Lekker voor je.quote:
Zijn er eigenlijk uni's (in NL) die echt slecht staan aangeschreven? Of valt het uiteindelijk allemaal wel mee?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:02 schreef Ryon het volgende:
[..]
Status en uitstraling is overal belangrijk. Binnen een lekker hiërarchische sector als de gezondheidszorg zeker. Dat je daarnaast ook nog wat moet kunnen is een tweede.
Maar het is allemaal zo subjectief en omgevingsafhankelijk als de pest.
Een vriend van mij werd met klem aangeraden om zijn post-master te volgen aan de VU of de EUR. Niet omdat de kwaliteit beter was maar omdat iedereen binnen het bedrijf dat deed. Als hij in de kudde opgenomen wilde worden dan was dat wel heel erg belangrijk. Binnen een ander bedrijf gelden waarschijnlijk weer andere normen en voorkeuren.
Niet genoeg. Maar ze gingen vragen naar arresten uit college 1 die niet op Nestor als verplicht stonden en zo...En er stond een totaal onrepresentatief oud tentamen uit 2010 online.quote:Op woensdag 13 januari 2016 23:22 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Niet (goed genoeg) geleerd of een black-out gekregen?
Dat was ook mijn ervaring. Naar vak, terwijl ik ongeveer alle vervolgvakken al had gedaanquote:Op donderdag 14 januari 2016 00:19 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Niet genoeg. Maar ze gingen vragen naar arresten uit college 1 die niet op Nestor als verplicht stonden en zo...En er stond een totaal onrepresentatief oud tentamen uit 2010 online.
Heb even moeten spieken, in 2014 (7). JAK heb ik niet gedaanquote:Op donderdag 14 januari 2016 10:31 schreef underground1009 het volgende:
Giku, wanneer heb jij het vak gedaan als ik vragen mag?![]()
Die werkwijze is helaas inherent aan DVM, zo weet ik nog van vorig jaar dat ik de vragen had meegenomen omdat je die normaliter altijd mag meenemen na een tentamen, waarna ik een boze mail kreeg of ik die opgaven wel even wilde komen inleveren op kantoor![]()
Ik heb het met een krappe zes gehaald toen, niet veel moeite voor gedaan, zo'n interessant vak is het ook niet
Vakken als JAK zijn veel mooier vond ik
Komen we de zaal in, geen tafelnummers, geen tentamens, geen docenten. Niks.quote:Op donderdag 14 januari 2016 10:31 schreef underground1009 het volgende:
Giku, wanneer heb jij het vak gedaan als ik vragen mag?![]()
Die werkwijze is helaas inherent aan DVM, zo weet ik nog van vorig jaar dat ik de vragen had meegenomen omdat je die normaliter altijd mag meenemen na een tentamen, waarna ik een boze mail kreeg of ik die opgaven wel even wilde komen inleveren op kantoor![]()
Ik heb het met een krappe zes gehaald toen, niet veel moeite voor gedaan, zo'n interessant vak is het ook niet
Vakken als JAK zijn veel mooier vond ik
In Nederland zit geen enkele slechte universiteit bij. Praktisch alle universiteiten staan ook relatief hoog op de internationale rankings met zelfs een paar positieve uitschieters (UvA, WUR, Delft en Leiden). Onze beste en meest prestigieuze universiteit (de UU) behoort zelfs tot de allerbeste van Europa. Dat is ook de enige universiteit die over het budget en het talent beschikt om mee te kunnen voetballen met de toppers.quote:Op woensdag 13 januari 2016 23:48 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk uni's (in NL) die echt slecht staan aangeschreven? Of valt het uiteindelijk allemaal wel mee?
Eens met je constatering alhoewel ik niet te veel zou afgaan op ranglijsten aangezien naast de onderzoeksmethode ook de criteria nog wel eens willen verschillen met als resultaat dat verschillende ranglijsten een verschillend beeld geven maar belangrijker nog, er zijn goede universiteiten met slechte faculteiten en middelmatige universiteiten met zeer goede faculteiten met als beste voorbeeld wellicht de RSM.quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:12 schreef Ryon het volgende:
[..]
In Nederland zit geen enkele slechte universiteit bij. Praktisch alle universiteiten staan ook relatief hoog op de internationale rankings met zelfs een paar positieve uitschieters (UvA, WUR, Delft en Leiden). Onze beste en meest prestigieuze universiteit (de UU) behoort zelfs tot de allerbeste van Europa. Dat is ook de enige universiteit die over het budget en het talent beschikt om mee te kunnen voetballen met de toppers.
Dat alle universiteiten goed zijn heeft m.i alles te maken met het onderscheid dat wij maken tussen hbo en wo. De zwakke instellingen zijn te vinden onder de Hogescholen (iedereen kent InHolland nog wel) en ons onderwijsbeleid is ook opgezet met die tweedeling in het achterhoofd. In het buitenland wordt dat onderscheid minder sterk gemaakt, waardoor studenten per universiteit moeten bekijken op welk niveau daar onderwezen wordt. Universiteiten krijgen dankzij ons vwo systeem al een kwalitatieve sterke instroom binnen en zwakkere studenten kunnen na hun p afstromen naar het hbo, terwijl sterkere hbo studenten door kunnen stromen naar de universiteit. Ook dat komt het niveau ten goede.
Belangrijke aantekening:
Hoewel alle universiteiten in orde zijn geldt dat helaas niet voor alle opleidingen en faculteiten. Berucht is het voorbeeld van notarieel recht aan de UvA dat ook is opgeheven. Een aantal alfa studies zoals kunstgeschiedenis, geschiedenis, media en cultuur en taal en cultuur is ook zwaar ondermaats op meerdere universiteiten (UvA, UL en RUG). De geneeskunde opleiding in (uit mij hoofd) Rotterdam is ook een tijd lang een zorgenkindje geweest en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. Bij studie kiezen is het dus verstandig om daar ook even op te letten.
Hij is als econoom werkzaam in de zware industrie. Het type mens dat daar zit is wat meer "van niet lullen maar poetsen" en de bijbel wordt er natuurlijk nog goed gelezen. Het type dat meer culturele binding heeft met de EUR, VU en RUG en minder met de UvA, UL en de UU als het gaat om universiteiten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:12 schreef Ashqelon het volgende:
Oh dat het meespeelt is zeker maar ik heb het idee dat de mate waarin het meespeelt in de (Nederlandse) advocatuur nogal ver gaat en dan heb ik het niet alleen over de universiteit waar je hebt gestudeerd maar ook veel andere soft factors en dat sommige Nederlandse advocaten zeer onterecht uit de hoogte doen als je hun positie op de internationale markt bekijkt. In welke sector is die vriend van je overigens actief?
Maak me meer druk om het feit dat onduidelijk was wat verplichte stof was. En dat twee colleges uitvielen vond ik ook best vervelend, maar nog wel begrijpelijk. Bovendien was telecommunicatierecht inderdaad uit het boekje te leren en waren de Wob vragen erg simpel.quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:04 schreef underground1009 het volgende:
Hm dat is niet zoals het hoort, maar goed, dat is ook DVM. Als ik jou was zou ik het de opleidingscommissie van IT-recht even laten weten, kunnen zij er wat mee doen: ocrict@rug.nl.
Andere instanties als faculteitsraad en examencommissie zijn denk ik iets te zwaar voor vervelende maar niet zo ernstige dingen als dit
De RSM noemde ik inderdaad bewust niet. De EUR is namelijk een brede universiteit maar alleen de RSM doet mee in de Europese en mondiale top. Daar is niets mis mee. Maar als rechtenstudent (of filosofiestudent, maakt mij wat uit) heb je natuurlijk weinig aan de reputatie die volledig berust op één faculteit (of eigenlijk twee). Van geen enkele docent daar volg je college en al die studenten kom je ook nauwelijks tegen. Bij de UU bijvoorbeeld weet je dat er over de gehele breedte goed gescoord wordt en uitzonderlijk onderwijs wordt neergezet.quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:30 schreef Ashqelon het volgende:
[..]
Eens met je constatering alhoewel ik niet te veel zou afgaan op ranglijsten aangezien naast de onderzoeksmethode ook de criteria nog wel eens willen verschillen met als resultaat dat verschillende ranglijsten een verschillend beeld geven maar belangrijker nog, er zijn goede universiteiten met slechte faculteiten en middelmatige universiteiten met zeer goede faculteiten met als beste voorbeeld wellicht de RSM.
Ja, hij is opgeheven. Ze kregen de boel niet meer op de rails en toen is het hele clubje overgedragen aan de VU. Notarieel wilden ze al langer samenvoegen met de brede rechtsgeleerdheid bachelor, maar interne politiek verzette zich daartegen, met uiteindelijk een dramatisch gevolg. Gevoelige klap voor zowel de FdR UvA als voor de betrokken docenten. Ook kut voor de studenten natuurlijk, maar daar had ik stiekem nooit een hoge pet van op.quote:V.w.b. notarieel recht: is die echt opgeheven? Ik had het idee dat de opleiding min of meer is overgeheveld naar de VU aangezien o.a. Waaijer daar nu werkzaam is als hoogleraar notarieel recht.
Klopt inderdaad, je hebt als student Informatica niets aan een goede reputatie van de Letterenfaculteit maar ik zou ook niet teveel leunen op een goede reputatie van de gehele universiteit als er een alternatief voor handen is waarbij de universiteit minder hoog staat aangeschreven maar de faculteit hoger.quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
De RSM noemde ik inderdaad bewust niet. De EUR is namelijk een brede universiteit maar alleen de RSM doet mee in de Europese en mondiale top. Daar is niets mis mee. Maar als rechtenstudent (of filosofiestudent, maakt mij wat uit) heb je natuurlijk weinig aan de reputatie die volledig berust op één faculteit (of eigenlijk twee). Van geen enkele docent daar volg je college en al die studenten kom je ook nauwelijks tegen. Bij de UU bijvoorbeeld weet je dat er over de gehele breedte goed gescoord wordt en uitzonderlijk onderwijs wordt neergezet.
De lijstje zeggen natuurlijk weinig, maar ze zijn wel weer gelinked aan andere factoren zoals budget, onderwijstalent en student / docent ratio. Van die factoren is bekend dat zij van grote invloed zijn op de kwaliteit van het onderwijs en op het type student dat ze aantrekken.
Daar zitten ook weer voor en nadelen aan. Er kan prima betoogd worden dat de UvA zowel de beste (of eigenlijk één na beste) universiteit is als de slechtste universiteit van Nederland.
[..]
Ja, hij is opgeheven. Ze kregen de boel niet meer op de rails en toen is het hele clubje overgedragen aan de VU. Notarieel wilden ze al langer samenvoegen met de brede rechtsgeleerdheid bachelor, maar interne politiek verzette zich daartegen, met uiteindelijk een dramatisch gevolg. Gevoelige klap voor zowel de FdR UvA als voor de betrokken docenten. Ook kut voor de studenten natuurlijk, maar daar had ik stiekem nooit een hoge pet van op.
Daarentegen kregen de UvA en de UU gezamenlijk de uitstekende omgevingsrechtsmaster ook niet langdurig van de grond. Het hangt ook van meerdere factoren of een studie het redt of niet.
Je vergeet natuurlijk de RUquote:Op donderdag 14 januari 2016 13:12 schreef Ryon het volgende:
[..]
In Nederland zit geen enkele slechte universiteit bij. Praktisch alle universiteiten staan ook relatief hoog op de internationale rankings met zelfs een paar positieve uitschieters (UvA, WUR, Delft en Leiden). Onze beste en meest prestigieuze universiteit (de UU) behoort zelfs tot de allerbeste van Europa. Dat is ook de enige universiteit die over het budget en het talent beschikt om mee te kunnen voetballen met de toppers.
Dat alle universiteiten goed zijn heeft m.i alles te maken met het onderscheid dat wij maken tussen hbo en wo. De zwakke instellingen zijn te vinden onder de Hogescholen (iedereen kent InHolland nog wel) en ons onderwijsbeleid is ook opgezet met die tweedeling in het achterhoofd. In het buitenland wordt dat onderscheid minder sterk gemaakt, waardoor studenten per universiteit moeten bekijken op welk niveau daar onderwezen wordt. Universiteiten krijgen dankzij ons vwo systeem al een kwalitatieve sterke instroom binnen en zwakkere studenten kunnen na hun p afstromen naar het hbo, terwijl sterkere hbo studenten door kunnen stromen naar de universiteit. Ook dat komt het niveau ten goede.
Belangrijke aantekening:
Hoewel alle universiteiten in orde zijn geldt dat helaas niet voor alle opleidingen en faculteiten. Berucht is het voorbeeld van notarieel recht aan de UvA dat ook is opgeheven. Een aantal alfa studies zoals kunstgeschiedenis, geschiedenis, media en cultuur en taal en cultuur is ook zwaar ondermaats op meerdere universiteiten (UvA, UL en RUG). De geneeskunde opleiding in (uit mij hoofd) Rotterdam is ook een tijd lang een zorgenkindje geweest en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. Bij studie kiezen is het dus verstandig om daar ook even op te letten.
De eerste die ik hoor zeggen dat Goederenrecht een leuk vak is.quote:Op donderdag 14 januari 2016 19:44 schreef Ties02 het volgende:
Zo, tentamen Goederenrecht gedaan vandaag, leuk vak. Hoop op een mooie ciffa.
Heb ik ook nog nooit iemand horen zeggenquote:Op donderdag 14 januari 2016 19:44 schreef Ties02 het volgende:
Zo, tentamen Goederenrecht gedaan vandaag, leuk vak. Hoop op een mooie ciffa.
Wat vrij raar is, dat het niet verplicht is.. aangezien zekerheden e.d. in vele rechtsgebieden terugkomen.quote:Op donderdag 14 januari 2016 20:07 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Heb ik ook nog nooit iemand horen zeggen
Overigens héél blij dat dat geen verplicht vak is. Wat een naar vak is dat. Gevolgd als keuzevak (ivm civiel effect), zonder succes, kon er echt niks mee. Maar duimen voor een goed cijfer!
Ohja, laat ik eens beginnen met leren voor mijn tentamen internationaal belastingrecht van morgen (bah TP), zucht, dingen die te snel achter elkaar komen (tot vanochtend aan een essayvak gewerkt). Daarna ergens nog vpb en dan zijn we er voorlopig weer vanaf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |