Elke 10 jaar moeten alle airbags en gordel spanners vervangen worden. Dit zal ook wel niet gedaan zijnquote:Op dinsdag 17 november 2015 20:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zal hij dan opeens heel slecht lopen?
Toen ik onder de motorkap keek was het ijzer v/h blok nog wel aanraakbaar, was dus nog lang niet helemaal warm. Het ritje naar het station was zo'n 4km door de stad. Zal het al veel uitmaken?
Ik kan 'm morgen wel vragen om me op te halen met een andere auto, maar ik kan verder waarschijnlijk niet voorkomen dat hij de auto eerder heeft gestart
[..]
Die airbag... ik denk eigenlijk persoonlijk niet dat hij bij deze ooit is uitgeklapt geweest door een aanrijding. Want de storing bij het uitlezen was alleen de stuurairbag, terwijl bij uitklappen ook de passagier-airbag aan gaat.
Het verhaal met die sleepring klinkt op zich niet ongeloofwaardig in mijn ogen. Wat er dan met het storingslampje is gebeurt... geen ideeMijn vermoeden is dat de vorige eigenaar het draadje heeft losgehaald zodat hij de auto sneller kwijt kon zonder de storing te verhelpen
Deze verkoper heeft naar eigen zeggen de auto gekocht van een opkoop-bedrijf en heeft er niet op gelet verder. Geen idee of het geloofwaardig is. Volgens de historie heeft de auto hiervoor wel inderdaad een maandje bij een ander garage-bedrijf gestaan.
De CAN-clip gaf van wat ik zag alleen een storing "circuit stuurairbag", de zij-airbags (in de stoelen) gaven geen storing. Kan een draadbreuk in de stoel-bedrading een storingscode v/d stuurairbag veroorzaken?quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:52 schreef Kanjer het volgende:
Er wil nog wel eens een breuk in de bedrading zitten, onder de voorstoelen.
Als je dat niet weet en je wilt er geen geld aan uitgeven, dan is het controlelampj slopen een voor de hand liggende mogelijkheid.
Ik denk dat dat hier het geval is.
Ik zou het aandurven.
Voor welke prijs mocht je hem meenemen?
Dat denk ik ook niet. En waarschijnlijk bij de meeste auto's ook niet.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Elke 10 jaar moeten alle airbags en gordel spanners vervangen worden. Dit zal ook wel niet gedaan zijn
Ik word in ieder geval erg argwanend als de auto alvast voorverwarmd is voor een proefrit. Nou ken ik de Renault motoren niet echt goed, maar toch, ik zou het zekere voor het onzekere nemen. En 4 km warmrijden is al voldoende om verschil te maken. Als 1 of meer cylinders weinig compressie heeft/hebben is het veel moeilijker starten naar mate de temperatuur daalt. En het kost je vermogen, omdat niet alle cylinders het volledige vermogen leveren.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zal hij dan opeens heel slecht lopen?
Toen ik onder de motorkap keek was het ijzer v/h blok nog wel aanraakbaar, was dus nog lang niet helemaal warm. Het ritje naar het station was zo'n 4km door de stad. Zal het al veel uitmaken?
Ik kan 'm morgen wel vragen om me op te halen met een andere auto, maar ik kan verder waarschijnlijk niet voorkomen dat hij de auto eerder heeft gestart
[..]
Die airbag... ik denk eigenlijk persoonlijk niet dat hij bij deze ooit is uitgeklapt geweest door een aanrijding. Want de storing bij het uitlezen was alleen de stuurairbag, terwijl bij uitklappen ook de passagier-airbag aan gaat.
Het verhaal met die sleepring klinkt op zich niet ongeloofwaardig in mijn ogen. Wat er dan met het storingslampje is gebeurt... geen ideeMijn vermoeden is dat de vorige eigenaar het draadje heeft losgehaald zodat hij de auto sneller kwijt kon zonder de storing te verhelpen
Deze verkoper heeft naar eigen zeggen de auto gekocht van een opkoop-bedrijf en heeft er niet op gelet verder. Geen idee of het geloofwaardig is. Volgens de historie heeft de auto hiervoor wel inderdaad een maandje bij een ander garage-bedrijf gestaan.
Draai een flinke tijd mee in de autobranche, maar deze vraag heb ik nog nooit gekregen van een client.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Elke 10 jaar moeten alle airbags en gordel spanners vervangen worden. Dit zal ook wel niet gedaan zijn
Is toch echt zo. De client die nieuw een auto koopt, zal daar waarschijnlijk zelf geen 10 jaar in rijden. Daarnaast is dit bij alle airbags zo, dus zelfs als de client hier niet mee content mee is, geeft het geen concurrentievoordeel/nadeel. Mensen die een 10 jaar oude wagen kopen zullen inderdaad geen airbags gaan veranderen, net als dat ze niet al het voorgescheven onderhoud uitvoeren, gezien het vaak aan de middelen daarvoor ontbreekt. Het is politiek echter niet haalbaar om als wetgever te eisen dat mensen aan alle veiligheidssystemen van hun auto onderhoud plegen, daarom is er een minimum geist in de APK. Mensen die veiligheid belangrijk vinden en de bijbehorende financiele middelen hebben, kunnen naast de APK ook de andere veiligheidssystemen onderhouden.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:07 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Draai een flinke tijd mee in de autobranche, maar deze vraag heb ik nog nooit gekregen van een client.
Noch van gehoord in onderhoud schema of feedback van meerdere fabrikanten.
Vele malen te kostbaar om uit te voeren en derhalve als fabrikant niet te verkopen aan een cliënt.
Interessant gegeven, dat ga ik eens uitzoeken, nooit te oud om te leren.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:16 schreef vaduz het volgende:
[..]
Is toch echt zo. De client die nieuw een auto koopt, zal daar waarschijnlijk zelf geen 10 jaar in rijden. Daarnaast is dit bij alle airbags zo, dus zelfs als de client hier niet mee content mee is, geeft het geen concurrentievoordeel/nadeel. Mensen die een 10 jaar oude wagen kopen zullen inderdaad geen airbags gaan veranderen, net als dat ze niet al het voorgescheven onderhoud uitvoeren, gezien het vaak aan de middelen daarvoor ontbreekt. Het is politiek echter niet haalbaar om als wetgever te eisen dat mensen aan alle veiligheidssystemen van hun auto onderhoud plegen, daarom is er een minimum geist in de APK. Mensen die veiligheid belangrijk vinden en de bijbehorende financiele middelen hebben, kunnen naast de APK ook de andere veiligheidssystemen onderhouden.
Nou, kan natuurlijk ook een mooi onderhandelings dingetje zijn als je een auto van 10 jaar of ouder gaat kopen.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:21 schreef Dingest het volgende:
Van gordelspanners wist ik niet, maar ik weet wel dat airbags inderdaad een houdbaarheidsdatum van 10 jaar hebben. Volgens mij is dat vooral de duur waarop de fabrikant garantie geeft dat ze blijven werken. Al heb ik ook nog nooit gehoord dat iemand die dingen ook daadwerkelijk om die reden vervangen heeft![]()
Nou moet ik zeggen dat ik er niet warm of koud van wordt, aangezien de meeste van mijn auto's geen airbags hebben/hadden. Maar als je net een dijk bent afgeknikkerd met je vorige bak kan ik mij voorstellen dat je het fijn vindt als ze er wel inzitten en werken
Mij dunkt dat het Beun de Haas aan zijn anus zal oxideren als je begint over de houdbaarheidsdatum van de airbags.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:31 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nou, kan natuurlijk ook een mooi onderhandelings dingetje zijn als je een auto van 10 jaar of ouder gaat kopen.
Klopt maar enig realisme is wel op zijn plaats.quote:Op maandag 16 november 2015 22:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
Helemaal prima maar het gaat niet om jouw wensen.
TS is vrouw, daarom.quote:Op dinsdag 17 november 2015 16:37 schreef FransDeens het volgende:
Ik begrijp niet dat hier zoveel behoefte is om tegen TS te zeuren
Niet echt, aangezien hier op deze manier mee omgaan de standaard is in de markt.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:31 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nou, kan natuurlijk ook een mooi onderhandelings dingetje zijn als je een auto van 10 jaar of ouder gaat kopen.
Duh...quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:35 schreef vaduz het volgende:
[..]
Mij dunkt dat het Beun de Haas aan zijn anus zal oxideren als je begint over de houdbaarheidsdatum van de airbags.
Niet zo serieus nemen!quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:38 schreef Dingest het volgende:
[..]
Niet echt, aangezien hier op deze manier mee omgaan de standaard is in de markt.
Andersom zou het in theorie wel werken; als je aan kunt tonen dat ze na 10 jaar vervangen zijn meer voor de auto vragen. In de praktijk verwacht ik van niet, want bijna geen enkele autokoper kent die termijn of zal zich er druk over maken en dan meer willen neerleggen voor die auto. De meeste kopers zullen het zelfs wantrouwen ('dan heeft hij vast een aanrijding gehad').
Alleen bij top-onderhouden exoten - categorie supercars en zo - zie ik er een potentiële meerwaarde van in
De oudere stokbroden hadden stickers op de onderdelen, dat ze op xx/xx/xx vervangen moesten worden. Staat ook gewoon bij ons in het werkplaatshandboek.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:07 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Draai een flinke tijd mee in de autobranche, maar deze vraag heb ik nog nooit gekregen van een client.
Noch van gehoord in onderhoud schema of feedback van meerdere fabrikanten.
Vele malen te kostbaar om uit te voeren en derhalve als fabrikant niet te verkopen aan een cliënt.
Met dat ding duurt het alleen al een week voordat je bij de Kanaaltunnel bentquote:Op dinsdag 17 november 2015 21:41 schreef vaduz het volgende:
Kan de TS eigenlijk niet beter een renault twizzy cargo gaan leasen? Lijkt mij eigenlijk wel ideaal voor de TS, is waarschijnlijk een stuk goedkoper, het is welliswaar een 3 deurs, maar het is de cargo uitvoering waar je dus toch nog best wel wat kunt meenemen. Er kan weinig aan kapot gaan. Ze hebben nieuw geen deuken/krassen/butsen. Je hoeft niet te schakelen. Je kan ermee door de kanaaltunnel.
Valt wel mee, verder is de TS niet bepaald een snelheidsduivel en geniet ze ervan over achterafweggetjes door een rustiek landschap te rijden,quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:54 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Met dat ding duurt het alleen al een week voordat je bij de Kanaaltunnel bent
Zit het stuur tenminste wel aan de juiste kant.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:01 schreef dopfles1 het volgende:
Lekker door Engeland crossen met de twizy![]()
Zou nog niet eens 5km naar me werk durven met dat ding.
Ja maar als je dan per ongeluk wel aan de verkeerde kant rijd en een ongeluk maakt ben je wel meteen doodquote:Op dinsdag 17 november 2015 22:03 schreef vaduz het volgende:
[..]
Zit het stuur tenminste wel aan de juiste kant.
Mja,alleen is niet vast te stellen of ze allicht ooit eens zijn vervangen, maar dat stickertje is vergeten. Met de APK mag officieel ook niets worden los gehaald gedurende de keuring.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:48 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
De oudere stokbroden hadden stickers op de onderdelen, dat ze op xx/xx/xx vervangen moesten worden. Staat ook gewoon bij ons in het werkplaatshandboek.
quote:Edmunds contacted Ford, General Motors, Honda, Mercedes-Benz and Volvo for this article and all confirmed that their current airbags will last the life of the vehicle. Replacement labels and recommended dealer inspections are largely a thing of the past, carmakers say.
Kun je panelen voor kopen.quote:Op dinsdag 17 november 2015 23:27 schreef Maegrim het volgende:
wel een regenjas aan in de twizy, het regent zo naar binnen
Ben ik met je eens, maar weet je wel hoe gevaarlijk het is om tegen de wensen van een vrouw in te gaan?quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Klopt maar enig realisme is wel op zijn plaats.
¤ 2338,- uitgeven omdat je misschien wel eens ooit met de auto door de kanaaltunnel zou moeten kunnen.
Dat laatste gaat op zolang er geen incidenten zijn voorgevallen. Het is dus wachten op de eerste airbag dat aantoonbaar door ouderdom afwijkend werkt of gewoon weigert. En dan zijn de rapen gaar...quote:Op dinsdag 17 november 2015 23:00 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Mja,alleen is niet vast te stellen of ze allicht ooit eens zijn vervangen, maar dat stickertje is vergeten. Met de APK mag officieel ook niets worden los gehaald gedurende de keuring.
Mijn auto heeft 6 of 8 airbags, en die ga ik ook niet vervangen als ie 10 jaar is (over 3 jaar). Veel te duur.. Overigens schijnen er fabrikanten te zijn die de leeftijd van airbags opgerekt hebben naar 15 jaar??
//edit Volvo noemt 15 jaar.. Dan zit ik voorlopig nog wel gebakken.
//edit2 http://www.edmunds.com/car-safety/do-car-airbags-expire.html
[..]
Helaas welquote:Op woensdag 18 november 2015 02:03 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar weet je wel hoe gevaarlijk het is om tegen de wensen van een vrouw in te gaan?
Realisme is toch ook zien dat er binnen haar budget geen degelijke auto's op LPG te vinden zijn?quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Klopt maar enig realisme is wel op zijn plaats.
¤ 2338,- uitgeven omdat je misschien wel eens ooit met de auto door de kanaaltunnel zou moeten kunnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |