abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 20:16:09 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158856261


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en sluitseinen zijn voor waar de zon niet schijnt.



Super V 955 in winterse omstandigheden

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 05-01-2016 20:26:36 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158856284
NS_online twitterde op dinsdag 05-01-2016 om 20:16:04 Zwolle-Groningen/Leeuwarden: anders dan eerder bericht, hopen wij morgen gewoon te kunnen rijden! Zie ook: https://t.co/hbpyzqwHPq #ZlGnLw reageer retweet
pi_158856290
stinkt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158856316
Ik moet morgen naar Haren :')
Bier.
pi_158856615
moeten moeten :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 20:30:40 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158856719
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 20:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik moet morgen naar Haren :')
Treinen naar Münster of Rheine zullen wel rijden toch? Vanaf daar verder met de Westfalenbahn ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 20:31:05 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158856741
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 20:27 schreef Dr_Flash het volgende:
moeten moeten :')
Soms moet ik echt poepen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 5 januari 2016 @ 20:34:40 #8
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_158856881
Zag vanmiddag een DDAR langsrijden met overduidelijke overblijfselen van 'Geel en blauw houdt van Oranje!'. Hoe oud is dat ook alweer, jaar kruik ergens toch? :')
doei
pi_158856959
Anderhalf jaar.
Bier.
  dinsdag 5 januari 2016 @ 20:38:46 #10
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_158857015
Nee joh, minstens vier.
doei
pi_158857027
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 20:38 schreef Prins_Pils het volgende:
Nee joh, minstens vier.
http://railwiki.nl/index.php/WK_2010
5,5
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_158857106
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 20:34 schreef Prins_Pils het volgende:
Zag vanmiddag een DDAR langsrijden met overduidelijke overblijfselen van 'Geel en blauw houdt van Oranje!'. Hoe oud is dat ook alweer, jaar kruik ergens toch? :')
De grafittispuiters willen nog steeds graag in contact komen met dat verfbedrijf.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 5 januari 2016 @ 20:46:47 #13
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_158857238
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 19:53 schreef bork het volgende:

[..]

Wat kost een dagkaart in Parijs? Die van Berlin en London zijn echte koopjes.
Het moet vergelijkbaar zijn met Berlijn ABC

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_158857285
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 20:38 schreef Prins_Pils het volgende:
Nee joh, minstens vier.
WK 2014 ;)
Bier.
pi_158857471
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 20:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

WK 2014 ;)
echt al veel langer geleden hoor.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158857516
quote:
Ja maar het meest recente is 2014. Vanaf daarna heeft Nederland geen kut meer gepresteerd. In de tussentijd hebben ze rondgereden omdat er best wel veel coole dingen waren.
Bier.
pi_158857611
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 20:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja maar het meest recente is 2014. Vanaf daarna heeft Nederland geen kut meer gepresteerd. In de tussentijd hebben ze rondgereden omdat er best wel veel coole dingen waren.
ja hoor, je hebt gelijk :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158857757
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 20:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja hoor, je hebt gelijk :')
Oh jij wil zeggen dat de blauwe ICM bestickering voor KLM ook maar een maand had mogen zitten dan? Zoiets doe je toch niet voor een week? Kost alleen maar meer om het kort te laten zitten. De tering, stelletje mierencopulanten.
Bier.
pi_158857943
Ik wil niks zeggen, ik gun jou gewoon het gelijk dat je zo per se wilt hebben :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 5 januari 2016 @ 21:22:41 #21
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_158858496
2010 dus, 5,5 jaar. En deadlock, gefeliciteerd met je eigen gelijk, ik zocht naar een ander antwoord :) Het blijven zitten van de Olympische Spelen-bestickering was wel gepland voor vier jaar, dat dat van de Geel-Blauw-Oranje-bestickering ook zo is geloof ik echt niet.
doei
  dinsdag 5 januari 2016 @ 21:33:42 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_158858868
"Geel en blauw houden van oranje" moest er inderdaad maar korte tijd op zitten, het waren ook maar wat simpele stickers die snel waren aangebracht.
pi_158859030
..maar dan ken je die lijm nog niet }>
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 21:47:42 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158859231
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:
..maar dan ken je die lijm nog niet }>
Zit ver tenminste iets dergelijke aan die trein :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158859268
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 21:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zit ver tenminste iets dergelijke aan die trein :P
Deze post werd moeilijk gemaakt door Ludolf Transploft
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158859832
Voor Beter OV heeft naar aanleiding hiervan de vraag gesteld, waarom de gestrande NS-treinen in Groningen en Leeuwarden niet door treinen van Arriva zijn weggesleept. Dat had mogelijk minder tijd gekost dan lang wachten op door ProRail georganiseerde wegsleeplocomotieven.

Whut word hier serieus voorgesteld dat een diesel gtw een (gekoppelde) virm of plan z zou gaan wegslepen?

Zou hij weten dat een brommer geen vrachtwagen kan slepen?
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
pi_158859963
Het is geen rare vraag want een ICM-stel krijg je met een man of vijf a zes in beweging. Als een fucking oersik met een vermogen van 16KWh (20PK) 20 volle bietenwagens kan slepen, dan kan een GTW zeker een treinstel wegduwen met beperkte snelheid.

Maar er zijn echter nog veel meer beperkingen; Koppeling op de goede hoogte en dat soort dingen. Aankoppelene van diesel en elektrisch materieel moet ook voorzichtig aangezien de elektronische overbrenging heel anders is, dan moet er dus een palletje omgezet worden waardoor die contactpunten niet tegen elkaar komen, daar moet bevoegd personeel voor zijn gok ik zo.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 januari 2016 @ 22:13:52 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_158860000
De koppeling van een Arriva-GTW hangt een stukje hoger dan die van het NS-materieel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_158860062
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:13 schreef Peterselieman het volgende:
De koppeling van een Arriva-GTW hangt een stukje hoger dan die van het NS-materieel
had niet gehoeven :{w

is nog steeds gewoon een overbrugbaar probleem.

Als dit het beste is wat je hebt om achter te schuilen, verliesje :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158860076
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:09 schreef Merode32 het volgende:
Voor Beter OV heeft naar aanleiding hiervan de vraag gesteld, waarom de gestrande NS-treinen in Groningen en Leeuwarden niet door treinen van Arriva zijn weggesleept. Dat had mogelijk minder tijd gekost dan lang wachten op door ProRail georganiseerde wegsleeplocomotieven.

Whut word hier serieus voorgesteld dat een diesel gtw een (gekoppelde) virm of plan z zou gaan wegslepen?

Zou hij weten dat een brommer geen vrachtwagen kan slepen?
Een trein heb je makkelijker aan de rol dan je denkt. Op een volledig horizontaal stuk spoor en een wagon zonder remmen gaat dat ding zo aan de rol als de wind een beetje fors is.
pi_158860113
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

had niet gehoeven :{w

is nog steeds gewoon een overbrugbaar probleem.

Als dit het beste is wat je hebt om achter te schuilen, verliesje :)
Hoezo had niet gehoeven? Ik vind het niet zo raar eigenlijk.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 januari 2016 @ 22:20:21 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_158860159
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

had niet gehoeven :{w

is nog steeds gewoon een overbrugbaar probleem.

Als dit het beste is wat je hebt om achter te schuilen, verliesje :)
het is zoals Deadlock al zei een van de factoren. Het hangt van de situatie af wat er mogelijk is.

Zoals dat er wel een D-loc van DB Schenker in de buurt was bij de gestrande treinen op Zwolle - Emmen, maar deze had niet een koppelboom bij zich, waardoor je er niets aan had.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_158860164
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hoezo had niet gehoeven? Ik vind het niet zo raar eigenlijk.
nou ik niet. Het lijkt me NOGAL voor de hand liggend, tenzij onwil, dat je dit soort dingen op elkaar afstemt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158860201
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

nou ik niet. Het lijkt me NOGAL voor de hand liggend, tenzij onwil, dat je dit soort dingen op elkaar afstemt.
Het is geen onwil, nieuwe features, nieuwe dingen. Het is ook geen vendor lockout ofzo want het zijn gewoon scharfenberg's.
Bier.
pi_158860211
Zo voorkom je alleen maar dat er een rangeerder met een IQ van 80 twee treinen tegen elkaar zet die niet tegen elkaar horen.
Bier.
pi_158860219
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:13 schreef Peterselieman het volgende:
De koppeling van een Arriva-GTW hangt een stukje hoger dan die van het NS-materieel
Der is in nederland toch afgesproken hoe hoog de koppeling moet hangen.

Ns is ergens voor de oorlog overgestapt van laag naar hoog.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
pi_158860226
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:20 schreef Peterselieman het volgende:
Zoals dat er wel een D-loc van DB Schenker in de buurt was bij de gestrande treinen op Zwolle - Emmen, maar deze had niet een koppelboom bij zich, waardoor je er niets aan had.
je verschuilt je weer achter het nou-eenmaal-syndroom. Voor eenmalig 0,00001 miljard rust je elke trein in Nederland met een noodkoppelboom uit.

ALS JE WILT.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158860237
vanacht dus ook weer spooktreinen en geknetter aan de waslijn! :p
pi_158860238
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:22 schreef Merode32 het volgende:

[..]

Der is in nederland toch afgesproken hoe hoog de koppeling moet hangen.

Ns is ergens voor de oorlog overgestapt van laag naar hoog.
Dat is er volgens mij niet..
pi_158860255
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het is geen onwil, nieuwe features, nieuwe dingen. Het is ook geen vendor lockout ofzo want het zijn gewoon scharfenberg's.
graag! Wat is er dan moeilijk?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158860277
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat is er volgens mij niet..
Nee dat is er niet.
Bier.
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 22:25:31 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158860297
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:12 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Het is geen rare vraag want een ICM-stel krijg je met een man of vijf a zes in beweging. Als een fucking oersik met een vermogen van 16KWh (20PK) 20 volle bietenwagens kan slepen, dan kan een GTW zeker een treinstel wegduwen met beperkte snelheid.

Maar er zijn echter nog veel meer beperkingen; Koppeling op de goede hoogte en dat soort dingen. Aankoppelene van diesel en elektrisch materieel moet ook voorzichtig aangezien de elektronische overbrenging heel anders is, dan moet er dus een palletje omgezet worden waardoor die contactpunten niet tegen elkaar komen, daar moet bevoegd personeel voor zijn gok ik zo.
Geen idee of zo'n GTW dat vermogen op de grond krijgt en bij welke snelheid hij zo'n last zou kunnen slepen.

Voorbeeldje:Een bulldozer (350pk ~35ton) kan bijvoorbeeld veel gewicht slepen bij snelheden tot 5 km/u. Daarboven doet ie niets meer.
Een rupstrekker (450pk ~20ton) presteert weer een stuk beter bij snelheden vanaf zo'n 7km/u. Vanaf stilstand krijgt ie niet zoveel uit gewicht in beweging.

In zo'n oersik zal een hele andere aandrijving liggen dan een GTW.

Heeft GTW trouwens de koppelingen niet op een andere hoogte zitten?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 januari 2016 @ 22:25:33 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_158860298
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:22 schreef Merode32 het volgende:

[..]

Der is in nederland toch afgesproken hoe hoog de koppeling moet hangen.

Ns is ergens voor de oorlog overgestapt van laag naar hoog.
Kennelijk zijn de regels niet duidelijk genoeg geweest ...
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

je verschuilt je weer achter het nou-eenmaal-syndroom. Voor eenmalig 0,00001 miljard rust je elke trein in Nederland met een noodkoppelboom uit.

ALS JE WILT.
Vertel jij het even aan de vervoerders
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_158860305
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat is er volgens mij niet..
Koppeling van een ICM hangt op een andere hoogte dan de rest, door de doorloopkop.
Bij koppelen met ander materieel moet de luchtvering leeg zijn.
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_158860311
Bij de Nederlandse Spoorwegen was het sinds 1934 gebruikelijk om deze koppeling op 610 mm boven de bovenkant van de spoorstaaf te bevestigen. Na een foutieve combinatie van Mat '34 met het eerste treinstel Mat '64 (Treinstel Toekomst), met schadelijke gevolgen voor de tractie-installaties, werd in 1964 overgestapt op een hoogte van 1 meter. Hiervoor is een hulpkoppeling nodig, die aan de trekhaak bevestigd wordt. Inmiddels zijn lage koppelingen alleen nog op museummaterieel te zien.

Dit geld dus alleen voor ns?
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
pi_158860312
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

graag! Wat is er dan moeilijk?
Een brommer heeft geen trekhaak om een auto weg te slepen ook al zou het kunnen. Je wil te ver doorstandaardiseren. Mogen fabrikanten echt helemaal niets zelf meer beslissen dan met het risico op totaal geen innovatie meer?
Bier.
pi_158860334
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:25 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Geen idee of zo'n GTW dat vermogen op de grond krijgt en bij welke snelheid hij zo'n last zou kunnen slepen.

Voorbeeldje:Een bulldozer (350pk ~35ton) kan bijvoorbeeld veel gewicht slepen bij snelheden tot 5 km/u. Daarboven doet ie niets meer.
Een rupstrekker (450pk ~20ton) presteert weer een stuk beter bij snelheden vanaf zo'n 7km/u. Vanaf stilstand krijgt ie niet zoveel uit gewicht in beweging.

In zo'n oersik zal een hele andere aandrijving liggen dan een GTW.

Heeft GTW trouwens de koppelingen niet op een andere hoogte zitten?
Wat?
Bier.
pi_158860346
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:23 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat is er volgens mij niet..
We hebben voor ZO veel dingetjes regels. Als hier niet gewoon een norm voor is zijn er ontregelende krachten aan het werk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 22:27:47 #49
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158860353
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

je verschuilt je weer achter het nou-eenmaal-syndroom. Voor eenmalig 0,00001 miljard rust je elke trein in Nederland met een noodkoppelboom uit.

ALS JE WILT.
Toen ze nog van de NS waren was dat misschien geen gek idee. Maar waarom zouden al die private vervoerders dat in moeten investeren?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158860371
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

je verschuilt je weer achter het nou-eenmaal-syndroom. Voor eenmalig 0,00001 miljard rust je elke trein in Nederland met een noodkoppelboom uit.

ALS JE WILT.
Voor 10K? Graag! Maar dat soort grapjes kosten meer aan onderhoud dan dat het ingezet moet worden. Onderhoud waardoor ze aan de reguliere dienst moeten worden onttrokken. En met dit soort maatregelen nog 80 anderen zorgt ervoor dat je treinkaartje ruim twee keer zo duur wordt.
Bier.
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 22:28:32 #51
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158860375
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:26 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Wat?
Een GTW die een vorm voortbeweegt
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158860392
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Een GTW die een vorm voortbeweegt
Je post slaat gewoon he-le-maal nergens op.
Bier.
pi_158860402
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Een GTW die een vorm voortbeweegt
Ez. Ik zie de kameel het zelfs nog wel doen
pi_158860418
En op het moment dat ze perrons gaan aanpassen naar de afgesproken hoogte beginnen ze wel weer te zeiken dat dat gedaan wordt. Het is nooit goed of het deugt niet en je bent gewoon spijkers op laag water aan het zoeken.
Bier.
pi_158860454
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

We hebben voor ZO veel dingetjes regels. Als hier niet gewoon een norm voor is zijn er ontregelende krachten aan het werk
Ik ben voor invoering Russische automagische koppelingen en een standaard, niet draadloos(!!), MUX-protocol maar voor het zo ver is....
Bier.
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 22:31:46 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158860465
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Ez. Ik zie de kameel het zelfs nog wel doen
Die heeft niet eens koppelingen toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 5 januari 2016 @ 22:33:09 #57
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_158860501
He maar het is dus niet zo dat er op diverse plekken in Nederland een aantal van die koppelbomen liggen? Eentje in Grunn, eentje in Leeuwarden, eentje in Zwolle, enzoveurts, waar ze redelijkerwijs ook maar nodig zouden kunnen zijn want verschillende materieelsoorten? Dan denk ik verder aan bijvoorbeeld Zutphen, Nijmegen, Mestreech, enz. etc.?
doei
pi_158860514
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:28 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Voor 10K? Graag! Maar dat soort grapjes kosten meer aan onderhoud dan dat het ingezet moet worden. Onderhoud waardoor ze aan de reguliere dienst moeten worden onttrokken. En met dit soort maatregelen nog 80 anderen zorgt ervoor dat je treinkaartje ruim twee keer zo duur wordt.
please :')

is gewoon een stuk ijzer. is nul onderhoud aan nodig. Weet je dat zelf niet?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158860554
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:33 schreef Prins_Pils het volgende:
He maar het is dus niet zo dat er op diverse plekken in Nederland een aantal van die koppelbomen liggen? Eentje in Grunn, eentje in Leeuwarden, eentje in Zwolle, enzoveurts, waar ze redelijkerwijs ook maar nodig zouden kunnen zijn want verschillende materieelsoorten? Dan denk ik verder aan bijvoorbeeld Zutphen, Nijmegen, Mestreech, enz. etc.?
elke mat54 had er standaard eentje aan boord. Maar nu heet het ineens dat he "onderhoud kost" :') Maak je leven toch niet zo moeilijk allemaal zeg O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158860556
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

please :')

is gewoon een stuk ijzer. is nul onderhoud aan nodig. Weet je dat zelf niet?
Certificering, controles etc.
pi_158860608
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:35 schreef b2py het volgende:

[..]

Certificering, controles etc.
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:22 schreef Dr_Flash het volgende:

ALS JE WILT.
Ik rust mijn kaas.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158860625
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:33 schreef Prins_Pils het volgende:
He maar het is dus niet zo dat er op diverse plekken in Nederland een aantal van die koppelbomen liggen? Eentje in Grunn, eentje in Leeuwarden, eentje in Zwolle, enzoveurts, waar ze redelijkerwijs ook maar nodig zouden kunnen zijn want verschillende materieelsoorten? Dan denk ik verder aan bijvoorbeeld Zutphen, Nijmegen, Mestreech, enz. etc.?
In Grunn heeft NedTrain gewoon materieel wat de boel weg kan komen slepen. Nondiscussie daarom ook.

Las van de week Spoorweg Journaal, ook leuke, daarin ging in Zuid-Frankrijk een goederentrein defect, de achteropkomende goederentrein van dezelfde lengte heeft het ding gewoon opgeduwd naar een handigere plek. Zó hoort het, bomen over koppelbomen is totaal irrelevant want dat zet echt helemaal geen zoden aan de dijk, er zijn genoeg oplossingen die géén geld kosten die al ingezet kunnen worden.
Bier.
  dinsdag 5 januari 2016 @ 22:37:35 #63
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_158860626
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

elke mat54 had er standaard eentje aan boord. Maar nu heet het ineens dat he "onderhoud kost" :') Maak je leven toch niet zo moeilijk allemaal zeg O+
Dat elke trein zo'n ding aan boord moet hebben is nou ook weer niet nodig. Maar eentje op een knooppunt hebben liggen waar materieelsoorten met verschillende koppelingshoogten samenkomen is toch niet teveel gevraagd?
doei
pi_158860636
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 21:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Deze post werd moeilijk gemaakt door Ludolf Transploft
😂 ja, die vond ik grappig.
pi_158860677
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:37 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

In Grunn heeft NedTrain gewoon materieel wat de boel weg kan komen slepen. Nondiscussie daarom ook.

Las van de week Spoorweg Journaal, ook leuke, daarin ging in Zuid-Frankrijk een goederentrein defect, de achteropkomende goederentrein van dezelfde lengte heeft het ding gewoon opgeduwd naar een handigere plek. Zó hoort het, bomen over koppelbomen is totaal irrelevant want dat zet echt helemaal geen zoden aan de dijk, er zijn genoeg oplossingen die géén geld kosten die al ingezet kunnen worden.
Dan begrijp ik niet dat er een wegsleeploc uit Zwolle moest komen..
pi_158860760
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:37 schreef Prins_Pils het volgende:

[..]

Dat elke trein zo'n ding aan boord moet hebben is nou ook weer niet nodig.
Wel. eentje op ieder knooppunt :') En die andere 200 de rest vn de dag dan? Tuurlijk moet elke trein zo'n ding aan boord hebben. Wat kost het? En wat levert het op om er geen aan boord te ebben? Hoe vaak heb je je krik en je reservewiel in je auto nodig? Waarom is dit überhaupt een vraag?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 januari 2016 @ 22:44:04 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
  dinsdag 5 januari 2016 @ 22:45:20 #68
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_158860853
Omdat het niet nodig is. Elk punt waar een koppelboom relevant zou zijn is redelijk snel vanaf zo'n knooppunt bereikbaar. Elke trein heeft een rode vlag per cabine aan boord maar dát is echt noodzakelijk. En kost bovendien ook niks maar dat is hier niet relevant. Een koppelboom heb je maar erg weinig nodig dus waarom elke trein ermee uitrusten? Zo'n ding kost meer dan een rode vlag..
doei
pi_158860891
quote:
PSM probeert te doen alsof ik iets raars zeg, maar hij faalt.
Ja, dat soort dingen zie ik liever dan dat er weer hele trajecten stilvallen omdat er "nou eenmaal" een trein gestrand zou zijn.

Maar lach me maar uit als je het beter weet hoor :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158860910
Nee je hebt een goed punt maar je oplossing is een beetje over the top.
Bier.
pi_158860979
Als een wadloper een koploper kon trekken, kan GTW het toch ook wel?
dag
  dinsdag 5 januari 2016 @ 22:51:17 #72
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_158861019
Ergens snap ik Fles ook wel hoor, waarom koppelhoogtes niet standaardiseren? Er is ook een Europees voorschrift over perronhoogtes, 76cm terwijl geen enkel treintype in Nederland die instaphoogte heeft (correct me if I'm wrong), en toch wordt dat hier in allerijl doorgevoerd, ondanks dat dat slechts een voorschrift is.
doei
pi_158861085
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Nee je hebt een goed punt maar je oplossing is een beetje over the top.
nou nee. Het is gewoon kleine moeite, groot plezier. Ik wacht op een steekhoudend argument daartegen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158861159
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

nou nee. Het is gewoon kleine moeite, groot plezier. Ik wacht op een steekhoudend argument daartegen.
Het kost teveel.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 januari 2016 @ 22:58:20 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_158861201
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

PSM probeert te doen alsof ik iets raars zeg, maar hij faalt.
Ja, dat soort dingen zie ik liever dan dat er weer hele trajecten stilvallen omdat er "nou eenmaal" een trein gestrand zou zijn.

Maar lach me maar uit als je het beter weet hoor :W
eh nee :?

In de praktijk wordt nog te veel gedacht in onmogelijkheden in plaats van alles op dit soort vlakken zo goed en efficiënt mogelijk te regelen. Een koppelboom in iedere trein is geen oplossing, want te duur voor enkele keren per jaar.

Het betekent niet dat er geen andere oplossingen mogelijk zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 januari 2016 @ 22:59:58 #76
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_158861243
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:49 schreef Peter het volgende:
Als een wadloper een koploper kon trekken, kan GTW het toch ook wel?
In principe zou het wel kunnen
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:51 schreef Prins_Pils het volgende:
Ergens snap ik Fles ook wel hoor, waarom koppelhoogtes niet standaardiseren? Er is ook een Europees voorschrift over perronhoogtes, 76cm terwijl geen enkel treintype in Nederland die instaphoogte heeft (correct me if I'm wrong), en toch wordt dat hier in allerijl doorgevoerd, ondanks dat dat slechts een voorschrift is.
En dan komt Arriva met de GTW weer aan met 84 centimeter omdat ProRail op het moment van de vraag van Arriva de administratie niet op orde had.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_158861310
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het kost teveel.
Je moeder kost teveel.

Onredelijk worden kunnen w ein onze eigen tijd *O*

Tuurlijk kost het niet te veel. Zal het eenmalig een miljoen kosten om ale treinen met een noodkoppelboom uit te rusten. Met een weekje winterellende heb je het eruit. En dan NOG he. De noodkoppelboom is alleen maar "nodig" door falende keuzes in het verleden. Ook dat ene miljoentje had het niet hoeven kosten O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 23:03:40 #78
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158861375
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je moeder kost teveel.

Onredelijk worden kunnen w ein onze eigen tijd *O*

Tuurlijk kost het niet te veel. Zal het eenmalig een miljoen kosten om ale treinen met een noodkoppelboom uit te rusten. Met een weekje winterellende heb je het eruit. En dan NOG he. De noodkoppelboom is alleen maar "nodig" door falende keuzes in het verleden. Ook dat ene miljoentje had het niet hoeven kosten O+
Welk foutje doel je op? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_158861461
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Welk foutje doel je op? :)
Ijzelschakeling
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
pi_158861466
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Welk foutje doel je op? :)
waar zeg ik "foutje"?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 23:06:51 #81
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158861486
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 21:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Deze post werd moeilijk gemaakt door Ludolf Transploft
Auto correct en niet terug lezen. Iets degelijks moet er staan :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 23:07:24 #82
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158861502
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

waar zeg ik "foutje"?
'Falende keuzes'
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport dinsdag 5 januari 2016 @ 23:09:42 #83
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_158861568
De sleepkoppeling wordt hier nu trouwens verward met een koppelboom.

Dit is een koppelboom:


Dit is een sleepkoppeling:


De koppelboom is te gebruiken voor materieel met een sleepoog, terwijl voor ander materieel een sleepkoppeling of koppelwagen nodig is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_158861604
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]

'Falende keuzes'
ja, falende keuzes ja. Er was al ooit eens een hoogte bepaald. Als je dan je koppeling om geen enkele reden op een andere hoogte meent te moeten hangen ben je gewoon een totale lul waar geen begrip voor kan bestaan. Maar ja, je eigen willetje moet maar belangrijk zijn he :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 5 januari 2016 @ 23:14:19 #85
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_158861720
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 22:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
vanacht dus ook weer spooktreinen en geknetter aan de waslijn! :p
"Spooktreinen" :')

Gewoon leeg mat en afgelopen nacht was echt niet de eerste keer dat er ontijzelritten waren.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_158861744
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

"Spooktreinen" :')

Gewoon leeg mat en afgelopen nacht was echt niet de eerste keer dat er ontijzelritten waren.
Zo noemen het ergens :P

zag een filmpje van 2 plan Vtjes die mooie boogjes trokken :P
  dinsdag 5 januari 2016 @ 23:27:21 #87
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_158862069
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:15 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Zo noemen het ergens :P

zag een filmpje van 2 plan Vtjes die mooie boogjes trokken :P
Ja, RTV Noord heeft dat bedacht volgens mij.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Moderator dinsdag 5 januari 2016 @ 23:34:12 #88
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158862233
Als het 'goed' is zijn de V'tjes volgende winter allemaal uit dienst. Heb je twee 1300's en drie 1200's om heel NL te ontijzelen. Is dat voldoende?

Is het spoorwegmuseum materiaal (1100, 1200,1300) ook voorzien van ATB? Dan zou dat evt ook ingezet kunnen worden denk ik?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 5 januari 2016 @ 23:37:33 #89
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_158862323
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:34 schreef derLudolf het volgende:
Als het 'goed' is zijn de V'tjes volgende winter allemaal uit dienst. Heb je twee 1300's en drie 1200's om heel NL te ontijzelen. Is dat voldoende?

Is het spoorwegmuseum materiaal (1100, 1200,1300) ook voorzien van ATB? Dan zou dat evt ook ingezet kunnen worden denk ik?
Als het op het hoofdrailnetwerk moet dan is het verplicht volgens mij, zelfs Jaap heeft ATB als ik het vorige week goed heb begrepen. Alleen de arend niet :P .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_158862327
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:34 schreef derLudolf het volgende:
Als het 'goed' is zijn de V'tjes volgende winter allemaal uit dienst. Heb je twee 1300's en drie 1200's om heel NL te ontijzelen. Is dat voldoende?

Is het spoorwegmuseum materiaal (1100, 1200,1300) ook voorzien van ATB? Dan zou dat evt ook ingezet kunnen worden denk ik?
gewoon een hulpstuk maken voor op de koppeling.. welke met een hitte kanon even de bovenleiding ontdooit? je kan volgens mij wel genoeg vermogen uit de draad trekken om hem elektrisch te voeden..alleen de eerste meters zijn dan even lastiger :P
pi_158862372
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:34 schreef derLudolf het volgende:
Als het 'goed' is zijn de V'tjes volgende winter allemaal uit dienst. Heb je twee 1300's en drie 1200's om heel NL te ontijzelen. Is dat voldoende?

Is het spoorwegmuseum materiaal (1100, 1200,1300) ook voorzien van ATB? Dan zou dat evt ook ingezet kunnen worden denk ik?
Er zijn geen bedrijfsvaardige 1100'den (degene met botsneusen zijn geplukt (SGB, Spoorwegmuseum), de "neppe"1122 is niet toegelaten: nooit gekeurd nadat de botsneusen er vanaf zijn gehaald) en de echte 1122 is ook niet toegelaten, maar staat op de Watergraafsmeer.
1200 een 1300 wel. (kwamen nog wel eens in actie in de HeimweeExpress).

Daarnaast heb je nog de mP's (2x Structon, 1x Spoorwegmuseum)
Bij twijfel: gebruik beton.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 januari 2016 @ 23:41:23 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_158862408
Loc 1252 die vandaag bijsprong op Zwolle - Emmen overnacht in Zwolle om morgen weer in actie te kunnen komen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_158862460
Volgens RTVDrenthe, in een bijzonder hoogwaardig nieuwsartikel van twee regels, gaat de 1252 vannacht ook al rijden tussen Emmen en Zwolle, en tussen Zwolle en Groningen, in een poging de bovenleidingen enigszins ijsvrij te houden.

Overigens ijzelt het in Zwolle nu ook licht, moeten maar even zien wat de nacht brengt.

Zelf van 16 tot 23 op Zwolle gewerkt, was erg rustig. Weinig volk op de been en het volk dát er was onderging gedwee en met begrip de vertragingen. Dikke prima.
Hooray for beer.
  woensdag 6 januari 2016 @ 00:20:18 #94
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_158863343
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 23:34 schreef derLudolf het volgende:
Als het 'goed' is zijn de V'tjes volgende winter allemaal uit dienst. Heb je twee 1300's en drie 1200's om heel NL te ontijzelen. Is dat voldoende?

Is het spoorwegmuseum materiaal (1100, 1200,1300) ook voorzien van ATB? Dan zou dat evt ook ingezet kunnen worden denk ik?
Als de ijzel niet te dik is, kan ICM het ook wel aan. We hebben vanmiddag ook een schraaprit Groningen - Assen gereden met zeven bakken ICM. VIRM is een ander verhaal, die elektronica kan niet tegen spanningsdippen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_158863577
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2016 00:20 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Als de ijzel niet te dik is, kan ICM het ook wel aan. We hebben vanmiddag ook een schraaprit Groningen - Assen gereden met zeven bakken ICM. VIRM is een ander verhaal, die elektronica kan niet tegen spanningsdippen.
Ah! daar was de rest van mijn ICM gebleven, de mijne was gekrompen tot 3 bakken :N
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  woensdag 6 januari 2016 @ 02:39:39 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_158864757
Heren (en dames) machinisten in dit topic, gaan jullie ook zo om met je trein? :o

  woensdag 6 januari 2016 @ 07:19:23 #97
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_158865035
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 00:30 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ah! daar was de rest van mijn ICM gebleven, de mijne was gekrompen tot 3 bakken :N
Tja, metaal krimpt als het koud is...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_158865122
quote:
10s.gif Op woensdag 6 januari 2016 02:39 schreef James1988 het volgende:
Heren (en dames) machinisten in dit topic, gaan jullie ook zo om met je trein? :o

Dat heeft er eentje bij Hilversum nog eens geprobeerd, was niet zo'n succes. :P

pi_158865211
ja daar zat ik in.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_158865274
Daar had ik last van, ik ging bier drinken met Fles. Ik reed koud weg uit Utrecht.
pi_158865703


Amersfoort. Waar de zon 's nachts nog gewoon 1280 watt opbrengt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')