abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157813503
Volgens KoM:
"Het risicoprofiel en het bijhorende rentepercentage zijn een directe uitkomst van de toetsing op basis van operationele cijfers."

Aha, dus de zekerheden tellen niet mee in het profiel.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_157813581
quote:
14s.gif Op woensdag 25 november 2015 16:23 schreef Horsemen het volgende:
Ik denk dat ze het een volgende keer alleen gelijk anders moeten opstarten. Bijvoorbeeld een minimale inleg van ¤ 1000,- en de fee kosten gelijk inclusief de notaris kosten. Ik denk dat als ze een afspraak maken met een vaste notaris en KoM levert de papieren kant en klaar aan de (extra) notaris kosten wel mee vallen. Ze bieden dan wel veel meer zekerheid als de overige platformen (voor zover ik tot op heden heb kunnen zien). Mijn gemeente rekent overigens 2,60 aan kosten voor het waarmerken.
Hee ik geloof dat we eindelijk weten wie 'Anonieme Investeerder' op KoM is. *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door RavigotteSaus op 25-11-2015 16:45:41 ]
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_157813664
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 16:38 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Hee ik geloof dat er eindelijk weten wie 'Anonieme Investeerder' op KoM is.
Oke, oke, :7 O-)
pi_157813806
quote:
14s.gif Op woensdag 25 november 2015 16:23 schreef Horsemen het volgende:
Toch een goede zaak dat KoM het met het Panneklaar project goed probeert te regelen wat betreft de inschrijving op de hypotheekakte. Natuurlijk worden ze nu met allerlei nieuwe mogelijkheden en problemen geconfronteerd maar ze proberen het tenminste. Ik denk dat ze het een volgende keer alleen gelijk anders moeten opstarten. Bijvoorbeeld een minimale inleg van ¤ 1000,- en de fee kosten gelijk inclusief de notaris kosten. Ik denk dat als ze een afspraak maken met een vaste notaris en KoM levert de papieren kant en klaar aan de (extra) notaris kosten wel mee vallen. Ze bieden dan wel veel meer zekerheid als de overige platformen (voor zover ik tot op heden heb kunnen zien). Mijn gemeente rekent overigens 2,60 aan kosten voor het waarmerken. De totale looptijd is 8 jaar, als je het inclusief die 10 euro uitsmeert is het verwaarloosbaar en daarnaast rekent KoM max 0,9% eenmalige kosten en niet een jaarlijkse fee zoals sommige andere platformen. Ik stap er wel in. Ben benieuwd of hij vol komt en zo ja, hoe alles gaat lopen.
Wij en KOM hebben inderdaad weer een hoop geleerd aangaande de hypothecaire zekerheden.

KOM zou dit als een investering in de toekomst moeten zien en in dit geval gewoon de hypothecaire kosten van de Notaris voor zijn rekening moeten nemen ook voor de kleine investeerders. Zodat er geen verschil ontstaat in rechten voor de verschillende KOM investeerders in deze lening.
Ik vermoed net als jij dat de Notaris, als hij zo'n 200 namen moet toevoegen, het ook wel wat goedkoper kan dan 15 euro per naam.

Lijkt er nu op dat de kippenboer de dupe wordt van zijn inspanningen van het uitzoeken.

En inderdaad bij een volgende pitch met Hypotheekrecht zou KOM inderdaad 1000 euro als minimum kunnen stellen en de kosten kunnen verdisconteren in het tarief.
pi_157813884
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 16:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik vermoed net als jij dat de Notaris, als hij zo'n 200 namen moet toevoegen, het ook wel wat goedkoper kan dan 15 euro per naam.
Dat valt tegen hoor bij een notaris. Hij heeft aan al die mensen heeeeeeeeel veel werk.
Ik heb ooit 3m grond gekocht. De notariskosten waren niet anders dan voor een weiland.
pi_157814083
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 16:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Er stopt iemand 15k in. Die heeft er in ieder geval vertrouwen in. Ik heb al zo'n project voor een prototype gedaan bij GvE DGPress. Dat gaat nog goed. Die haalden 500K op. Daar is deze 100K weinig bij.
DGPress loopt inderdaad lekker door ;) Vooruit dan maar. Maar geen wild bedrag.
Pecunia non olet
pi_157814174
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 16:58 schreef obligataire het volgende:

[..]

DGPress loopt inderdaad lekker door ;) Vooruit dan maar. Maar geen wild bedrag.
Ik wil ook wel maar er zijn wel wat vragen gesteld die nog op een dringend anwoord wachten. Met name over welke B.V."s nu precies (mee) tekenen.
pi_157814381
Hmmm, bij Lendahand hebben ze de percentages naar beneden bijgesteld helaas. Waar je voorheen bij 2 jaar 4% kreeg, krijg je nu nog maar 3%. De termijnen worden daar ook langer zie ik: 6 maanden is er niet meer bij maar 36 maanden wel. Voor die laatste krijg je pas weer de 4%.

Ik wilde wat meer met Lendahand gaan doen maar nu denk ik dat ik dat nog even laat lopen. Juist die korte termijnen daar spraken me wel aan.
pi_157814680
Die korte termijnen die waren wel prettig. Alleen de rentepercentages zijn om te janken.
Ik reken mijn moeder nog hogere percentages.

Ik had trouwens nog niet door dat de percentages met de looptijd te maken hadden.
  woensdag 25 november 2015 @ 17:38:36 #235
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_157814940
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:25 schreef RavigotteSaus het volgende:
Die korte termijnen die waren wel prettig. Alleen de rentepercentages zijn om te janken.
Ik reken mijn moeder nog hogere percentages.

Ik had trouwens nog niet door dat de percentages met de looptijd te maken hadden.
Percentage heeft óók met looptijd te maken. Uit de FAQ:
quote:
Zolang je lening loopt, hanteren wij een vast rentepercentage. Bij ons ontvang je altijd minimaal 3% rente op jaarbasis. Daarnaast betalen we regelmatig op een aantal projecten 4% rente op jaarbasis: op projecten met een looptijd van minimaal 36 maanden of projecten met een leningbedrag groter dan 25.000 euro.

Suggestie: als je ambassadeur wordt van Lendahand, kun je samen met familie, vrienden en bekenden een zelf gekozen project financieren. Ook in dat geval krijg je 4% rente over het uitstaande geld. Stuur voor meer informatie een mail naar info@lendahand.com
  woensdag 25 november 2015 @ 18:11:55 #236
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_157815523
Tweede markt van Bondora voortaan zonder fee:
quote:
No more transaction fees on the Secondary Market
In order to promote more transactions on the Secondary Market we have decided to remove all associated fees. Previously there was a commission of 1,5% to both buy and sell investments on the Secondary Markets.

From 26/11/2015 there will be no more transaction fees on the Secondary Market:
Commission on sales price 0%
Commission on purchase price 0%
Nou, dan wordt het nu misschien tijd om te gaan verkopen en nooit meer terug te komen.
pi_157815557
Ik doe bij Lendahand bewust altijd korte looptijden in kleine leningen.
Ik baalde al dat ik altijd die 4% misliep. Maar nu snap ik het.

Ik zou niet willen dat iemand uit Monogolie in default gaat en dat de crowd dan 25.000euro bij hem moet komen ophalen. Dan zijn zijn achterkleinkinderen nog aan het afbetalen.

En omdat de projecten verder maar een hele magere financiele onderbouwing hebben hou ik het liever bij veel kleine projecten. (Die daar waarschijnlijk al heel groot zijn.)
pi_157817145
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2015 20:38 schreef MArcieeeeeee het volgende:

[..]

Ik nodig je uit de website alsnog uitgebreid door te nemen.
Ik heb hier het idee vermeldt om het platform te laten funden door zichzelf.
Zoals ik eerder heb aangegeven was dit enkel om marketing/publiciteit doeleinden.
Gezien de reacties is dit geen goed idee en zal het meer kwaad doen dan goed.

Ik ben dan ook blij dat ik het idee hier heb vermeld om nu niet in deze valkuil te stappen
Slim dat je daar vanaf gestapt ben. Maar zoals aangegeven, zolang de drie maanden blijft staan zal ik niet investeren.
Je vraagt wat acceptabel is voor vervroegd aflossen: dat is per project verschillend. Als er bv. iemand ziek geworden is, en een koper voor zijn bedrijf vind en dan af wil lossen vind ik dat persoonlijk een heel ander verhaal dan iemand die een goed lopend bedrijf heeft, en gewoon geld wil besparen door af te lossen en zo minder rente te hoeven betalen. Dat laatste is zoals hier al eerder aangegeven het risico van de ondernemer. Gaat het project niet goed, dan hebben wij pech. Loopt het project juist beter dan verwacht dan mogen wij daar van profiteren. En dan kan daar als "bedankje" gewoon netjes de beloofde rente tegenover staan van de lener. Tenslotte is zijn succes dan mede dankzij ons tot stand gekomen. Dus om ons dan met 3 maanden af te schepen is echt een heel fout idee.
pi_157817788
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 15:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Heeft iemand hier al wat gehoord? In ieder geval niet in mijn Collin projecten, tenminste geen bericht gehad,

peterverhaar ‏@peterverhaar 11m11 minutes ago
kijk nou, Collin heeft een default; de 1e? #crowdlending kijken hoe ze dit gaan oppakken
View translation
6:19 AM - 25 Nov 2015 · Details
Is er al iemand die weet om welk project dit gaat, en die dit in een spoiler zou willen zetten?

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 25-11-2015 19:45:39 ]
Pecunia non olet
pi_157818266
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 15:05 schreef Jackthe het volgende:
Ik geloof dat ik het eerder had zien langskomen maar kan het niet meer vinden. Hebben mensen al de incentive (olie) van AGD Bio Processor ontvangen? Ik heb nog niks zien langskomen. Of ben ik te voorbarig.
Ik heb vorige week ook een fles ontvangen.
pi_157818700
Toevallig via de DHL? Die zijn bij mij 2 x vergeefs aan de deur geweest, en nu moet ik blijkbaar naar een depot in een stad waar ik uit principe nooit heen ga ;)
Pecunia non olet
pi_157818789
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 november 2015 19:41 schreef Horsemen het volgende:
Vanmiddag onderstaande mail ontvangen van GvE betreffende een van mijn eerste projecten.
Vandaag zoals toegezegd iets van 40 kleine betalingen ontvangen. Leuk, omdat dit tevens mijn eerste volledig afgeronde / afbetaalde project is.
pi_157818857
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 20:00 schreef obligataire het volgende:
Toevallig via de DHL? Die zijn bij mij 2 x vergeefs aan de deur geweest, en nu moet ik blijkbaar naar een depot in een stad waar ik uit principe nooit heen ga ;)
Ja klopt, was met DHL en moest voor getekend worden.
pi_157822544
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 19:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

Is er al iemand die weet om welk project dit gaat, en die dit in een spoiler zou willen zetten?
Deze misschien:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_157822560
Onbeantwoorde vragen van KOM en Vinfoil in de vraag en antwoord. Zoals een van de vragenstellers opmerkt lijkt het erop dat als het lekker blijft vollopen de antwoorden uitblijven om het proces niet te verstoren. Zo moeilijk zijn de vragen toch niet te beantwoorden! Een minachting van de (kritische) investeerder, oO/

Anonieme investeerder25-11-2015 20:35
Eens met de vorige investeerder dat vragen naturlijk wel 'online' moeten worden beantwoord. Neem aan dat het voor V. vd Heijden niet als een verassing komt dat zijn project op KOM staat. Ik verwacht van KOM dat ze de geldvrager hierop aanspreekt.
Anonieme investeerder25-11-2015 17:54
het is niet de eerste keer dat de analyse en presentatie van de pitch beter kunnen; daarnaast blijven antwoorden op de reacties te lang uit naarmate de financiering "lekker blijft vollopen".
Anonieme investeerder25-11-2015 16:44
Ik heb een aantal vragen n.a.v. onduidelijkheden in de pitch. 1. Er staat expliciet in "Financieel" dat Flieger BV (de holding) kredietnemer is. Tevens staat er dat Brausse Europe de betalingsverplichting overneemt van Vinfoil als deze laatste niet aan haar betalingsverplichting kan voldoen. Deze twee mededelingen zijn met elkaar in tegenspraak. Welke BV is nu de geldlener? 2. Er staat dat Vinfoil schuldenvrij is. Hoe valt dat te rijmen met de overige aflossingsverplichting van maar liefst ¤ 200.000,- in de prognose voor 2016? Komt dat van de genoemde achtergestelde rentecertificaten? Zo niet, waar komt deze aflossingsverplichting dan vandaan en hoe zit het met evt. additionele aflossingsverplichtingen gedurende de rest van de looptijd i.c. 2017 en 2018?
Anonieme investeerder25-11-2015 15:03
Is Flieger BV dezelfde als Flieger Holding BV ? En als deze BV de debiteur wordt waarom dan geen cijfers van deze BV ?
Anonieme investeerder25-11-2015 14:53
Goedemiddag, Kunt u zeggen welke B.V. lening nemer is en of er andere B.V.'s van de BV structuur meetekenen. Kunt u iets zeggen over de zekerheid van het functioneren van het prototype? Een onderpand van een machine die eventueel niet gaat functioneren is natuurlijk niet zo veel waard.
pi_157823287
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 21:58 schreef TisIk het volgende:

[..]

Deze misschien:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zou goed kunnen een project van 150K, 24 maanden 7% met laag risico, collinscore voldoende.
Een van de eerste projecten van Collin. Als ik het goed uitreken zijn er 10 maanden betaald.
pi_157823382
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 22:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat zou goed kunnen een project van 150K, 24 maanden 7% met laag risico, collinscore voldoende.
Een van de eerste projecten van Collin. Als ik het goed uitreken zijn er 10 maanden betaald.
Persoonlijke borgstelling van ondernemer voor het volledige bedrag. Verder blinkt de pitch weer uit in minimale financiele gegevens.
  woensdag 25 november 2015 @ 22:23:50 #248
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_157823441
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 21:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Onbeantwoorde vragen van KOM en Vinfoil in de vraag en antwoord. Zoals een van de vragenstellers opmerkt lijkt het erop dat als het lekker blijft vollopen de antwoorden uitblijven om het proces niet te verstoren. Zo moeilijk zijn de vragen toch niet te beantwoorden! Een minachting van de (kritische) investeerder, oO/
Kom heeft een paar minuten na jouw post geantwoord:

Kapitaal Op Maat 25-11-2015 22:02

Beste investeerders, het is ons sinds het einde van de middag niet gelukt om in contact te komen met de ondernemer. Vooruitlopend hierop onze visie op de gestelde vragen. Flieger BV is inderdaad hetzelfde als Flieger Holding BV. Flieger (holding) BV gaat inderdaad de lening aan, maar de financiering is volledig bedoelt voor de activiteiten van dochteronderneming Print Finishing Machinery Production BV (of kortweg Vinfoil). Deze BV moet ook de kasstromen generen om zo aan de verplichting te voldoen. Dat de lening door de holding aangegaan wordt, kan meer gezien worden als een extra zekerheid voor de investeerders. Onder Flieger (holding) BV valt ook Packaging Machinery Trade BV. Doordat de holding de lening aangaat staat ook Packaging Machinery Trade BV garant voor de lening! Kapitaal op Maat heeft de jaarverslagen van zowel de holding als van Packaging Machinery Trade BV ingezien. De toetsing is gedaan voor Vinfoil (dochter van Flieger BV). De schuld die op de balans staat bij Vinfoil is een schuld aan Flieger BV. Aangezien Flieger BV deze lening aangaat (maar Vinfoil is getoetst) zal deze schuld geen invloed hebben op de aflossingscapaciteit. Dat de lening toch is vermeld is meer in het kader van transparantie. Met betrekking tot de vraag over de kans van niet slagen van de ontwikkeling geeft de ondernemer het volgende aan: De kans dat de ontwikkeling niet lukt wordt in deze fase zeer klein ingeschat, daar al veel uitontwikkeld is. Als de ontwikkeling duurder uitpakt kan dat uit de marge van de machines zonder problemen betaald worden (marge is meer dan 40%).

Kennelijk was de ondernemer toch wel verrast dat zijn project online stond... En gij geleuft 't.
Nou ja, hoe dan ook: mooi dat KOM bij deze wat extra zekerheden heeft geregeld. Heb ik hopelijk toch goed gegokt door hier aan mee te doen.
pi_157823824
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 22:23 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Kom heeft een paar minuten na jouw post geantwoord:

Kapitaal Op Maat 25-11-2015 22:02

Beste investeerders, het is ons sinds het einde van de middag niet gelukt om in contact te komen met de ondernemer. Vooruitlopend hierop onze visie op de gestelde vragen. Flieger BV is inderdaad hetzelfde als Flieger Holding BV. Flieger (holding) BV gaat inderdaad de lening aan, maar de financiering is volledig bedoelt voor de activiteiten van dochteronderneming Print Finishing Machinery Production BV (of kortweg Vinfoil). Deze BV moet ook de kasstromen generen om zo aan de verplichting te voldoen. Dat de lening door de holding aangegaan wordt, kan meer gezien worden als een extra zekerheid voor de investeerders. Onder Flieger (holding) BV valt ook Packaging Machinery Trade BV. Doordat de holding de lening aangaat staat ook Packaging Machinery Trade BV garant voor de lening! Kapitaal op Maat heeft de jaarverslagen van zowel de holding als van Packaging Machinery Trade BV ingezien. De toetsing is gedaan voor Vinfoil (dochter van Flieger BV). De schuld die op de balans staat bij Vinfoil is een schuld aan Flieger BV. Aangezien Flieger BV deze lening aangaat (maar Vinfoil is getoetst) zal deze schuld geen invloed hebben op de aflossingscapaciteit. Dat de lening toch is vermeld is meer in het kader van transparantie. Met betrekking tot de vraag over de kans van niet slagen van de ontwikkeling geeft de ondernemer het volgende aan: De kans dat de ontwikkeling niet lukt wordt in deze fase zeer klein ingeschat, daar al veel uitontwikkeld is. Als de ontwikkeling duurder uitpakt kan dat uit de marge van de machines zonder problemen betaald worden (marge is meer dan 40%).

Kennelijk was de ondernemer toch wel verrast dat zijn project online stond... En gij geleuft 't.
Nou ja, hoe dan ook: mooi dat KOM bij deze wat extra zekerheden heeft geregeld. Heb ik hopelijk toch goed gegokt door hier aan mee te doen.
We weten dat ze meelezen. Kennerlijk is een post hier nodig om hen in actie te laten komen. Deze antwoorden hadden ze natuurlijk ook 4 uur geleden kunnen geven zodat iemand die wil weten waar hij zijn geld in stopt ook zijn investering kan plaatsen. :(
pi_157827958
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 22:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

We weten dat ze meelezen. Kennerlijk is een post hier nodig om hen in actie te laten komen. Deze antwoorden hadden ze natuurlijk ook 4 uur geleden kunnen geven zodat iemand die wil weten waar hij zijn geld in stopt ook zijn investering kan plaatsen. :(
Helemaal mee eens! Dit is al vaker voorgekomen dat ze met allerlei redenen komen waarom antwoorden (te) lang op zich laten wachten. Als een pitch online gaat weet je dat er vragen kunnen komen en moet zowel de ondernemer als KoM snel en accuraat kunnen reageren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')