quote:
Nou katholieken zijn mijn broeders niet hoor dat zijn mede christenen en er is helemaal geen katholieke hemel...als je goed onderzoek gedaan hebt naar ze weet je dat er niks van klopt en ze de bijbel niet volgen....
Het woord genade heeft in de rooms-katholieke leer een andere betekenis.Het is ingegoten genade die via de sacramenten tot ons komt.Het is heiligende genade die je door het sacrament van de doop hebt ontvangen en die je door je eigen gedrag moet bewaren wil je veilig in de hemel aan komen. Geen doodzonden doen want dan verlies je de heiligende genade en als je toch een doodzonde hebt gedaan deze biechten opdat je de heiligende genade weer terug mag ontvangen).
Valse leer werkt als zuurdeeg. Contact, omgang, gemeenschap met het kwade zal het goede aantasten. Dit is een geestelijke wet die in de bijbel en in de kerkgeschiedenis telkens weer van kracht is gebleken.
Het sola scriptura wordt wel het formele beginsel van de Reformatie genoemd en het sola gratia en sola fide het materiële beginsel. Bij het sola scriptura gaat het om het uitgangspunt, je gaat alleen van de bijbel uit. En bij het sola gratia en sola fide gaat het om de inhoud. Daar gaat het om de vraag: "Wat moet ik doen om behouden te worden?".
De protestant zegt dus "Sola": alleen de bijbel, alleen geloof, alleen genade, alleen Christus. De Rooms-katholieke Kerk zegt "plus": de bijbel plus de traditie, geloof plus werken, genade plus verdienste, Christus plus Maria en de heiligen.
De protestant zegt 'alleen de bijbel' dat wil zeggen de bijbel is de enige kenbron van ons geloof. Alles wat we geloven moet op de bijbel gebaseerd zijn en aan de bijbel getoetst worden. Voor een protestant is de bijbel beslissend. Voor een rooms-katholiek is niet de bijbel maar de mening van de rooms-katholieke kerk beslissend. De RK-kerk put daarbij uit de bijbel plus de apocriefe boeken van het OT en de zogenaamde traditie. Voor de protestant is de bijbel het hoogste gezag. Voor de rooms-katholiek is dat de kerk, bij monde van de Paus. Wij geloven wat de bijbel zegt. De rooms-katholiek gelooft wat de kerk hem voorhoudt te geloven.
De protestant zegt: de behoudenis is op grond van genade (volledig onverdiend) en door middel van het geloof. De gerechtigheid wordt ons uit genade, door middel van het geloof, toegerekend. De katholiek zegt: de behoudenis is het gevolg van genade plus eigen inspanning (waaronder het onderhouden van de sacramenten, met name de doop en de biecht).
De protestant zegt: alleen Jezus is middelaar. De rooms-katholiek zegt Jezus plus Maria en de Heiligen. Als je wat van God gedaan wil krijgen kun je Hem het beste via b.v. Maria benaderen.
Tegenover de vier sola's van de protestanten staan dus de vier "plussen" van de rooms-katholieken:
De bijbel plus de traditie.
Genade plus eigen verdienste.
Geloof plus werken (plus de sacramenten).
Christus plus Maria en de heiligen.
Zijn ze inmiddels niet van hun dwaalwegen teruggekeerd? Hebben ze hun valse evangelie van 'het geloof plus' inmiddels niet ingeruild voor het ware evangelie?
De officiële leer van der rooms-katholieke kerk is niet veranderd. De geloofsbelijdenis van Trente is nog steeds van kracht. Volgens canon 833 van het nieuwe R.K. kerkelijke wetboek dat 27 nov. 1983 van kracht is geworden, moeten de ambtsdragers van de RK-kerk nog steeds de eed afleggen op de "Geloofsbelijdenis van Trente", waarin zij verklaren zich van ganser harte te stellen achter de uitspraken van Trente.
In 1992, dus zeer recent, is de "Katechismus van de Katholieke Kerk" uitgeven. Dit is de officiële RK-catechismus. Deze catechismus is goedgekeurd door de Paus en bedoeld voor de gehele wereldkerk. Een deskundige op het gebied van het rooms-katholicisme heeft die catechismus doorgelezen en zijn conclusie was "Deze catechismus is roomser dan ooit". De kern van de geloofsbelijdenis van Trente wordt in deze catechismus opnieuw bevestigd plus de valse leringen die de RK-kerk sinds de tijd van Trente nog aan haar leer heeft toegevoegd zoals de dogma's over Maria en de onfeilbaarheid van de Paus. Het heeft me bij lezing van de catechismus verbaasd hoe openlijk en zonder omwegen in deze catechismus de leringen van Trente worden herhaald.
Ook tijdens het Tweede Vaticaans Concilie is in principe de leer van Trente gehandhaafd alleen heeft men via allerlei omweggetjes geprobeerd die leer iets te verzachten.
Het bijbelse evangelie, het evangelie van Paulus, het evangelie van de rechtvaardiging door het geloof, wordt nog immer afgewezen.
Zoals hierboven aangegeven is, is de geloofsbelijdenis van Trente volgens de kerkorde (volgens het wetboek) van de RK-kerk nog steeds van kracht. Ook is Trente in alles opnieuw bevestigd in de nieuwe officiële catechismus. Elke rooms-katholieke priester moet, zoals staat beschreven in canon 833 van het kerkelijke wetboek, bij zijn ambtsaanvaarding de eed afleggen op "de geloofsbelijdenis van Trente" waarin hij verklaart zich van harte te stellen achter alle uitspraken van Trente.
Ik citeer uit de geloofsbelijdenis van Trente:
De zesde zitting.
"Indien iemand beweert dat de mensen eigenlijk rechtvaardig zijn door de gerechtigheid van Christus, die zij vervloekt" (canon 10)
"Indien iemand beweert dat de mens alleen gerechtvaardigd wordt door de toerekening van de gerechtigheid van Christus, die zij vervloekt" (canon 11)
"Indien iemand beweert dat de genade slechts een gunst van God is, die zij vervloekt" (canon 11)
"Indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dat het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid, die ons de zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden die zij vervloekt" (canon 12)
Het evangelie dat de RK-kerk brengt en het evangelie dat de valse leraren, die de gemeenten van Galatië waren binnengedrongen, brachten lijken als twee druppels water op elkaar.
a/ De situatie in de gemeenten van Galatië
In de gemeenten van Galatië waren een aantal (joodse?) "christenen" de gemeente binnen gedrongen die het evangelie van "het geloof plus" brachten (Gal 1:7, 2:4, etc). Zij leerden dat je om behouden te worden, naast het geloof in Jezus, ook besneden moest worden. (Hand 15:1)
Paulus noemde deze lering een vals evangelie. (Galaten 1:6-9) Als je het nog in enig opzicht van eigen inspanning verwacht dan breng je een vals evangelie.
b/ Er is maar één waar evangelie.
Hier wijst Paulus de christenen in Galatië op. Er is maar één evangelie en dat is het evangelie dat hij hun had gebracht. Het evangelie van de rechtvaardiging door het geloof alleen.
c/ Een verdraaid evangelie.
Let op dat de valse leraren geen kompleet nieuw evangelie brachten. Men had het evangelie "verdraaid" (Gal 1:7). Ze hadden het ware evangelie alleen aangepast, ze hadden er een andere draai aan gegeven. Ze redeneerden als volgt: natuurlijk moet je in Jezus geloven (dat is noodzakelijk voor het behoud) maar dat is niet genoeg. Om behouden te worden moet je jezelf ook nog laten besnijden (en de wet houden / als een jood leven / Hand 15:1).
Het misleidende is dat deze valse leraren zich presenteerden als ware christenen. Het waren grimmige wolven (Hand 20:29) maar ze droegen een schaapsvacht (Matth 7:15). Ze konden er immers op wijzen dat zij ook geloofden dat Jezus het vleesgeworden Woord, de door God beloofde Messias, de Zoon van God, is.
d/ En dat is geen evangelie.
Elk evangelie dat niet overeenkomt met het evangelie dat Paulus bracht is geen evangelie. (Gal 1:6-9) Wie een ander evangelie brengt dan het evangelie dat Paulus bracht brengt een vals evangelie. Dat is de duidelijke boodschap van de Galatenbrief.
e/ Die is vervloekt, die is vervloekt.
Gal 1:8,9
Zo ernstig nam Paulus de zaak op. Het is geen geringe zaak als iemand het evangelie verdraait. Het eeuwige behoud van de mensen staat op het spel. Als iemand een evangelie brengt dat afwijkt van het evangelie van de rechtvaardiging door het geloof alleen dan is zo iemand vervloekt.
e/ Er was moed voor nodig om dit te zeggen.
Direct nadat Paulus scherp stelling had genomen tegen de valse leraren schreef hij: "Tracht ik mensen te winnen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Indien ik nog mensen trachtte te behagen, zou ik geen dienstknecht van God zijn." (Gal 1:10) Zeg maar eens tegen iemand, die op zijn manier ook met Jezus bezig is, en die daar oprecht in schijnt te zijn dat hij nog steeds onder de vloek der wet ligt. Ja, dat hij of zij een vals evangelie gelooft en uitdraagt en daarom een valse leraar is. Net zoals Jezus de rijke jongeling lief kreeg kunnen ook wij rooms-katholieke mensen lief krijgen vanwege hun hoogstaande karakter en moraal. En toch mogen we daarom de scherpe kanten niet van de bijbelse boodschap afslijpen. Alhoewel Jezus de rijke jongeling liefhad verzachtte Hij niet de Goddelijke eis.
f/ De RK-kerk brengt ook een evangelie van het geloof plus.
De Rooms-katholieke Kerk predikt dat we behouden worden door het geloof plus de sacramenten (want die zijn noodzakelijk om het heil te verwerven en te behouden). In feite komt het neer op geloof plus werken.
Volgens de rk-leer kom je door de waterdoop in de staat der genade (door de doop ontvang je de heiligende genade). Als je daarna een doodzonde doet verlies je de heiligende genade, dan val je uit de staat der genade. Als je in die toestand zou sterven zou je verloren gaan. Het is daarom zaak om zo gauw mogelijk die doodzonde te gaan biechten waardoor je, na de absolutie door de priester, weer hersteld wordt in de staat der genade.
Een orthodoxe katholiek is dan ook zijn hele leven bezig om doodzonden te vermijden en om als hij een doodzonde heeft gedaan die getrouw te belijden. Op deze manier is hij zijn hele leven aan het "werken", in de overtuiging dat zijn eeuwig behoud hiervan afhangt.
Een orthodox katholiek is er daarom ook nooit zeker van dat hij naar de hemel zal gaan als hij sterft. De twijfel blijft altijd. Heb ik wel al mijn doodzonden beleden? Tegenover deze twijfel staat nog de uitweg dat de intentie om te gaan biechten ook telt. Maar hij kan nooit weten of hij bij het biechten wel het juiste voorgeschreven berouw heeft gehad. Want alleen dan telt de biecht en ontvang je de absolutie (de vergeving) van je zonden.
Ik moet hierbij denken aan een gesprek dat ik met een orthodoxe katholiek, tijdens evangelisatiewerk, heb gevoerd. Het was een oprechte orthodox katholieke man. Hij vertelde me in de loop van het gesprek dat hij vaak aanstoot nam (zich ergerde) aan de overlijdensadvertenties van protestantse gelovigen. Daarin wordt vaak met zekerheid vermeld dat de overledene naar de hemel is gegaan. Dit kon je, zo zei hij, nooit zeker weten. Uitgaande van de katholieke leer had die man volkomen gelijk.
g/ Genade en eigen verdienste sluiten elkaar uit.
Romeinen 11:6
"En indien het door genade is, zo is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer".
Als er ook maar iets eigen inspanning/werken/verdienste bij komt, dan is de genade geen genade meer.
De kenmerken van de ware kerk.
Onze reformatorische voorvaderen stelden dat de ware kerk en de valse kerk(en) van elkaar te onderscheiden zijn door de volgende drie kenmerken:
(1) De prediking van het ware evangelie.
(2) De zuivere bediening van doop en avondmaal.
(3) De uitoefening van de tucht op leerstellig en moreel gebied.
Later hebben sommigen de nuance aangebracht dat een kerk ook "ziek" kan zijn. Dat is b.v. het geval als de tucht (de leertucht en/of de tucht over morele zaken) niet goed wordt gehandhaafd. Dan is het mogelijk dat er in zo'n kerk naast het ware evangelie ook een vals evangelie wordt gebracht.
Het is de vraag in hoeverre de hierboven genoemde kenmerken overtuigend vanuit de bijbel kunnen worden aangetoond. Maar ik geloof wel dat we met zekerheid mogen stellen dat een kerk die in haar officiële geloofsbelijdenis de kern van het ware evangelie heeft vervloekt, zonder enige nuancering, een valse kerk genoemd moet worden.
De katholieke verering van Maria is aantoonbaar een synthese (een samenvoeging) van de dienst aan de moedergodin, zoals die in allerlei heidense godsdiensten in verschillende vormen werd vereerd, en enkele bijbelse gegevens over Maria.
De katholieke kerk heeft allerlei dogma's over Maria aan de bijbelse leer toegevoegd. Maria altijd maagd, Maria onbevlekt ontvangen, Maria lichamelijk ten hemel gevaren.
Een afgod is alles wat in de praktijk van het geloofsleven de plaats van God en van Christus inneemt. In die zin wordt er afgoderij met Maria bedreven.
Verder is er het gegeven dat Maria blijkbaar de gewoonte heeft om zo af en toe ergens te verschijnen. De RK-kerk heeft een aantal van die verschijningen als echt erkend. De realiteit is dat achter die verschijningen demonen schuil gaan. Vanuit de bijbel weten we dat overleden mensen geen contact met de levenden hebben. Dus moeten deze verschijningen ofwel bedrog zijn ofwel, en dat is veel waarschijnlijker, zijn het demonische misleidingen. De demonen passen zich aan hun 'doelgroep' aan. Als de mensen b.v. in UFO's en 'aliens' (buitenaardse wezens) van andere planeten geloven dan verschijnen ze als buitenaardse wezens. Op dezelfde manier verschijnen ze aan (orthodoxe) katholieken als Maria.
De Mariaverering is (net als alle andere afgoderij) een bron voor demonische activiteit en demonische gebondenheid.De huidige Paus is een felle Mariavereerder. Hij heeft een tijd geleden de wereld opgedragen aan Maria.Het bidden tot Maria, het aanroepen van Maria, het komt neer op contact zoeken met een dode.
Niet alleen Maria maar ook allerlei heiligen worden aangeroepen. Dit is zoals gezegd niet anders dan contact zoeken met de doden. En dat is iets wat de bijbel zeer streng heeft verboden. Niet dat je contact kunt krijgen met overleden mensen maar je opent de deur voor demonische machten die zich als overleden mensen gaan voordoen.
vanaf punt 8.1 te lezen
http://www.toetsalles.nl/watis.htm#7[ Bericht 45% gewijzigd door Doedelzak77 op 01-12-2015 00:08:25 ]