top!quote:Op donderdag 31 december 2015 15:08 schreef Oledanmaarweer het volgende:
Kijk hier eens. Ligt er aan hoe zwaar het wordt. https://www.hilti.nl/#/stage2/cls_anchor_systems_foldout/ Hier staan ook de lasten bij die je eraan kan hangen.
Dat de plaat door loopt aan de andere kant wil natuurlijk niet betekenen dat de overspanning daar ook groter is, tenzij je zeker weet dat de tussenliggende muur ook een draagmuur is. En ook als de tussenliggende muur een draagmuur is kun je niet met zekerheid zeggen dat jouw kleine overspanning het gewicht beter zou kunnen dragen. In dat geval kan het namelijk zo zijn dat er in de kleine overspanning minder wapeningsstaal is gebruikt waardoor de draagkracht per m2 toch ongeveer gelijk is.quote:Op donderdag 31 december 2015 16:17 schreef CafeRoker het volgende:
Die plaat is wel sterk genoeg omdat dezelfde plaat doorloopt in de ruimte ernaast, en daar is de overspanning veel langer. Het gaat me dus voornamelijk om waarmee ik hem vast moet schroeven.
Gewicht is een paar honderd kilo. Het is een aanhanger van 150 kg en dan dus een kleine ruk bij het optakelen. Ik dacht aan 4 takelpunten aan het plafond en een vergrendeling als hij eenmaal boven hangt.
Volgens mij zijn ze massief. Ik zal morgen even een foto maken. Maar dat zal je ook wel duidelijk voelen met boren.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 14:18 schreef Sounddragon het volgende:
De vraag die mij rijst: is het een vloer die is gemaakt dmv breedplaten met de daarbij behorende opgestorte laag, of is het een kanaalplatenvloer? Dat is voor de belasting niet spannend, want die 150 kg kun je mákkelijk aan het plafond hangen, maar wél voor de manier waarop je moet gaan bevestigen.
Kanaalplaten hebben namelijk holle ruimtes, waardoor je dus zonder het te weten je plug in een holle ruimte zou kunnen proppen, buiten het feit nog, dat kanaalplaten van nogal 'fluffy' (luchtig) materiaal zijn vervaardigd. Als het een breedplatenvloer met opstorting is, heb je een échte massieve vloer, daar kun je behoorlijk gek mee doen.
In geval van kanaalplaten zou ik gaan voor pluggen, maar op zijn minst dubbel uitvoeren, en in geval van een massief gestorte vloer zou ik gaan voor lichte keilbouten met een schroefoog met binnendraad.
Dus: of dit, met 4 pluggen.
[ afbeelding ]
Of dit in massief beton;
[ afbeelding ]
Paar fatsoenlijke katrolletjes, staaldraad erdoorheen, alles naar één punt, en dan ergens in een hoek of aan de wand een takeltje of lier één keer ingeschoren om de lengte te kunnen trekken in één slag. En let op dat je ergens in de buurt van de 25% van de te trekken last blijft als je handmatig gaat hijsen, anders trek je je een ongeluk.
Zoiets moet ik ook nog maken in de garage om motorfietsen te kunnen ophangen.
Dat soort shizzle is mijn dagelijks werk, maar dan het wat grotere spulquote:Op vrijdag 1 januari 2016 22:49 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Volgens mij zijn ze massief. Ik zal morgen even een foto maken. Maar dat zal je ook wel duidelijk voelen met boren.
Die ogen zijn geniaal in hun eenvoud. Ik dacht zelf aan poeliewieltjes om te voorkomen dat de staaldraad kapot zou schuren. Maar dat is slechts theoretisch. Heb jij praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat die oogjes prima zijn? Ik bedacht me ook dat aangezien elk touw maar een kilo of 40 hoeft te dragen dik nylontouw zelfs al prima is. Dat is wat makkelijker te verwerken en glijdt waarschijnlijk ook wat beter.
voordeel is dat de katrollen aan een oogmoer bijna in elke positie een goede belasting hebben, minder wrijving veroorzaken en dus makkelijker en lichter laten tillenquote:Op vrijdag 1 januari 2016 23:22 schreef CafeRoker het volgende:
De katrollen aan de oogjes maken. Dat kan ook nog. Ik had de katrollen in gedachten direct met een beugel vastgeschroefd, dus met dat in het achterhoofd leek de directe vertaling bij het gebruik van oogjes de kabel door het oog te laten lopen.
Wat heeft het nog voor een voordeel om katrollen aan ogen te bevestigen in plaats van direct? Zoiets dus maar dan met een degelijke grondplaat die niet kan kantelen?
[ afbeelding ]
Dat, én je trekt er nooit 'scheef' aan; als de last hoger komt, verandert de hoek, en hoe groter die hoek, hoe listiger de krachten die er optreden.. bij hoeken boven de 60 graden wordt de spanning in de kabel (en dus ook de katrollen) een keer zo hoog, en dan wil je niet dat dat wieltje schuin belast wordt, ook niet een beetje.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 23:28 schreef lipje het volgende:
[..]
voordeel is dat de katrollen aan een oogmoer bijna in elke positie een goede belasting hebben, minder wrijving veroorzaken en dus makkelijker en lichter laten tillen
Mjah, ik pakte effe het eerste het beste plaatje, maar ging om het ideequote:Op vrijdag 1 januari 2016 23:26 schreef lipje het volgende:
Leuk gelast oogmoertje.
Kijk even bij een zeilboot voor lasten hijsen: het grootzeil Zorgt voor aardig wat krachten en gaat ook met simpel touw, katrollen enz.
Als je zorgt dat de 4 hijspunten even ver van het zwaartepunt zitten, krijg je een mooie zuivere trekkracht op je schroef.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Een plafond is meestal niet veel hoger dan 2,3 meter, en een aanhanger niet korter dan 2 meter.. Gaat dat passen zo, zonder de achterlichten te beschadigen bij het laten zakken?quote:
"Geschakelde tweeondereenkap" het dat tegenwoordig, dat klinkt wat duurderquote:Op zaterdag 2 januari 2016 09:23 schreef CafeRoker het volgende:
Is op basis van de foto te zeggen of het massief of hol is? Is die v-groef bijvoorbeeld duidelijk typerend voor een van de twee? Het is een vinex rijtjescontainer met tussenliggende garage van begin jaren 90.
[ afbeelding ]
De grijze balk, heet in de hijserij een evenaar, en die kun je op allebei jouw manieren gebruiken. Je zou op het punt waar de evenaar zich bevindt als het spul op de hoogte hangt waar je het wilt hebben, een ankerpunt kunnen maken waaraan je de complete evenaar kunt zekeren, zodat je de kracht van het liertje af kunt laten. Ik kan je wel meer manieren aan de hand doen om die aanhanger boven te houden.. je kunt ook zekeren aan de hijsogen dmv een extra sluiting en 2 spanbanden, of dmv op maat gemaakte kettinkjes en vaste punten op de aanhanger zoals je zelf al had verzonnen.. hijsen is een kwestie van de zwakste schakel, dus 'zekeren' is het mooiste zo direct mogelijk op de last. Als je alleen die evenaar zekert, ontlast je alleen de lier, en blijft de rest vatbaar voor falen.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 09:12 schreef CafeRoker het volgende:
Voor die schuine belasting ben ik niet direct zo bang. Het is de bedoeling om een dwarsbalk te gebruiken om de kabels samen te laten komen. Op die manier weet je precies het ze door de katrollen zullen lopen.
Maar ondanks dat het risico klein lijkt hebben jullie me wel overtuigd en hang ik ze flexibel op. Ik wil op de plaats waar de rode kabels in de V samenkomen ook een haak op het plafond maken zodat de takel niet permanent onder spanning staat. In het eerste idee wilde ik als hij boven hangt haken om de aanhanger zelf maken en de kabel ontspannen maar misschien is dat wat overdreven.
[ afbeelding ]
Aanhanger zwart
Kabels rood
Takel blauw
Verdeelbalk grijs
Een spreader belast je op druk, een evenaar op buiging. Dit is dus een evenaarquote:Op zaterdag 2 januari 2016 19:42 schreef tiho1 het volgende:
Dat is geen evenaar maar een spreider/uithouder technisch gezien.
Klopt, naja, bijna.. maar in grote lijnen idd.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 21:17 schreef tiho1 het volgende:
Een spreader hijs je aan de buitenkant een evenaar in het midden.
100% breedplaat, dus keilbouten of chemische ankers.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 09:23 schreef CafeRoker het volgende:
Is op basis van de foto te zeggen of het massief of hol is? Is die v-groef bijvoorbeeld duidelijk typerend voor een van de twee? Het is een vinex rijtjescontainer met tussenliggende garage van begin jaren 90.
[ afbeelding ]
waarom geen expressankers? Of ankerhulsen?quote:Op zaterdag 2 januari 2016 21:34 schreef Deshain het volgende:
[..]
100% breedplaat, dus keilbouten of chemische ankers.
Waarom wel? Ik heb nog nooit van die twee gehoord, dus ben wel benieuwd naar de voordelenquote:Op zondag 3 januari 2016 09:05 schreef lipje het volgende:
[..]
waarom geen expressankers? Of ankerhulsen?
kijk maar even bij hiltiquote:Op zondag 3 januari 2016 09:23 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Waarom wel? Ik heb nog nooit van die twee gehoord, dus ben wel benieuwd naar de voordelen
En wat is volgens jou het verschil tussen een expressanker, een clicker en een keilbout? Buiten de verschillende verkrijgbare uitvoeringen doen ze vrijwel hetzelfde en werken ze op dezelfde manier.quote:Op zondag 3 januari 2016 09:05 schreef lipje het volgende:
[..]
waarom geen expressankers? Of ankerhulsen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |