abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159204920

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_159205026
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 16:58 schreef najra1990 het volgende:
1 investeerder heeft sowieso heel veel vertrouwen erin... die stopt er 100K in... :O
Eerst 40K en later heeft hij verhoogd naar 100k. Ik vind het nog al een risico in een project zonder enige zekerheidsstelling behalve dan de zekerheid in prive van de ondernemers. Het O.R.Goed zal wel naar de bank gaan als het mis gaat.
pi_159205145
Dat zal wel afgesproken werk zijn. Heb er zelf toch maar paar honderd in gestopt.

[ Bericht 40% gewijzigd door crowdiefunder op 18-01-2016 17:36:58 ]
pi_159206399
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 17:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Eerst 40K en later heeft hij verhoogd naar 100k. Ik vind het nog al een risico in een project zonder enige zekerheidsstelling behalve dan de zekerheid in prive van de ondernemers. Het O.R.Goed zal wel naar de bank gaan als het mis gaat.
Daarvoor eerst nog 20K. Hij/zij heeft dus tweemaal verhoogd van 20K naar 40K naar 100K.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_159206476
Volg het forum al een tijdje met plezier. Met betrekking tot de pakken van DiMarco: die betalen gelukkig nog steeds keurig uit :)
pi_159206739
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:06 schreef GeneralV het volgende:
Volg het forum al een tijdje met plezier. Met betrekking tot de pakken van DiMarco: die betalen gelukkig nog steeds keurig uit :)
Wij hier op het forum hadden de grootste bedenkingen over dit project. Fijn voor de investeerders dat het nog goed loopt.en leuk voor ons dat er nu een investeerder van het project hier op fok zit. Blijven we in ieder geval op de hoogte. En hopelijk voor jou hadden we het hier helemaal mis! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-01-2016 18:27:25 ]
pi_159206811
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 17:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Inderdaad.. Voor een vastgoedproject met deze rente wil ik wel op z'n minst een eerste hypotheek hebben op een aantal appartementen die een vergelijkbare WOZ waarde met het leenbedrag hebben..
pi_159206903
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:18 schreef MT10 het volgende:

[..]

Inderdaad.. Voor een vastgoedproject met deze rente wil ik wel op z'n minst een eerste hypotheek hebben op een aantal appartementen die een vergelijkbare WOZ waarde met het leenbedrag hebben..
Tja maar die zitten vermoedelijk al in de eerste hypotheek bij de bank!
pi_159206913
Ik zoek een website voor de appartementen in Groningen. Ben benieuwd voor hoeveel ze de woningen gaan verhuren, maar ik kan geen website o.i.d. vinden. Niets op funda.

Kan 1 van jullie iets vinden?
pi_159206986
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Tja maar die zitten vermoedelijk al in de eerste hypotheek bij de bank!
Dat begrijp ik ook uiteraard... Precies de reden dat ik er geen euro in steek, want wat is een hoofdelijke aansprakelijkheid voor 570K dan waard...?
pi_159206996
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:21 schreef didi80 het volgende:
Ik zoek een website voor de appartementen in Groningen. Ben benieuwd voor hoeveel ze de woningen gaan verhuren, maar ik kan geen website o.i.d. vinden. Niets op funda.

Kan 1 van jullie iets vinden?
heb ook gezocht, kon het ook zo gauw niet vinden. Vond alleen het getouwtrek bij de voorzieningen rechter tussen gemeente en projectontwikkelaar aan de ene kant en de buurt aan de andere kant. Overgens dit was over de appartementen van de eerste lening.
pi_159207128
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

heb ook gezocht, kon het ook zo gauw niet vinden. Vond alleen het getouwtrek bij de voorzieningen rechter tussen gemeente en projectontwikkelaar aan de ene kant en de buurt aan de andere kant. Overgens dit was over de appartementen van de eerste lening.
Thanks!
pi_159207727
Het eerste project op GvE waren de ondernemers 43 en 50. Nu zijn ze 37 en 51. Zal er een nieuwe ondernemer zijn of is de ondernemer 6 jaar jonger geworden? De rente is trouwens ook met 1% gezakt tov 1e project
pi_159207841
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:53 schreef djh77 het volgende:
Het eerste project op GvE waren de ondernemers 43 en 50. Nu zijn ze 37 en 51. Zal er een nieuwe ondernemer zijn of is de ondernemer 6 jaar jonger geworden? De rente is trouwens ook met 1% gezakt tov 1e project
Nee er staat: 1 van de aanvragers. Dus dat moet die van 50/51 zijn.
pi_159208184
Hierbij wat filmpjes van di Marco. Ziet er best goed uit
pi_159209213
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 19:08 schreef djh77 het volgende:
Ziet er best goed uit
Ziet er zeker goed uit :9~
pi_159211757
Ok, de volgende keer doe ik zeker mee met ons Wiebke... die maakt zelfs nog reclame voor haar store nadat deze al gesloten is. Net op 3fm een interview. Vast morgen ergens terug te luisten. Was tussen half 9 en kwart voor 9.
pi_159212852
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
heb ook gezocht, kon het ook zo gauw niet vinden. Vond alleen het getouwtrek bij de voorzieningen rechter tussen gemeente en projectontwikkelaar aan de ene kant en de buurt aan de andere kant.
Bedenk wel dat een uitspraak van de voorzieningenrechter een voorlopige uitspraak is die de rechter die over de zaak ten principale moet beslissen op geen enkele wijze bindt. Dus: iets met één zwaluw en die zomer ....
pi_159215568
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:18 schreef MT10 het volgende:

[..]

Bij Regiofund hebben ze iets dergelijks voor je in de aanbieding :) Maar dan wel met een nóg lagere rente en een looptijd van 15 jaar.
Pecunia non olet
pi_159216917
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:21 schreef obligataire het volgende:

[..]

Bij Regiofund hebben ze iets dergelijks voor je in de aanbieding :) Maar dan wel met een nóg lagere rente en een looptijd van 15 jaar.
Ja weet ik, daar was het vorige of het topic ervoor al een discussie over ook. Zoals ik toen ook al zei, dat vind ik best interessant voor 5% rente. Looptijd interesseert me niet zo aangezien ik sowieso een deel van mijn geld in lange termijn dingen wil hebben zitten dus 15 jaar vind ik opzich niet erg.

Het enige punt is dat hij voor geen meter loopt, nu 8% vol, en aangezien je bij regiofund met iDeal moet betalen wacht ik nog even af tot hij vol loopt. Heb namelijk niet zo'n behoefte om mijn geld op andermans rekening te stallen voor langere tijd in de hoop dat een project vol komt ;)
pi_159217400
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:13 schreef MT10 het volgende:

[..]

Ja weet ik, daar was het vorige of het topic ervoor al een discussie over ook. Zoals ik toen ook al zei, dat vind ik best interessant voor 5% rente. Looptijd interesseert me niet zo aangezien ik sowieso een deel van mijn geld in lange termijn dingen wil hebben zitten dus 15 jaar vind ik opzich niet erg.

Het enige punt is dat hij voor geen meter loopt, nu 8% vol, en aangezien je bij regiofund met iDeal moet betalen wacht ik nog even af tot hij vol loopt. Heb namelijk niet zo'n behoefte om mijn geld op andermans rekening te stallen voor langere tijd in de hoop dat een project vol komt ;)
Waarbij nog speelt dat Regiofund een heel jong platform is. En het gegeven dat ze die looptijd van 15 jaar niet willen verkorten, ondanks dat dit het voor veel investeerders wel aantrekkelijker zou maken. Maar blijkbaar is alles zo krap gecalculeerd dat dit niet uit kan. En dat geeft dan natuurlijk ook weer te denken, bij zo'n relatief kleine lening.
Pecunia non olet
pi_159217810
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Waarbij nog speelt dat Regiofund een heel jong platform is. En het gegeven dat ze die looptijd van 15 jaar niet willen verkorten, ondanks dat dit het voor veel investeerders wel aantrekkelijker zou maken. Maar blijkbaar is alles zo krap gecalculeerd dat dit niet uit kan. En dat geeft dan natuurlijk ook weer te denken, bij zo'n relatief kleine lening.
Ik weet niet of het de bedoeling is om op eerdere projecten terug te komen? Lijkt me hier opzich geen probleem omdat het nog steeds 'open' is, dus relevant (al moeten we wel oppassen dat we niet dingen gaan herhalen natuurlijk..)

Het feit dat ze de looptijd niet willen verkorten betekent niet direct dat het krap gecalculeerd is. Die 5% rente is net wat boven de rente die banken vragen aan hypotheken op vastgoed voor commerciële partijen (die ligt weer net wat hoger dan de rente die een particulier persoon op zijn/haar hypotheek betaald), echter de looptijd is daar meestal max 8-10 jaar. Het kan dus interessant zijn een hypotheek a 5% te nemen met een langere looptijd omdat je de boel langer geleveraged hebt tegen 5% dan tegen de iets lagere rente van de bank. Als de looptijd echter naar beneden gaat, binnen de bandbreedte van de bank, is het logischerwijs interessanter om de lagere rente van de bank te nemen.

Het kan zeker kloppen dat het krap gecalculeerd is, maar puur op basis van het argument wat jij aanhaalt is wat kort de bocht.

Leeftijd platform is ook al een discussie over geweest. Er zit gewoon een stichting derdengelden achter dus veel risico loop je daarin niet. Hooguit dat je op een gegeven moment iets van je rendement moet inleveren als het platform omvalt en je iemand moet betalen om die derdengelden stichting te runnen, al is dat niet veel werk natuurlijk dus zal de prijs daar wel enigszins van meevallen. Al moet ik toegeven dat 'iets' inleveren dan wel weer enigszins iets is wat de te denken geeft wat mij betreft aangezien ik 5% wil een beetje de ondergrens kwa rendement vind.
pi_159218037
Even tussendoor..

Die hele geldvoorelkaar toko moet trouwens wel aardig beginnen te lopen als je ziet met wat voor een snelheid daar wordt geïnvesteerd. Neem bijvoorbeeld het Groningen appartementen project. 440K in geinvesteerd op dit moment, nog niet vol maar zal de komende dagen wel vollopen lijkt me. Als je dan even het tarieven blad erbij neemt:

Succesfee geldnemer: 1.25% + 0.95% per jaar looptijd. In totaal 4 jaar looptijd dus een totale succesfee van 5.05%

Succesfee investeerder: 0.3% per jaar looptijd, dus 1.2%

Nou neem die succesfees even over de 440K dan krijg je totaal aan succesfees over het vandaag geïnvesteerde: 27.5K. Dat is toch een lekkere dagomzet lijkt me..
  dinsdag 19 januari 2016 @ 09:33:00 #24
450556 MArcieeeeeee
Investeer in uw regio
pi_159221723
RF: Project VMS looptijd en rente aangepast
Crowdfunding is de toekomst
pi_159221822
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 09:33 schreef MArcieeeeeee het volgende:
RF: Project VMS looptijd en rente aangepast
Rente lager naar 4 procent en looptijd 8 jaar. Als de rente nu op het zelfde niveau was gebleven had ik er over nagedacht.
Wat doe je nu eigenlijk met de mensen die al ingeschreven hebben tegen de hogere rente met de langere looptijd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')