SPOILER: Kampioen afbeeldingen 2010/2011, 2011/2012, 2012/2013 en 2013/2014Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Transferbeleid 2012/2013Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Transferbeleid 2013/2014Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Transferbeleid 2014/2015Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Gifjes enzulksOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Bij ons vinden er nog weleens protesten plaats wanneer we het niet eens zijn met het beleid.
Echter ik beproef bij onze hoofdstedelingen dat het met enige vorm van gelatenheid wordt geaccepteerd?
Of staan er wel degelijk acties op de planning daar de supporters het nog altijd zagen zitten met Cruijff?![]()
De meeste meningen die je op internet leest is dat ze het niet eens zijn met de keuzes die nu gemaakt worden en achter Cruijff staan.quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:42 schreef onlogisch het volgende:
nog weleens protesten plaats wanneer we het niet eens zijn met het beleid.
Echter ik beproef bij onze hoofdstedelingen dat het met enige vorm van gelatenheid
De harde kern (waarvan ik gok dat een mannetje of 10 invloed heeft op de rest van 410), heeft echter geen duidelijke mening, en vind het wel prima zo of maakt zich liever druk om andere dingen. Dus tenzij alle internetsupporters (zo noem ik het maar even, en ik schaar mezelf daar ook onder) zich verenigen en in opstand komen zal er weinig gebeuren.
Allemaal in het belang van macht, binnen alle gelederen van de club...![]()
Die mensen in het bestuur zitten daar zeker alleen voor zichzelf maar dat idee heb ik niet zo bij bijvoorbeeld Bergkamp en het meningsverschil wat hij met Jonk heeft/had ligt ten grondslag aan het vertrek van Jonk en daarmee ook Cruijff.quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:40 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Het is een schande dat ze zo'n icoon aan de kant zetten. En waarvoor? Als je het mij vraagt is het allemaal puur eigen belang.![]()
Cruijf is gewoon God maar als je echt een plan tot uitvoer wil brengen moet je er zelf wel bij zijn of op z'n minst heel vaak zijn, zo niet dan moet je ook niet moeilijk doen als 3 van de 4 door jou uitgekozen mensen jouw plan anders zien dan die ene.quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:42 schreef onlogisch het volgende:
Bij ons vinden er nog weleens protesten plaats wanneer we het niet eens zijn met het beleid.
Echter ik beproef bij onze hoofdstedelingen dat het met enige vorm van gelatenheid wordt geaccepteerd?
Of staan er wel degelijk acties op de planning daar de supporters het nog altijd zagen zitten met Cruijff?![]()
Bovendien blijkt uit de kritiek van Bergkamp dat Jonk steeds meer onder invloed kwam te staan van Ruben Jongkind e.a.. Dat zijn de niet-voetbalmensen vnl., dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn geweest van Cruijff.quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:50 schreef Tarado het volgende:
[..]
Cruijf is gewoon God maar als je echt een plan tot uitvoer wil brengen moet je er zelf wel bij zijn of op z'n minst heel vaak zijn, zo niet dan moet je ook niet moeilijk doen als 3 van de 4 door jou uitgekozen mensen jouw plan anders zien dan die ene.
Allemaal leuk die Performance trainers e.d. maar ze moeten wel ondersteunend zijn voor waar het allemaal om moet draaien, het voetbal. Dan hebben ze zeker weten hun waarde maar ze moeten niet leidend zijn.Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.![]()
Mee eens maar daarom ook vreemd dat Cruijff partij voor Jonk heeft gekozenquote:Op vrijdag 18 december 2015 11:23 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Bovendien blijkt uit de kritiek van Bergkamp dat Jonk steeds meer onder invloed kwam te staan van Ruben Jongkind e.a.. Dat zijn de niet-voetbalmensen vnl., dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn geweest van Cruijff.
Allemaal leuk die Performance trainers e.d. maar ze moeten wel ondersteunend zijn voor waar het allemaal om moet draaien, het voetbal. Dan hebben ze zeker weten hun waarde maar ze moeten niet leidend zijn.![]()
Cruijff is zwart / wit. Als ie eenmaal ergens voor gaat (in dit geval Jonk) dan kan ie ook niets meer fout doen.quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
Mee eens maar daarom ook vreemd dat Cruijff partij voor Jonk heeft gekozenAls je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.![]()
Ajax - De Graafschap schijnbaar uitverkocht.
Heerenveen, PSV en Groningen bijvoorbeeld bij lange na niet en De Graafschap met dezelfde prijzen wel? Serieus?![]()
Is dat raar?quote:Op vrijdag 18 december 2015 12:22 schreef Brammess het volgende:
Heerenveen, PSV en Groningen bijvoorbeeld bij lange na niet en De Graafschap met dezelfde prijzen wel? Serieus?![]()
Daarom heeft Cruijff bijna iedere week aanmerkingen op het spel van Frank de Boer, die die zelf naar voren toe heeft geschoven.quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:31 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Cruijff is zwart / wit. Als ie eenmaal ergens voor gaat (in dit geval Jonk) dan kan ie ook niets meer fout doen."Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"![]()
Dit dusquote:Op vrijdag 18 december 2015 11:23 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Bovendien blijkt uit de kritiek van Bergkamp dat Jonk steeds meer onder invloed kwam te staan van Ruben Jongkind e.a.. Dat zijn de niet-voetbalmensen vnl., dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn geweest van Cruijff.
Allemaal leuk die Performance trainers e.d. maar ze moeten wel ondersteunend zijn voor waar het allemaal om moet draaien, het voetbal. Dan hebben ze zeker weten hun waarde maar ze moeten niet leidend zijn.Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!![]()
Mwah, Bergkamp is een raar mannetje hoor.quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:46 schreef Tarado het volgende:
[..]
Die mensen in het bestuur zitten daar zeker alleen voor zichzelf maar dat idee heb ik niet zo bij bijvoorbeeld Bergkamp en het meningsverschil wat hij met Jonk heeft/had ligt ten grondslag aan het vertrek van Jonk en daarmee ook Cruijff.![]()
Ach allemaal leuk en aardig maar zolang heel veel seizoenkaarthouders structureel niet op komen dagen bij wedstrijden tegen de 'kleintjes' zit het natuurlijk alsnog niet vol, hoop dat daar eens wat aan gaat gebeuren maar betwijfel hetquote:Op vrijdag 18 december 2015 12:22 schreef Brammess het volgende:
ayyquote:'Van der Hoorn en Viergever mogen niet vertrekken'
AMSTERDAM -
Trainer Frank de Boer van Ajax wil in de winterstop niet meewerken aan een vertrek van Mike van der Hoorn en Nick Viergever, de twee verdedigers die weinig speeltijd krijgen. "We hebben ze nodig", zei hij.
De kans bestaat dat Ajax zondag tegen De Graafschap opnieuw met slechts drie verdedigers gaat spelen. "Want het mag allemaal iets opportunistischer", zei De Boer die alleen Daley Sinkgraven moet missen. Amin Younes is ook fit voor het duel met de hekkensluiter van de eredivisie. Hij viel afgelopen zondag geblesseerd uit tegen FC Utrecht.![]()
In welke wereld staat met 3 verdedigers spelen gelijk aan 'opportunistischer? Dat is wel heel simpel gedacht en ik kan me dan ook niet voorstellen dat de Boer dat zelf zo gezegd heeft, of hij is wel heel populistisch aan het doen.quote:
Een 4-3-3 met de punt naar voren kun je minimaal zo aanvallend en opportunistisch (voor wat dat waard is) invullen als een 3-5-3 of een 3-3-4. Het gaat bij Ajax niet om de cijfermatige opstelling, maar om de manier van spelen, de kwaliteiten van de spelers en de instelling.![]()
Ik kan me vinden in deze post, behalve dat ik me heel goed kan voorstellen dat De Boer dat wel gezegd heeft helaasquote:Op vrijdag 18 december 2015 17:24 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
In welke wereld staat met 3 verdedigers spelen gelijk aan 'opportunistischer? Dat is wel heel simpel gedacht en ik kan me dan ook niet voorstellen dat de Boer dat zelf zo gezegd heeft, of hij is wel heel populistisch aan het doen.
Een 4-3-3 met de punt naar voren kun je minimaal zo aanvallend en opportunistisch (voor wat dat waard is) invullen als een 3-5-3 of een 3-3-4. Het gaat bij Ajax niet om de cijfermatige opstelling, maar om de manier van spelen, de kwaliteiten van de spelers en de instelling.Maargoed ook hier heb ik geen verstand van![]()
Ik acht hem tactische toch echt wel wat beter. Maar het kan zijn dat hij dit soort dingen 'voor de bühne' roept. Op zo'n vak 410 denken ze natuurlijk alleen maar:" Minder verdedigers--->Meer aanvallers---->GOED".quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:25 schreef Tagliano het volgende:
[..]
Ik kan me vinden in deze post, behalve dat ik me heel goed kan voorstellen dat De Boer dat wel gezegd heeft helaas![]()
Het moet het hele seizoen al "iets opportunistischer, meer ballen voor het doel", terwijl het spelersmateriaal daar totaal niet geschikt voor is naar mijn mening. Los van of het aanvallender of verdedigender is zijn de wedstrijden met 3-4-3 over het algemeen wel wat aantrekkelijker van Ajax, met Utrecht uit als uitzonderingquote:Op vrijdag 18 december 2015 17:27 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Ik acht hem tactische toch echt wel wat beter. Maar het kan zijn dat hij dit soort dingen 'voor de bühne' roept. Op zo'n vak 410 denken ze natuurlijk alleen maar:" Minder verdedigers--->Meer aanvallers---->GOED".Maargoed ook hier heb ik geen verstand van![]()
ik nietquote:Op vrijdag 18 december 2015 17:27 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Ik acht hem tactische toch echt wel wat beter.![]()
Het is dezelfde reden waarom Guardiola bijna altijd met 3 verd. speelt, zodat je middenvelders over het hele veld kunnen staan en dat je zo kan domineren, dat is belangrijk namelijk.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:24 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
In welke wereld staat met 3 verdedigers spelen gelijk aan 'opportunistischer? Dat is wel heel simpel gedacht en ik kan me dan ook niet voorstellen dat de Boer dat zelf zo gezegd heeft, of hij is wel heel populistisch aan het doen.
Een 4-3-3 met de punt naar voren kun je minimaal zo aanvallend en opportunistisch (voor wat dat waard is) invullen als een 3-5-3 of een 3-3-4. Het gaat bij Ajax niet om de cijfermatige opstelling, maar om de manier van spelen, de kwaliteiten van de spelers en de instelling.
Beviel me wel tegen Roda.![]()
jollie18, vr 18 december 2015 om 17:23quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:38 schreef PowerLoungen het volgende:
http://www.ajaxshowtime.c(...)ructurering-geopperd
Opeens keren alle kankergezwellen terug
Dit kan natuurlijk wel iets positiefs opleveren. Het moet eens ophouden.![]()
jollie18 for presidentquote:Op vrijdag 18 december 2015 17:48 schreef Brammess het volgende:
[..]
jollie18, vr 18 december 2015 om 17:23
Dit kan natuurlijk wel iets positiefs opleveren. Het moet eens ophouden.Maargoed ook hier heb ik geen verstand van![]()
quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:48 schreef Brammess het volgende:
[..]
jollie18, vr 18 december 2015 om 17:23
Dit kan natuurlijk wel iets positiefs opleveren. Het moet eens ophouden.RED ONS HENNIEGOD![]()
de Boer trouwens met een pittige uitspraak op VZ. Het vizier staat op de ED gericht. Ja, no shit sherlock, de rest ligt je al uit![]()
![]()
quote:'Ik snap heel goed dat Mike wil spelen, zeker op zijn leeftijd, maar ik ben tevreden over hem. Als Joël Veltman het niet goed doet of geblesseerd raakt, kan ik Mike met een gerust hart inzetten', aldus De Boer. 'Op dit moment hebben we geen alternatief voorhanden.'![]()
![]()
Echt hè.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:54 schreef nickhguitar het volgende:
de Boer trouwens met een pittige uitspraak op VZ. Het vizier staat op de ED gericht. Ja, no shit sherlock, de rest ligt je al uit![]()
Jaakke, godverdomme.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:38 schreef PowerLoungen het volgende:
http://www.ajaxshowtime.c(...)ructurering-geopperd
Opeens keren alle kankergezwellen terug![]()
Maar als je middenvelders vervolgens geen creativiteit hebben, vooral de buitenste twee, verzand het al heel snel in een systeem met twee hangende spelers die helemaal niets extra's brengen.En met een beetje pech wordt het dan al snel 5-2-3.quote:Op vrijdag 18 december 2015 17:45 schreef Brammess het volgende:
[..]
Het is dezelfde reden waarom Guardiola bijna altijd met 3 verd. speelt, zodat je middenvelders over het hele veld kunnen staan en dat je zo kan domineren, dat is belangrijk namelijk.
Beviel me wel tegen Roda.
Zoals gezegd, kwaliteiten en instelling zijn belangrijker als het systeem waarin je voetbalt.![]()
Dit inderdaad. Zolang we met dat statische middenveld Klaassen Bazoer gudelj spelen, maakt het geen reet uit in welk systeem we spelen.quote:Op vrijdag 18 december 2015 19:11 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Maar als je middenvelders vervolgens geen creativiteit hebben, vooral de buitenste twee, verzand het al heel snel in een systeem met twee hangende spelers die helemaal niets extra's brengen.En met een beetje pech wordt het dan al snel 5-2-3.
Zoals gezegd, kwaliteiten en instelling zijn belangrijker als het systeem waarin je voetbalt.![]()
Conclusie moet zijn dat johan ajax alleen maar gebruikt om zelf aandacht te krijgen
johan is een soort van aandachtshoer.
Voor de rest ben ik het wel eens met zijn ideeen over voetbal.
Ik snap niet zo goed waarom hij denkt dat ajax niet zonder hem kan....."Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018![]()
Omdat het voor de revolutie veeeel beter ging..quote:Op vrijdag 18 december 2015 22:47 schreef klaasweetalles het volgende:
Conclusie moet zijn dat johan ajax alleen maar gebruikt om zelf aandacht te krijgen
johan is een soort van aandachtshoer.
Voor de rest ben ik het wel eens met zijn ideeen over voetbal.
Ik snap niet zo goed waarom hij denkt dat ajax niet zonder hem kan.....![]()
Misschien kan hij gewoon niet zonder Ajaxquote:Op vrijdag 18 december 2015 22:47 schreef klaasweetalles het volgende:
...
Ik snap niet zo goed waarom hij denkt dat ajax niet zonder hem kan.....
BFF met GGMM![]()
Morgen in @telegraaf een 2 pagina's groot interview met @FrankRonald1970 F. en een aantal aardige nieuwtjes over #Ajax![]()
Komende zomer #Frankout #Louisin?quote:Op vrijdag 18 december 2015 23:04 schreef Brammess het volgende:
Morgen in @telegraaf een 2 pagina's groot interview met @FrankRonald1970 F. en een aantal aardige nieuwtjes over #AjaxMaargoed ook hier heb ik geen verstand van![]()
Die wilt niks meer met Ajax te maken hebben zei diequote:Op vrijdag 18 december 2015 23:10 schreef Tagliano het volgende:
[..]
Komende zomer #Frankout #Louisin?![]()
Dat zij hij eerder ook, om uiteindelijk als TD terug te kerenquote:Op vrijdag 18 december 2015 23:14 schreef Brammess het volgende:
[..]
