Heu! Ik neem aan dat de OP een warmlopertje is? Ben benieuwd naar een diepgaande post.quote:
Deze wilde ik net posten. Leuk om te zien dat iemand anders daar ook gelijk aan moet denken.quote:Op maandag 28 december 2015 10:34 schreef SpecialK het volgende:
De VS specifiek
FPP en een alternatief
Het doel van het topic is vooral discussie en geen hoorcollege, maar het ligt wel in de planning om wat dieper in te gaan op een aantal landen, en ook bijvoorbeeld op the Alternative vote (zie de filmpjes al hierboven - mooi!) en STV.quote:Op maandag 28 december 2015 10:35 schreef Bowero het volgende:
[..]
Heu! Ik neem aan dat de OP een warmlopertje is? Ben benieuwd naar een diepgaande post.
Ik blijf zeker meelezen.quote:Op maandag 28 december 2015 10:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het doel van het topic is vooral discussie en geen hoorcollege, maar het ligt wel in de planning om wat dieper in te gaan op een aantal landen, en ook bijvoorbeeld op the Alternative vote (zie de filmpjes al hierboven - mooi!) en STV.
Niet alleen dat, maar het beste stemsysteem (op zich) is niet voldoende. Er zijn mensen die niet in het algemeen belang geloven. Zij menen daarom dat iedereen alleen denkt aan zijn eigenbelang als hij gaat stemmen. Daarom heeft hij weinig behoefte aan inzicht in de consequenties van zijn wensen / keuzes voor anderen. Zo begin je al met een strijdmodel, en deze strijd garandeert dat ieder systeem bespeeld wordt. Zodat het systeem nooit werkt, zoals het er op papier uitziet. Dat is gelijk de hoofdreden waarom het systeem niet functioneert, welk systeem het ook is.quote:Op maandag 28 december 2015 10:01 schreef Janneke141 het volgende:
Daarna ontstaat er in dit topic natuurlijk een prachtige discussie over wat nu het beste systeem zou moeten zijn. Houd daarbij in gedachten dat ieder systeem rare uitkomsten en voor- en nadelen kent, en dat we zijn opgegroeid in een systeem dat we heel erg goed kennen, maar niet noodzakelijk het beste is.
Laten we de discussie bij kiesstelsels houden, dat is wel zo overzichtelijk.quote:Op maandag 28 december 2015 11:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar het beste stemsysteem (op zich) is niet voldoende. Er zijn mensen die niet in het algemeen belang geloven. Zij menen daarom dat iedereen alleen denkt aan zijn eigenbelang als hij gaat stemmen. Daarom heeft hij weinig behoefte aan inzicht in de consequenties van zijn wensen / keuzes voor anderen. Zo begin je al met een strijdmodel, en deze strijd garandeert dat ieder systeem bespeeld wordt. Zodat het systeem nooit werkt, zoals het er op papier uitziet. Dat is gelijk de hoofdreden waarom het systeem niet functioneert, welk systeem het ook is.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | partij A partij B partij C stemmen 6500 3800 2300 deler quotiënt zetel quotiënt zetel quotiënt zetel 1 6500 (1) 3800 (2) 2300 (4) 2 3250 (3) 1900 (6) 1150 (10) 3 2167 (5) 1267 (9) 767 (15) 4 1625 (7) 950 (12) 575 (21) 5 1300 (8) 760 (16) 460 6 1083 (11) 633 (19) 7 929 (13) 543 (22) 8 813 (14) 475 (25) 9 722 (17) 422 10 650 (18) 11 591 (20) 12 542 (23) 13 500 (24) 14 464 |
Neem het voorbeeld uit het OP, waar kinderen kiezen voor Z,C, of S. Stel dat twee kinderen van de dokter niet in het zwembad mogen zwemmen (iets met chloor en neus, keel of oren). Dus als de keuze valt op Z dan kunnen zij niet mee. Drie van hun vriendjes veranderen daarom hun stem van Z naar S, ten minste als ze dat van te voren weten. En wat moet je als Juf? Optie Z schrappen?quote:Op maandag 28 december 2015 13:05 schreef Reya het volgende:
[..]
Laten we de discussie bij kiesstelsels houden, dat is wel zo overzichtelijk.
Informatievoorziening is bij verkiezingen altijd een lastig punt (maar wel een andere discussie). Je eerste post was een beetje een syntercell-post, maar het voorbeeld wat je hier geeft is wel interessant inderdaad. Als er drie kinderen niet kunnen zwemmen en een paar andere veranderen daardoor hun stem, en dat is vooraf bekend, dan verandert het niet zoveel; het blijft afhankelijk van het gekozen stemmechanisme wat er wordt gekozen. En als er 3 kinderen niet kunnen zwemmen, maar die andere 97 allemaal als eerste keuze het zwembad hebben, kun je eigenlijk niemand kwalijk nemen dat er toch gezwommen gaat worden. Hoe lullig het ook is voor die 3.quote:Op maandag 28 december 2015 14:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Neem het voorbeeld uit het OP, waar kinderen kiezen voor Z,C, of S. Stel dat twee kinderen van de dokter niet in het zwembad mogen zwemmen (iets met chloor en neus, keel of oren). Dus als de keuze valt op Z dan kunnen zij niet mee. Drie van hun vriendjes veranderen daarom hun stem van Z naar S, ten minste als ze dat van te voren weten. En wat moet je als Juf? Optie Z schrappen?
Ik heb het gevoel dat er in Nederland behoefte is aan een beter verloop van het democratische proces. Ik denk dat vooral dit de relevantie is van het topic (daarmee leg ik er misschien teveel in). Maar als dat wel zo is, dan is mijn punt dat vooral het publieke debat niet goed functioneert (= de informatievoorziening), en dat los je niet op met meer keuze mogelijkheden of alternatieve stemsystemen.quote:Op maandag 28 december 2015 14:25 schreef Janneke141 het volgende:
De kernvraag van dit topic (waar vermoedelijk geen eenduidig antwoord op mogelijk is) is, welk systeem de ongewenste effecten van allerlei omstandigheden het meest onschadelijk maakt. Een soort grootste gemene deler die voor iedereen enig resultaat oplevert, zeg maar.
Mja, dat punt moet je dan, zoals Reya al aangaf, maar maken in een ander topic. Dit is bedoeld voor de technische kant van het verhaal.quote:Op maandag 28 december 2015 14:50 schreef deelnemer het volgende:
Maar als dat wel zo is, dan is mijn punt dat vooral het publieke debat niet goed functioneert (= de informatievoorziening), en dat los je niet op met meer keuze mogelijkheden of alternatieve stemsystemen.
Niet fout. Gezien vanuit het standpunt dat de kandidaat een meerderheid van de stemmen dient te halen is er prima democratisch gehandeld. Je kunt je afvragen of het eerlijk is dat de 20% die op de FN heeft gestemd geen enkele vertegenwoordiging krijgen, maar zo is de situatie voor PS en LR ook altijd geweest in Frankrijk.quote:Op maandag 28 december 2015 16:10 schreef Tchock het volgende:
Goed topic, interessant onderwerp. Wat vinden jullie - democratisch gezien, dus even los van de inoud - van de handelswijze van de Franse partijen die opriepen op een ander te stemmen om Front National te blokkeren bij de tweede stemronde, twee weken terug bij de regionale verkiezingen?
Ik ben het op zich wel met je eens. Maar op een of andere manier voelt het democratisch vreemd om op een partij te stemmen wiens standpunten je niet aanhangt om een andere te blokkeren. Een partij die oproept op een andere partij te stemmen is natuurlijk ook vrij uniek.quote:Op maandag 28 december 2015 16:33 schreef Euribob het volgende:
[..]
Niet fout. Gezien vanuit het standpunt dat de kandidaat een meerderheid van de stemmen dient te halen is er prima democratisch gehandeld. Je kunt je afvragen of het eerlijk is dat de 20% die op de FN heeft gestemd geen enkele vertegenwoordiging krijgen, maar zo is de situatie voor PS en LR ook altijd geweest in Frankrijk.
De positie van Le Pen leek sowieso al veel meer dan deze was. Ze stond inderdaad op grote winst in de voorronde, maar daarvoor was het opkomstpercentage ook een stuk lager dan voor de "echte" verkiezingen. Tijdens laatstgenoemden gingen er veel meer mensen stemmen (ook om te voorkomen dat de FN zou winnen, heel democratisch imo) waardoor de FN een landelijk gemiddelde haalde van 20% (ver onder PS en LR). In dat licht bekeken is het helemaal niet raar dat de FN geen enkele regio gewonnen heeft. Het zou pas ondemocratisch worden als de FN ondanks de minderheidssteun onder de bevolking tóch een regio zou winnen.
Iedere verkiezingen met meer dan twee kandidaten brengen een of andere vorm van tactisch stemmen met zich mee. Wat er in Frankrijk gebeurde valt daar ook onder, alleen is het inderdaad opvallend dat partij A oproept om op partij B te stemmen zodat partij C buitenspel blijft.quote:Op maandag 28 december 2015 16:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben het op zich wel met je eens. Maar op een of andere manier voelt het democratisch vreemd om op een partij te stemmen wiens standpunten je niet aanhangt om een andere te blokkeren. Een partij die oproept op een andere partij te stemmen is natuurlijk ook vrij uniek.
Anderzijds is democratie natuurlijk net zo goed het recht om op welke grond dan ook op welke partij te stemmen die je wil - ook als dat niet-inhoudelijk is.
Hoe zie je het dan voor je als een partij zeer veel voor- en tegenstemmen krijgt en een andere partij alleen een kleine hoeveelheid voor-stemmen?quote:Op maandag 28 december 2015 16:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Iedere verkiezingen met meer dan twee kandidaten brengen een of andere vorm van tactisch stemmen met zich mee. Wat er in Frankrijk gebeurde valt daar ook onder, alleen is het inderdaad opvallend dat partij A oproept om op partij B te stemmen zodat partij C buitenspel blijft.
Het ging trouwens nog een stap verder, aangezien de sociaaldemocraten zich in twee regio's zelfs geheel terugtrokken om de liberalen aan een meerderheid te helpen.
Het roept de vraag op, of het een goed idee zou zijn om behalve een voor-stem ook een tegenstem in te dienen. Het is een soort populistencorrectie, omdat dergelijke partijen vaak voor- en tegenstanders hebben en maar weinig mensen in de categorie 'maakt me niet uit'. Hoewel de kans ook wel aanwezig is dat het ten koste gaat van een partij zoals de SGP.
Ach, strategisch stemmen is van alle tijden. Dat is iets wat je vrij sterk terugziet bij districtenstelsels (feitelijk vooral tégen de ander stemmen, is ook één van de redenen waarom je in dergelijke landen vaak ziet dat de tegenstander negatief wordt afgeschilderd). Je zag het de laatste twee TK-verkiezingen echter in Nederland ook gebeuren met de PvdA en de VVD.quote:Op maandag 28 december 2015 16:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben het op zich wel met je eens. Maar op een of andere manier voelt het democratisch vreemd om op een partij te stemmen wiens standpunten je niet aanhangt om een andere te blokkeren. Een partij die oproept op een andere partij te stemmen is natuurlijk ook vrij uniek.
Anderzijds is democratie natuurlijk net zo goed het recht om op welke grond dan ook op welke partij te stemmen die je wil - ook als dat niet-inhoudelijk is.
Het is maar een proefballonnetjequote:Op maandag 28 december 2015 16:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoe zie je het dan voor je als een partij zeer veel voor- en tegenstemmen krijgt en een andere partij alleen een kleine hoeveelheid voor-stemmen?
Ik zie het dan vooral gebeuren dat de overall meest gehate partij (in ons stelsel de PVV) van iedereen tegenstemmen krijgt. Dan zou de situatie na de verkiezingen zomaar kunnen zijn dat de PVV de kiesdeler niet eens meer haalt. Ik denk dat je het aantal tegenstemmen dan beter relatief kunt bekijken:quote:Op maandag 28 december 2015 16:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is maar een proefballonnetje
Je zou je kunnen voorstellen dat je telkens 2 tegenstemmen laat wegvallen tegen een voorstem. Daarna baseer je je kiesdeler op het positieve saldo. Mijn keuze zou het trouwens niet zijn, want het is er wel heel erg op gericht om bepaalde groepen buiten de deur te houden. Het levert denk ik erg veel middle of the road politici op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |