abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157962950
Vader van Dascha zet dit verhaal op sociale media.

quote:
Afgelopen vrijdagavond tot de zaterdagochtend 28 november is mijn dochter Dascha Graafsma (17-08-1999) met drie vriendinnen uitgegaan in Hilversum naar de gelegenheid Lets Get Down (nabij het Gooiland-theater en het station, adres: Emmastraat 2). Om ongeveer 2.00 uur heeft ze de gelegenheid even verlaten ‘om te plassen’. Ze is niet meer teruggekomen.

De vriendinnen gingen zoeken en namen uiteindelijk met ons, de ouders, contact op en gingen naar de politie. Er werd gezocht en alle mogelijke diensten ingeschakeld.

Om 5.45 uur, dus veel later, heeft een trein Dascha getroffen nabij het Station Hilversum Sportpark. Dat bij uiterst koud en slecht weer. Ze droeg geen jas, die is achtergebleven in de Lets Get Down, en feitelijk niet meer dan een wit T-shirt, witte gympen en een zwarte broek. Fysiek onmogelijk om daarmee zoveel tijd buiten door te brengen met de geldende weersomstandigheden.

De grote vraag is wat er in het genoemde tijdsverloop is gebeurd. Wie haar ook kent stelt: dit kan niet waar zijn, alsof Dascha zelf het leven niet meer wilde. Naast het tijdsverloop zijn er dus de feiten van het barre weer, maar ook haar telefoon is niet meer vindbaar. In de periode is Dascha vele malen gebeld of zijn er anderzins berichten verzonden. Zij bleek of in gesprek of niet bereikbaar.

Als vader wil ik u vragen om alle mogelijke media-aandacht aan het gebeuren te geven. Met de vraag of iemand haar heeft gezien, gesproken, tijd met haar heeft doorgebracht, of alles wat er maar te bedenken is. Er klopt teveel niet, …….. Er zijn geen woorden te vinden om dit verzoek te ondersteunen, maar dat lijkt me ook niet nodig. Hoe eerder de vragen en het bericht worden uitgebracht hoe eerder er misschien mensen met informatie kunnen worden gevonden.

Het lichaam is dermate beschadigd dat directe identificatie niet meer mogelijk is. DNA-testen moeten het bewijs leveren, maar feitelijk is er geen twijfel dat het om Dascha gaat.

Dascha was een leerling van het ATC-college, had een leuke bijbaan, een fijne vriend, trouw en liefdevol 3 broers en 2 zusters. Ze woonde in Hollandsche Rading met haar ouders en nog twee broers thuis. Wie het ook gevraagd wordt, voor enig naar geestelijk lijden was en kan op geen enkele serieuze wijze een aanleiding gevonden worden. Alles kan worden nagevraagd. Zie bijvoorbeeld de berichten op de facebook-pagina’s van mij (Rene Graafsma / renegraafsma) of die van Dascha zelf (Dascha Graafsma).

De centrale vraag is: wat is er in het tijdsbestek gebeurd en wie heeft haar gezien?

De zaak wordt zeer intensief behandeld door de politie Hilversum. In hun betrokkenheid stellen wij alle vertrouwen maar het is duidelijk dat we informatie missen. Het is noodzaak, …….

Hoe dan ook, zet het bericht en de vragen svp uit met elk mogelijk mediamiddel waar u over beschikt.

Meer dan dank !!

René Graafsma

Game on ^O^ .
I´m back.
pi_157963067
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 12:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Op 16-jarige leeftijd al? Ik zat op atheneum allemaal brave lieden hoor. Eerste biertje werd vaak pas gedronken in de studententijd.
Wel eerder dan op 16-jarige leeftijd _O- Ik zelf dronk toen ik bijna 15 was mijn eerste biertje en ging elke week stappen. Dat was heel normaal. Op mijn vijftiende mijn eerste joint gerookt, kwam ook heel veel voor, zelf nooit iets anders gebruikt wat drugs betreft maar in mijn vriendenkring op school was ik daarmee eerder een uitzondering. Eindexamenfeesten waren helemaal zuip, blow en slikfestijnen, maar goed, dan ben je wel weer 1-2 jaar ouder dan 16.

Punt is: het was op die nette eliteschool bepaald geen uitzondering. Ook vrienden die op andere havo-vwo's zaten vertoonden zelfde gedrag.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_157963104
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 13:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Wel eerder dan op 16-jarige leeftijd _O- Ik zelf dronk toen ik bijna 15 was mijn eerste biertje en ging elke week stappen. Dat was heel normaal. Op mijn vijftiende mijn eerste joint gerookt, kwam ook heel veel voor, zelf nooit iets anders gebruikt wat drugs betreft maar in mijn vriendenkring op school was ik daarmee eerder een uitzondering. Eindexamenfeesten waren helemaal zuip, blow en slikfestijnen, maar goed, dan ben je wel weer 1-2 jaar ouder dan 16.

Punt is: het was op die nette eliteschool bepaald geen uitzondering. Ook vrienden die op andere havo-vwo's zaten vertoonden zelfde gedrag.
Ja, nou ja, veel veranderd dan.
Hoeveel jaar geleden is dit?
I´m back.
pi_157963174
Schoolfeesten voor de bovenbouw: ging er geen één voorbij zonder bijbehorende kotsende pubers die teveel gezopen/geblowed/whatever hadden. Conrector van het gymnasium bracht zelf half beneveld nog een paar ook niet meer al te nuchtere meisjes thuis met de auto. Ik denk dat de beste man er nog geen reprimande voor gehad heeft.

Wederom: ook bij mijn vrienden op ander havo-vwo's ging het er destijds zo aan toe.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_157963245
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 13:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, nou ja, veel veranderd dan.
Hoeveel jaar geleden is dit?
Eerste helft jaren 90 ongeveer. Alcohol was gewoon de norm op feestjes voor de bovenbouw.
pi_157963251
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 13:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Schoolfeesten voor de bovenbouw: ging er geen één voorbij zonder bijbehorende kotsende pubers die teveel gezopen/geblowed/whatever hadden. Conrector van het gymnasium bracht zelf half beneveld nog een paar ook niet meer al te nuchtere meisjes thuis met de auto. Ik denk dat de beste man er nog geen reprimande voor gehad heeft.

Wederom: ook bij mijn vrienden op ander havo-vwo's ging het er destijds zo aan toe.
Inderdaad, kijk eens bij studentenverenigingen, die zitten echt niet braaf aan de thee. Dat gedrag zie je overal tegenwoordig.
pi_157963266
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 13:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Eerste helft jaren 90 ongeveer. Alcohol was gewoon de norm op feestjes voor de bovenbouw.
Ja en binnen roken op feesten mocht ook.
pi_157963285
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 13:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ja, okee.
I´m back.
pi_157963341
Allemaal die FOK psychologen hier _O_
Machtig mooi mann
U MAD?
pi_157963574
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 13:19 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, okee.
Dochter van een collega van me, havo-klantje, liep toen ze 15 was wijn zuipend en rokend rond op promotiefeestje van Willem II. Zal ook vast niet de enige zijn die dat deed.
pi_157963731
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 13:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dochter van een collega van me, havo-klantje, liep toen ze 15 was wijn zuipend en rokend rond op promotiefeestje van Willem II. Zal ook vast niet de enige zijn die dat deed.
In het Gooi zit er prosecco in de babyfles.
pi_157963795
quote:

[..]

Havo-klanten waren ook in mijn tijd ook al een behoorlijk stuk ruiger toen ze instroomde in atheneum5 hoor. :D.
I´m back.
pi_157963868
quote:

[..]

Lekker denigrerend; een HAVO klantje :')
U MAD?
pi_157965003
Ouders die er maar niet aan willen dat hun "altijd vrolijke" kind zelfmoord heeft gepleegd. :')

Domme ouders...

De meeste mensen die zelfmoord plegen schreeuwen dat niet van de daken!
De meeste mensen die zelfmoord plegen verschuilen hun verdriet onder een dikke glimlach!
De meeste mensen die zelfmoord plegen laten helemaal niks merken waar ze mee zitten!
pi_157965062
Ik moest trouwens op die leeftijd om 0:00 thuis zijn. Ik was ook niet zo van het uitgaan, nooit geweest. Ben ruim 30.
  Redactie Frontpage woensdag 2 december 2015 @ 14:59:32 #16
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_157965195
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 12:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Op 16-jarige leeftijd al? Ik zat op atheneum allemaal brave lieden hoor. Eerste biertje werd vaak pas gedronken in de studententijd.
Ik deed ook HAVO/VWO en ik ging uit en zat al pilsjes te klappen toen ik 14/15 was...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage woensdag 2 december 2015 @ 15:01:28 #17
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_157965223
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:49 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ouders die er maar niet aan willen dat hun "altijd vrolijke" kind zelfmoord heeft gepleegd. :')

Domme ouders...

De meeste mensen die zelfmoord plegen verschuilen hun verdriet onder een dikke glimlach!
De meeste mensen die zelfmoord plegen laten helemaal niks merken waar ze mee zitten!
Waarom mag je niet twijfelen? Moet iedereen alles maar pikken en happen als zoete koek? Hij (vader) heeft een goed punt... hoe kan het dat ze zo lang verdween en zonder jas onder de trein kwam? Raar verhaal, helemaal dat de politie het al direct als zelfmoord bestempeld.

Ik heb een vriend gehad die zelfmoord heeft gepleegd, en dat zag ook niemand aankomen. Er waren echter getuigen die hebben gezien dat hij toch echt zelfmoord pleegde. Dat is hier echter niet het geval.

Domme ouders? Houd je respectloze geblèr aub voor je, je weet niet waar je het over hebt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_157965247
quote:

Domme ouders...

De meeste.... ;(
pi_157965266
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 15:01 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Domme ouders? Houd je respectloze geblèr aub voor je, je weet niet waar je het over hebt.
inderdaad
pi_157965286
Als je echt heel erg verdrietig bent voel je die kou niet eens meer... Dus dat wordt al van tafel geschoven.
  Redactie Frontpage woensdag 2 december 2015 @ 15:11:43 #21
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_157965412
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 15:05 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Als je echt heel erg verdrietig bent voel je die kou niet eens meer... Dus dat wordt al van tafel geschoven.
Maar natuurlijk, mevrouw de spiegoloog. Assumpties die nergens op slaan, zogenaamd beschikken over 'kennis' over de psyche van Jan en alleman en er altijd vanuit gaan dat wat in de media komt juist is. Daarnaast ook nog eens de nare gewoonte om mensen die net hun kind hebben verloren en graag willen dat er geen overhaaste conclusies worden getrokken 'domme mensen' noemen.

:') ga lekker zeiken over geblokkeerde whatsappjes of zo, dat past veel beter bij je forum status.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_157965417
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 15:05 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik had het juist HEEL erg koud toen ik heel verdrietig was. Dus zal ook wel van persoon tot persoon verschillen.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_157966458
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:51 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik moest trouwens op die leeftijd om 0:00 thuis zijn. Ik was ook niet zo van het uitgaan, nooit geweest. Ben ruim 30.
39? *O*
pi_157966706
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 13:40 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

In het Gooi zit er prosecco in de babyfles.
:Y en bij de nog beter bedeelde champagne .
pi_157966782
quote:

Domme ouders...

Wat is er dom aan die ouders?
pi_157968095
quote:
3s.gif Op woensdag 2 december 2015 13:48 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Lekker denigrerend; een HAVO klantje :')
Het is maar wat je er zelf in wil zien denk ik :')

Grtgrt,

Een Havo-klant.
  woensdag 2 december 2015 @ 17:49:18 #27
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_157968251
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 12:04 schreef GekkeGerrit- het volgende:

[..]

Ik mocht dat ook niet op mijn 16e, maar ik had meer dan genoeg vrienden en bekenden die dat wel mochten, zo vreemd en laat is het ook weer niet.
Ware het niet dat de leeftijd voor alcohol en roken naar 18 zijn opgeschroeft. Wat heeft het dan voor zin om nog in een club rond te hangen met je colaatje :')
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  woensdag 2 december 2015 @ 18:14:41 #28
3542 Gia
User under construction
pi_157968759
In onze jeugd was het met 12 jaar sneeuwwitje, met 14 jaar, zonder 7-up, gewoon bier dus. Vind het wel goed dat die leeftijd is opgeschroeft naar 18 jaar.

OT, als je van plan bent ond een trein te lopen, maak je je dan nog druk om de kou?
Misschien lag haar jas bij 'de groep', haar vriendin/vriendje en wilde ze niet dat die haar zouden volgen. Jas aandoen betekent vertrekken en dat zouden de anderen dan zien.

Dus, zo vreemd vind ik dat gegeven niet.

Hier in de omgeving zijn afgelopen jaar ook enkele jongedames op die manier uit het leven gestapt. Echt hele knappe meiden, met een leuke vriendengroep.

Je weet niet wat er door die koppies gaat. Good looks heeft ook zo z'n nadelen.

Ik vind het wel heel erg dat dit gebeurt, maar tegenhouden kun je het niet.
Voorkomen, denk ik, ook niet
pi_157969277
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 16:27 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Wat is er dom aan die ouders?
Dat ze niet begrijpen dat ook hun kind gewoon zelfmoord kan plegen. Maar nee, het is altijd: Mijn kind doet zoiets niet want blabla.

Net als baasjes die over hun hond zeggen: Hij doet niks!

Hap.

Wel dus.

Wat ik dus wil zeggen is dat het heel goed kan dat ze zelfmoord heeft gepleegd, ondanks dat ze zonder jas naar buiten is gegaan. Misschien wilde ze de "pijn" van de kou wel voelen.
pi_157969378
Ouders willen er gewoon niet aan als hun kind zelfmoord heeft gepleegd.

Want dat zou betekenen dat ze ernstig tekort zijn geschoten als ouders om niks te merken. (Omdat haar vader zegt dat ze een heel vrolijk meisje was.)

Dan zouden ze een schuldgevoel hebben en dat wil niemand natuurlijk.

Dus doen ze net alsof hun kind dat nóóit zou doen.
pi_157969389
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 18:36 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Dat ze niet begrijpen dat ook hun kind gewoon zelfmoord kan plegen. Maar nee, het is altijd: Mijn kind doet zoiets niet want blabla.

Hap.

Wel dus.

Wat ik dus wil zeggen is dat het heel goed kan dat ze zelfmoord heeft gepleegd, ondanks dat ze zonder jas naar buiten is gegaan. Misschien wilde ze de "pijn" van de kou wel voelen.
Je hebt helemaal gelijk hoor.
Ouders waar hun kind zelfmoord heeft gepleegd die meteen de nieuwe situatie accepteren, doorgaan en beamen dat dit kan gebeuren zijn wel intellectueel.
pi_157969553
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 18:39 schreef Jaimy_Luca het volgende:

Want dat zou betekenen dat ze ernstig tekort zijn geschoten als ouders om niks te merken. (Omdat haar vader zegt dat ze een heel vrolijk meisje was.)

Jeetje, ben je onvruchtbaar?
pi_157969665
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 18:46 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Jeetje, ben je onvruchtbaar?
Dat het zo mag blijven ;(
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_157970685
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 18:39 schreef Jaimy_Luca het volgende:

Soms kun je maar beter niets zeggen.... :{
pi_157974827
"Dascha was een vlinder, een intens blij kind"

HILVERSUM "Dascha was een vlinder, een intens blij levend kind, met een ongelofelijke uitstraling", dat zeggen de ouders van de afgelopen weekend overleden Dascha Graafsma (16). "Als je door Dascha voorbij werd gefietst en ze keek je aan, dan had jíj een leuke dag."

video > http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)een-intens-blij-kind
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_157975415
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 21:49 schreef StaceySinger het volgende:
"Dascha was een vlinder, een intens blij kind"

HILVERSUM "Dascha was een vlinder, een intens blij levend kind, met een ongelofelijke uitstraling", dat zeggen de ouders van de afgelopen weekend overleden Dascha Graafsma (16). "Als je door Dascha voorbij werd gefietst en ze keek je aan, dan had jíj een leuke dag."

video > http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)een-intens-blij-kind
Heb het videootje gekeken. Als dat de strekking is van de hele inhoud is heeft het geen enkele toegevoegde waarde dan het uitmelken van hun verdriet door RTV NH. Er is op dit moment geen nieuwswaarde en dan komt de tijd dat je mensen met zoveel verdriet tegen zichzelf in bescherming moet nemen.

Overigens ben ik wel benieuwd waarom de familie de dag na de oproep media vroegen hun rust te respecteren, maar nu wel overal aan meewerken.
pi_157975591
In een interview in het programma Recht uit Noord-Holland vertellen ze uitgebreid over hun dochter. Het programma is morgenavond te zien om 18.15 uur op RTV NH.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_157975633
De nachtmerrie van iedere ouder

Zaterdagmiddag hoorde ik het voor het eerst, via m'n vriendin, die een vriendin had gesproken die het weer van haar kinderen had gehoord. Er was 's nachts een meisje van 16 vermist in de plaats waar ik woon. Enkele uren later was haar lichaam gevonden, op het spoor, enkele kilometers verderop op de rails die langs mijn achtertuin lopen. Haar school is de school van mijn kinderen, om de hoek. Ik probeerde het te verdringen, buiten te sluiten, alsof het niet bestond, alsof het niet gebeurd was. Ik wilde niet toestaan dat het me raakte. Het raakte me; ik werd er beroerd van.

's Avonds was er mail van de school, over een 'verdrietig bericht'. Ik dacht: snel, alert. Zouden ze hier draaiboeken voor hebben? Het meisje van 16 uit havo 4 kreeg een naam: Dascha Graafsma. En daarna een gezicht, toen ik het toch wilde weten en haar foto zag op Facebook. Een meisje zoals er hier dagelijks velen voorbij trekken, op weg naar school. Vrolijk, uitdagend soms, puberig, soms bedeesd. Meisjes met geheimen, op weg naar volwassenheid. Een meisje zoals de vriendinnen van mijn dochter, net iets jonger nog, van de afdeling 'frisfeesten'. Ik zag de laatste tweets van haar vader René. Eerst die noodkreet in de ochtend om hulp, na de vermissing. Daarna die tweet met deze zes woorden: "Dascha is gevonden. Ze is overleden."

"Een uit de hand gelopen grap of stom incident? Een ongeluk?"

Die twee zinnen spookten de rest van het weekeinde door mijn hoofd. Wat was er in godsnaam gebeurd? Het is de nachtmerrie van iedere ouder. Zelfdoding? Wat gebeurt er in het hoofd van een meisje van 16, als er iets is gebeurd wat je niet weet? Was er iets met drank, (party-)drugs, al dan niet bewust ingenomen? Een uit de hand gelopen grap of stom incident? Een ongeluk? Of, nog erger: een misdrijf, en alles wat je je daarbij kunt voorstellen? Dascha was uren vermist, sinds ze 's nachts om twee uur voor even de club verliet waar ze met twee vriendinnen was. Ze liet haar jas hangen, en werd drie uur en drie kwartier later, alleen op gympen, in een zwarte broek en in een wit shirt, geraakt door de eerste trein, bij een onbewaakte spoorovergang. Haar telefoon – met vele gemiste oproepen en berichten – onvindbaar.

Zondagavond las ik de noodkreet van haar vader, over de 'onverklaarbare' dood van zijn dochter, in die koude, regenachtige rotnacht. Ouders weten niet wat ze niet weten, wat de diepste zielenroerselen kunnen zijn van hun kinderen, de incidenten die hen kunnen ontregelen. Maar ik geloofde hem toen hij schreef: "Wie haar ook kent, stelt: dit kan niet waar zijn, alsof Dascha zelf het leven niet meer wilde.'' Hij vroeg om hulp, om informatie over die laatste uren, om te kunnen begrijpen wat er met zijn dochter was gebeurd. Ik was geëmotioneerd, en twitterde in een impuls zijn verzoek rond. Misschien omdat zelfdoding en depressie een onderwerp is dat ik met me meezeul. Misschien omdat ik zelf vader ben. Misschien omdat ik alle plekken in dit drama ken.

"We zouden toch voorzichtig zijn met berichtgeving over dit soort drama's; wat lokt het uit?" ​

Bij RTL Nieuws doen we ons best om terughoudend te zijn bij (mogelijke) zelfdoding, en bij familiedrama's. Ik schreef er eerder over: 'Vandaag even geen zelfmoord'. Maar na de oproep was me al duidelijk – dit wordt nieuws, en dit krijgt een eigen dynamiek. Iets na 22:00 uur sprak ik m'n collega Matthijs Voortman, eindredacteur van onze online-redactie. Journalistieke dilemma's in overvloed. We kunnen het niet beoordelen. We zouden toch voorzichtig zijn met berichtgeving over dit soort drama's; wat lokt het uit? En: we kunnen toch niet iedere keer als iemand een oproep doet, daarin meegaan? Als je de catalogus volgt van menselijk leed, van grote en kleine drama's in onze samenleving, dan weet je dat dan het einde al snel zoek is...

We besloten de politie te bellen, om op basis van meer informatie ons besluit te objectiveren. "Ze gaan niet uit van een misdrijf", meldde Matthijs even later. We zuchtten allebei. "Laten we het toch doen. Die ouders hebben recht op duidelijkheid", zei ik. "Maar toets het vooral nog bij iemand anders als je denkt dat ik het niet zuiver zie.'' We publiceerden.

De volgende ochtend kwam de discussie terug: willen we er op tv uitgebreider aandacht aan besteden, aan de oproep van de vader? Sommigen opperden: moeten we die arme ouders niet tegen zichzelf in bescherming nemen – ze zijn net hun dochter kwijt. Misschien zitten ze in een ontkenningsfase, en kúnnen ze het gewoon nog niet geloven... De term voyeurisme viel ook; hoe kies is het om zo dicht bij het grootste verdriet van mensen te komen? Welk redelijk doel dient het om daar de schijnwerpers van een tv-camera op te zetten? Zeker omdat de politie op maandag volhardde in de lezing die uitging van zelfdoding. Dan móeten ze iets weten, dachten we, mogelijk via een getuigenis van de machinist. Toen de politie beloofde tóch nader onderzoek te zullen doen, vonden we daarin de journalistieke rechtvaardiging om er in Editie NL en Half Acht over te berichten.

"We identificeren ons met de ouders, het gezin, de familie, de vrienden, de school..."

Was het het juiste besluit? Ik weet het niet zeker, ik denk van wel. We doen verslag van een klimaattop, over terreur in Parijs, over Syrië en de geopolitieke gevolgen. We willen ook berichten over wat er in onze samenleving gebeurt. Ook omdat je voelt dat zovelen meeleven met de dood van een 16-jarig meisje, en wat dat allemaal teweegbrengt. We identificeren ons met de ouders, het gezin, de familie, de vrienden, de school, en denken waarschijnlijk aan onze eigen angsten, aan het loslaten van kinderen die (straks) hun vleugels uitslaan, of aan eigen verdriet. Er zullen weinig berichten zijn die de afgelopen dagen zoveel gedeeld zijn op social media en door zoveel mensen besproken.

Een doorslaggevend journalistiek criterium vond ik zelf dat de zaak te snel afgesloten leek, aangemerkt als zelfdoding of een verschrikkelijk ongeluk, geen misdrijf, en dus klaar, onderzoek afgesloten. Alsof het daarmee klaar is voor ouders, broers, zussen, een vriend. Alsof niet alles in het werk moet worden gesteld om hen antwoorden te geven. Te vertellen wat wél en niet achterhaald kan worden. We hebben recent meer voorbeelden gezien, zeggen experts, en zij dringen erop aan om zo veel mogelijk onderzoek te doen, zo mogelijk bewijs veilig te stellen, omdat dat nabestaanden helpt bij de verwerking, en andere opties uitsluit. Ik zou me daarom kunnen voorstellen dat de politie, justitie en andere betrokken organisaties zich toch nog eens buigen over hun werkwijze. Of is het geen kwestie van prioriteiten? Gaan oplossingspercentages voor het gerechtvaardigd verlangen van nabestaanden?

Ondertussen hoop ik voor de nabestaanden van Dascha dat het nader onderzoek – door de politie, door de door de familie ingeschakelde patholoog-anatoom – iets oplevert. Iets, alles wat helpt een niet te bevatten dood te doorgronden en aanvaarden. Om daarna, met het verdriet, verder te kunnen leven.

Pieter Klein

http://www.rtlnieuws.nl/c(...)rie-van-iedere-ouder
pi_157975684
Waarom er over dit onderwerp nu al 4 topics zijn gevuld is mij een raadsel.
  woensdag 2 december 2015 @ 22:18:24 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157975774
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:15 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Onder andere vanwege dit soort nonsens posts....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157976013
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:15 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Jouw raadsel is gelukkig wat minder groot dan van de nabestaanden, daarom.
pi_157976028
Peter R. de Vries buigt zich over mysterie Dascha

Door de nieuwsredactie · geplaatst: woensdag 2 december 2015, 22:10 uur | update: 22:24 uur

HOLLANDSCHE RADING - Dascha Graafsma uit Hollandsche Rading stond alleen op de rails en is niet weggesprongen op het moment dat de trein eraan kwam.

Dat zou de machinist van de trein hebben verklaard, meldt Peter R. de Vries in RTL Boulevard.

De misdaadverslaggever werd naar eigen zeggen door de familie van het meisje benaderd om zijn licht op de zaak te werpen. Volgens De Vries is het scenario van zelfmoord aannemelijk.

VERDWIJNING
Het 16-jarige meisje was in de nacht van vrijdag op zaterdag op stap met drie vriendinnen naar de Let's Get Down, toen ze rond 02.00 uur verdween, naar verluidt om te plassen.

Toen ze niet meer terugkwam, waarschuwden haar vriendinnen de familie van het meisje en de politie. Bijna vier uur later werd ze aangereden door een trein bij het spoor in Hilversum.

FACEBOOK
De vader van Dascha plaatste later een emotionele oproep op Facebook. Hij wil weten wat er in de tussentijd met haar gebeurd is. De familie kan niet geloven dat Dascha voor de trein is gesprongen, maar ook de omstandigheden kunnen zij niet rijmen.

Dascha had haar jas achtergelaten en zou urenlang in de nachtelijke kou moeten hebben doorgebracht met niet meer dan een wit T-shirt, een zwarte broek en een paar gympen. Haar telefoon werd niet meer teruggevonden.

Later verklaarde de politie dat Dascha zelf uit het leven is gestapt. Wel komt er een onderzoek naar de laatste uren van het meisje. Patholoog Frank van de Goot voert daarnaast een uitgebreide sectie uit op het lichaam van Dascha.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1409892
pi_157976044
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:25 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Jouw raadsel is gelukkig wat minder groot dan van de nabestaanden, daarom.
Alsof die nabestaanden wat aan dit topic hebben :')
pi_157976263
2 uur 45 minuten geleden

Afgelopen vrijdagnacht is de 16-jarige Dascha Graafsma in Hilversum om het leven gekomen, en volgens de politie ging het hierbij om zelfmoord. Haar familie kan dat nauwelijks bevatten en trekt die conclusie dan ook in twijfel. Wij vroegen aan psycholoog Bram Bakker waarom ouders zoiets moeilijk kunnen accepteren

Video > http://www.rtlnieuws.nl/b(...)lfmoord-niet-geloven
  woensdag 2 december 2015 @ 22:53:40 #45
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_157976962
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:26 schreef StaceySinger het volgende:
HOLLANDSCHE RADING - Dascha Graafsma uit Hollandsche Rading stond alleen op de rails en is niet weggesprongen op het moment dat de trein eraan kwam.
Wel aardig van d'r, dat ze de machinist een mooie dag heeft bezorgd dan...
quote:
Als je door Dascha voorbij werd gefietst en ze keek je aan, dan had jíj een leuke dag."
Haters everywhere but I don't really care.
pi_157977032
Het hoeft ook geen weloverwogen zelfdoding te zijn geweest. Een opwelling, al dan niet ingegeven door middelengebruik, kan ook.

[ Bericht 38% gewijzigd door ShadyLane op 03-12-2015 06:03:25 ]
pi_157978698
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:53 schreef matthijst het volgende:

[..]

Wel aardig van d'r, dat ze de machinist een mooie dag heeft bezorgd dan...

[..]

Kan me voorstellen dat het voor de machinist ook heftig is, al deze publiciteit (naast wat er is gebeurd).
pi_157978963
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:26 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Alsof die nabestaanden wat aan dit topic hebben :')
Was dat de bedoeling dan van dit topic? :?
pi_157979283
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:26 schreef StaceySinger het volgende:
Peter R. de Vries buigt zich over mysterie Dascha

Door de nieuwsredactie · geplaatst: woensdag 2 december 2015, 22:10 uur | update: 22:24 uur

Dat zou de machinist van de trein hebben verklaard, meldt Peter R. de Vries in RTL Boulevard.

De misdaadverslaggever werd naar eigen zeggen door de familie van het meisje benaderd om zijn licht op de zaak te werpen. Volgens De Vries is het scenario van zelfmoord aannemelijk.

VERDWIJNING
Het 16-jarige meisje was in de nacht van vrijdag op zaterdag op stap met drie vriendinnen naar de Let's Get Down, toen ze rond 02.00 uur verdween, naar verluidt om te plassen.

Toen ze niet meer terugkwam, waarschuwden haar vriendinnen de familie van het meisje en de politie. Bijna vier uur later werd ze aangereden door een trein bij het spoor in Hilversum.

FACEBOOK
De vader van Dascha plaatste later een emotionele oproep op Facebook. Hij wil weten wat er in de tussentijd met haar gebeurd is. De familie kan niet geloven dat Dascha voor de trein is gesprongen, maar ook de omstandigheden kunnen zij niet rijmen.

Dascha had haar jas achtergelaten en zou urenlang in de nachtelijke kou moeten hebben doorgebracht met niet meer dan een wit T-shirt, een zwarte broek en een paar gympen. Haar telefoon werd niet meer teruggevonden.

Later verklaarde de politie dat Dascha zelf uit het leven is gestapt. Wel komt er een onderzoek naar de laatste uren van het meisje. Patholoog Frank van de Goot voert daarnaast een uitgebreide sectie uit op het lichaam van Dascha.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1409892
Die loser zoekt nog ff extra inkomsten nu zijn wekelijkse toelage van het programma Mind Masters is komen te vervallen. Kan die weer de hele week aanschuiven bij diverse programma´s om zijn mening te geven en nog ff cashen voor het einde van het jaar.

Als blijkt dat die machinist iets te hard gereden had, kan hem ook nog dood door schuld worden aangerekend in ons mooie maar o zo kromme stelsel. Ik snap dat de ouders feiten willen, in plaats van meningen en nu gelukkig gaan krijgen, door een reconstructie en gedegen onderzoek.
pi_157980970
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 18:36 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Hap.

Wel dus.

Dat lijkt mij een volkomen normale reactie. Zeker als een kind verder normaal en gelukkig over kwam. Misschien moet je je eens inleven en bedenken dat zoiets zou gebeuren bij een van jouw naasten waar je het totaal niet verwacht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')