Die wilt niks meer met Ajax te maken hebben zei dieMaargoed ook hier heb ik geen verstand van![]()
dit dusquote:Het nieuws van donderdagavond was niet verrassend, maar daarom deed het niet minder pijn. Het was een definitieve bevestiging van wat de echte Ajacieden al vreesden; onze club gaat kapot, maar de leiding heeft het zelf niet door. Steeds een beetje meer weg van het Ajax wat ooit mijn grootste liefde was… Maar het erge is misschien nog wel; doet het ons nog wel wat? Voelen we nog wel die emoties die horen bij het clubgevoel?
Het rennen door de huiskamer na het puntertje van Kluivert in Wenen? Kippenvel. De tegengoal van Jon-Dahl Tomasson in de extra tijd van de kwartfinale van de Champions League? Tranen met tuiten. Het mislopen van het landskampioenschap op één goal ten opzichte van PSV? Woede en verdriet. De blijdschap na het behalen van die derde ster? Onbetaalbaar.
Maar de huidige stand van zaken bij Ajax? Onverdraaglijk. Het lijkt alsof er een knop is uitgezet. Alsof het allemaal niet meer uitmaakt. Bovenaan in de competitie? Het zal allemaal wel. Weer een jaar miljoenen winst op de eindnota? Dat zal ons al helemaal een worst wezen, we hebben er toch nooit profijt van als supporters. Wij willen onze club terug, dát is onze ultieme wens. Ajax moet weer van de supporters worden, niet van leidinggevenden die zich voordoen als mensen die geven om ONZE club.![]()
Ik vraag me toch af waarom je überhaupt moet willen dat mensen als Cruijff en Van Hanegem iets binnen een club willen terwijl ze alleen maar nee-schuddend op de tribune zitten en zelf alleen maar in het verleden leven.
Van Hanegem: "Je ziet toch dat die gasten kunnen voetballen? Maar het lijkt nergens op"
Dat soort quotes.![]()
Misschien snap ik het gewoon niet goed, maar wat is nou precies het probleem dat die bestuursraad blijft zitten? Zijn het teveel bobo's? Zitten toch ook oud-ajacieden in?quote:![]()
Zitten weer genoeg vriendjes van hem in de clubquote:Op vrijdag 18 december 2015 23:14 schreef Brammess het volgende:
[..]
Die wilt niks meer met Ajax te maken hebben zei dieRED ONS HENNIEGOD![]()
Herken me hier wel een beetje in. Als Ajax-supporter is het niet fijn leven in het hier en nu. Ik hoop vooral dat er weer betere tijden aan zullen breken.quote:
Het huidige seizoen heeft alle glans al verloren, of het nu met een schaal gaat eindigen of niet. Ik hoop uitsluitend dat we de titel pakken voor dat startbewijs Champions League. Met andere mensen aan het roer dan. Hopelijk.![]()
quote:’VEEL REK IN AJAX'
Frank de Boer
’We zullen ons deze winter op een extra spits richten’
Hoe zeker ben je ervan dat Ajax dit seizoen kampioen wordt?
„Wat is zeker? Niks in het leven is zeker, maar ik ben ervan overtuigd dat we een grote kans maken. We hebben in onze selectie de middelen en er zit heel veel rek in deze jongens. De basisspelers zijn jong en wat ze de eerste seizoenshelft hebben laten zien, stemt me positief. Het zijn internationals die steeds meer ervaring krijgen, dus in mijn ogen alleen maar beter kunnen worden. Vooral omdat ik steeds meer van ze mag eisen.”
Op welke posities moet Ajax zich in de winterstop versterken om die kans te vergroten?
„Wie hebben we nog als Arek Milik zou wegvallen? Yaya Sanogo kwakkelt met blessures. Ik vind dat Yaya zich goed ontwikkelt. Maar hij kan op dit moment maar 45 minuten spelen. En of dat dit seizoen nog verandert, is de grote vraag. Als je kampioen wilt worden moet alles perfect zijn, dus zullen we ons op een spits richten. En op de posities van spelers die vertrekken. Al verwacht ik dat er nu niemand weggaat.”
Wat is de reden dat jullie op de transfermarkt de plank zo vaak misslaan en wat is jullie beste aankoop tot dusver?
„De plank zo vaak misslaan, vind ik wat overdreven. Maar dat het beter kan, is duidelijk. De reden is dat echt dure, aanwijsbare versterkingen niet naar de eredivisie willen komen of niet in ons salarishuis passen. De jongens die we wel kunnen halen, hebben zware concurrentie van zelf opgeleide spelers die al jaren precies weten wat er van ze gevraagd wordt bij Ajax. Ik vond Christian Poulsen een grote versterking, maar ook André Ooijer, die door Martin Jol was gehaald. En ik vind Nemanja Gudelj een duidelijke aanwinst, omdat hij een type is dat we zelf niet hebben. Gezien zijn talent is ook Daley Sinkgraven een prima aankoop. En Amin Younes, omdat hij direct inpasbaar was.”
Komt er een moment dat Ajax het alleen met zelf opgeleide spelers kan?
„Nee. Het is een illusie dat je met alleen basisspelers van een jaar of 19 begint, daar jongens van 17 achter hebt en even kampioen wordt. Die vlieger gaat niet op. Ik ben verantwoordelijk voor de toekomst, maar ook voor het heden. Op dat dunne koordje balanceer ik steeds. Ga ik nu vol voor die jonge jongen en geef hem de tijd, of weet eigenlijk al zeker dat hij op een gegeven moment door zijn hoeven zakt en kies toch voor een aankoop? Omdat het me anders het kampioenschap kost...”
Donny van de Beek, Vaclav Cerny en Abdelhak Nouri drukken hun neus tegen het raam. Voor welke talenten voorzie je nog meer een mooie toekomst?
„Ik zie Kasper Dolberg in de A1, een prima spits. Carel Eiting en Matthijs de Ligt die het heel goed doen. En Gino Dekker ontwikkelt zich sterk, maar moet als tweedejaars A-junior nu de volgende stap zetten.”
Merk jij als trainer van Ajax 1 dat het niveau van de jeugdopleiding sinds de Fluwelen Revolutie omhoog is gegaan?
„Het ziet er goed uit. Ik heb het gevoel dat er steeds meer talenten doorkomen. Als je de A1 ziet, zijn het er een stuk of zeven en ook in de B1 zie ik jongens met veel potentie. In de opleiding worden die spelers sneller klaargestoomd voor het eerste, krijgen zij een pakketje mee. Maar ik ben er mede door mijn eigen ervaringen als speler nog altijd van overtuigd dat je bij het eerste het meeste leert. Alleen, hoe beter je in de jeugd gelegde basis is, hoe makkelijker je je doorontwikkelt tot topspeler.”
Je geeft jezelf dit seizoen een rapportcijfer 5,5. Hoe zou je achteraf dan het vorige seizoen beoordelen, waarin je zeventien punten achter PSV eindigde?
„Een onvoldoende, een 5. We zijn tweede geworden, hebben dan wel overwinterd in Europa, maar zijn niet ver genoeg gekomen. En we lagen te vroeg uit de beker.”
Ajax scoorde tot dusver het meest van alle eredivisieploegen. Toch is de ArenA bij thuiswedstrijden maar voor driekwart gevuld. Hoe moeilijk is het werk van een Ajax-trainer?
„Ik vind wel dat een Ajax-trainer tot het uiterste wordt gedwongen. Iedereen verwacht dat wij het spel maken. En dat is het moeilijkste spelletje. Het is het makkelijkst om achterover te leunen en vanuit die goede organisatie op de één, twee of drie kansen, die je altijd krijgt, te gokken. Wij moeten zo’n muur elke keer kapot spelen. Probeer er maar eens doorheen te komen. Ik hoef van de afgelopen week NEC tegen HHC Hardenberg of PSV tegen Roda JC maar als voorbeeld te geven. Bij vlagen spelen we daarom wat opportunistischer. Maar die mindset bij de spelers moet nog wel groeien. Uiteindelijk gaat het spel vanzelf attractiever worden. Je ziet het nu al. Als we vroeg op voorsprong komen en de tegenstander iets meer moet komen, dan kunnen we veel scoren.”
Wat zou het profiel van de nieuwe trainer moeten zijn? Zie jij in Wim Jonk een geschikte kandidaat?
„Nogmaals, ik heb Wim als mens en trainer hoog zitten. Ik denk dat hij zeker de kwaliteiten heeft om Ajax te trainen. De club moet in elk geval op zoek naar iemand die oog heeft voor de jeugd. Martin Jol heeft alleen maar voor het heden gekozen. Dat mag nooit meer gebeuren. Als je zo veel geld in de jeugdopleiding investeert, kijk je als eerste daar. Pas daarna ga je nadenken of je iemand huurt of koopt. De opleiding is de levensader van Ajax.”
Je hebt aangegeven dat je Hennie Spijkerman meeneemt naar je volgende club, maar later ook dat je Orlando Trustfull wilt meenemen. Geldt dat nog steeds?
„Ja. Twee jaar geleden toen er wat speelde (Tottenham Hotspur, red.) zou Hennie meegaan. Daarna hebben we het er nooit meer over gehad. Ik kan me ook voorstellen dat hij voor de continuïteit bij Ajax zorgt. Stel dat Jaap Stam of Wim Jonk als trainer doorstroomt naar het eerste elftal, dan is het fantastisch om er zo’n ervaren man bij te hebben. Hennie weet zich in zijn rol te schikken en zal nooit aan je stoelpoten zagen.”
Het is een publiek geheim dat het niet botert in de staf tussen enerzijds Trustfull en Dennis Bergkamp en Hennie Spijkerman anderzijds. Hoe ga je daar als trainer mee om?
„Ik wilde Orlando er graag bij voor het nieuwe elan. En dan worden de rollen wat anders, ook omdat Orlando dominant aanwezig is. In het begin was het daarom best wel zoeken.”
Zo erg dat Orlando en jij aan de ene kant van het veld stonden en Hennie en Dennis aan de andere kant?
„Dat is over nu. Ik ben een trainer die naar iedereen luistert, juist veel waarde hecht aan alle meningen. Ik denk dat ik verstand van het voetbalspelletje heb, maar ik heb niet alle wijsheid in pacht. Uiteindelijk hak ik de knopen door.”quote:’Met Cruijff over voetbal praten allermooiste’
Bestuursraadvoorzitter Hennie Henrichs en erevoorzitter Michael van Praag roepen Johan Cruijff op toch bij Ajax betrokken te blijven. Frank de Boer sluit zich daarbij aan.
„Natuurlijk! Het staat buiten kijf dat Johan altijd welkom is. Het belangrijkste is dat hij nu aan zijn gezondheid denkt. Maar de deur staat altijd open. Met Johan, maar ook met Tonny Bruins Slot, over voetbal praten is het allermooiste dat er is.”quote:De Boer denkt na over sabbatical
Frank de Boer sluit niet uit dat hij binnenkort een jaar vrijaf neemt.
„Ik zou liegen als ik zei dat ik nooit over een sabbatical had nagedacht. Na mijn laatste jaar als speler in Qatar ben ik onmiddellijk doorgegaan. Ik heb nooit rust gehad, want ik startte direct met de cursus Coach Betaald Voetbal. Dat diploma heb ik, terwijl ik de D1 trainde, binnen een jaar gehaald, waarna ik de A1 onder mijn hoede kreeg en vervolgens Martin Jol opvolgde. Als op een gegeven moment de energie eruit is en ik een jaartje bij andere clubs zou willen rondkijken, doe ik dat misschien wel.”
Maar ook een nieuwe uitdaging behoort tot de mogelijkheden. „Ik heb niks te eisen. Als zich een club meldt waarbij ik een goed gevoel heb, dan zal ik luisteren. Maar soms zeg ik tegen mijn zaakwaarnemer Guido Albers direct al: ’Bel maar af’.”
En dan is er nog een derde optie. „Bijtekenen? Waarom niet? Ik heb het hartstikke naar mijn zin. Het kan alle kanten op, maar uiterlijk in maart probeer ik wel wat duidelijkheid te geven.”
Forum Opties Forumhop: Hop naar: