelijk om op te reageren, maar ik doe het toch. Vlaanderen is niet bepaald 'een ander deel van de wereld', het grenst aan Nederland, en de officiële taal is er ook Nederlands. Sterker nog, tot 1830 was het gewoon een deel van Nederland. Het verschil is dat in Vlaanderen de afbraak van het middelbaar en hoger onderwijs aanmerkelijk minder ver is voortgeschreden dan in Nederland, en dat is een consequentie van allerlei politieke keuzes die in het recente en wat minder recente verleden zijn gemaakt. Op termijn gaat dat ernstige consequenties hebben voor de hele samenleving in Nederland. Het is ook niet voor niets dat steeds meer Nederlanders liever in Vlaanderen gaan studeren dan in Nederland, niet alleen omdat studeren hier zo langzamerhand onbetaalbaar is geworden, maar ook omdat het niveau van de opleidingen daar tenminste nog iets voorstelt. Dat geldt ook voor het middelbaar onderwijs, en het is zeker niet voor niets dat veel ouders in de grensstreken tegenwoordig hun kinderen naar Vlaamse scholen sturen. De Vlaamse overheid weet dit natuurlijk ook en tegen deze achtergrond moet je dan ook de invoer zien van toelatingsexamens voor hogere opleidingen waarmee men probeert de steeds grotere instroom van Nederlandse studenten in te dammen zonder daarmee in conflict te raken met Europese regelgeving.quote:Dat er iemand op internet is die autistische obsessie voor wiskunde heeft of dat men in ene ander deel van de wereld andere accenten legt staat daar totaal los van.
Het lijkt het echte leven welquote:Op zaterdag 20 februari 2016 18:10 schreef Rezania het volgende:
[..]
Het gaat wel, alleen het heeft allemaal valkuilen die nergens staan vermeld.
Nou nou, als je een beetje oplet gaat je het al snel beter af irl dan in matlab.quote:
Heel goed Rez!quote:Op zaterdag 20 februari 2016 16:39 schreef Rezania het volgende:
Ik zat gister bijles te geven, wiskunde B 5 vwo, integralen. Hij moest 8/x² integreren van 1 naar 8. Pakt hij zijn rekenmachine, tikt wat in, en het antwoord kwam er zo uitrollen. Wtf. Gelijk rekenmachine afgepakt en gezegd dat hij vanaf nu alles handmatig moet doen.
Nee maar als hij dat wel gewoon met de hand leert te doen dan zal hij ook beter dat rekenkastje kunnen gebruiken. Het probleem van zo'n rekenmachientje is dat je niet meer zelf nadenkt wanneer je dat ding gebruikt. Dat is funest als je nog de basis van de basis moet leren.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 18:10 schreef netchip het volgende:
[..]
Partiële integratie, integratie door substitutie, en integratie door breuksplitsing zijn keuzeonderwerpen voor wiskunde B... Hij hoeft die dus niet per se op te kunnen lossen...
In Nederland was dit gewoon verplicht tot begin jaren 0.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 18:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
Kun je dit nu echt met droge ogen opschrijven? Als je deze technieken niet behandelt kun je net zo goed de hele integraalrekening afvoeren van het programma. In Vlaanderen zit dit trouwens wel in het reguliere programma.
Tot de -3 ja? En die regel kent hij, dus dat is het probleem niet.quote:Op zondag 21 februari 2016 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heel goed Rez!
Zelf zou ik het hem in dit geval eerst laten schrijven als 8*x-3, kwestie van dat hij die regel zeker kent, zelfs al begrijpt hij niet waar die vandaan komt en dat hij nog eens met exponenten oefent)
-2 natuurlijk.quote:Op zondag 21 februari 2016 22:25 schreef Rezania het volgende:
[..]
Tot de -3 ja? En die regel kent hij, dus dat is het probleem niet.
Niet genoeg nadruk op simpele rekenregels. Ze staan rood en dikgedrukt in het boek, maar niemand leert ze daadwerkelijk. Dat kost punten en kost ook tijd. Daarom geef ik altijd als huiswerk op om die rekenregels te leren.quote:Op zondag 21 februari 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
-2 natuurlijk.
Je zou er verbaasd over zijn hoeveel mensen wel begrijpen hoe je 8*x-2 differentieert maar niet begrijpen hoe je 8/x2 differentieert. Vraag me niet hoe het kan maar het komt niet bij iedereen op dat je dat kan doen.
Verstandig. Dat is precies mijn punt, door het hem op dat moment te laten doen gaan hopelijk een paar lampjes branden en krijgt hij nog eens wat oefening.quote:Op zondag 21 februari 2016 22:29 schreef Rezania het volgende:
[..]
Niet genoeg nadruk op simpele rekenregels. Ze staan rood en dikgedrukt in het boek, maar niemand leert ze daadwerkelijk. Dat kost punten en kost ook tijd. Daarom geef ik altijd als huiswerk op om die rekenregels te leren.
Notepad++quote:Op zondag 21 februari 2016 22:36 schreef Rezania het volgende:
Wat is trouwens een goed format om Matlab codes in op te slaan? We kopiëren nu alles naar Word, maar dat is nogal onoverzichtelijk.
Oh chill. Ga ik de code even overzetten. Thanks.quote:Op zondag 21 februari 2016 22:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Notepad++
Open source. Soort van Notepad maar dan goed. Kies de taal en het geeft automatisch gepaste kleurtjes etc.
Terzijde, ik zou er ook naar streven om hem te doen inzien waarom die regels zijn zoals ze zijn. Dus niet gewoon uitvoeren maar echt zelf afleiden. 1/x^-3 = x/x^-2 etc.quote:Op zondag 21 februari 2016 22:29 schreef Rezania het volgende:
[..]
Niet genoeg nadruk op simpele rekenregels. Ze staan rood en dikgedrukt in het boek, maar niemand leert ze daadwerkelijk. Dat kost punten en kost ook tijd. Daarom geef ik altijd als huiswerk op om die rekenregels te leren.
Graag gedaan. Het zal je bevallen.quote:Op zondag 21 februari 2016 22:41 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh chill. Ga ik de code even overzetten. Thanks.
Inzicht heeft hij wel, maar hij onthoudt het gewoon niet en werkt slordig. Zie ik bij al mijn bijlesleerlingen btw. Niemand werkt netjes, dat werkt in onze kop gestampt als het meest belangrijkste door mijn bètadocenten.quote:Op zondag 21 februari 2016 22:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Terzijde, ik zou er ook naar streven om hem te doen inzien waarom die regels zijn zoals ze zijn. Dus niet gewoon uitvoeren maar echt zelf afleiden. 1/x^-3 = x/x^-2 etc.
Idem voor logaritmes en wat simpele derivaten (x^2) en zo. Ik vond het het gemakkelijkst om die afleidingen zelf te doen door 10 als grondtal te nemen. Het kost veel tijd maar met de inzicht die je opdoet leer je de rest gemakkelijker.
Mijn ervaring is dat ik het niet hoef te onthouden als ik het begrijp en ik het zelf kan afleiden.quote:Op zondag 21 februari 2016 22:46 schreef Rezania het volgende:
[..]
Inzicht heeft hij wel, maar hij onthoudt het gewoon niet en werkt slordig. Zie ik bij al mijn bijlesleerlingen btw. Niemand werkt netjes, dat werkt in onze kop gestampt als het meest belangrijkste door mijn bètadocenten.
Snel herinneren dan, ook goed. Anyway, inzicht is echt gewoon niet het probleem hier. Ik zit één op één met deze leerlingen hè, ik heb al snel door wat het probleem is.quote:Op zondag 21 februari 2016 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat ik het niet hoef te onthouden als ik het begrijp en ik het zelf kan afleiden.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | % calculate the original t-statistic for CCND3 matlab_tstat = t.tstat % select the number of permutation nperm = 1000 for i = 1 : nperm % generate a new label vector (for now all labels are zero -> ALL) l = zeros(length(labels),1); % randomly generate 11 indices between 1 and 38 r = randperm(38,11); % assign ones to the random 11 indices (random AML samples) l(r) = 1; % find the indices of the ALL and ALL samples randALL = find(l == 0); randAML = find(l == 1); % extract the random samples from the original data rALL = data(1042, randALL); rAML = data(1042, randAML); % calculate the t-statistic between rALL and rAML for iteration i [~,~,~,g] = ttest2(rALL,rAML) rand_tstat(i) = g.tstat end % plot the histogram of all the t-statistics you calculated figure, hist(rand_tstat) % draw a line at the original t-statistic value line([matlab_tstat matlab_tstat], [0 200], ... 'LineWidth',2,'Color','r', 'LineStyle', '--') % calculate the permutation-based p-value |
1 | [~,~,~t]=ttest(data,1042,:) |
Oke deze zin klopt biologisch niet geloof ikquote:Op zondag 21 februari 2016 23:10 schreef Anoonumos het volgende:
De nulhypothese is dat gen 1 en gen 2 niet differentially expressed zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |