abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 16 januari 2016 @ 14:37:25 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159148721
David Bowie (69) overleden

quote:
David Bowie died peacefully today surrounded by his family after a courageous 18 month battle with cancer. While many of you will share in this loss, we ask that you respect the family's privacy during their time of grief.
bron: officiële website

quote:
De Britse zanger, muzieklegende en acteur David Bowie (69) is overleden. Op zijn officiële website staat het bericht dat hij na een strijd van 18 maanden tegen kanker is overleden in het bijzijn van zijn familie.

Zijn officiële Twitter-account meldt: "David Bowie is vandaag vredig overleden, omringd door zijn familie, na een moedige strijd tegen kanker van 18 maanden. Hoewel veel van jullie dit verlies zullen delen, vragen wij de privacy van de familie gedurende de periode van rouw te respecteren".

Zijn zoon Duncan Jones zegt op Twitter. "Erg verdrietig, maar het is waar. Ik ben voorlopig offline."

Zijn dood komt onverwacht. Bowie had niet bekendgemaakt dat hij ernstig ziek was.

Nieuwe cd

Vorig week verscheen zijn nieuwste cd Blackstar, op zijn 69ste verjaardag. In het Groninger Museum is op dit moment een grote expositie over zijn carrière en zijn werk.

Vorige maand ging in New York zijn muziektheatervoorstelling Lazarus in première, geregisseerd door de Belg Ivo van Hove.

Buitenaards

Bowie, die eigenlijk David Robert Jones heet, werd op 8 januari 1947 geboren in Londen. Zijn eerste hit was het nummer Space Oddity over een astronaut die een ruimtewandeling maakt en losraakt van zijn ruimteschip.

Daarna wist hij steeds weer nieuwe hits te scoren, met steeds weer een andere muziek- en kledingstijl.
bron: NOS

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 16 januari 2016 @ 14:39:13 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159148752
Speciaal voor riazop de statistieken dit is deel 2 en deel 1 had 8441 kijks.
  zaterdag 16 januari 2016 @ 15:59:41 #3
452920 OostenrijkseSchilder
Donderroede der Godwins
pi_159150117
Over Bowie zijn leven en dood is al zoveel gesproken, geschreven en gedacht dat ik weinig origineels meer toe kan voegen. Anders dan dat Bowie bij mij altijd een gevoel heeft opgeroepen van extreem contrast.

Allereerst beschouw hem ik hem samen met Frank Zappa en David Sylvian als een van de weinige echte kunstenaars in de populaire muziek. In Bowie zijn oeuvre lijkt het telkens alsof ik iets per luisterbeurt iets nieuws weet te ontdekken. Zijn werk bevat een rijkdom die maar weinigen kunnen evenaren. Ja, die twee die ik eerder opnoemde.

Het contrast zit hem in het feit dat ik hem anderzijds 'kwalijk neem' (gechargeerd gesteld) dat hij de geboorte heeft gegeven aan de popicoon mét bijbehorend image. Natuurlijk waren Elvis en the Beatles hem voor, maar die speelden hun liedjes zonder een heel opgebouwd concept eromheen en specifieker nog, om hun persoon.

In die zin is Bowie 'schuldig' aan al die gemaakte sterretjes van tegenwoordig. Aan entertainers die zichzelf als merk neerzetten. Een belangrijk verschil hierin is natuurlijk wel dat Bowie dat concept zelf maakte, zijn muziek zelf schreef. Bij veel van de entertainers tegenwoordig heb ik het idee dat er een leuk gezicht bij een imago gezocht word, producers hebben nog wat liedjes op de plank liggen en neem maar een plaat op.
Zo'n Beyonce is een toppertje om te zien, maar muzikaal is ze totaal oninteressant. Bovendien in albumverkopen allang voorbijgestreefd door andere dames (en heren), maar omdat ze zo'n sterk merk is heeft bijna niemand dat door.

Tot slot is Blackstar natuurlijk een geniaal album. Veel artiesten in welke vorm van kunst dan ook hebben grootse moeite de dood te verwerken in hun werk. Niet gek ook. Kunst draait om creatie, de dood voelt dan heel tegenstrijdig. Blackstar is een laatste bewijs dat Bowie altijd héél, héél erg ver voor lag op anderen in de branche.
Ook de waarheid is een wapen.
  zaterdag 16 januari 2016 @ 16:05:39 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159150227
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 15:59 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
Over Bowie zijn leven en dood is al zoveel gesproken, geschreven en gedacht dat ik weinig origineels meer toe kan voegen. Anders dan dat Bowie bij mij altijd een gevoel heeft opgeroepen van extreem contrast.

Allereerst beschouw hem ik hem samen met Frank Zappa en David Sylvian als een van de weinige echte kunstenaars in de populaire muziek. In Bowie zijn oeuvre lijkt het telkens alsof ik iets per luisterbeurt iets nieuws weet te ontdekken. Zijn werk bevat een rijkdom die maar weinigen kunnen evenaren. Ja, die twee die ik eerder opnoemde.

Thomas Dolby? Prince? Ralf Hütter? Madonna?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 16 januari 2016 @ 16:08:45 #5
452920 OostenrijkseSchilder
Donderroede der Godwins
pi_159150286
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 16:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Thomas Dolby? Prince? Ralf Hütter? Madonna?
Je begrijpt dat het mijn mening was?

Dolby ken ik in het geheel niet. Prince acht ik niet van hetzelfde niveau en zeker niet zo consistent goed (de man heeft ook erg veel rommel gemaakt). Kraftwerk vind ik goed maar heeft mij nooit echt weten te boeien. Madonna heeft m.i. alles afgekeken van David Bowie.
Ook de waarheid is een wapen.
pi_159151226
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:39 schreef Bosbeetle het volgende:
_O-
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
pi_159151890
Wat ik trouwens nog wilde vragen: hebben die gedeeltelijke sterren op de hoes van Blackstar een bepaalde betekenis?

Ik doel dus op die zes kleine sterren (of althans: gedeelten daarvan) onderaan.
pi_159151919
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Aan de ene kant vind ik je opmerking grappig. Aan de andere kant denk ik: vervuil een topic over één van de grootste artiesten van de afgelopen 50 jaar niet met het noemen van de naam van een user voor wie kwaliteit gelijk staat aan kliks... (en lok hem hier ook vooral niet naartoe).
pi_159151967
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 17:29 schreef Elfletterig het volgende:
Wat ik trouwens nog wilde vragen: hebben die gedeeltelijke sterren op de hoes van Blackstar een bepaalde betekenis?

[ afbeelding ]

Ik doel dus op die zes kleine sterren (of althans: gedeelten daarvan) onderaan.
Daar staat gewoon 'B O W I E'.
Nee.
pi_159152015
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 17:32 schreef PimD het volgende:

[..]

Daar staat gewoon 'B O W I E'.
Ah oké.... dus toch. Die gedachte had ik al, maar ik vond het wat ver gezocht.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 januari 2016 @ 17:41:11 #11
862 Arcee
Look closer
pi_159152161
Even onder de aandacht brengen hier: MUZ / Fok! Bowie top 100 allertijden :)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 16 januari 2016 @ 18:40:35 #12
45206 Pietverdriet
pi_159153565
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 16:08 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:

[..]

Je begrijpt dat het mijn mening was?

Dolby ken ik in het geheel niet. Prince acht ik niet van hetzelfde niveau en zeker niet zo consistent goed (de man heeft ook erg veel rommel gemaakt). Kraftwerk vind ik goed maar heeft mij nooit echt weten te boeien. Madonna heeft m.i. alles afgekeken van David Bowie.
Thomas Dolby werkte samen met Bowie aan zijn albums in de Berlijnse periode, de meest creative van Bowie.
  zaterdag 16 januari 2016 @ 18:47:12 #13
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_159153703
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 18:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Thomas Dolby werkte samen met Bowie aan zijn albums in de Berlijnse periode, de meest creative van Bowie.
Erm, toevallig ook een bron daarvoor? Verwar je hem niet met Brian Eno?
Ik weet dat Dolby in Bowies band keyboard speelde tijdens diens Live Aid show, maar een samenwerking ten tijde van de Berlijn-trilogie lijkt me erg onwaarschijnlijk.
pi_159153775
De Berlijn periode, en vooral Low, is heel erg een Eno-dingetje inderdaad
  zaterdag 16 januari 2016 @ 18:51:47 #15
45206 Pietverdriet
pi_159153806
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 18:47 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Erm, toevallig ook een bron daarvoor? Verwar je hem niet met Brian Eno?

.
Damn, zo zie je maar weer hoe betrouwbaar geheugen is
  zaterdag 16 januari 2016 @ 18:52:19 #16
45206 Pietverdriet
pi_159153819
* Pietverdriet gaat zich in een hoekje zitten schamen
  Moderator zaterdag 16 januari 2016 @ 20:02:46 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159155348
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 18:50 schreef cafca het volgende:
Was Conny Plank er eigenlijk ook bij betrokken?
pi_159155770
Bowie-invasie in Britse hitlijst

Bericht op de FP over de prestaties van Bowie in de Britse hitlijst en elders.
pi_159162945
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 18:50 schreef cafca het volgende:
Low is de beste uit de berlijn trilogie. Dat heeft daarna altijd nog na gedendert op alle andere platen.
pi_159167991
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 16:08 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
[..]
Dolby ken ik in het geheel niet. [...]
Een geweldig nummer (en een hit) uit 1984: Thomas Dolby - I Scare Myself.
('t Is wel een cover, maar prachtig uitgevoerd.)

Een andere bekende song is She Blinded Me With Science.

[ Bericht 2% gewijzigd door Toby56 op 17-01-2016 11:01:11 (tikfoutje) ]
Ik doe het ff rustig aan.
pi_159250796
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 20:02 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Alleen als invloed :)
Robert Moog died for our synths
  woensdag 24 februari 2016 @ 01:38:58 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_160167035
Onze eigen Doordevil over Bowie in De Volkskrant:

quote:
Liever had ik nooit iets begrepen van David Bowie.

Column van Nico Dijkshoorn:

Het is 1973 en ik zit op mijn bed. Mijn moeder maakt buitenlandse macaroni en ik luister naar The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars van David Bowie. Ik mompel de zinnen mee, zoals ik ze al een half jaar mee mompel. 'I'm an alligator, I'm a mama-papa coming for you. I'm the space invader, I'll be a rock'n rollin' bitch for you.' Niet veel later - ik sta inmiddels midden in mijn kamertje: 'Freak out in a moonage daydream, oh yeah.'

Ik meende wat ik meezong, maar ik snapte er geen moer van. Nog steeds niet. Ik heb de plaat een uurtje geleden opgezet en nog steeds begrijp ik niets of bijna niets van wat Bowie zingt. Alleen de zin 'Cried so much his face was wet, then I knew he was not lying' herken ik. Je ziet iemand huilen en dan geloof je hem of haar. Pas toen ik huilde, begrepen mijn kinderen dat ik echt wilde scheiden.

Maar we hadden het over Bowie. Op 14 mei 1976, een paar uur voordat ik 16 word, sta ik met een door mijn moeder gemaakt rood glimmend shirt in de Ahoy in Rotterdam. Ik kijk naar een film van Luis Buñuel, daarna gaat het licht uit en dendert de Station to Station-trein langzaam de zaal binnen. David Bowie komt op. Fel licht. Wit hoofd. Daarna zingt hij: 'The return of the thin white duke, throwing darts in lovers' eyes.'

Geweldige zin, veel meegezongen maar ik begrijp er nog steeds niets van. En ik wil het niet begrijpen. Zo ben ik een leven lang naar Bowie blijven luisteren, zelfs in de jaren negentig. Hoes in mijn hand, op de rand van mijn bed en zinnen meezingen die ooit door hem snel op een papiertje waren gerommeld.

Die Bowie ben ik vlak na zijn dood kwijtgeraakt. Door de twee laatste video's en de rondreizende tentoonstelling met Bowieparafernalia. Tot mijn grote schrik blijkt David Bowie al zijn kleding te hebben bewaard en gearchiveerd. Tijdens zijn leven heeft hij het goed gevonden dat de linkerschoen die hij droeg tijdens een etentje met Lou Reed onder gecontroleerde klimaatomstandigheden werd opgeslagen.

Bowie heeft alles laten bewaren. Voor ons. Zodat we naar hem kunnen kijken. Mijn Bowie, die altijd koos voor het ongewisse, wilde dat er mensen in Groningen zwijgend naar zijn oude jasje gingen staan kijken. David Bowie heeft al zijn ooglapjes in plastic laten sealen.

Voor mij is dat een klap. David Bowie bewaarde, toen ik 13 jaar oud was, zijn haarverf, om die later aan ons te tonen. Dat is zo... dat is zo vreselijk... Gordon. En dan de video's. David, ingepakt in verband, trillend in een bed. Als een eenzame kaars. Een doodshoofd in een ruimtehelm. Zeggen dat je een vogeltje bent en het treurigste beeld: in je laatste video, helemaal aan het eind, verdwijnen in een kast, omdat je weet dat je doodgaat. Niveautje Nederlandse speelfilm.

Ik ben erg in de war. Ik had van Bowie een totaal onbegrijpelijk afscheid verwacht. Een mysterie. De waarheid is dat hij aan het eind van zijn leven, op de valreep, is veranderd in Danny de Munk. Gisteren belde mijn zoon mij op en zong met een hoog stemmetje: 'Stands a solitary candle, ooeehoeee.' Ik moest lachen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_160167206
Zag het net via twitter voorbij komen...
Mijn reactie op Dijkshoorn:

8)7 :r
pi_160167291
quote:
11s.gif Op woensdag 24 februari 2016 02:05 schreef Psijic het volgende:
Zag het net via twitter voorbij komen...
Mijn reactie op Dijkshoorn:

[ afbeelding ]

8)7 :r
Tjeemig wat een onwetende kneus is die Dijkshoorn toch. |:(
  † In Memoriam † woensdag 24 februari 2016 @ 03:36:03 #25
344020 dekatophetspek
Totally Freaked Out
pi_160167662
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 20:02 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Indirect. Het liedje Heroes was geinspireerd door het nummer 'Hero' van de krautrockband Neu, die door Plank was geproduceerd. Op de Berlijn-trilogie was het werk van Plank verder alleen een inspiratiebron.
Dictators free themselves but they enslave the people. Let us fight to free the world!
pi_160168024
quote:
13s.gif Op woensdag 24 februari 2016 02:20 schreef Smacked_Actor het volgende:

[..]

Tjeemig wat een onwetende kneus is die Dijkshoorn toch. |:(
Mensen die een PH van 1 hebben en dan dijkshoorn willen afzeiken over een opiniestukje. :D
  zaterdag 26 maart 2016 @ 02:02:46 #27
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_160951748
Vandaag naar Bowie Is in Groningen geweest. Erg mooi!
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:21:36 #28
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_166061425
Nieuwe nummers van hem opgedoken:
No Plan:

https://vimeo.com/187835498

en When I Met You
Te beluisteren vanaf 51:20 in deze radioshow:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b07ypdj4
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_167947029
Even een kick; Morgenavond op Radio 49 MUZ / Radio 49 #1611 - Waar Gup het roer weer overneemt van 20-22 uur Bowie request ter ere van deze grote man.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_167947119
Vanavond op BBC 2 een docu over de laatste 5 jaar van David Bowie.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 12:50:45 #31
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167947273
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 12:45 schreef VEM2012 het volgende:
Vanavond op BBC 2 een docu over de laatste 5 jaar van David Bowie.
Thanx.
Geprogrammeerd. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_167952343
Zal geen vrolijke boel worden maar staat hier ook op opnemen.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 23:26:52 #33
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167965203
Zitten het nu te bekijken. Mooie nooit eerder vertoonde beelden.
Morgen zou hij 70 geworden zijn. ;(
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 8 januari 2017 @ 11:52:29 #34
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_167972984
Nieuwe EP en videoclip is uitgekomen:
Poef.....gone! ©golfer
pi_167973234
:'(
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')