Een plafond is meestal niet veel hoger dan 2,3 meter, en een aanhanger niet korter dan 2 meter.. Gaat dat passen zo, zonder de achterlichten te beschadigen bij het laten zakken?quote:
"Geschakelde tweeondereenkap" het dat tegenwoordig, dat klinkt wat duurderquote:Op zaterdag 2 januari 2016 09:23 schreef CafeRoker het volgende:
Is op basis van de foto te zeggen of het massief of hol is? Is die v-groef bijvoorbeeld duidelijk typerend voor een van de twee? Het is een vinex rijtjescontainer met tussenliggende garage van begin jaren 90.
[ afbeelding ]
De grijze balk, heet in de hijserij een evenaar, en die kun je op allebei jouw manieren gebruiken. Je zou op het punt waar de evenaar zich bevindt als het spul op de hoogte hangt waar je het wilt hebben, een ankerpunt kunnen maken waaraan je de complete evenaar kunt zekeren, zodat je de kracht van het liertje af kunt laten. Ik kan je wel meer manieren aan de hand doen om die aanhanger boven te houden.. je kunt ook zekeren aan de hijsogen dmv een extra sluiting en 2 spanbanden, of dmv op maat gemaakte kettinkjes en vaste punten op de aanhanger zoals je zelf al had verzonnen.. hijsen is een kwestie van de zwakste schakel, dus 'zekeren' is het mooiste zo direct mogelijk op de last. Als je alleen die evenaar zekert, ontlast je alleen de lier, en blijft de rest vatbaar voor falen.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 09:12 schreef CafeRoker het volgende:
Voor die schuine belasting ben ik niet direct zo bang. Het is de bedoeling om een dwarsbalk te gebruiken om de kabels samen te laten komen. Op die manier weet je precies het ze door de katrollen zullen lopen.
Maar ondanks dat het risico klein lijkt hebben jullie me wel overtuigd en hang ik ze flexibel op. Ik wil op de plaats waar de rode kabels in de V samenkomen ook een haak op het plafond maken zodat de takel niet permanent onder spanning staat. In het eerste idee wilde ik als hij boven hangt haken om de aanhanger zelf maken en de kabel ontspannen maar misschien is dat wat overdreven.
[ afbeelding ]
Aanhanger zwart
Kabels rood
Takel blauw
Verdeelbalk grijs
Een spreader belast je op druk, een evenaar op buiging. Dit is dus een evenaarquote:Op zaterdag 2 januari 2016 19:42 schreef tiho1 het volgende:
Dat is geen evenaar maar een spreider/uithouder technisch gezien.
Klopt, naja, bijna.. maar in grote lijnen idd.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 21:17 schreef tiho1 het volgende:
Een spreader hijs je aan de buitenkant een evenaar in het midden.
100% breedplaat, dus keilbouten of chemische ankers.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 09:23 schreef CafeRoker het volgende:
Is op basis van de foto te zeggen of het massief of hol is? Is die v-groef bijvoorbeeld duidelijk typerend voor een van de twee? Het is een vinex rijtjescontainer met tussenliggende garage van begin jaren 90.
[ afbeelding ]
waarom geen expressankers? Of ankerhulsen?quote:Op zaterdag 2 januari 2016 21:34 schreef Deshain het volgende:
[..]
100% breedplaat, dus keilbouten of chemische ankers.
Waarom wel? Ik heb nog nooit van die twee gehoord, dus ben wel benieuwd naar de voordelenquote:Op zondag 3 januari 2016 09:05 schreef lipje het volgende:
[..]
waarom geen expressankers? Of ankerhulsen?
kijk maar even bij hiltiquote:Op zondag 3 januari 2016 09:23 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Waarom wel? Ik heb nog nooit van die twee gehoord, dus ben wel benieuwd naar de voordelen
En wat is volgens jou het verschil tussen een expressanker, een clicker en een keilbout? Buiten de verschillende verkrijgbare uitvoeringen doen ze vrijwel hetzelfde en werken ze op dezelfde manier.quote:Op zondag 3 januari 2016 09:05 schreef lipje het volgende:
[..]
waarom geen expressankers? Of ankerhulsen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |