Die vlieger gaat helaas niet op, leerlingen worden echt nog bemoederd hier.quote:
Ja, ik zal nog wel eens overleggen met de vakcollega. Misschien dat zij toch meewil/-kan.quote:Ik zie jullie daar wel, tot straks. Of je gaat gezellig met ze mee. Juist omdat je niet in een lessituatie zit, kun je eens wat andere gesprekken met ze voeren.
Maar ik snap je twijfels wel hoor. Je moet wat dat betreft je eigen afweging maken. En op vrije middagen moet je uiteraard zuinig zijn.
Waarheid als een koe!quote:Op zondag 10 januari 2016 08:56 schreef Silmarwen het volgende:
Ik merk dat een persoonlijke band opbouwen met een klas, juist met de "vervelende" kinderen, veel en veel beter werkt dan feller en directer worden. Maar goed, dat moet ook maar net je stijl zijn denk ik.
Ik zou eens met de leerlingen zelf praten. Na school. Ongedwongen gesprek. Waarschijnlijk kunnen ze het je wel haarfijn uitleggen.quote:Op zondag 10 januari 2016 10:33 schreef Friek_ het volgende:
Dat weet ik inderdaad niet zo goed. Mij is ook niet veel bekend over de achtergrond van die leerlingen, iets dat wellicht een en ander zou verklaren. Met de mentor heb ik al eens gepraat. Maar een keer naar de ouders opbellen thuis om het een het ander te vragen zou wel het begin van een oplossing kunnen zijn.
En dat is vaak het verschil tussen tweede- en eerstegraads. Op het HBO ligt de focus enorm op pedagogiek en is vakdidactiek een minder groot deel. Daarom vind ik het dus ook onzinnig dat je met een universitaire studie en dan slechts een minor, voor de klas mag staan. Zeker voor het VMBO en de onderbouw klassen. Die moeten echt nog leren leren, strategieën eigen maken en constant gestimuleerd worden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:12 schreef Friek_ het volgende:
Ik merk ook dat ik nauwelijks nog gemotiveerd ben om voor de klas te gaan staan. Vandaag weer een compleet zinloos zevende lesuur havo-3 gehad, waarbij ik me enkel afvroeg waarom ik daar stond. Het cynische antwoord is het salaris.
Ik merk dat de onderbouw havo/mavo (die ik voornamelijk lesgeef) vooral een pedagogisch sterke docent nodig hebben en dat het vakinhoudelijk en didactisch allemaal wat minder uitmaakt. Laat dat juist mijn zwakkere punt zijn. Wil niet zeggen dat al m'n lessen een drama zijn (sommige havo-2 en atheneum-2 lopen wel goed), maar dat ik toch echt thuishoor in de bovenbouw havo/vwo. Zal me weinig verbazen als ik er op den duur mee ophoud.
Ik moet wel zeggen dat ik eerstegraads bevoegd ben - eerst een vakspecifieke wo-bachelor en master gedaan, toen een eenjarige lerarenopleiding. Met alleen een minor van 30 ECTS voor de klas staan, lijkt me ook een onzalig idee.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:09 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En dat is vaak het verschil tussen tweede- en eerstegraads. Op het HBO ligt de focus enorm op pedagogiek en is vakdidactiek een minder groot deel. Daarom vind ik het dus ook onzinnig dat je met een universitaire studie en dan slechts een minor, voor de klas mag staan. Zeker voor het VMBO en de onderbouw klassen. Die moeten echt nog leren leren, strategieën eigen maken en constant gestimuleerd worden.
Ik zou geen bovenbouw HAVO/VWO willen doen, alhoewel HBO mij wel weer leuk lijkt. Ik heb ondertussen ook wel besloten dat ik een masters ga doen, maar dat het geen eerstegraads gaat worden, maar meer onderwijskundig.
Nu al? Oei.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:12 schreef Friek_ het volgende:
Ik merk ook dat ik nauwelijks nog gemotiveerd ben om voor de klas te gaan staan. Vandaag weer een compleet zinloos zevende lesuur havo-3 gehad, waarbij ik me enkel afvroeg waarom ik daar stond. Het cynische antwoord is het salaris.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
5/6 gymnasium leerlingen zijn makke lammetjes. Dat is volgens mij het enige voordeel van Latijn/Grieks doceren: je leerlingen zijn wat slimmer en beschaafder dan de rest.quote:
Als je puf hebt:quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:01 schreef Janneke141 het volgende:
Pff, hier maar eens mijn licht opsteken voor een wellicht een leuke tip.
Mijn examenklassen zijn echt niet meer vooruit te branden. Effectief gezien is het nog een week of 8 voordat de examens beginnen, en ze staan er echt niet allemaal zo florissant voor dat ze achterover kunnen gaan leunen. En de meesten weten dat ook wel, maar blijven toch vaak hangen in "geen zin, doe het later wel, dit snap ik wel" om daarna op de toets onderuit te gaan.
Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik had eigenlijk gehoopt dat een paar lage(re) cijfers het licht wel zou doen ontbranden, maar dat valt nogal tegen. En de tijd is nog maar zo kort... hoe is jullie ervaring hiermee en hoe ga je daarmee om?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2016 20:39:12 ]
Achja, er zijn vast wel van dat soort docenten of instanties te vinden. Ik heb wel een goede indruk hiervan: http://www.rotsenwater.nl(...)at-is-rots-en-water/quote:Op dinsdag 19 januari 2016 19:42 schreef faptist het volgende:
Waarom zit je in een whatsapp groep met je mentorklas?
Ik had het vroeger ook. Daar niet van, maar op deze school mag het niet en daar heb ik me maar netjes aan gehouden.
Wat je zou kunnen doen; bespreken.
Uit de groep stappen. Aangeven dat je bereikbaar blijft op het nummer, maar alleen tijdens schooluren en tussen (vb) 19:00 en 21:00.
Vertellen dat het echt is voor leerlingen die jouw hulp nodig hebben /vastlopen / wat jouw doel dan ook is.
Ik heb een andere vraag.
Wij hebben te maken met een klas die veel docenten als zwaar ervaren. Sommige docenten hebben zelfs aangegeven om ontslag te willen nemen.
Het probleem is dat er een aantal leerlingen zijn die gewoon zeggen wat ze denken. De filter van 'kan dit?' Lijken ze niet te hebben.
Gesprek met docent, gesprek met mentor, gesprek met mentor en docent, strafwerk, intern schorsen zijn al aan de hand geweest, maar wat nu?
Mijn collega's willen dus overgaan op schorsen, maar zelf vind ik dat echt te ver gaan (ik heb ook geen moeite met de klas).
Vraag; bestaat er iets als een communicatie docent? Uit de theater wereld ofzo die op een ludieke manier kan uitleggen dat niet elk taalgebruik kan? Dat je beter kunt nadenken over hóe je iets zegt enzo?
*hoopvol*
Sinds wanneer is dat de taak van de school!?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 19:50 schreef merry77 het volgende:
ik zit alleen in de groep voor als lln zich niet naar elkaar gedragen.
Dank je voor je antwoord. Ik denk erover na.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |