Mja, ik weet het. Als ik het geweten had, had ik hem nooit zo vroeg weggehaald, maar goed... :$ De andere is vier dagen ouder en die vertoont wel redelijk normaal kattengedrag.quote:Op maandag 11 januari 2016 10:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als hij vroeger wel gericht kon springen en dingen "vangen" en achter dingen aan jagen, en nu kan hij dat minder goed, dan ligt het niet aan gebrek aan poezenopvoeding in zijn jeugd. Kittens kunnen inderdaad het beste om tot 12-13 weken bij hun moeder blijven, dan leren zij een kat te zijn. Het is helaas niet altijd mogelijk, dus soms moeten kittens eerder weg.
Maar hier lijkt toch iets meer aan de hand. Hoe oud is hij nu? Wanneer is dit begonnen? Wordt het al erger? Welke chemische stof heeft hij opgelikt en wanneer was dat?
Is hij afgevallen? Drinkt of plast hij meer/vaker dan vroeger?
Nopequote:Op maandag 11 januari 2016 09:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
En? Vindt zij het een acceptabel alternatief?
Ach gos, knoop in d'r zakdoek!quote:Op maandag 11 januari 2016 16:53 schreef tonja het volgende:
[..]
NopeMaar ik probeer het nu met een zakdoek met een knoop erin, daar lijkt ze wel iets meer interesse in te hebben, maar haar staart geniet nog steeds de voorkeur.
Ach gut, wat een brokkenpilotquote:Op maandag 11 januari 2016 11:16 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Mja, ik weet het. Als ik het geweten had, had ik hem nooit zo vroeg weggehaald, maar goed... :$ De andere is vier dagen ouder en die vertoont wel redelijk normaal kattengedrag.
Hij is nu bijna vijf jaar. Het begon denk ik in september, maar het was niet iets wat van de ene dag op de andere kwam. Het was pas toen een vriendin langskwam en die zei dat O.idipoes ineens zo lomp was, dat het me echt opviel. Het komt de laatste tijd wel vaker voor ja, dat hij echt compleet naast dingen springt en tegen dingen opbotst enzo.
Wat hij toen heeft opgelikt is nog altijd niet helemaal zeker. Eerst dachten ze dat hij batterijvocht binnenhad, dan dachten ze dat hij van een plant had gegeten, dan bleek dat het toch echt zijn tong zelf was die zijn ademhaling blokkeerde en dachten ze aan toiletreiniger/javel, omdat katten daar door de geur op af zouden komen? Bloedonderzoek gaf geen sluitende verklaring omdat ze dat pas een dag later gedaan hebben.
Dat was in juni en ze hebben hem toen twee weken daar gehouden, omdat hij ondanks de sondevoeding bleef overgeven en koorts bleef houden. Uiteindelijk heb ik hem mee naar huis genomen omdat hij echt te gestresseerd was daar met de andere beestjes (en omdat het echt niet meer doenbaar was om daar elke dag 10 uur te gaan zitten om hem te kalmeren) en heb hem dan zelf verder de sondevoeding en de injecties gegeven. Na een dag was zijn koorts al gezakt en een week later at hij weer.
Afvallen in het geheel niet, Poidi is een stevige 6 kg kat (en de andere 3kg) die alles eet waar hij maar aan kan. De paar keer dat ik hem al op dieet heb willen zetten, kwam hij zelfs mijn vlees uit de pan pikken, met verbrande pootjes tot gevolg en is hij bij de buren in de spaghettikom gedoken. Zo een kat dus. Drinken en plassen zijn ook normaal.
Soms denk ik dat hij uit een oog niet goed ziet, en dat hij daarom geen dieptes meer kan inschatten, maar dat is natuurlijk maar een idee van mij...
Wat een geweldige namenquote:Op maandag 11 januari 2016 20:18 schreef MoChe het volgende:
Beste DDA, hierbij ook een vraag van mij. Ik heb de afgelopen week geprobeerd om via internet een antwoord te vinden maar geen enkele oplossing werkt tot nu toe. Vandaar dat ik me nu tot jou richt.
Ik heb sinds afgelopen week 2 kittens in huis (Balthasar en Felicette).
quote:Afgelopen vrijdag zijn we met ze naar de analoge dierenarts gegaan voor de eerste controle.
Dat is het gewicht van een kitten van week of 6quote:Wij hadden te horen gekregen dat ze geboren zijn op 31 okt en dat ze dus nu ongeveer 10 weken zouden zijn. De DA zegt echter dat ze wss jonger zijn omdat ze vrij klein zijn en niet op gewicht Zijn. Balthasar was 670g en Felicette maar 510g.
Ben jij al de tweede eigenaar dan? Hoe jong zijn dan bij de moeder weggegaan?quote:Veel te weinig dus. Ook de eerste week bij ons aten ze niet veel brokjes. Natvoer gaat er wel goed in. Ze eten echter nu nog steeds bijna geen brokjes. Al eet Balthasar meer dan Felicette. Ze eten zowel de brokjes die ze bij de vorige eigenaar
quote:kregen niet, alsmede een mix van oude merk en nieuwe merk.
Wat ik al heb geprobeerd:
- mix oude merk brokjes en nieuwe merk
- natvoer mixen met brokjes
- brokjes nat maken met warm water
- brokjes met nat water kort in de magnetron.
Ik vermoed dat de kittens veel jonger zijn dan 10 weken en dus veel te vroeg bij hun moeder weggehaald zijn. Hoe langer de kittens bij de moeder blijven, hoe meer de kans dat het in de toekomst evenwichtige katten worden (qua gedrag, maar ook bijv. qua voedingsgewoontes). Natuurlijks speelt de fokker daar ook een grote rol in (door onder andere geen kittens te verkopen onder de leeftijd van 12 wekenquote:Sommige truukjes werken wel bij Balthasar maar niet bij felicette. En dat terwijl zij toch wel echt heel weinig weegt. Ze heeft ook een klein beetje diaree en soms een beetje suf, maar beiden drinken wel regelmatig. Enig idee hoe ik Felicette weer aan de praat krijg en zorg dat ze op gewicht komt??
Dankjequote:Op dinsdag 12 januari 2016 11:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een geweldige namen
Ja ze is heel klein. Balthasar valt nog wel mee en hij komt ook goed aan en eet goed. Tevens heeft hij geen diaree. Wij hebben van de persoon bij we ze hebben opgehaald gehoord dat ze op 31okt zijn geboren en hebben de kittens begin december en halverwege december bezocht. Ze zagen er begin december niet uit alsof ze net geboren waren. Iig leken ze niet toen op foto's van net geboren kittens.quote:[..]
Dat is het gewicht van een kitten van week of 6Een kitten van 10 weken weegt ruim een kg.
Heeft je DA gezegd dat zij extreem mager waren? Zelfs dan, klopt de leeftijd niet imho
Wij gingen er vanuit dat ze 10 weken waren. Daar hadden we dus ook op gewacht omdat we ook hadden gelezen dat ze pas weg kunnen nadat ze zelfstandig kinnen eten enz. Ze kregen daar gewone brokken van de jumbo. Mss dat ze daarom onder hun gewicht zijn? Hun moeder was overigens ook niet heel groot.quote:[..]
Ben jij al de tweede eigenaar dan? Hoe jong zijn dan bij de moeder weggegaan?
eerste echte huisdier voor mij dus ik maak me wel snel ongerust. Ze zijn zo lief en kleinquote:[...]
Ik vermoed dat de kittens veel jonger zijn dan 10 weken en dus veel te vroeg bij hun moeder weggehaald zijn. Hoe langer de kittens bij de moeder blijven, hoe meer de kans dat het in de toekomst evenwichtige katten worden (qua gedrag, maar ook bijv. qua voedingsgewoontes). Natuurlijks speelt de fokker daar ook een grote rol in (door onder andere geen kittens te verkopen onder de leeftijd van 12 weken). Normaal gesproken kijken poezenkinderen wat hun poezenmoeder eet en gaan dat allemaal uitproberen. Helaas hoor ik wel vaker dat kittens die te vroeg hun moeder hebben verlaten, kieskeurige eters zijn. Maar elke kat kan een kieskeurige eter zijn, dus niet gelijk in de paniek raken.
de brokjes van de jumbo zij iets kleiner dan van Iams (beiden voor kittens) Balthasar eet beiden en heeft geen moeite ermee. Voor Felicette maak ik de Iams brokjes kleiner omdat ze ze niet altijd in een keer in kan nemen.quote:Jij ben goed bezig om hun aan brokjes te laten wennen. Het kan ook zijn dat zij nog te jong voor (deze) brokjes zijn. Zijn dat hele kleine kittenbrokjes?
Diaree had ze pas nadat we terug waren van de dierenarts en ze gemengde brokjes gaven. Mss komt het daardoor? Balthasar heeft er geen last van.quote:Heeft iemand met een kittenopvang nog tips? Cat22?
Wat betreft Felicette: wat heeft je DA gezegd over diarree?
ga het gelijk vragen Bij de DA. Dankjewel voor je snelle en uitebreidde reactie!quote:Op deze leeftijd moet je de kittens nog elke 2 weken ontwormen (want zij krijgen altijd wormen van hun moeder via de melk, maakt niet uit hoe goed de moeder ontwormd is). Daarnaast komt Giardia toch best wel vaak voor bij kittens. Voor de zekerheid kan je een keer (mag ook alle keren) ontwormen met Panacur, dat werkt tegen wormen en Giardia. Ik zou dan Panacur pasta aanraden, want dat is het makkelijkste te geven bij zulke ukkies. En Panacur moet je 3 dagen achter elkaar geven, anders heeft het geen zin. Als de ontlasting toch af en toe diarree blijft, dan moet je het bij de volgende controle bij je DA melden.
Komt er aan! Zal ze tijdens m'n pauze sturenquote:Pics van de kittens?
Balthasarquote:
Dankje!quote:Op dinsdag 12 januari 2016 12:21 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Je klinkt als heel lief kattenpersoneel
Goeie tip! Merk wel dat ze vaak wat aanmoediging nodig hebben om de brokjes te eten.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 12:29 schreef Tamashii het volgende:
Kun je niet melkpoeder van de dierenarts krijgen? Dit hadden wij wel met kittenopvang. Aanmengen met water en hoppa. Ze waren er dol op en het zit vol met goede voedingstoffen.
Bij onze gastkittens van een week of 6 wilden ze ook nog geen brokjes eten. Ze leren het vanzelf als je de brokjes laat staan maar ook af en toe probeert om ze te laten ruiken.
+1quote:Op dinsdag 12 januari 2016 12:21 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Je klinkt als heel lief kattenpersoneel
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:36 schreef MoChe het volgende:
[..]
Balthasar
https://flic.kr/p/BStmvu
Felicette
https://flic.kr/p/BSAAEr
[..]
Dankje!ik doe m'n best!
[..]
Goeie tip! Merk wel dat ze vaak wat aanmoediging nodig hebben om de brokjes te eten.
Katten zijn geen honden, dus er is helaas een kans dat ene kat andere gewoon niet leuk vindt. De nieuwe poezels zitten er nu dus al 6 maanden, maar de situatie wordt alleen maar erger? De nieuwe dames zijn nu natuurlijk pubers, dus ik kan mij voorstellen dat Noortje en Dana dan nog minder rust krijgen...quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:49 schreef Puala het volgende:
DDA, mag ik je ook nog een vraag stellen?
Sinds begin juli heb ik 4 katten: Noortje (4,5 jaar), Dana (bijna 4 jaar), Tess & Britt (mei 2015). Alle dames zijn sinds het begin bij mij in huis, dus Noortje en Dana hebben ruime tijd samen geleefd met elkaar. En daar zijn in juli Britt en Tess bij gekomen en daarmee is het aantal op 4 komen te staan. Dat levert echter wat uitdaging op.
In het begin is er bepaald wat de rangorde is (zoals die staat qua opsomming van namen) en dat heeft het nodige geblaas, gegrom en wat meppen over en weer (veelal mis trouwens) opgeleverd. Noortje heeft de 2 dames het snelste geaccepteerd en als ze haar laten schrikken of lastig vallen dan liet ze af en toe nog merken dat ze dat niet waardeerde. De 2 dames zijn daar echter helemaal totaal niet gevoelig voor. Dana heeft echter de kittens nog geen moment echt geaccepteerd en ik weet inmiddels niet meer wat ik moet doen.
Ik heb ze rustig hun gang laten gaan naast elkaar, dus als ze het uit moesten "vechten" samen dan kon dat. Ik heb ook een tijdje ze 'gecorrigeerd' door beide een moment aandacht te schenken en zo proberen om er tussen te komen. Een feliway stekker, aparte ruimtes om eten te krijgen, snoepjes apart uitdelen, roepen als er gegromd werd, afleiden door een speeltje de kamer in te gooien etc.
Maar het rare is wel weer ze eten dus wel naast elkaar. Noortje eet altijd apart van het groepje ivm speciaal voer. Dana kan echter zo bakjes-dans doen met de kittens omdat het bakje van een ander altijd interessanter is. Echter buiten de eetmomenten is het zo dat als er maar een kitten langs loopt, kijkt of ergens ligt waar madame wilt liggen ze zich laat horen (blazen, grommen).
En inmiddels begint Noortje dus weer mee te doen met Dana en is het met regelmaat een groot blaas en grom festijn in huis. Als de oudste 2 blazen dan gaat Britt gewoon op haar rug liggen om te laten merken dat het goed is en ze het snapt. Tess interesseert het niets, maar die loopt wel weg.
Wat kan ik nog doen? Ben ik op het moment gekomen dat ik dan maar moet accepteren dat het niet samen gaat en een keuze gaan maken met welke katten in huis ik verder wil?![]()
Er is overigens ruimte genoeg voor alle dames om een eigen plekje te vinden. Beneden liggen verschillende plekjes/holletjes waar ze kunnen verstoppen, ze kunnen naar buiten en boven zijn de badkamer, overloop en logeerkamer ook beschikbaar voor ze. Dus ze gaan ook heel veel hun eigen weg. Echter de momenten dat ze samen zijn dan is het dus continu strijd lijkt het wel.
Ik snap heel goed dat het mogelijk is dat ze elkaar niet mogen. Ik zou het jammer vinden, maar uiteindelijk wil ik het beste voor ze. De situatie is rond de jaarwisseling erger geworden. Toen heeft er een vreemde kat in mijn huis gezeten en sindsdien wilt de situatie niet meer rustiger worden. Wilt het helpen om wellicht nu juist de feliway stekker te plaatsen?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Katten zijn geen honden, dus er is helaas een kans dat ene kat andere gewoon niet leuk vindt. De nieuwe poezels zitten er nu dus al 6 maanden, maar de situatie wordt alleen maar erger? De nieuwe dames zijn nu natuurlijk pubers, dus ik kan mij voorstellen dat Noortje en Dana dan nog minder rust krijgen...
Zij eten dus wel bij elkaar? Blijkbaar is de motivatie om te eten is op dat moment hoger dan aversie tegen de kittens. Slapen zij wel eens bij elkaar? Likken zij elkaar?
Hebben ook toevallig ruzie met de buurtkatten? Soms wordt de opgepropte woede tegen de indringers op "eigen" katten afreageert.
Verder moet elke kat voldoende prive ruimte hebben. Voor 4 katten moet je dus minimaal 5 slaapplekken hebben, 5 kattenbakken, 5 voerbakken enz enz. Een kat moet zich veilig kunnen afzonderen. Daarnaast moet elke kat apart privetijd van je krijgen (dat je apart elke kat gaat aaien of spelen).
Je kan proberen de eigen feromonen van Noortje (af te nemen met een wattenschijfje, de huid achter de snorharen licht inwrijven) en dat op de kittens smeren. Dan ruiken zij "eigen" in de ogen van Noortje.
Verder, als het echt niet gaat, zou ik eerst toch een gedragsdeskundige thuis laten komen en de situatie beoordelen. Als die zegt dat er echt niks aan te doen is, dan moet je misschien inderdaad denken aan een ander huis.
Dat is nog heel vriendelijk uitgedrukt... hij is altijd al zo geweest, dus ik heb de glazen al ingeruild voor bekers enzo.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 10:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach gut, wat een brokkenpilot![]()
Goh, hij heeft een jaar geleden nog een hele check gehad en een rx van zijn hele lijf (omdat hij van het balkon gesukkeld was...), hadden ze dat daarop niet moeten zien?quote:Dat hij wat minder goed kan springen/lomp is, kan ook liggen aan bijv. gewrichtsproblemen. Dat komt helaas best wel veel voor bij katten van middelbare/oudere leeftijd. En de veranderingen zijn meestal subtiel, dus bijv. iets minder goed kunnen springen. Katten met artrose zijn meestal niet (duidelijk) kreupel. Een stevige 6 kg is helaas niet goed voor de gewrichten (en kan bovendien ook leiden tot andere ziektes, zoals suikerziekte, hoge bloeddruk enz)
Hij loopt niet frontaal er tegenaan, maar hij raakt het wel met zijn linkerschouder. En soms behoorlijk hard.quote:Maar het kan ook zijn dat hij wat minder goed kan zien. Ook hier zijn helaas de veranderingen vaak subtiel. Als katten blind worden (en er is een hele rij van aandoeningen die dat kan veroorzaken helaas...), dan gebeurt het meestal geleidelijk in de loop van weken/maanden. Katten vertrouwen natuurlijk ook heel erg op hun gehoor en hun reuk, dus zij laten meestal niet merken dat zij blind worden.
Bootst hij soms tegen de meubels aan? Als je meubels verplaatst, bootst hij dan wel tegen aan?
Zet maar even wat objecten in de kamer, stoelen of grote tassen of dozen of zo terwijl de kat ergens anders is, zet de kat weer in de kamer en kijk wat hij doet.
Hij aarelt wel altijd als hij ergens afspringt, maar dat heeft hij al zolang ik hem heb gedaan. Vaak durft hij ook niet van de kast af, en dan moet ik bij de kast gaan staan, zodat hij op mijn hoofd en mijn schouders kan. Dat was schattig toen ie 10 weken oud was, maar nu met zes kilo kat betekent dat vooral dat ik er continu uitzie alsof ik in rozenstruiken slaapquote:Heeft hij moeite met het springen? En dan met name naar beneden (kan geen diepte inschatten?)?
Normaal en van voorzichtig zijn heeft hij nog nooit gehoord... behalve als hij ergens af moet springen.quote:Als hij loopt, loopt hij normaal of heel voorzichtig? Loopt hij in elkaar gedoken?
Zijn linkerpupil is groter dan zijn rechter, altijd ook al zo geweest en er zit ook een kleurverschil in de iris van zijn rechteroog. Als ik er met een lampje in schijn, worden ze wel beide kleiner, maar de linker pupil wordt nooit zo'n smal streepje zoals bij zijn andere oog.quote:Zijn de ogen/pupillen normaal? Als de kat naar de zon/ lamp/licht kijkt, worden zijn pupillen kleiner?
Testen van het zicht is heel moeilijk, ook voor je DA. Je kan even proberen om een wattenpluisje voor zijn ogen naar beneden laten vallen en kijken of het kan zien. Volgt hij het met zijn ogen?
Maar het beste is toch door je analoge DA het laten onderzoeken, die kan goed in de ogen kijken, eventueel bloeddruk meten, en eventueel de gewrichten onderzoeken (als het misschien toch artrose is)
Dat heb ik dus ook al gedaan, maar dan eet meneer het eten van de andere op of als ik hem in een andere kamer zet, begint hij zo te janken dat de andere ook niet meer wil eten. Heb hem ook al eens zijn brokjes gegeven en dan gewoon alles maar weggepakt als hij gedaan had, maar dan begon hij sokken enzo te eten en papieren zakdoekjes en een paar van die dingen kwamen er ... eum... niet zo gemakkelijk weer uit...quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:46 schreef Twinky het volgende:
Qua eten; wij hebben voor onze veelvraat een tijd afgewogen, en dan echt heel vaak in mini porties gegeven. En later in zo'n speelbord waar hij moeite voor moest doen, nu interesseert het hem al minder.
Wanneer zijn die foto's genomen? Want dat ziet niet uit als tien weken qua grootte. Mager lijken de dame en heer me ook niet echt, maar dat is lastiger te beoordelen. Ik ben bang dat ze jonger zijn en dan is het ook logisch dat ze niet echt zelf willen eten. Dat komt echt vanaf een week of vijf/zes pas op gang met aanmoediging van mamma en de rest van het nest.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:36 schreef MoChe het volgende:
[..]
Balthasar
https://flic.kr/p/BStmvu
Felicette
https://flic.kr/p/BSAAEr
[..]
Dankje!ik doe m'n best!
[..]
Goeie tip! Merk wel dat ze vaak wat aanmoediging nodig hebben om de brokjes te eten.
Je analoge collega heeft inderdaad ook naar de tanden gekeken maar daar verder niets over gezegd. Ook haar collega die ze erbij riep voor een extra check heeft het niet gehad over de tanden. Dus ik neem aan dat daar niets raars mee is.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
+1
[..]Ach, wat schattig!
Ik vind zij alleen erg klein voor 10 wekenHeeft je DA toevallig hun gebit bekijken? Want dan kan je het een beetje op schatten, welke melktanden/kiezen al aanwezig zijn en welke niet. Vanaf 12 weken begint het kitten met het wisselen. Eerst worden de snijtanden gewisseld. Als zij over 2-3 weken dus beginnen met het wisselen dan zij zijn nu idd week of 10.
De moeder was inderdaad gezond maar beetje schuw. De andere katten en de kittens hadden allemaal een schone neus en niesten niet. Ook de ogen waren helder en er zat geen pus ofzo. Dat hebben ze nu overigens ook niet. Maar zoals gezegd; de moeder was wel aan de kleine kant.quote:Maar als je hun al begin december gezien heeft, dan kan het niet anders. Was de moeder gezond? Waren de kittens gezond tijdens jouw bezoeken? Geen snotneuzen of niezen?
Nee ze kregen geen kittenvoer van de Jumbo. Ik heb nog wel een zak Jumbo kittenvoer gekocht en daar aten ze meer van.quote:Dat voer van Jumbo die zij kregen, was dat kittenvoer? Zij moeten energierijke kittenvoer hebben. In principe kan het trouwens geen kwaad als een kat 100% op natvoer staat.
Haha nee ben wel van plan om ze op tijd te laten 'helpen'. Al vind ik dat voor Balthasar stuk zieliger dan voor Félicettequote:Denk je trouwens aan dat je hun op tijd moet laten steriliseren en castreren, tenzij je Game of thrones-achtige taferelen wil?
De foto's zijn van rond 5/6 januari. Ze zien er niet uitgemergeld uit maar Félicette is gewoon wel klein als je haar vergelijkt met Balthasar. Omdat ze er niet zo dun uitzagen heb ik er eigenlijk ook helemaal niet op gelet of ze mss te licht zouden zijn o.i.d Ik merk wel dat wat je zegt over dat ze aanmoediging nodig hebben. Ik moet ze nog vaak terug bij hun bord zetten zodat ze verder eten.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:10 schreef Cat22 het volgende:
Wanneer zijn die foto's genomen? Want dat ziet niet uit als tien weken qua grootte. Mager lijken de dame en heer me ook niet echt, maar dat is lastiger te beoordelen. Ik ben bang dat ze jonger zijn en dan is het ook logisch dat ze niet echt zelf willen eten. Dat komt echt vanaf een week of vijf/zes pas op gang met aanmoediging van mamma en de rest van het nest.
Vandaag is mijn vriendin naar de dierenarts gegaan om ontworm middeltje te halen en toen heeft ze dit gelijk besproken met de DA. Die heeft wat pakjes Royal Canine Gastro Intestinal mee gegeven en die aten ze heel gretig. Ze heeft verder Milbactor ontwormpil meegegeven en een bakje om monsters van Félicette's ontlasting te nemen. Als ze komende dagen diaree blijft houden moeten we terug naar de DA met de monsters van de afgelopen dagen. Haar ontlasting is trouwens niet heel waterig maar meer plakkerig.quote:Komt wel goed, je doet de goede dingen alAls je bang bent dat ze te weinig binnenkrijgen, haal dan bij de dierenarts iets zoals Recovery voer. In zo'n blikje zit veel energie en je kunt het verdunnen met water als vast voer nog wat ingewikkeld is.
Precies wat de DA ook zei. Thanks voor jullie input en adviezen! Stel het erg op prijsquote:-edit- diarree hoort bij de overgang naar ander voer en/of verhuizing. Soms zie je zelfs wat rood slijmvlies erin zitten. Zolang de kittens nog levendig zijn en voldoende drinken is dat geen reden tot paniek. Het moet wel met een paar dagen beter gaan. En als een kitten echt suf wordt, dan moet je even overleggen met je analoge DA. Vaak helpt het dan om over te gaan op licht verteerbaar voer. Als ze dat eten.Want tja... Kat
Helaas zal dit waarschijnlijk inderdaad funest geweest is. Er was al een spanning aanwezig en toen kwam er nog een vreemde kat er bij (gevaar, stress). Honden gaan dan meestal packs vormen (ook niet altijd hoor), maar poezels zitten psychologisch toch een stuk ingewikkelder in elkaar.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:50 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik snap heel goed dat het mogelijk is dat ze elkaar niet mogen. Ik zou het jammer vinden, maar uiteindelijk wil ik het beste voor ze. De situatie is rond de jaarwisseling erger geworden. Toen heeft er een vreemde kat in mijn huis gezeten
Dat kan sowieso geen kwaad, maar ik ben bang dat het alleen met Feliway niet op te lossen is.quote:en sindsdien wilt de situatie niet meer rustiger worden. Wilt het helpen om wellicht nu juist de feliway stekker te plaatsen?
Waarschijnlijk te jong bij de moeder weg of nare ervaring in hun vroege jeugd? Katten kunnen wel hechte relaties vormen, maar de meeste succes heb je bij 2 kittens uit hetzelfde nest (of op zijn minst een beetje dezelfde leeftijd). Of moeder + dochter. Moeder + zoon kan ook goed gaan, maar eigenlijk in de "natuur" (boerderijkatten of zwerfkatten), worden de katers op de leeftijd van maand of 4 de groep uit gejaagd. Dochters blijven meestal bij hun moeders en vormen samen een stabiele matriarchale maatschappijquote:Ze eten wel bij elkaar en het lukt ook om ze allemaal een snoepje te geven op het moment dat ze samen zijn. Dan pakken ze het niet van elkaar af. Britt & Tess slapen bij elkaar, maar Dana en Noortje hebben ook nooit bij elkaar geslapen
quote:en ook niet met de dames samen. Britt en Tess likken elkaar wel, maar de rest niet. Ook eigenlijk zeer zelden maar gedaan. Er word wel druk over en weer bij elkaar gesnuffeld op alle plaatsen. En dat word het ene moment beter toegestaan dan het andere moment. Dus er lijkt wel interesse over en weer te zijn.
Ik ga even tellen, maar ik kom sowieso boven de 5 slaapplekken. En kattenbakken heb ik onvoldoende, maar voor de dames kwamen deden ze uberhaubt hun behoefte alleen maar buiten. Dus dat er nu 2 staan is eigenlijk meer vreemd voor ze dan dat ze dat gewend zijn. Ze kunnen op elk moment trouwens allemaal naar buiten. De jongste 2 zijn ook al geholpen, dus ik heb geen enkel risico meer op een nestje.
En anders toch een gedragsdeskundige, die bij je thuis de situatie kan analyseren en tips geven. Kijk maar even wie er bij jullie in de buurt de goede is, want iedereen kan zich een "gedragsdeskundige" noemenquote:Dat fan de feromonen zal ik eens proberen. Wellicht is dat nog een goeie truuk om ze wat meer ontspannen te krijgen. Ik vind het vooral heel erg zielig dat ze op dit moment hun draai niet goed kunnen vinden.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:09 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Dat is nog heel vriendelijk uitgedrukt... hij is altijd al zo geweest, dus ik heb de glazen al ingeruild voor bekers enzo.
quote:[..]
Goh, hij heeft een jaar geleden nog een hele check gehad en een rx van zijn hele lijf (omdat hij van het balkon gesukkeld was...),
Toen wel, maar in een jaar tijd kan heel veel veranderen.quote:hadden ze dat daarop niet moeten zien?
Overgaan op natvoer (dat vult en is 80% water, dus je kan er relatief meer van geven). Natvoer bevat ongeveer 90 kcal/100g (of minder), terwijl droog voer al gauw 400 kcal/100 gram bevat. En/of kiezen voor caloriearme droog voer. Dan moet je dus zoeken naar het voer met ongeveer 300 kcal/100 gram of in ieder geval minder dan 350 kcal/100 gram. En dan kijken op de verpakking wat de fabrikant aanraadt, en dan kiezen voor zijn "ideaal" gewicht, dus bijv. 4-5 kg. Of zelfs iets minder. En als je het voer ga minderen, moet je bij een kat nooit met grote stappen doen. Een hond kan heel lang zonder voer (behalve theecup wawas), een mens kan heel lang zonder voer... Een poezel is gebouwd om elke dag 6-8 kleine eiwit rijke maaltijden te nuttigen (muizen, vogeltjes, mini-dinosaurussen etc). Uiteraard loopt een kat 'in de natuur" dat ook af. Dus aan een huiskat zou ik zeker geen 6 muizen per dag gaan voerenquote:Zijn gewicht is wel een probleem ja, ik ben nog aan het bedenken hoe ik dat kan oplossen zonder dat de buren bestolen worden of hij weer zakdoeken of sokken begint te eten.
Hij loopt niet frontaal er tegenaan, maar hij raakt het wel met zijn linkerschouder. En soms behoorlijk hard.
[..]
Hij aarelt wel altijd als hij ergens afspringt, maar dat heeft hij al zolang ik hem heb gedaan. Vaak durft hij ook niet van de kast af, en dan moet ik bij de kast gaan staan, zodat hij op mijn hoofd en mijn schouders kan. Dat was schattig toen ie 10 weken oud was, maar nu met zes kilo kat betekent dat vooral dat ik er continu uitzie alsof ik in rozenstruiken slaap
Normaal en van voorzichtig zijn heeft hij nog nooit gehoord... behalve als hij ergens af moet springen.
[..]
Zijn linkerpupil is groter dan zijn rechter, altijd ook al zo geweest
Is geen spoed, denk ik, dus kan tot februari wachten. Maar ik zou toch specifiek naar de ogen vragen. Goed de lenzen en de fundus spiegelen en misschien ook oogdruk + bloeddruk meten (dat kan niet in elke praktijk en niet elke dierenarts).quote:en er zit ook een kleurverschil in de iris van zijn rechteroog. Als ik er met een lampje in schijn, worden ze wel beide kleiner, maar de linker pupil wordt nooit zo'n smal streepje zoals bij zijn andere oog.
Het volgen lukt niet echt, hij heeft er niet echt zin in denk ik.
Mja, dan moet ik toch maar eens naar terug naar de analoge dierenarts. Zal helaas wel voor februari zijn.
Dankjewel voor het antwoord!
Hij moet dan toch iets vullends eten, dus natvoer en/of droogvoer met weinig calorieën.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:42 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Dat heb ik dus ook al gedaan, maar dan eet meneer het eten van de andere op of als ik hem in een andere kamer zet, begint hij zo te janken dat de andere ook niet meer wil eten. Heb hem ook al eens zijn brokjes gegeven en dan gewoon alles maar weggepakt als hij gedaan had, maar dan begon hij sokken enzo te eten en papieren zakdoekjes en een paar van die dingen kwamen er ... eum... niet zo gemakkelijk weer uit...![]()
Dat is een voerpuzzel. Google maar op speelbord / puzzel / activity board kat, dan zie je allerlei mogelijkheden. Als je voer dmv een voerpuzzel/ speelbord, dan kost het de kat veel meer moeite. Dus dan is de kat actief bezig + langer mee bezig = calorien worden verbrand en de kat eet niet te snel te veel eten op in 1 keer.quote:Wat bedoel je precies met een speelbord? Is jouw kat daarmee afgevallen?
quote:
Wat had Sippe dan?quote:waar was jij trouwens tussen kerst en oud en nieuw toen ik met een sippe niet etende kater zat[/quote]
[spoiler]Ik was waarschijnlijk ergens in de Kerst-diner geïnduceerde coma
![]()
[/spoiler]
[quote]Gelukkig had ik ook nog hele goede analoge DA's en is genoemde kater inmiddels weer happy![]()
Goede adviezenquote:knip
Ik denk ook niet dat er iets raars mee is, maar op basis van het gebit kan je dus de leeftijd een beetje inschatten. Want ik vind hun toch hele kleine ukkies voor de leeftijd van 9 weken op deze foto's. En zij zien niet mager uit, gewoon klein. Alsof zij week of 6-7 zijn. Het kan echt niet dat je stiekem andere kittens gekregen heb of zo?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:33 schreef MoChe het volgende:
[..]
Je analoge collega heeft inderdaad ook naar de tanden gekeken maar daar verder niets over gezegd. Ook haar collega die ze erbij riep voor een extra check heeft het niet gehad over de tanden. Dus ik neem aan dat daar niets raars mee is.
Zij moeten dus inderdaad kittenvoer, want dat bevat veel meer eiwit en calorieën dan volwassen voer. Dat hebben zij nodig voor de groei. En eigenlijk moet de moederpoes ook calorierijk/kittenvoer eten tijdens haar zoogperiode...quote:[..]
De moeder was inderdaad gezond maar beetje schuw. De andere katten en de kittens hadden allemaal een schone neus en niesten niet. Ook de ogen waren helder en er zat geen pus ofzo. Dat hebben ze nu overigens ook niet. Maar zoals gezegd; de moeder was wel aan de kleine kant.
[..]
Nee ze kregen geen kittenvoer van de Jumbo. Ik heb nog wel een zak Jumbo kittenvoer gekocht en daar aten ze meer van.
Maar als hij volwassen is en niet gecastreerd en loopt alleen maar Felicette lastig te vallen, alles met urine te markeren en buurtpoezen te bezwangeren, dan is heus niet meer zieligquote:[..]
Haha nee ben wel van plan om ze op tijd te laten 'helpen'. Al vind ik dat voor Balthasar stuk zieliger dan voor Félicette
Het verschil tussen hun beide is normaal hoor. En als zij week of 6 zouden zijn, dan zou er helemaal alles normaal zijn. Maar hun afmetingen passen gewoon niet bij 10 weken. Je heb soms 1 kitten uit het nest dat extreem klein is (meestal trekt dat op latere leeftijd wel bij), maar als er 2 kittens klein zijn, is het een beetje raar. Logica zegt, zij zijn jonger dan 10 weken, maar als je hun al begin december gezien heeft en zij toen niet pasgeboren waren, dan kan dat ook niet. Het is een mysterie. Maar het maakt niet uit als zij maar verder gezond zijn.quote:[..]
De foto's zijn van rond 5/6 januari. Ze zien er niet uitgemergeld uit maar Félicette is gewoon wel klein als je haar vergelijkt met Balthasar.
Ik vermoed dat zij gewoon normaal gewicht hebben voor hun grootte hoor.quote:Omdat ze er niet zo dun uitzagen heb ik er eigenlijk ook helemaal niet op gelet of ze mss te licht zouden zijn o.i.d Ik merk wel dat wat je zegt over dat ze aanmoediging nodig hebben. Ik moet ze nog vaak terug bij hun bord zetten zodat ze verder eten.
Droog voer? Dus het is gewoon een kwestie van zoeken naar droog voer dat zij lekker vindenquote:[..]
Vandaag is mijn vriendin naar de dierenarts gegaan om ontworm middeltje te halen en toen heeft ze dit gelijk besproken met de DA. Die heeft wat pakjes Royal Canine Gastro Intestinal mee gegeven en die aten ze heel gretig.
Bij heel waterige diarree moet je dezelfde dag nog naar de analoge DA. Een kitten kan heel snel uitdrogen. Dezelfde dus bij het braken/ niet eten of drinken. Bij plakpoep inderdaad verstandig om ontlasting te laten onderzoeken (op wormeieren en Giardia). Goede hygiene is trouwens belangrijk, dus als haar kont besmeurd is, moet je die toch wassen met warm nat washandje. En ook regelmatig hun dekentjes, mandje en alles wat je op 60 graden in de wasmachine kan wassen, in de wasmachine op 60 graden wassen.quote:Ze heeft verder Milbactor ontwormpil meegegeven en een bakje om monsters van Félicette's ontlasting te nemen. Als ze komende dagen diaree blijft houden moeten we terug naar de DA met de monsters van de afgelopen dagen. Haar ontlasting is trouwens niet heel waterig maar meer plakkerig.
quote:Ze zijn vandaag heel actief geweest en zaten de hele dag te ravotten en te stoeien. Gisteren waren ze echter beetje suffig en hebben ze veel geslapen. Mss dat ze meer energie hebben gekregen door de brokjes van de DA. Ze drinken dus wel goed en zijn lekker levendig en avontuurlijk. Vandaag ging het de goede kant op dus ik hoop dat dat blijft aanhouden.
Precies wat de DA ook zei. Thanks voor jullie input en adviezen! Stel het erg op prijs
Neen, helaas. In België is dat nog niet zo ingeburgerd als in Nederland en de premies en de franchise zijn (voor een doodgewone vuilnisbakkenkat, niet voor een aan wedstrijdende deeelnemende raskat of een paard, natuurlijk) ook zo hoog dat hij elke maand wel van het balkon zou moeten vallen om er voordeel uit te halen. En laat ik dat nu liever niet willen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]Is deze kat verzekerd?
Hij krijgt al dieetvoer van royal canin, maar hij eet alles van zijn broer ook op. Als ik thuis ben, kan ik natuurlijk ervoor zorgen dat hij dat niet doet, maar er zijn ook dagen waarop ik van 5 tot 23 u weg ben en dan kan ik hen moeilijk zonder eten zetten. Ik heb al geprobeerd van het eten van A.esopoes in een doos/kist te zetten waar Pai wel in kan maar Poi niet, maar dat leverde een telefoon van de buren op, waarom mijn appartement leek afgebroken te worden, of ze de politie moesten bellen... en een kapotte kist.quote:Overgaan op natvoer (dat vult en is 80% water, dus je kan er relatief meer van geven). Natvoer bevat ongeveer 90 kcal/100g (of minder), terwijl droog voer al gauw 400 kcal/100 gram bevat. En/of kiezen voor caloriearme droog voer. Dan moet je dus zoeken naar het voer met ongeveer 300 kcal/100 gram of in ieder geval minder dan 350 kcal/100 gram. En dan kijken op de verpakking wat de fabrikant aanraadt, en dan kiezen voor zijn "ideaal" gewicht, dus bijv. 4-5 kg. Of zelfs iets minder. En als je het voer ga minderen, moet je bij een kat nooit met grote stappen doen. Een hond kan heel lang zonder voer (behalve theecup wawas), een mens kan heel lang zonder voer... Een poezel is gebouwd om elke dag 6-8 kleine eiwit rijke maaltijden te nuttigen (muizen, vogeltjes, mini-dinosaurussen etc). Uiteraard loopt een kat 'in de natuur" dat ook af. Dus aan een huiskat zou ik zeker geen 6 muizen per dag gaan voeren![]()
Als je een buitenkat heb, bedenk dat hij waarschijnlijk ook bij de buren eet, of zelfs een straat verderop een adresje heeft waar hij wat lekkers kan scoren. Sommige poezels lopen ongegeneerd bij andere mensen door een kattenluik naar binnen, jagen eigen katten weg en vreten hun eten op. Dus je moet met het berekenen van wat je kat per dag mag eten, ook rekening houden met alle lekkers dat hij bij jou of bij de buren krijgt. Ik zou de buren eigenlijk waarschuwen dat zij hem niet moeten voeren. Eventueel een halsbandje met een penning: "niet voeren, want ik mag alleen dieetvoer"![]()
Verder voeren dmv een voerbal of voerpuzzel. Een kat actief houden.
Ik heb ze eigenlijk nadat ze een week bij mij waren meteen meegenomen naar de da en hij had toen al gezien dat die pupil wat groter is dan de andere, maar verder heeft hij daar niet echt op gereageerd. Over de verkleuring van de iris zei hij dat dat niet zo raar was, bij mensen kwam dat toch ook voor ('ja, maar bij mensen is dat soms ook een carcinoom of een melanoom of een bloedklonter of een symptoom van een bloeding of verhoogde bloeddruk', 'doe niet zo moeilijk, Marie', ' :x ') dus ik durfde er nooit zo goed over te beginnen.quote:Heeft je analoge DA het nooit verder nagekeken dan? Als het altijd al zo geweest is, dan is het of aangeboren of hij heeft als een kitten een infectie gehad (misschien wel regenboogvliesonsteking of glaucoom=grijze staar, bij de laatste is het belangrijk om het andere oog goed in de gaten te houden).
Mja, die bloeddruk moet ik altijd zelf thuis meten, wegens te paniekerige Poi.quote:Is geen spoed, denk ik, dus kan tot februari wachten. Maar ik zou toch specifiek naar de ogen vragen. Goed de lenzen en de fundus spiegelen en misschien ook oogdruk + bloeddruk meten (dat kan niet in elke praktijk en niet elke dierenarts).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door MarieAlice op 13-01-2016 12:32:47 ]
Ik vind je problemen met je kat natuurlijk niet leuk, maar hij klinkt wel hilarisch verderquote:
+1quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:33 schreef Valerie. het volgende:
[..]
Ik vind je problemen met je kat natuurlijk niet leuk, maar hij klinkt wel hilarisch verder![]()
In NL is het ook niet ingeburgerd hoor. Ik geloof dat er nu 5,8% van alle honden en katten verzekerd zijn of zo. In UK is dat 50%, in Zweden 70%.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:55 schreef MarieAlice het volgende:
In België is dat nog niet zo ingeburgerd als in Nederland
quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:55 schreef MarieAlice het volgende:
Ik heb al geprobeerd van het eten van A.esopoes
Geweldige namenquote:in een doos/kist te zetten waar Pai wel in kan maar Poi niet,
Kattenquote:maar dat leverde een telefoon van de buren op, waarom mijn appartement leek afgebroken te worden, of ze de politie moesten bellen... en een kapotte kist.
Een poezel (zeker een poezel met wat overgewicht) mag inderdaad niet helemaal vasten. En niet plots minder eten. Want idd leverproblemen. Maar zolang hij brokjes heeft om te knagen, is er niks aan de hand.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:55 schreef MarieAlice het volgende:
DA zei dat ik wat geduld moest hebben, dat hij sel zou eten, maar na vijf dagen kon ik het echt niet meer aanzien (en in paniek naar de da want ondervoeding! Leverproblemen! Nierproblemen! Ik heb mijn kat gefolterd! ).
Niet gelijk hypochonder wordenquote:Op woensdag 13 januari 2016 10:55 schreef MarieAlice het volgende:
Over de verkleuring van de iris zei hij dat dat niet zo raar was, bij mensen kwam dat toch ook voor ('ja, maar bij mensen is dat soms ook een carcinoom of een melanoom of een bloedklonter of een symptoom van een bloeding of verhoogde bloeddruk', 'doe niet zo moeilijk, Marie', ' :x ') dus ik durfde er nooit zo goed over te beginnen.
Mja, die bloeddruk moet ik altijd zelf thuis meten, wegens te paniekerige Poi.
Ik heb ondertussen toch maar een afspraak gemaakt, ik kan vrijdag gaan, dan is degene die oftalmo doet er ook. Het zijn maar vuilnisbakkenschorriemorries die twee van mij, maar ik zou ze toch echt niet kunnen missen.![]()
quote:![]()
Echt duizend maal bedankt trouwens voor het snelle antwoord!![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Wat een schattig poezel! Is de andere ook een zwart/witte?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door MarieAlice op 13-01-2016 17:52:42 ]
quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Tja, wat had sippe?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Wat had Sippe dan?
[..]
Goede adviezenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bedankt voor de![]()
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
Natuurlijkquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:36 schreef MarieAlice het volgende:
Oh nee, ik dacht niet echt dat het een melanoom was of zo, maar ik vond gewoon de vergelijking 'bij mensen komt dat ook voor' nogal krom.![]()
P
Mja, het is een clown. En hij is vaak heel hilarisch![]()
![]()
Met die overbeet ook, zo schattig.
Broertje Pai is vaak slachtoffer van klunzigheid helaas, zoals een... eum... bij een mens zou ik zeggen metacarpale fractuur, maar heten die botjes ook zo bij katten?![]()
quote:toen Poi een beeld omgooide dat recht op de voorpot van Pai viel.![]()
quote:Pai is geen sokje:Ook heeeeel schattigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Al wil hij op de tweede foto duidelijk zeggen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 19:31 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Tja, wat had sippe?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bedankt voor de
Zou ik wel heel bizar vindenquote:Op woensdag 13 januari 2016 10:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het kan echt niet dat je stiekem andere kittens gekregen heb of zo?
Lonely kitten ladyquote:[..]
Zij moeten dus inderdaad kittenvoer, want dat bevat veel meer eiwit en calorieën dan volwassen voer. Dat hebben zij nodig voor de groei. En eigenlijk moet de moederpoes ook calorierijk/kittenvoer eten tijdens haar zoogperiode...
Vangt die persoon zwangere poezen op of zo? Of is het een kattenverzamelaar?
Ze zijn gelukkig wel goed aangekomen. Balthasar is sinds 8 januari 200gr aangekomen, Félicette is sinds doen 140gr aangekomen. Ze blijven ook goed eten van de Royal Canin brokjes en goed water drinken. Maar omdat Félicette's poep toch niet stevig werd heb ik ze vandaag weer naar de DA gebracht met een monster van haar ontlasting van de afgelopen 3 dagen. Ze gaan 't controleren en als het goed is krijg ik vandaag het resultaat te horen. De DA heeft ook ontwormingspillen in hun strotjes geduwd zodat ik het zelf niet hoefde te doenquote:Ik vermoed dat zij gewoon normaal gewicht hebben voor hun grootte hoor.
Ik zou wel hun elke dag of om de dag wegen op de keukenweegschaal en even een gewichtscurve bijhouden. Als zij gaan afvallen/ niet aankomen, moet je bij je analoge DA aan de bel trekken.
[..]
Bij heel waterige diarree moet je dezelfde dag nog naar de analoge DA. Een kitten kan heel snel uitdrogen. Dezelfde dus bij het braken/ niet eten of drinken. Bij plakpoep inderdaad verstandig om ontlasting te laten onderzoeken (op wormeieren en Giardia). Goede hygiene is trouwens belangrijk, dus als haar kont besmeurd is, moet je die toch wassen met warm nat washandje. En ook regelmatig hun dekentjes, mandje en alles wat je op 60 graden in de wasmachine kan wassen, in de wasmachine op 60 graden wassen.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Al wil hij op de tweede foto duidelijk zeggen:Mja, hij heeft toen de kerstmuts daarna mee op de kast gesleept en hem daar verscheurd. En mijn moeder, die hem de muts had opgezet en per se foto's wilde, aangevallen. Dat was wel wat minderSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wat ook minder was, was dat Poi zich niet liet onderzoeken. Gepanikeer en geblaas en gespartel en gekrab tot hij uit de armen van de dierenarts ('laat mij maar juffrouwke, ik hou dat poesje wel zonder problemen in bedwang!') sprong, in een instrumentenschaal, daarvan schrok, van de tafel sprong, de deur uit, de gang in, een hond tegen kwam, de hond een krab op zijn neus gaf, tegen een glazen deur liep, wegrende en drie uur onder een kast zat, totdat hij eindelijk mijn hand niet meer aanviel als ik hem wou pakken en jengelend onder mijn trui kroop.
En dan mag een dierenarts nog vijf keer herhalen dat hij hem wel kan onderzoeken, hij is nu toch terug kalm, maar het werkte niet meer voor mij. Genoeg stress voor Poi voor een dag, we proberen volgende week nog wel eens opnieuw en dan zal ik Pai misschien ook meenemen gewoon voor controle. Meestal werkt Pai kalmerend voor Poi.
Oy vey...![]()
quote:Op donderdag 14 januari 2016 17:32 schreef Xaryna het volgende:
Lieve DiDa,
Een vriend van mij heeft vier katers, en zit nu in een verbouwing. Eén van zijn katers heeft nu het fantastische idee opgevat dat alles besproeid moet worden. Dit is apart, want het klussen is al twee maanden geleden begonnen en toen was er niets aan de hand. Er is een nieuwe vloer (geen probleem voor 'm), en alles is geschilderd (ook geen probleem voor 'm), maar nu ze in de badkamer bezig gaan, is hij gaan sproeien. In de badkamer is een stapel tegels alvast neergezet en elke keer dat hij de badkamer in kan, sproeit hij er even tegenaan. De hele badkamer stinkt ernaar. Hij doet het sinds kort nu ook in de slaapkamer (niets veranderd). Het aparte is dus dat hij het met name in de slaapkamer en badkamer doet, terwijl daar weinig is veranderd. In de woonkamer gebeurt het meeste en daar doet hij het (nog) niet.
Wat kan hij daar tegen doen? Feliway is momenteel geen optie omdat ze overdag klussen en veel luchten (verven e.d. gebeurt ook).
Achtergrondinfo: Ze zijn allemaal netjes gecastreerd. Kater in kwestie is een jaar of 5.
Kattenverzamelaar dusquote:Op vrijdag 15 januari 2016 12:53 schreef MoChe het volgende:
[..]
Zou ik wel heel bizar vindenEr was maar 1 kater in het nestje en maar 1 poesje die volledig zwart was.
[..]
Lonely kitten lady
Ze zijn gelukkig wel goed aangekomen. Balthasar is sinds 8 januari 200gr aangekomen, Félicette is sinds doen 140gr aangekomen. Ze blijven ook goed eten van de Royal Canin brokjes en goed water drinken.
quote:Maar omdat Félicette's poep toch niet stevig werd heb ik ze vandaag weer naar de DA gebracht met een monster van haar ontlasting van de afgelopen 3 dagen. Ze gaan 't controleren en als het goed is krijg ik vandaag het resultaat te horen. De DA heeft ook ontwormingspillen in hun strotjes geduwd zodat ik het zelf niet hoefde te doen
quote:Op vrijdag 15 januari 2016 13:41 schreef tonja het volgende:
Pffff Loes is bij de analoge dierenarts voor haar gebit. 2 bovenste grote kiezen moeten eruit en haar bovenste hoektanden. Ook zijn haar nierwaardes iets verhoogd.
Kutzooi.
Nee hoor Loes komt uit een heel ander nestje.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 14:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Bah... Zij is de volle zus van Harry, toch? Hoe zit het met de rest van de familie qua nieren?
quote:Op vrijdag 15 januari 2016 13:45 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Mja, hij heeft toen de kerstmuts daarna mee op de kast gesleept en hem daar verscheurd. En mijn moeder, die hem de muts had opgezet en per se foto's wilde, aangevallen. Dat was wel wat minder![]()
Wat ook minder was, was dat Poi zich niet liet onderzoeken. Gepanikeer en geblaas en gespartel en gekrab tot hij uit de armen van de dierenarts ('laat mij maar juffrouwke, ik hou dat poesje wel zonder problemen in bedwang!') sprong, in een instrumentenschaal, daarvan schrok, van de tafel sprong, de deur uit, de gang in, een hond tegen kwam, de hond een krab op zijn neus gaf, tegen een glazen deur liep, wegrende en drie uur onder een kast zat, totdat hij eindelijk mijn hand niet meer aanviel als ik hem wou pakken en jengelend onder mijn trui kroop.
En dan mag een dierenarts nog vijf keer herhalen dat hij hem wel kan onderzoeken, hij is nu toch terug kalm, maar het werkte niet meer voor mij. Genoeg stress voor Poi voor een dag, we proberen volgende week nog wel eens opnieuw en dan zal ik Pai misschien ook meenemen gewoon voor controle. Meestal werkt Pai kalmerend voor Poi.
Oy vey...
Meestal merk je er niks aan hoor. Vanavond/ morgen kan zij gewoon normaal eten en zich poetsen en zo.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 14:12 schreef tonja het volgende:
[..]
Nee hoor Loes komt uit een heel ander nestje.
Tnx, straks een hele zielige Loes thuis met een mummelbekje![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.DiDa last dus even een FOK vrij weekend in.![]()
Ja ze moet weer aan het nierdieet. De waardes waren niet dramatisch hoog en de DA zei dat we er gelukkig vroeg bij zijn. Over controles over een paar weken weet ik niets, dat zullen we wel bespreken als ik haar straks op mag halen.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 14:14 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Meestal merk je er niks aan hoor. Vanavond/ morgen kan zij gewoon normaal eten en zich poetsen en zo.
En wat nu met de nierwaarden? Over op nierdieet? Over een paar weken terugkomen voor de controle?
quote:Op vrijdag 15 januari 2016 14:17 schreef tonja het volgende:
[..]
Ja ze moet weer aan het nierdieet. De waardes waren niet dramatisch hoog en de DA zei dat we er gelukkig vroeg bij zijn. Over controles over een paar weken weet ik niets, dat zullen we wel bespreken als ik haar straks op mag halen.
Ben wel blij dat ik voor de zekerheid een bloedonderzoek heb laten doen. Nu is er nog helemaal niets aan haar te merken...
quote:Op vrijdag 15 januari 2016 14:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Goed weekend!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.DiDa last dus even een FOK vrij weekend in.![]()
Volgens mij echt sproeien, heb het hem zien doen. Snel erheen, staart omhoog, even trillen, en hij loopt weer weg. Ze kunnen wel naar buiten en doen dat ook veel.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 14:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Oh jee.... 2 maanden verbouwing is natuurlijk niet goed voor een poezel. Poezels houden van rust en regelmaat. Als je 4 katten bij elkaar heeft, dan geeft het al stress en hier zijn misschien wel allemaal vreemde mensen die naar binnen komen. En alles is open, dus misschien ook nog wel vreemde katers die even in de open deur komen snuffelen.
Hoe veel kattenbakken hebben de katten? Voor 4 moet je eigenlijk minimaal 5 hebben, overal.
Eigenlijk moet je eerst laten onderzoeken of de kat verder gezond is, dus geen blaasontsteking od heeft (en dat kunnen zij ook door stress krijgen!)
Als het echt sproeien is, dan markeert de kat dus zijn territorium. Want in principe een normaal gedrag is, als er stress is en allemaal vreemde mensen over de vloer. De kat voelt zich bedreigd en gefrustreerd. Sorry, maar de beste oplossing is dan toch de verbouwing zo snel mogelijk af te ronden. Feliway is een lapmiddel en geen oplossing van onderliggend probleem.
Andere mogelijkheid is de katten in een rustig huis zonder andere katten, kleine kinderen en honden tijdelijk te herplaatsen. Ik zou wel alle 4 de katten dan even te herplaatsen. Als je maar 1 weg doet, dan is de kans op problemen en ruzie met andere katten heel groot als hij terug komt.
Voorlopig dan overal waar hij plast schoonmaken met allesreiniger, biotex of een enzymhoudend reinigingsmiddel of bijv. Vlekweg van Beaphar. Geen bleek of ammoniak houdende middelen gebruiken want dat moedigt de kat juist aan om daar te gaan sproeien/plassen.
Misschien hebben mensen met meerdere katten, die ooit een grote verbouwing hebben meegemaakt, nog tips?
Goh, ik denk dat het wel kan, hij is sowieso altijd wel bang, maar nu kreeg ik de indruk dat hij vooral die oftalmospecialist niet moest en toen die hem dan ook nog eens ging vastpakken, want hij wist het toch zoveel beter...quote:Op vrijdag 15 januari 2016 14:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Dus oogdruk / bloeddruk meten gaat niet gebeuren, vermoed ik....Ik vraag mij af uberhaupt of je bij hem dan fatsoenlijk een oog kan spiegelen
![]()
P.S. Waarom had de DA de deur van zijn kamer open met een kat in zijn spreekkamer? Is zijn leven al niet spannend genoeg of zo?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die deur stond open omdat hij die niet dicht had gedaan toen hij binnenkwam. Omdat oftalmo stiekem niet zo sexy is?Of om zijn ego genoeg ruimte te geven.
![]()
Fijn fok!loos weekend!![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |