Een goed systeem lijkt mij dat hoe meer vraag er vanuit de maatschappij naar een richting is hoe meer de overheid vergoed van de studie, wie een hobbystudie wil gaan doen waar de maatschappij niets aan heeft die betaald dat zelf maar. Met al die pretstudies van tegenwoordig word er een generatie afgeleverd van wie een groot lekker heeft kunnen studeren wat ze willen, maar werk zullen velen er nooit in vinden weggegooide tijd en het kost de maatschappij een hoop geld.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:33 schreef Spanky78 het volgende:
Los daarvan moeten we toch eens denken aan het werken met beurzen voor diverse studies zoals algemene culturele wetenschappen. Oftewel: je mag het wel gaan doen, maar niet gesubsidieerd.
Idd. Waarom kunnen bestuurders hun taak niet vrijwillig doen of tegen een onkostenvergoeding?quote:Op zondag 3 januari 2016 19:34 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Er zijn wel voordelen. HEEL ERG VEEL voordelen zelfs. Voor de werkgevers namelijk. Je weet wel, de bestuurders die daarmee nog meer uit de ruif kunnen graaien.
Die hebben geen last van medesollicitanten die het wel even gratis doen.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:46 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Idd. Waarom kunnen bestuurders hun taak niet vrijwillig doen of tegen een onkostenvergoeding?
Klopt inderdaad.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als individu word je genaait door je buurman die het wel gratis doet, uiteindelijk kiest men er dan voor om maar mee te doen met het systeem, waardoor je in feite de naaierij in stand houd.
Als die buurman de enige was die dit deed dan zou je hem zelfs de benen breken, nu is het te grootschalig en voor die buurman wel een andere gratis kracht.quote:
Héél vaak is zijn de vrijwilligers ook familie van de oudjes die daar wonenquote:Op zondag 3 januari 2016 19:30 schreef MMXMMX het volgende:
Het verpleeg tehuis hier heeft al meer vrijwilligers dan vaste krachten in dienst![]()
Als de vrijwilligers massaal ophouden dan hebben ze een groot probleem.
En weet je wat het ergste is ? Ze worden ook nog eens als mindere krachten behandeld dan de vaste werknemers .
Ik snap echt niet waarom mensen massaal voor niks gaan werken en zo een betaalde baan bezet houden![]()
Maar goed die oude generatie sterft al langzaam uit en ik zie de jongeren van nu nog niet zo maar gratis werken.
Nee. Nee. Nee.quote:Op zondag 3 januari 2016 19:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het zou helpen als werknemers massaal lid werden van een vakbond.
Iemand die dingen wil leren zonder studie of op vrijwillige basis heeft toch ook recht op een kans?quote:Op zondag 3 januari 2016 21:33 schreef Spanky78 het volgende:
Het is echt wel een probleem aan het worden. Het is oneerlijke concurrentie en verdringing. Je ziet het met ZZP-ers, stageplaatsen, vrijwilligers.
De enige manier om er een einde aan te maken is om stages alleen toe te staan als ze direct gekoppeld zijn aan een studie, iets met geaccrediteerde papiertjes enzo. Voor de vrijwilligers heb ik niet echt een idee...Al he ik wel het idee dat dit eerder wat meer verzorgende taken zijn etc. Waar dan teveel op bezuinigd wordt iv het als extra te zien... helaas.
Los daarvan moeten we toch eens denken aan het werken met beurzen voor diverse studies zoals algemene culturele wetenschappen. Oftewel: je mag het wel gaan doen, maar niet gesubsidieerd.
In welke branche ben je werkzaam?quote:Op zondag 3 januari 2016 20:44 schreef Vallon het volgende:
Keer op keer zie je dezelfde trend terugkomen. De eerder genoemde race naar de bodem (en daar onder). De winsttoren en/of piramide-spel is al aardig aan het wankelen.
Niet dat ik dat wil noch hoop want het is voor niemand goed dat een systeem wordt uitgehold.
Ik ben zelf ook ZZP'er en weiger (kan dat ook) om mijzelf te laten uitkleden.
ICT , ik doe ingewikkelde dingen met DataCenters en Opslag.quote:
Dan kan je inderdaad meer eisen stellen dan wanneer je in de alfa-hoek zit.quote:Op maandag 4 januari 2016 02:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
ICT , ik doe ingewikkelde dingen met DataCenters en Opslag.
Dat klopt wat ik mij bewust benquote:Op maandag 4 januari 2016 02:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dan kan je inderdaad meer eisen stellen dan wanneer je in de alfa-hoek zit.
Je doet niet mee aan bidprocessen? Waarbij er dus geboden wordt op je diensten en je door concurrenten een mindere prijs moet accepteren?quote:Op maandag 4 januari 2016 02:56 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat klopt wat ik mij bewust ben
Ik vind het een schandaal hoe er met menselijk waarde als kapitaal wordt omgesprongen.
Voor psychologen is het terrein van de gemiddelde op "winstbejagte" (IT) ondernemer, best interessant .... de vraag is wil je je huid en ook je ziel verkopen voor je streken.
Ik word regelmatig gevraagd om mee te doen aan bidprocessen, waar ik dus geen tijd (meer) insteek. Heb een bloedhekel aan dealhunters, tellme's en al helemaal aan IOU organisaties.
Ik heb tal van "collega's" die dat ook vinden maar door allerlei begrijpelijke omstandigheden, gedwongen zijn mee te doen in de Top2Bottom. Het gebrek aan eenheid, gebrek aan moraliteit is het probleem van woekering met het "excuus" daar kan je je zelf toch voor kiezen.....
Net andersomquote:Op maandag 4 januari 2016 03:07 schreef luxerobots het volgende:
Waarbij er dus geboden wordt op je diensten
De oplossing is natuurlijk heel simpel, werkervaringsplekken verbieden, of, minimaal het minimumloon ervoor laten betalen.quote:Op zondag 3 januari 2016 20:29 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Als mensen massaal hun neus ophalen voor die 'werkervaringsplekken' voor nop, is het probleem vlug uit de wereld.
Het punt is dat mensen het blijkbaar normaal vinden om voor niks te werken.
Yep en ja , dat kost geld maar je kunt en ik wil niet onder de faire prijs werken.quote:Op maandag 4 januari 2016 03:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je doet niet mee aan bidprocessen? Waarbij er dus geboden wordt op je diensten en je door concurrenten een mindere prijs moet accepteren?
Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!quote:Op maandag 4 januari 2016 06:25 schreef Lunatiek het volgende:
Het is moderne slavernij waar de overheid aan meewerkt. Wie weigert voor niks te gaan werken, komt in de bijstand en wordt alsnog gedwongen vrijwilligerswerk te doen.
Stageplaatsen zouden alleen via een onderwijsinstelling aangeboden mogen worden, met controle vanuit de onderwijsinstelling op een kwalitatief goede stage met voldoende begeleiding, tijd voor het maken van een stageverslag en zo. Stagaires kunnen een onkostenvegoeding krijgen, hun inkomen is dan nog altijd hun stufi.
Bedrijven zouden meer gestimuleerd moeten worden om werknemers en hipo's een relevante studiebeurs te geven. Dat je dan bij je afstuderen gewoon (weer) aan de slag kunt bij dat bedrijf. Zie het als via je HR outsourcen van opleidingen en trainingen.
Vrijwiligerswerk moet afgeschaft worden bij door de overheid gesubsidieerde bedrijven (o.a. zorg, onderwijs) en bij op winst gerichte bedrijven. Iedereen die daar werkt moet recht op mininumloon hebben. Werken met behoud van bijstand moet ook afgeschaft worden.
Ja, arbeid is duur, maar een werknemer wordt ook flink op kosten gejaagd in Nederland door o.a. extreem hoge woonlasten (veel te weinig sociale woningbouw), belachelijk hoge belastingen (o.a. brandstof), studieschulden, zorgpremies etc. waar buitenlanders (zoals Polen) veel minder kosten/lasten hebben, dus ook een lager loon kunnen vragen, hier of via outsourcing in eigen land.
Door de kosten hier hoog te houden, is het makkelijker de bevolking te dwingen in de pas te lopen. Moderne slavernij.
