Hoewel ik van mening ben dat iedere werkgever zelf mag kiezen wij hij/zij aanneemt is dit toch wel erg hard. Geaardheid lijkt mij niet iets waar je 'last' van hebt tijdens het werk. Het is iets anders als de keuze tussen een man of vrouw voor een functie. Ook de keuze tussen een jong en oud iemand valt vaak wel te verantwoorden vanuit het oogpunt van de ondernemer. Waarom vraag je je toch af. En waarom vertel je dit dan ook eerlijk, je kunt toch verwachten dat dit gezeik gaat opleverenquote:Na twee succesvolle gesprekken leek een stageplek bij het tuin- en dierenbedrijf A. Th. De Boer rond voor de 25-jarige Bas van der Meer uit het Friese Drachten. Maar woensdag wees het christelijke bedrijf hem alsnog af. De reden? Hij heeft een vriend. ,,Ze keken niet naar wie ik ben, maar naar wát ik ben.'' Bas gaat aangifte doen tegen het bedrijf, dat zelf niet op de kwestie wil ingaan.
Bas was na meerdere 'supergoede' gesprekken 'zo goed als aangenomen' voor zijn marketingstage, vertelt de student Small Business & Retail Management aan deze site. De 'perfecte' stageplek was speciaal voor hem gecreëerd, omdat zijn vader een bekende is van de organisatie. De vergoeding was al besproken en het bedrijf had aangekondigd hem 'als collega' te zien. Bas, die al negen jaar uit de kast is en sinds twee jaar een relatie heeft met Jan Willem (21), kon niet wachten om te beginnen.
Zijn euforie sloeg woensdag om in bitter ongeloof toen hij een e-mail kreeg waarin het bedrijf hem alsnog afwijst. De organisatie had zijn Facebookprofiel bezocht en gezien dat Bas een relatie heeft met een man. Het probleem is niet dat Bas homo is. De 'kink' is dat hij zijn geaardheid openlijk 'uitleeft' nu hij een vriend heeft, benadrukt de organisatie in het bericht dat in handen is van het AD.
,,Wij zijn een Christelijk bedrijf en voor ons is dit een punt waar we ons niet mee verenigingen mogen'', schrijft de organisatie. ,,Daar God dit uitleven van je seksuele geaardheid nergens in zijn Woord goedkeurt, maar wel afkeurt, en voor ons zijn Woord als richtsnoer geldt, kunnen we je (daar ik Hem meer gehoorzaam wil zijn dan mensen) niet aannemen.'' Er is volgens het dieren- en tuinbedrijf een 'meningsverschil' ontstaan waarin de partijen zich niet kunnen 'verenigen'.
,,Het is nodig op dit moment dat wij kleur bekennen en dat is niet iets wat je zo even doet Bas, dat weet jij denk ik heel goed, beter dan ik in ieder geval. Het is echter wel zo dat wij met dit besluit meer vrede hebben'', schrijft de eigenaar van het bedrijf.
Hoe sterk is Bas’ zaak?
Heel sterk, aldus een juridisch deskundige. Volgens de wet mag je geen onderscheid maken op basis van bijvoorbeeld geslacht of geaardheid. De deskundige is er vrijwel zeker van dat het bedrijf op de vingers wordt getikt als Bas naar het College voor de Rechten van de Mens stapt.
Het College kan geen straffen uitdelen, maar een uitspraak kan wel goed van pas komen in de rechtszaal, als Bas aangifte doet. Mocht het zo zijn dat Bas studievertraging oploopt door het mislopen van de stage, kan hij – met de uitspraak van het College – een schadeclaim indienen.
Verdrietig en boos
Bas kon zijn ogen niet geloven. ,,Ik was verdrietig en boos tegelijk'', zegt hij aangeslagen. ,,Ze kijken niet naar wie ik ben, maar naar wát ik ben.'' Hij wist dat het bedrijf christelijk is - de website is op zondag 'gesloten' - maar dit had hij 'anno 2015' nooit verwacht.
De normaal zo nuchtere en gesloten Fries besloot zijn verhaal openbaar te maken op zijn Facebookpagina. Hij is overweldigd door alle steun van bekenden en wildvreemden. ,,Het gezin van mijn vriend is ook christelijk, maar zij zeggen zich te schamen om christen te zijn'', zegt Bas.
Hij gaat nu aangifte doen tegen het bedrijf en overweegt ook een klacht in te dienen bij het College voor de Rechten van de Mens. ,,Mensen worden te makkelijk weggestuurd op basis van bijvoorbeeld geaardheid of huidskleur. Daar wil ik meer aandacht voor creëren - voor anderen, voor de toekomst.''
Dat dus.quote:Op vrijdag 20 november 2015 01:43 schreef Zolder het volgende:
Ze hadden gewoon moeten zeggen dat hij toch niet in het profiel paste, business 101
Het is helemaal geen lastige discussie. Het is net zo min een lastige discussie als de vraag "Mag je flessen wijn stelen uit de supermarkt?" Het antwoord is zo klaar als een klontje. Het bedrijf heeft niet het recht om zich aan dit soort discriminatie schuldig te maken.quote:Op vrijdag 20 november 2015 02:18 schreef Joezi het volgende:
Tja lastige discussie.. Hij zal dan een mondkapje voor moeten doen en daarbij ook rubberen handschoenen ter bescherming van het normale personeel. Dat moet kunnen uiteraard, maar misschien voor een representatieve functie wat lastig, mensen gaan toch snel oordelen.
Of ze dachten dat homofilie makkelijk omslaat in bestialiteit. Dat moet je niet hebben bij een tuin/dierenbedrijf.quote:Op vrijdag 20 november 2015 05:29 schreef TLC het volgende:
Wel een goede beslissing van dat bedrijf, dadelijk is homosexualiteit nog besmettelijk ook, gatver
Zo zullen ze het zelf wel zien ja.quote:Op vrijdag 20 november 2015 06:51 schreef nixxx het volgende:
Wel fijn voor Bas dat het bedrijf er zo voor uit kwam. Als hij nu een zaak aanspant dan wint hij geheid. Dat zal het bedrijf ook geweten hebben, maar toch ervoor gekozen om het zo te doen. Stukje christelijk martelaarschap?
Kijk al die homo's daar los gaan danquote:Op vrijdag 20 november 2015 04:35 schreef DJKoster het volgende:
https://m.facebook.com/deboerdrachten/reviews
Positieve recensies wel.
quote:Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar
Alsof alleen homo's hier boos om worden?quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:04 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Kijk al die homo's daar los gaan dan
Het was wel een stelletje opgetrommelde relnichten daar die al die slechte reviews gaven.quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:09 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Alsof alleen homo's hier boos om worden?
Alle social media links op hun website doen het niet (meer).quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:04 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Kijk al die homo's daar los gaan dan
Dat is nou jammer:
[..]
Als bijna alles al rond is ja?quote:Op vrijdag 20 november 2015 01:43 schreef Zolder het volgende:
Ze hadden gewoon moeten zeggen dat hij toch niet in het profiel paste, business 101
En dat weet jij omdat je namen herkent van je zwarte boekje met mensen die jij je beroemde "lekkerste pijpbeurt aan deze kant van het Rijngebied" hebt gegeven?quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:14 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Het was wel een stelletje opgetrommelde relnichten daar die al die slechte reviews gaven.
Als dat echt een serieuze vraag is (quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En dat weet jij omdat je namen herkent van je zwarte boekje met mensen die jij je beroemde "lekkerste pijpbeurt aan deze kant van het Rijngebied" hebt gegeven?
Serieuze vraag.
Het houd je wel bezig he. Wie zijn piemel in wat voor gaatje stopt. Het houdt je verdacht veel bezig.quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:46 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Als dat echt een serieuze vraag is () had je ook zelf wel even op die profielen daar kunnen kijken.
Het is tegen de wet om mensen niet aan te nemen op basis van kenmerken die er niet toe doen. Bepaalde kenmerken in het bijzonder omdat discriminatie daar vrij vaak bij voorkomt. Als zo'n bedrijf dat ook nog eens toe gaat lopen geven dan kan je wachten op internet backlash.quote:Wat wordt het volgende nieuwsbericht?
Geen baan voor Willem (53) want hij is te oud.
Waarna een berg ouderen het bedrijf ten gronde gaat proberen te richten.
Geen baan voor Irma (31) want ze is vrouw.
Waarna iedereen van haar hobbyclubje negatieve reviews voor dat bedrijf achter laat.
Geen stageplek voor Dirk (19) want hij is te dik.
Vervolgens kreeg de lokale brandweer last van een golf valse meldingen door leden uit het afslankgroepje van Dirk.
Waarom boeit het wat dat het volgens jou "valse nichten" zijn? Internet backlash is dus ok zolang je maar geen relnicht bent. Toch? Wat een rare standaard trek jij.quote:Punt is dat die reviews bij De Boer gedaan werden door een stel "valse" nichten.
Maar als iemand dan naar iets concreets vraagt, moet je of goed kunnen lullen of alsnog de ware reden vertellen. Verder: geloofquote:Op vrijdag 20 november 2015 01:43 schreef Zolder het volgende:
Nee homo.. Ik geef juist aan dat ouderen, vrouwen, dikke mensen of buitenlanders ook de werkgevers waar ze door afgewezen zijn niet op deze manier zwart gaan maken.quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:52 schreef SpecialK het volgende:
Waarom boeit het wat dat het volgens jou "valse nichten" zijn? Internet backlash is dus ok zolang je maar geen relnicht bent. Toch? Wat een rare standaard trek jij.
"Zijn afgetrokken rotkop jaagde al tijdens het binnenlopen 3 klanten weg."quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:54 schreef DuTank het volgende:
[..]
Maar als iemand dan naar iets concreets vraagt, moet je of goed kunnen lullen of alsnog de ware reden vertellen. Verder: geloof. Fucking triest dat dit soort shit nog aan de orde van de dag is in een 'tolerant' land als Nederland.
quote:Op vrijdag 20 november 2015 01:43 schreef Zolder het volgende:
Jij wordt maar omringt door al die homo's he. Homo's hier, homo's daar, homo's onder je bed, homo's lurkend aan je piemel, en vooral homo's die het niet met je eens zijn op het internet.quote:
Oh. Ik zie dit in de VS vrij vaak gebeuren. Fat pride cults op Tumbr zijn wel te porren voor een relletje en feministen zijn dagelijks bedrijven aan het affikken voor wat zij als transgressies aanmerken.quote:Ik geef juist aan dat ouderen, vrouwen, dikke mensen of buitenlanders ook de werkgevers waar ze door afgewezen zijn niet op deze manier zwart gaan maken.
Nou, dat heeft de eigenaar ook opgelost: de FB van het bedrijf is pleite.quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:52 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind die slechte reviews prima payback.Moet je maar niet zo achterlijk doen.
quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:14 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Het was wel een stelletje opgetrommelde relnichten daar die al die slechte reviews gaven.
En dat soort fanatieke lui hebben dus ook die negatieve reviews geplaatst bij De Boer. Het was gewoon niet slim van dat bedrijf om het niet te houden bij "voldoet toch niet aan de verwachting", in plaats daarvan zijn ze dus eerlijk geweest.quote:Op vrijdag 20 november 2015 08:00 schreef SpecialK het volgende:
Oh. Ik zie dit in de VS vrij vaak gebeuren. Fat pride cults op Tumbr zijn wel te porren voor een relletje en feministen zijn dagelijks bedrijven aan het affikken voor wat zij als transgressies aanmerken.
Er is wel een verschil tussen een klacht hebben over de dienstverlening van de NS en een klacht over de sollicitatieprocedure.quote:Op vrijdag 20 november 2015 08:13 schreef Woelwater het volgende:
[..]
En dat soort fanatieke lui hebben dus ook die negatieve reviews geplaatst bij De Boer. Het was gewoon niet slim van dat bedrijf om het niet te houden bij "voldoet toch niet aan de verwachting", in plaats daarvan zijn ze dus eerlijk geweest.
In tegenstelling tot al die mensen die nooit van ze hadden gehoord maar zich nu opeens wel geroepen voelde om een negatieve review te plaatsen.
Als ik hier bijv. een klacht lees over de NS is dat toch geen reden om de NS dan maar zwart te gaan lopen maken op Facebook.
Ze waren al een (mondelinge) overeenkomst aangegaan. Lastig om er dan onderuit te komen op een nette manier.quote:Op vrijdag 20 november 2015 08:13 schreef Woelwater het volgende:
[..]
En dat soort fanatieke lui hebben dus ook die negatieve reviews geplaatst bij De Boer. Het was gewoon niet slim van dat bedrijf om het niet te houden bij "voldoet toch niet aan de verwachting", in plaats daarvan zijn ze dus eerlijk geweest.
In tegenstelling tot al die mensen die nooit van ze hadden gehoord maar zich nu opeens wel geroepen voelde om een negatieve review te plaatsen.
Als ik hier bijv. een klacht lees over de NS is dat toch geen reden om de NS dan maar zwart te gaan lopen maken op Facebook.
Als de NS willens en wetens de wet overdreedt? Mwah.quote:Op vrijdag 20 november 2015 08:13 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Maar die gelijkheid heerst er juist niet. Er worden dagelijks duizenden mensen afgewezen op leeftijd, geslacht, uiterlijk, afkomst en dus ook seksuele voorkeur.quote:Op vrijdag 20 november 2015 08:16 schreef SpecialK het volgende:
Vooral omdat we dit als maatschappij nodig hebben om te kunnen claimen dat gelijkheid heerst en omdat werknemerschap nogal een impact heeft op de sociale situatie van het individu.
Valt volgens mij wel mee. Als er echt hordes genaaide mensen waren die dus blijkbaar gewend zijn om te weinig geld te ontvangen voor dezelfde kwaliteit als andere mensen dan zou ik zo een bedrijfje opzetten om juist die mensen aan te nemen.quote:Op vrijdag 20 november 2015 08:49 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Maar die gelijkheid heerst er juist niet. Er worden dagelijks duizenden mensen afgewezen op leeftijd, geslacht, uiterlijk, afkomst en dus ook seksuele voorkeur.
Op de frontpage is de consensus meestal anders dan op het forum.quote:Door het nieuws op te zoeken omdat dan toevallig een keer de reden van afwijzen bekend is categoriseert deze jongen zich mijns inziens ook als een relnicht. Hij had ook kunnen denken "fack dat bedrijf" ik ga wel ergens anders stage lopen.
Toen deze jongen het nieuws op zocht:
NWS / ING noemt student 'boef uit Curaçao'
Vonden de meeste hem maar een aansteller en waren er maar weinig die de ING veroordeelde. Maar nu is iedereen het er hier unaniem mee eens dat het bedrijf maar moet bloeden omdat ze in eerlijkheid naar die jongen hebben gecommuniceerd.
Eigenlijk zou er irl ook een ban moeten staan op het openbaar maken van pm of dm's
Daar hadden ze het beste een homo voor aan kunnen nemen.quote:Op vrijdag 20 november 2015 09:05 schreef Hyperdude het volgende:
Website van die toko is op zondag ook op slot.![]()
En verder hadden ze even deskundig advies moeten inwinnen hoe homo's te weren.
Als ze dat zo graag willen.
Ik doel niet op minder geld krijgen, maar op in de eerste instantie al helemaal niet aangenomen te worden. Ik denk dat er veel ouderen en allochtonen met smart zitten te wachten op dat bedrijfje van je.quote:Op vrijdag 20 november 2015 08:58 schreef SpecialK het volgende:
Valt volgens mij wel mee. Als er echt hordes genaaide mensen waren die dus blijkbaar gewend zijn om te weinig geld te ontvangen voor dezelfde kwaliteit als andere mensen dan zou ik zo een bedrijfje opzetten om juist die mensen aan te nemen.
Mensen die wanhopig zijn voor employment zijn goedkoper.quote:Op vrijdag 20 november 2015 09:06 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ik doel niet op minder geld krijgen, maar op in de eerste instantie al helemaal niet aangenomen te worden. Ik denk dat er veel ouderen en allochtonen met smart zitten te wachten op dat bedrijfje van je.
Iets met hij die zonder zonde is werpt de eerste steen? Allemaal HvNL mensen die even hun digitale ongenoegen uiten.quote:Op vrijdag 20 november 2015 04:35 schreef DJKoster het volgende:
https://m.facebook.com/deboerdrachten/reviews
Positieve recensies wel.
Wat wil je nu met deze totaal willekeurige situaties suggereren?quote:Op vrijdag 20 november 2015 07:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
"Zijn afgetrokken rotkop jaagde al tijdens het binnenlopen 3 klanten weg."
"Hij bleef tijdens de sollicitatie maar steeds met een aansteker spelen en gulzig kijken naar dat sprokkelhout in de hoek"
"Zijn naam maakt reclame voor een concurrent van ons. We nemen ook geen mensen aan die Dirk of Albert heten"
"Mijn moeder kreeg van haar astrale projecties door dat Bas zou zorgen voor een negatief resultaat van de volgende 6 kwartalen"
Dat het heel makkelijk is om iets concreets te verzinnen als mensen er om vragen.quote:Op vrijdag 20 november 2015 10:20 schreef DuTank het volgende:
[..]
Wat wil je nu met deze totaal willekeurige situaties suggereren?
Leugens verzinnen kan iedereen. Een goede waarheid ter plekke bedenken om die knul af te wijzen wordt wat lastiger. Maar ik ben het ermee eens hoor. Ik ben ook enorm vaak afgewezen op bijbaantjes, omdat ik niet in het profiel paste. Ik heb jarenlange ervaring in de horeca bij verschillende werkgevers, hoezo pas ik niet in het profiel om bij jullie eetcafe te komen werken?quote:Op vrijdag 20 november 2015 10:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat het heel makkelijk is om iets concreets te verzinnen als mensen er om vragen.
Stukje fatsoen lijkt me.quote:Op vrijdag 20 november 2015 06:51 schreef nixxx het volgende:
Wel fijn voor Bas dat het bedrijf er zo voor uit kwam. Als hij nu een zaak aanspant dan wint hij geheid. Dat zal het bedrijf ook geweten hebben, maar toch ervoor gekozen om het zo te doen. Stukje christelijk martelaarschap?
De jongen vertelt natuurlijk geen onwaarheden. Het bedrijf wenst hem niet in dienst te hebben omdat de ondernemer vindt dat de herenliefde een zonde is. Het is toch logisch dat een dergelijke keuze gevolgen heeft voor zijn klandizie?quote:Op vrijdag 20 november 2015 11:25 schreef Toga het volgende:
Gaat Bas (en andere uitlaatraggers) hier nou beter van worden?
Zou hij bij het winnen van de zaak een schadevergoeding krijgen of krijgt de staat alleen geld voor een boete?
Als Bas een schadevegoeding krijgt kun je je afvragen welke schade hij geleden heeft; er worden dagelijks duizenden mensen afgewezen op niet relevante zaken (je kan immers maar één persoon toewijzen per vacature). De schade die HIJ berokkend heeft door de media in te schakelen en publiekelijk het bedrijf zwart te maken is vele malen groter.
Niet alles draait om geld. Bas wilde waarschijnlijk gewoon kenbaar maken dat homosexualiteit in Nederland nog steeds een issue kan zijn bij sommige figuren.quote:Op vrijdag 20 november 2015 11:25 schreef Toga het volgende:
Gaat Bas (en andere uitlaatraggers) hier nou beter van worden?
Zou hij bij het winnen van de zaak een schadevergoeding krijgen of krijgt de staat alleen geld voor een boete?
Als Bas een schadevegoeding krijgt kun je je afvragen welke schade hij geleden heeft; er worden dagelijks duizenden mensen afgewezen op niet relevante zaken (je kan immers maar één persoon toewijzen per vacature). De schade die HIJ berokkend heeft door de media in te schakelen en publiekelijk het bedrijf zwart te maken is vele malen groter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |