Om een röntgenfoto te maken moet een tandarts daar een duidelijke medisch onderlegde reden voor hebben. Er wordt bij zo'n beslissing een afweging/risicoanalyse gemaakt: hoe groot is de kans dat hij schade ondervindt van het maken van de foto? En hoe groot is de kans dat hij schade ondervindt als er geen foto wordt gemaakt?
Als de tandarts verwacht dat er een gaatje zit en het kind er hoogstwaarschijnlijk snel last van gaat krijgen als er niets aan gedaan wordt, is zo'n foto het waard om gemaakt te worden. (afwachten kan betekenen dat het probleem alleen maar erger wordt)
De straling die je bij de tandarts ontvangt is ongelofelijk laag als je kijkt naar de totale straling die een gemiddelde Nederlander jaarlijks ontvangt. (in getallen ongeveer 2,5 mSv per jaar tegenover 0.005mSv per foto)
Dat mag echter geen reden zijn om maar een foto te maken natuurlijk. Zoals je zelf al zegt: hoe laag de dosis ook is, in meer of mindere mate kan het schadelijk zijn.
Ik lees echter dat er op dit moment helemaal geen gezondheidsproblemen zijn en dus geen reden om aan te nemen dat er iets mis is met het gebit? In dit geval zou ik (zeker bij een kind van 6 jaar) een foto onnodig vinden.
Ik zou eens aan jouw tandarts vragen wat zijn afweging is voor het maken van de foto. Alleen maar even om te kijken hoe het gebit ervoor staat? Of is er een gegronde reden dat er misschien iets mis is? In het eerste geval zou ik zelf voorstellen een paar jaar te wachten (indien er geen klachten zijn)
Wat ik vooral niet zou doen is jezelf op je kind gooien als er toch wordt besloten een foto te maken