Nou, speciaal voor jou dan:quote:Op woensdag 6 januari 2016 14:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Geeft niks, ik was gewoon nieuwsgierig![]()
Beterschap voor het zere pootje
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Morgen, als de wegen het toelaten, terug naar Sneek voor nieuwe foto's.
Overigens is 1 van mn kattenkinders ook ineens stuk. Beetje knijpen met het oog, tranen, gesprongen haarvaatjes. Even nog aankijken of ze het zelf op kan lossen, anders morgen of vrijdag ook nog even naar eigen DA voor n zalfje.Sterkheidsbaas van alles.
Ik zie eigenlijk geen afwijkingen op de bovenstaande foto'squote:Op donderdag 7 januari 2016 13:32 schreef Lonaa het volgende:
Hoihoihoi!
De bevindingen uit de nieuwe foto's:
De glucosamine slaat enorm aan. Er is zichtbaar meer ruimte tussen de teengewrichtjes.
De 'dingetjes' 'korreltjes' en oneffenheden die er in de teen te zien waren zijn 'opgeruimd' door het lichaam en niet meer zichtbaar.
De pols is voelbaar en (ook op foto) zichtbaar minder dik.
De randen van de botjes in de pols zijn glader. de oneffenheden zijn daar grotendeels verdwenen.
Er is nog een spuit in gegaan, de glucosamine mag ze de rest van d'r leven en als het goed is loopt ze over 2 weken nog meer als een zonnnetje. En beter nog, mag ze weer rennen
quote:Op donderdag 7 januari 2016 19:53 schreef Sorella het volgende:
Dda, update over Doeraq de kat die geopereerd was voor patella luxatie.
2 weken terug geweest voor controle, da was niet echt tevreden, had het erover dat het erop leek dat de operatie toch niet voldoende gelukt was (ze heeft Doeraq aardig wat pijn gedaan met het onderzoeken van de knie) dus wachten op een telefoontje wanneer we bij de chirurg terecht konden en ja dan zit je je toch twee weken je eigen wat zorgen te maken.
quote:Vanmiddag geweest en de chirurg was erg tevreden (was ook voorzichtig met Doeraq onderzoeken) het was nog niet 100% maar scheelde niet veel
De benches kunnen nu opgeruimd worden tot de andere knie gedaan wordt maar dat heeft geen haast.
Het is dus een poezel met reverse sneezing? Ik heb nog nooit reverse sneezing bij een kat gezien... Heb je al een filmpje van gemaakt en naar je DA laten zien?quote:Op donderdag 7 januari 2016 22:49 schreef deadly_kiss het volgende:
Bestaat er een oplossing voor reverse sneezing??
Ik kan het niet aanzien![]()
mijn da zegt dat ze teveel schrokt tijdens eten maar dat kan niet ivm voerbak waardoor ze 1 brokje tegelijk kan eten (maakt eten een uitdaging)
Het is ontstaan na afgelopen maand volledig over te zijn gegaan op hypo allergeen brokjes omdat ze niet meer tegen normaal voer kan.
Ik was zo blij dat ze andere brokjes accepteerde omdat ze ook nog diabetes kat is.
nu dit weer pff
Dat komt echt door de kwaliteit van de foto's in die link, want ik zag het hier ook niet, en bij de DA wel.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik zie eigenlijk geen afwijkingen op de bovenstaande foto's![]()
Maar als het goed gaat, dan is goedGlucosamine mag altijd en kan geen kwaad. Hoop dat het goed gaat met de brokkenpiloot en dat zij niet weer iets beschadigd.
Klopt, de dag voor kerst zijn we voor controle geweest bij de da en aangezien de chirurg er alleen op de donderdagen is in een ander filiaal duurde het 2 weken.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:26 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Moesten jullie 2 weken op de chirurg wachten? Vanwege de vakanties of zo?
quote:Op vrijdag 8 januari 2016 10:05 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Dat komt echt door de kwaliteit van de foto's in die link, want ik zag het hier ook niet, en bij de DA wel.
quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:47 schreef Sorella het volgende:
[..]
Klopt, de dag voor kerst zijn we voor controle geweest en aangezien de chirurg er alleen op donderdag is duurde het 2 weken.
Even aangepast om te verduidelijkenquote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Klopt, de dag voor kerst zijn we voor controle geweest bij de da en aangezien de chirurg er alleen op de donderdagen is in een ander filiaal duurde het 2 weken.
Ik heb een filmje,quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is dus een poezel met reverse sneezing? Ik heb nog nooit reverse sneezing bij een kat gezien... Heb je al een filmpje van gemaakt en naar je DA laten zien?
Reverse sneezing komt relatief vaak voor bij kortsnuitige honden, zoals bulldogjes en chihuahua's. Waarschijnlijk zijn deze honden ervoor gevoelig omdat er zo veel "zachte delen", zoals zachte gehemelte gepropt in een steeds klein gefokt keeltje. Soms gaat deze hondjes heel spontaan niezen. Soms kan de oorzaak lichte verkoudheid zijn, of bijv. te koud weer. Of pollen in de lucht, of parfum/ rook van open vuur/ smog ed. Ook kunnen zijn vaak niet tegen (trekken aan) halsband, dus een borsttuigje is beter. Zij kunnen ook niet tegen opwinding en veel inspanning, maar daar kunnen die kortsnuitige rassen sowieso niet tegen. Snel eten kan ook de oorzaak zijn.
De oplossing tijdens zo'n aanval bij een hond: niks doen, gaat meestal snel over. Of laten slikken door zachtjes te wrijven over de keel of even de neus dichthouden.
Bij katten komt reverse sneezing minder vaak voor (ik heb het nog nooit gezien bij een kat), maar het kan wel. Ik zou bij een kat toch eerst goed kijken of het geen astma is (wat wel veel vaker bij poezels voorkomt) of er niks in de keel zit.
Beterschap voor de poezel! Kon hij ook niet tegen diabetes-voer?Krijgt hij ook insuline?
quote:Op vrijdag 8 januari 2016 18:11 schreef deadly_kiss het volgende:
Waar kan ik mobiel een filmje uploaden?
Haar snelle achteruitgang heeft te maken met haar hoge leeftijd + waarschijnlijk een onderliggende ziekte. Dat moet uiteraard nagekeken worden door een analoge DA. Een jaarlijkse APK bij een dierenarts hoort erbij (of de kat dan gevaccineerd wordt of niet). Goed ogen laten onderzoeken en indien nodig bloedonderzoek/ bloeddruk laten meten (hoge bloeddruk kan leiden tot loslaten van netvlies en blindheid). Helaas heeft 90% van de oude katten artrose. Ook dat dient adequaat behandelt worden door anti-artrose pijnstillers en/of voedingssupplementen. Maar dat moet jullie analoge DA over beoordelen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 16:22 schreef Walging het volgende:
Het afgelopen jaar is haar zicht heel erg achteruit gegaan, volgens mij is ze stekeblind nu en ze loopt voortdurend tegen stoelpoten en meubels aan. Ook is ze veel strammer geworden en ze springt helemaal niet meer hoog, laat staan dat ze nog op de schutting kan klimmen.
Dankjewel! Ze hebben haar toen ze haar kregen helemaal laten checken bij de analoge dierenarts, en toen was er (kennelijk) nog niks aan de hand. Ze gaan binnenkort weer voor de jaarlijkse APK.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 23:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Haar snelle achteruitgang heeft te maken met haar hoge leeftijd + waarschijnlijk een onderliggende ziekte. Dat moet uiteraard nagekeken worden door een analoge DA. Een jaarlijkse APK bij een dierenarts hoort erbij (of de kat dan gevaccineerd wordt of niet). Goed ogen laten onderzoeken en indien nodig bloedonderzoek/ bloeddruk laten meten (hoge bloeddruk kan leiden tot loslaten van netvlies en blindheid). Helaas heeft 90% van de oude katten artrose. Ook dat dient adequaat behandelt worden door anti-artrose pijnstillers en/of voedingssupplementen. Maar dat moet jullie analoge DA over beoordelen.
Aan het voer kan het niet liggen, tenzij het voer geen taurine bevat. De katten zijn 100% roofdieren en kunnen zelf geen taurine maken, zij moeten het dus krijgen uit het voer. Alle kattenvoer in NL moet taurine bevatten. Kijk maar even op de verpakking van het voer of dat idd het geval is. Gebrek aan taurine kan leiden tot blindheid en hartfalen/dood.
Leuk dat jullie een bejaarde kat hebben overgenomen, maar helaas hebben bejaarde katten (en ook andere dieren en mensen) veel meer kans op bepaalde aandoeningen. Bij katten is het dus artrose, maar verder ook nierfalen, schildklierproblemen, suikerziekte, hoge bloeddruk. Het is anno 2016 geen diervriendelijke optie om deze aandoeningen onbehandeld te laten.
Hier wat info over artrose bij kat: http://www.mcvoordieren.nl/onderzoek-artrose-kat
Hoge bloeddruk: http://www.mcvoordieren.nl/hoge-bloeddruk-bij-de-kat
Schildklierproblemen: http://www.mcvoordieren.nl/schildklier-kat
Mocht je de kosten voor voer laag willen houden. Een tijdje terug stond er een test van katten droogvoer in de belgsche testaankoop. Hier kwamen de brokken van de lidl er goed uit.quote:Op zondag 10 januari 2016 09:30 schreef Walging het volgende:
[..]
Dankjewel! Ze hebben haar toen ze haar kregen helemaal laten checken bij de analoge dierenarts, en toen was er (kennelijk) nog niks aan de hand. Ze gaan binnenkort weer voor de jaarlijkse APK.
Over dat voer maak ik me toch wel zorgen, volgens mij zit er geen taurine in. Het staat er in ieder geval niet op. Misschien moeten ze toch maar eens ander voer proberen.
Droge brokjes eet ze helaas nietquote:Op zondag 10 januari 2016 11:53 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Mocht je de kosten voor voer laag willen houden. Een tijdje terug stond er een test van katten droogvoer in de belgsche testaankoop. Hier kwamen de brokken van de lidl er goed uit.
Honden/katten laten het meestal niet merken dat er iets mis is met kiezen/gebit. Maar rotte kiezen is natuurlijk niet gezond en pijnlijk. Meestal na de gebitsbehandeling merk je wel dat het dier toch zich anders gedraagt/ beter zijn voer kauwt.quote:Op zondag 10 januari 2016 01:40 schreef tonja het volgende:
Gisteren voor de jaarlijkse APK van Loes naar de analoge DA geweest.
Waar vorig jaar haar gebit (nou ja wat er nog van over is) nog prima in orde was constateerde de DA deze keer 2 rotte kiezen waarvan er 1 zelfs los zit![]()
Dat moet gewoon echt pijn doen, maar ik heb niets aan haar gemerkt.
Knakjes hoeft niks te betekenen, DiDa knakt ook in sommige gewrichtenquote:Meteen een afspraak gemaakt voor a.s. vrijdag voor een gebitsreiniging en wrs extractie van ten minste 2 kiezen. Ook meteen afgesproken, omdat er toch röntgenfoto's gemaak moeten worden om haar gewrichten in de voorpootjes te checken omdat ik daar vaak knakjes in hoor.
Mijn DA vond het niet echt nodig eigenlijk omdat ze geen kreupelheid vertoont maar goed, hij vond het op zich geen slecht idee dat toch even na te kijken.
En? Vindt zij het een acceptabel alternatief?quote:Verder heb ik het ook nog gehad over de nieuwe hobby van Loes, namelijk dat ze sinds ze de oren van Harry moet ontberen, ze haar eigen staart als vervanging heeft.
Hij raadde me aan om te proberen haar op een of ander pluche speeltje te laten kwijlen en kauwen, daar heb ik er genoeg van en heb er 2 met staarten in de aanbieding gegooid
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 10 januari 2016 09:30 schreef Walging het volgende:
[..]
Dankjewel! Ze hebben haar toen ze haar kregen helemaal laten checken bij de analoge dierenarts, en toen was er (kennelijk) nog niks aan de hand. Ze gaan binnenkort weer voor de jaarlijkse APK.
In principe moet alle kattenvoer in NL taurine bevatten. Eventueel kan je Aldi/de maker van het voer een email sturen om dat na te vragen? Als je twijfelt of het (voldoende) taurine bevat dan is het verstandig om het te mengen met ander natvoer waar wel op de verpakking duidelijk staat dat het wel taurine bevat.quote:Over dat voer maak ik me toch wel zorgen, volgens mij zit er geen taurine in. Het staat er in ieder geval niet op. Misschien moeten ze toch maar eens ander voer proberen.
Als hij vroeger wel gericht kon springen en dingen "vangen" en achter dingen aan jagen, en nu kan hij dat minder goed, dan ligt het niet aan gebrek aan poezenopvoeding in zijn jeugd. Kittens kunnen inderdaad het beste om tot 12-13 weken bij hun moeder blijven, dan leren zij een kat te zijn. Het is helaas niet altijd mogelijk, dus soms moeten kittens eerder weg.quote:Op zondag 10 januari 2016 10:53 schreef MarieAlice het volgende:
Hoihoi,
Ik ben nog niet zo lang op FOK!, leuk dat dit topic bestaat zeg!![]()
Ik had een vraagje over mijn kat. Even de situatie schetsen: ik heb twee katten. Ze zijn afkomstig van iemand die een heleboel zwerfkatten in huis had genomen en ineens met zes zwangere katten en later 21 kittens zat. De ene was 7 weken toen ik hem heb meegenomen, de andere was vier dagen jonger, maar aangezien moederkat hem constant aanviel, leek het iedereen beter het scharminkeltje mee te geven. (Ondertussen weet ik dat 7 weken te jong is, trouwens, maar toen had ik blijkbaar verkeerde informatie gekregen en zag ik ee geen graten in). Het zijn op zich binnenkatten, maar af en toe gaan ze wel aan de leiband mee naar het park of in de tuin bij mijn ouders.
De jongste van de twee, Oidi, is altijd al een eigenaardige kat geweest. Ongelofelijk onhandig, overenthousiast in mijn armen of op mijn schouder springen als ik binnenkom, valt een Sint-Bernardshond aan, maar rent in paniek weg van een vlieg, en heeft een schoenen- en voetenfetisj en een miauw die geen miauwen is.
Nu doet hij de laatste tijd nog wel wat vreemder dan vroeger. Het kwam wel vaak voor dat hij ergens op wou springen, maar zich dan precies halverwege bedacht, maar nu springt hij gewoon *naast* dingen. Echt 30 cm naast mijn bed, een halve meter te ver staan om op het aanrecht te springen, voor de bank staan en dan naast de bank springen. Daarnaast gooit hij veel vaker dingen om, en liep hij gisteren in vliegend vaart tegen het deel van het schuifraam wat dicht was, in plaats van gewoon door het openstaande deel te gaan. En het is niet zo dat dat deel ooit open staat, het is gewoon echt het vaste gedeelte. Als ik met hem aan het spelen ben met een balletje springt hij er vaak ook helemaal naast, als hij het ding al ziet, want het meerendeel van de tijd rent ie het ding gewoon voorbij, of zoekt hij overal behalve waar het ligt.
Ik weet niet echt of dat een reden is om nog eens met hem naar de dierenarts te gaan. De laatste keer dat ik daar was (omdat meneer bij de buren was binnengeglipt, daar iets moet hebben opgelikt en zijn tong chemisch verbrand had...) zeiden ze dat het wel een zeer vreemde kat was en dat veel van zijn gedrag verklaard kan worden doordat hij zo vroeg uit het nest gehaald is, maar ik weet niet of *dit* gedrag daardoor kan verklaard worden... zelf vraag ik me af of hij wel uit beide ogen even goed ziet, maar ja, hoe test ik dat bij een kat he?
Zou er echt iets aan de hand zijn en ga ik best naar de dierenarts of maak ik me zorgen om niets? (Dierenartsen zijn duur en die twee weken dierenziekenhuis, met rx, twee keer gastroscopie en tox een paar maanden geleden hebben me toch wel heel wat geld gekost, dus als het niet nodig is, zou ik er liever nog even wegblijven...![]()
)
Dankjewel alvast!
Of het staat niet op de verpakking. Gewoon een email / bericht via de FB of Twitter naar Aldi sturen en vragen of er taurine aan toegevoegd heeft en hoe veel.quote:Op zondag 10 januari 2016 15:06 schreef Walging het volgende:
[..]
Droge brokjes eet ze helaas nietik zag dat in de droge brokjes van hetzelfde merk van de Aldi als het natvoer wat m'n ouders kopen wel gewoon taurine zit, alleen in het natvoer kennelijk dus niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |