abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159250688
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 10:44 schreef Elzies het volgende:

Die stellingen heb ik al tig keer beantwoord. Biologische evolutie is niet hetzelfde als een computerprogramma.
Niemand betwist dit.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 10:44 schreef Elzies het volgende:

Bij een computerprogramma is er telkens sprake van een menselijke programmeur die dat programma maakt en integreert. Ook computerprogramma's die gemaakt zijn met als doel zelfstandig te kunnen ontwikkelen, menselijke vragen te herkennen, etc.
Irrelevant voor de vraag of het een bewustzijn kan hebben.

Twee gedachtenexperimenten, waarvan ik benieuwd ben hoe jij daarover denkt:

1) stel, je maakt een volledige kopie van een menselijk lichaam, de exacte configuratie van materie, maar dan op een andere plaats. Nee, dat kunnen we inderdaad niet.. maar daarvoor is het ook een gedachtenexperiment.

1a) Zou deze kopie levensvatbaar zijn?
1b) zou het een bewustzijn hebben?

2) stel, je maakt een computermodel van elk atoom in een menselijk lichaam, eveneens exacte dezelfde configuratie. Again: nee, dat kunnen we inderdaad niet, maar wederom: dit is een gedachtenexperiment. Dat dit krachtiger computers vereist dan we nu hebben is niet relevant voor deze vraag.

2a) zou dit model zich hetzelfde gedragen als een werkelijk fysiek menselijk lichaam?
2b) zou het een bewustzijn hebben?

Ik ben reuze benieuwd welke van deze vragen jij met 'nee' zou beantwoorden, en vooral: waarom. (Onderbouw je antwoord!)

Want als geen van deze vragen met 'nee' beantwoord kan worden dan zie ik niet waarom een computer die een bewustzijn voortbrengt fundamenteel onmogelijk zou zijn.

Dat is trouwens sowieso onduidelijk, je geeft daar geen enkel argument voor. Je stelt dat alleen biologische evolutie tot een bewustzijn kan leiden, maar je onderbouwt dit op geen enkele manier. Je doet alsof dit zo vanzelfsprekend is dat het geen argument behoeft.

Ik zou zeggen: juist het soort stelling dat zo vanzelfsprekend lijkt dat het geen argument behoeft dient te worden onderbouwd. (En te worden verworpen als dat niet mogelijk blijkt.)

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 20-01-2016 12:33:46 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_159250998
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 10:52 schreef Terra-jin het volgende:

Dus de vraag is:

Is bewustzijn / 'phenomenal experience' te reduceren tot fysieke interacties? Daarmee zal een computerprogramma in wezen niet verschillen van een mens, behalve misschien qua schaal en complexiteit.
Exact. Dat is inderdaad precies de vraag.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 10:52 schreef Terra-jin het volgende:

Ik kan me nog altijd niet voorstellen hoe dit mogelijk zou kunnen zijn. Een verdere uitspraak doe ik er niet over. Ik ben bezig om me te verdiepen in Dennetts werk en dat van zijn opponenten, waarna ik wellicht meer durf te zeggen over dit fascinerende onderwerp.
Dat wij ons dat lastig kunnen voorstellen lijkt me duidelijk. Het rottige is alleen: veronderstellen dat het niet mogelijk is is nog veel problematischer. Je komt dan terecht in het lichaam-geestprobleem, dat zover filosofen hebben kunnen bedenken fundamenteel onoplosbaar is.

Het leidt uitsluitend tot contradicties. Zo gauw je veronderstelt dat er interactie bestaat tussen lichaam en geest wordt het onduidelijk in welk opzicht die geest 'niet fysiek' genoemd kan worden.

Dat is namelijk zo'n beetje de definitie van 'fysiek': het vermogen om interacties aan te gaan met de wereld. En als die interactie niet bestaat betekent dat dat het bewustzijn een machteloze toeschouwer wordt. (Plus dat het dan heel lastig wordt om te verklaren hoe je bijvoorbeeld dronken kunt worden van fysieke alcohol, om maar iets te noemen. Of hoe je uberhaupt de wereld kunt waarnemen.)

Dus zullen we wellicht toch moeten wennen aan het idee dat het wel mogelijk is, ook als we ons dat moeilijk kunnen voorstellen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 20-01-2016 12:21:00 ]
  woensdag 20 januari 2016 @ 18:28:17 #103
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_159261188
Waarom zou je geloven in een ziel? Als ik mijn christelijke opvoeding buiten beschouwing laat, is er niets in het dagelijks leven dat wijst op een ziel. En al helemaal niet in een ziel die eeuwig zal bestaan. Of bestond voor het moment dat die in mijn stoffelijke ik nederdaalde.

Waarom dan toch dat hardnekkige geloof?
Op het scherp van de snede.
pi_159261244
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 18:28 schreef DuizendGezichten het volgende:
Waarom zou je geloven in een ziel? Als ik mijn christelijke opvoeding buiten beschouwing laat, is er niets in het dagelijks leven dat wijst op een ziel. En al helemaal niet in een ziel die eeuwig zal bestaan. Of bestond voor het moment dat die in mijn stoffelijke ik nederdaalde.

Waarom dan toch dat hardnekkige geloof?
Een verklaring daarvoor zou kunnen zijn dat mensen heel goed zijn in personen los zien van de lichamen waarin ze 'huizen'. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld sociale intelligentie. Het is reuze handig om over mensen, hun gedachten en beweegredenen, na te denken zonder dat ze fysiek aanwezig zijn.

Dat is heel nuttig voor mensen, maar wellicht wat minder handig als je echt wil begrijpen hoe dat werkt. Wellicht worden we hier gefopt door het resultaat van evolutie.
  woensdag 20 januari 2016 @ 18:45:47 #105
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_159261625
Grappig dat je over evolutie begint, ik zat net aan hetzelfde te denken. Ik zal proberen beter uit te leggen welke kant ik uit wilde.

Voor zover ik het begrijp, is de natuur behoorlijk efficient en rücksichtslos in het wegsnijden van datgene dat geen nut heeft.

Toch blijkt de het idee van de dualiteit van lichaam en geest al tien- zoniet honderdduizenden jaren aanwezig. Ik denk hier aan prehistorische kunst, het ritueel van de begrafenis, etc.

Wat biedt het ons? Wat is het evolutionaire nut ervan?
Op het scherp van de snede.
pi_159261841
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 18:45 schreef DuizendGezichten het volgende:
Grappig dat je over evolutie begint, ik zat net aan hetzelfde te denken. Ik zal proberen beter uit te leggen welke kant ik uit wilde.

Voor zover ik het begrijp, is de natuur behoorlijk efficient en rücksichtslos in het wegsnijden van datgene dat geen nut heeft.

Toch blijkt de het idee van de dualiteit van lichaam en geest al tien- zoniet honderdduizenden jaren aanwezig. Ik denk hier aan prehistorische kunst, het ritueel van de begrafenis, etc.

Ik weet niet of het wat biedt evolutionair gezien, net zoals dat het gevoel dat alles prima is en er niet meer gevochten hoeft te worden tijdens het streven ook niet evolutionair te verklaren is.
pi_159262512
quote:

Dat is een erg interessant en lastig vraagstuk. Zoals gezegd, het heeft vermoed ik te maken met sociale intelligentie. Het is handig om dat dualistisch te interpreteren als je tracht te begrijpen wat andere mensen beweegt en tracht te voorspellen wat die mensen willen en doen.
pi_159262566
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 18:55 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Ik weet niet of het wat biedt evolutionair gezien, net zoals dat het gevoel dat alles prima is en er niet meer gevochten hoeft te worden tijdens het streven ook niet evolutionair te verklaren is.
Het is nogal een valkuil om te denken dat evolutie alleen selecteert op wat direct bijdraagt aan voortplanting. Dat is helaas een veel voorkomende foutieve interpretatie van natuurlijke selectie.
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:27:58 #109
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159262762
quote:

Nee, de natuur snijdt alleen weg wat ons nadeel brengt bij het voortplanten. Nutteloze dingen kunnen rustig blijven bestaan. Denk aan de kleine teen, het stuitje, de appendix en de mannelijke tepels.
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:35:05 #110
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159262963
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, de natuur snijdt alleen weg wat ons nadeel brengt bij het voortplanten.
En meestal zelfs dat niet.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:35:37 #111
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159262977
quote:
14s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En meestal zelfs dat niet.
Zoals welke gevallen?
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:36:35 #112
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159262999
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zoals welke gevallen?
99,9% van alle diersoorten die ooit geleefd hebben.
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:37:08 #113
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159263014
quote:
14s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

99,9% van alle diersoorten die ooit geleefd hebben.
Die zijn allemaal uitgestorven omdat ze een (relatief) nadeel hadden bij het voortplanten.
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:38:22 #114
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159263051
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Die zijn allemaal uitgestorven omdat ze een (relatief) nadeel hadden bij het voortplanten.
Dat klopt. De rest is geëvolueerd tot soorten die we nu kennen.
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:39:05 #115
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159263073
quote:
14s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:38 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat klopt. De rest is geëvolueerd tot soorten die we nu kennen.
Maar op welke manier zou evolutie dan niet de nadelen bij het voortplanten wegsnijden?
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:40:50 #116
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159263124
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Maar op welke manier zou evolutie dan niet de nadelen bij het voortplanten wegsnijden?
Soms duurt dat te lang. Het zij zo.
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:44:51 #117
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159263224
quote:
14s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Soms duurt dat te lang. Het zij zo.
Ah, je bedoelt dat ze soms uitgestorven zijn voordat ze aangepast zijn? In zekere zin is dat ook wegsnijden hé.

Maar goed, om het duidelijker te formuleren: evolutie selecteert alleen op voor- en nadelen in de voortplanting, niet op dingen die neutraal zijn. Geen enkele diersoort heeft zich moeten aanpassen of is uitgestorven door een neutrale eigenschap.
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:46:23 #118
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159263268
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ah, je bedoelt dat ze soms uitgestorven zijn voordat ze aangepast zijn? In zekere zin is dat ook wegsnijden hé.
Of niet. Genoeg soorten die dankzij een gebrek aan selectiedruk ook niet verder kwamen.
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:56:01 #119
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159263562
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Of niet. Genoeg soorten die dankzij een gebrek aan selectiedruk ook niet verder kwamen.
Volgens mij is de Red Queen Hypothesis nog nooit verder gekomen dan een hypothese.
  woensdag 20 januari 2016 @ 19:58:18 #120
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159263655
Dodo.
  woensdag 20 januari 2016 @ 20:08:14 #122
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159264064
quote:
14s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:58 schreef Fir3fly het volgende:
Dodo.
De dodo had wel degelijk een groot nadeel bij de voortplanting. Je kunt je namelijk moeilijk voortplanten als je in de maag van een Hollander zit.
pi_159264576
Hee... dit staat ineens op youtube. Maak er gebruik van zolang het er staat, echt een onwijs goede serie dit: Patrick Grim - Philosophy of Mind.

Een paar voor dit topic relevante highlights:

Voor de hele serie, zie:

F&L / [CENTRAAL] Het grote F&L video topic #2

[ Bericht 49% gewijzigd door Molurus op 20-01-2016 20:44:14 ]
  woensdag 20 januari 2016 @ 22:11:36 #124
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159268355
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 20:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De dodo had wel degelijk een groot nadeel bij de voortplanting. Je kunt je namelijk moeilijk voortplanten als je in de maag van een Hollander zit.
En die werd niet geëlimineerd.
  donderdag 21 januari 2016 @ 00:20:21 #125
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_159271724
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 18:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een verklaring daarvoor zou kunnen zijn dat mensen heel goed zijn in personen los zien van de lichamen waarin ze 'huizen'. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld sociale intelligentie. Het is reuze handig om over mensen, hun gedachten en beweegredenen, na te denken zonder dat ze fysiek aanwezig zijn.

Dat is heel nuttig voor mensen, maar wellicht wat minder handig als je echt wil begrijpen hoe dat werkt. Wellicht worden we hier gefopt door het resultaat van evolutie.
Ik stel me zo voor dat men vroeger bij het overlijden van iemand opmerkten dat het levende lichaam van het ene op het andere moment een dood lichaam werd. In beide gevallen (levend of dood) is er een lichaam, maar bij een dood lichaam ontbreekt schijnbaar iets "levengevends". Ik kan me ergens wel voorstellen dat men dat een ziel of levensenergie zou gaan noemen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')