abonnement Unibet Coolblue
pi_159200429
Kloonaccount of spoilertje? Gekozen voor 't laatste.
Antwoorden hoeven niet in spoiler, maar gelieve de OP daar wel te laten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_159200709
Ten eerste ga naar een psycholoog. Volgens mij ga je daar meer aan hebben dan op een forum rond te hangen.

Maak ook je studie af. De NL maatschappij is nu eenmaal erg papiertjes gericht. Vraag desnoods aan je ouders of ze naast je gaan zitten, zodat je zeker weet dat je studeert. Of kijk op school wat ze qua studie hulp kunnen bieden.

Als je op die 2 dingen focust komen die andere dingen ook. Maar eerst je depressie en studie oplossen.
pi_159200774
Als ik je spoiler zo lees is mijn eerste vraag: Wat is het alternatief?
Je hebt simpelweg geen alternatief voor het niet afmaken van je studie. Ik zit zelf ook met een scriptie die geen kut opschiet. Vandaag was mijn einddatum plande ik in augustus :D

Als je je studie niet afmaakt heb je 10.000 aan je broek hangen. Dat is gezien jouw situatie niet houdbaar. Je hebt niet eens een baan.

Je moet door de spreekwoordelijke zure appel. Dat je planning wat enthousiaster was dan de realiteit is bijzaak ;)

Denk aan alle kansen die je krijgt zodra je je papiertje hebt! Dat geeft toch enorm veel motivatie om dit te doen.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_159200915
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:47 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Als ik je spoiler zo lees is mijn eerste vraag: Wat is het alternatief?
Je hebt simpelweg geen alternatief voor het niet afmaken van je studie. Ik zit zelf ook met een scriptie die geen kut opschiet. Vandaag was mijn einddatum plande ik in augustus :D

Als je je studie niet afmaakt heb je 10.000 aan je broek hangen. Dat is gezien jouw situatie niet houdbaar. Je hebt niet eens een baan.

Je moet door de spreekwoordelijke zure appel. Dat je planning wat enthousiaster was dan de realiteit is bijzaak ;)

Denk aan alle kansen die je krijgt zodra je je papiertje hebt! Dat geeft toch enorm veel motivatie om dit te doen.
Zou je denken, maar mijn sector ligt enorm op zijn gat en 1 op de 5 zit werkloos thuis (ook veel afgestudeerde studenten van mijn en andere opleidingen, werkervaringsplekken e.d.). Dus dat komt mijn motivatie niet ten goede. Ook telt ervaring meer dan je papiertje als ik de vacatureteksten mag geloven, want bijna nergens vragen ze om een afgeronde studie. Je hebt het in je of niet in deze sector
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Als ik dit had geweten had ik een andere studie gekozen, maar daar heb ik nu niks meer aan net voor de finishlijn.

Raden jullie verder nog aan om een échte break te houden (al is het maar een citytrip) of nu vol met tegenzin die gasplank induwen?
  maandag 18 januari 2016 @ 13:59:45 #5
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159200991
TS, er zijn 2 type mensen:

Dippers: Deze mensen denken in problemen.

Dimmers: Deze denken in mogelijkheden.

Tot welke van deze groepen reken jij jezelf?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_159201007
quote:
14s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:59 schreef RingBewoner het volgende:
TS, er zijn 2 type mensen:

Dippers: Deze mensen denken in problemen.

Dimmers: Deze denken in mogelijkheden.

Tot welke van deze groepen reken jij jezelf?
Beetje kortzichtig :*
pi_159201028
quote:
14s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:59 schreef RingBewoner het volgende:
TS, er zijn 2 type mensen:

Dippers: Deze mensen denken in problemen.

Dimmers: Deze denken in mogelijkheden.

Tot welke van deze groepen reken jij jezelf?
Mogelijkheden maar daar meteen de problemen in zien :')
Ik ben van de garanties, maar die heb je het niet in het leven.
  maandag 18 januari 2016 @ 14:02:10 #8
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159201031
quote:
4s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:00 schreef Leonos het volgende:

[..]

Beetje kortzichtig :*
Nee hoor.
UI Made bij VanilleKwark.
  maandag 18 januari 2016 @ 14:04:09 #9
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159201067
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:02 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Mogelijkheden maar daar meteen de problemen in zien :')
Dan ben je dus een dipper. Je denkt in problemen.
quote:
Ik ben van de garanties, maar die heb je het niet in het leven.
Nee, dus moet je het doen met wat je wel hebt. Wat je doet is natuurlijk volledig aan jezelf. Als je echter ergens aan begint met de instelling dat je zal falen dan faal je.

Het is niet makkelijk maar probeer een positieve instelling te hebben. Dat is de eerste keer niet makkelijk want je gaat nog een keer op je bek en misschien wel een tweede keer. De enige manier echter om verder te komen is te kijken naar wat wel lukt en daar energie uit putten.

Dit geldt voor alles. School, baan, carriere, sociale leven en ga maar door.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_159201078
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:55 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Zou je denken, maar mijn sector ligt enorm op zijn gat en 1 op de 5 zit werkloos thuis (ook veel afgestudeerde studenten van mijn en andere opleidingen, werkervaringsplekken e.d.). Dus dat komt mijn motivatie niet ten goede. Ook telt ervaring meer dan je papiertje als ik de vacatureteksten mag geloven, want bijna nergens vragen ze om een afgeronde studie. Je hebt het in je of niet in deze sector
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Als ik dit had geweten had ik een andere studie gekozen, maar daar heb ik nu niks meer aan net voor de finishlijn.
Dat papiertje zegt natuurlijk wel iets meer. Namelijk dat je een opleiding afgemaakt hebt, iets wat getuigt van enig doorzettingsvermogen en je ietwat onderscheidt van de meute die niet zo een papiertje heeft. Is het niet in de sector waar je voor opgeleid bent, dan kan het alsnog een verschil maken bij een andere vacature. Solliciteren zul je sowieso moeten doen, dus beter pak je alle extra features met beide handen aan. Dan heb je altijd nog de keuze om het weg te laten van je cv, want het erbij verzinnen is net wat meer tricky.

quote:
Raden jullie verder nog aan om een échte break te houden (al is het maar een citytrip) of nu vol met tegenzin die gasplank induwen?
Wat zou een citytrip je kunnen brengen wat je hier niet hebt, denk je?

Beter bel je sowieso vol plankgas voor een doorverwijzing naar een psych trouwens, long overdue..
pi_159201096
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:55 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Zou je denken, maar mijn sector ligt enorm op zijn gat en 1 op de 5 zit werkloos thuis (ook veel afgestudeerde studenten van mijn en andere opleidingen, werkervaringsplekken e.d.). Dus dat komt mijn motivatie niet ten goede. Ook telt ervaring meer dan je papiertje als ik de vacatureteksten mag geloven, want bijna nergens vragen ze om een afgeronde studie. Je hebt het in je of niet in deze sector
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Als ik dit had geweten had ik een andere studie gekozen, maar daar heb ik nu niks meer aan net voor de finishlijn.

Raden jullie verder nog aan om een échte break te houden (al is het maar een citytrip) of nu vol met tegenzin die gasplank induwen?
Ik ga na mijn opleiding solliciteren op alles dat los en vast zit en enigszins aansluit bij mijn HBO opleiding. Ik hoef ook niet perse te blijven in de branche waar ik voor opgeleid ben. Ik ben ook een beetje terug gekomen op mijn opleiding.

Je moet een keuze maken en dit zijn je opties:

5 jaar gewerkt hebben, geen opleiding hebben én 10.000 euro betalen. Alles voor niks.

óf

5 jaar hard werk afsluiten met een opleiding, een opleiding betalen en 10.000 euro in je zak houden.

Je kunt natuurlijk op citytrip gaan, maar daarmee worden de kosten van je opleiding per half jaar hoger, de kans op niet afstuderen groter en schuif je alles wat je wilt (werk, een sociaal leven, een opleiding en prachtig plekje voor jou alleen) alleen maar voor je uit.

Mijn situatie lijkt op die van jou en hoe erg ik er ook van baal dat het wat langer is gaan duren, Mijn keuze is gemaakt ;)
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_159201123
Wat zorgt ervoor dat je de deadlines mist? Onderschat je je tijdsmanagement of wat is de oorzaak? Ik snap dat het niet leuk is dat je baanperspectief niet optimistisch is (ik had hetzelfde in de 2e, maar ik heb de opleiding afgemaakt puur zodat ik niet met een schuld bleef zitten). Je kunt altijd nog kijken voor iets anders.

Qua solliciteren zul je dit helaas vaker mee gaan maken, dat is iets wat teleurstellend is, uiteindelijk wordt het 'iets makkelijker' omdat er gewoon veel mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten.

Verder zou ik inderdaad eens kijken of je kunt praten met een psycholoog/ psychiater en dingen beter op een rijtje kunt zetten. Soms lukt het je niet om dit alleen te doen.

Misschien zou een weekendje weg gaan kunnen zorgen voor wat oplading/ relaxen wat net genoeg kan zijn om je toch weer gemotiveerd te krijgen voor je opleiding.
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
pi_159201196
Je kunt wel zeuren over dat je baankansen zo klein zijn, ik geloof meteen dat het zo is, je bent zeker niet de enige op dit moment. Maar, daar koop je allemaal niks voor. Je weet zelf dondersgoed dat je dit papiertje nu moet gaan halen. En dat is iets wat je totaal in eigen hand hebt.

Dus pak het aan en ga ervoor. First things first. Het zal niet de laatste keer zijn dat je dingen met tegenzin moet doen, niet alles is altijd leuk, ook bij anderen niet. Maar het zal je uiteindelijk een goed gevoel geven ipv die berg waar je nu elke dag weer tegenop kijkt.

En daarna ga je als beloning lekker op stedentrip.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_159201263
Mensen worden sterker als oplossingen voor de lange termijn verkozen worden boven oplossingen voor de korte termijn. Het makkelijkste pad lijkt nu heel verleidelijk, maar brengt je niet verder (korte termijn oplossing). Waarschijnlijk zul je er uiteindelijk zelfs spijt van krijgen. Het is misschien de makkelijkste weg, maar op dit moment is de makkelijkste weg ook meteen de weg naar een ongelukkig einde.

Je weet zelf ook wat er moet gebeuren. Niet het mooiste vooruitzicht misschien, maar op de lange termijn de enige juiste keuze, en degene waar je de meeste voldoening uit gaat halen.

Als je nu een excuus weet te verzinnen voor het ontsnappen van de sleur, dan zal dat excuus je de volgende keer er ook weer van weerhouden om problemen echt aan te pakken.

Dit is hoe ik altijd over bepaalde problemen probeer te denken. Het blijkt altijd weer lastig om te kiezen voor het pad met de meeste weerstand, maar uiteindelijk is het het altijd waard. Ik hoop voor je dat je de juiste keuzes kunt maken, ondanks je huidige gevoelens.
pi_159201267
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:08 schreef joyvke het volgende:
Wat zorgt ervoor dat je de deadlines mist? Onderschat je je tijdsmanagement of wat is de oorzaak? Ik snap dat het niet leuk is dat je baanperspectief niet optimistisch is (ik had hetzelfde in de 2e, maar ik heb de opleiding afgemaakt puur zodat ik niet met een schuld bleef zitten). Je kunt altijd nog kijken voor iets anders.

Qua solliciteren zul je dit helaas vaker mee gaan maken, dat is iets wat teleurstellend is, uiteindelijk wordt het 'iets makkelijker' omdat er gewoon veel mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten.

Verder zou ik inderdaad eens kijken of je kunt praten met een psycholoog/ psychiater en dingen beter op een rijtje kunt zetten. Soms lukt het je niet om dit alleen te doen.

Misschien zou een weekendje weg gaan kunnen zorgen voor wat oplading/ relaxen wat net genoeg kan zijn om je toch weer gemotiveerd te krijgen voor je opleiding.
Kans op falen. Net zoals met sociaal contact. En ja, proberen (en dus maken/inleveren scriptie) geeft je advies of dat terecht was. En ergens ben ik er ook aan toe om op mezelf te gaan (het schrikt dames toch wel beetje af als ze het horen) en een relatie te krijgen maar mentaal ben ik daar nog niet klaar voor en woningaanbod is net zoals solliciteren: 1 woning, 200 liefhebbers.
pi_159201340
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:16 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Kans op falen. Net zoals met sociaal contact. En ja, proberen (en dus maken/inleveren scriptie) geeft je advies of dat terecht was. En ergens ben ik er ook aan toe om op mezelf te gaan (het schrikt dames toch wel beetje af als ze het horen) en een relatie te krijgen maar mentaal ben ik daar nog niet klaar voor en woningaanbod is net zoals solliciteren: 1 woning, 200 liefhebbers.
Dit gaat nu over je opleiding en niet over het op jezelf gaan en/ of een relatie krijgen. Focus je op 1 ding.

Wat gaat er mis met je afstuderen. Er zal iets zijn gebeurt waardoor je in het laatste jaar ineens allerlei problemen ziet?
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
pi_159201429
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:20 schreef joyvke het volgende:

[..]

Dit gaat nu over je opleiding en niet over het op jezelf gaan en/ of een relatie krijgen. Focus je op 1 ding.

Wat gaat er mis met je afstuderen. Er zal iets zijn gebeurt waardoor je in het laatste jaar ineens allerlei problemen ziet?
Lastig onderwerp gekozen waar ik veel tijd mee kwijt was (makkelijk onderwerp motiveert ook niet :P). Uiteindelijk toch mensen bereid gevonden, maar wel met flinke vertraging. En nu alles uittikken en uitwerken, maar is lastiger dan het lijkt, ook met hulp van school. Plus het niet lekker in mijn vel zitten sowieso. En steeds die deadlines niet halen dus, opeenstapeling van dingen.
pi_159201599
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:16 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Kans op falen. Net zoals met sociaal contact. En ja, proberen (en dus maken/inleveren scriptie) geeft je advies of dat terecht was. En ergens ben ik er ook aan toe om op mezelf te gaan (het schrikt dames toch wel beetje af als ze het horen) en een relatie te krijgen maar mentaal ben ik daar nog niet klaar voor en woningaanbod is net zoals solliciteren: 1 woning, 200 liefhebbers.
Tijd voor een therapeut, die je beter met deze onderwerpen om kan leren gaan, haalbare doelen op te (leren) stellen zodat je ook meer vertrouwen kan kweken in dat dingen wel goed kunnen gaan. Dat zal de negatieve spiraal om kunnen turnen tot een positieve sneeuwbal, gezien je op vrijwel alle fronten vastloopt op basis van onderliggende problematiek en je dus beter wel maatwerk met dito ondersteuning nodig hebt.
pi_159201607
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:26 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Lastig onderwerp gekozen waar ik veel tijd mee kwijt was (makkelijk onderwerp motiveert ook niet :P). Uiteindelijk toch mensen bereid gevonden, maar wel met flinke vertraging. En nu alles uittikken en uitwerken, maar is lastiger dan het lijkt, ook met hulp van school. Plus het niet lekker in mijn vel zitten sowieso. En steeds die deadlines niet halen dus, opeenstapeling van dingen.
Dat kan het inderdaad moeilijker maken. Gelukkig heb je de interviews dus al en in principe heb je tot en met mei met het inleveren van deze deadline?

Voor het niet lekker in je vel zitten, ik las dat je al aan sport doet, wat al goed is. Heb je verder wel hulp (naast school)?
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
  maandag 18 januari 2016 @ 14:44:08 #20
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_159201764
Heeft deze TS niet al veelvuldig dit soort topics gemaakt? veelvuldig topics gekaapt met zijn probleempjes en veelvuldig zijn probleempjes in SC topics geplaatst?

Volgens mij wel. En volgens mij slaat die alle advies in de wind en begint het weer van voren....

Begin eens met advies aan te nemen of naar een psych te gaan.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_159201848
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:35 schreef joyvke het volgende:

[..]

Dat kan het inderdaad moeilijker maken. Gelukkig heb je de interviews dus al en in principe heb je tot en met mei met het inleveren van deze deadline?

Voor het niet lekker in je vel zitten, ik las dat je al aan sport doet, wat al goed is. Heb je verder wel hulp (naast school)?
Ja ik heb hulp maar uiteindelijk moet ik het zelf allemaal doen (duh). Voor het sporten wil ik op een teamsport/cursus. Twijfel tussen Tennis, Badminton, Squash of Volleybal. Ook omdat je dan op een vaste tijd wat te doen hebt iedere week.
pi_159202283
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:44 schreef 2NutZ het volgende:
Heeft deze TS niet al veelvuldig dit soort topics gemaakt? veelvuldig topics gekaapt met zijn probleempjes en veelvuldig zijn probleempjes in SC topics geplaatst?

Volgens mij wel. En volgens mij slaat die alle advies in de wind en begint het weer van voren....

Begin eens met advies aan te nemen of naar een psych te gaan.
Je kunt natuurlijk altijd proberen er een antwoord uit te krijgen waar je wél op zit te wachten en dat wel in jouw persoonlijke straatje past... Beetje het idee van de anti-vaccers... 10000 (peer reviewed) papers die het uitsluiten, 1 (zeer twijfelachtig) artikel die een (al dan niet miniskuul) verband legt, en dan op die laatste al je geld inzetten.

En dat mag, tot op zekere hoogte, hier op FOK!. Of het slim is is een tweede :)
Ja doei.
  maandag 18 januari 2016 @ 15:07:32 #23
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_159202311
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:05 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk altijd proberen er een antwoord uit te krijgen waar je wél op zit te wachten en dat wel in jouw persoonlijke straatje past... Beetje het idee van de anti-vaccers... 10000 (peer reviewed) papers die het uitsluiten, 1 (zeer twijfelachtig) artikel die een (al dan niet miniskuul) verband legt, en dan op die laatste al je geld inzetten.

En dat mag, tot op zekere hoogte, hier op FOK!. Of het slim is is een tweede :)
Ik typte dit ook juist omdat je constant door advies hier te vragen niet veel beter word eerlijk gezegd. En dat blijkt ook al wel uit zijn post historie.
Weer een nathoudertje tot aan zijn nieuwe topic of kaap :) schenkstroop all over.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_159202475
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:46 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Ja ik heb hulp maar uiteindelijk moet ik het zelf allemaal doen (duh). Voor het sporten wil ik op een teamsport/cursus. Twijfel tussen Tennis, Badminton, Squash of Volleybal. Ook omdat je dan op een vaste tijd wat te doen hebt iedere week.
Dat sowieso en er uiteindelijk niets aan doen brengt ook geen vooruitgang. Toch kan een psycholoog die goed met RET uit de weg kan toch veel voor je betekenen. Realistische gedachten ontwikkelen ipv die faalgedachtes die je nu lijkt te hebben voor een hele hoop zaken.

Wanneer is je volgende deadline?
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
pi_159202484
Hoe is de relatie met je ouders en familie TS? Krijg je van hun ook geen steun?
pi_159202708
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:16 schreef Bananenpap het volgende:
Hoe is de relatie met je ouders en familie TS? Krijg je van hun ook geen steun?
@joy over 2 weken, maar niet haalbaar. Ook niet 14x24/7 nu. Volgende is de eerste van juni.

Op zich goed. Ligt eraan wat je steun noemt. Ouders willen dat ik mijn opleiding afmaak en anders is daar 't gat van de deur. Zij kunnen ook niks doen voor mijn scriptie e.d. dus als ik niks of weinig vooruitgang boek zien ze dat als 'niet willen', ook al weten ze dat ik me al een tijd niet lekker voel (dat zien zij ook wel).
pi_159203048
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:26 schreef Deezertje het volgende:

[..]

@joy over 2 weken, maar niet haalbaar. Ook niet 14x24/7 nu. Volgende is de eerste van juni.

Op zich goed. Ligt eraan wat je steun noemt. Ouders willen dat ik mijn opleiding afmaak en anders is daar 't gat van de deur. Zij kunnen ook niks doen voor mijn scriptie e.d. dus als ik niks of weinig vooruitgang boek zien ze dat als 'niet willen', ook al weten ze dat ik me al een tijd niet lekker voel (dat zien zij ook wel).
Met steunen bedoel ik vooral het aanmoedigen om die scriptie af te maken. En heb je al eens hulp gezocht bij een professional? Je loopt al een tijdje rond op dit forum, zonder voorruitboekingen. Wat wil je eigenlijk met dit topic?
pi_159203064
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:26 schreef Deezertje het volgende:

[..]

@joy over 2 weken, maar niet haalbaar. Ook niet 14x24/7 nu. Volgende is de eerste van juni.

Op zich goed. Ligt eraan wat je steun noemt. Ouders willen dat ik mijn opleiding afmaak en anders is daar 't gat van de deur. Zij kunnen ook niks doen voor mijn scriptie e.d. dus als ik niks of weinig vooruitgang boek zien ze dat als 'niet willen', ook al weten ze dat ik me al een tijd niet lekker voel (dat zien zij ook wel).
Ok dan heb je de focus nu voor juni. Beter nog, zorg dat je in mei alles af krijgt zodat je die hele maand kan gebruiken om men het na te laten lezen en/of fouten te verbeteren en eventueel je afstudeer begeleiding te vragen om het na te kijken voor de definitieve beoordeling.

Maak voor jezelf helder wat je allemaal nog moet doen en schrijf dit voor jezelf uit (per onderdeel). Als je dat hebt gedaan zet je jezelf mini deadlines voor elk onderdeel, hoelang denk je daar voor nodig te hebben en pluk daar nog wat 'extra' tijd achteraan als een soort uitloop.

Wat voor mij heel goed heeft gewerkt toen ik een rot periode had was om dingen te visualiseren (ik had zelf een agenda met halve uren en zette daar blokjes in per onderdelen).

Als je dat nog niet gedaan hebt uiteraard :).
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
pi_159203124
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:40 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Met steunen bedoel ik vooral het aanmoedigen om die scriptie af te maken. En heb je al eens hulp gezocht bij een professional? Je loopt al een tijdje rond op dit forum, zonder voorruitboekingen. Wat wil je eigenlijk met dit topic?
Ze roepen dat het slim is om studie af te maken ja. En ik krijg hulp voor mijn ASS.
pi_159203266
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:41 schreef joyvke het volgende:

[..]

Ok dan heb je de focus nu voor juni. Beter nog, zorg dat je in mei alles af krijgt zodat je die hele maand kan gebruiken om men het na te laten lezen en/of fouten te verbeteren en eventueel je afstudeer begeleiding te vragen om het na te kijken voor de definitieve beoordeling.

Maak voor jezelf helder wat je allemaal nog moet doen en schrijf dit voor jezelf uit (per onderdeel). Als je dat hebt gedaan zet je jezelf mini deadlines voor elk onderdeel, hoelang denk je daar voor nodig te hebben en pluk daar nog wat 'extra' tijd achteraan als een soort uitloop.

Wat voor mij heel goed heeft gewerkt toen ik een rot periode had was om dingen te visualiseren (ik had zelf een agenda met halve uren en zette daar blokjes in per onderdelen).

Als je dat nog niet gedaan hebt uiteraard :).
Ik weet precies wat ik nog moet doen, alleen 'het' doen. is juist de oorzaak. Geen energie om te beginnen dus ga morgen maar scripties doorlezen die zijn goedgekeurd van onze opleiding voor een impressie wat me te wachten staat (heb al een deel af van de literatuurstudie en interviews gehouden).
pi_159203777
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:49 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Ik weet precies wat ik nog moet doen, alleen 'het' doen. is juist de oorzaak. Geen energie om te beginnen dus ga morgen maar scripties doorlezen die zijn goedgekeurd van onze opleiding voor een impressie wat me te wachten staat (heb al een deel af van de literatuurstudie en interviews gehouden).
Een vriendin van mij had dit probleem ook, ik heb haar hele afstudeer periode er door heen gesleept door minstens 1 keer per week af te spreken om samen aan onze opleidingen te werken.

Wellicht is het een idee voor je om een post te maken op blackboard (of een ander programma die je opleiding gebruikt) om te kijken of iemand interesse heeft om af te spreken om samen aan school te werken ter motivatie? Tevens had zij ook ontzettende last van concentratie en had ik een schema opgesteld die bij haar pastte. Elke 15 - 20 minuten mocht ze 3 mins iets anders doen (browsen of wat dan ook), uiteindelijk had ze dit niet nodig en werd het elk uur 5 minuten wat anders doen. Dit schema is ze ook gaan gebruiken toen we niet samen waren en werd steeds makkelijker voor haar om zich tot haar schoolwerk te zetten.

Uiteindelijk is het toch iets waar je je overheen moet zetten hoe moeilijk dit ook is. Been there done that, op sociaal vlak ook. Zodra je het elke keer jezelf laat tegenhouden blijf je rondgaan in die cirkel waar je uit wil breken.

Sorry als mijn Nederlands een beetje fucked up is, zit dit met koppijn te typen. Hopelijk kun je hier iets mee al is het maar een beetje.
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
pi_159205067
Je moet inderdaad proberen om een soort team rond je samen te stellen die je ondersteunen met het schrijven van je scriptie en het doorzetten. Momenteel ben ik ook mijn scriptie aan het schrijven, vind het er weinig aan maar in mijn hoofd tel ik de weekjes af en weet ik dat mijn diploma dichterbij dan ooit komt. Vaak genoeg heb ik er even geen zin meer in maar dan heb ik wel mensen om mij heen die me kunnen motiveren.

Ik betrek ook mijn ouders in dit proces, ze lezen zo nu en dan op mijn verzoek mijn documenten door en geven feedback waar nodig. Je omgeving moet weten waarmee je bezig bent en zich toch enigszins een beeld kunnen vormen van wat je doet. Op die manier wordt je ook beter begrepen.

Het niet hebben van sociale contacten zou geen belemmering moeten zijn voor je. Op school lopen genoeg mensen rond in de vorm van decaan, begeleiders en docenten die deze rol op zich kunnen nemen. Jij hebt te veel vrijheid nu heb ik het idee, waardoor je te weinig doet. Je moet wellicht regelmatig op je vingers getikt worden of wakker geschud worden.

Een citytrip is een leuk idee om even je kop te luchten maar zoals je zelf al aangeeft wanneer je terug in Nederland komt landt je vliegtuig letterlijk weer in de ellende die je achter hebt gelaten bij vertrek.

Stel het doel voor je dat je je diploma wilt halen, ongeacht je baankansen of whatsoever. Zie dat papiertje als een achievement. Vraag je ouders om ondersteuning in dit proces, wees eerlijk dat je het niet trekt in je uppie.

Wanneer je in juni je diploma hebt na een periode van hard werken, dan ga je lekker op vakantie. Heb je iets om naar uit te kijken. :)

p.s. je hebt trouwens ook prima software voor op je laptop waarmee je internetsites kunt blokkeren die voor afleiding zorgen, die gebruik ik veel momenteel. :)
pi_159205263
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:43 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Ze roepen dat het slim is om studie af te maken ja. En ik krijg hulp voor mijn ASS.
Is er vanuit school ook de mogelijkheid tot extra ondersteuning voor studenten met een functiebeperking?
pi_159206890
Is het niet een idee om een ander onderwerp te kiezen? Ik heb het idee dat het nu te moeilijk voor je is, of lees ik dat verkeerd? Buiten je gebrek aan motivatie natuurlijk. Zelf heb ik gemerkt dat bij het schrijven van een scriptie je zoveel beter vooruitkomt als je niet een veel te moeilijk onderwerp pakt, maar iets wat makkelijker te doorgronden is.

Overigens, hoe is je begeleider? Vraagt hij je vaak hoe ver je bent?

Wat al gezegd is: probeer steeds kleine deadlines te stellen: vandaag schrijf je paragraaf 3.1, morgen zoek je verdere literatuur voor 3.2 enzovoorts. Dan heb je het idee dat het meer opschiet ipv dat je denkt: in juni wil ik klaar zijn want dan is/lijkt de weg nog zo lang.

En ja, ik zou zeggen: maak die opleiding af, hoe moeilijk het ook is om jezelf te motiveren. Met een papiertje kun je tenminste iets, ook als er in jouw sector geen werk is. Zonder papiertje is het al veel lastiger, want vaak wordt er wel om diploma's gevraagd. Welke studie doe je als ik vragen mag?
pi_159207097
Een deel van de uitdaging in de scriptie zit m er toch ook in dat je een "grote opdracht" zelfstandig uitvoert. Er is geen enkele student die tijdens het uitvoeren geen sleur voelt of niet gedemotiveerd is. Het gaat erom hoe je daarmee omgaat en blijkbaar ga je daar de mist in. Als je aan het werk bent ben je ook echt niet 100% gemotiveerd maar kun je niet zomaar zeggen, "ja geen zin dus stik". Ik zou zeggen, zoek hulp en hou op met uitstellen. Je geeft zelf aan dat stoppen geen optie is dus haal je hoofd uit je reet en ga actief wat doen. Schrijven of hulp zoeken om het uiteindelijk te gaan doen want hier op Fok erover lopen zaniken is enkel tijdverspilling.
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_159207340
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 17:19 schreef Chai het volgende:

[..]

Is er vanuit school ook de mogelijkheid tot extra ondersteuning voor studenten met een functiebeperking?
Alleen in de vorm van extra jaar studiefinanciering (al gehad, maar daar schiet ik dus alleen financieel wat mee op... maar nu ook niet meer dus eigenlijk zorgeloos jaar uitstel gekregen). Heb wel iemand die mij begeleid, maar ik durf niet meer zo goed steeds met lege handen aan te komen.
pi_159207453
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 16:11 schreef joyvke het volgende:

[..]

Een vriendin van mij had dit probleem ook, ik heb haar hele afstudeer periode er door heen gesleept door minstens 1 keer per week af te spreken om samen aan onze opleidingen te werken.

Wellicht is het een idee voor je om een post te maken op blackboard (of een ander programma die je opleiding gebruikt) om te kijken of iemand interesse heeft om af te spreken om samen aan school te werken ter motivatie? Tevens had zij ook ontzettende last van concentratie en had ik een schema opgesteld die bij haar pastte. Elke 15 - 20 minuten mocht ze 3 mins iets anders doen (browsen of wat dan ook), uiteindelijk had ze dit niet nodig en werd het elk uur 5 minuten wat anders doen. Dit schema is ze ook gaan gebruiken toen we niet samen waren en werd steeds makkelijker voor haar om zich tot haar schoolwerk te zetten.

Uiteindelijk is het toch iets waar je je overheen moet zetten hoe moeilijk dit ook is. Been there done that, op sociaal vlak ook. Zodra je het elke keer jezelf laat tegenhouden blijf je rondgaan in die cirkel waar je uit wil breken.

Sorry als mijn Nederlands een beetje fucked up is, zit dit met koppijn te typen. Hopelijk kun je hier iets mee al is het maar een beetje.
Ik heb inderdaad een whiteboard hangen, die nu nagenoeg leeg is... Morgen dus 'goedgekeurde' scripties doorlezen voor inspiratie weer en dan zelf weer aan de bak.
  maandag 18 januari 2016 @ 18:44:52 #38
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_159207498
Het eerste wat je op zo'n studie leert is het maken van een plan van aanpak, nou, maak er 1 voor je leven het komende jaar. :) even door de zure appel bijten. Wees ook blij dat je niet afhankelijk bent van anderen.
pi_159207645
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:44 schreef Manke het volgende:
Het eerste wat je op zo'n studie leert is het maken van een plan van aanpak, nou, maak er 1 voor je leven het komende jaar. :) even door de zure appel bijten. Wees ook blij dat je niet afhankelijk bent van anderen.
Waarom zou ik daar blij om moeten zijn? Ik vind het juist vreselijk (en ja straks op 't werk moet je ook veel zelfstandig doen, maar heb je als het goed is nog collega's om je te ondersteunen/sparren/dollen). Onderwerp en interviews heb ik zelfstandig geregeld en ben ik wel trots op, maar het hele schrijf/denkproces nakt me. Ik heb alle groepsopdrachten e.d. succesvol doorlopen (en niet meeliftend op andermans succes) nu ben ik compleet op mezelf aangewezen en mis ik contact met oud-klasgenoten e.d. Ik werk vanuit praktische redenen niet meer op school maar op een andere stille locatie (niet thuis, dat kan ik niet) wat echt stil is. Op school lopen er door mijn vertraging niet veel meer rond, dus ken ik ook niemand, allemaal 16-jarigen voor mijn gevoel
pi_159207706
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:39 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Alleen in de vorm van extra jaar studiefinanciering (al gehad, maar daar schiet ik dus alleen financieel wat mee op... maar nu ook niet meer dus eigenlijk zorgeloos jaar uitstel gekregen). Heb wel iemand die mij begeleid, maar ik durf niet meer zo goed steeds met lege handen aan te komen.
Kun je daarmee afspreken dat jullie wekelijks een korte evaluatie hebben? Als je met lege handen aankomt, heeft dat een reden, dat kan ook besproken worden.
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:42 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad een whiteboard hangen, die nu nagenoeg leeg is... Morgen dus 'goedgekeurde' scripties doorlezen voor inspiratie weer en dan zelf weer aan de bak.
Waarom niet nu?
pi_159207758
Dan mis je een stukje hbo werk- en vooral denkniveau. Die scriptie is essentieel onderdeel van het behalen van je diploma, een diploma dat garant moet staan voor je mogelijkheid tot zelfstandig werken en een hbo werk- en denkniveau.

Dit dus:

quote:
14s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:29 schreef Californium het volgende:
Een deel van de uitdaging in de scriptie zit m er toch ook in dat je een "grote opdracht" zelfstandig uitvoert. Er is geen enkele student die tijdens het uitvoeren geen sleur voelt of niet gedemotiveerd is. Het gaat erom hoe je daarmee omgaat en blijkbaar ga je daar de mist in. Als je aan het werk bent ben je ook echt niet 100% gemotiveerd maar kun je niet zomaar zeggen, "ja geen zin dus stik". Ik zou zeggen, zoek hulp en hou op met uitstellen. Je geeft zelf aan dat stoppen geen optie is dus haal je hoofd uit je reet en ga actief wat doen. Schrijven of hulp zoeken om het uiteindelijk te gaan doen want hier op Fok erover lopen zaniken is enkel tijdverspilling.
Ja doei.
pi_159207789
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:52 schreef Chai het volgende:

[..]

Kun je daarmee afspreken dat jullie wekelijks een korte evaluatie hebben? Als je met lege handen aankomt, heeft dat een reden, dat kan ook besproken worden.

[..]

Waarom niet nu?
Omdat ik zo ff ga sporten om mijn hoofd te legen en 's avonds lukt het sowieso niet aan school te werken, eigenlijk de gehele studie niet gedaan alleen als ik mezelf dik in de stress had gewerkt en om 1 uur in de nacht diep moe naar bed ging, maar dat wil ik mezelf niet aan doen.. Werkdagen aanhouden gaat nog 't best, tot een uur of 16:00 uur. Dan eten en 's avonds 'vrij'.
pi_159207851
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:54 schreef motorbloempje het volgende:
Dan mis je een stukje hbo werk- en vooral denkniveau. Die scriptie is essentieel onderdeel van het behalen van je diploma, een diploma dat garant moet staan voor je mogelijkheid tot zelfstandig werken en een hbo werk- en denkniveau.

Dit dus:

[..]

Heb je gelijk in, maar voor mijn gevoel wegen al die eerdere opdrachten en tentamens toch zwaarder qua wat je moest doen en kunnen, alleen wordt dat zonder scriptie dus niet erkend in waarde. Dit levert ook relatief weinig studiepunten op (15) en staat 3 maanden voor. Stages e.d. meer punten en ook veel meer tijd en was geen lang leve de lol stage.
pi_159207876
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:57 schreef Deezertje het volgende:
maar voor mijn gevoel
Fout dus.
Ja doei.
pi_159207947
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:55 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Omdat ik zo ff ga sporten om mijn hoofd te legen en 's avonds lukt het sowieso niet aan school te werken, eigenlijk de gehele studie niet gedaan alleen als ik mezelf dik in de stress had gewerkt en om 1 uur in de nacht diep moe naar bed ging, maar dat wil ik mezelf niet aan doen.. Werkdagen aanhouden gaat nog 't best, tot een uur of 16:00 uur. Dan eten en 's avonds 'vrij'.
Als je overdag daadwerkelijk iets gedaan hebt kun je dat aanhouden ja. :D Als je kan FOK!ken kun je ook scripties lezen.

Hoe denk je dat je het morgen gaat aanpakken dan? Je leest die scripties, op een gegeven moment haak je half af. Aan het eind van de dag ben je er klaar mee maar ben je er eigenlijk niet echt mee bezig geweest.

edit: Eigenlijk staat er voor het afstuderen maar 3 maanden?! :o Kom op joh, zelfs al werk je op je traagst, dan red je dat makkelijk voor de zomer.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2016 19:02:08 ]
pi_159207974
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 18:57 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Fout dus.
Dit!

Je hebt een papiertje nodig voor een baan of iig voor kwijtschelden van je studieschuld... Klaar. Punt. Geen discussie mogelijk. Hou op met zeuren en ga schrijven of zoek hulp daarbij :)
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_159208312
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 19:00 schreef Chai het volgende:

[..]

Als je overdag daadwerkelijk iets gedaan hebt kun je dat aanhouden ja. :D Als je kan FOK!ken kun je ook scripties lezen.

Hoe denk je dat je het morgen gaat aanpakken dan? Je leest die scripties, op een gegeven moment haak je half af. Aan het eind van de dag ben je er klaar mee maar ben je er eigenlijk niet echt mee bezig geweest.

edit: Eigenlijk staat er voor het afstuderen maar 3 maanden?! :o Kom op joh, zelfs al werk je op je traagst, dan red je dat makkelijk voor de zomer.
Het is niet dat ik de afgelopen tijd niks heb gedaan, maar ik heb eigenlijk overal 2-3x zolang over gedaan dan nodig, dus nu ff gas erop en inleveren voor feedback en nog wat opdrachten maken die zijn blijven liggen zorgt voor druk op de ketel. Daarnaast nog wel behoefte aan de rest van mijn tijd invullen qua sociale/leuke dingen. Dus overdag hard werken, 's avonds/weekend plezier.
pi_159210333
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 19:13 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Het is niet dat ik de afgelopen tijd niks heb gedaan, maar ik heb eigenlijk overal 2-3x zolang over gedaan dan nodig, dus nu ff gas erop en inleveren voor feedback en nog wat opdrachten maken die zijn blijven liggen zorgt voor druk op de ketel. Daarnaast nog wel behoefte aan de rest van mijn tijd invullen qua sociale/leuke dingen. Dus overdag hard werken, 's avonds/weekend plezier.
Misschien lees ik ergens overheen, maar doe je er zo lang over alleen vanwege demotivatie of ook omdat je het lastig vindt?

Voor de rest: studeer op een rustige plek met weinig afleiding en vraag desnoods studiegenoten of jullie samen kunnen werken. Dan kun je elkaar er ook op aanpreken als je zit te SOGgen.
pi_159213228
Zoals hierboven ook al een paar keer aangehaald is, zorg voor kleine beloningen en lage latten. Toen ik mijn scriptie moest schrijven deed ik max 2,5 uur iets achter elkaar, daarna 15 mins pauze, inclusief naar buiten, of 30 mins pauze en dan wat eten. Gun jezelf dan 'iets lekkers'. Probeer jezelf niet ook nog op te zadelen met andere dingen die 'moeten' zoals afwas ofzo.
Houd verder inderdaad een planning aan en wees niet bang deze bij te stellen. Vraag niet teveel van jezelf en blijf realistisch, maar zet er wel druk op.
Succes met je scriptie!
And the druids turn to stone...
pi_159249101
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 19:13 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Het is niet dat ik de afgelopen tijd niks heb gedaan, maar ik heb eigenlijk overal 2-3x zolang over gedaan dan nodig, dus nu ff gas erop en inleveren voor feedback en nog wat opdrachten maken die zijn blijven liggen zorgt voor druk op de ketel. Daarnaast nog wel behoefte aan de rest van mijn tijd invullen qua sociale/leuke dingen. Dus overdag hard werken, 's avonds/weekend plezier.
Hoe is het gegaan met inspiratie opdoen met andere scripties en het opstellen van een schema? :)

Edit: wat iemand voorstelde om elke week met je afstudeerbegeleider te zitten en/ of iemand anders, ook al heb je niets, is een goed idee. Dat motiveert misschien net wat extra's om toch iets aan te leveren.
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')