abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 januari 2016 @ 22:31:20 #201
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159111164
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 14:33 schreef Ashqelon het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, je hebt als student Informatica niets aan een goede reputatie van de Letterenfaculteit maar ik zou ook niet teveel leunen op een goede reputatie van de gehele universiteit als er een alternatief voor handen is waarbij de universiteit minder hoog staat aangeschreven maar de faculteit hoger.

In mijn eigen sector speelt faculteit namelijk een belangrijkere rol dan universiteit en moet zelfs Harvard BS het afleggen tegen U.Penn. Wharton terwijl de naam Wharton onder de meeste studenten geen belletje doet rinkelen.

Daarnaast zou ik de mening van de bedrijven waar je interesse in hebt hanteren als een soort veredelde ranglijst want die zijn vaak wel goed in kaart gebracht.
Tjah, slechts een miniem percentage bedrijven dat starters aanneemt hanteren dergelijke lijsten. Praktisch alle in Nederland gevestigde bedrijven en recruiters doen dat niet. Meeste corporate recruiters interesseren zich al nauwelijks voor specifieke studierichtingen, laat staan voor universiteiten. Wellicht als je heel erg gericht bent op werkgevers met een angelsaksische achtergrond.

De continentale corporates (waar toch de meerderheid van Nederland werkt) beschouwen op een klein aantal Duitse en Franse elite universiteiten alles toch als B of C-garnituur. Als je maar je titels hebt.

Als studiekiezer kan je daar eigenlijk ook geen rekening mee houden. Je bent dan nog niet bekend met de markt, de (mogelijke) opties en met wat jij zelf wil. Als masterkiezer misschien een klein beetje. Maar zaken zoals stages zijn dan al belangrijker geworden.
quote:
Wat budget betreft kan ik me voorstellen dat UU en UvA voorlopen vanwege hun omvang maar is de student/docent ratio daar niet juist dramatisch, zeker bij de massastudies? Het is mij niet helemaal duidelijk wat je in deze context precies bedoeld met onderwijstalent.
De UU heeft een hele gunstige student / docent verhouding. Zij hebben erg veel onderwijspersoneel.

De UvA heeft dat niet. Bij rechten is het zelfs zo erg dat er geen werkgroepen zijn voor alle ingeschreven docenten. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede. Hier kom ik zo op terug.

Onderwijstalent is heel simpel: goede werkgroepen en colleges worden gegeven door kundige docenten. Voor een ambitieuze en bevlogen docent speelt bij de keuze voor werkgever meer en andere factoren mee dan bij de studenten. Een kleine universiteit als de TU Twente kan voor studenten aanlokkelijk zijn, maar voor (aanstormend wetenschappelijk) talent te weinig mogelijkheden bieden. De aanwezigheid van een bepaalde vakgroep of specifieke hoogleraar kan ook grote gevolgen hebbe voor het aantrekken van het juiste talent. Dit terwijl dat voor studenten niet uit hoeft te maken in hun keuze.
quote:
Hoe zou je onderbouwen dat de UvA de slechtste universiteit van Nederland is en waarom heb je geen hoge pet op van hun rechtenstudenten, spelen dergelijke taferelen zich nu nog steeds af met de overgebleven rechtenbachelors?
Ik heb wel een hoge pet op van hun rechtenstudenten :? Alleen niet van de mensen die specifiek kozen voor notarieel (de opgeheven studie). Dat waren er een stuk of 20 per jaar. Van de 1000 studenten in totaal. En ik heb met die lui samen gestudeerd en ik was niet onder de indruk.

Wat er mis is met de UvA:

Kleinschalig, intensief en betrokken onderwijs levert over het algemeen de hoogtste waardering en de beste resultaten op. Dit blijkt zowel uit de kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeken naar dit onderwerp (zie o.a studiekeuzegids etc.) De UvA biedt massaal, extensief en zelfstandig onderwijs aan. Praktisch het tegenovergestelde. Een goede onderbouwing waarom de UvA niet tot de beste keuze gerekend kan worden voor veel studenten. Studenten omschrijven de UvA ook als "chaotisch" en "zoek het zelf maar uit". Het feit dat er niet eens werkgroepplekken zijn voor alle studenten is bijvoorbeeld kenmerkend.

Wat er goed is aan de UvA:

De grote maar is dat de UvA voor een relatief kleine groep studenten wel kwalitatief hoogwaardig onderwijs biedt. Studenten die boven het maaiveld uitsteken krijgen de vrijheid en de ruimte om zich volledig naar eigen inzicht te ontwikkelen, iets wat vrij uitzonderlijk is in Nederland. De UvA heeft samen met de UU beschikking over gigantische budgetten om toppers aan te trekken binnen al hun vakgebieden. Die doceren slechts aan een klein deel van de studenten, maar dat maakt verder niet uit. Als je tot die studenten behoort zit je aan de UvA goed en zelfs beter dan aan de meeste andere universiteiten.

Daarnaast heb je natuurlijk het Amstedam effect. Dat vandaag door een topman van Oracle als volgt omschreven werd:

quote:
. 'Amsterdam is dé plek voor jonge, getalenteerde en internationaal georiënteerde mensen en een metropool met aanzien in Europa, maar zeker ook wereldwijd. Daarnaast is Amsterdam een prettige omgeving om in te wonen en te werken.'
De UvA vormt (i.t.t de VU) een spil in het aantrekken en faciliteren van jonge, getalenteerde en internationaal georiënteerde mensen. Als dat je functie is kan je het permitteren om laks te zijn of je slechts beperkt te bekommeren om de minder zelfstandige studenten. Het zou de UvA een worst wezen of die hun studie halen en waar ze terecht komen. De UvA kijkt voornamelijk naar de toppers. Zelfs al zou de UvA de helft van hun studenten verliezen, dan behoren ze alsnog tot de grotere universiteiten. Ze geven er gewoon geen fuck om. Of dat een positieve eigenschap van een universiteit is, is een tweede.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryon op 14-01-2016 22:40:30 ]
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_159112664
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 22:31 schreef Ryon het volgende:

[..]

Tjah, slechts een miniem percentage bedrijven dat starters aanneemt hanteren dergelijke lijsten. Praktisch alle in Nederland gevestigde bedrijven en recruiters doen dat niet. Meeste corporate recruiters interesseren zich al nauwelijks voor specifieke studierichtingen, laat staan voor universiteiten. Wellicht als je heel erg gericht bent op werkgevers met een angelsaksische achtergrond.

De continentale corporates (waar toch de meerderheid van Nederland werkt) beschouwen op een klein aantal Duitse en Franse elite universiteiten alles toch als B of C-garnituur. Als je maar je titels hebt.

Als studiekiezer kan je daar eigenlijk ook geen rekening mee houden. Je bent dan nog niet bekend met de markt, de (mogelijke) opties en met wat jij zelf wil. Als masterkiezer misschien een klein beetje. Maar zaken zoals stages zijn dan al belangrijker geworden.

[..]

De UU heeft een hele gunstige student / docent verhouding. Zij hebben erg veel onderwijspersoneel.

De UvA heeft dat niet. Bij rechten is het zelfs zo erg dat er geen werkgroepen zijn voor alle ingeschreven docenten. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede. Hier kom ik zo op terug.

Onderwijstalent is heel simpel: goede werkgroepen en colleges worden gegeven door kundige docenten. Voor een ambitieuze en bevlogen docent speelt bij de keuze voor werkgever meer en andere factoren mee dan bij de studenten. Een kleine universiteit als de TU Twente kan voor studenten aanlokkelijk zijn, maar voor (aanstormend wetenschappelijk) talent te weinig mogelijkheden bieden. De aanwezigheid van een bepaalde vakgroep of specifieke hoogleraar kan ook grote gevolgen hebbe voor het aantrekken van het juiste talent. Dit terwijl dat voor studenten niet uit hoeft te maken in hun keuze.

[..]

Ik heb wel een hoge pet op van hun rechtenstudenten :? Alleen niet van de mensen die specifiek kozen voor notarieel (de opgeheven studie). Dat waren er een stuk of 20 per jaar. Van de 1000 studenten in totaal. En ik heb met die lui samen gestudeerd en ik was niet onder de indruk.

Wat er mis is met de UvA:

Kleinschalig, intensief en betrokken onderwijs levert over het algemeen de hoogtste waardering en de beste resultaten op. Dit blijkt zowel uit de kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeken naar dit onderwerp (zie o.a studiekeuzegids etc.) De UvA biedt massaal, extensief en zelfstandig onderwijs aan. Praktisch het tegenovergestelde. Een goede onderbouwing waarom de UvA niet tot de beste keuze gerekend kan worden voor veel studenten. Studenten omschrijven de UvA ook als "chaotisch" en "zoek het zelf maar uit". Het feit dat er niet eens werkgroepplekken zijn voor alle studenten is bijvoorbeeld kenmerkend.

Wat er goed is aan de UvA:

De grote maar is dat de UvA voor een relatief kleine groep studenten wel kwalitatief hoogwaardig onderwijs biedt. Studenten die boven het maaiveld uitsteken krijgen de vrijheid en de ruimte om zich volledig naar eigen inzicht te ontwikkelen, iets wat vrij uitzonderlijk is in Nederland. De UvA heeft samen met de UU beschikking over gigantische budgetten om toppers aan te trekken binnen al hun vakgebieden. Die doceren slechts aan een klein deel van de studenten, maar dat maakt verder niet uit. Als je tot die studenten behoort zit je aan de UvA goed en zelfs beter dan aan de meeste andere universiteiten.

Daarnaast heb je natuurlijk het Amstedam effect. Dat vandaag door een topman van Oracle als volgt omschreven werd:

[..]

De UvA vormt (i.t.t de VU) een spil in het aantrekken en faciliteren van jonge, getalenteerde en internationaal georiënteerde mensen. Als dat je functie is kan je het permitteren om laks te zijn of je slechts beperkt te bekommeren om de minder zelfstandige studenten. Het zou de UvA een worst wezen of die hun studie halen en waar ze terecht komen. De UvA kijkt voornamelijk naar de toppers. Zelfs al zou de UvA de helft van hun studenten verliezen, dan behoren ze alsnog tot de grotere universiteiten. Ze geven er gewoon geen fuck om. Of dat een positieve eigenschap van een universiteit is, is een tweede.
Ik spreek inderdaad voornamelijk over de situatie in mijn eigen vakgebied en die word sterk gedomineerd door Anglo-saksische kantoren met hier en daar een continentaal Europese of Aziatische speler.

Het is relatief eenvoudig om een inschatting te maken hoe ze binnen dergelijke bedrijven naar bepaalde faculteiten kijken aangezien er vaak maar op enkele faculteiten per land echt gerecruite word en alle anderen derhalve non-target of heel soms semi-target zijn.

Het gaat hier echter wel om de top 10% banen en voor 90% van de studenten dus niet echt relevant.

Oke, ik wist in eerste instantie niet of je met onderwijstalent doelde op de zolderkamergeleerden onder de studenten of talentvolle hoogleraren en universitair docenten, op dit vlak hebben de grotere universiteiten inderdaad wel een voordeel.

Ik ben het verder eens met de constatering dat de UvA een goede omgeving is voor talentvolle studenten met de vele mogelijkheden die je daar hebt om je zowel in de breedte als diepte te ontwikkelen maar ik zou de UvA niet snel aan iemand aanraden juist omdat dergelijke mogelijkheden alleen aan de topstudenten worden aangeboden en de top bestaat per definitie uit een kleine groep van het geheel.

V.w.b. notarieel: Ik las de zin niet helemaal goed en dacht dat je op de rechtenstudenten van de UvA in het algemeen doelde.

Amsterdam is inderdaad de enige Nederlandse stad die internationaal goed mee kan komen al ben ik het niet helemaal eens met die topman van Oracle en is de leefbaarheid in met name de binnenstad van Amsterdam er de afgelopen jaren niet beter op geworden en vallen de pauperwijken ook wat meer op heb ik het idee omdat Amsterdam in vergelijking met andere wereldsteden qua oppervlakte een groot dorp is en als gevolg daarvan het zakencentrum op steenworp afstand ligt van de welbekende pauperwijken.
  vrijdag 15 januari 2016 @ 00:12:00 #203
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159114374
Tjah. Amsterdam heeft natuurlijk weinig toelichting nodig waarom het de gaafste stad van Europa is, dus die toelichting acht ik dan ook maar als vanzelfsprekend :P

Wat betreft recruitment en inschatting van het werkveld door studenten. Ik heb inmiddels gemerkt dat dat ingewikkelder ligt dan de meeste 22-jarigen denken. Niet heel verrassend maar toch:

quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 23:07 schreef Ashqelon het volgende:

Het is relatief eenvoudig om een inschatting te maken hoe ze binnen dergelijke bedrijven naar bepaalde faculteiten kijken aangezien er vaak maar op enkele faculteiten per land echt gerecruite word en alle anderen derhalve non-target of heel soms semi-target zijn.

Het gaat hier echter wel om de top 10% banen en voor 90% van de studenten dus niet echt relevant.
Ik ben zelf niet heel erg onder de indruk van campusrecruiting. Bedrijven (en recruiters) besteden hier slechts minimale middelen aan omdat studenten bedrijven vaak beter weten te vinden dan vice versa. Daarnaast zijn studenten ook niet een hele boeiende doelgroep. Althans: studenten denken dat zij gewilder zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Wanneer je nog nooit een stap in een bedrijf hebt gezet ben je voor niemand interessant, van welke universiteit je ook afkomstig bent. Lekker vegen zoals de big four doet of traineepools aanleggen zoals Shell en de banken etc doen. Kijken wat na twee jaar beklijft, maar meer dan dat kan je er ook niet mee.

Natuurlijk is presence op de universiteit wel erg belangrijk vanuit marketing oogpunt. Het is maar een zeer beperkt aantal bedrijven en organisaties dat daar aandacht aan besteed. Een echt topbedrijf zoals Uber (waar je als starter erg lekker kan cashen en snel kan doorgroeien) zal je niet snel vinden op een universiteit, terwijl ze wel als een malle aan het recruiten zijn. Ze hebben het niet nodig. Is dat een top 10% baan? Ik weet het niet, ik vind dat sowieso een onduidelijk begrip. Starter banen zijn eigenlijk zelden top. Natuurlijk denken mensen snel aan de Angelsaksische consultancyboeren en de grote financiële instellingen en dienstverleners, maar dan ook heb je ook maar een beperkt % van de mogelijkheden te pakken.

Voor studenten kan dit wel een vertekend beeld geven. Vraag eens aan een derde jaars accountant student waar hij wil werken als hij klaar is. Goede kans dat hij een beperkt rijtje aan grote kantoren noemt. Dit terwijl zijn carrière (en zijn inkomen) tien keer sneller kan gaan wanneer hij zich breder zou oriënteren. Maar in die fase zit je simpelweg als student nog niet. De kans is groot dat je van het bedrijf waar je uiteindelijk echt stappen gaat zetten nog niet eens gehoord hebt als je nog met je master bezig bent.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 15 januari 2016 @ 00:22:36 #204
365082 IPA35
Patriarch
pi_159114549
Goederenrecht?

De saaie evenknie van verbintenissenrecht _O_
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_159116957
quote:
7s.gif Op donderdag 14 januari 2016 22:24 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Wat vrij raar is, dat het niet verplicht is.. aangezien zekerheden e.d. in vele rechtsgebieden terugkomen.
Klopt, maar niet in het belastingrecht.

Zo tentamen. Geen tijd gehad om te leren dus spek en bonen.
pi_159118051
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 07:41 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Klopt, maar niet in het belastingrecht.

Zo tentamen. Geen tijd gehad om te leren dus spek en bonen.
Desondanks succes!

Overigens: het verhaalsrecht van de fiscus kwam toch wel aan bod in mijn studie....enige kennis van zekerheidsrecht/goederenrecht is dan niet geheel onwenselijk toch. :P
pi_159122617
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 09:35 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Desondanks succes!

Overigens: het verhaalsrecht van de fiscus kwam toch wel aan bod in mijn studie....enige kennis van zekerheidsrecht/goederenrecht is dan niet geheel onwenselijk toch. :P
Zeker waar, het civiel effect is handig maar ook niet heel noodzakelijk. Al ben ik wel blij dat ik Straf en Srrafprocesrecht heb gedaan. Kwam laatst toch nog van pas bij het schrijven van een stuk.

Tentamen ging niet slecht Geen TP dus dat was fijn. Sommige vragen leken verdacht veel op die uit het bachelorvak. Desondanks geen idee of het gelukt is. 1 vraag ging slecht en de andere drie redelijk tot goed. Duimen dus!
pi_159124032
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 00:12 schreef Ryon het volgende:
Tjah. Amsterdam heeft natuurlijk weinig toelichting nodig waarom het de gaafste stad van Europa is, dus die toelichting acht ik dan ook maar als vanzelfsprekend :P

Wat betreft recruitment en inschatting van het werkveld door studenten. Ik heb inmiddels gemerkt dat dat ingewikkelder ligt dan de meeste 22-jarigen denken. Niet heel verrassend maar toch:

[..]

Voor studenten kan dit wel een vertekend beeld geven. Vraag eens aan een derde jaars accountant student waar hij wil werken als hij klaar is. Goede kans dat hij een beperkt rijtje aan grote kantoren noemt. Dit terwijl zijn carrière (en zijn inkomen) tien keer sneller kan gaan wanneer hij zich breder zou oriënteren. Maar in die fase zit je simpelweg als student nog niet. De kans is groot dat je van het bedrijf waar je uiteindelijk echt stappen gaat zetten nog niet eens gehoord hebt als je nog met je master bezig bent.
Excuus dat ik zo binnen val in jullie topic.

Ryon, aangezien je het accountancy vakgebied naar boven haalt ben ik benieuwd naar je beredenering voor een andere oriëntatie. Ben je als accountancy student/starter niet verplicht om voor een (groot) accountants/belastingkantoor te kiezen? Je moet immers nog de post-master volgen om uiteindelijk je RA titel te behalen en voor die titel moet je ook de praktijkstage volgen.
pi_159124235
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 13:33 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Zeker waar, het civiel effect is handig maar ook niet heel noodzakelijk. Al ben ik wel blij dat ik Straf en Srrafprocesrecht heb gedaan. Kwam laatst toch nog van pas bij het schrijven van een stuk.

Tentamen ging niet slecht Geen TP dus dat was fijn. Sommige vragen leken verdacht veel op die uit het bachelorvak. Desondanks geen idee of het gelukt is. 1 vraag ging slecht en de andere drie redelijk tot goed. Duimen dus!
Klinkt goed, redelijke kans op een voldoende dan mits de te behalen punten beetje gelijk verdeeld zijn over de vragen. :P
pi_159124245
quote:
He! Hoe is het met jou eigenlijk?
  vrijdag 15 januari 2016 @ 14:51:20 #212
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159124323
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 14:36 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Excuus dat ik zo binnen val in jullie topic.

Ryon, aangezien je het accountancy vakgebied naar boven haalt ben ik benieuwd naar je beredenering voor een andere oriëntatie. Ben je als accountancy student/starter niet verplicht om voor een (groot) accountants/belastingkantoor te kiezen? Je moet immers nog de post-master volgen om uiteindelijk je RA titel te behalen en voor die titel moet je ook de praktijkstage volgen.
Over dit onderwerp heb ik het eindeloos gehad de afgelopen maanden, waarbij ik even moet opmerken dat ik zelf geen accountant ben dus persoonlijk niet in deze situatie zit. Voor veel accountancy starters is dit wel een onderwerp waar zij veel mee bezig zijn en dus alle plussen en minnen aan het uitschrijven zijn.

Maar:

De accountancy post-master wordt logischerwijs aangeboden door accountantskantoren. Werken of gewerkt hebben voor een van deze kantoren (bijvoorbeeld EY) is ontegenzeggelijk een grote pré en een mooi begin van je carrière. Dit is iets waar andere grote corporates ook naar kijken. Het is een voor de hand liggende en veilige keuze, maar zeker geen slechte. De vraag is echter: ben je verplicht om dit traject te volgen of is er een alternatief?

De grote accountancykantoren hebben geen alleenrecht op dit traject. Grote multinationals bieden ook de RA post-master aan. Hiervoor hebben de financiële afdelingen opleidingsbudgetten voor gereserveerd. Het is goedkoper om eigen mensen op te leiden die al over bedrijfsspecifieke kennis beschikken dan een wervingstraject in te gaan om een sectorvreemde accountant te stropen (poachen).

Zoals iedereen tegenwoordig wel weet is het vak van accountant aan grote veranderingen onderhevig. Ook de werksfeer bij EY en KPMG is niet om over naar huis te schrijven hoewel ik altijd prettig heb samengewerkt met die lui. Als ambitieuze starter hoeft dit niet de droombaan te zijn die je wilt hebben. Als je hart bijvoorbeeld bij retail ligt is het logischer om bij Unilever als financial aan de slag te gaan. Je kan na je RA dan meteen de fabriek in. Dat is leuk en uitdagend. Goede kans dat je dan ook al vrij vroeg in je werkcarrière internationaal gaat. Dat is voor je vorming en cv beter dan dat je in Nederland bij een boekhouder blijft. In dat geval is de keuze voor een accountantboer niet geheel vanzelfsprekend.
--
  vrijdag 15 januari 2016 @ 15:26:22 #213
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_159125004
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 13:33 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Beetje kortzichtig te denken dat je met fiscaal enkel en alleen binnen het fiscale rechtsgebied zal opereren.
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_159125253
Wat is eigenlijk voor de meesten de motivatie om fiscaal te doen? Mensen die ik daar over spreek hebben het eigenlijk alleen maar over geld. Waar zit de uitdaging (niet denigrerend bedoeld :') )?
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_159125389
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 15:26 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Beetje kortzichtig te denken dat je met fiscaal enkel en alleen binnen het fiscale rechtsgebied zal opereren.
Een basis er in is handig, maar dat krijg je in het eerste jaar ook wel. Meestal werk je ook samen met civilisten en ondernemingsrechtjuristen. Ik wil graag specialiseren en heb geen zin om me bezig te houden met iets waar ik in de praktijk toch nauwelijks mee te maken heb. En zo wel, dan is er ongetwijfeld een collega die de specialisatie heeft en het beter weet.
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 15:39 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Wat is eigenlijk voor de meesten de motivatie om fiscaal te doen? Mensen die ik daar over spreek hebben het eigenlijk alleen maar over geld. Waar zit de uitdaging (niet denigrerend bedoeld :') )?
Voornamelijk omdat het me wel ligt, en omdat je creatief kunt zijn met het toepassen van de wet (wel binnen de grenzen natuurlijk). Er zijn veel (creatieve) manier om met het belastingrecht om te gaan en om het in te richten. Voor de rest is het altijd actueel: er zijn de laatste tijd nogal wat ontwikkelingen, met rulings en BEPS en dergelijke. Sommige dingen waaien misschien wel over, maar het is en blijft altijd een duidelijke link houden met wat er nú gebeurt.

Maar ook wat ik net al zei: ik hou, afgezien van Verbintenissenrecht, echt niet van civiel recht. Het ligt me niet en eigenlijk ben ik er ook gewoon slecht in. Dus hoe beter ik dat kan vermijden hoe fijner. Van Bestuursrecht val ik trouwens in slaap en hoewel ik Strafrecht best leuk vond zag ik mezelf daar ook niet zo gauw aan de slag gaan. Dus toen bleef Fiscaal over en dar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van. Ook niet nu mijn studie minder goed verloopt, want ik doe tenminste iets wat ik leuk vind (en mooie bijkomstigheid: het levert nog goed geld op ook).
pi_159125670
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 15:26 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Dat is in z'n algemeenheid een redelijk veilige aanname. Een gedegen kennis van goederenrecht is helemaal geen vereiste.

Doet niets af aan het feit dat het een best leuk vakgebied is.
pi_159126351
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 00:12 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik ben zelf niet heel erg onder de indruk van campusrecruiting. Bedrijven (en recruiters) besteden hier slechts minimale middelen aan omdat studenten bedrijven vaak beter weten te vinden dan vice versa. Daarnaast zijn studenten ook niet een hele boeiende doelgroep. Althans: studenten denken dat zij gewilder zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Wanneer je nog nooit een stap in een bedrijf hebt gezet ben je voor niemand interessant, van welke universiteit je ook afkomstig bent. Lekker vegen zoals de big four doet of traineepools aanleggen zoals Shell en de banken etc doen. Kijken wat na twee jaar beklijft, maar meer dan dat kan je er ook niet mee.

Natuurlijk is presence op de universiteit wel erg belangrijk vanuit marketing oogpunt. Het is maar een zeer beperkt aantal bedrijven en organisaties dat daar aandacht aan besteed. Een echt topbedrijf zoals Uber (waar je als starter erg lekker kan cashen en snel kan doorgroeien) zal je niet snel vinden op een universiteit, terwijl ze wel als een malle aan het recruiten zijn. Ze hebben het niet nodig. Is dat een top 10% baan? Ik weet het niet, ik vind dat sowieso een onduidelijk begrip. Starter banen zijn eigenlijk zelden top. Natuurlijk denken mensen snel aan de Angelsaksische consultancyboeren en de grote financiële instellingen en dienstverleners, maar dan ook heb je ook maar een beperkt % van de mogelijkheden te pakken.

Tja Amsterdam, prima plek voor studenten maar als je eenmaal aan het werk gaat zijn er heel wat fijnere steden te vinden zowel binnen als buiten Europa maar dat is natuurlijk subjectief.

Hier stelt het over het algemeen inderdaad niet zoveel voor en moet het initief van de studenten zelf komen en hoewel dat in de VS in de eerste plaats ook moet is campusrecruiting daar wel een van de betere laagdrempelige manieren om eens kennis te maken met verschillende bedrijven.
Wat bedoel je precies met 'vegen zoals de Big Four doen'?

Wat top 10% banen betreft had ik wat duidelijker moeten zijn want ik bedoelde namelijk top 10% startersbanen en daar vallen in de VS onder:

BB investment banking
MBB mangement consulting
Big Law
Big Tech
Pharmaceutical sales rep.

Natuurlijk zijn er meer banen te noemen maar dit zijn toch wel de grootste groepen.

Wat het niet nodig hebben van campusrecruiting betreft: dat lijkt me eerder een keuze aangezien er heel wat bedrijven zijn die dat ook niet nodig zullen hebben gezien hun status en de duizenden sollicitaties die ze binnenkrijgen maar het toch doen.

Wat het laatste punt betreft neem je Accounting studenten alleen als voorbeeld neem ik aan gezien de gemiddelde rechtenstudent ook zou antwoorden met het noemen van enkele grote advocatenkantoren?

Ik denk dat je mogelijkheden met een Accounting diploma wel wat uitgebreider zijn gezien je breder inzetbaar bent want alhoewel het gezegde 'Once a lawyer always a lawyer.' niet helemaal waar is en je als rechtenstudent, zeker na een aantal jaar werkervaring heel wat beroepen kunt uitoefenen bevat het wel een kern van waarheid want wat startersbanen betreft is de advocatuur voor de meeste rechtenstudenten de meest aantrekkelijke optie lijkt me.

Weet je overigens zeker dat je ook RA kunt worden bij een bedrijf intern?
Ik dacht altijd dat dat voorbehouden was aan de accountantskantoren en de Belastingdienst en dat het de bedoeling is om eerst een aantal jaar als openbaar accountant te werken en vervolgens eventueel de overstap te maken naar het bedrijfsleven wat vaak minder uren inhoud met een iets beter salaris maar nog steeds geen wereldbedragen.
Interessante stof in ieder geval, kun je hier meer over vertellen?
pi_159126507
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 15:39 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Ik ben tegen de houding van sommigen die menen dat je een opleiding moet kiezen puur op basis van je interesse, andersom is natuurlijk ook niet verstandig maar er bestaat zoiets als middle of the road en ik denk dat fiscaal recht dat voor veel rechtenstudenten is: ze hebben er enigszins interesse is maar het bied in tegenstelling tot sommige andere rechtsgebieden wel enige matige van zekerheid.
  vrijdag 15 januari 2016 @ 17:12:46 #219
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159127091
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 16:33 schreef Ashqelon het volgende:
Hier stelt het over het algemeen inderdaad niet zoveel voor en moet het initief van de studenten zelf komen en hoewel dat in de VS in de eerste plaats ook moet is campusrecruiting daar wel een van de betere laagdrempelige manieren om eens kennis te maken met verschillende bedrijven.
Wat bedoel je precies met 'vegen zoals de Big Four doen'?
Vegen is gewoon grote ladingen staters aannemen die aan bepaalde criteria voldoen en dan na twee jaar kijken wat erover blijft. Dit doen trouwens heel erg veel bedrijven en organisaties die een groot verloop hebben. Niets mis mee, maar universiteit of faculteit speelt dan nauwelijks een rol. Gewoon vinkjes afstrepen van het cv (bestuur, buitenland, acht gemiddelde etc.) wel.
quote:
Wat top 10% banen betreft had ik wat duidelijker moeten zijn want ik bedoelde namelijk top 10% startersbanen en daar vallen in de VS onder:

BB investment banking
MBB mangement consulting
Big Law
Big Tech
Pharmaceutical sales rep.
A ja, je noemt nu de zakelijke en financiële dienstverlening waarvan de spelers voornamelijk te vinden zijn in grote Amerikaanse steden. Ik kan mij voorstellen dat die tot de verbeelding spreken, maar het is slechts een marginaal percentage van het totale aanbod. Vandaar dat ik ook aangeef dat het interessant is om breder te kijken. Hier kom ik later op terug.
quote:
Ik denk dat je mogelijkheden met een Accounting diploma wel wat uitgebreider zijn gezien je breder inzetbaar bent
Dat denk ik ook. Weet ik wel zeker.
quote:
want alhoewel het gezegde 'Once a lawyer always a lawyer.' niet helemaal waar is en je als rechtenstudent, zeker na een aantal jaar werkervaring heel wat beroepen kunt uitoefenen bevat het wel een kern van waarheid want wat startersbanen betreft is de advocatuur voor de meeste rechtenstudenten de meest aantrekkelijke optie lijkt me.
De cijfers zijn op internet terug te vinden, maar uit mijn hoofd gaat nog niet eens 5% van de rechtenstudenten verder binnen de advocatuur. De laatste jaren is de instroom ook sterk afgenomen. Maakt dat de advocatuur tot de top 5% van de startersbanen voor juristen?

Gedeeltelijk zou dat best kunnen kloppen (met het oog op salaris en perspectief) maar ik denk dat de meeste ambitieuze juristen er ook verstandig aan doen om zich breder te oriënteren. Niet elke functie binnen de advocatuur is ook even lucratief.
quote:
Weet je overigens zeker dat je ook RA kunt worden bij een bedrijf intern?
Ik dacht altijd dat dat voorbehouden was aan de accountantskantoren en de Belastingdienst en dat het de bedoeling is om eerst een aantal jaar als openbaar accountant te werken en vervolgens eventueel de overstap te maken naar het bedrijfsleven wat vaak minder uren inhoud met een iets beter salaris maar nog steeds geen wereldbedragen.
Interessante stof in ieder geval, kun je hier meer over vertellen?
Een RA kost doekoe en wordt aangeboden door een opleidingsinstituut die bepaalde eisen stelt aan een werkgever. Accountskantoren hebben (als vanzelfsprekend) die doekoe er voor over en voldoen aan alle eisen. Maar talloze andere bedrijven ook. Eigenlijk elke financiële afdeling van elk groot bedrijf. Een financial trainee van een retailer (AHOLD of LIDL ofzo) krijgt hem ook gewoon.

Natuurlijk kan je eerst algemene ervaring op doen bij een grote speler en daarna overstappen. Dat is handig als je nog wilt oriënteren. Als accountant kom je over de vloer bij heel erg veel verschillende soorten bedrijven en kan je op je gemak bekijken wat je meer en minder interessant vindt.

Dat voordeel heb je ook als je aan de slag gaat (als starter) als marketingdeskundige, consultant of communicatiespecialist. De eerste paar jaar bezoek je allerlei kantoren en doe je projecten en daarna kan je hoog instromen bij een bedrijf waar je een goede band mee hebt opgebouwd. Dat is ook de reden dat er een hoog verloop en een hoge instroom is bij veel zakelijke dienstverleners. Zij verliezen een behoorlijk percentage van hun medewerkers per jaar aan andere bedrijven.

De gedachte is dat werknemers die van een bedrijf afkomen die hoger in de bedrijfshiërarchie staat (o.g.v omzet, reputatie of kostprijs) hoger in kunnen stromen. Er is voldoende empirisch bewijs om die gedachte te staven. Ik snap de drang dan ook wel om starter te willen beginnen bij een van de grote kantoren met een gevestigde naam en goede perspectieven. Het verbetert je uitgangspositie als je de tweede of zelfs de derde stap wilt zetten.

Maar de huidige topman van Heineken (zeer inspirerende man trouwens) is begonnen als trainee bij dat bedrijf. En voor heel erg veel grote spelers geldt dat eigen kweek altijd hoger komt dan externe instroom. Zeker als je bij een bedrijf aan de slag gaat dat oorspronkelijk een familiebedrijf was.
--
pi_159127153
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 14:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Over dit onderwerp heb ik het eindeloos gehad de afgelopen maanden, waarbij ik even moet opmerken dat ik zelf geen accountant ben dus persoonlijk niet in deze situatie zit. Voor veel accountancy starters is dit wel een onderwerp waar zij veel mee bezig zijn en dus alle plussen en minnen aan het uitschrijven zijn.

Maar:

De accountancy post-master wordt logischerwijs aangeboden door accountantskantoren. Werken of gewerkt hebben voor een van deze kantoren (bijvoorbeeld EY) is ontegenzeggelijk een grote pré en een mooi begin van je carrière. Dit is iets waar andere grote corporates ook naar kijken. Het is een voor de hand liggende en veilige keuze, maar zeker geen slechte. De vraag is echter: ben je verplicht om dit traject te volgen of is er een alternatief?

De grote accountancykantoren hebben geen alleenrecht op dit traject. Grote multinationals bieden ook de RA post-master aan. Hiervoor hebben de financiële afdelingen opleidingsbudgetten voor gereserveerd. Het is goedkoper om eigen mensen op te leiden die al over bedrijfsspecifieke kennis beschikken dan een wervingstraject in te gaan om een sectorvreemde accountant te stropen (poachen).

Zoals iedereen tegenwoordig wel weet is het vak van accountant aan grote veranderingen onderhevig. Ook de werksfeer bij EY en KPMG is niet om over naar huis te schrijven hoewel ik altijd prettig heb samengewerkt met die lui. Als ambitieuze starter hoeft dit niet de droombaan te zijn die je wilt hebben. Als je hart bijvoorbeeld bij retail ligt is het logischer om bij Unilever als financial aan de slag te gaan. Je kan na je RA dan meteen de fabriek in. Dat is leuk en uitdagend. Goede kans dat je dan ook al vrij vroeg in je werkcarrière internationaal gaat. Dat is voor je vorming en cv beter dan dat je in Nederland bij een boekhouder blijft. In dat geval is de keuze voor een accountantboer niet geheel vanzelfsprekend.
Mooi stuk, bedankt hiervoor! Voor mij is dit namelijk in de nabije toekomst wel relevant. De werksfeer is dus achteruitgang de afgelopen jaren bij de grote kantoren? Geldt dit alleen voor de accountancy of ook voor tax en overige adviestakken? Verder ben ik met je eens dat het kiezen voor een groot accountantskantoor de "veilige" keuze is terwijl zoals je zelf al zegt ook intern bij een (grote) organisatie aan de slag kan.
pi_159127157
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 16:41 schreef Ashqelon het volgende:

[..]

Ik ben tegen de houding van sommigen die menen dat je een opleiding moet kiezen puur op basis van je interesse, andersom is natuurlijk ook niet verstandig maar er bestaat zoiets als middle of the road en ik denk dat fiscaal recht dat voor veel rechtenstudenten is: ze hebben er enigszins interesse is maar het bied in tegenstelling tot sommige andere rechtsgebieden wel enige matige van zekerheid.
Hoewel ik de goede vooruitzichten als een leuke bijkomstigheid beschouw ben ik het in zekere zin wel met je eens. Als mijn studie een weg naar werkloosheid was dan had ik, eerlijk gezegd, iets anders gedaan. Iets met een redelijke tot goede mate van baanzekerheid.
  vrijdag 15 januari 2016 @ 17:21:53 #222
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159127263
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 17:16 schreef Intentiion het volgende:

[..]

Mooi stuk, bedankt hiervoor! Voor mij is dit namelijk in de nabije toekomst wel relevant. De werksfeer is dus achteruitgang de afgelopen jaren bij de grote kantoren? Geldt dit alleen voor de accountancy of ook voor tax en overige adviestakken? Verder ben ik met je eens dat het kiezen voor een groot accountantskantoor de "veilige" keuze is terwijl zoals je zelf al zegt ook intern bij een (grote) organisatie aan de slag kan.
Ik weet niet of de sfeer is achteruitgegaan. Alleen wel dat niet alle werknemers erover te spreken waren. Zal ook te maken hebben met wat je ervan verwacht en misschien ook per afdeling verschillen. Op Fok! loopt trouwens een topic over werken bij de Big Four waar mensen daar waarschijnlijk meer over kunnen vertellen. Sowieso blijkt het een aanrader te zijn om daar stage te lopen en de boel met eigen ogen te bekijken. Die stage telt ook al behoorlijk mee als je ergens anders zou willen werken. Dergelijke ervaring pakt niemand je meer af.

Wat mij opvalt van dat specifieke topic is dat het voornamelijk gaat om praktische en zakelijke vragen. Dus heb ik recht op een lease auto, waar bestaat de sollicitatieprocedure uit en hoe zit het mijn eindejaarsbonus. Dat is logisch, maar ook kenmerkend denk ik voor het onderlinge contact en ik kan best geloven dat mensen ook iets anders willen. Warm of geïnteresseerd is het allerminst.
--
  vrijdag 15 januari 2016 @ 18:20:56 #223
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_159128300
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 15:59 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat is in z'n algemeenheid een redelijk veilige aanname. Een gedegen kennis van goederenrecht is helemaal geen vereiste.

Doet niets af aan het feit dat het een best leuk vakgebied is.
Nee, maar een beetje kennis is niet verkeerd. En een mastervakje goederenrecht geeft je echt geen 'gedegen kennis', eerder dat beetje.

En inderdaad vrij tof rechtsgebied ^O^
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  vrijdag 15 januari 2016 @ 18:26:14 #224
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_159128395
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 17:21 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik weet niet of de sfeer is achteruitgegaan. Alleen wel dat niet alle werknemers erover te spreken waren. Zal ook te maken hebben met wat je ervan verwacht en misschien ook per afdeling verschillen. Op Fok! loopt trouwens een topic over werken bij de Big Four waar mensen daar waarschijnlijk meer over kunnen vertellen. Sowieso blijkt het een aanrader te zijn om daar stage te lopen en de boel met eigen ogen te bekijken. Die stage telt ook al behoorlijk mee als je ergens anders zou willen werken. Dergelijke ervaring pakt niemand je meer af.

Wat mij opvalt van dat specifieke topic is dat het voornamelijk gaat om praktische en zakelijke vragen. Dus heb ik recht op een lease auto, waar bestaat de sollicitatieprocedure uit en hoe zit het mijn eindejaarsbonus. Dat is logisch, maar ook kenmerkend denk ik voor het onderlinge contact en ik kan best geloven dat mensen ook iets anders willen. Warm of geïnteresseerd is het allerminst.
Ja man. En gewoon op vrijdag een borrel waar je gewoon kan ouwehoeren zonder raar aangekeken te worden. En lekker in bitterballen kan vreten.
  vrijdag 15 januari 2016 @ 19:08:32 #225
365082 IPA35
Patriarch
pi_159129393
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 18:20 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Nee, maar een beetje kennis is niet verkeerd. En een mastervakje goederenrecht geeft je echt geen 'gedegen kennis', eerder dat beetje.

En inderdaad vrij tof rechtsgebied ^O^
Eind van het collagejaar 10 ect aan registergoederenrecht :9~ ;(
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')