onze ontluikende liefde. Wat doe jequote:Op zaterdag 5 december 2015 14:58 schreef Specularium het volgende:
Ga even ergens anders naartoe met jullie slowchat.
tot op heden zijn er vooral scenario's bijgekomenquote:Op zaterdag 5 december 2015 14:58 schreef HexHunter het volgende:
Nu we een aantal topics verder zijn....
Hebben de FOK!detectives dit mysterie al opgelost of moet ik weer eens terugkomen bij topic #35 of iets degelijks?
Nee dat de politie in het vervolg wat beter moet opletten:quote:Op zaterdag 5 december 2015 15:12 schreef syndroom het volgende:
Als dit mysterie opgelost wordt, fijn. Wat leren we ervan? Dat ouders voortaan maar wat beter op hun dochters moeten letten?
quote:Meisje, wat is er met je gebeurd?
Daphne van Rossum
Het is weekend. Het zal je maar gebeuren dat je kind een gezellig avondje gaat stappen met vrienden en in de vroege ochtenduren dood wordt gevonden. Het is nu een week geleden dat de aangrijpende oproep op Facebook verscheen van René Graafsma die wil weten wat er met zijn dochter Dascha (16) is gebeurd. Ook Astrid Storm zit ruim twee jaar na de dood van haar dochter nog vol vragen.
Het ging bij velen door merg en been. Ze was aangereden door een trein, maar hoe kwam ze daar op het spoor? Wat is er gebeurd in de uren tussen de club en haar dood? De politie heeft nu toegezegd de laatste drie uur van haar leven te gaan reconstrueren. Er wordt onderzocht of ze, al dan niet, gedrogeerd is geweest. René Graafsma gelooft per defenitie niet dat zijn dochter zelfmoord heeft gepleegd, zei hij tegen RTV Noord Holland. Hij gelooft dat ze gedrogeerd is en achtergelaten: "Mogelijk is ze door iemand opgepikt en heeft diegene haar naar een onherbergzame plek gereden."
Kwijt
Het verhaal trof ook Astrid Storm zeer. In 2013 raakte ze haar dochter Talitha (25) kwijt. Net als bij Dascha zijn er nog altijd veel vragen over haar laatste uren. Net als bij de dood van Dascha zijn er meer vragen dan antwoorden. Ook na tweeëneenhalf jaar is het mysterie nog steeds niet opgelost. In de zaak van Talitha was de conclusie van Justitie ‘zelfmoord’, terwijl later bleek dat dat oordeel veel te snel is uitgesproken en dat er fouten zijn gemaakt bij het onderzoek. Talitha werd overreden door een trein in Heerhugowaard, maar woonde in Amsterdam. Wat deed ze daar langs die pikdonkere spoorlijn? Waarom lag ze roerloos tussen de rails? Moeder Astrid: "Ik heb nog steeds een vuistdik dossier vol met vragen."
Opsporing
Wat ging er door haar heen toen Astrid de post van René Graafsma las? "In eerste instantie dacht ik ’weer één, weer een zaak waarin niet duidelijk is wat er gebeurd is’. Dan hoop je dat de politie het onderzoek goed doet, maar bij mijn dochter is er geen forensische opsporing ter plekke geweest. En tot mijn grote verbazing bij Dascha ook weer niet. Ieder geval is natuurlijk anders, iedere zaak is anders. Maar dit deed mij heel erg denken aan de eerste dagen na de dood van Talitha. Ik weet precies wat deze mensen meemaken. Het verschil is wel dat deze vader meteen social media opzocht, terwijl wij nog dachten dat de politie goed onderzoek zou doen. Het was nooit in ons opgekomen dat er zo veel fouten gemaakt zouden worden, dat het desastreus zou verlopen. Dat het Openbaar Ministerie een tunnelvisie zou hebben richting zelfmoord. Nu weet ik pas hoe hard we hebben moeten vechten voor onderzoek. Daarom heb ik de vader van Dascha ook gebeld. Ik dacht dat hij wel wat tips kon gebruiken. Vooral in de eerste dagen moet je goed opletten, anders is er veel bewijsmateriaal weg. En wat weg is is weg. Het is belangrijk dat er de eerste dagen zoveel mogelijk verzameld wordt van het materiaal dat er nog is."
Missie
De missie van Astrid om helderheid te krijgen inzake de dood van háár dochter duurt voort tot op de dag van vandaag. "Vorige week nog hebben we geflyerd in Heerhugowaard, tussen het station en de plek waar ze is gevonden. We zijn daar dan een week ziek van, emotioneel grijpt dat diep in de ziel. Dat heeft heel veel impact op de familie en lichamelijk welzijn. Ik toon flink, maar de pijn zoekt een uitweg in het lichaam. Wij hebben nog zoveel vragen over de toedracht. Als er ook maar iemand is die iets gezien heeft. Wij kunnen niet verklaren wat ze daar deed. Ze woonde in Amsterdam, hield van die stad. In Heerhugowaard had ze geen vrienden zover wij weten, misschien dat ze online contact heeft gehad? Is ze zomaar zonder doel daar heen gereisd? En dan nog. Je kunt bij Heerhugowaard zo het spoor oplopen. Als ze al iets wilde waarom heeft ze het niet daar gedaan, maar is ze twee kilometer verderop gevonden in het stikdonker?
Vreemde mannen
Mijn dochter was best voorzichtig. Die ging niet zomaar mee met vreemde mannen. Ze waarschuwde mij zelfs als ik op vakantie de bergen in wilde met een gids. Ze was niet onbezonnen. Toch is er iets geweest waardoor ze daarheen is gegaan. Iemand moet dat weten. Ik hoop dat iemand dat zegt, ook al is het over een paar jaar. Dat het een ongeluk was, dan weet je het. Dan kun je het een plek geven. De vragen blijven maar komen in je hoofd. Het is moeilijk om verder te gaan met je leven. Ieder klein stukje wat je zeker weet, schept rust. Als je alle stukjes aan elkaar kan voegen heb je een scenario wat het meest aannemelijk is. We krijgen alleen geen medewerking van justitie. Ik ben al tweeëneenhalf jaar bezig met deze zaak. Ik bekijk het vaak ook zakelijk. Ik lees de dossiers, maar soms kom ik iets tegen waardoor ik er weken ziek van ben. Je moet je goed afsluiten, bijvoorbeeld als je het sectierapport leest. Dan realiseer je je ineens: 'he, dit gaat over míjn kind'. De klap erna is vreselijk."
Muziek
Het verdriet slijt niet. "Soms hoor je muziek, of iemand zegt iets waardoor je weer helemaal terug valt in je verdriet. Ik denk dat de ouders van Dascha in shock zijn nu. Je zit in een film, komt daarin terecht. Pas na een paar jaar komt het binnen druppelen. Niet als het zo vers is. Je weet wat ze zeggen, maar je emotie kan het niet verwerken. Je lichaam zit in de overlevingsstand, je denkt 'ik moet dit goed doen'. Pas later komt het verdriet binnen. De echte steun krijg ik van families die hetzelfde doormaken. Zoals familie Melters met hun dochter Eline en Marijke Harkema de moeder van Leon Groeneweg. En ook aan mijn advocaat Sébas Diekstra heb ik veel steun."
Strijdvaardig
Dan strijdvaardig: "Of het nu linksom of rechtsom is, we moeten dit onderzoeken. Via het Openbaar Ministerie (OM), of zelf. Dan hangt er natuurlijk wel een prijskaartje aan en dat geld heb ik niet. Maar voor mijn gevoel zijn er nog zoveel losse eindjes. En er zijn zoveel zaken onzorgvuldig gegaan. Het Nederlands Forensisch Instituut hebben bijvoorbeeld haar nagels meegegeven voor onderzoek aan de politie. Dat is in een envelop of la beland, het is in ieder geval niet gedocumenteerd. Het is weg! Voor hen is het niks, maar wij hadden al zo weinig nog van haar."
Ja en? Gewoon wat minder decadent doen en niet meer s'nachts ergens lam de feestbeest uithangen, dan doe je ook geen stomme dingen.quote:Op zaterdag 5 december 2015 15:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee dat de politie in het vervolg wat beter moet opletten:
Moeder van Talitha vandaag in de krant:
[..]
Overdag kan je leven ook eindigenquote:Op zaterdag 5 december 2015 15:23 schreef syndroom het volgende:
[..]
Ja en? Gewoon wat minder decadent doen en niet meer s'nachts lam ergens gaan feesten, dan doe je ook geen stomme dingen.
Vrienden ontmoeten kun je ook overdag doen.
Gevalletje eigen schuld?quote:Op zaterdag 5 december 2015 15:23 schreef syndroom het volgende:
[..]
Ja en? Gewoon wat minder decadent doen en niet meer s'nachts ergens lam de feestbeest uithangen, dan doe je ook geen stomme dingen.
Cognitieve dissonantiequote:Op zaterdag 5 december 2015 15:23 schreef syndroom het volgende:
[..]
Ja en? Gewoon wat minder decadent doen en niet meer s'nachts ergens lam de feestbeest uithangen, dan doe je ook geen stomme dingen.
Nette meisjes horen op zo'n tijdstip niet buiten te zijn. Ik blijf het merkwaardig vinden dat men hier normaal vindt dat een meisje van 16 nog zo laat gaat stappen, alcohol drinkt en drugs gebruikt, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.quote:Op zaterdag 5 december 2015 15:29 schreef agter het volgende:
[..]
Gevalletje eigen schuld?
Hoe krijg je het je strot uit.
je gaat serieus nederland met india vergelijken?quote:Op zaterdag 5 december 2015 15:45 schreef syndroom het volgende:
[..]
Nette meisjes horen op zo'n tijdstip niet buiten te zijn. Ik blijf het merkwaardig vinden dat men hier normaal vindt dat een meisje van 16 nog zo laat gaat stappen, alcohol drinkt en drugs gebruikt, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Eens gaat het fout en dat is met dit incident gebleken.
In landen als India loopt geen enkele vrouw zo laat over straat, omdat ze zich beter bewust zijn van mogelijke gevaren. In Nederland is men daar toch een beetje naïef in.
Ik ben hier gestopt met lezen.quote:Op zaterdag 5 december 2015 15:45 schreef syndroom het volgende:
[..]
Nette meisjes horen op zo'n tijdstip niet buiten te zijn.
Zit niet zo zwakhoofdig te mekkeren manquote:Op zaterdag 5 december 2015 15:45 schreef syndroom het volgende:
[..]
Nette meisjes horen op zo'n tijdstip niet buiten te zijn. Ik blijf het merkwaardig vinden dat men hier normaal vindt dat een meisje van 16 nog zo laat gaat stappen, alcohol drinkt en drugs gebruikt, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
In landen als India loopt geen enkele vrouw zo laat over straat, omdat ze zich beter bewust zijn van mogelijke gevaren. In Nederland is men daar toch een beetje naïef in.
In India worden meisjes aan de lopende band verkracht.quote:Op zaterdag 5 december 2015 15:45 schreef syndroom het volgende:
[..]
Dascha net meisje?quote:Op zaterdag 5 december 2015 15:54 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Zit niet zo zwakhoofdig te mekkeren man
Alsof dit geen "Net" meisje zou zijn.
Ben je van de bevindelijk gereformeerden, zwarte kous, thuislezer of een wedergeboren Christen ?
Het is verschrikkelijk dat jonge meiden eigenlijk niet meer zo laat kunnen gaan stappen, zonder aan gevaren blootgesteld te worden. Als je toevallig een verkeerd figuur treft, die je iets te drinken aanbiedt, met drugs erin, dan ben je, in al je onschuld, gewoon de pineut. En dan kan het verkeerd aflopen, heel verkeerd.quote:Op zaterdag 5 december 2015 15:45 schreef syndroom het volgende:
Precies, nooit mag iemand gedeeltelijk of volledig bestraft worden voor haar dood. Zij zocht het op, ze had beter moeten weten als ze fatsoenlijk was opgevoedquote:
Veel te weinig kelders in Nederlandquote:Op zaterdag 5 december 2015 16:17 schreef syndroom het volgende:
Ik ben helemaal niet kortzichtig of zo, probeer alleen duidelijk te maken dat de dood van Dascha makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Door iedereen tot een bepaalde leeftijd binnen te houden?quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:17 schreef syndroom het volgende:
Ik ben helemaal niet kortzichtig of zo, probeer alleen duidelijk te maken dat de dood van Dascha makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Ja en dan door naar de aanleunwoning 🤓quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:22 schreef mootie het volgende:
[..]
Door iedereen tot een bepaalde leeftijd binnen te houden?
Je bent wel kortzichtig en fucking wereldvreemd. Eigenlijk denk ik dat je een mega troll bent.quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:17 schreef syndroom het volgende:
net als het drugs- en drankgebruik is dit van alle tijden.quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is verschrikkelijk dat jonge meiden eigenlijk niet meer zo laat kunnen gaan stappen, zonder aan gevaren blootgesteld te worden. Als je toevallig een verkeerd figuur treft, die je iets te drinken aanbiedt, met drugs erin, dan ben je, in al je onschuld, gewoon de pineut. En dan kan het verkeerd aflopen, heel verkeerd.
En nee, dat is niet de schuld van de ouders, of van het meisje, maar van de eikel die hier misbruik van weet te maken. Helaas zijn er veel van die eikels.
gewoon overdag ook, omdat ze in de bus zitten (wat nette meisjes niet moeten doen in India)quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
In India worden meisjes aan de lopende band verkracht.
Acht ik allemaal net zo waarschijnlijk als dat die kaart door de wind is gegrepen, of een willekeurige wie dan ook heeft dat kaartje ergens gevonden, 5 minuten bekeken en in een andere straat weer op straat gegooid.quote:Op zaterdag 5 december 2015 13:59 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Het is onwaarschijnlijk dat ze met die ID kaart in haar hand dronken en stoned over straat liep en die daar verloren is .
Dus dat kaartje van Leandra slaat nergens op
Vroeger werden vrouwen meestal nog naar huis terug begeleidquote:Op zaterdag 5 december 2015 16:58 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
net als het drugs- en drankgebruik is dit van alle tijden.
Daar hebben ze toch die telefoon zelf niet voor nodig, maar alleen de celldata van de provider? Of, als de locatiegeschiedenis aanstaat, alleen de login van haar account.quote:Op zaterdag 5 december 2015 14:06 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
ja en dat doen ze niet voor niks
met een driepunts meting kunnen ze uitpeilen waar een telefoon geweest is zeg maar
Volgens mij beslist een rechter of de telefoonprovider die datagegevens aan de politie mag overhandigen, ivm met privacy.quote:Op zaterdag 5 december 2015 17:50 schreef Fixers het volgende:
[..]
Daar hebben ze toch die telefoon zelf niet voor nodig, maar alleen de celldata van de provider? Of, als de locatiegeschiedenis aanstaat, alleen de login van haar account.
Dat gebeurt ook nog steeds. Beschermen, vechten, alcohol, drugs, junks, verkrachten, zelfmoord, paniekzaaierij, stilzwijgen, religie..niks nieuws onder de zon.quote:Op zaterdag 5 december 2015 17:45 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vroeger werden vrouwen meestal nog naar huis terug begeleid
Deze vrouw was ook niet in haar eentje op stapquote:Op zaterdag 5 december 2015 17:45 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vroeger werden vrouwen meestal nog naar huis terug begeleid
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |