abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158271424
Ik wil een houtkachel gaan aansluiten op onze schoorsteen. Hier zat eerst een gas kachel op.
De schoorsteenveger gaf echter aan dat na het verwijderen van nu de te smalle flexibele buis er gewoon op het bestaande rookkanaal gestookt kan worden. Maar er zit volgens hem een regenkap op de schoorsteen die niet geschikt is voor een houtkachel maar alleen voor gas en deze zou kunnen verbuigen door de hitte en dicht slaan. Hij kan er een nieuwe op zetten die wel geschikt is voor een houtkachel voor 150 euro. Ik weet niet of dit advies nu klopt of dat het geldklopperij is. Kan zo een regenkapje smelten/verbuigen van een houtkachel?
  dinsdag 15 december 2015 @ 22:49:47 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_158272221
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2015 22:22 schreef TooheysNew het volgende:
er gewoon op het bestaande rookkanaal gestookt kan worden.
En die kerel heeft je ook de garantie gegeven dat het bestaande kanaal schoon en gasdicht is...?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_158272306
Geldklopperij laatst waren ze bij mijn ma ook.
Nu zit daar op die schoorsteen helemaal geen kap (al 50 jaar niet) en het ding trekt als een tierelier.

Verhaal van ja er kan niet genoeg trek zijn in de schoorsteen, schoorsteen brand etc.
Maar hij had er wel een kap voor a 300,-

Of dat bij jou het geval is geen idee, lijkt me dat het materiaal waar dat ding van gemaakt is van belang is.
En de grote van de opening, je hebt opzich wel meer warmte met een haard en meer rook etc als met een gaskachel natuurlijk.
Do what you love, love what you do!
  woensdag 16 december 2015 @ 00:01:58 #4
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_158274811
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 22:52 schreef kree het volgende:

Of dat bij jou het geval is geen idee
Even het enige goede in de post geīsoleerd.

TS, luister nou gewoon naar je schoorsteenveger en neem geen risico voor die 150 euro.
En laat je rookkanaal na verwijderen van je CV-kanaal inspecteren.
pi_158277339
geen geldklopperij...

bij ons is de schoorsteenveger langs geweest en heft gemeld dat er een kap op zit voor gaskachel niet voor houtkachel.
en wij stoken wel hout..
en de schoorsteenveger doet zelf ook geen vervanging / reparatie.

het kan wel, alleen slaat hij inderdad dicht, gaat gewoon dichtkoeken en moet elk jaar schoongemaakt worden.
bij ons moet het ook wel vervangen worden..
maar bij kaminofen uit duitsland kan je voor goede prijs kappen kopen.
pi_158278221
Waarom zat die flexibele buis er in eerste instantie in , moet je je afvragen ? Die hebben ze er toen niet voor niets ingezet. Grote kans dat er iets mis is met het bestaande rookkanaal.

Een houtkachel stoken op een oudere schoorsteen is sowieso een slechte keuze. Dat geeft versnelde slijtage en heb je kans dat je op termijn je hele kanaal plus schoorsteen moet vervangen. Als je dat niet zelf kunt is dat een hele dure aangelegenheid. Beter kun je er nieuwe buizen en geen flexibele inzetten.

Vertrouw geen schoorsteenvegers of installatiebedrijven want dat is een branche die te weinig garantie voor daadwerkelijk professionele aanleg en veilig onderhoud biedt.
pi_158278742
Ik heb nog een mooie roterende trekkap liggen voor weinig? ;)
pi_158280027
Bij mij zat er op +/- 10 cm boven de opening van de schoorsteen ook een oude plaat (van een of ander asbestachtig materiaal) om regen tegen te houden.
Plaat was eigenlijk wat klein waardoor er af en toe regen in de schoorsteen liep.

Ik had een offerte van +/-300 euro voor een nieuwe plaat. Heb zelf maar even een tekening naar een metaalbewerkingsbedrijf gestuurd en een nette rvs gelaserde plaat met omgezette randen gekregen voor ¤150,-
pi_158280282
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 10:57 schreef Vinz0r het volgende:
Ik heb nog een mooie roterende trekkap liggen voor weinig? ;)
maat en material ?
desnoods even in PM
pi_158329354
quote:
2s.gif Op woensdag 16 december 2015 12:22 schreef kovenant het volgende:

[..]

maat en material ?
desnoods even in PM
PB verzonden.
  vrijdag 18 december 2015 @ 16:32:56 #11
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_158331785
quote:
2s.gif Op woensdag 16 december 2015 10:19 schreef machtpen het volgende:
Waarom zat die flexibele buis er in eerste instantie in , moet je je afvragen ? Die hebben ze er toen niet voor niets ingezet. Grote kans dat er iets mis is met het bestaande rookkanaal.

Een houtkachel stoken op een oudere schoorsteen is sowieso een slechte keuze. Dat geeft versnelde slijtage en heb je kans dat je op termijn je hele kanaal plus schoorsteen moet vervangen. Als je dat niet zelf kunt is dat een hele dure aangelegenheid. Beter kun je er nieuwe buizen en geen flexibele inzetten.

Vertrouw geen schoorsteenvegers of installatiebedrijven want dat is een branche die te weinig garantie voor daadwerkelijk professionele aanleg en veilig onderhoud biedt.
Beetje jammer dat je een complete branche over een kam scheert.... Meer dan genoeg bedrijven die wel degelijk kwaliteit bieden voor een schappelijk bedrag.
Share your talent, move the world.
pi_158332529
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 16:32 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Beetje jammer dat je een complete branche over een kam scheert.... Meer dan genoeg bedrijven die wel degelijk kwaliteit bieden voor een schappelijk bedrag.
Het zijn de conclusies van de onderzoeksraad van de veiligheid http://www.onderzoeksraad(...)en-onbegrepen-gevaar

Elk bedrijf of installateur zal wel denken dat ze een degelijke kwaliteit bieden , de praktijk is anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')