quote:Parijs is gisteravond opgeschrikt door schietpartijen, gijzelingen en explosies. Daarbij vielen zeker 127 doden. Ook raakten 180 mensen gewond, van wie er 80 zeer slecht aan toe zijn. Een overzicht van de gebeurtenissen.
Wat is er gisteravond gebeurd?
Vrijwel gelijktijdig begonnen er op verschillende plekken in de Franse hoofdstad schietpartijen en waren er explosies. Dit gebeurde in het oostelijk deel van het centrum van Parijs.
De eerste schietpartij werd gemeld bij restaurant Le Petit Cambodge aan de Rue Bichat. Daarbij vielen zeker twee doden en zeven gewonden.
Ook gingen terroristen het Theater Bataclan aan de Boulevard Voltaire binnen tijdens een optreden van de Californische rockband Eagles of Death Metal en gijzelden de aanwezigen. Hierbij vielen de meeste slachtoffers, ongeveer honderd. Bij invallen van de Franse politie iets na middernacht zijn zeker drie terroristen gedood.
Ook op de Avenue de la République, de Boulevard Beaumarchais, de Rue de Charonne en op de Boulevard Voltaire, niet ver van theater Bataclan, zijn aanslagen gemeld.
Verder waren er buiten het stadion Saint-Denis explosies te horen. Daar voetbalde op dat moment Frankrijk een vriendschappelijke wedstrijd tegen Duitsland. Die werd gewoon doorgespeeld. President François Hollande, die bij de wedstrijd aanwezig was, werd door zijn beveiligers uit het stadion gehaald. In de buurt van de explosies vielen zeker drie doden. Het gaat hier waarschijnlijk om zelfmoordaanslagen.
Wat weten we over de daders?
Islamitische Staat heeft de aanslagen inmiddels opgeëist en ook de Franse president Hollande heeft de terreurgroep aangewezen als dader. De president zei dat aanvallen buiten het land door IS zijn georganiseerd en met hulp in Frankrijk zijn uitgevoerd.
Volgens de Franse justitie zijn er bij de aanslagen zeker acht terroristen omgekomen, waarvan zeven omdat ze zichzelf met explosieven hebben opgeblazen. Mogelijk lopen er ook nog terroristen vrij rond.
Getuigen, waaronder radiojournalist Julien Pearce op radiozender Europe 1, noemen de aanslagplegers 'zeer jong en zeer beheersd'. Pearce was bij het concert aanwezig. De drie terroristen die in theater Bataclan om zich heen schoten zouden geen gezichtsbedekking hebben gedragen en tijdens het schieten geen woord hebben gezegd. 'Een van hen leek een gewone jongen, die een kalasjnikov vasthield. Dat was alles', aldus Pearce.
Onder de daders van de aanslagen van Parijs was ook een vrouw, meldt wederom radiozender Europe 1 op basis van gesprekken met ooggetuigen. Bij de lichamen van twee daders zijn een Syrisch en een Frans paspoort gevonden. Een van de auto's die door de daders is gebruikt, zou een Belgisch kenteken hebben.
Wat zijn de (politieke) reacties?
'Een oorlogshandeling', noemt de Franse president Hollande de aanslagen. 'Geconfronteerd met terreur moet Frankrijk sterk zijn, groot zijn, en de overheid moet kracht uitstralen. Dat zal gebeuren. We moeten ook een beroep doen op iedereen om verantwoordelijkheid te nemen', zo zei Hollande in een toespraak.
'Dit is een aanslag op de menselijkheid', zei de Amerikaanse president Barack Obama gisteren direct na de aanslagen. Hij benadrukte dat de Verenigde Staten Frankrijk willen helpen bij het onderzoek naar de aanslagen. Ook China heeft de aanslagen in Parijs veroordeeld en is bereid om Frankrijk en de internationale gemeenschap te helpen in de strijd tegen terrorisme.
Mark Rutte reageert geschokt en noemt de aanslagen 'werkelijk afschuwelijk'. 'We hebben hier te maken met extremisten die maar één doel hebben: onze westerse samenleving destabiliseren door haat te zaaien. Ons beste antwoord aan deze barbaren is dat we ons niet uit elkaar laten spelen. We laten ons niet intimideren. Wij zijn met meer, we wijken niet voor onverdraagzaamheid. Geweld en extremisme zullen nooit winnen van vrijheid.'
Welke maatregelen zijn er nu genomen?
In Frankrijk is gisteravond de noodtoestand uitgeroepen. Daarmee kan beter ingegrepen worden bij groot dreigend gevaar of vermoeden daarvan. Zo hebben leger en politie ruime bevoegdheden om invallen te doen en mensen aan te houden. Ook worden de grenzen gesloten. Luchthavens blijven wel open en treinen blijven rijden.
Minister-president Rutte raadt reizigers naar Frankrijk aan om extra waakzaam te zijn. Maar ook in Nederland zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen, zowel zichtbaar als ontzichtbaar. De grensbewaking opgeschaald en geïntensiveerd, met name voor alle verkeer herleidbaar tot Frankrijk. Dit geldt ook voor luchthavens en treinstations.
http://www.parool.nl/paro(...)t-nu-toe-weten.dhtml
The horrorquote:Op zondag 15 november 2015 13:41 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Gewonden die wegkruipen, vloer die een beetje schuin loopt om makkelijker schoon te houden, mensen die gewonden/doden aan de kant schuiven om zelf weg te kunnen. Kan allemaal.
Ideeën en gedachten hebben is geen misdaad.quote:Op zondag 15 november 2015 13:41 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Hoezo worden mensen niet opgepakt die fan zijn van IS en hun daden? Is toch gevaarlijk..
Nee, snap ik. Maar toch..quote:Op zondag 15 november 2015 13:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ideeën en gedachten hebben is geen misdaad.
Precies, dan moet je iedereen met afwijkende gedachte aanpakken. Juridisch onmogelijk.quote:Op zondag 15 november 2015 13:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Mensen die hun dode vrienden wegslepen naar buiten.quote:Op zondag 15 november 2015 13:41 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Gewonden die wegkruipen, vloer die een beetje schuin loopt om makkelijker schoon te houden, mensen die gewonden/doden aan de kant schuiven om zelf weg te kunnen. Kan allemaal.
Inderdaad, dat lijkt mij nog enger, dat je in een staat woont die voorschrijft hoe je moet denkenquote:Op zondag 15 november 2015 13:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Tja, dat krijg je bij een dergelijke gebeurtenisquote:
Nee, niet maar toch. Vrijheid van meningsuiting maakt ons tot wie wij zijn en dat moeten wij waarborgen.quote:
Denk dat dat de meest logische verklaring is gezien die brede bloedsporenquote:Op zondag 15 november 2015 13:45 schreef Specularium het volgende:
[..]
Mensen die hun dode vrienden wegslepen naar buiten.
Op dit moment nog niet, maar mag dat het wel worden? Ik denk dat we wel serieus moeten debatteren om hier uitzonderingen voor te maken.quote:Op zondag 15 november 2015 13:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En moreel verwerpelijk. Ik wil niet in een land wonen waar ik de bak in kan gaan om wat ik denk.quote:Op zondag 15 november 2015 13:45 schreef Blue_note het volgende:
Precies, dan moet je iedereen met afwijkende gedachte aanpakken. Juridisch onmogelijk.
Je gaat dan een IS-style staat creëren binen Europa, waarin bepaald wordt hoe je moet denken. Lijkt me absoluut niet wenselijk. Dus geen 'toch'.quote:
De daders hadden die ideeen en gedachten ook.quote:Op zondag 15 november 2015 13:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nee, vind ik niet.quote:Op zondag 15 november 2015 13:45 schreef Belabor het volgende:
Op dit moment nog niet, maar mag dat het wel worden?
Hoe danquote:Op zondag 15 november 2015 13:45 schreef Belabor het volgende:
[..]
Op dit moment nog niet, maar mag dat het wel worden? Ik denk dat we wel serieus moeten debatteren om hier uitzonderingen voor te maken.
Maar het blijft een heikel punt inderdaad.
Nee.quote:Op zondag 15 november 2015 13:45 schreef Belabor het volgende:
Op dit moment nog niet, maar mag dat het wel worden?
In het filmpje waarbij de uitgang wordt gefilmd terwijl de mensen naar buiten vluchten, zie je ook dat er dode of zwaar gewonde mensen buiten liggen. Waarschijnlijk weggesleept. Je ziet ook iemand met een lijk of gewonde slepen in dat filmpje.quote:Op zondag 15 november 2015 13:45 schreef Falco het volgende:
[..]
Denk dat dat de meest logische verklaring is gezien die brede bloedsporen
Wat als ze het uitspreken? Wat als ze dreigen met een aanslag, of de daden van andere terroristen actief steunen? Waarom moeten we dat tolereren?quote:
En dan moet alles maar mogen?quote:Op zondag 15 november 2015 13:45 schreef conservatief_liberaal het volgende:
[..]
Nee, niet maar toch. Vrijheid van meningsuiting maakt ons tot wie wij zijn en dat moeten wij waarborgen.
Dat hebben ze toch al geprobeerd met de voorlopers van ISIS. Niet gelukt dus. Met geweld roep je alleen maar meer geweld op.quote:Op zondag 15 november 2015 13:38 schreef Belabor het volgende:
[..]
Hoezo maak je ISIS gevaarlijker door al hun strijders aan te pakken? Daarmee haal je juist de kracht uit de hele organisatie. Ik heb het hier niet over bombarderen, ik heb het over individuele personen aanpakken.
There can be no country without it's people.
Ik zeg nergens geweld. Jij legt mij woorden in de mond, maar luistert niet naar wat ik probeer te zeggen.quote:Op zondag 15 november 2015 13:48 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat hebben ze toch al geprobeerd met de voorlopers van ISIS. Niet gelukt dus. Met geweld roep je alleen maar meer geweld op.
Er is een verschil tussen denken en doen. Dat is een grijs gebied, maar alleen iets denken mag nooit, nooit!, verboden worden.quote:Op zondag 15 november 2015 13:47 schreef Belabor het volgende:
Wat als ze het uitspreken? Wat als ze dreigen met een aanslag, of de daden van andere terroristen actief steunen? Waarom moeten we dat tolereren?
Alleen omdat dit in onze wet zo geregeld is? Wat voor waarde heeft een wet nog als die onder alle omstandigheden moreel verwerpelijk is?
"Alle westerlingen moeten dood" ?quote:Op zondag 15 november 2015 13:49 schreef conservatief_liberaal het volgende:
[..]
Je moet alles kunnen vinden en zeggen, ja.
Dan mogen we jou dus ook in de bak gooien voor het denken van dat je mensen wilt vermoorden.quote:Op zondag 15 november 2015 13:45 schreef Belabor het volgende:
[..]
Op dit moment nog niet, maar mag dat het wel worden? Ik denk dat we wel serieus moeten debatteren om hier uitzonderingen voor te maken.
Maar het blijft een heikel punt inderdaad.
Is al strafbaar.quote:Op zondag 15 november 2015 13:47 schreef Belabor het volgende:
Wat als ze dreigen met een aanslag, of de daden van andere terroristen actief steunen?
http://www.dailystar.com.(...)an-were-targets.ashxquote:Iraqi Foreign Minister Ibrahim al-Jaafari has said his country's intelligence services shared information they had which indicated that France, the United States and Iran were among countries being targeted for attack.
He did not elaborate, but the comments came after 129 people were killed in Paris on Friday by gunmen and suicide bombers in attacks claimed by ISIS.
"Information has been obtained from Iraqi intelligence sources that the countries to be targeted soon, before it occurred, are Europe in general, specifically France, as well as America and Iran," Jaafari said from the sidelines of talks in Vienna on ending the war in Syria on Saturday.
He said the countries had been informed. A video of his comments was posted on his website.
quote:Op zondag 15 november 2015 13:46 schreef Falco het volgende:
[..]
Je gaat dan een IS-style staat creëren binen Europa, waarin bepaald wordt hoe je moet denken. Lijkt me absoluut niet wenselijk. Dus geen 'toch'.
Dat het alleen voor deze ideologie geldt. Waarom niet.quote:Op zondag 15 november 2015 13:46 schreef Falco het volgende:
[..]
Je gaat dan een IS-style staat creëren binen Europa, waarin bepaald wordt hoe je moet denken. Lijkt me absoluut niet wenselijk. Dus geen 'toch'.
First, they came...quote:Op zondag 15 november 2015 13:49 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
[..]
Dat het alleen voor deze ideologie geldt. Waarom niet.
Binnen de kaders van de wet, ja.quote:Op zondag 15 november 2015 13:49 schreef conservatief_liberaal het volgende:
[..]
Je moet alles kunnen vinden en zeggen, ja.
Goed, maar een van de verdachten wat dus bekend bij de politie en is al meerdere malen opgepakt. Waarom wordt zo'n persoon dan nog vrijgelaten, als het geen gedachten meer zijn, maar al tot daden geleid heeft?quote:Op zondag 15 november 2015 13:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen denken en doen. Dat is een grijs gebied, maar alleen iets denken mag nooit, nooit!, verboden worden.
Tenzij je gedachtelezer bent lijkt het me moeilijk te controleren. Tegelijkertijd weten we dat het geen afgescheiden hokjes zijn.quote:Op zondag 15 november 2015 13:49 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen denken en doen. Dat is een grijs gebied, maar alleen iets denken mag nooit, nooit!, verboden worden.
Ik zeg toch: je moet alles kunnen zeggen.quote:Op zondag 15 november 2015 13:49 schreef Scrummie het volgende:
[..]
"Alle westerlingen moeten dood" ?
'Alleen voor deze ideologie'quote:Op zondag 15 november 2015 13:49 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
[..]
Dat het alleen voor deze ideologie geldt. Waarom niet.
Het is wel goed met je, Japie. Lees nou eerst eens wat ik zeg.quote:Op zondag 15 november 2015 13:49 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dan mogen we jou dus ook in de bak gooien voor het denken van dat je mensen wilt vermoorden.
Niet alleen op degene die isis steunen, de top van isis moet gesnoeid worden, van boven naar beneden toe. Degene die plannen en beslissen moeten dood.quote:Op zondag 15 november 2015 13:33 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je moet je richten op de mensen die ISIS steunen. Waar komt het geld en de wapens vandaan die ze krijgen? Verder geen landen in het MO meer bombarderen. Dat lijkt me een aardig begin.
Dan ben ik het niet met je eens.quote:Op zondag 15 november 2015 13:51 schreef conservatief_liberaal het volgende:
[..]
Ik zeg toch: je moet alles kunnen zeggen.
Van het juichen om de holocaust tot het doodwensen van alle westerlingen.
Hoe kom je erbij dat dat eerste oke zou zijn?quote:Op zondag 15 november 2015 13:51 schreef J0kkebr0k het volgende:
Waarom is het wel oké om een bom op mogelijke terroristen in Syrië te gooien om ze te doden, maar niet om verdachten van het ronselen voor de jihad tegen de muur te zetten?
Omdat het één niet zo zichtbaar is voor ons (het volk) en het andere wel.quote:Op zondag 15 november 2015 13:51 schreef J0kkebr0k het volgende:
Waarom is het wel oké om een bom op mogelijke terroristen in Syrië te gooien om ze te doden, maar niet om verdachten van het ronselen voor de jihad tegen de muur te zetten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |