De kritiek richt zich niet tegen het CBS zelf maar tegen de nieuw opgerichte PR dienst. Dat zat er dik aan te komen. Rutger Bregman wil alleen de cijfers zien die bewijzen dat een basisinkomen nuttig is, terwijl de PR dienst ook wil inhaken op ander actueel nieuws. Dat botst dan. Dat betekent niet meteen dat die nieuwsberichten problematisch zijn. Ze voeden het publieke debat en trekken de aandacht naar de achterliggende cijfers.
Het is denk ik geen kwade zaak dat het CBS meer nadruk gaat leggen op haar commerciële activiteiten en ook meer een maatschappelijke positie inneemt. Veel van het CBS doet blijft onzichtbaar, niet alleen voor burgers maar ook voor professionals die er mogelijkerwijs profijt van zouden kunnen hebben. Het gebeurt nu nog steeds regelmatig dat onderzoekbureaus eigen data-bestanden aanleggen terwijl die ook al beschikbaar waren bij het CBS. Het CBS is niet goedkoop, maar altijd nog een stuk betaalbaarder dan zelf het wiel opnieuw uit te vinden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon