abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 december 2015 @ 20:04:06 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158222315
Wat in grote mate bijdraagt aan het onrechtvaardigheidsgevoel van de OZB, is dat het tarief maar weinig te maken heeft met wat er nu eigenlijk wordt belast. Het is een van de weinige middelen die een gemeente heeft om een begroting kloppend te krijgen, en die gebruiken ze dan ook. Gevolg is ver uiteenlopende tarieven en veranderingen daarvan. Die daarnaast ook nog eens uitsluitend terecht komen bij huizenbezitters.

Zomaar een ideetje: voor vanuit de rijksoverheid opgelegde taken uitkering uit het gemeentefonds gebruikt, voor infrastructurele en logistieke werken binnen de gemeente de OZB en de afvalstoffenheffing en voor alle andere uitgaven die een gemeente nog wil doen wordt een aparte heffing gebruikt die goedgekeurd moet worden door de gemeenteraad. Dan heb je als inwoner/kiezer tenminste nog enige invloed op de hoeveelheid gesubsidieerde hobby's.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158224195
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 20:04 schreef Janneke141 het volgende:
Wat in grote mate bijdraagt aan het onrechtvaardigheidsgevoel van de OZB, is dat het tarief maar weinig te maken heeft met wat er nu eigenlijk wordt belast. Het is een van de weinige middelen die een gemeente heeft om een begroting kloppend te krijgen, en die gebruiken ze dan ook. Gevolg is ver uiteenlopende tarieven en veranderingen daarvan. Die daarnaast ook nog eens uitsluitend terecht komen bij huizenbezitters.

Zomaar een ideetje: voor vanuit de rijksoverheid opgelegde taken uitkering uit het gemeentefonds gebruikt, voor infrastructurele en logistieke werken binnen de gemeente de OZB en de afvalstoffenheffing en voor alle andere uitgaven die een gemeente nog wil doen wordt een aparte heffing gebruikt die goedgekeurd moet worden door de gemeenteraad. Dan heb je als inwoner/kiezer tenminste nog enige invloed op de hoeveelheid gesubsidieerde hobby's.
Goede poging om de boel in goede banen te leiden. Dit zal echter alleen met census-kiesrecht. In gemeentes wonen heel veel kiezers die dankzij kwijtscheldingsregelingen geen cent betalen.
  zondag 13 december 2015 @ 21:09:18 #28
346939 Janneke141
pi_158224258
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 21:07 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Goede poging om de boel in goede banen te leiden. Dit zal echter alleen met census-kiesrecht. In gemeentes wonen heel veel kiezers die dankzij kwijtscheldingsregelingen geen cent betalen.
Ik ben niet zo'n voorstander van beperking van het Algemeen Kiesrecht. De overgrote meerderheid van de stemgerechtigden werkt trouwens voor zijn of haar centen, of heeft dat lang gedaan.
  zondag 13 december 2015 @ 21:10:24 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158224292
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 21:07 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Heel veel?
Mensen met een inkomen van maximaal 120% van het voor hen geldende bijstandsniveau?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_158224361
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 21:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik ben niet zo'n voorstander van beperking van het Algemeen Kiesrecht. De overgrote meerderheid van de stemgerechtigden werkt trouwens voor zijn of haar centen, of heeft dat lang gedaan.
Een enorm deel niet. Juist in gemeentes speelt dit. Veel mensen in gemeentes kan het daarom niets schelen dat de lasten stijgen.

Het beperken van het Algemeen Kiesrecht lijkt mij een zegen voor dit land, maar voordat ik offtopic ga doe ik een suggestie aan de hand van het huidige kiesrecht: Formuleer waar gemeentes zich mee bezig mogen houden. Geef een duidelijke bandbreedte aan. Rijksbeleid, zoals ontwikkelingshulp en asiel, daar moeten gemeentes van afblijven. Ik vind dat ook sociale zekerheid volledig bij de gemeente weg moet, want het is belachelijk dat je in de ene gemeente meer rechten hebt dan in de andere. Lantaarnpalen en zwembaden dat hoort er wel weer bij. Laat de gemeente over de kleine lokale dingen gaan en laat ze die goed doen. Dan kunnen we de gemeentes klein en dichtbij houden en dat voorkomt weer dat gemeentes uit de bocht vliegen met uitgaven.
  zondag 13 december 2015 @ 21:13:51 #31
346939 Janneke141
pi_158224374
Wacht, zijn er ook mensen die niet in een gemeente wonen?
  zondag 13 december 2015 @ 21:15:42 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158224416
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 21:13 schreef Janneke141 het volgende:
Wacht, zijn er ook mensen die niet in een gemeente wonen?
:D _O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_158224438
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 21:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Heel veel?
Mensen met een inkomen van maximaal 120% van het voor hen geldende bijstandsniveau?
Er zitten meer dan 400.000 mensen in de bijstand. Dan heb ik het nog niet eens gehad over studenten, mensen met alleen aow, arbeidsongeschikten en mensen met een hele kleine baan. Een enorme groep waarvoor het niet uit maakt hoe hoog de gemeentelijke lasten zijn. Een aanzienlijke groep potentiële kiezers.

Wat hier tegen kan helpen is alle gemeentelijke belastingen afschaffen, alle schijven van de inkomstenbelasting verhogen en vanuit het rijk geld geven aan gemeentes. Dan betaalt iedereen evenredig mee en voelt iedereen dat cursussen hoofddoekjes vouwen, dierenpsychiaters voor de minima en subsidies voor kunstprojecten gewoon keihard geld kosten.
pi_158224701
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 21:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Er zitten meer dan 400.000 mensen in de bijstand. Dan heb ik het nog niet eens gehad over studenten, mensen met alleen aow, arbeidsongeschikten en mensen met een hele kleine baan. Een enorme groep waarvoor het niet uit maakt hoe hoog de gemeentelijke lasten zijn. Een aanzienlijke groep potentiële kiezers.

Wat hier tegen kan helpen is alle gemeentelijke belastingen afschaffen, alle schijven van de inkomstenbelasting verhogen en vanuit het rijk geld geven aan gemeentes. Dan betaalt iedereen evenredig mee en voelt iedereen dat cursussen hoofddoekjes vouwen, dierenpsychiaters voor de minima en subsidies voor kunstprojecten gewoon keihard geld kosten.
Ooit gehoord van het gemeentefonds? Lokale belastingen vormen maar een betrekkelijk klein deel van de inkomsten van gemeenten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_158225176
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 21:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ooit gehoord van het gemeentefonds? Lokale belastingen vormen maar een betrekkelijk klein deel van de inkomsten van gemeenten.
Jawel.
Als lokale belastingen werkelijk maar een klein deel zijn, dan kan het net zo goed bij het gemeentefonds in.

Gemeentes als mini-belastingdiensten is zeer inefficiënt, terwijl we een landelijke belastingdienst hebben. Dit noodzaakt tot schaalvergroting wat weer onwenselijk is.

Laat dus zo iets ingewikkelds als belastingheffing ook bij het rijk zodat gemeentes zich bezig kunnen houden met lantaarnpalen en klein blijven (zodat een wethouder die geld over de balk gooit direct geconfronteerd wordt met burgers).
pi_158225271
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 21:42 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Jawel.
Als lokale belastingen werkelijk maar een klein deel zijn, dan kan het net zo goed bij het gemeentefonds in.

Gemeentes als mini-belastingdiensten is zeer inefficiënt, terwijl we een landelijke belastingdienst hebben. Dit noodzaakt tot schaalvergroting wat weer onwenselijk is.

Laat dus zo iets ingewikkelds als belastingheffing ook bij het rijk zodat gemeentes zich bezig kunnen houden met lantaarnpalen en klein blijven (zodat een wethouder die geld over de balk gooit direct geconfronteerd wordt met burgers).
Ach, het kan best. De rioolheffing wordt in veel gevallen 1-op-1 gebruikt om de riolering te vervangen. Voor de rest is er niets mis met een beetje lokaal heffen. Kunnen gemeenten lekker met elkaar concurreren.
pi_158225354
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 21:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Kunnen gemeenten lekker met elkaar concurreren.
Wat is dat voor onzin? Alsof ik mijn huis verkoop als de buurgemeente lagere lasten invoert? 4 jaar later wint GroenLinks de verkiezingen en dan maar weer verhuizen?
Concurrentie tussen gemeentes, wat een waanzin. Die concurrentie heeft talloze verlieslijdende bedrijventerreinen opgeleverd.

Rioolheffing is onzinnig. Waarom voor riool een aparte heffing? Waarom dan geen heffing voor parkjes? Waarom geen heffing voor speeltuintjes (die alleen mensen met kinderen opgelegd krijgen)? Waarom geen heffing tbv. de bijstand?
Simpel..omdat we gewoon belasting betalen en daar moet het van gedaan worden.
  zondag 13 december 2015 @ 21:50:14 #38
346939 Janneke141
pi_158225375
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 21:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ach, het kan best. De rioolheffing wordt in veel gevallen 1-op-1 gebruikt om de riolering te vervangen. Voor de rest is er niets mis met een beetje lokaal heffen. Kunnen gemeenten lekker met elkaar concurreren.
in het geval van OZB is 'lekker concurreren' natuurlijk niet echt een faire omschrijving. Je kunt niet je huis oppakken en het in een andere gemeente neerzetten. Probeer daar maar eens een vergunning voor te krijgen.
pi_158225489
ze gaan daar flink plukken
wethouder Hans Buijtelaar
Financiën, Verkeer en Ruimtelijke ontwikkeling

Doelstellingen
Verhogen van OZB-inkomsten met ¤ 3,6 mln. in de periode 2016-2018;

http://www.amersfoort-telt.nl/2015-v2/lokale-lasten/raad?nrd=1
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_158225496
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 21:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

in het geval van OZB is 'lekker concurreren' natuurlijk niet echt een faire omschrijving. Je kunt niet je huis oppakken en het in een andere gemeente neerzetten. Probeer daar maar eens een vergunning voor te krijgen.
Dan ga je lekker ergens anders wonen. Overigens prima om te ageren tegen lokale lasten, maar zie het dan weer niet zitten om het eventueel wegvallen van gemeenteheffingen op te vangen door het verhogen van de inkomstenbelasting, zoals Jan voorstelt. Ozb opheffen en IB verhogen zeker? Dacht het niet.
  zondag 13 december 2015 @ 21:56:40 #41
346939 Janneke141
pi_158225581
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 21:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dan ga je lekker ergens anders wonen. Overigens prima om te ageren tegen lokale lasten, maar zie het dan weer niet zitten om het eventueel wegvallen van gemeenteheffingen op te vangen door het verhogen van de inkomstenbelasting, zoals Jan voorstelt. Ozb opheffen en IB verhogen zeker? Dacht het niet.
Daar pleit ik dan ook niet voor. Maar het via gemeentebelastingen financieren van gemeentelijke voorzieningen (denk aan bibliotheken, zwembaden, subsidies aan sportverenigingen, en nog wat van die dingen waar lokale partijen een punt van maken) lijkt me best een eerlijk idee. Ik zou niet weten waarom ik via de landelijke belastingen en het gemeentefonds zou moeten bijdragen aan de lokale keuzes van Leefbaar Stadskanaal.
pi_158225652
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 21:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Daar pleit ik dan ook niet voor. Maar het via gemeentebelastingen financieren van gemeentelijke voorzieningen (denk aan bibliotheken, zwembaden, subsidies aan sportverenigingen, en nog wat van die dingen waar lokale partijen een punt van maken) lijkt me best een eerlijk idee. Ik zou niet weten waarom ik via de landelijke belastingen en het gemeentefonds zou moeten bijdragen aan de lokale keuzes van Leefbaar Stadskanaal.
Omdat lokale belastingen daar niet toereikend voor zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')