SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• KNMI begrippen (nederlands)
• Extreem weer begrippen (nederlands)
• Johanns Meteo Uitleg (nederlands)
• Actueel aardbevingen - IJsland + wereld (nederlands/engels)
• Kanaalrat
• Polar Low
• Windschering
• CAPE + Liftedindex
• GFS & Europese weermodel
• Waar woont iedereen?
• Realtime onweermeldingen
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
Waarschijnlijk is dan het zout alweer opquote:Op zondag 10 januari 2016 21:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
zolang t eind januari maar te doen is op de weg!
dan maar weer bad en vaatwaszout strooienquote:Op zondag 10 januari 2016 21:58 schreef aloa het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is dan het zout alweer op
In 2010 lieten ze zelfs zout ophalen met schepen.quote:Op zondag 10 januari 2016 21:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dan maar weer bad en vaatwaszout strooien
gewoon water uit de noordzee innemen en uitspuiten op de wegquote:Op zondag 10 januari 2016 22:03 schreef aloa het volgende:
[..]
In 2010 lieten ze zelfs zout ophalen met schepen.
En er is hier in het noorden al heel wat doorheen gegaan. Ik vrees het ergste met alle winterse buien die er nog gaan komen (als het uitkomt)...
Goed ideequote:Op zondag 10 januari 2016 22:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
gewoon water uit de noordzee innemen en uitspuiten op de weg
achjoh energie centrales uit de motteballen en allemaal de elektrische kachel aan.. dan blijven die hoogspanningskabels wel ijs vrijquote:
Ik vrees het ergste als we een februari 1956 gaan krijgen...maar dat zal wel niet gebeurenquote:Op zondag 10 januari 2016 22:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
achjoh energie centrales uit de motteballen en allemaal de elektrische kachel aan.. dan blijven die hoogspanningskabels wel ijs vrij
once in a lifetime voor de meesten zulke dingenquote:Op zondag 10 januari 2016 23:02 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik vrees het ergste als we een februari 1956 gaan krijgen...maar dat zal wel niet gebeuren
sneeuw valt niet te voorspellen. Kan zomaar erger worden dat in de kaarten staatquote:Op zondag 10 januari 2016 22:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ugh![]()
Maar, nauwelijks sneeuw zo te zien....dus dat is weer positief....
Dubbel negatief.quote:Op zondag 10 januari 2016 22:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ugh![]()
Maar, nauwelijks sneeuw zo te zien....dus dat is weer positief....
Je snapt het eindelijkquote:Op zondag 10 januari 2016 23:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dubbel negatief.
Als het dan toch zo vieskoud moet worden, dan gelijk met alle ellende die erbij hoort.
Doe mij maar echt winterweer inclusief elfstedentochtquote:Op zondag 10 januari 2016 23:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Toch 100x liever het weer van dit weekend
Dat is dom gelul en dat weet je waarschijnlijk welquote:Op zondag 10 januari 2016 23:19 schreef INViCTuS het volgende:
Die gaat er echt nooit meer komen. Eigenlijk zou je moeten zeggen zeg nooit nooit, maar ik acht de kans op een elstedentocht echt heel erg klein. Dat ie er ooit nog gaat komen en ik dat nog meemaak.
Record tussen twee tochten staat nog op 22 jaar, nu staan we op 19.quote:Op zondag 10 januari 2016 23:19 schreef INViCTuS het volgende:
Die gaat er echt nooit meer komen. Eigenlijk zou je moeten zeggen zeg nooit nooit, maar ik acht de kans op een elstedentocht echt heel erg klein. Dat ie er ooit nog gaat komen en ik dat nog meemaak.
En tussen 1963 en 1985 was het bijna raak geweest in 1979 (maar teveel sneeuw).quote:Op zondag 10 januari 2016 23:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Record tussen twee tochten staat nog op 22 jaar, nu staan we op 19.
2011 zelfde verhaal.quote:Op zondag 10 januari 2016 23:27 schreef aloa het volgende:
[..]
En tussen 1963 en 1985 was het bijna raak geweest in 1979 (maar teveel sneeuw).
Aan sommige mensen valt dat ook niet uit te leggen.quote:Op zondag 10 januari 2016 23:27 schreef dick_laurent het volgende:
wat vinden Nederlanders toch zo geweldig aan die elfstedentocht? Echt, who cares? Mensen die met zn alles hysterisch worden vanwege een groep mensen die over een enorm stuk sloot glijden![]()
Ik zal het wel nooit begrijpen. En daar heb ik vrede mee
Ik ook niet, heb het ook nooit bewust meegemaakt.quote:Op zondag 10 januari 2016 23:27 schreef dick_laurent het volgende:
wat vinden Nederlanders toch zo geweldig aan die elfstedentocht? Echt, who cares? Mensen die met zn alles hysterisch worden vanwege een groep mensen die over een enorm stuk sloot glijden![]()
En hoe kan je een oordeel vellen over iets wat je nooit heb meegemaaktquote:Op zondag 10 januari 2016 23:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ook niet, heb het ook nooit bewust meegemaakt.
Was best koud, 2011. Afgelast door zwak ijs terwijl je hier op de Rijn kon lopen.quote:Op zondag 10 januari 2016 23:32 schreef aloa het volgende:
[..]
maar 1979 was echt een strenge winter. Een waarin dan die tocht ontbreekt,
Kan het niet begrijpen, kan altijd verandering in komen.quote:Op zondag 10 januari 2016 23:32 schreef aloa het volgende:
[..]
En hoe kan je een oordeel vellen over iets wat je nooit heb meegemaakt
1979 was vele malen kouder.quote:Op zondag 10 januari 2016 23:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Was best koud, 2011. Afgelast door zwak ijs terwijl je hier op de Rijn kon lopen.
Zal wel een cultuur ding zijn wat aan mij voorbij is gegaan somehow....quote:Op zondag 10 januari 2016 23:31 schreef aloa het volgende:
[..]
Aan sommige mensen valt dat ook niet uit te leggen.
Helaas staat wel ineens half Nederland in Friesland langs de elfstedenroute.
Ik weet niet hoe oud je bent?quote:Op zondag 10 januari 2016 23:36 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Zal wel een cultuur ding zijn wat aan mij voorbij is gegaan somehow....
Ik bedoel, ik snap wel dat mensen schaatsen leuk vinden om te doen, heb zelf als kind ook geschaatst... maar om er nou helemaal hysterisch op te hopen dat er een of andere tocht komt in het noorden des lands waar je toch nooit komt en de mensen toch niet verstaat![]()
Nee, ik snap het niet.
Maar als ie komt zal ik jullie een plezier doen door er vooral niet heen te gaan en zodoende een plek vrij te houden
Ik heb in 2011 een heel stuk van de Elfstedenroute geschaatst, maar er waren stukken bij die echt slecht waren.quote:Op zondag 10 januari 2016 23:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Was best koud, 2011. Afgelast door zwak ijs terwijl je hier op de Rijn kon lopen.
Er waren toen idd heel veel mensen die alsnog de route gingen rijden...quote:Op zondag 10 januari 2016 23:41 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Ik heb in 2011 een heel stuk van de Elfstedenroute geschaatst, maar er waren stukken bij die echt slecht waren.
Daarvoor moet je minstens één maal in het Noorden des lands zijn geweest. Het weidse landschap in combinatie met het aparte, snel veranderende licht en de vele slootjes onder een luchtig ogend, maar dikwijls donker wolkendek.quote:Op zondag 10 januari 2016 23:27 schreef dick_laurent het volgende:
quote:Op maandag 11 januari 2016 01:07 schreef Praatpop het volgende:
[..]
Daarvoor moet je minstens één maal in het Noorden des lands zijn geweest. Het weidse landschap in combinatie met het aparte, snel veranderende licht en de vele slootjes onder een luchtig ogend, maar dikwijls donker wolkendek.
Een kunstenaar zou het omschrijven als gebrande omber met ingeteerde diepgroene tint en een zweem van citroengeel onder een indigo-kleurige, loden wolkendek die uitkijkt op een ultramarijne oneindigheid. En dan vele malen veranderlijker.
En dan moet je je vooral realiseren dat je in met name de Friese veenkoloniën in ontelbare slootjes kunt verdwalen terwijl je daar vaart of schaatst. Je kunt je daar he-le-maal de tiefus varen en/of schaatsen zonder dat je ook maar iemand tegenkomt, behalve vogels, koeien en hectaren aan het mooiste gras ter wereld. Menigeen is daar verdwaald, zoals ook vele, zondagse Jan Hagels in de Limbonese mergelgroeves.
Echter, wanneer het in het Noorden serieus gaat kraken ( va. matige vorst ) dan begint de boer duchtig te zweten, want zijn boerenhulpjes staan dan te ejaculeren boven de bevette ijzers. Dan wordt in menig boerderijtje enkele kilowatturen meer aan electriciteit door de TL-buizen in de werkplaatsen gepompt. Het is dan slijptijd en tot in de late uren bespreken concollegae slijpmethodes en schaatsroutes met elkaar onder het genot van Berenburger en zoete koffie.
Het schaatsen is namelijk eeuwenlang de elegante uitlaatklep geweest voor de doorgaans zo vastgeroeste boeren en hun knechten. Het 'snel gaan' en de dansende bewegingen maken van het schaatsen een belevingswereld op zich en het is niet geheel toevallig dat de zo geïsoleerde boerengemeenschap met vrije toegang tot de vele watergangetjes, zich daar in volle overgang aan laafde. In de tijden van massacommerciële media in de jaren '30 van de vorige eeuw werd dit fenomeen dan ook opgepikt, waarna het vanaf de jaren '60 tot en met tegenwoordig steeds meer werd aangedikt tot een nationaal volksfeest. Niet in de laatste plaats door De Telegraag.
quote:Op maandag 11 januari 2016 01:07 schreef Praatpop het volgende:
[..]
Daarvoor moet je minstens één maal in het Noorden des lands zijn geweest. Het weidse landschap in combinatie met het aparte, snel veranderende licht en de vele slootjes onder een luchtig ogend, maar dikwijls donker wolkendek.
Een kunstenaar zou het omschrijven als gebrande omber met ingeteerde diepgroene tint en een zweem van citroengeel onder een indigo-kleurige, loden wolkendek die uitkijkt op een ultramarijne oneindigheid. En dan vele malen veranderlijker.
En dan moet je je vooral realiseren dat je in met name de Friese veenkoloniën in ontelbare slootjes kunt verdwalen terwijl je daar vaart of schaatst. Je kunt je daar he-le-maal de tiefus varen en/of schaatsen zonder dat je ook maar iemand tegenkomt, behalve vogels, koeien en hectaren aan het mooiste gras ter wereld. Menigeen is daar verdwaald, zoals ook vele, zondagse Jan Hagels in de Limbonese mergelgroeves.
Echter, wanneer het in het Noorden serieus gaat kraken ( va. matige vorst ) dan begint de boer duchtig te zweten, want zijn boerenhulpjes staan dan te ejaculeren boven de bevette ijzers. Dan wordt in menig boerderijtje enkele kilowatturen meer aan electriciteit door de TL-buizen in de werkplaatsen gepompt. Het is dan slijptijd en tot in de late uren bespreken concollegae slijpmethodes en schaatsroutes met elkaar onder het genot van Berenburger en zoete koffie.
Het schaatsen is namelijk eeuwenlang de elegante uitlaatklep geweest voor de doorgaans zo vastgeroeste boeren en hun knechten. Het 'snel gaan' en de dansende bewegingen maken van het schaatsen een belevingswereld op zich en het is niet geheel toevallig dat de zo geïsoleerde boerengemeenschap met vrije toegang tot de vele watergangetjes, zich daar in volle overgang aan laafde. In de tijden van massacommerciële media in de jaren '30 van de vorige eeuw werd dit fenomeen dan ook opgepikt, waarna het vanaf de jaren '60 tot en met tegenwoordig steeds meer werd aangedikt tot een nationaal volksfeest. Niet in de laatste plaats door De Telegraag.
Mijn opa heeft hem geschaatst in de oorlogsjaren. Het kruisje en de houtjes zijn nog in familie-bezitquote:Op maandag 11 januari 2016 09:14 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik wil als echte Friezin ook graag nog bewust een tocht meemaken. Bij de laatste was ik 6 en kan me alleen m'n poster van Rintje Ritsma nog herinneren
Ik heb dit jaar nog geen sjaal gedragen eigenlijk, terwijl het soms zelfs overdag niet boven de -10 kwamquote:Op maandag 11 januari 2016 13:46 schreef dick_laurent het volgende:
Oef, nieuwe runs lijken wederom kouder, en de 'opwarming' daarna is wederom minder geworden.
Als dit zo doorgaat hebben we straks een langdurige ijskoude periode...
Zullen de winterliefhebbers wel blij van worden. Wel minimaal 3 uur zonder sjaal en muts buiten gaan lopen dan he, want kou is toch zo lekker?
Want als je winter wel lekker vindt betekent dat natuurlijk ook dat elke vorm van helder denken aangetast is...?quote:Op maandag 11 januari 2016 13:46 schreef dick_laurent het volgende:
Zullen de winterliefhebbers wel blij van worden. Wel minimaal 3 uur zonder sjaal en muts buiten gaan lopen dan he, want kou is toch zo lekker?
Wat klinkt dat heerlijk nostalgischquote:Op maandag 11 januari 2016 14:03 schreef MaLo het volgende:
[..]
Mijn opa heeft hem geschaatst in de oorlogsjaren. Het kruisje en de houtjes zijn nog in familie-bezit.
Ik ben zelf bij die van 1986 geweest, toen was ik 6, maar ik kan me het nog goed herinneren, we stonden bij het keerpunt in Dokkum en we konden opwarmen bij opa en oma met snert en pannenkoeken(Opa en Oma woonden aan een gracht in Dokkum).
Vrieskou en dan nadat je van buiten komt voor de warme kachel met een kop snert.quote:Op maandag 11 januari 2016 14:25 schreef dick_laurent het volgende:
Was meer beetje flauw bedoeld
Maar ja, enige wat ik dan wel positief vind aan de aankomende kou is dat het zonniger gaat worden
(tenminste, dat zeggen ze nu)
snertquote:Op maandag 11 januari 2016 14:48 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Vrieskou en dan nadat je van buiten komt voor de warme kachel met een kop snert.
Snert. Boerenkool met worst. Hutspot met verse wortelen en ui.quote:Op maandag 11 januari 2016 14:51 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
snert![]()
of uberhaupt hollandsch eten, boerekool, stamppot en dat soort meuk. yuk.
Vanavond Prei-Stamppot. Met Rookworst. Van Unox. En een kuilte. Met Jus.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:55 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Snert. Boerenkool met worst. Hutspot met verse wortelen en ui.
Ik bedoel er niks verkeerds mee verder.quote:Op maandag 11 januari 2016 12:16 schreef INViCTuS het volgende:
@Aloa: ik vind dat geen dom gelul. Het is gewoon wat ik denk. De kans op een elfstedentocht is de laatste jaren gewoon kleiner geworden, vind ik. Het weer is hier te vaak zo verschillend dat de kans dat daar 20 cm ijs ontstaat gewoon klein is en daarnaast hou ik dan ook rekening met het feit dat we nu in een hele andere tijd leven en mensen zeer massaal daarheen zouden gaan wat het doorgaan van zo'n tocht zeker beinvloed. De meest ideale scenario's vallen altijd verkeerd. Volgens mij een jaar of 3/4 geleden zaten we op 75% van "voltooiing" om het door te kunnen laten gaan. Ik vond het toen al heel wat dat het een dag of 10/12 zo koud was.
Ik heb er zelf niet veel mee, maar voor die gebieden en zelfs voor Nederland zou het wel weer eens mogen. Veel publiciteit! Ben zelf wel vaak in het noorden geweest, voornamelijk Groningen, maar ik zal nooit begrijpen wat men zo mooi vind aan het noorden van Nederland...of Friesland in dit geval. Ik vind het vrij lelijk en vooral doodsaai. Zal er dan ook nooit van m'n leven willen wonen. Ik ben sowieso meer van (hoge) bergen, dus wat dat betreft zit ik hier in de Achterhoek ook verkeerd, maar vind het persoonlijk hier al een stuk mooier dan het noorden.
Winter op tafelquote:Op maandag 11 januari 2016 16:59 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Vanavond Prei-Stamppot. Met Rookworst. Van Unox. En een kuilte. Met Jus.
Tuurlijk komt er nog wel een keer een tocht, alleen wordt de kans erop steeds kleiner. Zoals al eerder aangehaald scheelde het in 2011 echt helemaal niks, het was eigenlijk een sneeuwstoring die te vroeg kwam die roet in het eten gooide.quote:Op maandag 11 januari 2016 20:19 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik bedoel er niks verkeerds mee verder.
Maar denk dat er echt nog wel een keer een tocht gaat komen.
Het is maar net waar je woont in Friesland. Ik woon aan de Waddenzee...dat is heel anders dan de boeren weilanden.
Als ik richting de Veluwe rijd, vind ik dat ook schitterend.
Alles heeft wel wat.
Friesland heeft ook prachtige stukken bos etc etc.
Maar bergen zijn idd
Dat bedoel ik. Zeggen dat die er nooit meer komt is gewoon onzin. Dat dacht men n.l 40 jaar geleden ook al (en toen zijn er nog drie verredenquote:Op maandag 11 januari 2016 21:23 schreef Blik het volgende:
[..]
Tuurlijk komt er nog wel een keer een tocht, alleen wordt de kans erop steeds kleiner. Zoals al eerder aangehaald scheelde het in 2011 echt helemaal niks, het was eigenlijk een sneeuwstoring die te vroeg kwam die roet in het eten gooide.
Het is alleen wel zo dat alles goed moet vallen, en dat gebeurt gewoon steeds minder en moeilijker
Probleem is m.i. vooral de verantwoordelijkheid van de organisatie als er ineens allemaal Hollanders op de Bonkefeart gaan springen enz..quote:Op maandag 11 januari 2016 22:45 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Zeggen dat die er nooit meer komt is gewoon onzin. Dat dacht men n.l 40 jaar geleden ook al (en toen zijn er nog drie verreden).
De jaren 70 kende ook een aantal zachte winters achter elkaar, waardoor het geloof in nog een tocht afnam.
Dat probleem was er de laatste drie keer ook. In 1985 stond men zelfs massaal op het ijs.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 00:34 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Probleem is m.i. vooral de verantwoordelijkheid van de organisatie als er ineens allemaal Hollanders op de Bonkefeart gaan springen enz..
Vroeger kon je nog gewoon zeggen: ja eigen schuld, had je maar na moeten denken. Tegenwoordig wijzen mensen erg graag naar een organisatie en zijn er teveel mensen die 'ergens bij willen zijn' zonder er iets mee te hebben..
Ik hoop dat de elfstedentocht ook ooit verreden gaat worden, en dat ik mee kan doen. Enkele vrienden van me zijn lid van de Friesche elfsteden, en zit zelf te denken me ook aan te melden.. Al ben ik wel een Groninger met een Fries tintje.. En woon ik tegenwoordig bij de heuvels in het zuiden.
afgelast.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 08:34 schreef Scrummie het volgende:
Ja hallo, zondag moet Feyenoord voetballen.
Ben erg benieuwd wat de pluim van NL over een uurtje of anderhalf laat zien!quote:Op dinsdag 12 januari 2016 08:37 schreef Nattekat het volgende:
Volgende week dus kouder en natter... Veel plezier winterliefhebbers
Regenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 08:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Ben erg benieuwd wat de pluim van NL over een uurtje of anderhalf laat zien!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |