abonnement Unibet Coolblue
pi_159237111
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 17:34 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Als je puf hebt:

-Een proefexamen laten maken
-Een analyse (door jou voorgekauwd dus alleen een tabel invullen) laten doen (analyse op welke vraag bij welk onderdeel/welke eindterm hoort en dan hoeveel % van de punten gehaald)
-Twee sterke punten laten noteren
-Twee zwakke punten laten noteren
-voornemen laten noteren: sterke punten nog meer verbeteren om te compenseren voor zwaktes of werken aan de zwaktes (is dat nog haalbaar)

Daarna een aftekenlijst geven, moeten bijv. Tien opdrachten laten aftekenen.

Keuze uit opdrachten bij verschillende eindtermen/competenties (kan een selectie examenvragen zijn of aparte oefeningen, kan individueel of in duo/groepjes). Handig isnals er volledige instructies zijnnzodat alles zelfstandig kan.

Eventueel een remedial groepje dat heel zwak is dat bij de docent gaat zitten, of een thema.in het docentgroepje per les.

Afronden met een eindmeting en analyse: is er vooruitgang.

Wel veel.werk, ik neem.me.elk jaar voor het in de zomer goed uit te werken...
Vaak komt de urgentie vlak voor het examen wel en dan is er nog veel te winnen hoor ;)
pi_159237165
ben pas 2e jaar mentor en nog zoekende hoe op sommige zaken te reageren.
Al een aantal keer gedonder gehad in die groep en dan komt dat ook weer op mijn bord terecht in de vorm van welles nietes.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 19:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sinds wanneer is dat de taak van de school!?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 19 januari 2016 @ 20:06:41 #103
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159237317
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 20:02 schreef merry77 het volgende:
ben pas 2e jaar mentor en nog zoekende hoe op sommige zaken te reageren.
Al een aantal keer gedonder gehad in die groep en dan komt dat ook weer op mijn bord terecht in de vorm van welles nietes.

[..]

Wegwezen daar. We gaan ook niet op vrijdagmiddag op het veldje staan om te controleren of ze tijdens het voetballen wel netjes met elkaar omgaan, of op zaterdagavond in de garage waar de verjaardag van een leerling wordt gevierd. School is school, privé is privé.

Wat je als mentor wel kan (en moet) doen is je leerlingen wijzer maken in het gebruiken van social media, en/of omgangsvormen in het algemeen.

Mijn school hanteert (gelukkig) ook het protocol dat de docenten niet met leerlingen in een appgroep of andere social media zitten, maar als ze dat wel zouden willen dan konden ze de boom in.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 19 januari 2016 @ 20:23:18 #104
335643 faptist
Maakt fouten
pi_159237866
Merry
Bedankt voor je antwoord.
Rots en water wordt hier wel gegeven, maar had geen tot weinig effect.
Het zal je (niet) verbazen dat de ouders weinig zin hebben in gesprekken met school. Dat de rector belt maakt geen indruk ; er wordt niet opgenomen. Op mails niet gereageerd.
Vaak zijn ouders net als de 'geen puf' docenten. Alles wat extra inspanning betekent.. Negeren en hopen dat het overgaat.
pi_159237951
Dat klinkt wel om heel moedeloos van te worden, faptist. Als een school geen eisen durft te stellen aan gedrag van ouders, leerlingen en docenten, en mensen (waaronder de ouders) niet op hun verantwoordelijkheid worden aangesproken (en er ook geen consequenties zijn) dan is het hopeloos. Op zo'n school zou ik niet kunnen werken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159238001
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 20:23 schreef faptist het volgende:
Merry
Bedankt voor je antwoord.
Rots en water wordt hier wel gegeven, maar had geen tot weinig effect.
Het zal je (niet) verbazen dat de ouders weinig zin hebben in gesprekken met school. Dat de rector belt maakt geen indruk ; er wordt niet opgenomen. Op mails niet gereageerd.
Vaak zijn ouders net als de 'geen puf' docenten. Alles wat extra inspanning betekent.. Negeren en hopen dat het overgaat.
Sorry hoor, maar als je collega's, in (grote) meerderheid, er zo negatief in staan dan kun je toch spreken van een zwaar verstoorde verhouding tussen klas en docententeam. Binnen een school worden er afspraken gemaakt om te zorgen voor een veilig leerklimaat. Als leerlingen en ouders daar dan na meerdere strafmaatregelen en schorsingen geen enkele medewerking aan willen verlenen, zul je als schoolleiding toch ergens de grens moeten trekken en die kids + ouders dan maar met serieuzere maatregelen aanpakken.
pi_159247406
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 20:00 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Vaak komt de urgentie vlak voor het examen wel en dan is er nog veel te winnen hoor ;)
Ja, maar waarom zou je alsnog niet een motiverend traject met differentiatie aanbieden? Ik wil dit echt heel graag beter doen met mijn klassen. Doe het nu een soort half-assed :@
Kwak
  woensdag 20 januari 2016 @ 17:54:48 #108
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_159260277
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 20:25 schreef Franny_G het volgende:
Dat klinkt wel om heel moedeloos van te worden, faptist. Als een school geen eisen durft te stellen aan gedrag van ouders, leerlingen en docenten, en mensen (waaronder de ouders) niet op hun verantwoordelijkheid worden aangesproken (en er ook geen consequenties zijn) dan is het hopeloos. Op zo'n school zou ik niet kunnen werken.
Inderdaad! Dat klinkt deprimerend...

quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 08:03 schreef kwakz0r het volgende:
Ja, maar waarom zou je alsnog niet een motiverend traject met differentiatie aanbieden? Ik wil dit echt heel graag beter doen met mijn klassen. Doe het nu een soort half-assed :@
Zit daar ook over te dubben. Ik zie ook dat de vierdejaars hier niet echt in examen-modus zijn...
.
  woensdag 20 januari 2016 @ 22:45:05 #109
335643 faptist
Maakt fouten
pi_159269397
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 20:26 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar als je collega's, in (grote) meerderheid, er zo negatief in staan dan kun je toch spreken van een zwaar verstoorde verhouding tussen klas en docententeam. Binnen een school worden er afspraken gemaakt om te zorgen voor een veilig leerklimaat. Als leerlingen en ouders daar dan na meerdere strafmaatregelen en schorsingen geen enkele medewerking aan willen verlenen, zul je als schoolleiding toch ergens de grens moeten trekken en die kids + ouders dan maar met serieuzere maatregelen aanpakken.
Hmm.. Of ik werk nu al voor de derde keer op rij op een hele verstoorde school of dit komt echt veel vaker voor dan iedereen wil toegeven.
Ik werk in de randstad op een vmbo school. Op onze school zit een mix tussen plattelands kinderen en kinderen uit voorsteden. De ouders zijn vaak laagopgeleid en hebben weinig zin in gesprekken met school. Zeker wanneer dit eerder fout gegaan is of wanneer hun kind voor de derde keer in het jaar intern geschorst wordt na een vechtpartij / respectloos gedrag / noem het maar op. Zij hun kind begrijpen (type; als ze geslagen worden moeten ze gewoon terug slaan) en het belachelijk vinden dat school hun kind straft.

Ach... moedeloos word ik er niet van. Ik hou van mijn werk.
Mijn school vind ik wat minder, maar ik denk altijd maar dat het overal hetzelfde gaat. Dit is dichtbij huis, vast contract, leuke leerlingen en ik kan mijn eigen vak fulltime geven. Dus ik ga nog heerlijk een paar jaar door. Wil alleen dat sommige dingen verbeteren dus altijd op zoek naar tips/ cursussen / andere aanpak..
aka halfvol type :)
  woensdag 20 januari 2016 @ 22:47:50 #110
335643 faptist
Maakt fouten
pi_159269462
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 20:25 schreef Franny_G het volgende:
Dat klinkt wel om heel moedeloos van te worden, faptist. Als een school geen eisen durft te stellen aan gedrag van ouders, leerlingen en docenten, en mensen (waaronder de ouders) niet op hun verantwoordelijkheid worden aangesproken (en er ook geen consequenties zijn) dan is het hopeloos. Op zo'n school zou ik niet kunnen werken.
En .. Wat denk jij te doen aan ouders die niet meewerken? Die kinderen leren het echt niet van een vreemde om zo met anderen om te gaan.

Hallo mevrouw..
U moet nakomen?
U krijgt een boete?
Uw kind moet elke dag een uur nakomen tot u gereageerd heeft op mijn mail/telefoontje/wat dan ook?
pi_159274057
Ik heb een paar maanden geleden mijn kind ingeschreven bij een basisschool hier in de buurt. Ik heb toen een contract moeten ondertekenen waarin ik beloof het beleid en de regels van de school te respecteren, naar ouder- en informatieavonden te komen, belangstelling te tonen voor de vorderingen van mijn kind en nog een stuk of 10 van dat soort zaken. Andersom heeft de school in dat 'contract' ook gezet wat wij als ouders van de school kunnen verwachten.

Iets soortgelijks gebeurt ook op middelbare scholen. Ik weet dat mijn schoolleiding indringende gesprekken voert met ouders als er signalen zijn dat zij de uitgangspunten van onze school en ons (pedagogisch) beleid niet steunen. Als ouders heel duidelijk laten blijken dat zij een andere visie op deze zaken hebben dan wij dan wordt door de rector tegen ze gezegd dat ze beter op zoek kunnen gaan naar een andere school. Het docententeam is hier dan ook eenduidig in, we maken tijdens vergaderingen afspraken hoe we met gedrag van een bepaalde leerling omgaan.

Een school is een samenwerkingsverband tussen ouders, kinderen en docenten. Als die samenwerking niet goed loopt, dan is dat een punt om te bespreken en op basis daarvan kun je ook conclusies trekken. Maar goed, daar is de schoolleiding voor, om het gesprek met ouders daarover aan te gaan, eisen te stellen, zo'n contract te laten tekenen en dan ook de mensen aanspreken als ze zich daar niet aan houden. Ik weet dat mijn schoolleiding ook wel dergelijke afspraken op papier heeft gemaakt met ouders, en dat die dan ondertekend moeten worden.

Maar goed, naast deze manier van aanpak is het ook zaak om uit te zoeken waarom ouders zich zo opstellen naar de school en of daar iets aan te veranderen valt in een gesprek. Als er van alles aan de hand is in zo'n gezin (dat is meestal wel zo volgens mij), door scheiding, ziekte, geldproblemen e.d. dan kun je als school ook proberen ondersteuning te bieden of hulp in te schakelen. Ja, het gaat allemaal ver, maar als je zorg voor een leerling hebt, dan gaat dat ook heel ver. Vandaar dat je op scholen vaak ook een zorgcoordinator hebt.

Heb je niet die school in Rotterdam gehad waar een nieuwe rector orde op zaken heeft gesteld en leerlingen van school heeft gestuurd die zich stelselmatig niet aan de regels hielden? Dat deed hij overigens ook met docenten die het niet eens waren met de nieuwe koers van de school.

Je kunt in ieder geval van alles doen en proberen. Maar een school waar het docententeam en schoolleiding de moed bij voorbaat al hebben opgegeven, dat zou niet mijn school zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Franny_G op 21-01-2016 09:01:48 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159274530
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 17:09 schreef Silmarwen het volgende:

Ik zou geen bovenbouw HAVO/VWO willen doen, alhoewel HBO mij wel weer leuk lijkt. Ik heb ondertussen ook wel besloten dat ik een masters ga doen, maar dat het geen eerstegraads gaat worden, maar meer onderwijskundig.
Kom je bij ons? :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_159274634
quote:
2s.gif Op donderdag 21 januari 2016 08:53 schreef Franny_G het volgende:

Je kunt in ieder geval van alles doen en proberen. Maar een school waar het docententeam en schoolleiding de moed bij voorbaat al hebben opgegeven, dat zou niet mijn school zijn.
Inderdaad. In je eentje red je het niet. Ik wil overigens best geloven dat dit in het vmbo vaker voorkomt. Misschien moet je voor je eigen beeldvorming eens op bezoek gaan bij een vmbo waarin deze zaken wel succesvol worden gedaan, faptist? Ik weet dat die er zijn.

Overigens heb ikzelf op een vmbo met soortgelijke problemen gewerkt, faptist. Het beeld dat je van ouders schetst herken ik niet. Zulke ouders zijn er natuurlijk wel en mijn ervaring was dat kinderen die geen grenzen kennen de sfeer in een groep en zelfs een school kunnen verzieken. Die kinderen waren echter altijd een kleine minderheid. De meeste ouders vonden school heel belangrijk, maar vanwege diverse communicatieproblemen verliep het contact tussen school en zulke ouders stroef. Ik heb me er altijd hard voor gemaakt dat de school meer moeite deed voor het onderhouden van contact met ouders en voor het consequent straffen van stoorzenders. Er werden in die tijd te vaak uitzonderingen gemaakt waardoor kinderen die te ver gingen het gevoel kregen dat niemand hen iets kon maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 21 januari 2016 @ 09:42:53 #114
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159274658
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 09:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Kom je bij ons? :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D! Dat lijkt mij wel leuk ja.

Maar eerst dit afronden en ik twijfel of ik eerst mijn pre-master en dan master in onderwijskunde ga doen, of eerst even bij ga komen.
pi_159274732
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 09:42 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

:D! Dat lijkt mij wel leuk ja.

Maar eerst dit afronden en ik twijfel of ik eerst mijn pre-master en dan master in onderwijskunde ga doen, of eerst even bij ga komen.
Het is ook wel een zwaar traject. Ik vind het zelf een heel leuke groep studenten omdat ze ouder zijn, meer beroepservaring hebben en vaker intrinsiek gemotiveerd zijn voor de studie. Wel merk ik dat het voor hen moeilijker is om mee te komen in diverse vakken dan voor de reguliere studenten. Die hebben immers al een paar jaar training in statistiek en bijvoorbeeld academisch schrijven achter de rug. De premasterstudenten moeten in één jaar deeltijd leren wat de reguliere studenten in drie jaren voltijd doen.

Maar het is wel heel leuk! Je kunt ook altijd eens een dagje mee komen draaien op een moment dat je klaar bent om over een vervolgstudie na te denken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_159289302
Fappie, als er bij ons een vacature is in jouw vak sein ik je in hoor!

Hier ook een gemixt publiek, vinexwijk, maar de school en ouders werken wel goed samen en als dat niet lukt zit deze zorg er bovenop.

Het is echt niet onmogelijk. Ik vind het vooral zorgelijk hoe je niet gesteund lijkt door je leidinggevenden en collega's -O- ik word er een beetje sad van...
Kwak
pi_159311109
Probleem met de spookbeller is opgelost. Mentorleerling kwam zich melden. Hij dacht dat het het nummer van een vriendje was en dacht die even leuk te plagen.
Hij heeft zich meerdere malen verontschuldigd en begrijpt dat ook dat vriendje dat niet leuk had gevonden.

Dinsdag mag ik invallen bij een hele drukke en beruchte Havo3 klas. Ben benieuwd hoe dat gaat.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_159459978
Gisteren Zembla gezien? Ging over de werkdruk in het onderwijs: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2016/afleveringen/27-01-2016.
  donderdag 28 januari 2016 @ 10:15:06 #119
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159460003
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 10:13 schreef Bleie het volgende:
Gisteren Zembla gezien? Ging over de werkdruk in het onderwijs: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2016/afleveringen/27-01-2016.
Het ging over van alles tegelijk. In NWS loopt er een topic over (vol, maar ik zal zo een nieuw deel openen).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159463537
Ja, ik heb ook een stukje gekeken. Vloog alle kanten op, ik kon er niet zoveel mee.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159470829
heb het opgenomen, nog niet gekeken. jammer dat het dan weer ongestructureerd is.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  donderdag 28 januari 2016 @ 18:22:57 #122
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159471463
Verdomme zeg. Dan heb je al minuscule klasjes, zijn de leerlingen ook nog voortdurend ziek.

SPOILER: Bonusklacht
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_159471913
quote:
2s.gif Op donderdag 28 januari 2016 13:06 schreef Franny_G het volgende:
Ja, ik heb ook een stukje gekeken. Vloog alle kanten op, ik kon er niet zoveel mee.
Toen docententekort, toen didactische modellen, toen weer werkdruk en slechte arbeidsomstandigheden.

Niet veel structuur, nee.
pi_159472380
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Verdomme zeg. Dan heb je al minuscule klasjes, zijn de leerlingen ook nog voortdurend ziek.

SPOILER: Bonusklacht
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het vooral niet persoonlijk nemen ;)
Kwak
pi_159472765
Weet iemand hoe je nu nog de examencijfers en afwijking van landelijk gemiddelde per vak kan bekijken?

Dat kon tot 2015 met vensters voor verantwoording, maar dat is nu veranderd naar Scholenopdekaart.nl

maar die info is een stuk beperkter. En ik kan geen eindexamencijfers meer per vak vinden.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')