abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158754528
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 09:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Probeer niet ineens filosofisch te gaan doen na een aantal domme teksten.
Dit heeft niks met filosofie te maken, wie is er bij jou 'onschuldig' dan? Ik zie het Iraaks leger niet als onschuldig, ik zie ze als schuldige!
pi_158754534
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 09:42 schreef JubaUrbicus het volgende:
Ja dat impliceer ik....
Mooi, hoeven we jou ook niet meer serieus te nemen.
pi_158754541
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 09:45 schreef JubaUrbicus het volgende:

[..]

Dit heeft niks met filosofie te maken, wie is er bij jou 'onschuldig' dan? Ik zie het Iraaks leger niet als onschuldig, ik zie ze als schuldige!
Iedereen is schuldig......volgens jou. Maar het gaat nu even over het prachtig vinden dat soort beelden te zien. Het liefst via een drone in HD. DAAR zeg ik iets over. Dat is dat er dan geestelijk iets mis met je is.
pi_158754544
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 09:45 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Mooi, hoeven we jou ook niet meer serieus te nemen.
Wat jij wilt jonge.
pi_158754545
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 09:46 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Iedereen is schuldig......volgens jou. Maar het gaat nu even over het prachtig vinden dat soort beelden te zien. Het liefst via een drone in HD. DAAR zeg ik iets over. Dat is dat er dan geestelijk iets mis met je is.
Mag je vinden.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 10:06:25 #56
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_158754688
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 09:45 schreef JubaUrbicus het volgende:

[..]

Want?
pi_158754767
Pro Iran en pro Assad users gaan weer voor mensenrechtenactivistje spelen.

De F16's gooien bommen op mensen, geen bloemen, en dat wordt wel toegejuicht.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_158755548
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 09:23 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Die moeten dan ook oprotten. Wat geeft Turkije het recht om zonder toestemming van de overheid daar te zijn?
Turkije verdedigt de grenzen van z'n land aangezien de Irakezen dat niet kunnen. :7
pi_158782446
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 10:15 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Pro Iran en pro Assad users gaan weer voor mensenrechtenactivistje spelen.

De F16's gooien bommen op mensen, geen bloemen, en dat wordt wel toegejuicht.
Een IS'er verdient het ook om te sterven.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_158782722
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 11:16 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Turkije verdedigt de grenzen van z'n land aangezien de Irakezen dat niet kunnen. :7
Turkije kan dat ook niet, gezien de duizenden terroristen die door de Turkse grenzen gaan.
Ура для россии
  zondag 3 januari 2016 @ 11:32:35 #61
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158783300
quote:
15s.gif Op zondag 3 januari 2016 10:43 schreef Woestijnvos het volgende:

[..]

Turkije kan dat ook niet, gezien de duizenden terroristen die door de Turkse grenzen gaan.
Turkije heeft het grensgebied onder controle, daarnaast vluchten terroristen niet naar Turkije om te schuilen na een aanval. Dat kan Irak niet zeggen.
pi_158783377
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 09:10 schreef JubaUrbicus het volgende:

[..]

Ja ik vind het prachtig dat zulk realistisch warfare nu gewoon op video te zien is. Het lijkt net een film maar dan werkelijkheid.
Linkje?
  zondag 3 januari 2016 @ 12:07:34 #63
396550 Richestorags
pi_158783854
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 11:32 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Turkije heeft het grensgebied onder controle, daarnaast vluchten terroristen niet naar Turkije om te schuilen na een aanval. Dat kan Irak niet zeggen.
You're kidding? Al die afgeschoren baarden die Turkije in vluchten? Hit and runs vanuit Turkije in Latakia? Toevoerproblemen voor terroristen sinds Rusland stevig langs de grens bombardeert? Oud IS strijders die toegeven dat Turkije ze geen strobreed in de weg legde? Grensovergang van IS die open staat maar die van de Koerden gesloten? Duizenden IS strijders die via Turkije Syrië inkwamen? Wapentransporten naar Syrië door de MIT?
  zondag 3 januari 2016 @ 12:07:57 #64
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158783865
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:07 schreef Richestorags het volgende:

[..]

You're kidding? Al die afgeschoren baarden die Turkije in vluchten? Hit and runs vanuit Turkije in Latakia? Toevoerproblemen voor terroristen sinds Rusland stevig langs de grens bombardeert? Oud IS strijders die toegeven dat Turkije ze geen strobreed in de weg legde? Grensovergang van IS die open staat maar die van de Koerden gesloten? Wapentransporten naar Syrië door de MIT?
Harde struggles.

#care
  zondag 3 januari 2016 @ 12:08:47 #65
396550 Richestorags
pi_158783877
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:07 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Harde struggles.

#care
Vertaling: ik ben betrapt op het posten van onzin en ga nu sarcastisch doen.
  zondag 3 januari 2016 @ 12:10:01 #66
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158783896
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:08 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Vertaling: ik ben betrapt op het posten van onzin en ga nu sarcastisch doen.
Neuh, Irak heeft geen controle over dat gebied, jammer dan. :W Als Turkije beslist daar iets aan te doen, dan doen ze dat gewoon. Die paar strijders die richting Irak gaan boeit niet.
  zondag 3 januari 2016 @ 12:25:26 #67
396550 Richestorags
pi_158784204
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:10 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Neuh, Irak heeft geen controle over dat gebied, jammer dan. :W Als Turkije beslist daar iets aan te doen, dan doen ze dat gewoon. Die paar strijders die richting Irak gaan boeit niet.
Paar strijders :') Hoe zijn al die strijders Syrië ingekomen dan? Waarom zitten de terroristen ineens met wapenproblemen sinds Rusland de grens met Turkije stevig bombardeert? Volgens jouw redenatie mag Rusland namens Syrië ook Turkije bombarderen, gezien de duizenden, zo niet tienduizenden strijders die via het land Syrië in trokken.
  zondag 3 januari 2016 @ 12:29:03 #68
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158784292
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Paar strijders :') Hoe zijn al die strijders Syrië ingekomen dan? Waarom zitten de terroristen ineens met wapenproblemen sinds Rusland de grens met Turkije stevig bombardeert? Volgens jouw redenatie mag Rusland namens Syrië ook Turkije bombarderen, gezien de duizenden, zo niet tienduizenden strijders die via het land Syrië in trokken.
Rusland mag het proberen.

Zoals ik al zei, #care. Als Turkije het nodig vindt dat men over de grens moet dan doet men dat. Al tientallen jaren. Als je daar moeite mee hebt schrijf je maar een brief aan Rutte ofzo.
pi_158784929
quote:
7s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:29 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Rusland mag het proberen.

Zoals ik al zei, #care. Als Turkije het nodig vindt dat men over de grens moet dan doet men dat. Al tientallen jaren. Als je daar moeite mee hebt schrijf je maar een brief aan Rutte ofzo.
_O-. Wat praat jij toch een hoop poep in al deze topics. Turken en hun uitzonderlijk domme patriotisme. :')
pi_158785004
lol, Irak zien als een soeverein land :D
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  zondag 3 januari 2016 @ 13:10:14 #71
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158785203
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 12:55 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

_O-. Wat praat jij toch een hoop poep in al deze topics. Turken en hun uitzonderlijk domme patriotisme. :')
Feiten zijn tegenwoordig patriottisme? Turkije zit al tientallen jaren in Irak, als ze het zo erg vonden moesten ze hun grenzen maar zelf bewaken. Dat het Iraakse leger dat niet kan is al pijnlijk duidelijk geworden gezien hoe ze keer op keer moeite hebben met ISIS.
pi_158785284
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:10 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Feiten zijn tegenwoordig patriottisme? Turkije zit al tientallen jaren in Irak, als ze het zo erg vonden moesten ze hun grenzen maar zelf bewaken. Dat het Iraakse leger dat niet kan is al pijnlijk duidelijk geworden gezien hoe ze keer op keer moeite hebben met ISIS.
Het helpt ook ontzettend als de andere zijde van die grens actief hulp verleent aan de doortocht van destabiliserende elementen. Als Turkije ook maar iets aan zijn plichten als NAVO partner had voldaan was de situatie een stuk anders geweest.

