abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158877899
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 17:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Geen harde cijfers. Geen zicht op eigen vermogen op dit moment, een verwachting van een toename van 24K in 2015 moeten we het mee doen. Geen zicht op het verdere vreemd vemogen.
Omzet prognose gebaseerd op 3 kwartalen 2015. We zitten in 2016 dus als je zo graag een lening wil hebben zorg je gewoon dat de cijfers over 2015 er staan dan wel tenminste over 11 maanden van 2015. Ik vind de cijfermatige informatie bedroefend.
Compleet mee eens.. Op wat verhaal na kun je hier niks mee. Bovendien wordt er verteld dat het nodig is om debiteuren van 2016 voor te financieren. Er wordt een redelijk hoog percentage geboden van 8%, waarom dan de termijn van 60 maanden? Het is een redelijk dure lening die als het verhaal klopt hooguit voor 2016 + wat uitloop nodig is. Daarnaast lijkt het me sowieso dat een voorfinanciering voor debiteuren, als de opdrachten eenmaal binnen zijn (eerder heb je het in praktijk toch niet nodig), relatief goedkoop te regelen is via reguliere wegen. Dus dan wederom de vraag waarom is iemand bereid hier 60 maanden 8% over te betalen? Ik heb sterk het gevoel dat hier nog wat meer achter moet zitten..
pi_158878581
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 17:37 schreef Ernie58 het volgende:
Een nieuw project bij GvE. Wat vinden jullie ervan?

Grondverzetbedrijf Bert Van den Brink
Project:13116 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5
G-PD percentage:0,53
Creditsafe score:68
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 105.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:
Lening
Looptijd:
60 maanden
Rente per jaar:8,0%
Ik sluit mij helemaal aan bij NRDZ, Obligataire en onze nieuwe aanwinst MT10. Welkom trouwens MT 10.
pi_158878649
quote:
14s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik sluit mij helemaal aan bij NRDZ, Obligataire en onze nieuwe aanwinst MT10. Welkom trouwens MT 10.
ik sla deze ook over. Welkom MT10
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_158878957
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:34 schreef komrad het volgende:

[..]

ik sla deze ook over. Welkom MT10
Ik twijfelde. Jullie sterke argumenten besloten me om hem te laten schieten.
pi_158879088
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:45 schreef mccrowd het volgende:

[..]

Ik twijfelde. Jullie sterke argumenten besloten me om hem te laten schieten.
Het is wel een soort bedrijf dat ik een warm hart toedraag. Voor mij zit het grootste probleem - behalve in het gebrek aan cijfers - in de branche en het soort bedrijven waar mee gewerkt wordt. Grote bedrijven in deze branche moeten vaak fors voorfinancieren bij opdrachten en leggen dit door naar de onderaannemers met zeer forse termijnen. Bovendien is het een erg kapitaalintensieve industrie met smalle marges waardoor het lastig is de vermogens en liquiditeitspositie snel te verbeteren. En je positie ten opzichte van de grote bouwers is niet erg sterk, voor jou 10 anderen.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  woensdag 6 januari 2016 @ 20:02:59 #156
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_158881162
Ballenbak gaat toch door met het lagere opgehaalde bedrag.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_158894398
moge,
ik was op zoek naar reacties over kom-project villa quasada, 24 maanden, 8%. De zoekfunctie gaf echter geen resultaten. Is dit project hier wel eens besproken?
pi_158894523
Met de aankomende beurzencrash zou dit weleens een heel goed jaar kunnen worden voor Crowdfunding! Tegelijkertijd, als het slecht gaat met de economie, zullen er ook meer defaults komen. Spannend!
pi_158894555
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 10:30 schreef NRD2010 het volgende:
moge,
ik was op zoek naar reacties over kom-project villa quasada, 24 maanden, 8%. De zoekfunctie gaf echter geen resultaten. Is dit project hier wel eens besproken?
27-11-2015 en later in topic 79 is dit project besproken
pi_158895490
bedankt!
jouw zoekfunctie doet het beter dan die van mij
pi_158895528
Nu we het toch hebben over reeds besproken projecten, ik zat o.a. nog even te kijken naar Moervast op KoM. Daar heeft de ondernemer in de afgelopen periode toch een paar zaken, door ons aangegeven als negatieve punten, aangepast.
Ik denk hierbij aan, hoofdelijke aansprakelijkheid en dat de verkopende partij ook mede investeert (50k via KoM) en daarmee aangeeft dat het blijkbaar geen kat in de zak is. Die 50k had natuurlijk beter nog iets hogen kunnen zijn en beter als een achtergestelde lening maar het is wel een verbetering t.o.v. de begin situatie. Daarnaast heeft de nieuwe eigenaar aangegeven dat zijn eigen inbreng van 50k in contante is, dus dat is ook positief.
Blijft er voor mij eigenlijk nog een negatief punt over en dat is het laatste faillissementsverslag, waarin staat dat er niet voldaan is aan de boekhoudplicht.
Hoe staan jullie hier inmiddels in?
pi_158895748
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2016 11:30 schreef Horsemen het volgende:
Nu we het toch hebben over reeds besproken projecten, ik zat o.a. nog even te kijken naar Moervast op KoM. Daar heeft de ondernemer in de afgelopen periode toch een paar zaken, door ons aangegeven als negatieve punten, aangepast.
Ik denk hierbij aan, hoofdelijke aansprakelijkheid en dat de verkopende partij ook mede investeert (50k via KoM) en daarmee aangeeft dat het blijkbaar geen kat in de zak is. Die 50k had natuurlijk beter nog iets hogen kunnen zijn en beter als een achtergestelde lening maar het is wel een verbetering t.o.v. de begin situatie. Daarnaast heeft de nieuwe eigenaar aangegeven dat zijn eigen inbreng van 50k in contante is, dus dat is ook positief.
Blijft er voor mij eigenlijk nog een negatief punt over en dat is het laatste faillissementsverslag, waarin staat dat er niet voldaan is aan de boekhoudplicht.
Ik heb uiteindelijk gisteren geïnvesteerd. Heb door alle wijzigingen voldoende vertrouwen gekregen.

En uiteindelijk moet je van je foute leren. Dus ga er van uit dat hij door het faillissement ook veel geleerd heeft
pi_158895860
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 11:39 schreef Murene het volgende:

[..]

Ik heb uiteindelijk gisteren geïnvesteerd. Heb door alle wijzigingen voldoende vertrouwen gekregen.

En uiteindelijk moet je van je foute leren. Dus ga er van uit dat hij door het faillissement ook veel geleerd heeft
Zo sta ik er ook in. Er wordt degelijk naar de crowd geluisterd en van fouten kan je leren. Ik hoop dus ook dat het project uiteindelijk volkomt.
pi_158896740
Hmm.. Ik ben nog even aan het kijken en ga uiteindelijk niet meedoen met moervast.

Het klopt inderdaad dat een faillissement geen ramp is wat mij betreft aangezien je er inderdaad van kunt leren. Waar ik me meer zorgen over maak zijn de volgende punten:

- Hij verteld overal dat hij wil uitbreiden naar Belgie en Duitsland en een webshop wil openen en dat daardoor de omzetgroei gerealiseerd zou worden. Als je naar de cijfers kijkt is er resp. 4k en 14k over voor uitbreiding, dat is natuurlijk helemaal niks als je compleet nieuwe markten wil gaan aanboren. Immers de koper zegt ook dat zijn investering van 50k alles is wat hij heeft, dus hij kan ook niet geld bijstorten oid om uit te breiden.

- De huidige eigenaar is bereid 50k erin te steken op een moment dat het niet vol lijkt te komen. Wat betekent dat? Heeft deze daadwerkelijk vertrouwen? Of ziet deze de overname de mist in gaan en denkt bij zichzelf 50k minder kan ik ook wel accepteren en als het toch goed gaat dat krijg ik die 50k (of een deel) met rente terug?

- In de pitch wordt de commitment van de huidige eigenaar a 2 dagen per week als belangrijk punt genoemd. In de reacties op de vragen zegt de koper dat de omzet in 2014 negatief was omdat de huidige eigenaar er minder tijd in stak omdat die met pensioen wou. Als de huidige eigenaar al twee jaar terug wou stoppen met werken, hoeveel commitment gaat er daadwerkelijk komen?

Toch iets te veel onzekerheden wat mij betreft.
pi_158896758
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 11:44 schreef najra1990 het volgende:
Zo sta ik er ook in. Er wordt degelijk naar de crowd geluisterd en van fouten kan je leren. Ik hoop dus ook dat het project uiteindelijk volkomt.
Ben het met jullie eens dat er goed geluisterd is. Het project ziet er nu inderdaad een stuk beter uit als bij introductie. Ik vind het wel nog steeds erg jammer dat de lening van de verkopende partij van 50K niet achtergesteld is aan de KOM deelnemers en aan de lage kant is. Ik ben daarom nog niet over de streep getrokken.

quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2016 12:15 schreef MT10 het volgende:
Hmm..

- In de pitch wordt de commitment van de huidige eigenaar a 2 dagen per week als belangrijk punt genoemd. In de reacties op de vragen zegt de koper dat de omzet in 2014 negatief was omdat de huidige eigenaar er minder tijd in stak omdat die met pensioen wou. Als de huidige eigenaar al twee jaar terug wou stoppen met werken, hoeveel commitment gaat er daadwerkelijk komen?

Goed gesignaleerd, dit geeft mij ook niet het juiste gevoel in combinatie met het niet willen verstrekken van achtergestelde lening.
  donderdag 7 januari 2016 @ 14:07:21 #166
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_158899174
quote:
Extra geld voor Qredits om 'te doen wat banken niet doen'

Yvet Hurks uit Nuland wilde eind 2013 een dierenkliniek overnemen. Ze had 80.000 euro nodig, maar geen van de banken gaf thuis.

"We verstrekken momenteel geen kredieten", kreeg ze keer op keer te horen. Via-via hoorde Hurks van Qredits. Ze diende een aanvraag in en binnen twee dagen zat er een adviseur aan de keukentafel. "Zo fijn", zegt Hurks. "Eindelijk iemand die in mijn plan geloofde. En de manier waarop Qredits werkt is gewoon heel menselijk."

Zeven jaar bestaat Qredits. In die tijd leende de stichting 134 miljoen uit aan 7000 ondernemers. Zo startte iemand een sapbar in Haarlem, een Turks-Nederlands echtpaar begon een bakkerij/koffietent in Den Haag en een oudere man zette een luxe verzorgingshuis op in Loosdrecht. Vandaag krijgt Qredits zelf een lening van 100 miljoen euro van de Europese Investeringsbank om verder te groeien.

Opkikker

In 70 procent van de gevallen gaat het om microkrediet, dat wil zeggen een bedrag tot 50.000 euro. Meer kan ook, tot maximaal 250.000 euro, maar dan moet de aanvrager wel aantonen dat hij geweigerd is door een reguliere bank. Qredits wil geen concurrent zijn van het gewone bankwezen.

De alternatieve bank wil ondernemers een kans geven die door banken te risicovol bevonden worden. Of te duur. Op het uitlenen van microkredieten zijn banken namelijk niet happig, omdat zij aan het verstrekken van zo'n lening evenveel werk en dus kosten hebben dan aan een grote lening.

Dat merkte Gertjan Bosman uit Haarlem ook. Hij wilde een paar jaar geleden weg uit het kantoorleven en voor zichzelf beginnen met een foodbar voor soepen, sappen en salades. De Rabobank attendeerde hem op Qredits. Een kleine 25.000 euro vroeg en kreeg hij. Bijna anderhalf jaar is hij nu open. Aan de muur hangt een lijst met de sappen die je kunt bestellen. Ze hebben namen als Opkikker, Levenlust en Avondrood. "Het heeft even tijd nodig voor mensen je weten te vinden, maar ik heb nu heel wat terugkerende klanten. Dus volgens mij doe ik het goed."

Wie bij Qredits een lening krijgt, betaalt evenveel rente als bij een bank. Hurks: "Ik betaal 9 of 9,5 procent rente. Veel mensen schrikken van dat hoge percentage. Maar ik krijg er zoveel voor terug. Helemaal in het begin bleek zo'n beetje alle apparatuur kapot en vervangen te moeten worden. Een tegenvaller. Binnen een paar dagen had ik uitstel van betaling gekregen. Banken doen daar veel moeilijker over."

Daarnaast maakte Hurks dankbaar gebruik van de coach die Qredits haar aanbood. "Als dierenarts weet ik hoe ik dieren moet verzorgen en behandelen. Maar als ondernemer krijg je te maken met personeel, finance, inkoop en logistiek. Dat was allemaal nieuw en dan is het fijn dat er iemand is die daarin adviseert."

Hoeveel ondernemers redden het uiteindelijk? Na vijf jaar heeft 85 tot 89 procent van de leners bij Qredits nog steeds een bedrijf. Het percentage dat de lening niet kon terugbetalen is 3,6.

Máxima

Van de Europese Investeringsbank krijgt Qredits een lening van 100 miljoen euro. Met dit geld kan Qredits nog eens 6500 (startende) ondernemers op weg helpen. De lening wordt vandaag in museum De Hermitage in Amsterdam ondertekend. Koningin Máxima is daarbij als lid van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en Financiering.

Ook minister Kamp (Economische Zaken) en vicevoorzitter Timmermans van de Europese Commissie zijn bij de ondertekening. Hurks en Bosman mogen ook nog even met de koningin praten over hun onderneming. Bosman: "Ik ben benieuwd of ze zelf ook vragen heeft."

Hij bukt zich om een stapel kratten op te pakken. "Soepen voor een ROC in Amsterdam. Die ga ik eerst nog even afleveren."
bron: http://nos.nl/artikel/207(...)anken-niet-doen.html

Qredits wilt dus de banken niet boos maken en krijgen daarvoor een injectie. Eén van de redenen voor mij om dus om niet bij Qredits te investeren.
pi_158901256
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 14:07 schreef xzaz het volgende:

[..]

Qredits wilt dus de banken niet boos maken en krijgen daarvoor een injectie. Eén van de redenen voor mij om dus om niet bij Qredits te investeren.
Nu moet ik zeggen dat ik het geld er niet voor heb (hun minimum is nl. 100.000 euro), maar ik zou hier inderdaad ook niet snel instappen. (zeker als ik naar hun rente kijk van 2.5% op jaarbasis, dan moet het wel iets zijn waar je heel zeker van bent dat het goed blijft gaan..) Ik krijg altijd een beetje kriebels bij bedrijven die financieringen regelen voor mensen die 'geen lening bij een bank kunnen krijgen'. Een bank wil namelijk best graag geld in de markt zetten, maar natuurlijk alleen als ze zelf het gevoel hebben dat ze dat geld ook weer terug krijgen..

Natuurlijk is dat bij crowdfunding ook voor een deel zo, maar crowdfunding kan natuurlijk ook gebruikt worden omdat het bijvoorbeeld goedkoper of sneller is dan banken of als toevoeging op een bankenlening zodat het risico bij verschillende partijen ligt, ... Bovendien, als ik een beetje kijk vind ik hooguit 1/10 projecten goed genoeg eruit zien kwa verhaal en cijfers om erin te stappen.

Hier zie je het ook al weer:

"Veel mensen schrikken van dat hoge percentage. Maar ik krijg er zoveel voor terug. Helemaal in het begin bleek zo'n beetje alle apparatuur kapot en vervangen te moeten worden. Een tegenvaller. Binnen een paar dagen had ik uitstel van betaling gekregen. Banken doen daar veel moeilijker over."

Dat kan geen tegenvaller zijn als je fatsoenlijk aan het ondernemen bent in mijn ogen. Als je zo'n praktijk overneemt dan vraag je toch (of laat je zelf uitvoeren) een inspectie van de apparatuur als daar veel spul staat? Dat bijna alle apparatuur bijna meteen na de start kapot is een tegenvaller noemen..
pi_158902146
Bedankt voor jullie visie m.b.t. Moervast.
pi_158903393
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 14:07 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe groot jou portomonnee is maar het volgende is voor mij de reden om niet te investeren.

quote:
Microfinanciering Nederland Fonds in het kort
•De minimale inleg is ¤ 100.000.
•Jaarlijks rendement van circa 2,5%.
•Sociaal rendement.
•Investeren in klein ondernemerschap in Nederland
  donderdag 7 januari 2016 @ 16:48:43 #170
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_158903692
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 16:38 schreef PvN1 het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe groot jou portomonnee is maar het volgende is voor mij de reden om niet te investeren.

[..]

Naast het feit dat een investeringen minimaal een ton moet zijn natuurlijk :)
pi_158903758
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2016 11:30 schreef Horsemen het volgende:
Toevallig keek ik gisteren ook nog naar dit project en de gerealiseerde verbeterpunten vielen mij ook op. Waar ik nog steeds wat moeite mee heb is de geringe aflossingscapaciteit van 1,07 gebaseerd op prognose 2016. Als de omzet tegenvalt en/of de kosten, dan hangt die lening hem als een molensteen om de hals. Dat is voor mij reden om niet mee te doen, ook niet met een lager bedrag.

Toch wil ik wel even kwijt dat er goede inzage wordt gegeven in het project en dat dit nu juist tegen KOM werkt. Dit in tegenstelling tot dat grondverzetbedrijf bij GvE. Daar wordt willens en wetens onvoldoende informatie geven. Bewust geen balans- en winst- en verliescijfers overleggen omdat ze weten dat dit investeerders afschrikt. Met een vaag positief verhaal loopt zo'n project daar wel vol. Eigenlijk is het schandalig.
Pecunia non olet
pi_158903852
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 16:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Toevallig keek ik gisteren ook nog naar dit project en de gerealiseerde verbeterpunten vielen mij ook op. Waar ik nog steeds wat moeite mee heb is de geringe aflossingscapaciteit van 1,07 gebaseerd op prognose 2016. Als de omzet tegenvalt en/of de kosten, dan hangt die lening hem als een molensteen om de hals. Dat is voor mij reden om niet mee te doen, ook niet met een lager bedrag.

Toch wil ik wel even kwijt dat er goede inzage wordt gegeven in het project en dat dit nu juist tegen KOM werkt. Dit in tegenstelling tot dat grondverzetbedrijf bij GvE. Daar wordt willens en wetens onvoldoende informatie geven. Bewust geen balans- en winst- en verliescijfers overleggen omdat ze weten dat dit investeerders afschrikt. Met een vaag positief verhaal loopt zo'n project daar wel vol. Eigenlijk is het schandalig.
Wat ze bij GvE nog niet doorhebben is dat dit op termijn als een boemerang terug komt.
pi_158903956
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2016 16:54 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat ze bij GvE nog niet doorhebben is dat dit op termijn als een boemerang terug komt.
Maar helaas wederom de constatering dat bij de platforms met de minste financiële gegevens de projecten het snelst vollopen (toch GvE en CCF??)
pi_158904121
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2016 16:54 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Precies. Info (bewust) achterhouden is ook liegen

Ik kijk steeds achterdochtiger naar alles wat er voorbij komt en inversteer steeds minder hierdoor.
pi_158904216
Zonder hem door te lezen zeg ik al nee tegen de zonnestudio op GVE.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')