quote:
Op woensdag 16 december 2015 20:52 schreef SureD1 het volgende:[..]
Fractiediscipline inderdaad... In Engeland (en andere Angelsaksische systemen) hebben ze daar een speciale functie voor: de Whip.
Kan je dat nog wel fractiediscipline noemen?
Ik bedoel .. meestemmen met een partijvoorstel waar je het eigenlijk zelf niet helemaal mee eens bent, maar toch wel van inziet dat het op een bepaalde manier kan werken. Dan denk ik, ok, volg je partij.
Maar wanneer mensen uit angst om hun eigen politieke carriere niet tegen hun partij in durven gaan. Dat heeft imo niets meer met discipline te maken, maar neigt het eerder naar chantage / terreur.
En je gaat me echt niet vertellen dat elk VVD en PvdA kamerlid het in dit debat daadwerkelijk met zijn/haar partij eens is. Noem me maar naïef, maar ik geloof toch nog wel dat er op zijn minst een paar integere personen bij zitten.
Hoeveel moties van wantrouwen hebben we nu al gehad de afgelopen 2 jaar, die afketsten omdat de gehele PvdA en VVD niet mee doen? Dat is dan toch al bijna statistisch onmogelijk dat al die kamerleden het er daadwerkelijk mee eens zijn, en er geen enkele vorm van druk of chantage van bovenaf plaats vindt?