Wat is gevoel/berouw anders dan een voorgeprogrammeerde instinctieve inschatting van de situatie? Als je een computer vraagt, niet om een raket af te vuren, maar om realistische analyses en inschattingen te maken van de gevolgen van zijn handelen - een beetje zoals een programmeur een schaakprogramma niet vertelt om e2-e4 te spelen maar om de stelling te beoordelen - wat is daar dan in essentie anders aan dan wat een mens doet?quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:06 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als een computersysteem wordt programmeert om raketten af te vuren, zal dit systeem dit blindelings uitvoeren. Stel dat dit een onterecht actie zou zijn (een vergissing) en hiermee onnodig slachtoffers worden gemaakt dan zal de computer daar geen berouw voor voelen. Die doet namelijk precies waarvoor het is geprogrammeerd.
Dus niet het functioneren is relevant, maar de oorsprong daarvan? Dat moet je echt even uitleggen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:06 schreef Elzies het volgende:
Het is niet zo verwonderlijk dat een computer bepaalde algoritmes maakt waar de programmeur in eerste instantie niet aan heeft gedacht. (als bijeffect) Ik claim ook nergens dat geavanceerde computers niet in staat zijn om complexe berekeningen te maken, maar dat neemt niet weg dat dit niet mogelijk was zonder het ingevoerde programma.
Welnee, ik ben het daar juist volledig mee eens. Waar ik het niet mee eens ben is dat die kennismethode onwetenschappelijk van aard zou zijn. Het is gewoon een door waarneming gestuurde methodiek, niks spannends aan.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ervaring is een kennismethode, ook al ben jij het daarmee oneens.
Dus het is maar een beetje onzinnig?quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb geen definitieve antwoorden. Ik kan wel zeggen dat ik A of B waarschijnlijker vind. Het is dus meer een kwestie van kans dan van zekerheid wat mij betreft.
Het is wel de beste en enige benadering die we hebben.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt, maar er is per definitie een limiet aan de wetenschap. Dat heet menselijk onvermogen. Ik heb wel eens gezegd: het universum is een zee van informatie en de mens pikt daar maar een klein deel van op. En kan dat alleen op zijn manier interpreteren. De wetenschap is geen objectieve benadering van de werkelijkheid, maar een subjectieve en gelimiteerde benadering.
Subtiel andere waarnemingen met hooguit subtiel andere conclusies. Als ik een baksteen van een gebouw flikker, en wij kijken daar allebei naar, dan zien we daar zover relevant voor ons begrip van vallende bakstenen exact hetzelfde.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jouw waarneming is een product van je brein. Niets meer en niets minder. Met een ander brein zou je andere waarnemingen hebben en andere conclusies trekken.
2) volgt niet uit 1).quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:07 schreef Libertarisch het volgende:
Ik probeer te zeggen
1) dat wetenschap gelimiteerd is
2) en dat alles nog open staat.
Hmmm, ik zie wel wat opvallende verschillen in opvattingen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:07 schreef Libertarisch het volgende:
Volgens mij zijn we het ongeveer wel eens.
Ik vermoed dat het voor hem om één enkel inzicht gaat. Het een impliceert het ander.quote:Op donderdag 14 januari 2016 18:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar maar weer eens mee geillustreerd is dat 1 en dezelfde mens best tegelijk correcte inzichten en onzinnige overtuigingen kan hebben.
Nee. Er is geen enkel element in de Bohm-Broglie interpretatie die duidt op een verband met bewustzijn.quote:Op donderdag 14 januari 2016 18:45 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het voor hem om één enkel inzicht gaat. Het een impliceert het ander.
Ja, ik geloof het wel, dat boek geeft het alleen bijzonder twijfelachtig weer. Het leest als een typisch samenzweringsmongooltjesboek in plaats van een wetenschappelijk boek. Iedere drie pagina's een verhaal over hoe hard men wel niet vervolgd wordt voor het geloven in die theorie, voortdurend proberen te bevestigen dat de mensen die in de theorie geloven echt wel superveel titels hebben, anekdotisch bewijs over zweverige zooi. Net alsof ik Von Däniken aan het lezen ben...quote:Op donderdag 14 januari 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit idee is al behoorlijk oud, maar heeft nooit veel aandacht genoten. Met name - geloof ik - omdat Einstein er niet erg enthousiast over was.
Recent heeft deze interpretatie aan populariteit gewonnen. Met name omdat Yves Couder erin is geslaagd om dit gedrag op makroschaal te reproduceren, inclusief het beroemde twee-spleten experiment.
Zie ook:
http://www.wired.com/2014/06/the-new-quantum-reality/
Ah, ok.quote:Op donderdag 14 januari 2016 18:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, ik geloof het wel, dat boek geeft het alleen bijzonder twijfelachtig weer. Het leest als een typisch samenzweringsmongooltjesboek in plaats van een wetenschappelijk boek. Iedere drie pagina's een verhaal over hoe hard men wel niet vervolgd wordt voor het geloven in die theorie, voortdurend proberen te bevestigen dat de mensen die in de theorie geloven echt wel superveel titels hebben, anekdotisch bewijs over zweverige zooi. Net alsof ik Von Däniken aan het lezen ben...
Nee, want een mens is niet voorgeprogrammeerd zoals bij een computer het geval is. Een computer kent geen zelf gewaar, geen emoties die zijn beslissingen beīnvloedt, net zomin een computer kan dromen om zijn ervaringen in zijn onderbewustzijn te verwerken. Lijkt me nogal een wereld van verschil.quote:Op donderdag 14 januari 2016 17:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat geldt niet voor een mens?
Als je het mij vraagt is zijn conclusie vooral onbevredigend omdat we eenvoudig niet weten hoe de goochelaar zijn trucje doet. "That's not my department, that's a technical question".quote:Op woensdag 13 januari 2016 19:39 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Dennett overtuigt mij niet. Hij haalt voornamelijk het feit aan dat het brein voor de gek kan worden gehouden. Daarna ontkracht hij (terecht) problematische theorieën zoals de homunculus. Vervolgens geeft hij als voornaamste argument dat bewustzijn simpelweg niet echt is (hij stelt het gelijk aan magie). Hij benadrukt dat zijn conclusie onbevredigend is, wat inderdaad klopt, maar in mijn mening gewoon omdat hij onjuist is, niet omdat men het niet zou kunnen of willen accepteren. Vandaar vaak het kritische geluid dat Dennett simpelweg het probleem ontkent.
Als je tracht te verklaren hoe een computer werkt, dan neem je toch ook geen genoegen met "er zit een computer in het kastje"? "Computer" kan nooit een onderdeel zijn van de verklaring voor het functioneren van een computer.quote:Op woensdag 13 januari 2016 19:39 schreef Terra-jin het volgende:
Verder claimt hij dat als je het subject in de verklaring laat, de verklaring nog niet begonnen is, terwijl als je het subject eruit haalt, dat men dan volgens hem onterecht klaagt dat het bewustzijn niet verklaard is. Zijn tegenwerping zou dan zijn: "ja dat klopt, er was ook helemaal geen bewustzijn om te beginnen". Het is mij niet duidelijk waarom de verklaring niet geldig is zolang je het subject erin laat.
Ik denk dat de kern je grotendeels is ontgaan. Wat hij zegt ten aanzien van het probleem van het subject geldt niet alleen voor bewustzijn. Het geldt voor alle verklaringen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 19:39 schreef Terra-jin het volgende:
Waar hij de tweede hoorn van het dilemma neemt, neem ik de eerste.
Wellicht moet ik zijn boek eens lezen voor meer nuance. Molurus, geeft deze lezing de kern van zijn boek goed weer? Of komen er andere, nieuwe argumenten in voor? Ik neem aan dat jij 'm gelezen hebt.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:11 schreef Fir3fly het volgende:
Fijn om weer eens een topic te hebben waarin ik het vrijwel volledig eens ben met Molurus.
Koel.quote:Op donderdag 14 januari 2016 20:21 schreef Terra-jin het volgende:
Ik heb z'n boek besteld (plus 'Dennett and his critics'). Ben benieuwd of ie daarin overtuigender is.
Daarin staan reacties van tegenstanders (Chalmers etc) en daarop dan weer de reacties van Dennett (voornamelijk op het onderwerp van bewustzijn).quote:Op donderdag 14 januari 2016 20:29 schreef Molurus het volgende:
En ook van die 'Dennett and his Critics', die ken ik niet.
Ok. Chalmers en zijn kritiek op Dennett ken ik dan weer wel.quote:Op donderdag 14 januari 2016 20:42 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Daarin staan reacties van tegenstanders (Chalmers etc) en daarop dan weer de reacties van Dennett (voornamelijk op het onderwerp van bewustzijn).
Dat is allerminst zeker. Sterker, ik zou zeggen dat het meeste bewijs de andere kant op wijst.quote:Op donderdag 14 januari 2016 19:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, want een mens is niet voorgeprogrammeerd zoals bij een computer het geval is.
Waarom zou een computer dat niet kunnen?quote:Een computer kent geen zelf gewaar, geen emoties die zijn beslissingen beīnvloedt, net zomin een computer kan dromen om zijn ervaringen in zijn onderbewustzijn te verwerken. Lijkt me nogal een wereld van verschil.
Oh jeequote:Op donderdag 14 januari 2016 20:58 schreef Molurus het volgende:
Hee, deze kende ik nog niet. Chalmers, Dennett en Hoffman.
En wat schetst mijn verbazing: het geheel wordt aan elkaar gepraat door notoire zweefteef en wannabe kwantumfysicus Stuart Hameroff.![]()
Van de niet-formeel-religieuze zweefteven dan, mee eens. Anders worden ze links en rechts ingehaald door figuren zoals Kent Hovind en William Lane Craig.quote:Op donderdag 14 januari 2016 22:00 schreef Evolved het volgende:
[..]
Oh jee. Laat de kwantum zweefwoorden maar rollen. Hameroff staat bij mij op nr. 2 op de lijst met irritante zweefteven, Copra stipt on 1 natuurlijk.
Oh ja die figuren staan op een apart lijstje wat zeker nog een graadje erger isquote:Op donderdag 14 januari 2016 22:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Van de niet-formeel-religieuze zweefteven dan, mee eens. Anders worden ze links en rechts ingehaald door figuren zoals Kent Hovind en William Lane Craig.
Even offtopic, heb je nou het idee dat een handtekening iets toevoegt aan het boek?quote:Op donderdag 14 januari 2016 20:29 schreef Molurus het volgende:
* Molurus heeft een getekend exemplaar)
Ja, voor mij heeft het wel toegevoegde waarde. Het is ook een mooie herinnering aan de inmiddels 2 keer dat ik hem heb ontmoet. Ik sta ook samen met hem op de foto enzo.quote:Op donderdag 14 januari 2016 22:26 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Even offtopic, heb je nou het idee dat een handtekening iets toevoegt aan het boek?
Ik herinner me nog dat het PSV dat de Europacup I won een wedstrijdje kwam spelen tegen een club uit de buurt en dat ik als klein ventje handtekeningen ging verzamelen van al die grote spelers. Mooi boekje vol en helemaal blij mee. Daarna nooit meer naar omgekeken. Sindsdien heb ik bij handtekensessies altijd een vreemd gevoel.
Laatst bij Michael J Sandel geweest en ik bedacht me van tevoren nog dat ik m'n boeken ook wel mee zou kunnen nemen om te laten signeren... en direct erachter aan bedenk ik me dan weer.
Opening van Brainwash festival in Amsterdam. Was in oktober geloof ik.quote:Op donderdag 14 januari 2016 22:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, voor mij heeft het wel toegevoegde waarde. Het is ook een mooie herinnering aan de inmiddels 2 keer dat ik hem heb ontmoet. Ik sta ook samen met hem op de foto enzo.Het is iemand die ik erg bewonder, en dat verandert ook niet snel schat ik.
Maar goed, ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit een voetballer op die manier zou bewonderen.
Waar was Michael Sandel? Dat heb ik geloof ik gemist.
Ja op zich is dat wel waar, maar wellicht dat in dit soort discussies snel gezocht wordt naar de 'hardere schreeuwer' misschien niet in de laatste zin ook voor wat entertainment waarde. Veel progressie zal het niet met zich mee brengen, maar misschien horen de volgens van dit soort figuren nog eens een andere kant van het verhaal op deze manier.quote:Op donderdag 14 januari 2016 22:25 schreef Molurus het volgende:
Oei, die is inderdaad ook wel heel erg.
Wat dat betreft ben ik het volledig eens met iets dat Dennett zegt in z'n laatste boek: Als je kritiek wilt hebben op een bepaald vakgebied of een bepaalde filosofische stroming, verspil je tijd dan niet met de middelmatige en slechte vertegenwoordigers daarvan.
En dan bedoel ik figuren zoals Chopra en Wright. Een stevige discussie over bewustzijn of evolutie kan buitengewoon interessant zijn. Maar met zulke figuren in discussie gaan is echt pure tijdsverspilling. Het is regelrecht hersendodend.
Nu zijn er aan die kant natuurlijk ook niet bijster veel echt goede vertegenwoordigers. Maar ik kan me niet voorstellen dat Chopra en Wright het neusje van de zalm zijn.
Daar heb je ook weer een goed punt.quote:Op donderdag 14 januari 2016 22:35 schreef Evolved het volgende:
[..]
Helmaal niet meer met deze mensen in discussie gaan, al slaat het meestal nergens op, is wellicht ook weer niet goed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |