Goede poging om de boel in goede banen te leiden. Dit zal echter alleen met census-kiesrecht. In gemeentes wonen heel veel kiezers die dankzij kwijtscheldingsregelingen geen cent betalen.quote:Op zondag 13 december 2015 20:04 schreef Janneke141 het volgende:
Wat in grote mate bijdraagt aan het onrechtvaardigheidsgevoel van de OZB, is dat het tarief maar weinig te maken heeft met wat er nu eigenlijk wordt belast. Het is een van de weinige middelen die een gemeente heeft om een begroting kloppend te krijgen, en die gebruiken ze dan ook. Gevolg is ver uiteenlopende tarieven en veranderingen daarvan. Die daarnaast ook nog eens uitsluitend terecht komen bij huizenbezitters.
Zomaar een ideetje: voor vanuit de rijksoverheid opgelegde taken uitkering uit het gemeentefonds gebruikt, voor infrastructurele en logistieke werken binnen de gemeente de OZB en de afvalstoffenheffing en voor alle andere uitgaven die een gemeente nog wil doen wordt een aparte heffing gebruikt die goedgekeurd moet worden door de gemeenteraad. Dan heb je als inwoner/kiezer tenminste nog enige invloed op de hoeveelheid gesubsidieerde hobby's.
Ik ben niet zo'n voorstander van beperking van het Algemeen Kiesrecht. De overgrote meerderheid van de stemgerechtigden werkt trouwens voor zijn of haar centen, of heeft dat lang gedaan.quote:Op zondag 13 december 2015 21:07 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Goede poging om de boel in goede banen te leiden. Dit zal echter alleen met census-kiesrecht. In gemeentes wonen heel veel kiezers die dankzij kwijtscheldingsregelingen geen cent betalen.
Heel veel?quote:Op zondag 13 december 2015 21:07 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Goede poging om de boel in goede banen te leiden. Dit zal echter alleen met census-kiesrecht. In gemeentes wonen heel veel kiezers die dankzij kwijtscheldingsregelingen geen cent betalen.
Een enorm deel niet. Juist in gemeentes speelt dit. Veel mensen in gemeentes kan het daarom niets schelen dat de lasten stijgen.quote:Op zondag 13 december 2015 21:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n voorstander van beperking van het Algemeen Kiesrecht. De overgrote meerderheid van de stemgerechtigden werkt trouwens voor zijn of haar centen, of heeft dat lang gedaan.
quote:Op zondag 13 december 2015 21:13 schreef Janneke141 het volgende:
Wacht, zijn er ook mensen die niet in een gemeente wonen?
Er zitten meer dan 400.000 mensen in de bijstand. Dan heb ik het nog niet eens gehad over studenten, mensen met alleen aow, arbeidsongeschikten en mensen met een hele kleine baan. Een enorme groep waarvoor het niet uit maakt hoe hoog de gemeentelijke lasten zijn. Een aanzienlijke groep potentiële kiezers.quote:Op zondag 13 december 2015 21:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Heel veel?
Mensen met een inkomen van maximaal 120% van het voor hen geldende bijstandsniveau?
Ooit gehoord van het gemeentefonds? Lokale belastingen vormen maar een betrekkelijk klein deel van de inkomsten van gemeenten.quote:Op zondag 13 december 2015 21:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Er zitten meer dan 400.000 mensen in de bijstand. Dan heb ik het nog niet eens gehad over studenten, mensen met alleen aow, arbeidsongeschikten en mensen met een hele kleine baan. Een enorme groep waarvoor het niet uit maakt hoe hoog de gemeentelijke lasten zijn. Een aanzienlijke groep potentiële kiezers.
Wat hier tegen kan helpen is alle gemeentelijke belastingen afschaffen, alle schijven van de inkomstenbelasting verhogen en vanuit het rijk geld geven aan gemeentes. Dan betaalt iedereen evenredig mee en voelt iedereen dat cursussen hoofddoekjes vouwen, dierenpsychiaters voor de minima en subsidies voor kunstprojecten gewoon keihard geld kosten.
Jawel.quote:Op zondag 13 december 2015 21:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ooit gehoord van het gemeentefonds? Lokale belastingen vormen maar een betrekkelijk klein deel van de inkomsten van gemeenten.
Ach, het kan best. De rioolheffing wordt in veel gevallen 1-op-1 gebruikt om de riolering te vervangen. Voor de rest is er niets mis met een beetje lokaal heffen. Kunnen gemeenten lekker met elkaar concurreren.quote:Op zondag 13 december 2015 21:42 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Jawel.
Als lokale belastingen werkelijk maar een klein deel zijn, dan kan het net zo goed bij het gemeentefonds in.
Gemeentes als mini-belastingdiensten is zeer inefficiënt, terwijl we een landelijke belastingdienst hebben. Dit noodzaakt tot schaalvergroting wat weer onwenselijk is.
Laat dus zo iets ingewikkelds als belastingheffing ook bij het rijk zodat gemeentes zich bezig kunnen houden met lantaarnpalen en klein blijven (zodat een wethouder die geld over de balk gooit direct geconfronteerd wordt met burgers).
Wat is dat voor onzin? Alsof ik mijn huis verkoop als de buurgemeente lagere lasten invoert? 4 jaar later wint GroenLinks de verkiezingen en dan maar weer verhuizen?quote:Op zondag 13 december 2015 21:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kunnen gemeenten lekker met elkaar concurreren.
in het geval van OZB is 'lekker concurreren' natuurlijk niet echt een faire omschrijving. Je kunt niet je huis oppakken en het in een andere gemeente neerzetten. Probeer daar maar eens een vergunning voor te krijgen.quote:Op zondag 13 december 2015 21:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ach, het kan best. De rioolheffing wordt in veel gevallen 1-op-1 gebruikt om de riolering te vervangen. Voor de rest is er niets mis met een beetje lokaal heffen. Kunnen gemeenten lekker met elkaar concurreren.
Dan ga je lekker ergens anders wonen. Overigens prima om te ageren tegen lokale lasten, maar zie het dan weer niet zitten om het eventueel wegvallen van gemeenteheffingen op te vangen door het verhogen van de inkomstenbelasting, zoals Jan voorstelt. Ozb opheffen en IB verhogen zeker? Dacht het niet.quote:Op zondag 13 december 2015 21:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
in het geval van OZB is 'lekker concurreren' natuurlijk niet echt een faire omschrijving. Je kunt niet je huis oppakken en het in een andere gemeente neerzetten. Probeer daar maar eens een vergunning voor te krijgen.
Daar pleit ik dan ook niet voor. Maar het via gemeentebelastingen financieren van gemeentelijke voorzieningen (denk aan bibliotheken, zwembaden, subsidies aan sportverenigingen, en nog wat van die dingen waar lokale partijen een punt van maken) lijkt me best een eerlijk idee. Ik zou niet weten waarom ik via de landelijke belastingen en het gemeentefonds zou moeten bijdragen aan de lokale keuzes van Leefbaar Stadskanaal.quote:Op zondag 13 december 2015 21:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan ga je lekker ergens anders wonen. Overigens prima om te ageren tegen lokale lasten, maar zie het dan weer niet zitten om het eventueel wegvallen van gemeenteheffingen op te vangen door het verhogen van de inkomstenbelasting, zoals Jan voorstelt. Ozb opheffen en IB verhogen zeker? Dacht het niet.
Omdat lokale belastingen daar niet toereikend voor zijn.quote:Op zondag 13 december 2015 21:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar pleit ik dan ook niet voor. Maar het via gemeentebelastingen financieren van gemeentelijke voorzieningen (denk aan bibliotheken, zwembaden, subsidies aan sportverenigingen, en nog wat van die dingen waar lokale partijen een punt van maken) lijkt me best een eerlijk idee. Ik zou niet weten waarom ik via de landelijke belastingen en het gemeentefonds zou moeten bijdragen aan de lokale keuzes van Leefbaar Stadskanaal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |