abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158731220

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 02-01-2016 15:54:19 ]
pi_158732141
De lening voor de Ballebak schijnt niet tot stand gekomen te zijn:

Ik dacht dat ook bij GvE 90% voldoende zou zijn?
pi_158732687
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 11:07 schreef djh77 het volgende:
[ afbeelding ]
In artikel 7 van de Algemene Voorwaarden staat:
quote:
In gevallen waarin minimaal 90% maar minder dan 100% van de gewenste inschrijving is gerealiseerd, zal in overleg met de Geldnemer de Overeenkomst Lening alsnog tot stand kunnen komen.
In zo'n overleg kan de geldnemer natuurlijk ook aangeven dat 90% van de gevraagde geldsom te weinig is om het doel van de lening te realiseren. Oftewel: de geldnemer kan de lening aannemen, maar ook afslaan. Dat laatste is kennelijk gebeurd.
  vrijdag 1 januari 2016 @ 12:45:53 #4
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_158732979
Beste wensen allemaal!!

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 11:07 schreef djh77 het volgende:
[ afbeelding ]

Jammer ik zag dat project wel zitten. Had ook wel verwacht dat die laatste zoveel k door een paar grote bedragen wel vol zou komen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_158733302
quote:
2s.gif Op donderdag 31 december 2015 15:19 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Ik dacht al die naam komt me bekend voor. Interessant om te weten wat ze tussen maart en nu bereikt hebben.

SPOILER
Volgens mij hebben ze de 250K bij GvE wel geleend en is het project Florine bij GvE ANWB voor de gezondheidszorg gewoon tot stand gekomen.

Ook van mijn kant voor iedereen de beste wensen voor een alle opzichten Zonnig 2016 met veel geluk en voorspoed.en natutuurlijk ook veel mooie projecten.
pi_158733573
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 13:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze de 250K bij GvE wel geleend en is het project Florine bij GvE ANWB voor de gezondheidszorg gewoon tot stand gekomen.
Je hebt gelijk. Hij stond in mijn lijst bij de projecten die niet tot stand gekomen zijn. Het blijkt echter dat mijn investering is teruggetrokken ipv dat het project niet tot stand is gekomen. Met de huidige termijn van 60dgn was deze niet volgekomen. Het project heeft er 89 dagen over gedaan voordat deze vol zat.
pi_158734527
Gaan alle projecten bij GVE zo slecht? ik zat in 2 projecten en zijn allebei gestopt met betalen een half jaar (?) voor t einde.
pi_158735494
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 14:16 schreef Bitcoin_klo0n het volgende:
Gaan alle projecten bij GVE zo slecht? ik zat in 2 projecten en zijn allebei gestopt met betalen een half jaar (?) voor t einde.
Staan deze projecten in de OP bij defaults, anders even in een spoiler zetten zodat iemand ze in de OP kunnen zetten.
pi_158748218
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 13:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Oh dus toch wel. Jammer dat dit niet in de pitch op Symbid terug te vinden is. Vinden jullie ook niet dat (voortaan) alle lopende/afgeronde crowdfundingacties genoemd moeten worden?
pi_158748547
Zolang als dat het op de balans als vreemd vermogen is opgenomen... Zou het in principe niet uit moeten maken of dit bank funding of crowd funding of anderszins is...
pi_158751413
Beste wensen allemaal.
Zie het volgende artikel.....
http://www.nu.nl/ondernem(...)ij-crowdfunding.html
pi_158754042
Ondertussen eens voor de eerste keer naar crowdfunding gaan kijken. Het is voor ons als ondernemer wel een enorme jungle moet ik zeggen dus snel maar eens goed gaan inlezen. Het is voor een project om onze levende zoutwatervissen en koralen zelf te importeren ipv via een monopolist uit Nederland. (Cashflow en facility uitbreiding) We zijn een bedrijf uit Antwerpen. Ik ga hier eens meelezen.
pi_158754463
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 00:33 schreef patrick109 het volgende:
Beste wensen allemaal.
Dank voor het delen. M.n. dat onderzoek van Douw & Koren vind ik interessant. Jammer dat het meest recente onderzoek op hun website betrekking heeft op 2013. De informatie dat 5% op hun eigen portefeuille van 2.000 projecten betalingsproblemen kent is interessant, maar ik had graag nog geweten wanneer, bij wie en hoe die portefeuille is samengesteld. Zonder die informatie kun je het percentage m.i. niet interpreteren.
pi_158754630
quote:
Beste wensen allemaal.
Dat is nu exact waar Horseman en ik steeds voor pleiten in onze contacten met de platformen. Gelukkig gaan de adviseurs van deze platformen Douw & Koren nu ook achter deze zaken staan. Hopelijk gaat dit eindelijk die openheid brengen! Zou een mooie doorbraak zijn in 2016!
pi_158754677
Bij Spoiler zie ik alleen projecten van GVE die in default zijn ik heb zelf alles bij KoM zitten en loop nu mee in een incasso project 1085 van KoM. Overigens een C project.

Om een beeld te vormen het project had nog maar 8 betalingen gedaan van de 60.
Geld zou overigens gebruikt worden in Nederland. Naar nu blijkt is er nu een vordering in Dubai
die niet uitbetaalt. De incasso gaat plaats vinden op basis van Hoofdelijke aansprakelijkheid.

We gaan het zien. De activiteiten van project 1085 liggen dus stil en er is nog geen faillissement.

Ik zit nu bij 21 projecten van Kom. Gevolg is nu dat ik zeer selectief ben geworden in mijn keuzes.
Gunfactor is 0%, ik moet zelf overtuigd zijn van het project maar ik doe vooral onderzoek naar wie zit er achter en heb ik daar vertrouwen in. Heb ik nu enige twijfel dan niet investeren.

Er zijn voldoende projecten dan wachten we toch een paar maanden. Liever wachten met geld op de bank dan dat ik moet hopen op geld retour via een incassobureau. Overigens dat duurt ook maanden.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 10:12:07 #16
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_158754737
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 12:16 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

In artikel 7 van de Algemene Voorwaarden staat:

[..]

In zo'n overleg kan de geldnemer natuurlijk ook aangeven dat 90% van de gevraagde geldsom te weinig is om het doel van de lening te realiseren. Oftewel: de geldnemer kan de lening aannemen, maar ook afslaan. Dat laatste is kennelijk gebeurd.
Hij liep wel de 31ste af dus misschien moeten ze nog overleggen? Hoop eigenlijk wel dat die alsnog doorgaat.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_158755413
quote:
Beste wensen allemaal.
Dank voor het delen, interessant artikel.

Ik heb sinds eind september 3 defaults bij GvE. Wat mij vooral stoort is de grote radiostilte die intreedt nadat defaults gemeld zijn.
Als je belt en vraagt hoe het ermee staat krijg je te horen dat er binnenkort bericht volgt.... en vervolgens blijft het gewoon stil. Ik snap best dat afwikkeling van defaults tijd kost en in stilte moet gebeuren, maar enige communicatie naar de betrokken investeerders over de stand van zaken zou toch moeten kunnen lijkt mij.

Overigens ook dank aan NaRegenDeZon en Horseman voor hun inzet richting platforms waarbij ze o.m. pleiten voor meer openheid t.a.v. defaults.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ernie58 op 02-01-2016 13:34:37 ]
pi_158755863
Ik heb met de vrije dagen dit seminar bekeken over 10 alternatieven voor sparen.
Het valt de deelnemers hier natuurlijk meteen op dat Crowdfunding er niet tussen staat. Oftewel we kunnen wel zeggen dat crowdfunding nog niet heel bekend is bij het grote publiek. Wat ik mij dan afvraag, is of het positief of negatief uit gaat pakken als ook het grote publiek crowdfunding gaat ontdekken? Aan de ene kant zorgt een grotere bekendheid voor meer projecten, al zal dat ook oplichters en cowboys aantrekken. Aan de andere kant zorgt een toestroom van meer investeerders voor een groter gedeelte aan slecht geinformeerde investeerders en zullen de goede projecten nog sneller vol lopen.

Misschien is het maar beter dat crowdfunding niet voor de grote massa bekend wordt...
pi_158755989
quote:
Beste wensen allemaal.
Zeker een interessant artikel.
ik heb mijn platformen een mail gestuurd met de vraag wat hun standpunt mbt het delen van deze informatie is. Misschien als meer mensen dat doen, zet dat hun aan het denken.

Vraagje trouwens, in het artikel staat dat Engelse platformen deze informatie wel delen.
Wat zijn daar de percentages aan defaults? Weet iemand dat?
pi_158756132
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 11:45 schreef dyna18 het volgende:

[..]

ik heb mijn platformen een mail gestuurd met de vraag wat hun standpunt mbt het delen van deze informatie is. Misschien als meer mensen dat doen, zet dat hun aan het denken.

Vraagje trouwens, in het artikel staat dat Engelse platformen deze informatie wel delen.
Zie link naar FC UK
https://www.fundingcircle.com/statistics
pi_158756477
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 10:04 schreef bambricks het volgende:
Bij Spoiler zie ik alleen projecten van GVE die in default zijn ik heb zelf alles bij KoM zitten en loop nu mee in een incasso project 1085 van KoM. Overigens een C project.

Om een beeld te vormen het project had nog maar 8 betalingen gedaan van de 60.
Geld zou overigens gebruikt worden in Nederland. Naar nu blijkt is er nu een vordering in Dubai
die niet uitbetaalt. De incasso gaat plaats vinden op basis van Hoofdelijke aansprakelijkheid.

We gaan het zien. De activiteiten van project 1085 liggen dus stil en er is nog geen faillissement.

Ik zit nu bij 21 projecten van Kom. Gevolg is nu dat ik zeer selectief ben geworden in mijn keuzes.
Gunfactor is 0%, ik moet zelf overtuigd zijn van het project maar ik doe vooral onderzoek naar wie zit er achter en heb ik daar vertrouwen in. Heb ik nu enige twijfel dan niet investeren.

Er zijn voldoende projecten dan wachten we toch een paar maanden. Liever wachten met geld op de bank dan dat ik moet hopen op geld retour via een incassobureau. Overigens dat duurt ook maanden.
Hallo Bambricks,

De problemen bij dit project zijn hier wel degelijk besproken. Hij staat niet in de OP omdat er geen faillisement is, en er daarnaast naar mij verzekerd is door enige investeerders, er druk gewerkt wordt aan doorbetaling. Of dit in prive of zakelijk gebeurd maakt in princie niet uit. Als er maar weer betaald gaat worden. Als de betalingen definitief stoppen gaat het project in de OP. Nu staat die gelukkig voor de investeerders nog in de "schaduwlijst" van projecten met problemen en hoop op een oplossing.
pi_158758665
Ik heb hem nog niet gecontroleerd maar de jaaropgave is bij GvE al beschikbaar. Lekker snel.

Op de site van KoM staat ook al iets, dit kan ik alleen niet even handig/makkelijk printen.

[ Bericht 18% gewijzigd door Horsemen op 02-01-2016 13:50:11 ]
pi_158759908
Jaaropgave zou toch zo simpel moeten zijn, gewoon een weergave van de situatie per 00:00 uur op 01 januari....

Dat banken daar altijd zo moeilijk over doen snap ik nooit!
pi_158765906
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 12:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hallo Bambricks,

De problemen bij dit project zijn hier wel degelijk besproken. Hij staat niet in de OP omdat er geen faillisement is, en er daarnaast naar mij verzekerd is door enige investeerders, er druk gewerkt wordt aan doorbetaling. Of dit in prive of zakelijk gebeurd maakt in princie niet uit. Als er maar weer betaald gaat worden. Als de betalingen definitief stoppen gaat het project in de OP. Nu staat die gelukkig voor de investeerders nog in de "schaduwlijst" van projecten met problemen en hoop op een oplossing.
Waar halen die investeerders deze info vandaan? Het enige wat ik weet zijn de mails die ik ontvang van KoM . Daar staat alleen in dat er diverse toezeggingen zijn gedaan maar dat de invulling van die toezeggingen op zich laat wachten. Gezien de geschiedenis heb ik in dat soort loze kreten geen vertrouwen. Als dat de bron is dan ben ik niet te optimistisch.

Waar kan ik de schaduwlijsten van projecten met problemen vinden? Ja ik heb de discussie gezien die hier gevoerd is over dit project.

Mijn excuus alvast dat dit wat mopperend overkomt . Maar dat is niet de bedoeling.
pi_158766311
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 11:45 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik heb GvE en KoM het artikel doorgestuurd. Hoop dat ze het advies oppakken. Zou een grote stap zijn in de professionalisering van de platforms. Misschien kunnen we het allemaal mailen of tweeten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')