Maar nee, ze zetten hun troepen / tanks liever in om 'terroristen' te bestrijden in zwaar bevolkte gebieden.
  zondag 3 januari 2016 @ 13:16:49 #73
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158785330
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:13 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Het helpt ook ontzettend als de andere zijde van die grens actief hulp verleent aan de doortocht van destabiliserende elementen. Als Turkije ook maar iets aan zijn plichten als NAVO partner had voldaan was de situatie een stuk anders geweest.

Maar nee, ze zetten hun troepen / tanks liever in om 'terroristen' te bestrijden in zwaar bevolkte gebieden.
Turkije zit al tientallen jaren in Irak. Je doet alsof het iets van nu is. Ook toen ISIS er niet was kon Irak z'n grenzen niet bewaken. Dat ze dat niet kunnen heeft ISIS aangetoond aan iedereen.
pi_158785370
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:16 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Turkije zit al tientallen jaren in Irak. Je doet alsof het iets van nu is. Ook toen ISIS er niet was kon Irak z'n grenzen niet bewaken. Dat ze dat niet kunnen heeft ISIS aangetoond aan iedereen.
Boeit me weinig dat Turkije al tientallen jaren in Irak zit.

Ik heb het over het actief hulp verlenen aan buitenlandse 'strijders' die Turkije als uitvalsbasis / toegang hebben gebruikt om in Irak / Syrie te komen. Jij zegt nu zelf dat Turkije de grens zo goed bewaakt, hoe kan het dan zijn dat deze elementen vrije doorgang krijgen?

Er zijn genoeg beelden van IS strijders die onderonsjes hebben met Turkse grensbewakers / militairen.
  zondag 3 januari 2016 @ 13:21:01 #75
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158785396
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:19 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Boeit me weinig dat Turkije al tientallen jaren in Irak zit.

Ik heb het over het actief hulp verlenen aan buitenlandse 'strijders' die Turkije als uitvalsbasis / toegang hebben gebruikt om in Irak / Syrie te komen. Jij zegt nu zelf dat Turkije de grens zo goed bewaakt, hoe kan het dan zijn dat deze elementen vrije doorgang krijgen?

Er zijn genoeg beelden van IS strijders die onderonsjes hebben met Turkse grensbewakers / militairen.
Turkije bewaakt de grenzen voor Turkije, niet Irak. Wat betreft het KRG traint het Turkse leger de Peshmerga en die beschermen hun gebied. Wat de rest van Irak doet boeit me geen reet.
pi_158785428
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:21 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Turkije bewaakt de grenzen voor Turkije, niet Irak. Wat betreft het KRG traint het Turkse leger de Peshmerga en die beschermen hun gebied. Wat de rest van Irak doet boeit me geen reet.
_O- _O-.

Turkije bewaakt de grenzen voor Turkije, dus de 'strijders' die de grens weer terug oversteken zijn welkom?
  zondag 3 januari 2016 @ 13:23:36 #77
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158785462
quote:
14s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:22 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

_O- _O-.

Turkije bewaakt de grenzen voor Turkije, dus de 'strijders' die de grens weer terug oversteken zijn welkom?
Welke strijders, welke grens?

Als men tegen Assad of ISIS wilt vechten mag men gerust oversteken, zolang ze binnen Turkije niks doen.
  zondag 3 januari 2016 @ 13:27:54 #78
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158785555
Turkse luchtmacht is zojuist begonnen met het bombarderen van het Kandil gebergte
pi_158785565
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:23 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Welke strijders, welke grens?

Als men tegen Assad of ISIS wilt vechten mag men gerust oversteken, zolang ze binnen Turkije niks doen.
Selectief geheugenverlies als het om het falen van Turkije gaat? Er zijn tal van beelden en geschreven bronnen waarin gesproken wordt over IS strijders die heen en weer pendelen tussen Turkije en Syrie / Irak.

Na aandringen van de internationale gemeenschap zijn er wel maatregelen getroffen, maar Turkije heeft erg lang terrorisme gesteund door IS strijders ongemoeid het grensgebied als uitvalsbasis te laten gebruiken.
  zondag 3 januari 2016 @ 13:30:41 #80
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158785617
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:28 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Selectief geheugenverlies als het om het falen van Turkije gaat? Er zijn tal van beelden en geschreven bronnen waarin gesproken wordt over IS strijders die heen en weer pendelen tussen Turkije en Syrie / Irak.

Na aandringen van de internationale gemeenschap zijn er wel maatregelen getroffen, maar Turkije heeft erg lang terrorisme gesteund door IS strijders ongemoeid het grensgebied als uitvalsbasis te laten gebruiken.
:Z

Tis wat, een paar ISIS strijders die de grens over zijn geweest, het zal wel. Alles wat niet Pro-Assad of Pro-Irak is noemt men ISIS.

Zolang men de PKK maar zo goed mogelijk bestrijdt ^O^
pi_158785643
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:30 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

:Z

Tis wat, een paar ISIS strijders die de grens over zijn geweest, het zal wel. Alles wat niet Pro-Assad of Pro-Irak is noemt men ISIS.

Zolang men de PKK maar zo goed mogelijk bestrijdt ^O^
Joh, 30.000 zijn maar een paar ISIS strijders he. :') Je bent blind voor alles wat niet in het straatje past van je blinde patriotisme.

Turken. :|W
  zondag 3 januari 2016 @ 13:35:16 #82
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158785702
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:32 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Joh, 30.000 zijn maar een paar ISIS strijders he. :') Je bent blind voor alles wat niet in het straatje past van je blinde patriotisme.

Turken. :|W
Zoals ik al zei, PKK is prio 1. De rest is mooi meegenomen. Dat de grens niet compleet te bewaken is kan men vrij weinig aan doen. Momenteel bouwt men een flinke muur en drones helpen zeker mee.
pi_158785969
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 11:38 schreef Elzies het volgende:

[..]

Linkje?
Het is volgens mij strafbaar om ISIS propaganda te verspreiden, sommige zijn mede door dit een paar jaar de bak ingedraaid.
  zondag 3 januari 2016 @ 13:49:36 #84
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158786051
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:46 schreef JubaUrbicus het volgende:

[..]

Het is volgens mij strafbaar om ISIS propaganda te verspreiden, sommige zijn mede door dit een paar jaar de bak ingedraaid.
Je kan die dingen gerust posten. Doet iedereen van alle kanten.
pi_158786115
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Je kan die dingen gerust posten. Doet iedereen van alle kanten.
Ik neem het risico liever niet. Je kan het filmpje gewoon op twitter zoeken. Zelfmoord aanslag op drone vastgelegd, een aanval op een basis van het Iraaks leger met een drone HD camera vastgelegd, sorry daar kan Hollywood niet tegen op.
pi_158903515
Barzani talks ISIS war, referendum with foreign diplomats

http://rudaw.net/mobile/english/kurdistan/070120161

Barzani stuurt aan op onafhankelijkheid, daarnaast roept men op Koerden uit het Iraakse leger te stappen en zich bij de Peshmerga te voegen.
http://iraqnews.hathalyoum.net/17867
pi_158906382
quote:
4s.gif Op donderdag 7 januari 2016 16:42 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Barzani talks ISIS war, referendum with foreign diplomats

http://rudaw.net/mobile/english/kurdistan/070120161

Barzani stuurt aan op onafhankelijkheid, daarnaast roept men op Koerden uit het Iraakse leger te stappen en zich bij de Peshmerga te voegen.
http://iraqnews.hathalyoum.net/17867
Dat doet die flikker al jaren. Zal niet gebeuren.
pi_158906849
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 18:17 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Dat doet die flikker al jaren. Zal niet gebeuren.
Zeker nu heeft het kans van slagen. Bagdad heeft niks te vertellen in Noord-Irak.
pi_158906893
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 18:36 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Zeker nu heeft het kans van slagen. Bagdad heeft niks te vertellen in Noord-Irak.
Bagdad heeft wel invloed in de VS hoor, een mega olie producerende OPEC land laat de VS niet even zomaar zitten. Dat denk ik dan.
pi_158906939
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 18:38 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Bagdad heeft wel invloed in de VS hoor, een mega olie producerende OPEC land laat de VS niet even zomaar zitten. Dat denk ik dan.
Mja ben benieuwd of Barzani het aandurft.
pi_158906996
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 18:40 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Mja ben benieuwd of Barzani het aandurft.
Hij zal het vast wel durven maar de vraag is of hij de consequenties zal aanvaarden want dit zal Bagdad niet accepteren. Trouwens is dit dan niet een soort van oproep aan de Koerden in TR om ook voor onafhankelijk te gaan?
pi_158907112
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 18:42 schreef vigen98 het volgende:

Hij zal het vast wel durven maar de vraag is of hij de consequenties zal aanvaarden want dit zal Bagdad niet accepteren.
De laatste tijd is Barzani vaak in Turkije te vinden, misschien dat ze militair iets uitgevogeld hebben. Dat is mogelijk de reden dat er een hoop soldaten en tanks richting Basika gingen.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 18:42 schreef vigen98 het volgende:
Trouwens is dit dan niet een soort van oproep aan de Koerden in TR om ook voor onafhankelijk te gaan?
Nah, Barzani heeft niks met de HDP en PKK. Barzani wilt vooral zoveel mogelijk voor z'n eigen clan en een onafhankelijk KRG met Turkse steun komt hem heel erg goed uit.
pi_158931547
Turkish forces killed some 18 ISIL members in attack to Bashiqa camp

Turkish forces have killed 18 members of the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) after jihadists tried to sneak into a training camp in the Bashiqa region of northern Iraq late on Jan. 7, Turkish President Recep Tayyip Erdoğan confirmed on Jan. 8.

“Militants, reportedly of Daesh [were behind the attack]; I believe some 18 were neutralized,” Erdoğan said, using an Arabic acronym for ISIL while preferring the word “neutralized” which may be employed to mean either killed or apprehended.

“There are no wounded friends; we have no such knowledge at the moment,” Erdoğan added, referring to reports of Turkish soldiers being wounded in the attack.

Turkish sources previously told the Hürriyet Daily News that 17 ISIL members were killed in the third ISIL attack against the camp since Turkey deployed additional forces in Bashiqa.

Five Turkish soldiers sustained injuries on Dec. 27, 2015, in the second attack on the camp.

The first attack on the military camp, which is relatively close to ISIL-held Mosul, occurred on Dec. 16, 2015, when ISIL militants fired Katyusha projectiles at the camp.

Turkey deployed around 150 troops to the Bashiqa area earlier this month with the stated aim of training an Iraqi militia to fight ISIL.

The Turkish soldiers’ presence in Iraq recently turned into a row between the two neighboring countries when an additional deployment of Turkish troops to the camp kicked off an angry exchange between the two capitals.

Turkey said on Dec. 14, 2015, that some of its troops had begun leaving as part of reorganization, but Iraqi Prime Minister Haider al-Abadi’s spokesman said more soldiers would have to be removed before Iraq was satisfied.

http://www.hurriyetdailyn(...)=93580&NewsCatID=352
pi_158931575
Turkije _O_
pi_158931615
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:18 schreef TheJanitor het volgende:
Turkije _O_
Maar je woont er niet?
pi_158931637
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:19 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maar je woont er niet?
Jij ook niet?
pi_158931641
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:19 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maar je woont er niet?
Waarom zou dat moeten dan? Als Turkije ISIL soldaten uitschakelt, dan doen ze dat goed. Ik ga er niet gelijk wonen.
pi_158932236
Goed artikel over hoe Turkije de Turkmenen in de steek liet toen IS het noorden van Irak binnenviel:

Has Ankara abandoned Iraq’s Turkmens?

quote:
When I was touring the museum at the Imam Ali Shrine in Karbala in Iraq recently, a coffin was brought into the shrine's mausoleum. The coffin contained the body of a young Turkmen killed in a clash with the Islamic State (IS). Nowadays the coffins of many killed in battle are brought to mausoleums in Karbala and Najaf. Fighting is in the north; mourning is in the south. Shiite Turkmens of Mosul and Tal Afar have been uprooted with the arrival of IS.

They are fighting on the front lines of Iraq's Popular Mobilization Units. Local sources told me about 12,000 Turkmens have joined those forces. For example, of 5,000 fighters of the Ali Akbar Brigade, 500 are Turkmens from Tal Afar. Of the five wounded men I visited in early December in a Karbala hospital, two were Turkmens. Turkmens are also heavily represented in the Iraqi special forces of Surau al-Ittihadiya. During the past 18 months, Turkmens of Kirkuk and Tuz Khormato have been taking up arms.

The organizing of Turkmens under the Popular Mobilization Units has upset the plans of the Kurdistan Regional Government (KRG) to take over disputed areas. Before 2014, Turkmens had not joined the fight because they believed Turkey would ensure their rights. But more than 120,000 Turkmens fleeing Mosul and Tal Afar took refuge in places such as Baghdad, Najaf and Karbala, which were thought to be safer for Shiites. One of their refuges is the Imam Ali Shrine, which is meeting the needs of 1,250 families living there. Nearly everyone I spoke to in the camp, almost to the last person, expressed disappointment and anger with Turkey.

There are two main reasons why Turkmens have turned to Shiite authorities in the south of Iraq: First, Turkmens think the government of the Justice and Development Party (AKP) in Turkey has given up its protector role for Turkmens for the sake of Ankara’s economic relations with the KRG in the north. Second, they believe Turkey was responsible for the fall of Mosul to IS.

Turkmens I spoke with all referred to their desperation when they were not allowed to take refuge in Kurdish Erbil after they fled from Mosul and Tal Afar in June 2014 when IS attacked. Akram Sharif, who opened a tiny grocery in the Karbala camp, spoke about it: “After Tal Afar fell to IS, we sought refuge at Sinjar. IS killed 80 elderly and infirm who couldn’t escape. Then they captured Sinjar. I am laughing now when I hear people say, ‘The peshmerga [armed forces of Iraqi Kurdistan] saved Sinjar from IS.’ When we were leaving Sinjar, IS and the Kurds were a stone’s throw from each other. We left the area by passing between them."

Sharif believes Sinjar fell because the peshmerga cooperated with IS.

"When we left Sinjar we moved north and headed to Erbil via Dahuk. But the peshmerga stopped us at Kalak and did not allow us into Erbil," the capital of Iraqi Kurdistan. "I slept on the ground for three days with my children. We asked them to let us go to Baghdad, but they refused. Then the central government intervened. The peshmerga seized our identity cards and papers of our cars and told us they would be returned when we entered Baghdad. Then a convoy escorted by peshmerga delivered us to Baghdad. They did that to prevent us from entering Erbil and Kirkuk."

Taxi driver Hamza Sharif, another camp resident, said, “I waited for one month at Erbil’s entrance. [The Kurds] told us Turkmens couldn't pass. Our people died of thirst and hunger. Ibrahim al-Ibrahim, who had a lung illness, died because of a sand storm. We asked for permission to take his body to Najaf, but the Kurds did not allow it. We buried our people on the roadside.”

Abdulhadi Jerrah, who said his family lost three houses and three shops, added, “We didn’t get any help from Turkey. When we went to Sinjar, the Kurds sold us out. We escaped to this place and sought refuge with the imam.” The camp is laden with such accounts.

In the camp, I found a group of people chatting in the street. Among its members was the former Mosul representative of the Iraqi Turkmen Front, Ahmed Beghdali.

Beghdali said, “Some tribes are ready to do anything to once again take over the government as they did during the Baath regime. All the Iraqis could get killed; they don’t care.” Like others, Beghdali is disappointed and angry with Turkey. “Turkey made the worst mistake of all. It didn't protect us. They have been protecting the Kurds but not the Turkmens. I spoke about this repeatedly with Turkish officials. Also, Turkey did not take control of the Syrian border. IS comes and goes. The hardest hit by this were the Turkmens. Everyone is seeking their revenge on us. Their goal is to expel the Turkmens from the region. We dominated Mosul's economy and agriculture. We left and Mosul collapsed. Sunni Turkmens also lost. Some took refuge in Turkey; some went to Baghdad, Zakho and Erbil. They are victims like us. But they do have some people cooperating with IS.”

According to Beghdali, Turkey was misled by former Ninevah Gov. Atheel al-Nujaifi, former parliamentary speaker Osama al-Nujaifi and former Vice President Tariq al-Hashemi.

“Turkey made many mistakes. If it had wanted to, it could have stopped IS and Mosul would not have fallen. For one thing, Turkey dealt with the wrong interlocutors. The Nujaifi family did not work for the benefit of Mosul and cooperated with IS. They also dealt with the wrong men; they misled Turkey. Hashemi cooperated with IS to take revenge on the Baghdad government. Turkey backed them," Beghdali said.

"I went to Mosul Consul General Ozturk Yilmaz and told him they were getting bad information. I told him those people [the Nujaifis and Hashemi] were trying to disrupt Turkey’s relations with the Baghdad government. He got angry with me.

"If [then-Prime Minister Nouri] al-Maliki had been a strong dictator, Mosul would not have fallen. Iraqi officials got all the wrong information about Mosul. The consulate was not evacuated when IS was approaching. Of course not; [the Turkish consular officials] were cohorts. Turkish officials said, 'They won’t harm us. Those coming are only enemies of Maliki. Don’t worry, they are our men.'”

Asked why Mosul fell so easily, Beghdali replied, “Mosul did not fall in one day. It fell four to five years ago. It was already under IS control. Nobody could be appointed to that city without the approval of IS, which was collecting taxes and executing people. Mosul police chief Khalid Hamdani was cooperating with IS. Police were handing over anti-IS people to the organization. Gov. Nujaifi did not work one day for the central government. He worked with IS until he found out how he was fooled.

"Of course, Prime Minister Maliki also made mistakes," Beghdali continued. "There were three army brigades at Mosul — that is 70,000, plus 30,000 police. They abandoned their barracks in one night. These were also games. IS had all of 600 [fighters]. The army had both Sunnis and Shiites. Were the army Shiites the right people? Of course not. Everything was based on money. Arab tribes — for example, the Jubur tribes — were supporting IS. They worked together until they started killing each other. The army of the Naqshbandi [a Sunni religious order] was a front. They are a Baath creation. If they had been true Naqshis, wouldn't they have reacted to mosques being bombed, to people being murdered? They are all partners in these crimes. There was peshmerga-IS cooperation in the fall of Sinjar.”

There are allegations circulating that some members of the Iraqi Turkmen Front were working with al-Qaeda at Tal Afar, as has happened in the past. For example, in the aftermath of Shiite killings in 2007 at Wahdeh neighborhood, which led to 78 Sunnis being killed in retaliation, relief assistance from Turkey was distributed only to areas obeying al-Qaeda.

Beghdali spoke about the current situation, “The Iraqi Turkmen Front remained passive. If [the Iraqi Turkmen Front] had worked properly, it could have prevented a Sunni-Shiite split. Because al-Qaeda was useful, it made inroads with Turkmens. The front’s officials were not the right people [to deal with]. They served other interests.”

The Turkmens' reactions shed light not only on the drama of IS operations but on the mistakes of Turkey’s Iraq policies and how the AKP government became part of the tension in Iraq.
http://www.al-monitor.com(...)gry-with-ankara.html
pi_158932348
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:37 schreef Intellectueel het volgende:
Goed artikel over hoe Turkije de Turkmenen in de steek liet toen IS het noorden van Irak binnenviel:

Has Ankara abandoned Iraq’s Turkmens?

[..]

http://www.al-monitor.com(...)gry-with-ankara.html
:O

Aan wie ze zijde stonden ze in 2005 tijdens de verkiezingen? O ja... :O
Turkije heeft geprobeerd ze te helpen maar heeft uiteindelijk voor de KRG gekozen die zich duidelijk pro-Turkije uitspreken.
  zaterdag 9 januari 2016 @ 01:36:56 #100
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_158949543
Sarbarzi twitterde op vrijdag 08-01-2016 om 16:44:20 Disturbing video showing Iraqi forces/Shia militia torturing tied up men in their home, forcing them to say "Ya Ali" https://t.co/A9Ex0FJPDI reageer retweet
En dan vinden sommige het raar dat ze elkaar de keel doorsnijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')