Niemand betwist dit.quote:Op woensdag 20 januari 2016 10:44 schreef Elzies het volgende:
Die stellingen heb ik al tig keer beantwoord. Biologische evolutie is niet hetzelfde als een computerprogramma.
Irrelevant voor de vraag of het een bewustzijn kan hebben.quote:Op woensdag 20 januari 2016 10:44 schreef Elzies het volgende:
Bij een computerprogramma is er telkens sprake van een menselijke programmeur die dat programma maakt en integreert. Ook computerprogramma's die gemaakt zijn met als doel zelfstandig te kunnen ontwikkelen, menselijke vragen te herkennen, etc.
Exact. Dat is inderdaad precies de vraag.quote:Op woensdag 20 januari 2016 10:52 schreef Terra-jin het volgende:
Dus de vraag is:
Is bewustzijn / 'phenomenal experience' te reduceren tot fysieke interacties? Daarmee zal een computerprogramma in wezen niet verschillen van een mens, behalve misschien qua schaal en complexiteit.
Dat wij ons dat lastig kunnen voorstellen lijkt me duidelijk. Het rottige is alleen: veronderstellen dat het niet mogelijk is is nog veel problematischer. Je komt dan terecht in het lichaam-geestprobleem, dat zover filosofen hebben kunnen bedenken fundamenteel onoplosbaar is.quote:Op woensdag 20 januari 2016 10:52 schreef Terra-jin het volgende:
Ik kan me nog altijd niet voorstellen hoe dit mogelijk zou kunnen zijn. Een verdere uitspraak doe ik er niet over. Ik ben bezig om me te verdiepen in Dennetts werk en dat van zijn opponenten, waarna ik wellicht meer durf te zeggen over dit fascinerende onderwerp.
Een verklaring daarvoor zou kunnen zijn dat mensen heel goed zijn in personen los zien van de lichamen waarin ze 'huizen'. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld sociale intelligentie. Het is reuze handig om over mensen, hun gedachten en beweegredenen, na te denken zonder dat ze fysiek aanwezig zijn.quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:28 schreef DuizendGezichten het volgende:
Waarom zou je geloven in een ziel? Als ik mijn christelijke opvoeding buiten beschouwing laat, is er niets in het dagelijks leven dat wijst op een ziel. En al helemaal niet in een ziel die eeuwig zal bestaan. Of bestond voor het moment dat die in mijn stoffelijke ik nederdaalde.
Waarom dan toch dat hardnekkige geloof?
Ik weet niet of het wat biedt evolutionair gezien, net zoals dat het gevoel dat alles prima is en er niet meer gevochten hoeft te worden tijdens het streven ook niet evolutionair te verklaren is.quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:45 schreef DuizendGezichten het volgende:
Grappig dat je over evolutie begint, ik zat net aan hetzelfde te denken. Ik zal proberen beter uit te leggen welke kant ik uit wilde.
Voor zover ik het begrijp, is de natuur behoorlijk efficient en rücksichtslos in het wegsnijden van datgene dat geen nut heeft.
Toch blijkt de het idee van de dualiteit van lichaam en geest al tien- zoniet honderdduizenden jaren aanwezig. Ik denk hier aan prehistorische kunst, het ritueel van de begrafenis, etc.
Wat biedt het ons? Wat is het evolutionaire nut ervan?
Dat is een erg interessant en lastig vraagstuk. Zoals gezegd, het heeft vermoed ik te maken met sociale intelligentie. Het is handig om dat dualistisch te interpreteren als je tracht te begrijpen wat andere mensen beweegt en tracht te voorspellen wat die mensen willen en doen.quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:45 schreef DuizendGezichten het volgende:
Grappig dat je over evolutie begint, ik zat net aan hetzelfde te denken. Ik zal proberen beter uit te leggen welke kant ik uit wilde.
Voor zover ik het begrijp, is de natuur behoorlijk efficient en rücksichtslos in het wegsnijden van datgene dat geen nut heeft.
Toch blijkt de het idee van de dualiteit van lichaam en geest al tien- zoniet honderdduizenden jaren aanwezig. Ik denk hier aan prehistorische kunst, het ritueel van de begrafenis, etc.
Het is nogal een valkuil om te denken dat evolutie alleen selecteert op wat direct bijdraagt aan voortplanting. Dat is helaas een veel voorkomende foutieve interpretatie van natuurlijke selectie.quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:55 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Ik weet niet of het wat biedt evolutionair gezien, net zoals dat het gevoel dat alles prima is en er niet meer gevochten hoeft te worden tijdens het streven ook niet evolutionair te verklaren is.
Nee, de natuur snijdt alleen weg wat ons nadeel brengt bij het voortplanten. Nutteloze dingen kunnen rustig blijven bestaan. Denk aan de kleine teen, het stuitje, de appendix en de mannelijke tepels.quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:45 schreef DuizendGezichten het volgende:
En meestal zelfs dat niet.quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, de natuur snijdt alleen weg wat ons nadeel brengt bij het voortplanten.
99,9% van alle diersoorten die ooit geleefd hebben.quote:
Die zijn allemaal uitgestorven omdat ze een (relatief) nadeel hadden bij het voortplanten.quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
99,9% van alle diersoorten die ooit geleefd hebben.
Dat klopt. De rest is geëvolueerd tot soorten die we nu kennen.quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die zijn allemaal uitgestorven omdat ze een (relatief) nadeel hadden bij het voortplanten.
Maar op welke manier zou evolutie dan niet de nadelen bij het voortplanten wegsnijden?quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt. De rest is geëvolueerd tot soorten die we nu kennen.
Soms duurt dat te lang. Het zij zo.quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar op welke manier zou evolutie dan niet de nadelen bij het voortplanten wegsnijden?
Ah, je bedoelt dat ze soms uitgestorven zijn voordat ze aangepast zijn? In zekere zin is dat ook wegsnijden hé.quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Soms duurt dat te lang. Het zij zo.
Of niet. Genoeg soorten die dankzij een gebrek aan selectiedruk ook niet verder kwamen.quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ah, je bedoelt dat ze soms uitgestorven zijn voordat ze aangepast zijn? In zekere zin is dat ook wegsnijden hé.
Volgens mij is de Red Queen Hypothesis nog nooit verder gekomen dan een hypothese.quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Of niet. Genoeg soorten die dankzij een gebrek aan selectiedruk ook niet verder kwamen.
De dodo had wel degelijk een groot nadeel bij de voortplanting. Je kunt je namelijk moeilijk voortplanten als je in de maag van een Hollander zit.quote:
En die werd niet geëlimineerd.quote:Op woensdag 20 januari 2016 20:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De dodo had wel degelijk een groot nadeel bij de voortplanting. Je kunt je namelijk moeilijk voortplanten als je in de maag van een Hollander zit.
Ik stel me zo voor dat men vroeger bij het overlijden van iemand opmerkten dat het levende lichaam van het ene op het andere moment een dood lichaam werd. In beide gevallen (levend of dood) is er een lichaam, maar bij een dood lichaam ontbreekt schijnbaar iets "levengevends". Ik kan me ergens wel voorstellen dat men dat een ziel of levensenergie zou gaan noemen.quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een verklaring daarvoor zou kunnen zijn dat mensen heel goed zijn in personen los zien van de lichamen waarin ze 'huizen'. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld sociale intelligentie. Het is reuze handig om over mensen, hun gedachten en beweegredenen, na te denken zonder dat ze fysiek aanwezig zijn.
Dat is heel nuttig voor mensen, maar wellicht wat minder handig als je echt wil begrijpen hoe dat werkt. Wellicht worden we hier gefopt door het resultaat van evolutie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |