Heu! Ik neem aan dat de OP een warmlopertje is? Ben benieuwd naar een diepgaande post.quote:
Deze wilde ik net posten. Leuk om te zien dat iemand anders daar ook gelijk aan moet denken.quote:Op maandag 28 december 2015 10:34 schreef SpecialK het volgende:
De VS specifiek
FPP en een alternatief
Het doel van het topic is vooral discussie en geen hoorcollege, maar het ligt wel in de planning om wat dieper in te gaan op een aantal landen, en ook bijvoorbeeld op the Alternative vote (zie de filmpjes al hierboven - mooi!) en STV.quote:Op maandag 28 december 2015 10:35 schreef Bowero het volgende:
[..]
Heu! Ik neem aan dat de OP een warmlopertje is? Ben benieuwd naar een diepgaande post.
Ik blijf zeker meelezen.quote:Op maandag 28 december 2015 10:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het doel van het topic is vooral discussie en geen hoorcollege, maar het ligt wel in de planning om wat dieper in te gaan op een aantal landen, en ook bijvoorbeeld op the Alternative vote (zie de filmpjes al hierboven - mooi!) en STV.
Niet alleen dat, maar het beste stemsysteem (op zich) is niet voldoende. Er zijn mensen die niet in het algemeen belang geloven. Zij menen daarom dat iedereen alleen denkt aan zijn eigenbelang als hij gaat stemmen. Daarom heeft hij weinig behoefte aan inzicht in de consequenties van zijn wensen / keuzes voor anderen. Zo begin je al met een strijdmodel, en deze strijd garandeert dat ieder systeem bespeeld wordt. Zodat het systeem nooit werkt, zoals het er op papier uitziet. Dat is gelijk de hoofdreden waarom het systeem niet functioneert, welk systeem het ook is.quote:Op maandag 28 december 2015 10:01 schreef Janneke141 het volgende:
Daarna ontstaat er in dit topic natuurlijk een prachtige discussie over wat nu het beste systeem zou moeten zijn. Houd daarbij in gedachten dat ieder systeem rare uitkomsten en voor- en nadelen kent, en dat we zijn opgegroeid in een systeem dat we heel erg goed kennen, maar niet noodzakelijk het beste is.
Laten we de discussie bij kiesstelsels houden, dat is wel zo overzichtelijk.quote:Op maandag 28 december 2015 11:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar het beste stemsysteem (op zich) is niet voldoende. Er zijn mensen die niet in het algemeen belang geloven. Zij menen daarom dat iedereen alleen denkt aan zijn eigenbelang als hij gaat stemmen. Daarom heeft hij weinig behoefte aan inzicht in de consequenties van zijn wensen / keuzes voor anderen. Zo begin je al met een strijdmodel, en deze strijd garandeert dat ieder systeem bespeeld wordt. Zodat het systeem nooit werkt, zoals het er op papier uitziet. Dat is gelijk de hoofdreden waarom het systeem niet functioneert, welk systeem het ook is.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | partij A partij B partij C stemmen 6500 3800 2300 deler quotiënt zetel quotiënt zetel quotiënt zetel 1 6500 (1) 3800 (2) 2300 (4) 2 3250 (3) 1900 (6) 1150 (10) 3 2167 (5) 1267 (9) 767 (15) 4 1625 (7) 950 (12) 575 (21) 5 1300 (8) 760 (16) 460 6 1083 (11) 633 (19) 7 929 (13) 543 (22) 8 813 (14) 475 (25) 9 722 (17) 422 10 650 (18) 11 591 (20) 12 542 (23) 13 500 (24) 14 464 |
Neem het voorbeeld uit het OP, waar kinderen kiezen voor Z,C, of S. Stel dat twee kinderen van de dokter niet in het zwembad mogen zwemmen (iets met chloor en neus, keel of oren). Dus als de keuze valt op Z dan kunnen zij niet mee. Drie van hun vriendjes veranderen daarom hun stem van Z naar S, ten minste als ze dat van te voren weten. En wat moet je als Juf? Optie Z schrappen?quote:Op maandag 28 december 2015 13:05 schreef Reya het volgende:
[..]
Laten we de discussie bij kiesstelsels houden, dat is wel zo overzichtelijk.
Informatievoorziening is bij verkiezingen altijd een lastig punt (maar wel een andere discussie). Je eerste post was een beetje een syntercell-post, maar het voorbeeld wat je hier geeft is wel interessant inderdaad. Als er drie kinderen niet kunnen zwemmen en een paar andere veranderen daardoor hun stem, en dat is vooraf bekend, dan verandert het niet zoveel; het blijft afhankelijk van het gekozen stemmechanisme wat er wordt gekozen. En als er 3 kinderen niet kunnen zwemmen, maar die andere 97 allemaal als eerste keuze het zwembad hebben, kun je eigenlijk niemand kwalijk nemen dat er toch gezwommen gaat worden. Hoe lullig het ook is voor die 3.quote:Op maandag 28 december 2015 14:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Neem het voorbeeld uit het OP, waar kinderen kiezen voor Z,C, of S. Stel dat twee kinderen van de dokter niet in het zwembad mogen zwemmen (iets met chloor en neus, keel of oren). Dus als de keuze valt op Z dan kunnen zij niet mee. Drie van hun vriendjes veranderen daarom hun stem van Z naar S, ten minste als ze dat van te voren weten. En wat moet je als Juf? Optie Z schrappen?
Ik heb het gevoel dat er in Nederland behoefte is aan een beter verloop van het democratische proces. Ik denk dat vooral dit de relevantie is van het topic (daarmee leg ik er misschien teveel in). Maar als dat wel zo is, dan is mijn punt dat vooral het publieke debat niet goed functioneert (= de informatievoorziening), en dat los je niet op met meer keuze mogelijkheden of alternatieve stemsystemen.quote:Op maandag 28 december 2015 14:25 schreef Janneke141 het volgende:
De kernvraag van dit topic (waar vermoedelijk geen eenduidig antwoord op mogelijk is) is, welk systeem de ongewenste effecten van allerlei omstandigheden het meest onschadelijk maakt. Een soort grootste gemene deler die voor iedereen enig resultaat oplevert, zeg maar.
Mja, dat punt moet je dan, zoals Reya al aangaf, maar maken in een ander topic. Dit is bedoeld voor de technische kant van het verhaal.quote:Op maandag 28 december 2015 14:50 schreef deelnemer het volgende:
Maar als dat wel zo is, dan is mijn punt dat vooral het publieke debat niet goed functioneert (= de informatievoorziening), en dat los je niet op met meer keuze mogelijkheden of alternatieve stemsystemen.
Niet fout. Gezien vanuit het standpunt dat de kandidaat een meerderheid van de stemmen dient te halen is er prima democratisch gehandeld. Je kunt je afvragen of het eerlijk is dat de 20% die op de FN heeft gestemd geen enkele vertegenwoordiging krijgen, maar zo is de situatie voor PS en LR ook altijd geweest in Frankrijk.quote:Op maandag 28 december 2015 16:10 schreef Tchock het volgende:
Goed topic, interessant onderwerp. Wat vinden jullie - democratisch gezien, dus even los van de inoud - van de handelswijze van de Franse partijen die opriepen op een ander te stemmen om Front National te blokkeren bij de tweede stemronde, twee weken terug bij de regionale verkiezingen?
Ik ben het op zich wel met je eens. Maar op een of andere manier voelt het democratisch vreemd om op een partij te stemmen wiens standpunten je niet aanhangt om een andere te blokkeren. Een partij die oproept op een andere partij te stemmen is natuurlijk ook vrij uniek.quote:Op maandag 28 december 2015 16:33 schreef Euribob het volgende:
[..]
Niet fout. Gezien vanuit het standpunt dat de kandidaat een meerderheid van de stemmen dient te halen is er prima democratisch gehandeld. Je kunt je afvragen of het eerlijk is dat de 20% die op de FN heeft gestemd geen enkele vertegenwoordiging krijgen, maar zo is de situatie voor PS en LR ook altijd geweest in Frankrijk.
De positie van Le Pen leek sowieso al veel meer dan deze was. Ze stond inderdaad op grote winst in de voorronde, maar daarvoor was het opkomstpercentage ook een stuk lager dan voor de "echte" verkiezingen. Tijdens laatstgenoemden gingen er veel meer mensen stemmen (ook om te voorkomen dat de FN zou winnen, heel democratisch imo) waardoor de FN een landelijk gemiddelde haalde van 20% (ver onder PS en LR). In dat licht bekeken is het helemaal niet raar dat de FN geen enkele regio gewonnen heeft. Het zou pas ondemocratisch worden als de FN ondanks de minderheidssteun onder de bevolking tóch een regio zou winnen.
Iedere verkiezingen met meer dan twee kandidaten brengen een of andere vorm van tactisch stemmen met zich mee. Wat er in Frankrijk gebeurde valt daar ook onder, alleen is het inderdaad opvallend dat partij A oproept om op partij B te stemmen zodat partij C buitenspel blijft.quote:Op maandag 28 december 2015 16:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben het op zich wel met je eens. Maar op een of andere manier voelt het democratisch vreemd om op een partij te stemmen wiens standpunten je niet aanhangt om een andere te blokkeren. Een partij die oproept op een andere partij te stemmen is natuurlijk ook vrij uniek.
Anderzijds is democratie natuurlijk net zo goed het recht om op welke grond dan ook op welke partij te stemmen die je wil - ook als dat niet-inhoudelijk is.
Hoe zie je het dan voor je als een partij zeer veel voor- en tegenstemmen krijgt en een andere partij alleen een kleine hoeveelheid voor-stemmen?quote:Op maandag 28 december 2015 16:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Iedere verkiezingen met meer dan twee kandidaten brengen een of andere vorm van tactisch stemmen met zich mee. Wat er in Frankrijk gebeurde valt daar ook onder, alleen is het inderdaad opvallend dat partij A oproept om op partij B te stemmen zodat partij C buitenspel blijft.
Het ging trouwens nog een stap verder, aangezien de sociaaldemocraten zich in twee regio's zelfs geheel terugtrokken om de liberalen aan een meerderheid te helpen.
Het roept de vraag op, of het een goed idee zou zijn om behalve een voor-stem ook een tegenstem in te dienen. Het is een soort populistencorrectie, omdat dergelijke partijen vaak voor- en tegenstanders hebben en maar weinig mensen in de categorie 'maakt me niet uit'. Hoewel de kans ook wel aanwezig is dat het ten koste gaat van een partij zoals de SGP.
Ach, strategisch stemmen is van alle tijden. Dat is iets wat je vrij sterk terugziet bij districtenstelsels (feitelijk vooral tégen de ander stemmen, is ook één van de redenen waarom je in dergelijke landen vaak ziet dat de tegenstander negatief wordt afgeschilderd). Je zag het de laatste twee TK-verkiezingen echter in Nederland ook gebeuren met de PvdA en de VVD.quote:Op maandag 28 december 2015 16:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben het op zich wel met je eens. Maar op een of andere manier voelt het democratisch vreemd om op een partij te stemmen wiens standpunten je niet aanhangt om een andere te blokkeren. Een partij die oproept op een andere partij te stemmen is natuurlijk ook vrij uniek.
Anderzijds is democratie natuurlijk net zo goed het recht om op welke grond dan ook op welke partij te stemmen die je wil - ook als dat niet-inhoudelijk is.
Het is maar een proefballonnetjequote:Op maandag 28 december 2015 16:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoe zie je het dan voor je als een partij zeer veel voor- en tegenstemmen krijgt en een andere partij alleen een kleine hoeveelheid voor-stemmen?
Ik zie het dan vooral gebeuren dat de overall meest gehate partij (in ons stelsel de PVV) van iedereen tegenstemmen krijgt. Dan zou de situatie na de verkiezingen zomaar kunnen zijn dat de PVV de kiesdeler niet eens meer haalt. Ik denk dat je het aantal tegenstemmen dan beter relatief kunt bekijken:quote:Op maandag 28 december 2015 16:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is maar een proefballonnetje
Je zou je kunnen voorstellen dat je telkens 2 tegenstemmen laat wegvallen tegen een voorstem. Daarna baseer je je kiesdeler op het positieve saldo. Mijn keuze zou het trouwens niet zijn, want het is er wel heel erg op gericht om bepaalde groepen buiten de deur te houden. Het levert denk ik erg veel middle of the road politici op.
De eerste vraag is uberhaupt of we dat wel willen. Lijkt mij.quote:Op maandag 28 december 2015 14:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De kernvraag van dit topic (waar vermoedelijk geen eenduidig antwoord op mogelijk is) is, welk systeem de ongewenste effecten van allerlei omstandigheden het meest onschadelijk maakt. Een soort grootste gemene deler die voor iedereen enig resultaat oplevert, zeg maar.
Verklaar je nader.quote:Op maandag 28 december 2015 17:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De eerste vraag is uberhaupt of we dat wel willen. Lijkt mij.
Je ziet het wel een beetje bij de meeste coalitiesystemen, een klein beetje resultaat voor iedereen betekent een netto resultaat van niets. Te veel compromissen zorgen voor onbestuurbaarheid. Daarom mijn vraag, moeten we dat willen?quote:
Wat de ideale uitkomst is van een verkiezing, is een zeer open vraag. Wat negatieve effecten zijn, heb ik (bewust) niet beschreven (of nou ja; wat negatief is, is voor iedereen anders).quote:Op maandag 28 december 2015 17:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je ziet het wel een beetje bij de meeste coalitiesystemen, een klein beetje resultaat voor iedereen betekent een netto resultaat van niets. Te veel compromissen zorgen voor onbestuurbaarheid. Daarom mijn vraag, moeten we dat willen?
Prima, maar daar haakte ik gewoon even op in. Jij bent wel van mening dat men naar zoiets moet streven?quote:Op maandag 28 december 2015 17:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat ieder land zoekt naar een perfect systeem dat past bij de staat en de bevolking, en ik denk dat ieder individu wel een idee heeft over wat hij/zij zelf het meest ideale systeem vindt. Daarvoor is dit topic.
Ik zie niet in waarom je het niet zou doen.quote:Op maandag 28 december 2015 17:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Prima, maar daar haakte ik gewoon even op in. Jij bent wel van mening dat men naar zoiets moet streven?
Dat is inherent aan het kiesstelsel. De eerste ronde is in Frankrijk vooral bedoeld om een eerste schifting te maken. Bij partijen die de tweede ronde niet gehaald hebben was het altijd al gebruikelijk om een stemadvies te geven. Dat een grote partij nu op grote schaal oproept op een andere grote partij te stemmen is wel nieuw.quote:Op maandag 28 december 2015 16:10 schreef Tchock het volgende:
Goed topic, interessant onderwerp. Wat vinden jullie - democratisch gezien, dus even los van de inoud - van de handelswijze van de Franse partijen die opriepen op een ander te stemmen om Front National te blokkeren bij de tweede stemronde, twee weken terug bij de regionale verkiezingen?
Single Transferable Vote heeft een dergelijk dempend effect. Als kandidaten genummerd moeten worden op voorkeur, zal je zien dat een beperkt aantal kiezers een 'extreme' kandidaat als eerste voorkeur opgeven. Veruit de meeste kiezers zullen deze kandidaat als laatste voorkeur opgeven (of überhaupt niet nummeren, als dat toegestaan is).quote:Op maandag 28 december 2015 16:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is maar een proefballonnetje
Je zou je kunnen voorstellen dat je telkens 2 tegenstemmen laat wegvallen tegen een voorstem. Daarna baseer je je kiesdeler op het positieve saldo. Mijn keuze zou het trouwens niet zijn, want het is er wel heel erg op gericht om bepaalde groepen buiten de deur te houden. Het levert denk ik erg veel middle of the road politici op.
Er speelt in de VS wel meer dan alleen de campagne-industrie:quote:Op maandag 28 december 2015 16:02 schreef Euribob het volgende:
Props voor dit topic, Janneke.![]()
De discussie van districten versus evenredige vertegenwoordiging is er mijn inziens (idealiter) een van persoonlijke vertegenwoordiging en duidelijkheid versus ideologische vertegenwoordiging en samenwerking. In een ideale wereld functioneren beide systemen perfect, in de praktijk hebben beide zo hun fouten.
Nog even los van de gigantische bedragen die er rondgaan in een politieke verkiezingsstrijd in de Verenigde Staten kun je jezelf afvragen in hoeverre een afgevaardigde zijn district nog vertegenwoordigt als er duizenden kilometers tussen hem en het district zitten. Ook zie je hardliners hardhandig besluitvorming blokkeren om zo hun eigen imago op te poetsen. De acties van de Amerikaanse senator Ted Cruz rondom de government shut-down zijn hier een mooi voorbeeld van. Het laat ook meteen goed zien hoe de persoonlijke vertegenwoordiging een gevaar kan zijn voor de duidelijkheid/stabiliteit die het districtenstelsel officieel met zich meebrengt. De voor stabiliteit benodigde partijdiscipline ontbreekt vaak, en de laatste tijd steeds vaker, bij de flanken van beide partijen. Hierdoor moet er alsnog actief onderhandeld worden met de tegenpartij voor zo'n beetje elke wet.
[..]
Het zijn volgens mij eerder de randvoorwaarden die bijdragen aan het al dan niet functioneren van het systeem. Zoals bijvoorbeeld de campagne-industrie in de Verenigde Staten.
Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat er niks verbeterd kan worden, of dat ik geen voorkeur heb voor een bepaald systeem. (persoonlijk zie ik het allerliefst een mengvorm van beide systemen)
Dat laat ik echter voor een andere keer, deze post is zo al lang genoeg.
tegenstem tegen een partij of persoon?quote:Op maandag 28 december 2015 16:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is maar een proefballonnetje
Je zou je kunnen voorstellen dat je telkens 2 tegenstemmen laat wegvallen tegen een voorstem. Daarna baseer je je kiesdeler op het positieve saldo. Mijn keuze zou het trouwens niet zijn, want het is er wel heel erg op gericht om bepaalde groepen buiten de deur te houden. Het levert denk ik erg veel middle of the road politici op.
Voor het aantal zetels maakt dat niet zoveel uit, vanwege de manier waarop de lijsten werken. Het kan verschil maken voor de voorkeursstemmen.quote:Op dinsdag 29 december 2015 10:12 schreef Re het volgende:
[..]
tegenstem tegen een partij of persoon?
Ik denk dat dat deels komt doordat de winnende lijsttrekker doorgaans premier wordt. Hierdoor is er zelfs in ons anderszins overwegend evenredige stelsel een zeker winner-takes-all-element ingeslopen. Volstrekt onwenselijk, maar helaas weinig aan te doen.quote:Op maandag 28 december 2015 16:44 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ach, strategisch stemmen is van alle tijden. Dat is iets wat je vrij sterk terugziet bij districtenstelsels (feitelijk vooral tégen de ander stemmen, is ook één van de redenen waarom je in dergelijke landen vaak ziet dat de tegenstander negatief wordt afgeschilderd). Je zag het de laatste twee TK-verkiezingen echter in Nederland ook gebeuren met de PvdA en de VVD.
Lijstverbindingen hebben voor het totaal aantal zetels voor de lijstverbinding altijd een neutraal of positief effect, en voor de partijen in de lijstverbinding geldt dat vrijwel altijd ook. In vrij uitzonderlijke gevallen kan het voor een afzonderlijke partij echter een zetel kosten, in vergelijking met de situatie dat er geen lijstverbinding was geweest, door de manier waarop zetels in de lijstverbinding worden verdeeld. Die zetel valt dan toe aan een van de andere partijen in de lijstverbinding.quote:Op maandag 28 december 2015 14:10 schreef Janneke141 het volgende:
U zal inmiddels bedacht hebben dat voor het bepalen van de restzetels de stemmen van lijstverbindingen bij elkaar worden opgeteld om opnieuw de hoogste quotiënten te bepalen. Omdat het systeem d'Hondt grotere partijen iets voortrekt, is een lijstverbinding altijd een goede optie om meer zetels te krijgen; het leidt in het slechte geval tot evenveel zetels, in het goede geval tot een meer, maar nooit tot minder. Wat wel kan gebeuren, is dat je een (rest)zetel kwijtraakt door een lijstverbinding van anderen, zoals bij de EP-verkiezingen van 2014 gebeurde met D66. Er wordt inmiddels gesproken over het afschaffen van de mogelijkheid van lijstverbindingen.
Daar twijfelde ik inderdaad even over. Maar bedankt.quote:Op dinsdag 29 december 2015 11:25 schreef freako het volgende:
[..]
Lijstverbindingen hebben voor het totaal aantal zetels voor de lijstverbinding altijd een neutraal of positief effect, en voor de partijen in de lijstverbinding geldt dat vrijwel altijd ook. In vrij uitzonderlijke gevallen kan het voor een afzonderlijke partij echter een zetel kosten, in vergelijking met de situatie dat er geen lijstverbinding was geweest, door de manier waarop zetels in de lijstverbinding worden verdeeld. Die zetel valt dan toe aan een van de andere partijen in de lijstverbinding.
Het wetsvoorstel is vorige week ingediend: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/34377_afschaffen_van_de
Het is vrij uitzonderlijk. Randvoorwaardelijk is dat één partij veel groter is dan de andere partij(en) in de lijstverbinding, en dat de lijstverbinding als geheel geen voordeel heeft opgeleverd. Omdat binnen de lijstverbinding restzetels in eerste instantie via grootste overschotten verdeeld worden, en pas daarna volgens D'Hondt/grootste gemiddelden, kan een restzetel die eigenlijk 'aan de grootste partij toebehoort' daardoor opeens aan een kleinere partij toevallen. Gemiddeld genomen is het echter voor elke partij voordelig om deel te nemen, ook voor de hele grote partijen.quote:Op dinsdag 29 december 2015 11:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar twijfelde ik inderdaad even over. Maar bedankt.
Ja, dat is waar. Ik was me gisteren natuurlijk een beetje aan het inlezen (of beter gezegd, kennis weer een beetje ophalen om geen foutjes te maken), en ik kwam tegen dat ze in België bij de federale en gewestelijke verkiezingen dit systeem gebruiken, maar bij de gemeenteraadsverkiezingen een kleine wijziging toepassen. Als ik het goed heb begrepen, slaan ze de deler één over. Leidt tot nog iets meer voordeel voor de grotere partijen ten opzichte van de kleine.quote:Op dinsdag 29 december 2015 11:42 schreef freako het volgende:
Maar goed, lijstverbindingen blijven een beetje gelul in de marge, net zoals dat geldt voor een andere systematiek voor restzetelverdelingen.
Ja, dat is het systeem-Imperiali, delen door 2 - 3 - 4 etc. Duitsland gebruikt op federaal niveau het systeem-Sainte-Laguë. Daar deel je door 1 - 3 - 5 - 7 etc, ipv door 1 - 2 - 3 - 4. Dat is juist voordeliger voor kleinere partijen. Noorwegen en Zweden doen net zoiets, maar daar delen ze door 1,4 - 2 - 3 - 5 - 7.quote:Op dinsdag 29 december 2015 11:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Ik was me gisteren natuurlijk een beetje aan het inlezen (of beter gezegd, kennis weer een beetje ophalen om geen foutjes te maken), en ik kwam tegen dat ze in België bij de federale en gewestelijke verkiezingen dit systeem gebruiken, maar bij de gemeenteraadsverkiezingen een kleine wijziging toepassen. Als ik het goed heb begrepen, slaan ze de deler één over. Leidt tot nog iets meer voordeel voor de grotere partijen ten opzichte van de kleine.
Wat een kolder zeg. Wat zegt de Kamer bezoeken over je stemgedrag? Waarom zou een arts of jurist een betere mening hebben dan een andere burger? Waarom neem je sowieso aan dat mensen die geen arts of jurist (ergo: hogeropgeleid) zijn, geen verstand van politieke onderwerpen hebben?quote:Op dinsdag 29 december 2015 12:25 schreef Drieklank het volgende:
De verborgen veronderstelling is dat er gekozen moet worden. Dat hoeft niet, want de kiesgerechtigde heeft daar een onbetrouwbare basis voor.
• Hoeveel kiesgerechtigden bezoeken weleens de Tweede Kamer? Weinig, mag ik veronderstellen.
• Hoeveel kiesgerechtigden vragen stukken op die in de Tweede Kamer worden besproken? Ook weinig, mag ik veronderstellen.
• Hoeveel kiesgerechtigden hebben aantoonbaar verstand van politieke onderwerpen, zoals artsen en juristen? Weinig, mag ik veronderstellen.
• Hoeveel kiesgerechtigden laten zich informeren door onvolledige, onbetrouwbare, eenzijdige, gekleurde, oppervlakkige bronnen, zoals nieuwspagina's, publieke omroepen en de stemwijzer? Veel, mag ik veronderstellen.
Mijn punt is gemaakt: afschaffen, dat kiezen. Ik word liever geregeerd door een wetenschappelijke elite dan door een spreekwoordelijke 17 miljoen burgers die menen het allemaal beter te weten dan de bondscoach.
En een wetenschappelijke elite zou deze positie niet voor eigen gewin gebruiken? Immers; macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut. Wie moet deze regeerders controleren?quote:Op dinsdag 29 december 2015 12:25 schreef Drieklank het volgende:
De verborgen veronderstelling is dat er gekozen moet worden. Dat hoeft niet, want de kiesgerechtigde heeft daar een onbetrouwbare basis voor.
• Hoeveel kiesgerechtigden bezoeken weleens de Tweede Kamer? Weinig, mag ik veronderstellen.
• Hoeveel kiesgerechtigden vragen stukken op die in de Tweede Kamer worden besproken? Ook weinig, mag ik veronderstellen.
• Hoeveel kiesgerechtigden hebben aantoonbaar verstand van politieke onderwerpen, zoals artsen en juristen? Weinig, mag ik veronderstellen.
• Hoeveel kiesgerechtigden laten zich informeren door onvolledige, onbetrouwbare, eenzijdige, gekleurde, oppervlakkige bronnen, zoals nieuwspagina's, publieke omroepen en de stemwijzer? Veel, mag ik veronderstellen.
Mijn punt is gemaakt: afschaffen, dat kiezen. Ik word liever geregeerd door een wetenschappelijke elite dan door een spreekwoordelijke 17 miljoen burgers die menen het allemaal beter te weten dan de bondscoach.
Sinds de Populisten en de Socialisten opkwamen in de V.S. lijkt het inderdaad wel alsof de Dems en de Reps het op een akkoordje hebben gegooid wat betreft maatregelen om kleine partijen de kop in te drukken.quote:Op dinsdag 29 december 2015 09:56 schreef freako het volgende:
[..]
Er speelt in de VS wel meer dan alleen de campagne-industrie:
• Wetgeving moet over 3 schijven (Huis, Senaat, President), elk met een eigen verkiezingscyclus en eigen kiesdistricten, en elk met de mogelijkheid om wetgeving te blokkeren.
• De kiesdistricten voor het Huis zijn in veel staten schoolvoorbeelden van gerrymandering. De meeste afgevaardigden hoeven nauwelijks moeite te doen om herverkozen te worden.
• Het systeem is ingericht op 2 partijen. In andere landen die FPTP gebruiken zie je dat derde partijen een reële kans maken op zetels, in de VS is dat veel lastiger.
quote:Op dinsdag 29 december 2015 12:25 schreef Drieklank het volgende:
De verborgen veronderstelling is dat er gekozen moet worden. Dat hoeft niet, want de kiesgerechtigde heeft daar een onbetrouwbare basis voor.
• Hoeveel kiesgerechtigden bezoeken weleens de Tweede Kamer? Weinig, mag ik veronderstellen.
• Hoeveel kiesgerechtigden vragen stukken op die in de Tweede Kamer worden besproken? Ook weinig, mag ik veronderstellen.
• Hoeveel kiesgerechtigden hebben aantoonbaar verstand van politieke onderwerpen, zoals artsen en juristen? Weinig, mag ik veronderstellen.
• Hoeveel kiesgerechtigden laten zich informeren door onvolledige, onbetrouwbare, eenzijdige, gekleurde, oppervlakkige bronnen, zoals nieuwspagina's, publieke omroepen en de stemwijzer? Veel, mag ik veronderstellen.
Mijn punt is gemaakt: afschaffen, dat kiezen. Ik word liever geregeerd door een wetenschappelijke elite dan door een spreekwoordelijke 17 miljoen burgers die menen het allemaal beter te weten dan de bondscoach.
We zeggen hetzelfde.quote:Op dinsdag 29 december 2015 12:29 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat een kolder zeg. Wat zegt de Kamer bezoeken over je stemgedrag? Waarom zou een arts of jurist een betere mening hebben dan een andere burger? Waarom neem je sowieso aan dat mensen die geen arts of jurist (ergo: hogeropgeleid) zijn, geen verstand van politieke onderwerpen hebben?
Ik word liever geregeerd door een verstandige, transparante, altruïstische wetenschappelijke elite. Maar dat is een utopie. Bij gebrek aan beter is democratie een piekfijn systeem.
David van Reybrouck betoogde dat twee jaar geleden ook:quote:Op dinsdag 29 december 2015 15:41 schreef Fir3fly het volgende:
Mij lijkt het oude Griekse systeem wel wat. Loting, een beetje als het jurysysteem bij rechtspraak. Geen populisme en geen corruptie. Idealiter in ieder geval.
Bedankt voor de link, ik zal hem eens lezen.quote:Op dinsdag 29 december 2015 15:45 schreef freako het volgende:
[..]
David van Reybrouck betoogde dat twee jaar geleden ook:
http://www.debezigebij.nl(...)gen-verkiezingen.htm
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |