Het was een belachelijk goed jaar dit jaar, als dit jaar m'n nummers 1, 3, 5 etc en volgend jaar de nummers 2, 4, 6 etc de top 25 van de jaren zouden zijn geweest was het nog steeds 2x een belachelijk goed jaar geweest. Maar we moeten het er dit jaar maar mee doen, ik bedoel accepteren dat sommige geweldige albums niet hoger komen dan 28 of 36 of helemaal de top 50 niet halen...
De Top 4 ben ik nog steeds niet over uit, bij elke draaibeurt wijzigt de volgorde weer maar volgens mij kom ik het vaakst terug op deze volgorde dus dit is het voor nu maar. Lijst loopt af van 50 naar 1
50. Meg Myers - SorryUSA - 1e album - poprock
Enigzins tegenvallend album - gebaseerd op de singles die ik kende. Dat niveau houdt ze niet vast. Toch klinkt het wel ok maar er had meer in gezeten, weet ik zeker.
49. Fridolijn - Catching CurrentsNederland - 1e album - singer-songwriter met jazz invloeden
48. Rozi Plain - FriendUK - 3e album - singer-songwriter/folk
47. Wolf Alice - My Love Is CoolUK - 1e album - alt.rock/noise
Hun concert op BKS vond ik geweldig maar het album valt dan toch wel tegen. Goede nummers worden afgewisseld door teveel filler om hoog te komen in de lijst.
46. Gabrielle Aplin - Light Up the DarkUK - 2e album - pop/singer-songwriter
45. Torres - SprinterUSA - 2e album - singer-songwriter/artpop
Sommige nummers zijn echt heel goed en beloven veel, maar het album is niet consistent genoeg voor een hogere positie.
44. Worriers - Imaginary LifeUSA - 2e album - punkpop
43. Westkust - Last ForeverZweden - 1e album - shoegaze
42. She Makes War - Direction of TravelUK - 4e album - singer-songwriter
Tanya Donelly zingt op een nummer mee
Maar de anderen zijn ook prima.
41. La Luz - Weirdo ShrineUSA - 2e album - surf/alt.rock
De verplichte instrumentals, maar daar zijn er maar een paar van. Verder gewoon een lekker rockplaatje. De LP met 3d hoes (incl. bril).
40. Chastity Belt - Time to Go HomeUSA - 2e album - alt.rock
39. Secret Someones - Secret SomeonesCanada - 1e album - poprock
3 dames die elk al een carriere hadden, solo of in andere bands bundelen hun krachten, voegden een drummer toe en het resultaat is licht behapbaar en goed.
38. Drive by Wire - The Whole ShebangNederland - 3e album - stonerrock
Het 3e album van Simone Holsbeek met deze band en is misschien wel de beste.
37. Grimes - Art AngelsCanada - 3e album - electro
Met de single Realiti was Grimes ineens weer terug in de belangstelling, en het album valt zeker niet tegen.
36. Colleen Green - I Want to Grow UpUSA - 3e album - alt.rock
Zonde Colleen, maak je bijna het ideale veruca salt plaatje, komt de band zelf ook met een album. Dat is geen competitie natuurlijk. Afgezien daarvan, prima gedaan.
35. Lady Lamb - AfterUSA - 7e album, 1e zonder de toevoeging 'beekeeper', singer-songwriter
Bij vlagen doet het denken aan 90s bands als - ik noem ze nog maar een keer - Veruca Salt of That. Dog, maar ook regelmatig wordt het bandgeluid geminimaliseerd. Dat laatste is jammer.
34. Tess Parks & Anton Newcombe - I Declare NothingUSA - 2e album van Tess - broeierige alt.rock/singer-songwriter
Anton houdt het bij instrumenten, alleen Tess zingt en dat doet ze goed. Een wat doorleefde pj harvey of een vrouwelijke nick cave.
33. Bird - Figments of Our ImaginationUK - 3e album - singer-songwriter
Officieel alleen via downlad te krijgen maar via ebay een promo weten te vinden (niet eens duur). Lekker album van de zangeres die het voorheen alleen met een cello deed maar nu toch een hele band mee laat spelen.
32. Lucy Rose - Work It OutUK - 2e album - singer-songwriter/pop
Beetje aan de lange kant (60 min) maar ze kan het hebben, al kan de stem wel een beetje tegen gaan staan na een poosje.
31. Avery Plains - Avery PlainsNederland - 1e album - grunge/stonerrock
Alsof je Mark Lanegan zelf hoort, ook de muziek is behoorlijk screaming trees achtig. Heerlijk al had het album ook niet veel langer hoeven duren.
30. Hop Along - Painted ShutUSA - 2e album - alt./rootsrock
29. Sue the Night - MosaicNederland - 1e album - pop/singer-songwriter
Ik heb ze 3x gezien en elke keer werd het beter. Zeskoppige band waaronder zangeres Suus en - inmiddels ex - Bombay Show Pig drumster Linda, hier op percussie. Erg fraai album wat meegroeit met de live herinneringen.
28. The Manhattan Love Suicides - More Heat! More Panic!UK - 2e album - shoegaze
Een echt comeback album, na een paar jaar uit elkaar geweest te zijn. En terug zijn de snoeiharde gitaarmuren en daar deels in verdrinkende zang. Wat jesus and mary chain en shop assistants in de 80s ook al deden dus.
27. Sleater-Kinney - No Cities to LoveUSA - 8e album - riotgrrl
Nog een echt comeback album. Na 2 redelijk onopgevallen albums van zangeres Corrine Tucker en de samenwerking van de andere 2 dames in Wild Flag zijn ze weer samen.
En ja, ook dit klinkt alsof het weer de late 90s is. De wat zenuwachtige zang van Corinne met de enigzins spaarzame begeleiding.
26. Eternal Summers - Gold and StoneUSA - 4e album - indiepop
Gewoon alles waar ik van hou, prima plaatje. Toch komt het in dit belachelijke jaar niet hoger.
25. Kid Wave - WonderlustUK - 1e album - alt.rock
Het singletje Honey is prijsnummer, maar er staat meer goeds op. Als er iets meer vergelijkbare, uptempo, nummers opgestaan hadden zou het album nog wel een stukje hoger gestaan hebben.
24. Julien Baker - Sprained AnkleUSA - 1e album - singer-songwriter
Vaak minimale begeleiding, maar bij sommige artiesten is dat helemaal niet erg.
23. Labasheeda - Changing LightsNederland - 2e album - alt.rock
Prima album met af en toe een bijrol voor de viool wat ze aan een minder opgejaagde seedling doet denken. Dat zijn dan ook meteen de beste nummers.
22. Manu - La véritéFrankrijk - 3e album - alt.rock
Opvolger van een 90s alt.rock band en dat hoor je, zou zo de franse veruca salt kunnen zijn (maar dan met 1 zangeres).
21. The Machine - Offblast!Nederland - 5e album - stonerrock
De band wilde een beetje af van hun oneindig lange nummers dus staan er maar liefst 6 nummers op deze lp, 3 per kant. Prima, klinkt nog steeds erg lekker.
20. Natalie Imbruglia - MaleAustralie - 5e album - pop, coveralbum
De orginele zijn allemaal van mannen, vandaar de titel. Prima versies al ken ik lang niet alle orginelen. Vooral opvallend: Let Your Love Open the Door (pete townsend) en Friday I'm in Love (cure).
19. The Miseries - The MiseriesNederland - 1e album - garagepunk'n'roll
Tim Knol had (ook) genoeg van z'n eigen muziek en besloot met wat vrienden een gewoon 'plug in en spelen en geen geouwehoer' plaatje te maken. Geweldig.
18. Summer Twins - LimboUSA - 2e album - singer-songwriter tweeling
Zomers plaatje met donker randje van de tweeling die alleen in uitstraling aan Tegan and Sara doen denken. Ze klinken toch een stukje poppier.
17. The Subways - The SubwaysUK - 4e album - punkpop/alt.rock
Het was al een poosje geleden, hun laatste album. Vorig jaar via crowdfunding werd dit album al aangekondigd en nu is het er, eigenlijk ook heer vertrouwd wat je van ze verwacht. Blijft een redelijk onderschat bandje volgens mij.
16. Emily Kinney - This Is WarUSA - 1e album - pop/singer-songwriter
Verrassend album van een zingende actrice. Erg licht toegankelijk en (daardoor) verveelt het nooit, ook al omdat het geheel net het half uur overstijgt.
15. Veruca Salt - Ghost NotesUSA - 5e album maar de 3e in de orginele bezetting - alt.rock
Come back van het jaar? Waarschijnlijk aangezien Nina weer meedoet en dat merk je meteen overal aan. De popfactor is terug en daarmee ook de 90s.
14. C½ur de Pirate - RosesCanada - 4e album - singer-songwriter
Na 2 wat mij betreft mislukte uitstapjes - een coveralbum voor een tv serie en een instrumentaal pianoalbum - weer muziek waar ze goed in is. Deels frans, deels engels. Aan het eind van de lange versie wordt het een beetje een zootje met veel dubbele nummers in andere versies.
13. The Dead Weather - Dodge and BurnUSA - 3e album - alt.rock/noise
Jahoor, Jack en Alisson hadden er weer zin in, en zo mogelijk is dit album nog harder en rauwer dan hun vorige.
12. Ash - Kablammo!UK - 6e album - alt.rock
Lijkt op een comeback maar ze zijn eigenlijk nooit weggeweest. Toch klinkt dit album weer veel meer 90s dan een aantal van hun vorige. Geweldig.
11. Laura Marling - Short MovieUK - 5e album - singer-songwriter
Beetje wisselend album waar je wat in de stemming voor moet zijn, maar als je dat bent is het ook wel erg goed. Soms met band, soms vrijwel alleen, altijd herkenbaar als Laura.
10. Sea Change - BreakageNoorwegen - 1e album - electro/singer-songwriter
Ontdekking van het jaar op De Beschaving... meisje met 2 jongens, alledrie achter een knoppen/toetsenkastje. Bezwerend en boeiend.
9. Little May - For the CompanyAustralie - 1e album - folkrock/indiepop
Ontdekking van het jaar op BKS... 3 zangeressen begeleid door een bassist en drummer. Geen Angus nodig, maar Julia & Julia, en Julia?
8. Chvrches - Every Open EyeUK - 2e album - electro
Alweer een prima opvolger van een prima debuut. Het kan dus toch. Alleen die vent wat minder laten zingen, en op de extra lange versie staat wel wat filler dus de reguliere versie was wel genoeg geweest.
7. Waxahatchee - Ivy TrippUSA - 3e album - singer-songwriter/alt.rock
Twee keer gezien dit jaar, heerlijk. Lekkere lofi liedjes.
6. PINS - Wild NightsUK - 2e album - alt.rock met shoegaze invloeden
Gewoon een heerlijke opvolger, mag van mij ook terugkomen op BKS. Met Too Little too Late ook een van de beste nummers van het jaar op dit album.
5. Best Coast - California NightsUSA - 3e album - zomerse indiepop met 60s girlgroup invloeden
Waar andere bands het niveau laten zakken (dum dum girls) of zelfs helemaal stoppen (seapony) blijft Best Coast behoorlijk constant, een aantal nummers van dit album hoort zeker bij het beste van ze.
4. The Juliana Hatfield Three - Whatever, My LoveUSA - 13e album, 2e met 'three' in de naam - alt.rock
Volgens veel media een comeback album, maar die hebben dan toch 20 jaar zitten slapen want met of zonder Three in de naam, Juliana is altijd goed.
3. Desperate Journalist - Desperate JournalistUK - 1e album - alt.rock
Debuut van het jaar? Behalve dit album kwam er in het najaar ook nog een EP en die is ook erg goed.
2. Courtney Barnett - Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just SitAustralië - 1e album na een combialbum met 2 ep's - alt.rock/singer-songwriter
Hype maar dit keer meer dan terecht.
1. Soko - My Dreams Dictate My RealityFrankrijk - 2e album - singer-songwriter/artpop
Na een ep en album waarop weinig meer dan Soko en haar gitaar te horen waren, nu een vol bandgeluid en dat bevalt ook prima.
Op basis van 'kant 1' zou dit album mogelijk op 3 of 4 gestaan hebben maar de 2e helft is waar het echt boven de rest gaat uitstijgen, daarom nummer 1.
[ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 28-12-2015 17:32:42 ]