Volgens mij zijn er juist veel mensen tegen het vrij afsteken van vuurwerk.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:32 schreef Jaroon het volgende:
Gelukkig. Door 1 gek in Horst is heel Nederland nu geheel voor vrij vuurwerk.
Ik vind het trouwens tot nu toe wel meevallen met de overlast.
Hier ook. Maar dat zal ook wel komen omdat het gezin wat de meeste overlast veroorzaakte een zoon heeft die vorig jaar zijn hand er af heeft geblazen.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:32 schreef Jaroon het volgende:
Gelukkig. Door 1 gek in Horst is heel Nederland nu geheel voor vrij vuurwerk.
Ik vind het trouwens tot nu toe wel meevallen met de overlast.
Dat helpt altijd goed inderdaad. Het zal mij benieuwen of men nog iets gaat doen op vuurwerk gebied dit jaar dan.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:35 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hier ook. Maar dat zal ook wel komen omdat het gezin wat de meeste overlast veroorzaakte een zoon heeft die vorig jaar zijn hand er af heeft geblazen.
Klopt.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:35 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er juist veel mensen tegen het vrij afsteken van vuurwerk.
Je hebt goede connecties met die meldpunten?quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:37 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik had niet anders verwacht. Van al die duizenden meldingen die binnenkomen bij dat overlast meldpunt is sowieso meer dan de helft nep.
Omdat dit vb zo nietszeggend is.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:38 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Waarom zeg jij dan het tegenovergestelde?
Ja.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:38 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je hebt goede connecties met die meldpunten?
Kan.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:41 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ja.
Als ik alleen al kijk naar mijn eigen stad, waar bijna de meeste meldingen vandaan komen. Daar gebeurd werkelijk bijna niets.
Het wordt gewoon zwaar overdreven. Zitten meerdere gekkies tussen die valse meldingen doen. Neemt niet weg dat er nog genoeg serieuze meldingen overblijven trouwens. Maar 15.000 meldingen? No way!quote:
Zoals bij veel meldpunten (over verschillende zaken) trekt het bepaalde mensen aan. Ik kan mij ergeren aan vuurwerk maar zal niet snel melden bij een meldpunt. Ik heb 1 x melding gedaan omdat kinderen gevaar liepen en dat doe ik dan bij politie.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:44 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Het wordt gewoon zwaar overdreven. Zitten meerdere gekkies tussen die valse meldingen doen. Neemt niet weg dat er nog genoeg serieuze meldingen overblijven trouwens. Maar 15.000 meldingen? No way!
Dat vind ik dan ook terechtquote:Op dinsdag 22 december 2015 10:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Zoals bij veel meldpunten (over verschillende zaken) trekt het bepaalde mensen aan. Ik kan mij ergeren aan vuurwerk maar zal niet snel melden bij een meldpunt. Ik heb 1 x melding gedaan omdat kinderen gevaar liepen en dat doe ik dan bij politie.
In Utrecht hoor ik toch al een maand of 2 met enige regelmatig en toenemende frequentie het nodige vuurwerk.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Hoor dit jaar zelf ook bijzonder weinig knallen. Misschien dat het de volgende dagen wat gaat toenemen maar tot nu toe heb ik nauwelijks wat gehoord eigenlijk.
Het is soms wel dagenlang ellende. Twee jaar geleden was het hier echt dagenlang ENORM knallen. Ik kon op bepaalde plekken in huis niet eens normaal bellen.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:46 schreef karr-1 het volgende:
Ik snap die meld punten ook nooit zo. Ja vuurwerk kan best irritant zijn, maar die paar dagen per jaar boeit het me niet zo.
En dan helpt zo'n meldpunt vuurwerkoverlast?quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het is soms wel dagenlang ellende. Twee jaar geleden was het hier echt dagenlang ENORM knallen. Ik kon op bepaalde plekken in huis niet eens normaal bellen.
Geen idee.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:52 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
En dan helpt zo'n meldpunt vuurwerkoverlast?
Het zal er ook aan liggen waar je woont denk ik. In het dorp waar ik woon is er amper wat te horen. En als het echt uit de hand dreigt te lopen bel ik de politie wel.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het is soms wel dagenlang ellende. Twee jaar geleden was het hier echt dagenlang ENORM knallen. Ik kon op bepaalde plekken in huis niet eens normaal bellen.
Zeker. Het is een bepaald type mens die die overlast bezorgt.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het zal er ook aan liggen waar je woont denk ik. In het dorp waar ik woon is er amper wat te horen. En als het echt uit de hand dreigt te lopen bel ik de politie wel.
Of een middenweg. In elk geval lijkt het er erg sterk op dat veel Nederlanders echte overlast beu zijn. Dat komt ook omdat het vuurwerk zwaarder is dan vroeger.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:01 schreef Jigzoz het volgende:
Ik zal vast slecht opgelet hebben op school, maar waarom is Horst ook alweer zo'n bekende plek?
Wat het vuurwerkverbod betreft: https://www.google.nl/search?q=vuurwerkverbod+peiling
Lijkt me goed om dat gewoon democratisch te beslissen.
Ook best. Wijs per gebied een veldje aan waar de bevolking die dat wil lekker met vuurwerk mag spelen.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Of een middenweg. In elk geval lijkt het er erg sterk op dat veel Nederlanders echte overlast beu zijn. Dat komt ook omdat het vuurwerk zwaarder is dan vroeger.
Ook fijn als je daar nu juist woont. Gewoon striktere tijden.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ook best. Wijs per gebied een veldje aan waar de bevolking die dat wil lekker met vuurwerk mag spelen.
En was de tegen groep bij zwarte pieten toch relatief klein. Daarnaast de overlast minder.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:03 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Deze discussie is hetzelfde als het zwarte pieten debat voordat het serieus werd opgepakt. Eerst moet de bom barsten (hi ha ho) voordat mensen zich serieus druk gaan maken. Gelukkig is vuurwerk niet racistisch, en is vandalisme geen hip onderwerp om je druk om te maken.
Bij het afsteken van vuurwerk kunnen er gewonden vallen. Toch wel een belangrijk verschil in vergelijking met een Sinter Klaas feest.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:03 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Deze discussie is hetzelfde als het zwarte pieten debat voordat het serieus werd opgepakt. Eerst moet de bom barsten (hi ha ho) voordat mensen zich serieus druk gaan maken. Gelukkig is vuurwerk niet racistisch, en is vandalisme geen hip onderwerp om je druk om te maken.
Fixed.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:04 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ook fijn als je daar nu juist woont. Gewoon striktere tijden. handhaven.
Die tijden zijn er al jaren en elk jaar weer zie je overal de waarschuwingen dat het alleen mag tussen tijd X en Y. Maar geen mens die zich er aan houd en geen enkele controle, tja dan gaat het dus mis.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:04 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ook fijn als je daar nu juist woont. Gewoon striktere tijden.
De overlast is bij mij in de straat al minstens 20 jaar hetzelfde: Vanaf dat vuurwerk verkocht wordt (3 dagen van te voren) staan kinderen zo ongeveer de hele dag af te steken. De huidige wetgeving wordt niet eens nageleefd hier. Ik heb ooit eens de politie gebeld met het verzoek om ze weg te sturen maar die zeiden 'dat ze niet achter elke melding aan kunnen gaan.' Sinds dien denk ik ach.. 'tis maar een paar dagen. En voor de meeste mensen is het maar één dag (maar 1 avond/nacht sinds die nieuwe regeling).quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:05 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En was de tegen groep bij zwarte pieten toch relatief klein. Daarnaast de overlast minder.
Ik ken de tijden nu niet. In elk geval wordt er idd niet ingegrepen. Ook niet toen ik de politie belde voor werkelijk gevaar voor kinderen. Er kwam niemand.quote:
precies. Maar het gaat wel wat meer irriteren als binnenshuis de klappen zo hard zijn dat je ergens anders moet gaan bellen. En zo hard zijn sommige klappen wel tegenwoordig.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:09 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
De overlast is bij mij in de straat al minstens 20 jaar hetzelfde: Vanaf dat vuurwerk verkocht wordt (3 dagen van te voren) staan kinderen zo ongeveer de hele dag af te steken. De huidige wetgeving wordt niet eens nageleefd hier. Ik heb ooit eens de politie gebeld met het verzoek om ze weg te sturen maar die zeiden 'dat ze niet achter elke melding aan kunnen gaan.' Sinds dien denk ik ach.. 'tis maar een paar dagen. En voor de meeste mensen is het maar één dag (maar 1 avond/nacht sinds die nieuwe regeling).
Gaan we niet doen.quote:
Men heeft er de mensen ook niet voor.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gaan we niet doen.
Wat we wel gaan doen is de regelgeving nog minstens twintig keer veranderen, een accijns invoeren en allerlei extra administratieve onzin voor verkooppunten optuigen. Maar handhaven - nee, dat gaan we niet doen.
https://www.zwijndrecht.nl/Inwoners/Vuurwerkquote:Vuurwerkvrije zones
In Zwijndrecht mag, net als in de rest van Nederland, alleen vuurwerk worden afgestoken tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. Daarnaast is er een aantal vuurwerkvrije zones aangewezen waar een verbod op het afsteken van vuurwerk geldt.
Nee, dat denk ik ook niet. Nogal zinloos om het helemaal te gaan verbieden dan hč, als we toch niet kunnen handhaven.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:13 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Men heeft er de mensen ook niet voor.
quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gaan we niet doen.
Wat we wel gaan doen is de regelgeving nog minstens twintig keer veranderen, een accijns invoeren en allerlei extra administratieve onzin voor verkooppunten optuigen. Maar handhaven - nee, dat gaan we niet doen.
Kun je doen maar dan word je het slachtoffer van vuurwerktokkies.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:12 schreef Jaroon het volgende:
Je kan mensen er ook op aanspreken natuurlijk. Maar meestal zijn het figuren waar dat toch geen enkele zin heeft.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gaan we niet doen.
Het loopt meestal uit op levenslange vetes.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:14 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kun je doen maar dan word je het slachtoffer van vuurwerktokkies.
Daar hebben we de Rijdende Rechter toch voor?quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het loopt meestal uit op levenslange vetes.
quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:35 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hier ook. Maar dat zal ook wel komen omdat het gezin wat de meeste overlast veroorzaakte een zoon heeft die vorig jaar zijn hand er af heeft geblazen.
Niet verbieden heeft ook weinig zin. In elk geval bepaalde zaken (de mensen die men wel pakt) gewoon grote boetes geven.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik ook niet. Nogal zinloos om het helemaal te gaan verbieden dan hč, als we toch niet kunnen handhaven.
Ja. Soms waan je je bijna in zo'n situatie. Dat mensen er aan mee doen......quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar hebben we de Rijdende Rechter toch voor?
Het zou ook fijn zijn als ze hun eigen vuilnisbak op zouden blazen, in plaats van het gemeentelijk straatmeubilair.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:19 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik heb echt nog nooit overlast gehad. Al zou het fijn zijn als ze hun eigen rommel zouden opruimen op nieuwjaarsdag.
Dan woon je dus op een rustige plek.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:19 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik vraag me altijd af of mensen zich nou zo enorm aanstellen over "overlast" of dat ik gewoon al 30 jaar geluk heb qua woonplaatsen.
Ik heb echt nog nooit overlast gehad. Al zou het fijn zijn als ze hun eigen rommel zouden opruimen op nieuwjaarsdag.
In een middengrote stad, naast station, middelbare school en een MBO. Valt wel mee.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:21 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dan woon je dus op een rustige plek.
Handhaving is inderdaad een probleem. De politie kan het normale werk in een grote stad al niet meer aan.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Niet verbieden heeft ook weinig zin. In elk geval bepaalde zaken (de mensen die men wel pakt) gewoon grote boetes geven.
Fijn dat het daar rustig is. Op andere plekken niet. Ik heb ook wel eens zware geluidsoverlast gehad van mensen uit de buurt met muziek. Dat komt bij jou misschien ook niet voor.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
In een middengrote stad, naast station, middelbare school en een MBO. Valt wel mee.
Ik heb genoeg vrienden die het vroeger nogal grappig vonden om te testen in welke mate publieke eigendommen bestand waren tegen niet al te legaal vuurwerk. Ook genoeg gevalletjes vuurwerk naar je hoofd geslingerd krijgen meegemaakt in m'n omgeving, soms met (gelukkig lichte) verwondingen tot gevolg. Ik gun iedereen zijn lolletje hoor, maar er is echt genoeg overlast door vuurwerk.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:19 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik vraag me altijd af of mensen zich nou zo enorm aanstellen over "overlast" of dat ik gewoon al 30 jaar geluk heb qua woonplaatsen.
Nou ja je hebt natuurlijk mensen die bij elk knalletje al aan de telefoon hangen en je hebt mensen die pas bellen als het echt heel erg is. Ik heb er persoonlijk weinig last van, maar overlast is natuurlijk voor iedereen weer anders.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:19 schreef Kaneelstokje het volgende:
Geen zware overlast iig. Af en toe een nummer wat harder omdat ze het mooi vinden.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:27 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Fijn dat het daar rustig is. Op andere plekken niet. Ik heb ook wel eens zware geluidsoverlast gehad van mensen uit de buurt met muziek. Dat komt bij jou misschien ook niet voor.
Hmm, dan ben ik blij dat ik niet tussen zulk tuig woon.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb genoeg vrienden die het vroeger nogal grappig vonden om te testen in welke mate publieke eigendommen bestand waren tegen niet al te legaal vuurwerk. Ook genoeg gevalletjes vuurwerk naar je hoofd geslingerd krijgen meegemaakt in m'n omgeving, soms met (gelukkig lichte) verwondingen tot gevolg. Ik gun iedereen zijn lolletje hoor, maar er is echt genoeg overlast door vuurwerk.
Dat valt ook niet onder overlast...............quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Geen zware overlast iig. Af en toe een nummer wat harder omdat ze het mooi vinden.
Leven en laten leven.
[..]
Hmm, dan ben ik blij dat ik niet tussen zulk tuig woon.
Waarom zou dat niet onder overlast vallen?quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:41 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat valt ook niet onder overlast...............
Dat iemand 1 nummer even hard draait? Dat lijkt mij inderdaad leven en laten leven.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet onder overlast vallen?
Nouja zo erg is het niet, maar de hele dag geknal is wel echt irritant. Het is ruis net als een apparaat wat de hele dag herrie maaktquote:Op dinsdag 22 december 2015 11:11 schreef Jaroon het volgende:
[..]
precies. Maar het gaat wel wat meer irriteren als binnenshuis de klappen zo hard zijn dat je ergens anders moet gaan bellen. En zo hard zijn sommige klappen wel tegenwoordig.
Ah, ik dacht dat je ook op het tweede gedeelte van die post doelde.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:44 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat iemand 1 nummer even hard draait? Dat lijkt mij inderdaad leven en laten leven.
Zo ernstig was het hier twee jaar geleden wel.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:48 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Nouja zo erg is het niet, maar de hele dag geknal is wel echt irritant. Het is ruis net als een apparaat wat de hele dag herrie maakt
Dat spreek dat ook voor zich. Dat zijn voor het grootste gedeelte maatregelen zonder enig maatschappelijk draagvlak die ingevoerd zijn bij wijze van politieke koehandel. De kerstvakantie is al een extra drukke periode voor de politie, die hebben dan wel wat beters te doen dan 12-18 jarige kinderen te beboeten omdat ze met vuurwerk spelen.quote:Op dinsdag 22 december 2015 11:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gaan we niet doen.
Mensen leren het meeste van fysieke pijn en het plunderen door middel van boetes van hun portemonnee.quote:
Ach iemand zal je maar raken in je oog met vuurwerk. Dat kan je natuurlijk ook als een leerzame ervaring zien. Als je dan nog een oog over hebt.quote:Op dinsdag 22 december 2015 16:44 schreef Achterhoker het volgende:
Mooi, kunnen we deze discussie ook weer afsluiten. Hoop gejammer om niets zoals altijd.
Iemand zal je maar omver rijden met de auto. Dat kan je zien als een leerzame ervaring, als je het nog na kunt vertellen natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 december 2015 16:46 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ach iemand zal je maar raken in je oog met vuurwerk. Dat kan je natuurlijk ook als een leerzame ervaring zien. Als je dan nog een oog over hebt.
Dit vond je zelf niet volslagen kinderachtig?quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:02 schreef Danny het volgende:
Zo telt gemeente Schin op Geul inmiddels 10 meldingen, ongetwijfeld van FOK!kers die voor de grap de 6305 postcode hebben ingevuld nadat deze hier en hier door ons werd geopperd.
dat kan met een auto ook héquote:Op dinsdag 22 december 2015 16:46 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ach iemand zal je maar raken in je oog met vuurwerk. Dat kan je natuurlijk ook als een leerzame ervaring zien. Als je dan nog een oog over hebt.
Iemand in zijn oog raken met een auto is anders best knap.quote:
Duidelijk niet gezien de berichtgeving vanuit eigenlijk heel het land. En de veranderingen die er komen. Zoals gebieden waar je gewoon uberhaupt geen vuurwerk meer mag afsteken.quote:Op dinsdag 22 december 2015 16:44 schreef Achterhoker het volgende:
Mooi, kunnen we deze discussie ook weer afsluiten. Hoop gejammer om niets zoals altijd.
Dat klopt. En dan kom je er vaak met een lichte straf vanaf. Als je iemand dood rijd.quote:
...en zwarte pieten.quote:Op woensdag 23 december 2015 08:29 schreef Jaroon het volgende:
Gewoon in elke stad en dorp 1 plek (een soort van rokersplek.....afgesloten) waar je alles mag doen met vuurwerk.
Zo'n poll is nog onbetrouwbaarder dan het meldpuntquote:Op woensdag 23 december 2015 06:39 schreef Jigzoz het volgende:
Uit dit topic: NWS / 'Meerderheid voor vuurwerkverbod' #2
[ afbeelding ]
Ik geloof dat het FOK!-publiek ook niet echt antivuurwerkverbod is.
vuurwerk is meer dan alleen knallen. verder zijn veruit de meeste slachtoffers mensen die illegaal vuurwerk gebruiken en mensen die het zelf verkeerd afsteken. Mensen die niet afsteken maar buiten kijken naar het vuurwerk kunnen ook geraakt worden.quote:Op dinsdag 22 december 2015 16:56 schreef Chadi het volgende:
206 mensen die oogletsel hadden en naar het ziekenhuis zijn gegaan. En dat voor een uurtje knallen.
Dat is nog steeds je eigen verantwoording. Als je veilig vuurwerk afsteekt dan zijn de risico's aanvaardbaar. Kijk, karbietschieten wat ze in de provincies doen is niet verboden maar geeft nog meer lawaai en is ook niet zonder risico's. Moet dat het alternatief worden in de grote steden als men knalvuurwerk verbiedt? Wordt nog lachen met zo'n melkbus in de straat.quote:Op dinsdag 22 december 2015 16:56 schreef Chadi het volgende:
206 mensen die oogletsel hadden en naar het ziekenhuis zijn gegaan. En dat voor een uurtje knallen.
....en drankquote:
Ik neig toch weer het meest naar de optie 'het hele jaar toestaan'. Ten eerste omdat dan de lol er voor de overlastveroorzakers snel af is en ten tweede omdat het weer een regeltje scheelt.quote:Op woensdag 23 december 2015 08:48 schreef Danny het volgende:
[..]
Zo'n poll is nog onbetrouwbaarder dan het meldpunt
edit: De poll op de fp geeft al een iets ander beeld:
http://frontpage.fok.nl/poll/722849/1/1/250/vuurwerk.html
Waarbij het me nog steeds erg tegen valt hoeveel mensen tegenwoordig een verbodsmentaliteit hebben
En stierenrennen, walvisjagen en kreeftenkoken. Soort van taboespeeltuin.quote:Op woensdag 23 december 2015 09:37 schreef Jaroon het volgende:
[..]
....en drank
We zitten hier gewoon op een goede weg allerlei problemen in een hokje te plaatsen....met de oplossing.
wat een debielquote:Op woensdag 23 december 2015 09:41 schreef Jaroon het volgende:
Ipv je oog kan je ook je mond gebruiken.
En dat moet je dan later aan je ouders uitleggen.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:37 schreef Danny het volgende:
[..]
wat een debiel
Maar goed, tegen zoveel domheid gaat geen enkel verbod helpen
Hebben we hier weinig last van. Hooguit wat prullebakjes en misschien een lantaarnpaal. Op de gemiddelde zaterdagnacht gaat er net zoveel kapot....quote:Op woensdag 23 december 2015 06:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Duidelijk niet gezien de berichtgeving vanuit eigenlijk heel het land. En de veranderingen die er komen. Zoals gebieden waar je gewoon uberhaupt geen vuurwerk meer mag afsteken.
Je kan wel roepen dat dat vuurwerk illegaal is maar dat is het in feite niet. China labelt het als minder explosief waardoor het via de legale kanalen binnen komt en verkocht wordt.quote:Op woensdag 23 december 2015 09:00 schreef Danny het volgende:
[..]
vuurwerk is meer dan alleen knallen. verder zijn veruit de meeste slachtoffers mensen die illegaal vuurwerk gebruiken en mensen die het zelf verkeerd afsteken. Mensen die niet afsteken maar buiten kijken naar het vuurwerk kunnen ook geraakt worden.
Afgelopen jaar raakten overigens 175 mensen gewond aan de ogen. Acht mensen hebben blijvende schade. 70% daarvan is veroorzaakt door legaal vuurwerk. Omdat illegaal vuurwerk door een verbod niet minder zal worden (het is al verboden) of het gebruik ervan zelfs zal stijgen (mensen die toch gewoon vuurwerk af willen steken zullen geen andere keuze hebben dan illegaal vuurwerk) moet je die ook niet meetellen in de afweging of een verbod zinvol is.
Dus 70% van 127 = 123 mensen naar de eerste hulp. Hoeveel van die acht mensen door illegaal vuurwerk gewond zijn geraakt is onbekend. Meer dan de helft stak niet zelf af maar stond erbij te kijken. Je kunt natuurlijk zeggen dat die mensen die niet afsteken ook niet zouden moeten kijken, of vanachter het raam moeten kijken, maar zo flauw zal ik niet zijn. Dan zouden dus 5 (meer dan de helft van 8) mensen blijvend letsel opgelopen hebben.
5 op 16 miljoen.
Dat vind ik nogal meevallen. Zéker gezien de hoeveelheid vuurwerk die de lucht in gaat.
Dat is dus onacceptabel!quote:Omstanders vormen nog altijd meer dan de helft van dit soort slachtoffers. 54%
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |