abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 november 2015 @ 18:48:50 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157674704


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg DerLudolf Is stiekum op zoek naar EVA.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en sluitseinen zijn voor waar de zon niet schijnt.

pi_157674943
Het is gewoon jullie eigen schuld allemaal :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 19 november 2015 @ 19:00:44 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157674953
"Gelukkig" is NS Reizigers niet het enige bedrijf binnen de NS-groep dat met materieelproblemen te kampen heeft. Bij Abellio Greater Anglia zijn er zoveel dieseltreinen stuk dat ze vier dagen lang alles tussen Norwich en Great Yarmouth gaan verbussen. Normaal is dat een rit van 20 minuten (ongeveer 30 kilometer), de bussen gaan er 40 minuten langer over doen.

edit: Ook Sudbury - Marks Tey (20 km) en Felixstowe - Ipswich (ook 20 km) worden geheel verbust gedurende 4 dagen.

[ Bericht 10% gewijzigd door James1988 op 19-11-2015 19:07:16 ]
  donderdag 19 november 2015 @ 19:06:41 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157675074
Zaterdag wil ik ff een rondje treinen. Eventueel vroeg weg/auto naar Antwerpen, laat thuis. Normaal zou ik naar Frankrijk gaan om wat van de TER daar mee te pikken. Maar is dat nu wel zo slim???
  donderdag 19 november 2015 @ 19:07:38 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157675095
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 19:06 schreef greavy het volgende:
Zaterdag wil ik ff een rondje treinen. Eventueel vroeg weg/auto naar Antwerpen, laat thuis. Normaal zou ik naar Frankrijk gaan om wat van de TER daar mee te pikken. Maar is dat nu wel zo slim???
Waarom zou dat niet slim zijn?
  donderdag 19 november 2015 @ 19:08:34 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157675120
Hoor allemaal verhalen over grenscontroles enzo, vertraging. Althans, langs de snelwegen. Trein zal wel soepeltjes lopen?
pi_157675183
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 19:08 schreef greavy het volgende:
Hoor allemaal verhalen over grenscontroles enzo, vertraging. Althans, langs de snelwegen. Trein zal wel soepeltjes lopen?
en anders word je wel voor je flikker geknald door zo'n geinponem
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 19 november 2015 @ 19:13:25 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157675226
Als je als controles tegenkomt zal dat in de trein zijn (of misschien op een perron), ik verwacht niet dat een trein op de grens wordt stilgezet. In de TGV's tussen Frankrijk en Spanje gebeurt het in ieder geval tijdens de rit.
  donderdag 19 november 2015 @ 19:14:58 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157675260
James weet vast wel een route die interessant kan zijn? Hoeft niet heen/terug via Lille, als ik maar weer terug kan komen in Antwerpen. Duinkerken/Calais ken ik inmiddels wel.
  donderdag 19 november 2015 @ 19:19:33 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157675374
Kun je dan niet beter doorrijden naar een plaats(je) in Frankrijk en vanuit daar wat gaan rondreizen? Je bent dan wel wat langer aan het autorijden, maar je hoeft dan ook weer niet achterlijk vroeg in Lille te zijn omdat je anders de trein naar Antwerpen mist.

Misschien naar Lille rijden en kijken of je vanuit daar een retourtje naar Le Havre ofzo kunt doen?
  donderdag 19 november 2015 @ 19:23:07 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157675460
Tsja. Dat kan ook. Maar ik heb geen zin om zo'n eind met de auto te tuffen. In m'n eentje. En er zijn werkzaamheden Antwerpen-Sint Niklaas, dus wilde dan evt nog naar Sint Niklaas rijden.
  donderdag 19 november 2015 @ 19:24:24 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157675493
En het TER-netwerk maakt het ook allemaal weer niet zo bijster interessant met die idiote dienstregeling waar geen klokvastheid in zit.
  donderdag 19 november 2015 @ 19:25:58 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157675521
Als je klokvastheid wil moet je naar Duitsland. :Y
  donderdag 19 november 2015 @ 19:26:33 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157675532
Haha, idd. Ik bedoel meer van: Het is gewoon allemaal lastig plannen als je een rondje wil maken in Nord-pas-de-Calais ofzo..
pi_157675617
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 19:26 schreef greavy het volgende:
Haha, idd. Ik bedoel meer van: Het is gewoon allemaal lastig plannen als je een rondje wil maken in Nord-pas-de-Calais ofzo..
Ik heb ooit nogeens een best wel interessant rondje Lille - Lens - Arras - Douai gemaakt. Kon makkelijk in een dag vanuit Utrecht en terug :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 19 november 2015 @ 19:38:11 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157675809
De laatste trein van Lille naar St-Niklaas vertrekt om 22:08. Dat valt me eigenlijk nog mee.
  donderdag 19 november 2015 @ 19:39:38 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157675856
Dat is normaal ook de laatste naar Antwerpen ja.
  donderdag 19 november 2015 @ 19:47:43 #18
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157676059
Zoiets wil ik nog steeds doen. Alleen die 2,5u overstap in Rang-du-Fliers of Boulogne-Ville zijn een beetje kut. Die bewaar ik nog wel ff voor een dag met beter weer.

Sint-Niklaas Sa, 21.11.15 ab 07:01 IC 706
Lille Flandres Sa, 21.11.15 an 08:50

Lille Flandres Sa, 21.11.15 ab 10:02 TER43934
Amiens Sa, 21.11.15 an 11:21

Amiens Sa, 21.11.15 ab 11:53 IC 2013
Rang-du-Fliers-Verton Sa, 21.11.15 an 12:54

Rang-du-Fliers-Verton Sa, 21.11.15 ab 15:30 TER67573
Lille Europe Sa, 21.11.15 an 17:01

Lille Flandres Sa, 21.11.15 ab 19:08 (of 1/2/3 uur later)
Sint-Niklaas Sa, 21.11.15 an 20:58 4
  donderdag 19 november 2015 @ 19:52:35 #19
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157676190
Opzich is dit ook een prima route. Andersom is geen optie, want dan moet je óf 8:02 uit Lille of 12:02, omdat er natuurlijk 's ochtends amper treinen rijden tussen Amiens-Tergnier.

Lille Flandres Sa, 21.11.15 ab 10:06 TER43808
St-Quentin(Aisne) Sa, 21.11.15 an 11:57

St-Quentin(Aisne) Sa, 21.11.15 ab 12:47 TER47916
Tergnier Sa, 21.11.15 an 13:00

Tergnier Sa, 21.11.15 ab 13:57 TER48624
Amiens Sa, 21.11.15 an 15:02

Amiens Sa, 21.11.15 ab 16:38 TER43917
Lille Flandres Sa, 21.11.15 an 17:58
pi_157676212
Is het leuk in Rans-Klier-Karton ja?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 19 november 2015 @ 19:55:12 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157676245
Geen idee eigenlijk. Gaat mij meer over die TERGV eens ff uitzitten daar, en gelijk in "rap tempo" het traject meepakken. ¤3 toeslag voor die TERGV
  donderdag 19 november 2015 @ 20:03:49 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157676425
quote:
10s.gif Op donderdag 19 november 2015 19:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Rans-Klier-Karton
_O-
  donderdag 19 november 2015 @ 20:08:30 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157676520

James/Darkwing, Deze tickets kan ik toch ook gewoon nog voor die prijs uit de automaat trekken/kopen bij het loket zaterdag? Lijken me geen "vroegboektarieven" ofzo.
Dan ben ik iig nog ff vrij. Normaalgesproken wordt het morgen niet erg laat, maar je weet het in mijn werk nooit.....
pi_157676650
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 19 november 2015 @ 20:18:49 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157676765
Er hangt in ieder geval wasdraad.
pi_157676781
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 20:18 schreef greavy het volgende:
Er hangt in ieder geval wasdraad.
Grandmere hangt er dagelijks haar was op te drogen.
Bier.
  donderdag 19 november 2015 @ 20:19:34 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
  donderdag 19 november 2015 @ 20:21:11 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157676834
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 20:08 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
James/Darkwing, Deze tickets kan ik toch ook gewoon nog voor die prijs uit de automaat trekken/kopen bij het loket zaterdag? Lijken me geen "vroegboektarieven" ofzo.
Dan ben ik iig nog ff vrij. Normaalgesproken wordt het morgen niet erg laat, maar je weet het in mijn werk nooit.....
Het Billet decouverte 12-25 is gewoon te koop aan loketten en automaten. Je krijgt dan 25% korting ten opzichte van het standaardtarief.

Maar misschien is een Pass Grand'TER nog wel interessanter voor je. Voor ¤ 7 per jaar krijg je 50% korting op TER-tickets, maar je kunt die ticket dan niet omwisselen of annuleren.

edit: Grand'TER is alleen geldig in Nord-Pas de Calais, als je Picardie ingaat schiet je daar natuurlijk niks mee op :{
pi_157676847
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 20:19 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Grandmere hangt er dagelijks haar was op te drogen.
ideale tijd ook, eind november :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 19 november 2015 @ 20:25:30 #30
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157676925
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 20:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het Billet decouverte 12-25 is gewoon te koop aan loketten en automaten. Je krijgt dan 25% korting ten opzichte van het standaardtarief.

Maar misschien is een Pass Grand'TER nog wel interessanter voor je. Voor ¤ 7 per jaar krijg je 50% korting op TER-tickets, maar je kunt die ticket dan niet omwisselen of annuleren.

edit: Grand'TER is alleen geldig in Nord-Pas de Calais, als je Picardie ingaat schiet je daar natuurlijk niks mee op :{
Die Pass GrandTER heb ik ja, hoewel die net 3 weken verlopen is.
Pass GrandTER is alleen voor retourtjes, niet voor enkele reizen (zover ik weet). Maar als ik zo ff naar de planner kijk, zou dit zelfs goedkoop met zo'n Pass GrandTER gekund hebben, als alles binnen Nord-Pas de Calais had gelegen. Nu kom ik inderdaad in Picardie.
  donderdag 19 november 2015 @ 20:28:21 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157676992
Als je zo'n Pass GrandTER aanvraagt als buitenlander krijg je het adres van het station daar je het gekocht heb op je pas. Omdat ze geen buitenlands woonadres kunnen invoeren.
  donderdag 19 november 2015 @ 20:32:06 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157677071
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 20:28 schreef greavy het volgende:
Als je zo'n Pass GrandTER aanvraagt als buitenlander krijg je het adres van het station daar je het gekocht heb op je pas. Omdat ze geen buitenlands woonadres kunnen invoeren.
Prima oplossing :Y

En je hebt gelijk, die Grand'TER geldt alleen voor retourtjes. Picardie heeft dan wel weer de Pass'Évasion:

quote:
Afin de permettre un accès aux loisirs toute l’année la Région Picardie et SNCF proposent la carte PICARDIE PASS'ÉVASION permettant d’effectuer des trajets à prix réduits.
Cette carte annuelle vous permet de voyager à bord des TER PICARDIE. Valable 1 an, au prix de 30 ¤ , vous pourrez ensuite faire le plein d’avantages:

VOUS POURREZ BÉNÉFICIER DE BILLETS À TARIFS RÉDUITS SUR PRÉSENTATION DE VOTRE CARTE:
• 25 % de réduction du lundi au vendredi
• 50% de réduction les week-ends et jours fériés
• 1 CARTE = 4 BÉNÉFICIAIRES !

Le titulaire d’une carte PICARDIE PASS’ÉVASION peut voyager avec 3 accompagnateurs et les faire bénéficier des mêmes avantages !

OFFRE VALABLE SUR VOS TRAJETS:
• En Picardie
• De la Picardie vers Paris et de Paris vers la Picardie
• De la Picardie vers la Haute Normandie.
  donderdag 19 november 2015 @ 20:34:06 #33
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157677125
Maar die is dan wel weer gelijk ¤30. Voor dit tripje heb ik aan die 2 passen iig niks.
  donderdag 19 november 2015 @ 20:36:10 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157677168
Da's dan wel weer zo.
pi_157677456
Eurostar gaat later rijden naar Amsterdam omdat Siemens vertraagt is met de levering

http://www.treinreiziger.(...)m_source=twitterfeed
  donderdag 19 november 2015 @ 21:00:19 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157677823
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 20:46 schreef b2py het volgende:
Eurostar gaat later rijden naar Amsterdam omdat Siemens vertraagt is met de levering

http://www.treinreiziger.(...)m_source=twitterfeed
NS kan er niet veel aan doen natuurlijk, maar het is wel weer een belofte die niet (goed) wordt ingelost. Jammer.
pi_157677842
Als je NS iets niet kan aanrekenen is dit het wel..
  donderdag 19 november 2015 @ 21:08:18 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157678076
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 21:00 schreef b2py het volgende:
Als je NS iets niet kan aanrekenen is dit het wel..
Dat zeg ik ook, maar ik zeg wel dat ik het jammer vind dat december 2016 niet wordt gehaald. :)
pi_157678203
heeft iemand al een idee hoe DDM-1 er van binnen uit gaat zien, als dat de baan op mag.
de rode sprinterbanken worden er allemaal uit gehaald, voor zover ik heb gelezen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2015 @ 21:15:03 #40
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_157678297
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 21:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
heeft iemand al een idee hoe DDM-1 er van binnen uit gaat zien, als dat de baan op mag.
de rode sprinterbanken worden er allemaal uit gehaald, voor zover ik heb gelezen.
Houten vloer, muur en plafond en hooibalen als stoel.

Er hangen kaarsen aan het plafond om wat licht te geven.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 19 november 2015 @ 21:17:18 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157678368
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 21:15 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Houten vloer, muur en plafond en hooibalen als stoel.

Er hangen kaarsen aan het plafond om wat licht te geven.
Wat kan er nou mogelijk mis gaan? :D
pi_157678379
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 21:15 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Houten vloer, muur en plafond en hooibalen als stoel.

Er hangen kaarsen aan het plafond om wat licht te geven.
Oh gaat het ook in de Achterhoek rijden ja? *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2015 @ 21:20:50 #43
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_157678465
quote:
10s.gif Op donderdag 19 november 2015 21:17 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wat kan er nou mogelijk mis gaan? :D
Niks bijzonders


Maar hij heeft wel raampjes die open kunnen ^O^
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_157679260
Ben benieuwd of Driek al weer waarom ook van die overbuffering de reizigers weer de schuld krijgen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157679394
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 21:08 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook, maar ik zeg wel dat ik het jammer vind dat december 2016 niet wordt gehaald. :)
Je zegt dat er weer een belofte weer niet wordt ingelost. Dat klinkt voor mij heel anders.
pi_157679453
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 21:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Je zegt dat er weer een belofte weer niet wordt ingelost. Dat klinkt voor mij heel anders.
Wat loop je nou te janken man. Is er wat nieuws onder de zon of zo? Wollige PR lulkoek aan de ene kant, realiteit aan de andere kant. Gapend gat er tussen. What else is new.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157679787
quote:
De NS heeft er juist voor gekozen om de treinsamenstelling van de Intercity Direct van ‘Getrokken rijden’ naar ‘Sandwichbedrijf’ te veranderen om de betrouwbaarheid te verbeteren. Eerst moest de locomotief aan het einde van elke rit omrijden om te keren. Dit proces levert in de praktijk regelmatig problemen op waardoor de dienstregeling wordt ontregeld.
KUNNEN JULLIE DAN HELEMAAL NIKS ALLEEN?? STELLETJE HUFTERS :(

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157679894
Hele hoop sirenes buiten maar ik lees niets op P2000....
Bier.
pi_157679963
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 22:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hele hoop sirenes buiten maar ik lees niets op P2000....
Nou dan zal het wel niet zo boeiend zijn dus :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157680028
gisteren in amersfoort ook een auto of 6 en 2 motoren met hoge spoed voorbij zien racen (tegen het verkeer in enzo) en ook niks van teruggevonden :{
pi_157680073
quote:
14s.gif Op donderdag 19 november 2015 22:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou dan zal het wel niet zo boeiend zijn dus :)
Er liggen nieuwe sudokuboekjes op de kazerne :9~
doei
  donderdag 19 november 2015 @ 22:21:00 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157680326
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 21:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Ben benieuwd of Driek al weer waarom ook van die overbuffering de reizigers weer de schuld krijgen :)
Die kans op overbuffering, is dat niet met een verschil van honderd staande passagiers. Dus rijtuig met 100 staande reizigers tegen een leeg rijtuig. Of 50/150?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157682458
En waarom speelt dit probleem niet bij andere materieelsoorten?
doei
  donderdag 19 november 2015 @ 23:31:18 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157682656
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 21:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Je zegt dat er weer een belofte weer niet wordt ingelost. Dat klinkt voor mij heel anders.
Het is toch zo?

NS had beloofd dat er vanaf december 2016 twee keer per dag een Eurostar naar Londen zou gaan rijden. Die belofte wordt niet ingelost, want dat wordt "early 2017". En dat is dermate ruim dat dat ook 30 juni 2017 kan betekenen. NS kan hier verder niet zo heel veel aan doen. Ze zijn afhankelijk van Eurostar, en Eurostar is weer afhankelijk van Siemens.

De belofte dat de Beneluxtrein vanaf december 2016 via de HSL naar Breda en België rijdt staat eveneens op losse schroeven, als ik de uitspraken van NMBS-topman Cornu en CD&V-politicus Jef van den Berge mag geloven. Ik heb er verder nog weinig over gehoord, maar het zijn geen hoopgevende berichten.

Naar het schijnt krijgt Bombardier ETCS-versie 2.3.0d niet goed aan de praat. Voor de HSL is dat geen probleem (die draait op 2.3.0c) maar verderop in België (o.a. tussen Mechelen en Brussels Airport) zit men al op 2.3.0d en daar zou de Traxx-loc dan niet kunnen rijden.
  donderdag 19 november 2015 @ 23:55:05 #55
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_157683515
Er rijden daar nu toch ook al Traxx'en!?!
  Redactie Sport donderdag 19 november 2015 @ 23:55:42 #56
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_157683534
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 23:26 schreef Prins_Pils het volgende:
En waarom speelt dit probleem niet bij andere materieelsoorten?
Ik zou inderdaad zeggen dat dat ook voor geduwd DDAR of DDM zou moeten gelden...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 20 november 2015 @ 00:00:29 #57
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157683676
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 23:55 schreef ReisT het volgende:
Er rijden daar nu toch ook al Traxx'en!?!
De Traxx-locs die in de Beneluxdienst rijden hebben geen ingeschakelde ETCS-installatie.
  Redactie Sport vrijdag 20 november 2015 @ 00:36:43 #58
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_157684614
Ik lees dat Deventer vanaf nu ook een Monopoly heeft, dus pas maar op Fles en Pils ;)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 20 november 2015 @ 00:41:11 #59
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157684725
Ja klopt :) Mijn Rivierenbijlmer staat er niet eens op :'(
doei
  vrijdag 20 november 2015 @ 00:44:31 #60
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157684820
Maar ik had er graag eentje willen hebben :D
doei
  Redactie Sport vrijdag 20 november 2015 @ 00:49:08 #61
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_157684928
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 00:44 schreef Prins_Pils het volgende:
Maar ik had er graag eentje willen hebben :D
Misschien is de enige echte Monopoly wel bereid om naar Deventer af te reizen vanuit het hoge noorden? :+
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_157686135
Illuminazi :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157686140
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 00:36 schreef dennistd het volgende:
Ik lees dat Deventer vanaf nu ook een Monopoly heeft, dus pas maar op Fles en Pils ;)
fijn dat we daar nu al van horen ja :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157686142
quote:
2s.gif Op donderdag 19 november 2015 22:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die kans op overbuffering, is dat niet met een verschil van honderd staande passagiers. Dus rijtuig met 100 staande reizigers tegen een leeg rijtuig. Of 50/150?
dit ligt gewoon NOOIT aan reizigers. Hoeveel reizigers je ook in een rijtuig propt, meer dan een ton of 10 wegen ze niet. Een leeg rijtuig weegt makkelijk 35-40 ton. Dat dit gewoon ook weer op de reizigers geschoven wordt is echt godgeklaagd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157686211
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 00:49 schreef dennistd het volgende:

[..]

Misschien is de enige echte Monopoly wel bereid om naar Deventer af te reizen vanuit het hoge noorden? :+
Ik ben nooit maar dan ook nooit voor mijn plezier in Koekdorp :P
pi_157686233
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 06:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

fijn dat we daar nu al van horen ja :{
Dat is niet waar want ik heb je nog gewezen op de stemmogelijkheid vorig jaar.
Bier.
  vrijdag 20 november 2015 @ 07:15:07 #67
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_157686287
Blijft toch raar dat je in een 20 jaar oude tunnel wel gewoon met 3/4g kan in internetten en dat het anno 2015 opeens onmogelijk is omdat in een nieuwe tunnel mogelijk te maken :(
So we just called him Fred
  vrijdag 20 november 2015 @ 07:16:36 #68
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_157686294
(En dan vergeten we voor het gemak nog maar even dat je ook ónder de Nieuwe Maas gewoon door kan blijven internetten)
So we just called him Fred
  vrijdag 20 november 2015 @ 07:52:16 #69
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_157686519
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 22:11 schreef Maegrim het volgende:
gisteren in amersfoort ook een auto of 6 en 2 motoren met hoge spoed voorbij zien racen (tegen het verkeer in enzo) en ook niks van teruggevonden :{
Zelfs geen brokstukken? We hebben een nieuwe MH370!
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_157686627
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 07:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Dat is niet waar want ik heb je nog gewezen op de stemmogelijkheid vorig jaar.
oh oké
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157686699
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 07:15 schreef FredvZ het volgende:
Blijft toch raar dat je in een 20 jaar oude tunnel wel gewoon met 3/4g kan in internetten en dat het anno 2015 opeens onmogelijk is omdat in een nieuwe tunnel mogelijk te maken :(
Anno 2015 heb je bij Maartensdijk nog niet eens 2G dekking.
  vrijdag 20 november 2015 @ 09:29:57 #72
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_157687297
het schijnt dat ze de themesong van Thomas de stoomlocomotief nonstop afspelen via de intercom.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_157687343
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 08:24 schreef Fixers het volgende:

[..]

Anno 2015 heb je bij Maartensdijk nog niet eens 2G dekking.
Tussen Maastricht en Sittard verspringt in het bos tussen Bunde en Beek-Elsloo m'n telefoon altijd naar Belgisch netwerk, ook lekker :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2015 09:33:20 ]
pi_157687357
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2015 09:32 schreef J.B. het volgende:

[..]

Tussen Maastricht en Sittard verspringt tussen Bunde en Beek-Elsloo m'n telefoon altijd naar Belgisch netwerk :')
Heb ik nooit last van. Ter hoogte van Geulle is wel een stukje waar ik totaal geen dekking heb met T-mobile.
Flesje bier
  vrijdag 20 november 2015 @ 09:35:38 #76
67174 Dos37
Come on Twente
pi_157687382
Altijd vrij wordt volgend jaar weer 7 euro duurder :'(
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  vrijdag 20 november 2015 @ 09:39:16 #77
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_157687435
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 00:00 schreef James1988 het volgende:

[..]

De Traxx-locs die in de Beneluxdienst rijden hebben geen ingeschakelde ETCS-installatie.
Dan geef je de Traxx-en die over de HSL rijden toch geen sleutel van de ETCS-installatie op dat Belgische traject? Dan kan hij niet overschakelen en gaat ie onder het oude systeem rijden. Dat is echt géén rocket science. Als het niet lukt is het voornamelijk onwil.
  vrijdag 20 november 2015 @ 09:42:46 #78
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157687478
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 09:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dan geef je de Traxx-en die over de HSL rijden toch geen sleutel van de ETCS-installatie op dat Belgische traject? Dan kan hij niet overschakelen en gaat ie onder het oude systeem rijden. Dat is echt géén rocket science. Als het niet lukt is het voornamelijk onwil.
Krijg je dan niet een snelremming wanneer het eerste baken wordt gepasseerd?

Of dan zul je zien dat wat jij voorstelt niet mag onder Belgische wetgeving...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 20 november 2015 @ 09:53:23 #79
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157687622
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 07:15 schreef FredvZ het volgende:
Blijft toch raar dat je in een 20 jaar oude tunnel wel gewoon met 3/4g kan in internetten en dat het anno 2015 opeens onmogelijk is omdat in een nieuwe tunnel mogelijk te maken :(
het komt nog wel eens
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 20 november 2015 @ 09:54:11 #80
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_157687640
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2015 09:42 schreef James1988 het volgende:

[..]

Krijg je dan niet een snelremming wanneer het eerste baken wordt gepasseerd?

Of dan zul je zien dat wat jij voorstelt niet mag onder Belgische wetgeving...
In Nederland wordt de trein dan naar ATB-EG gestuurd. Dat zal je ook zien als je nu met een Thalys over de Hanzelijn rijdt. Al is ATB natuurlijk wel een stuk veiliger dan Memor en zit TBL1+ niet in de EVC van de TRAXX bij mijn weten. Dus wie weet mag het inderdaad niet..

[ Bericht 2% gewijzigd door Mr_Klaasje op 20-11-2015 10:00:26 ]
pi_157688481
In België wordt voor zover ik weet onder Level 0 gereden (met een heleboel haken en ogen: eigenlijk geen beveiliging, of het beveiligingssysteem kan niet in ETCS-signalen worden omgezet, zoals bij Memor het geval is).
Dat betekent dat er inderdaad waarschijnlijk een snelremming plaats zal vinden als er niet onder ETCS gereden wordt, of als er niet overgeschakeld wordt naar Level 2.
pi_157688489
quote:
Zou je voor tolk kunnen spelen ook?
pi_157688957
quote:
Interessant. De trein is dus toch min of meer over het kanaal heen gevlogen. :o

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 10:43 schreef b2py het volgende:

[..]

Zou je voor tolk kunnen spelen ook?
Aujourd'hui on n'apprend plus le Francais dans l'école? Ca c'est une mauvaise évolution... ;(

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2015 11:16:44 ]
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 20 november 2015 @ 11:20:44 #84
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_157689027
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 11:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Interessant. De trein is dus toch min of meer over het kanaal heen gevlogen. :o

[..]

Aujourd'hui on n'apprend plus le Francais dans l'école? Ca c'est une mauvaise évolution... ;(
J'ai appendu Francais dans l'ecole, mais je l'ai abandonné.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_157689052
Ok.
De bocht heeft een boogstraal van 945m en is bedoeld voor 160 km/u.

De infrastructuur moet met 10% meer dan de maximumsnelheid nog veilig bereden kunnen worden, dus zou worden getest met een snelheid van 176 km/u.

De trein reed met 265 km/u de bocht in. De trein stond ingesteld op elektrodynamisch afremmen. Er werd geen snelremming uitgevoerd.

De ontsporing vond net vóór de brug plaats, en als ik het goed begrijp is de voorste locomotief over de railing van de brug naar de overkant gegleden.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2015 11:28:18 ]
pi_157689058
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 11:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Interessant. De trein is dus toch min of meer over het kanaal heen gevlogen. :o

[..]

Aujourd'hui on n'apprend plus le Francais dans l'école? Ca c'est une mauvaise évolution... ;(
Ik vond drie talen wel genoeg. Gelukkig kan ik er nog wel wat chocola van maken maar ik snap het wel.
Bier.
  vrijdag 20 november 2015 @ 11:51:12 #87
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_157689494
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 10:42 schreef MTL het volgende:
In België wordt voor zover ik weet onder Level 0 gereden (met een heleboel haken en ogen: eigenlijk geen beveiliging, of het beveiligingssysteem kan niet in ETCS-signalen worden omgezet, zoals bij Memor het geval is).
Dat betekent dat er inderdaad waarschijnlijk een snelremming plaats zal vinden als er niet onder ETCS gereden wordt, of als er niet overgeschakeld wordt naar Level 2.
Hebben ze dan echt voor zo'n knudde implementatie gezorgd? ;( :{
pi_157689590
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 11:16 schreef Igen het volgende:
[..]

Aujourd'hui on n'apprend plus le Francais dans l'école? Ca c'est une mauvaise évolution... ;(
Het lezen ervan kost me ongeveer 3 keer zoveel meer moeite dan Engels. Ik kan het wel lezen maar ik heb eigenlijk weinig zin om er heel veel moeite in te stoppen :P
  vrijdag 20 november 2015 @ 12:43:27 #90
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157690286
De conductrice die begin dit jaar in Hoofddorp zwaar werd mishandeld is nu bij de rechtszaak van de dader. Het is niet goed gekomen met haar -O-
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)bij-alles-hulp-nodig
doei
  vrijdag 20 november 2015 @ 12:44:36 #91
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157690307
'Advocaat: Er is geen bewijs. Er zijn geen getuigen, geen camerabeelden en conductrice kan zich niets herinneren. Mijn cliënt is onschuldig.'

'Advocaat v/d verdachte: Misschien komt het letsel v/d conductrice door een treindeur die dicht ging. (boos gemompel op de publieke tribune).'

Jezus 8)7

(tweets uit datzelfde nieuwsartikel)
doei
pi_157690330
Maarja, wat moet je dan, als niemand kan bewijzen dat de verdachte daadwerkelijk de dader is?
pi_157690990
een zwak verweer...
doe mij ook maar een onderonsje met de verdachte, zonder camera's en getuigen. er zal niets gebeuren.

als dit heerschap er zo makkelijk vanaf komt, dan rijden er morgen even geen treinen. lijkt mij
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_157691059
Zo'n zwak verweer is het niet. Vooralsnog leven we in een rechtsstaat en mag er geen twijfel bestaan, we hebben het wel over vrijheidsberoving en eigenlijk mag je daar geen fouten bij maken.
Bier.
  vrijdag 20 november 2015 @ 13:27:18 #95
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157691145
Het OM heeft een jaar cel en TBS geëist. Verdachte is chronisch psychotisch. Hij was niet aanwezig.
doei
  vrijdag 20 november 2015 @ 13:31:42 #96
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157691232
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 06:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

dit ligt gewoon NOOIT aan reizigers. Hoeveel reizigers je ook in een rijtuig propt, meer dan een ton of 10 wegen ze niet. Een leeg rijtuig weegt makkelijk 35-40 ton. Dat dit gewoon ook weer op de reizigers geschoven wordt is echt godgeklaagd.
Weet je, je kunt ook gewoon een keer je kutkop houden en aannemen dat er mensen aan werken die opereren binnen wat technisch mogelijk is. Ik ben in elk geval klaar met dat eeuwige gezeik van je. De groeten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 20 november 2015 @ 13:32:23 #97
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157691245
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 13:22 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Zo'n zwak verweer is het niet. Vooralsnog leven we in een rechtsstaat en mag er geen twijfel bestaan, we hebben het wel over vrijheidsberoving en eigenlijk mag je daar geen fouten bij maken.
Dit is waar, hoe onbevredigend het ook moge zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 20 november 2015 @ 13:46:00 #98
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_157691530
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 november 2015 13:32 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dit is waar, hoe onbevredigend het ook moge zijn.
Ja, mee eens.. Maar hangen er geen camera's in die sprinters dan?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_157691663
quote:
14s.gif Op donderdag 19 november 2015 17:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Hee vrienden, overbufferen is wel degelijk een probleem. En weet je wie z'n schuld het is? :Y

[..]

Okee, ik heb de papierwinkel al een poosje in mijn bezit.

Ik ben door sommigen in dit forum vierkant uitgelachen en bespot met mijn verhaal over dat overbufferen. Tijd om maar wat te openbaren.

Eea staat opgeschreven in een veiligheidsinstructie aan het personeel van NS International. De tekst daarvan hieronder.

Ik hoop dat ik voortaan gevrijwaard mag zijn van suggesties dat ik namens MVBOV maar wat verzin, uit mijn nek lul of anderszins. Want het is de NS zelf, die in dit geval aan zijn personeel dit soort flauwekul oplegt, ten nadele van de reizigers.

Zie onderstaand de veiligheidsinstructie.

Kusje.

Tijdelijke werkinstructie voor Trainmanagers
(configuratie sandwich)
Versie 2.0 oktober 2015
0. Kenmerken
Kenmerk: 20151013
Versie: 2.0
Status: Definitief
Afdeling: NS internationaal
Datum: 14 oktober 2015
Invoerdatum: 15 oktober 2015
1. Inleiding
De sandwich configuratie bestaat uit rijtuigen van het type ICRmh. Dit zijn gemodificeerde rijtuigen en voor deze rijtuigen zijn andere maatregelen van toepassing als één of meerdere rijtuigen leeg zijn (zie 2.1), of bij overbelading (zie 2.2).
Deze maatregelen wijken af van het huidige handboek trainmanager Bijlage HSL – Zuid Hoofdstuk II paragraaf 3.2.
Intrekken Dringend Veiligheidsbericht 12 oktober 2015
Met deze tijdelijke werkinstructie wordt het Dringende Veiligheidsbericht “Bijzonderheden bij het afsluiten van rijtuigen in de IC-direct AmRo (sandwichbedrijf)” van 12 oktober jl. onmiddellijk ingetrokken.
Deze tijdelijke werkinstructie vervangt dit Dringende Veiligheidsbericht en is toegelicht in punt 2.1. Ter aanvulling hebben we in punt 2.2 een instructie opgenomen, welke de handelwijze schetst in geval van overbelading.
2. Instructie voor trainmanager
2.1 Ontruiming van rijtuig is noodzakelijk: Risico op overbuffering tussen twee rijtuigen:
In een sandwichtrein is er een theoretisch risico dat twee rijtuigen overbufferen, indien het massa verschil tussen het ene rijtuig en het aansluitende rijtuig maximaal verschillen. Dit is het geval indien een rijtuig volledig leeg en het andere overbeladen is.
Als het om wat voor reden dan ook noodzakelijk is om een rijtuig te ontruimen / ontoegankelijk te maken voor reizigers, dan dient de trein direct na de ontruiming te worden opgeheven op het station waar de trein op dat moment staat óf het eerstvolgende stopstation als de trein rijdt.
U handelt als volgt:
- U stelt de ontruiming van het rijtuig (indien mogelijk) uit tot het volgende stationnement;
- U informeert het MBN en ProductControl;
- U informeert de machinist.
Let op:
Van het rijtuig dat u ontruimt, mogen de binnen- of kopwanddeuren niet worden afgesloten in verband met de evacuatiescenario’s / crowdmanagement op de HSL-Zuid. Deze maatregel was al van kracht en geldt voor alle treinen over de HSL-Zuid.
2.2 Overbelading sandwich trein
Een sandwichtrein, bestaande uit ICRmh rijtuigen, is overbeladen wanneer na verspreiding van reizigers over de gehele trein, in 2 of meer rijtuigen meer dan 100 reizigers noodgedwongen moeten staan vanwege onvoldoende zitplaatscapaciteit. Wanneer een sandwich trein overbeladen is, handelt u als volgt:
- U meldt dit aan de Productcontrol, welke besluit dat de trein uit dienst wordt genomen;
- U informeert de machinist.
3. Duur van deze maatregel
Deze tijdelijke werkinstructie is geldig, totdat de instructie is opgenomen in uw Handboek.
Hoofd Operations NS Internationaal
Aaaaa Bbbbbb
Amsterdam
pi_157691724
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 november 2015 13:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Weet je, je kunt ook gewoon een keer je kutkop houden en aannemen dat er mensen aan werken die opereren binnen wat technisch mogelijk is. Ik ben in elk geval klaar met dat eeuwige gezeik van je. De groeten.
zo, wauw.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')