quote:
Op zaterdag 2 januari 2016 09:12 schreef CafeRoker het volgende:Voor die schuine belasting ben ik niet direct zo bang. Het is de bedoeling om een dwarsbalk te gebruiken om de kabels samen te laten komen. Op die manier weet je precies het ze door de katrollen zullen lopen.
Maar ondanks dat het risico klein lijkt hebben jullie me wel overtuigd en hang ik ze flexibel op. Ik wil op de plaats waar de rode kabels in de V samenkomen ook een haak op het plafond maken zodat de takel niet permanent onder spanning staat. In het eerste idee wilde ik als hij boven hangt haken om de aanhanger zelf maken en de kabel ontspannen maar misschien is dat wat overdreven.
[
afbeelding ]
Aanhanger zwart
Kabels rood
Takel blauw
Verdeelbalk grijs
De grijze balk, heet in de hijserij een evenaar, en die kun je op allebei jouw manieren gebruiken. Je zou op het punt waar de evenaar zich bevindt als het spul op de hoogte hangt waar je het wilt hebben, een ankerpunt kunnen maken waaraan je de complete evenaar kunt zekeren, zodat je de kracht van het liertje af kunt laten. Ik kan je wel meer manieren aan de hand doen om die aanhanger boven te houden.. je kunt ook zekeren aan de hijsogen dmv een extra sluiting en 2 spanbanden, of dmv op maat gemaakte kettinkjes en vaste punten op de aanhanger zoals je zelf al had verzonnen.. hijsen is een kwestie van de zwakste schakel, dus 'zekeren' is het mooiste zo direct mogelijk op de last. Als je alleen die evenaar zekert, ontlast je alleen de lier, en blijft de rest vatbaar voor falen.
En je vloertje is een breedplaatvloer.. dus kun je er gewoon keilbouten in rossen. Wel rekening houden met wapeningsstaal met boren, en een leidingzoeker gebruiken, want typisch aan breedplaatvloeren is dat ze lekker makkelijk het leidingwerk in kunnen storten, dat kun je dus overal en nergens verwachten. De onderplaat is 6 cm dik, daar zit niks in, ga je dieper, wordt het spannend.