Een slechte vraag/aanbodverhouding (voor de afgestudeerden) in combinatie met bezuinigingen. Ik weet een heel klein beetje hoe moeilijk het is om in die sector een baan te krijgen aangezien ik een paar mensen ken die zijn afgestudeerd in pscychologie, het is niet ongebruikelijk dat je bijvoorbeeld als afgestudeerde psycholoog het uitvoerende werk doet wat in principe is bedoeld voor mensen die een opleiding zoals verpleegkunde of maatschappelijk werk hebben gevolgd.quote:Op zondag 3 januari 2016 17:45 schreef HSG het volgende:
[..]
Bron.
Typisch Nederland weer. Je studeert af met een dure studie en daar denken werkgevers/overheid goed gebruik van te kunnen maken door je zo goedkoop mogelijk in te zetten tegen een hongerloontje en belabberde arbeidsvoorwaarden.Vervolgens verwachten ze dat je een schaap met 36 poten bent.
Om nog maar even te zwijgen over dat je mag hopen na een jaar niet meteen ontslagen wordt.
Ik ben het met je eens, ik zie het voorlopig niet gebeuren aangezien het neoliberalisme nog steeds regeert in Den Haag. Ik denk wel dat de eerste scheurtjes in het neoliberalisme zijn gekomen maar het zal nog lang duren voordat de politiek ervan is gereinig.quote:Op maandag 4 januari 2016 06:25 schreef Lunatiek het volgende:
Het is moderne slavernij waar de overheid aan meewerkt. Wie weigert voor niks te gaan werken, komt in de bijstand en wordt alsnog gedwongen vrijwilligerswerk te doen.
Stageplaatsen zouden alleen via een onderwijsinstelling aangeboden mogen worden, met controle vanuit de onderwijsinstelling op een kwalitatief goede stage met voldoende begeleiding, tijd voor het maken van een stageverslag en zo. Stagaires kunnen een onkostenvegoeding krijgen, hun inkomen is dan nog altijd hun stufi.
Bedrijven zouden meer gestimuleerd moeten worden om werknemers en hipo's een relevante studiebeurs te geven. Dat je dan bij je afstuderen gewoon (weer) aan de slag kunt bij dat bedrijf. Zie het als via je HR outsourcen van opleidingen en trainingen.
Vrijwiligerswerk moet afgeschaft worden bij door de overheid gesubsidieerde bedrijven (o.a. zorg, onderwijs) en bij op winst gerichte bedrijven. Iedereen die daar werkt moet recht op mininumloon hebben. Werken met behoud van bijstand moet ook afgeschaft worden.
Ja, arbeid is duur, maar een werknemer wordt ook flink op kosten gejaagd in Nederland door o.a. extreem hoge woonlasten (veel te weinig sociale woningbouw), belachelijk hoge belastingen (o.a. brandstof), studieschulden, zorgpremies etc. waar buitenlanders (zoals Polen) veel minder kosten/lasten hebben, dus ook een lager loon kunnen vragen, hier of via outsourcing in eigen land.
Door de kosten hier hoog te houden, is het makkelijker de bevolking te dwingen in de pas te lopen. Moderne slavernij.
Inderdaad raar. Als vakbond wil je als het goed is het beste voor je leden. En dat is, kort door de bocht, 99/100 keer dat er meer banen beschikbaar zijn dan er gevuld kunnen worden en dat de werknemers dus relatief hoge eisen kunnen stellen.quote:Op zondag 3 januari 2016 19:50 schreef Wintar het volgende:
[..]
Vakbonden anno 2015
Die zitten er alleen om zichzelf baantjes te geven, en zich politiek te manifesteren.
Zo riep FNV op om te gaan betogen onder het mom "vluchtelingen welkom". Prima als dat de mening is van individuele vakbondsleden, maar het is een beetje raar om onder de vlag van een vakbond vluchtelingen welkom te gaan heten. Laat ze eerst maar eens wat meer doen tegen het afbraakbeleid van de laatste jaren, alvorens ze zich met andere politieke zaken bezig gaan houden.
Zoals hbo eisen voor de functie kassamiep.quote:Op maandag 4 januari 2016 16:36 schreef H.FR het volgende:
[..]
Inderdaad raar. Als vakbond wil je als het goed is het beste voor je leden. En dat is, kort door de bocht, 99/100 keer dat er meer banen beschikbaar zijn dan er gevuld kunnen worden en dat de werknemers dus relatief hoge eisen kunnen stellen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |