abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159109090
Mijn tandarts wil bij mijn kind binnenkort een röntgenfoto maken, ter controle dat er tussen de tanden en kiezen geen gaatjes zitten.
Vroeger, toen ik zes was, gebeurde dat natuurlijk niet. Maar de tijd is anders...

Toch twijfel ik, want röntgenstraling is ioniserende straling en dus gevaarlijk. De dosis is laag, maar mijn kind is nog zo jong. Zijn gebit is (op het oog) normaal en gezond. Hij snoept weinig en er zijn verder ook geen gezondheidsproblemen.

Daarom de vraag: wat doet jullie tandarts? Wat is 'normaal' op deze leeftijd? Wat vinden jullie?
pi_159109121
Je tandarts probeert mooi ff te cashen op kosten van de verzekering (en dus op kosten van jou, want volgend jaar is de premie en eigen risico weer hoger dankzij hem), heel slim van hem.

Ik zou hem bedanken en naar een andere tandarts gaan :Y

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2016 21:30:42 ]
  donderdag 14 januari 2016 @ 21:30:49 #3
331084 utopie
onkruid vergaat niet
pi_159109139
Ik denk dat die kleine hoeveelheid straling die zij gebruiken niet schadelijk is. Tandartsen weten wat zij doen. Zo'n foto wordt niet alleen gemaakt om te kijken hoe 'gezond' zijn gebit is. Alles mag wel op het oog gezond en normaal er uit zien, maar ze kunnen wel de 'stand' van het gebit bekijken en zien of dit in de toekomst gevolgen gaat brengen, etc en dus een beugel zou moeten dragen of dat er tanden/kiezen geëxtraheerd moeten worden om ruimte vrij te maken voor andere elementen.

Voor de rest wil elke tandarts in het begin graag een rontgenfoto maken.

Veel weet ik er verder niet over te vertellen. Maar normaal lijkt het mij zeker. Van zo'n foto kunnen ze echt heel veel aflezen. Recentelijk nog mee gemaakt en veel behandelingen ondergaan.
pi_159109183
Ik vind het onzin om op zo'n leeftijd van de cliënt het röntgenapparaat toe te passen. Ik zou zoals CarltonBanks ook zegt, naar een andere tandarts gaan.
Google is your friend, abuse your friends
pi_159109197
geef je hem ook geen suiker of vette producten want dat is volgens jou slecht?
pi_159109290
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:32 schreef Metalfrost het volgende:
Ik vind het onzin om op zo'n leeftijd van de cliënt het röntgenapparaat toe te passen. Ik zou zoals CarltonBanks ook zegt, naar een andere tandarts gaan.
Verder ben ik zeer tevreden over mijn tandarts.
Ik ben jarenlang bang geweest voor de tandarts, nu fiets ik er zonder buikpijn heen - zelfs als hij een gaatje gaat vullen.
pi_159109305
quote:
2s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:32 schreef dopfles1 het volgende:
geef je hem ook geen suiker of vette producten want dat is volgens jou slecht?
Ik geef mijn tandarts eigenlijk nooit wat... :@
pi_159109338
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:34 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Ik ben jarenlang bang geweest voor de tandarts, nu fiets ik er zonder buikpijn heen - zelfs als hij een gaatje gaat vullen.
Eigenlijk zeg je dus dat de tandarts alles kan maken?
pi_159109407
Je kind staat de hele dag bloot aan allerlei soorten maar die halve seconde voor die foto is een probleem?
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_159109425
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:38 schreef Mortaxx het volgende:
Je kind staat de hele dag bloot aan allerlei soorten maar die halve seconde voor die foto is een probleem?
pi_159109451
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:34 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Je kunt voor jezelf de tandarts behouden en voor je zoon een andere. Of je bespreekt met je tandarts of röntgen echt nodig is voor je zoon op zo'n jonge leeftijd.

Misschien kun je 'm doorvragen vanaf welk jaartal de tandartsen röntgenapparatuur gebruiken bij kinderen en het vergelijken met de hype, wanneer dat ontstond, om alles te declareren. Om zo erachter te komen of je tandarts het inderdaad doet om te kunnen declareren bij je ziektekostenverzekeraar.
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 14 januari 2016 @ 21:40:09 #12
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159109472
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:36 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Eigenlijk zeg je dus dat de tandarts alles kan maken?
Niet alles. Maar hij heeft wat krediet opgebouwd.

Maar hoe oud is jouw kind en worden daar röntgenfoto's van gemaakt?
  donderdag 14 januari 2016 @ 21:41:11 #13
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159109515
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:38 schreef Mortaxx het volgende:
Dat is wel degelijk een wat hogere dosis dan de achtergrondstraling uit pak-em-beet bakstenen.
pi_159109531
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:40 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Niet alles. Maar hij heeft wat krediet opgebouwd.

Maar hoe oud is jouw kind en worden daar röntgenfoto's van gemaakt?
schat, die van mij zijn nog niet zo oud, en als ze wel zo oud zouden zijn kwamen ze ook niet bij de tandarts voor een foto. Dikke bullshit allemaal, geld klopperij enzovoorts.
  donderdag 14 januari 2016 @ 21:42:44 #15
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159109565
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:39 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Je kunt voor jezelf de tandarts behouden en voor je zoon een andere. Of je bespreekt met je tandarts of röntgen echt nodig is voor je zoon op zo'n jonge leeftijd.

Misschien kun je 'm doorvragen vanaf welk jaartal de tandartsen röntgenapparatuur gebruiken bij kinderen en het vergelijken met de hype, wanneer dat ontstond, om alles te declareren. Om zo erachter te komen of je tandarts het inderdaad doet om te kunnen declareren bij je ziektekostenverzekeraar.
Een foto kost 14 euro ofzo. Daar wordt ie echt niet rijk van. :+ Dan kan hij 'beter' een gaatje constateren en vullen. Of poetsinstructie geven en declareren.
pi_159109593
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:41 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Dat is wel degelijk een wat hogere dosis dan de achtergrondstraling uit pak-em-beet bakstenen.
Mortaxx heeft het niet alleen over straling, maar ook o.a. over uitaat gasen, chloorkip, sigaretten rook, alcohol (nu nog even niet natuurlijk), Alle 100 E-Nummers die in de 'smaakmakers' zitten, asbest in de speeltuin etc.
pi_159109640
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:42 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Een foto kost 14 euro ofzo. Daar wordt ie echt niet rijk van. :+ Dan kan hij 'beter' een gaatje constateren en vullen. Of poetsinstructie geven en declareren.
Wie het kleine niet eert?

Overigens krijg je na de foto ook poetsinstructie :)
  donderdag 14 januari 2016 @ 21:53:47 #18
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159109955
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:43 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Mortaxx heeft het niet alleen over straling, maar ook o.a. over uitaat gasen, chloorkip, sigaretten rook, alcohol (nu nog even niet natuurlijk), Alle 100 E-Nummers die in de 'smaakmakers' zitten, asbest in de speeltuin etc.
De meeste kan ik zo afstrepen. :+

En E-nummers zijn veilig, btw.
pi_159111031
Die jongen is 6. Dan heeft hij toch nog melktanden. Waarom zou je daar een foto van willen maken? :?
pi_159111319
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 22:27 schreef vaduz het volgende:
Die jongen is 6. Dan heeft hij toch nog melktanden. Waarom zou je daar een foto van willen maken? :?
Omdat een abces of een rotte tand de tand die eronder klaarzit ook al kan aantasten.

Hopelijk gaat er hier dan niemand op reis met het vliegtuig, want daar vang je meer stralen dan met zo'n foto...

Als je er echt mee in zit vraag dan dat de tandarts een loden schort legt op je kind. Heeft hij misschien wel liggen voor zwangere patiënten.
Zoniet gooi jezelf dan bovenop je kind tijdens de foto. De geslachtsorganen en de schildklier zijn het gevoeligst voor straling.
pi_159111416
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 22:35 schreef Lessien01 het volgende:

[..]

Omdat een abces of een rotte tand de tand die eronder klaarzit ook al kan aantasten.

Hopelijk gaat er hier dan niemand op reis met het vliegtuig, want daar vang je meer stralen dan met zo'n foto...

Als je er echt mee in zit vraag dan dat de tandarts een loden schort legt op je kind. Heeft hij misschien wel liggen voor zwangere patiënten.
Zoniet gooi jezelf dan bovenop je kind tijdens de foto. De geslachtsorganen en de schildklier zijn het gevoeligst voor straling.
Nou ik heb het toen ik die leeftijd had er goed afgebracht zonder fotos, evenals mijn vader, opa, overgrootopa en de generaties ervoor.
pi_159111784
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 22:37 schreef vaduz het volgende:

[..]

Nou ik heb het toen ik die leeftijd had er goed afgebracht zonder fotos, evenals mijn vader, opa, overgrootopa en de generaties ervoor.
Typisch... Ik zeg toch nergens dat dat zo moet zijn!
pi_159111922
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:53 schreef Vijzel het volgende:

[..]

En E-nummers zijn veilig, btw.
volgende keer even in je mandje kijken dan. maargoed je moet het natuurlijk wel zelf weten, jij bent de ouder van je kroost, dus jij weet het het beste

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)ucten-zijn-omstreden
quote:
Bij Albert Heijn gaat het om zo'n 30 producten en bij Jumbo om ongeveer 50, zegt Foodwatch. Dat zijn vooral snoep en frisdranken, maar ook producten als vitaminepillen, medicijnen, bonbons en bakproducten.
even op de verpakking kijken en o.a. deze nummers niet meer kopen:
E211
E620
E621
E622
E623
E624
E625
E102
E110
E122
E124
E129
:Y

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2016 22:52:46 ]
pi_159113053
Toevallig vandaag bij de tandarts geweest met mijn zesjarige en er is totaal geen sprake geweest van röntgenfoto's bij haar maken. Ik heb het in mijn omgeving ook niet eerder gehoord.
pi_159113381
Waarom voor gaatjes tussen de tanden kijken? Poetst je kind niet goed? Heeft die melktanden? Kan hij niet met zo'n haakje gaan wringen tussen de tanden?
  vrijdag 15 januari 2016 @ 08:29:55 #26
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159117210
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 22:49 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

volgende keer even in je mandje kijken dan. maargoed je moet het natuurlijk wel zelf weten, jij bent de ouder van je kroost, dus jij weet het het beste

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)ucten-zijn-omstreden

[..]

even op de verpakking kijken en o.a. deze nummers niet meer kopen:
E211
E620
E621
E622
E623
E624
E625
E102
E110
E122
E124
E129
:Y
Ook die kleurstoffen zijn veilig. ^O^
  vrijdag 15 januari 2016 @ 08:32:29 #27
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159117230
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 22:37 schreef vaduz het volgende:

[..]

Ja, dat is het punt dus.

Maar destijds was de dosis straling per foto ook hoger, dus maakte een (tand)arts alleen een foto als het echt niet anders kon.
  vrijdag 15 januari 2016 @ 08:33:35 #28
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159117238
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 23:29 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Waarom voor gaatjes tussen de tanden kijken? Poetst je kind niet goed? Heeft die melktanden? Kan hij niet met zo'n haakje gaan wringen tussen de tanden?
Omdat je die niet kunt zien.
Mijn kind is te jong om zelf te poetsen.
Ja, melktanden.
Geen idee, ik ben geen tandarts.
  vrijdag 15 januari 2016 @ 08:54:01 #29
172848 chrisr
nom nom nom
pi_159117424
Die straling wordt toch gericht op de tanden/ kaak, met een loodplaatje erachter. Volgens mij is het oppervlakte dus klein en valt het wel mee met de straling die niet daar komt waar het bedoelt is.
pi_159119329
Volgens mij zijn bij mijn meiden (6 en 10) nooit foto's gemaakt bij een controle.
De jongste heeft een keer een foto van haar tanden moeten laten maken omdat ze heel hard op haar mond gevallen was en de tandarts wilde controleren of er geen tand gebroken was.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_159128381
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 21:35 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Ik geef mijn tandarts eigenlijk nooit wat... :@
:D
ik moest lachen haha.

Maar geen idee, mijn gut zou ook zeggen onnodig. Je tandarts loopt niet binnen op 14 eu an sich nee, maar wel op tig keer 14 per dag, elke dag ;) Kan best lucratieve bizz zijn. Maar even er van uit gaande dat het hem/haar niet daar om te doen is kun je je wel afvragen hoe dan met die foto's. Wordt er dan elke controle een foto gemaakt of is eenmalig genoeg?
:)
pi_159226909
Wij hadden gister de half jaarlijkse controle en toen heb ik het gelijk ter sprake gebracht.

Zijn uitleg is dat je inderdaad vanuit binnen wilt kijken hoe en of wat. Wat aan de buitenkant er goed uit ziet, hoeft van binnen niet zo te zijn (ik had dus nu zelf een gaatje die hij niet zo zag, maar op de foto wel).
Maar de foto's zijn behoorlijk groot ook al hebben ze ook kinderformaten. Hij gaf aan dat het bv bij Yaro nog niet lukt omdat de foto te groot is voor zijn mond. Als dat wel kan, maar hij inderdaad een foto en daarna word deze elke 2 jaar herhaalt.
Nu benoemde hij ook dat hij zich bij Yaro geen zorgen maakte omdat zijn mondhygiëne er goed uit ziet dus voor nu is het geen probleem dat hij geen foto maakt. Maar zodra het kan, gebeurd dit dus wel.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 14:44:30 #33
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_159228373
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:45 schreef As1981 het volgende:
Wij hadden gister de half jaarlijkse controle en toen heb ik het gelijk ter sprake gebracht.

Zijn uitleg is dat je inderdaad vanuit binnen wilt kijken hoe en of wat. Wat aan de buitenkant er goed uit ziet, hoeft van binnen niet zo te zijn (ik had dus nu zelf een gaatje die hij niet zo zag, maar op de foto wel).
Maar de foto's zijn behoorlijk groot ook al hebben ze ook kinderformaten. Hij gaf aan dat het bv bij Yaro nog niet lukt omdat de foto te groot is voor zijn mond. Als dat wel kan, maar hij inderdaad een foto en daarna word deze elke 2 jaar herhaalt.
Nu benoemde hij ook dat hij zich bij Yaro geen zorgen maakte omdat zijn mondhygiëne er goed uit ziet dus voor nu is het geen probleem dat hij geen foto maakt. Maar zodra het kan, gebeurd dit dus wel.
Dankjewel. O+
pi_159237087
Om een röntgenfoto te maken moet een tandarts daar een duidelijke medisch onderlegde reden voor hebben. Er wordt bij zo'n beslissing een afweging/risicoanalyse gemaakt: hoe groot is de kans dat hij schade ondervindt van het maken van de foto? En hoe groot is de kans dat hij schade ondervindt als er geen foto wordt gemaakt?

Als de tandarts verwacht dat er een gaatje zit en het kind er hoogstwaarschijnlijk snel last van gaat krijgen als er niets aan gedaan wordt, is zo'n foto het waard om gemaakt te worden. (afwachten kan betekenen dat het probleem alleen maar erger wordt)

De straling die je bij de tandarts ontvangt is ongelofelijk laag als je kijkt naar de totale straling die een gemiddelde Nederlander jaarlijks ontvangt. (in getallen ongeveer 2,5 mSv per jaar tegenover 0.005mSv per foto)
Dat mag echter geen reden zijn om maar een foto te maken natuurlijk. Zoals je zelf al zegt: hoe laag de dosis ook is, in meer of mindere mate kan het schadelijk zijn.

Ik lees echter dat er op dit moment helemaal geen gezondheidsproblemen zijn en dus geen reden om aan te nemen dat er iets mis is met het gebit? In dit geval zou ik (zeker bij een kind van 6 jaar) een foto onnodig vinden.

Ik zou eens aan jouw tandarts vragen wat zijn afweging is voor het maken van de foto. Alleen maar even om te kijken hoe het gebit ervoor staat? Of is er een gegronde reden dat er misschien iets mis is? In het eerste geval zou ik zelf voorstellen een paar jaar te wachten (indien er geen klachten zijn)

Wat ik vooral niet zou doen is jezelf op je kind gooien als er toch wordt besloten een foto te maken :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')