De oorlog van Sadam was niet 'sunnitisch' geïnspireerd.quote:Op zondag 27 december 2015 13:08 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ho ho. Het waren de Soennieten die deze oorlog hebben begonnen. Saddam in 1980 vergeten?
Juist daarom heb ik er wat moeite mee om de pak slagen die IS te verwerken heeft toe te schrijven aan een specifieke partij. Op dit moment is het eigenlijk alleen IS die in haar eentje een strijd voert tegen de verschillende coalities die wel gezamenlijk een doel hebben.quote:Op zondag 27 december 2015 13:04 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Turkije heeft een beetje het probleem dat ze geen strategische diepte in het Midden-Oosten hebben. Hadden wel veel soft power, maar dat heeft ook enorm veel sterkte verloren de afgelopen 3 jaren.
Maar inderdaad, IS heeft het lang volgehouden maar ook te veel vijanden in het harnas gejaagd. Die hebben het strategisch verkeerd aangepakt, want er was degelijk een voedingsgrond voor hun succes.
Je hebt het over door twee sektarische kenmerken onderscheidende groepen, waarbij de ene sekte de andere sekte verwijt dat het uit is op landen van een bepaalde sektarische achtergrond en vraagt je vervolgens af wat daar sektarisch aan is? Oke, good point.quote:Op zondag 27 december 2015 13:06 schreef JubaUrbicus het volgende:
[..]
Wat is er sektarisch aan het feit dat ik (en de hele wereld bijna) constateer dat sjiieten het vooral op islamitische sunnitische landen gemunt hebben?
Dat Baath per definitie Sunni was is maar de vraag natuurlijk.quote:Op zondag 27 december 2015 13:08 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ho ho. Het waren de Soennieten die deze oorlog hebben begonnen. Saddam in 1980 vergeten?
De Baath-partij werd anders gedomineerd door soennieten en bijna de gehele soennitisch Arabische wereld (met uitzondering van Syrie) steunde Saddamquote:Op zondag 27 december 2015 13:09 schreef JubaUrbicus het volgende:
[..]
De oorlog van Sadam was niet 'sunnitisch' geïnspireerd.
Ja maar goed, met een christelijke vice premier en prominent aanwezig pan-Arabische nationalisten, niet echt vergelijkbaar met de Sunni Jihadisten.quote:Op zondag 27 december 2015 13:12 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
De Baath-partij werd anders gedomineerd door soennieten en bijna de gehele soennitisch Arabische wereld (met uitzondering van Syrie) steunde Saddam
Naja, pak slaag in die zin dat het de IRGC was die voorkwam dat ISIS Baghdad veroverde, Tikrit grotendeels verloor en Erbil van een ramp weerhield.quote:Op zondag 27 december 2015 13:10 schreef Triggershot het volgende:
Juist daarom heb ik er wat moeite mee om de pak slagen die IS te verwerken heeft toe te schrijven aan een specifieke partij. Op dit moment is het eigenlijk alleen IS die in haar eentje een strijd voert tegen de verschillende coalities die wel gezamenlijk een doel hebben.
Nee, maar dat maakt het in de ogen van Iran natuurlijk niet anders. Het was de Arabische wereld die Iran in 1980 de oorlog verklaarde, en die waren niet geheel toevallig soennitisch.quote:Op zondag 27 december 2015 13:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja maar goed, met een christelijke vice premier en prominent aanwezig pan-Arabische nationalisten, niet echt vergelijkbaar met de Sunni Jihadisten.
Als het niet om mensenlevens ging, maar om een potje stratego had ik eigenlijk wel een strijd 1-1 willen zien tussen beide. Logica zegt Hezbollah / IRGC als overwinnaar omdat goed getraind, goed bewapend en krijgservaring, maar anderzijds houdt IS dermate goed stand, heeft toch noemenswaardige veldslagen geleverd dat ik mij afvraag of ze geen kans hadden gemaakt.quote:Op zondag 27 december 2015 13:14 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Naja, pak slaag in die zin dat het de IRGC was die voorkwam dat ISIS Baghdad veroverde, Tikrit grotendeels verloor en Erbil van een ramp weerhield.
Dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht namelijk dat je mij sektarisch noemde terwijl ik slechts een aantal zaken heb geconstateerd die feitelijk te onderbouwen zijn.quote:Op zondag 27 december 2015 13:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je hebt het over door twee sektarische kenmerken onderscheidende groepen, waarbij de ene sekte de andere sekte verwijt dat het uit is op landen van een bepaalde sektarische achtergrond en vraagt je vervolgens af wat daar sektarisch aan is? Oke, good point.
Anderzijds zie ik weer veel invloed van de VS in het Saddam laten uitlokken van de oorlog waarbij ik me dan afvraag dat wanneer Saddam een bloeddorstige christelijke/atheïstische dictator zou zijn geweest het veel anders zou zijn gelopen.quote:Op zondag 27 december 2015 13:15 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Nee, maar dat maakt het in de ogen van Iran natuurlijk niet anders. Het was de Arabische wereld die Iran in 1980 de oorlog verklaarde, en die waren niet geheel toevallig soennitisch.
'De' Koerden doen niets, de PKK is weer een specifiek ander groep, naast, bij en los van 'de' Koerden. De reden dat Erdogan weer als winnaar uit de verkiezingen is gekomen komt door diezelfde Koerden, de HDP heeft in de laatste verkiezingen ruim 1 miljoen minder stemmen behaald, in zekere zin kan je stellen dat zij het verschil hebben gemaakt met de 'nederlaag' die Erdogan in de vorige verkiezen had.quote:Op zondag 27 december 2015 13:21 schreef W2023 het volgende:
Slaat toch nergens op wat de koerden en PKK doen. Alles vernielen om te eisen wat ze willen.
Als je er niet mee eens bent stem je tegen erdogan. Als dit in Nederland was gebeurd dan waren ze allemaal opgesloten achter slot en grendel.
Ik vind dat Erdogan die PKK tuig harder moet aanpakken want zo gaan we niet met democratie om.
Een op één zal ISIS nooit standhouden Die hadden al moeite om een relatief klein sjiitisch stadje als Amerli te veroveren. Ik schat Nusra hoger in.quote:Op zondag 27 december 2015 13:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als het niet om mensenlevens ging, maar om een potje stratego had ik eigenlijk wel een strijd 1-1 willen zien tussen beide. Logica zegt Hezbollah / IRGC als overwinnaar omdat goed getraind, goed bewapend en krijgservaring, maar anderzijds houdt IS dermate goed stand, heeft toch noemenswaardige veldslagen geleverd dat ik mij afvraag of ze geen kans hadden gemaakt.
Waarom niet 1-1 maar wel met meerdere samenwerkende coalities in de statusquo dan? Ik volg de logica niet helemaal. IS heeft militaire deskundigen van de Baath binnen haar organisatie, dus dat heeft natuurlijk wel bijgedragen aan haar successen.quote:Op zondag 27 december 2015 13:32 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Een op één zal ISIS nooit standhouden Die hadden al moeite om een relatief klein sjiitisch stadje als Amerli te veroveren. Ik schat Nusra hoger in.
safawiden lanquote:Op zondag 27 december 2015 13:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Door idioten die compleet geen historisch besef hebben van wie en wat de Safawieten daadwerkelijk waren ja, de Iraanse Ayatollah majlis is een innovatieve regeerstelsel, zelfs voor Sjietische begrippen.
Kom jij uit Iran?quote:Op zondag 27 december 2015 13:08 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ook niet in een coalitie. Ik vind ISIS qua militaire stootkracht redelijk overschat.quote:Op zondag 27 december 2015 13:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waarom niet 1-1 maar wel met meerdere samenwerkende coalities in de statusquo dan? Ik volg de logica niet helemaal. IS heeft militaire deskundigen van de Baath binnen haar organisatie, dus dat heeft natuurlijk wel bijgedragen aan haar successen.
Ik kom uit Safavidistan.quote:
jipquote:
Wat is Safavidistan dan?quote:Op zondag 27 december 2015 14:27 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Ook niet in een coalitie. Ik vind ISIS qua militaire stootkracht redelijk overschat.
[..]
Ik kom uit Safavidistan.![]()
geen nekschot om het af te maken?quote:Op zondag 27 december 2015 16:56 schreef ClapClapYourHands het volgende:
http://video.cdn.haber7.c(...)st_b_yle_vuruldu.mp4
PKKer opent vuur op politie maar gaat zelf neer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |