abonnement Unibet Coolblue
  zondag 10 januari 2016 @ 12:29:30 #76
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158980797
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 12:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die stuur je toch zelf?
Die vlieger gaat helaas niet op, leerlingen worden echt nog bemoederd hier.
quote:
Ik zie jullie daar wel, tot straks. Of je gaat gezellig met ze mee. Juist omdat je niet in een lessituatie zit, kun je eens wat andere gesprekken met ze voeren.

Maar ik snap je twijfels wel hoor. Je moet wat dat betreft je eigen afweging maken. En op vrije middagen moet je uiteraard zuinig zijn.
Ja, ik zal nog wel eens overleggen met de vakcollega. Misschien dat zij toch meewil/-kan.
pi_158981837
Met 5/6vwo-leerlingen is toch wel een trein-, tram- of busreisje te maken? Dat zijn naar mijn idee toch vaak wel beschaafde leerlingen die zich enigszins weten te gedragen in het OV. Maar inderdaad, ze kunnen zo'n reisje zelf ook wel aan op die leeftijd en met dat stel hersenen.
pi_158988301
Als je er je vrije middag niet voor op wilt offeren, zou ik het niet doen. Maar verder lijkt het me, net zoals de anderen aangeven, een mooie gelegenheid om elkaar beter te leren kennen. Ik heb zo'n tripje in 4VWO gemaakt met m'n docente Frans (we gingen naar een toneelstuk van Molière) en ik heb daar nog steeds warme herinneringen aan!

(Natuurlijk verloren m'n beste vriendin en ik de groep uit het oog na het toneelstuk en konden we toen doen wat we wilden in de grote stad. Ik kan me niet eens herinneren dat we ons daartoe bezwaard voelden of dat we er problemen mee kregen. Maar tegenwoordig ligt dat natuurlijk anders met de mobieltjes: je kunt elkaar zo weer vinden.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 10 januari 2016 @ 17:31:49 #79
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_158989062
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 08:56 schreef Silmarwen het volgende:
Ik merk dat een persoonlijke band opbouwen met een klas, juist met de "vervelende" kinderen, veel en veel beter werkt dan feller en directer worden. Maar goed, dat moet ook maar net je stijl zijn denk ik.
Waarheid als een koe!
Vond het wel grappig ergens afgelopen vrijdag. Ik sta les te geven, en opeens voel ik keelpijn opkomen. "Ik weet niet wie er van jullie keelpijn heeft, maar ik heb het nu ook, geloof ik". Opeens van achter uit de klas: "Meneer?" - en er komt een Antaflu door de klas vliegen. "Alstublieft!" O+

Of maandag na de vakantie - "Ik moet nog een beetje opstarten. Merken jullie het?". Een leerling schuift wat zure matjes (die snoepjes) mijn bureau op. Stuitersuiker - en ik was metéén weer in lesgeefmodus :D Dat zijn van die leuke momentjes in de klas, waar ik van kan genieten.

quote:
3s.gif Op zondag 10 januari 2016 10:33 schreef Friek_ het volgende:
Dat weet ik inderdaad niet zo goed. Mij is ook niet veel bekend over de achtergrond van die leerlingen, iets dat wellicht een en ander zou verklaren. Met de mentor heb ik al eens gepraat. Maar een keer naar de ouders opbellen thuis om het een het ander te vragen zou wel het begin van een oplossing kunnen zijn.
Ik zou eens met de leerlingen zelf praten. Na school. Ongedwongen gesprek. Waarschijnlijk kunnen ze het je wel haarfijn uitleggen.
.
pi_159071436
Ik merk ook dat ik nauwelijks nog gemotiveerd ben om voor de klas te gaan staan. Vandaag weer een compleet zinloos zevende lesuur havo-3 gehad, waarbij ik me enkel afvroeg waarom ik daar stond. Het cynische antwoord is het salaris.

Ik merk dat de onderbouw havo/mavo (die ik voornamelijk lesgeef) vooral een pedagogisch sterke docent nodig hebben en dat het vakinhoudelijk en didactisch allemaal wat minder uitmaakt. Laat dat juist mijn zwakkere punt zijn. Wil niet zeggen dat al m'n lessen een drama zijn (sommige havo-2 en atheneum-2 lopen wel goed), maar dat ik toch echt thuishoor in de bovenbouw havo/vwo. Zal me weinig verbazen als ik er op den duur mee ophoud.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2016 16:16:11 ]
  woensdag 13 januari 2016 @ 17:09:53 #81
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_159072705
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2016 16:12 schreef Friek_ het volgende:
Ik merk ook dat ik nauwelijks nog gemotiveerd ben om voor de klas te gaan staan. Vandaag weer een compleet zinloos zevende lesuur havo-3 gehad, waarbij ik me enkel afvroeg waarom ik daar stond. Het cynische antwoord is het salaris.

Ik merk dat de onderbouw havo/mavo (die ik voornamelijk lesgeef) vooral een pedagogisch sterke docent nodig hebben en dat het vakinhoudelijk en didactisch allemaal wat minder uitmaakt. Laat dat juist mijn zwakkere punt zijn. Wil niet zeggen dat al m'n lessen een drama zijn (sommige havo-2 en atheneum-2 lopen wel goed), maar dat ik toch echt thuishoor in de bovenbouw havo/vwo. Zal me weinig verbazen als ik er op den duur mee ophoud.
En dat is vaak het verschil tussen tweede- en eerstegraads. Op het HBO ligt de focus enorm op pedagogiek en is vakdidactiek een minder groot deel. Daarom vind ik het dus ook onzinnig dat je met een universitaire studie en dan slechts een minor, voor de klas mag staan. Zeker voor het VMBO en de onderbouw klassen. Die moeten echt nog leren leren, strategieën eigen maken en constant gestimuleerd worden.

Ik zou geen bovenbouw HAVO/VWO willen doen, alhoewel HBO mij wel weer leuk lijkt. Ik heb ondertussen ook wel besloten dat ik een masters ga doen, maar dat het geen eerstegraads gaat worden, maar meer onderwijskundig.
pi_159072915
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 17:09 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

En dat is vaak het verschil tussen tweede- en eerstegraads. Op het HBO ligt de focus enorm op pedagogiek en is vakdidactiek een minder groot deel. Daarom vind ik het dus ook onzinnig dat je met een universitaire studie en dan slechts een minor, voor de klas mag staan. Zeker voor het VMBO en de onderbouw klassen. Die moeten echt nog leren leren, strategieën eigen maken en constant gestimuleerd worden.

Ik zou geen bovenbouw HAVO/VWO willen doen, alhoewel HBO mij wel weer leuk lijkt. Ik heb ondertussen ook wel besloten dat ik een masters ga doen, maar dat het geen eerstegraads gaat worden, maar meer onderwijskundig.
Ik moet wel zeggen dat ik eerstegraads bevoegd ben - eerst een vakspecifieke wo-bachelor en master gedaan, toen een eenjarige lerarenopleiding. Met alleen een minor van 30 ECTS voor de klas staan, lijkt me ook een onzalig idee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2016 17:21:39 ]
  woensdag 13 januari 2016 @ 17:54:22 #83
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159073695
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2016 16:12 schreef Friek_ het volgende:
Ik merk ook dat ik nauwelijks nog gemotiveerd ben om voor de klas te gaan staan. Vandaag weer een compleet zinloos zevende lesuur havo-3 gehad, waarbij ik me enkel afvroeg waarom ik daar stond. Het cynische antwoord is het salaris.
Nu al? Oei.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159073842
Ik zit vanaf zondag ziek op de bank (lees: griepje, nu vooral nog flinke verkoudheid) en ga mezelf morgen toch maar terug naar school slepen. Voel me echt een mietje, maar heb me echt heel rot gevoeld.

En nu ben ik ineens een beetje nerveus voor morgen?! #dubbelmietje
Mon 'en!
  donderdag 14 januari 2016 @ 16:51:05 #85
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_159101301
Ugh, ik had met mijn vakcollega gesproken over het uitje en zij begreep mijn bezwaren volledig, dus zij wilde wel meegaan (ze heeft veel meer ervaring en moest in die uren toch werken). Maar nu heeft de directie beslist dat ze graag tenminste twee begeleidende leerkrachten meesturen.

Vrije middag dus alsnog naar de knoppen, maar ik hoef tenminste niet alleen met die kids op pad. Ik zal maar goed kijken hoe mijn collega dat aanpakt en er een leermomentje van maken. :P
  donderdag 14 januari 2016 @ 18:26:47 #86
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159103323
De ultieme geluksvogel in de spoiler (maar ik ben er wel even van geschrokken...)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159122918
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 12:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

5/6 VWO
5/6 gymnasium leerlingen zijn makke lammetjes. Dat is volgens mij het enige voordeel van Latijn/Grieks doceren: je leerlingen zijn wat slimmer en beschaafder dan de rest. :P
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 17:01:39 #88
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159232032
Pff, hier maar eens mijn licht opsteken voor een wellicht een leuke tip.

Mijn examenklassen zijn echt niet meer vooruit te branden. Effectief gezien is het nog een week of 8 voordat de examens beginnen, en ze staan er echt niet allemaal zo florissant voor dat ze achterover kunnen gaan leunen. En de meesten weten dat ook wel, maar blijven toch vaak hangen in "geen zin, doe het later wel, dit snap ik wel" om daarna op de toets onderuit te gaan.

Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik had eigenlijk gehoopt dat een paar lage(re) cijfers het licht wel zou doen ontbranden, maar dat valt nogal tegen. En de tijd is nog maar zo kort... hoe is jullie ervaring hiermee en hoe ga je daarmee om?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 19 januari 2016 @ 17:19:17 #89
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_159232422
Ben het niet geheel eens met het standpunt over de Minor. In onze groep lio's heeft er iemand een baan aangeboden gekregen op een school die niet eens een eigen methode heeft. Die gaat dus echt supergoed, zo tevreden zijn ze over d'r.

Met mijn klassen ga ik ook lekker. 2 athenaeum en 2 havo en gemiddelde scores even hoog en hoger als van de begeleidende docenten. Laatst lessen gehad over 'hoe pak je dat nu aan, zo'n schrijfopdracht' en bij elke leestekst in het boek kijken we nu naar manieren om die teksten aan te pakken. Er zijn zo veel enorm waardeloze ervaren docenten. De Minor afvallen vind ik dus riskant.

Ergens is de korte duur misschien ook wel de kracht van de Minor. Je leert niet alles, maar je kan ook niet in een soort 'mal' gegoten worden. Er is veel ruimte om lekker jezelf te blijven, juist door die korte duur. Bij vele vers afgestuurde hbo-docenten (collegae en ervaringen uit mijn eigen middelbare schooltijd) heb ik het idee dat ze heel erg in het 'jij-moet-het-zo-en-zo-doen-want-dat-is-volgens-school-en-literatuur-verantwoord hokje zitten.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_159232766
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 17:01 schreef Janneke141 het volgende:
Pff, hier maar eens mijn licht opsteken voor een wellicht een leuke tip.

Mijn examenklassen zijn echt niet meer vooruit te branden. Effectief gezien is het nog een week of 8 voordat de examens beginnen, en ze staan er echt niet allemaal zo florissant voor dat ze achterover kunnen gaan leunen. En de meesten weten dat ook wel, maar blijven toch vaak hangen in "geen zin, doe het later wel, dit snap ik wel" om daarna op de toets onderuit te gaan.

Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik had eigenlijk gehoopt dat een paar lage(re) cijfers het licht wel zou doen ontbranden, maar dat valt nogal tegen. En de tijd is nog maar zo kort... hoe is jullie ervaring hiermee en hoe ga je daarmee om?
Als je puf hebt:

-Een proefexamen laten maken
-Een analyse (door jou voorgekauwd dus alleen een tabel invullen) laten doen (analyse op welke vraag bij welk onderdeel/welke eindterm hoort en dan hoeveel % van de punten gehaald)
-Twee sterke punten laten noteren
-Twee zwakke punten laten noteren
-voornemen laten noteren: sterke punten nog meer verbeteren om te compenseren voor zwaktes of werken aan de zwaktes (is dat nog haalbaar)

Daarna een aftekenlijst geven, moeten bijv. Tien opdrachten laten aftekenen.

Keuze uit opdrachten bij verschillende eindtermen/competenties (kan een selectie examenvragen zijn of aparte oefeningen, kan individueel of in duo/groepjes). Handig isnals er volledige instructies zijnnzodat alles zelfstandig kan.

Eventueel een remedial groepje dat heel zwak is dat bij de docent gaat zitten, of een thema.in het docentgroepje per les.

Afronden met een eindmeting en analyse: is er vooruitgang.

Wel veel.werk, ik neem.me.elk jaar voor het in de zomer goed uit te werken...
Kwak
pi_159234074
Ik zit inmiddels ook in een frappante situatie waarmee ik me niet zo goed raad weet. Enigszins herleidbaar, dus in een spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2016 20:39:12 ]
pi_159236290
Heb sinds kort een mobiel met 4g en dus nu in de whatsapp groep van mijn mentorgroep.
Maar ik heb het vermoeden dat een of andere flapdrol mij gewoon zit te stalken.

Al aantal keren gebeld met nummer onbekend (tegen eind van de pauze of eind lesuur). Maar laatst een keer om 23:30, en toen kreeg ik het deuntje van Pieter Post te horen. Vandaag ook weer een of ander vaag muziekje. Geen stem, niets.

Nummer is vrij nieuw, slechts een paar kennissen weten het en dus de mentorlln vanwege de whatsapp groep.

Hoe aan te pakken?

Via de provider kan je bij 3x in korte tijd de provider een waarschuwing naar de persoon laten sturen. Terugbellen kan niet want nr is onbekend.
bespreken tijdens mentoruur? Want dit is niet cool.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 19 januari 2016 @ 19:30:53 #93
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159236369
En daarom neem ik nooit met mijn eigen nummer contact op met leerlingen. Nog niet misschien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159236495
ik heb geen zin om sims te moeten gaan verwisselen.
En laatst werden een paar leerlingen uitgescholden in de whatsapp groep. schijnen nu meerdere groepen te zijn. Heb maar 1 mobiel waar dat mee kan.

Heb het ook altijd afgehouden. Maar andere docenten hebben het wel succesvol.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 19 januari 2016 @ 19:42:34 #95
335643 faptist
Maakt fouten
pi_159236648
Waarom zit je in een whatsapp groep met je mentorklas?
Ik had het vroeger ook. Daar niet van, maar op deze school mag het niet en daar heb ik me maar netjes aan gehouden.

Wat je zou kunnen doen; bespreken.
Uit de groep stappen. Aangeven dat je bereikbaar blijft op het nummer, maar alleen tijdens schooluren en tussen (vb) 19:00 en 21:00.
Vertellen dat het echt is voor leerlingen die jouw hulp nodig hebben /vastlopen / wat jouw doel dan ook is.


Ik heb een andere vraag.
Wij hebben te maken met een klas die veel docenten als zwaar ervaren. Sommige docenten hebben zelfs aangegeven om ontslag te willen nemen.
Het probleem is dat er een aantal leerlingen zijn die gewoon zeggen wat ze denken. De filter van 'kan dit?' Lijken ze niet te hebben.
Gesprek met docent, gesprek met mentor, gesprek met mentor en docent, strafwerk, intern schorsen zijn al aan de hand geweest, maar wat nu?
Mijn collega's willen dus overgaan op schorsen, maar zelf vind ik dat echt te ver gaan (ik heb ook geen moeite met de klas).

Vraag; bestaat er iets als een communicatie docent? Uit de theater wereld ofzo die op een ludieke manier kan uitleggen dat niet elk taalgebruik kan? Dat je beter kunt nadenken over hóe je iets zegt enzo?

*hoopvol*
pi_159236680
Ik zou het nog even aankijken, merry. Zoiets gaat waarschijnlijk vanzelf wel over, als de lol eraf is. Als het niet overgaat, zou ik inderdaad tijdens een mentorles of een gewone les iets erover zeggen. Door bijvoorbeeld zo'n deuntje van Pieter Post ineens door het lokaal te laten klinken en er een grapje over te maken, dat je sinds kort dat deuntje maar niet uit je hoofd krijgt en hoe irritant dat is.
Vaak is een signaal in het algemeen, om te laten blijken dat je wel door hebt wat er aan de hand is, wel weer genoeg.

En inderdaad uit de groep gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_159236856
ik zit alleen in de groep voor als lln zich niet naar elkaar gedragen. en hooguit om iets belangrijks voor mentorles of zo te laten weten.

Op zich kunnen de huidige beheerders (lln) het wel aan. Ik kijk het nog even aan en anders stap ik er uit en laat weten dat dit een prive nr is en alleen voor noodgevallen.

bedankt voor de suggesties.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_159236860
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 19:42 schreef faptist het volgende:
Waarom zit je in een whatsapp groep met je mentorklas?
Ik had het vroeger ook. Daar niet van, maar op deze school mag het niet en daar heb ik me maar netjes aan gehouden.

Wat je zou kunnen doen; bespreken.
Uit de groep stappen. Aangeven dat je bereikbaar blijft op het nummer, maar alleen tijdens schooluren en tussen (vb) 19:00 en 21:00.
Vertellen dat het echt is voor leerlingen die jouw hulp nodig hebben /vastlopen / wat jouw doel dan ook is.

Ik heb een andere vraag.
Wij hebben te maken met een klas die veel docenten als zwaar ervaren. Sommige docenten hebben zelfs aangegeven om ontslag te willen nemen.
Het probleem is dat er een aantal leerlingen zijn die gewoon zeggen wat ze denken. De filter van 'kan dit?' Lijken ze niet te hebben.
Gesprek met docent, gesprek met mentor, gesprek met mentor en docent, strafwerk, intern schorsen zijn al aan de hand geweest, maar wat nu?
Mijn collega's willen dus overgaan op schorsen, maar zelf vind ik dat echt te ver gaan (ik heb ook geen moeite met de klas).

Vraag; bestaat er iets als een communicatie docent? Uit de theater wereld ofzo die op een ludieke manier kan uitleggen dat niet elk taalgebruik kan? Dat je beter kunt nadenken over hóe je iets zegt enzo?

*hoopvol*
Achja, er zijn vast wel van dat soort docenten of instanties te vinden. Ik heb wel een goede indruk hiervan: http://www.rotsenwater.nl(...)at-is-rots-en-water/

Maar als ik het zo lees, lijkt me dat het docententeam onder begeleiding van de mentor en een afdelingsleider dit moeten kunnen oplossen. Samen met het hele docententeam zeer duidelijke afspraken maken over wat voor taalgebruik je niet meer zult accepteren. Ook met elkaar afspreken wat de maatregel is die wordt genomen als er tijdens een les toch zoiets wordt gezegd. Daar zal iedereen zeer consequent naar moeten gaan handelen. De schoolleiding moet hier ook bij betrokken worden en misschien wel het allerbelangrijkst: de ouders.

Volgens mij moet je een avond organiseren waarvoor je alle ouders uitnodigt. De ouders moeten precies weten wat leerlingen dan allemaal zeggen in de klas. De school legt uit waarom ze dat als een probleem ervaart. Ouders moeten ook goed weten welke maatregelen er genomen zullen worden tegen de leerlingen die dit blijven doen. En de ouders moeten te horen krijgen dat er een soort zero-tolerance beleid zal zijn. De school verwacht daarbij steun van de ouders. En dat betekent dus dat ouders dit thuis ook met het kind bespreken, dat mag de school ook van de ouders verwachten. Dus eigenlijk een zeer nauwe samenwerking tussen alle opvoeders die bij deze kinderen betrokken zijn. Ouders die niet naar zo'n avond komen, moeten persoonlijk door de afdelingsleider of beter nog: de rector gebeld worden om te vragen waarom ze er niet waren. Zeker als het om ouders gaat van leerlingen die de problemen veroorzaken.

Je kunt natuurlijk sowieso overwegen om dit niet zozeer voor de hele klas te doen maar alleen voor het groepje leerlingen die dit gedrag vertoont.

Dus enerzijds een zeer duidelijk en consequent beleid voeren en anderzijds de klas positief gaan stimuleren. Dus iets leuks met ze gaan doen, veel complimenten geven als een les goed gaat en ze leuk met elkaar omgaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Franny_G op 19-01-2016 19:59:05 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 19 januari 2016 @ 19:57:29 #99
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159237025
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 19:50 schreef merry77 het volgende:
ik zit alleen in de groep voor als lln zich niet naar elkaar gedragen.
Sinds wanneer is dat de taak van de school!?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 19 januari 2016 @ 19:57:59 #100
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159237041
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 17:34 schreef kwakz0r het volgende:
Als je puf hebt:
Dank je voor je antwoord. Ik denk erover na.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')