abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157607413
151125_134184_header.jpg

Nog 305 kilometer en 355 meter en dan zit het Formule 1-seizoen 2015 erop. De wereldkampioenen zijn inmiddels bekend, maar er is nog genoeg te verdienen tijdens de laatste race op het Yas Marina-circuit in Abu Dhabi. Wie wordt bijvoorbeeld de beste Fin. Valtteri Bottas heeft op dit moment één punt voorsprong op Kimi Räikkönen. Ook om plaats 10 in het kampioenschap wordt nog volop gestreden. Nico Hülkenberg heeft maar drie punten voorsprong op zijn achtervolgers Romain Grosjean en Max Verstappen. Bij de constructeurs staat het allemaal al redelijk vast. Alleen Lotus en Scuderia Toro Rosso zijn nog in gevecht voor de zesde plaats in de stand. Lotus heeft op dit moment negen punten voorsprong op het team van Max Verstappen en Carlos Sainz jr.

Traditioneel begint de race bij daglicht en eindigt het onder kunstlicht. Het circuit is een mix van snelle bochten, een technisch gedeelte en lange rechte stukken. Wie pakt de laatste overwinning van 2015, hoe gaat de eindstand eruit zien? Kan Max Verstappen de tiende plaats pakken? We zullen het allemaal weten rond de klok van 16.00 uur als de finishvlag gezwaaid is op het Yas Marina-circuit in Abu Dhabi.

151005_134184_AD_kopje_circuit.jpg

151005_134184_Abucircuit.jpg


FIA Informatie Grand Prix van Abu Dhabi

151005_134184_AD_kopje_kalender.jpg

RondeDatumGrand PrixPlaatsWinnaar
115 maartGrand Prix van AustraliëMelbourneLewis Hamilton
229 maartGrand Prix van MaleisiëKuala LumpurSebastian Vettel
312 aprilGrand Prix van ChinaShanghaiLewis Hamilton
419 aprilGrand Prix van BahrainShakhirLewis Hamilton
510 meiGrand Prix van SpanjeBarcelonaNico Rosberg
624 meiGrand Prix van MonacoMonte CarloNico Rosberg
77 juniGrand Prix van CanadaMontrealLewis Hamilton
821 juniGrand Prix van OostenrijkSpielbergNico Rosberg
95 juliGrand Prix van Groot BrittanniëSilverstoneLewis Hamilton
1026 juliGrand Prix van HongarijeBudapestSebastian Vettel
1123 augustusGrand Prix van BelgiëSpa-FrancorshampsLewis Hamilton
126 septemberGrand Prix van ItaliëMonzaLewis Hamilton
1320 septemberGrand Prix van SingaporeSingaporeSebastian Vettel
1427 septemberGrand Prix van JapanSuzukaLewis Hamilton
1511 oktoberGrand Prix van RuslandSochiLewis Hamilton
1625 oktoberGrand Prix van AmerikaAustinLewis Hamilton
171 novemberGrand Prix van MexicoMexico CityNico Rosberg
1815 novemberGrand Prix van BraziliëSao PauloNico Rosberg
1929 novemberGrand Prix van Abu DhabiAbu Dhabi -


151005_134184_AD_kopje_stand.jpg

#CoureurTeamPunten
1Lewis HamiltonMercedes363
2Nico RosbergMercedes297
3Sebastian VettelFerrari266
4Valtteri BottasWilliams136
5Kimi RäikkönenFerrari135
6Felipe MassaWilliams117
7Daniil KvyatRed Bull94
8Daniel RicciardoRed Bull84
9Sergio PerezForce India68
10Nico HülkenbergForce India52
11 Romain GrosjeanLotus49
12Max VerstappenToro Rosso49
13Felipe NasrSauber27
14Pastor MaldonadoLotus26
15Carlos Sainz Jr.Toro Rosso18
16Jenson ButtonMcLaren16
17Fernando AlonsoMcLaren11
18Marcus EricssonSauber9
19Roberto MerhiManor0
20Alexander RossiManor0
21Will StevensManor0
22Kevin MagnussenMcLaren0


Constructeursstand
#TeamPunten
1Mercedes660
2Ferrari401
3Williams253
4Red Bull178
5Force India120
6Lotus76
7Toro Rosso67
8Sauber36
9McLaren27
10Manor0


151005_134184_AD_kopje_tijdschema.jpg

TijdTraining/race
Vrijdag 27 November
10:00 - 11:30Vrije Training 1
14:00 - 15:30Vrije Training 2
Zaterdag 28 November
11:00 - 12:00Vrije Training 3
14:00 - 15:00Kwalificatie
Zondag 29 November
14:00Race



151005_134184_AD_kopje_tvgids.jpg

TijdTraining/race TV station
Vrijdag 27 November
10:00 - 11:30Vrije Training 1 Sport1 - Ziggo Sport - BBC2
14:00 - 15:30Vrije Training 2 Sport1 - Ziggo Sport - BBC2
Zaterdag 28 November
11:00 - 12:00Vrije Training 3 Sport1 - Ziggo Sport - BBC2
14:00 - 15:00Kwalificatie Sport1 - Ziggo Sport - BBC1 - RTL+
Zondag 27 November
14:00Race Sport1 - Ziggo Sport - BBC1 RTL+


151005_134184_AD_kopje_hetweer.jpg

151125_134184_weer.jpg

Actueel Weer

[ Bericht 60% gewijzigd door WEST op 26-11-2015 12:17:10 ]
pi_157607438
quote:
1s.gif Op maandag 16 november 2015 19:46 schreef Fer het volgende:
Wat het ook saai maakt, is dat de top 10 al start innde volgorde van snelheid. Snelste vooraan en de langzame erachter.

Vroeger maakt iemand nog weleens een superstart om van 4 op 1 terecht te komen, dat kan nu niet meer die bitepoint adjusters en die 10 engineers, die aan de hand van je proefstart, alle settings in de auto zetten. Hoe vaak zie je bijvoorbeeld iemand met wheelspin wegrijden? het is te perfect.

Daarnaast had je vroeger ook te maken met de brandstofstrategie. Iemand kon vooraan kwalificeren, maar moest dan al vroeg tanken.

Ik denk dat een natuurlijke shuffle van de startopstelling nog weleens heel leuk kan zijn om te zien. Ze gaan iets veranderen aan de koppelingen volgend jaar, hopelijk werkt het.

En misschien zorgt de ultrasoft voor wat meer spektakel.
Of gewoon weer tankstops toe staan :9 (dus geen brandstof restricties meer), hoe je het went of keert de pitsstops blijven strategisch gebruikt worden om in te halen.
pi_157607551
Mwah, eerst volgend jaar eens zien als de radio berichten niet meer coachend mogen zijn. En was het nu ook volgend jaar dat er meer restricties kwamen op bandenwarmers?
pi_157607975
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 20:12 schreef SnowOokami het volgende:

[..]

Of gewoon weer tankstops toe staan :9 (dus geen brandstof restricties meer), hoe je het went of keert de pitsstops blijven strategisch gebruikt worden om in te halen.
Dan zie je ook minder actie op de baan. Zonder bijtanken gebeurt er veel meer op de baan dan met bijtanken, waarbij de meeste actie in de pits is. En dit is met getallen te staven.

Sinds het bijtanken in 1994 werd geïntroduceerd lag het aantal inhaalacties op de baan tussen de 10 en 18 acties per GP. Sinds het verbod in 2010 ligt dit boven de 30, waarbij het seizoen 2010 zonder DRS en snel slijtende Pirelli banden was. Tussen 2011 en 2013 lag het zelfs boven de 50 acties per race. Sinds vorig jaar loopt het weer terug door de dominantie van Mercedes, maar als de andere teams de komende jaren dichterbij komen zal dit wel weer oplopen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_157607977
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 20:17 schreef Meike26 het volgende:
Mwah, eerst volgend jaar eens zien als de radio berichten niet meer coachend mogen zijn. En was het nu ook volgend jaar dat er meer restricties kwamen op bandenwarmers?
Bij Massa waren de banden warmer.
pi_157612640
Aan de andere kant denk ik dat voor Formule 1 ook wel andere belangen gelden, dan wat wij fans/kijkers belangrijk vinden. Het zou mij niks verbazen dat de grote autofabrikanten die achter de raceseizoen zitten de stand helemaal niet zo belangrijk vinden als wij dat doen. Veel van de techniek dat Formule 1 ontwikkelt, wordt rechtstreeks gebruikt in de massa auto industrie waar het grote geld zit.
pi_157613237
Volgens mij valt de waarde daarvan in het niet bij de commerciële waarde. Zeker wanneer je wint. De meeste fabrikanten doen geen F1 en zijn ook gewoon innovatief in hun normale productiewagens.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 17 november 2015 @ 00:24:00 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157614890
was te verwachten :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157617862
Dat gedoe over 'Rosbergs return to form...' Volgens mij is het niks meer dan een beslist wk. Hamilton is zijn echte scherpte kwijt en Rosberg heeft geen last meer van zijn mentale zwakte. Begin volgend jaar staat Hamilton er gewoon weer voor.
pi_157618006
Rosberg wint alleen wanneer het er niet toe doet. De kruimels zijn weer eens voor hem en het erge is dat hij er nog in gaat geloven ook. :')

Terwijl het puur strategie is om hem een beetje kalm te houden en laten denken dat hij 'echt' een kans heeft volgend jaar hoor bij Mercedes...dream on.

Grootste ergernis was wederom dat oeverloze boordradio gelul van Mercedes, daar word ik elke race echt MAD van...
Jack does it in real time...
pi_157618021
Hopelijk vernedert Nico Lewis compleet volgend seizoen.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_157618478
Brundle over Verstappen. Prachtig.
"Verstappen was the star of the race with a couple of audacious overtakes, once again placing his car perilously close to others with great precision, whilst ensuring he was tyre face to tyre face at the critical moment rather than suspension and bodywork to tyre face. Max learns fast and has refined some of his clumsier moves such as Monaco, and riskier moves such as Spa. His car control and confidence continues to grow."
pi_157618697
Is het circuit van abu dhabi wel goed voor de toro rosso's?
pi_157619271
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 10:34 schreef Bitcoin_klo0n het volgende:
Is het circuit van abu dhabi wel goed voor de toro rosso's?
Beter dan Brazilië zo op het oog.
pi_157619287
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 09:44 schreef Beach het volgende:
Hopelijk vernedert Nico Lewis compleet volgend seizoen.
Ik hoop op een spannende en onvriendelijke strijd.
pi_157619480
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 11:10 schreef JimmyManna het volgende:

[..]

Ik hoop op een spannende en onvriendelijke strijd.
Waarbij door het vele gedoe Vettel er met de titel vandoor gaat. })
Jack does it in real time...
  dinsdag 17 november 2015 @ 12:39:17 #18
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_157621220
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 november 2015 11:20 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Waarbij door het vele gedoe Vettel er met de titel vandoor gaat. })
een "Kimi-07" dus 14.gif
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_157621456
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 09:43 schreef DeeBee het volgende:
Rosberg wint alleen wanneer het er niet toe doet. De kruimels zijn weer eens voor hem en het erge is dat hij er nog in gaat geloven ook. :')

Terwijl het puur strategie is om hem een beetje kalm te houden en laten denken dat hij 'echt' een kans heeft volgend jaar hoor bij Mercedes...dream on.
Mercedes zal weer Hamilton steunen, daarvoor is die commercieel te interessant. Rosberg is wel iets minder, maar het is maar een heel klein beetje en het kan met vorm, druk en de rij-eigenschappen van de auto zomaar omdraaien. Vergeet niet dat Rosberg het met wat minder pech en zich niet uit de baan laten duwen de strijd om de titel naar de laatste race had kunnen tillen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 17 november 2015 @ 13:01:49 #20
131800 Tarado
capô de fusca
pi_157621663
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 november 2015 11:20 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Waarbij door het vele gedoe Vettel er met de titel vandoor gaat. })
Dat zou ik wel leuk vinden, al is het meer omdat er dan weer een ander merk de beste is.

Rosberg is wel goed maar onder druk dus niet goed genoeg, jammer ik hoop dat hij het Hamilton volgend jaar moeilijker maakt
pi_157621845
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Mercedes zal weer Hamilton steunen, daarvoor is die commercieel te interessant. Rosberg is wel iets minder, maar het is maar een heel klein beetje en het kan met vorm, druk en de rij-eigenschappen van de auto zomaar omdraaien. Vergeet niet dat Rosberg het met wat minder pech en zich niet uit de baan laten duwen de strijd om de titel naar de laatste race had kunnen tillen.
Ik ben absoluut geen fan van Hamilton, maar het is geen pech meer bij Rosberg. Dat horen we nu al 3 seizoenen maar élk moment dat het er om ging is hij gewoon verslagen door Hamilton, jammer maar helaas. Dat uit de baan laten duwen is nu precies het probleem, laat hem dan een keer staan zodat je samen eraf gaat... Nu lacht Hamilton je uit en weet hij dat je altijd uit de weg gaat zodra die situatie weer een keer ontstaat...

Elke rijder op de grid is goed en kan aan kop rijden met die Mercedes, maar ik zie het gewoon niet gebeuren dat Rosberg kampioen gaat worden. Plus, Mercedes gaat het nooit zo ver laten komen dat ze écht gaan racen en er samen 3x afgaan in een seizoen ofzo... Ik denk overigens niet dat Vettel serieus mee kan doen om de titel, Mercedes 'freewheelen' geregeld of doen een stopje extra om het gat nog normaal te laten lijken maar de snelheid die in die wagen zit blijft gewoon bizar.
Jack does it in real time...
pi_157621944
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 13:10 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Ik ben absoluut geen fan van Hamilton, maar het is geen pech meer bij Rosberg. Dat horen we nu al 3 seizoenen maar élk moment dat het er om ging is hij gewoon verslagen door Hamilton, jammer maar helaas. Dat uit de baan laten duwen is nu precies het probleem, laat hem dan een keer staan zodat je samen eraf gaat... Nu lacht Hamilton je uit en weet hij dat je altijd uit de weg gaat zodra die situatie weer een keer ontstaat...

Elke rijder op de grid is goed en kan aan kop rijden met die Mercedes, maar ik zie het gewoon niet gebeuren dat Rosberg kampioen gaat worden. Plus, Mercedes gaat het nooit zo ver laten komen dat ze écht gaan racen en er samen 3x afgaan in een seizoen ofzo... Ik denk overigens niet dat Vettel serieus mee kan doen om de titel, Mercedes 'freewheelen' geregeld of doen een stopje extra om het gat nog normaal te laten lijken maar de snelheid die in die wagen zit blijft gewoon bizar.
Het zou mij niet verbazen als Mercedes nog een paar tienden achter de hand heeft gehad steeds, gewoon kwestie van de knop nog wat verder open draaien en met wat meer risico rijden. Ze zijn nauwelijks echt uitgedaagd de afgelopen 2 jaar.
pi_157622202
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 11:10 schreef JimmyManna het volgende:

[..]

Beter dan Brazilië zo op het oog.
Hoe kom je tot deze hypothese? Ik zie 2 lange rechte stukken waarvan de langste 1,3 kilometer lang is. Sector 1 en 3 lijken wel meer bij het STR-chassis te passen.
pi_157622245
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 13:10 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Ik ben absoluut geen fan van Hamilton, maar het is geen pech meer bij Rosberg. Dat horen we nu al 3 seizoenen maar élk moment dat het er om ging is hij gewoon verslagen door Hamilton, jammer maar helaas. Dat uit de baan laten duwen is nu precies het probleem, laat hem dan een keer staan zodat je samen eraf gaat... Nu lacht Hamilton je uit en weet hij dat je altijd uit de weg gaat zodra die situatie weer een keer ontstaat...
Rosberg heeft al een keer demonstratief geen ruimte gegeven, en toen was het dikke crisis bij Mercedes en kreeg Rosberg de zwarte piet. Die keren dat Hamilton hem buiten de baan duwde of een verboden motorafstelling gebruikte stond het team volledig achter Mercedes.

quote:
Elke rijder op de grid is goed en kan aan kop rijden met die Mercedes, maar ik zie het gewoon niet gebeuren dat Rosberg kampioen gaat worden. Plus, Mercedes gaat het nooit zo ver laten komen dat ze écht gaan racen en er samen 3x afgaan in een seizoen ofzo... Ik denk overigens niet dat Vettel serieus mee kan doen om de titel, Mercedes 'freewheelen' geregeld of doen een stopje extra om het gat nog normaal te laten lijken maar de snelheid die in die wagen zit blijft gewoon bizar.
Ja, maar het snelheidsverschil wordt steeds kleiner en in de winter kan er veel ingehaald worden. Zoveel meer snelheid had Vettel dit jaar nou ook weer niet nodig om tot het einde toe titelkandidaat te blijven. Vergeet niet dat Rosberg en Hamilton elkaar punten afpakken, en Raikkonen geen punten van Vettel afpakt. Dus als het snelheidsverschil nog weer een stuk kleiner wordt, Rosberg en Hamilton flink in clinch liggen, het flink regent op een paar snelle banen, dan gaat het nog spannend worden. Vergeet ook niet dat als deze Mercedescoureurs onder druk komen ze vast wat minder gaan presteren, zeker ook omdat ze aan hun stand verplicht zijn om te winnen. Ook Mercedes zal als ze meer snelheid nodig hebben risico's moeten nemen met de betrouwbaarheid. Mercedes heeft er ook niet zoveel aan dat ze veruit superieur zijn op bepaalde banen, als ze op sommige banen helemaal niet superieur zijn. Vettel maximaliseert wel, en zit lekker in de underdogpositie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 17 november 2015 @ 13:36:54 #25
131800 Tarado
capô de fusca
pi_157622360
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 13:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Rosberg heeft al een keer demonstratief geen ruimte gegeven, en toen was het dikke crisis bij Mercedes en kreeg Rosberg de zwarte piet. Die keren dat Hamilton hem buiten de baan duwde of een verboden motorafstelling gebruikte stond het team volledig achter Mercedes.

[..]

Ja, maar het snelheidsverschil wordt steeds kleiner en in de winter kan er veel ingehaald worden. Zoveel meer snelheid had Vettel dit jaar nou ook weer niet nodig om tot het einde toe titelkandidaat te blijven. Vergeet niet dat Rosberg en Hamilton elkaar punten afpakken, en Raikkonen geen punten van Vettel afpakt. Dus als het snelheidsverschil nog weer een stuk kleiner wordt, Rosberg en Hamilton flink in clinch liggen, het flink regent op een paar snelle banen, dan gaat het nog spannend worden. Vergeet ook niet dat als deze Mercedescoureurs onder druk komen ze vast wat minder gaan presteren, zeker ook omdat ze aan hun stand verplicht zijn om te winnen. Ook Mercedes zal als ze meer snelheid nodig hebben risico's moeten nemen met de betrouwbaarheid. Mercedes heeft er ook niet zoveel aan dat ze veruit superieur zijn op bepaalde banen, als ze op sommige banen helemaal niet superieur zijn. Vettel maximaliseert wel, en zit lekker in de underdogpositie.
Ik hoop met je mee maar ik heb niet de indruk dat het verschil kleiner wordt, ik meen dat Rosberg er vorig seizoen dichter op zat.

Die races nadat Hamilton al kampioen is zijn niet echt representatief, het blijft moeilijk meetbaar maar de druk is er wel af en dat heeft op beide rijders invloed
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')