abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157549263
Als rechtvaardig mens respecteer ik de grondwet en heb ik respect voor iedere godsdienst die wordt beleden in Nederland. Ik heb ook altijd respect gehad voor de Islam, ondanks al dat geweld, want ook christenen konden er wat van in de middeleeuwen toch?

Na de gebeurtenissen in Parijs gisteravond betrap ik mezelf er op dat ik de pest begin te krijgen aan deze godsdienst. Mijn verstand zegt: het is maar een minderheid die zulke rotzooi uithaalt. Maar de impact is enorm.

De verbinding tussen Islam en terrorisme is een feit. Niet alleen schreeuwden de daders Allah is groot, maar ook minpres Rutte noemde de Islam (ook al zei hij dat de Islam er niets mee te maken heeft) in zijn toespraak.

Ik heb er meerdere radiouren er nu opzitten (NPO 1). Ik heb veel mensen gehoord, maar er zat geen enkele moslim tussen. Geen enkele!!!

Ik begin nu sterk te twijfelen aan mijn oprechte respect voor deze godsdienst. Iets zegt me dat de hele godsdienst achter deze acties staan. Ik praatte ooit met een moslima over jihad-strijders en haar enige antwoord was; christenen zijn geen haar beter. Einde gesprek.

Ik heb de indruk dat moslims zich totaal niet druk maken van wat daar is gebeurd.

Ik verwijt mezelf dat ik weerzin heb gekregen tegen moskeeën en mannen in jurken.

Wat moeten we toch aan met deze godsdienst? :'(
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_157549413
Als rechtvaardig mens respecteer ik de grondwet en heb ik respect voor iedere godsdienst die wordt beleden in Nederland.

De rest van je post maakt wel duidelijk dat deze zin onzin is in ieder geval.
pi_157549425
Want het is de schuld van de godsdienst? Of van een stel terroristen die zeggen te handelen uit naam van deze godsdienst?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_157549442
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 17:58 schreef Zolder het volgende:
Als rechtvaardig mens respecteer ik de grondwet en heb ik respect voor iedere godsdienst die wordt beleden in Nederland.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 17:58 schreef Zolder het volgende:

Wel een beetje kort door de bocht.

Ik ben dit topic begonnen omdat ik in de war ben geraakt door mijn gedachten en er graag over wil praten. Want ik zou het graag anders zien (mijn gedachten)
pi_157549514
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 17:59 schreef marcb1974 het volgende:
Want het is de schuld van de godsdienst? Of van een stel terroristen die zeggen te handelen uit naam van deze godsdienst?
Ik heb wel eens interviews gelezen van dit soort terroristen. Zij zijn er volledig van overtuigd dat zij de wil van Allah doen. Dat verwart me zo erg. Wie heeft er nu gelijk?
Zelf geloof ik dat de basis van godsdienst liefde is. Maar ik kan het mis hebben.
pi_157549551
Misschien protesteren als ons overheid en onze bondgenoten onschuldigen bombarderen in het midden oosten en Afrika.
pi_157549651
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 18:03 schreef loni55 het volgende:
Misschien protesteren als ons overheid en onze bondgenoten onschuldigen bombarderen in het midden oosten en Afrika.
Dat is inderdaad een onderwerp dat nu ook om de hoek komt kijken.
Daar zat ik ook aan te denken vandaag.
Iemand zei voor de radio: Democratie kun je niet opdringen.
Dat vond ik een goeie.
pi_157549718
IS heeft een meer dan geslaagd jaar in het buitenland (buiten Syrië/Irak want daar zaaien ze verderf die in de tienduizenden doden loopt).
1. Aanslag op Charlie Hebdo: 12 doden
2. Bomaanslag in in het Turkse Surcuc: 32 doden
3. Bomaanslag in de Turkse hoofdstad Ankara: 95 doden.
4. Russische passagiersvliegtuig neergehaald in Sinai: 224 Russische doden.
5. Bomaanslag in Libanese wijk waar vooral Sjieten wonen: 43 doden.
6. Aanslagen 13-11-2015 in Frankrijk: 130 doden.

[ Bericht 0% gewijzigd door George_Zina op 14-11-2015 19:05:30 ]
pi_157549760
Op NPO 1 worden nu moslims geinterviewd (ik weet niet wie, ik viel er zo in), waarin ze vertellen dat ze zich ernstig zorgen maken.
Ook zijn er moslims naar de Franse ambassade gegaan om hun medeleven te betuigen.
pi_157549799
De discussie is wel (nu, ik heb het niet over het radioprogramma): hadden we ons ooit moeten bemoeien met het Midden-Oosten? Niet om de gevolgen die we nu meemaken, maar om het feit: Het is onze zaak niet!
pi_157549819
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 18:08 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een onderwerp dat nu ook om de hoek komt kijken.
Daar zat ik ook aan te denken vandaag.
Iemand zei voor de radio: Democratie kun je niet opdringen.
Dat vond ik een goeie.
Je denkt dat "wij" democratie brengen?!
pi_157549831
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 18:16 schreef loni55 het volgende:

[..]

Je denkt dat "wij" democratie brengen?!
Nee, dat denk ik niet. Maar Bush kwam met dat verhaal toen hij Irak binnenviel.
pi_157549835
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 18:15 schreef Sigaartje het volgende:
De discussie is wel (nu, ik heb het niet over het radioprogramma): hadden we ons ooit moeten bemoeien met het Midden-Oosten? Niet om de gevolgen die we nu meemaken, maar om het feit: Het is onze zaak niet!
Het westen bemoeit zich al eeuwen met het midden-oosten.
  zaterdag 14 november 2015 @ 18:18:21 #14
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_157549859
boos naar kijken en foei roepen, dat zal de islam leren!
pi_157549868
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 18:17 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee. Hij loog dat wij in gevaar waren omdat ze massavernietiginswapens hadden en banden hadden met al qaida. Alle twee beweringen bleken onzin te zijn.
pi_157549879
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 18:17 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Oh ja god had tegen hem gesproken ook nog.
  zaterdag 14 november 2015 @ 18:21:10 #17
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_157549910
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 18:15 schreef Sigaartje het volgende:
zie daar de "christenen zijn net zo erg"
  zaterdag 14 november 2015 @ 18:21:43 #18
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_157549921
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 18:19 schreef loni55 het volgende:

[..]

Nee. Hij loog dat wij in gevaar waren omdat ze massavernietiginswapens hadden en banden hadden met al qaida. Alle twee beweringen bleken onzin te zijn.
hoho, ze hadden wel banden met al quida, de vs finacierde ze

:D
pi_157549989
Anyway. Om nog eens samen te vatten: Ik ben geen PVV-er, integendeel zelfs.
Ik ben altijd opgekomen voor de Islam, want ik vind dat iedereen recht heeft op zijn eigen godsdienst. Maar dat ik nu, zelfs ik, die van dit standpunt uitga, vervelende gedachten krijg over de Islam, dat vind ik wel erg.
  zaterdag 14 november 2015 @ 18:44:40 #20
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_157550292
Ik ken genoeg moslims die walgen van deze daden, ze het liefst gestenigd zien worden op een Parijs plein en woedend zijn dat deze lui hun religie misbruikt, de woorden uit de Koran uit context plaatst om zo anderen te brainwashen en goed te praten dat dergelijk geweld prima is.

Dat er ook genoeg moslims zijn die het maar wat mooi vinden wat er gebeurt, het oprecht een prima vergelding vinden voor de onschuldige moslimburgers die elders zijn gedood of zelfs mee willen vechten en graag zichzelf opblazen ... Tsja, dat is helaas ook een realiteit en een harde na dagen als gisteren.

De haat groeit alleen maar tussen groepen mensen, verdraagzaamheid is steeds minder te vinden en het begrip voor andere culturen, opvattingen en religieuze verschillen zie ik de komende jaren ook zakken tot een dieptepunt. Het wordt er niet gezelliger op zo en een oplossing lijkt me niet nabij.
  zaterdag 14 november 2015 @ 19:12:46 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_157550914
Mooie, eerlijke OP.
pi_157565847
Sigaartje, je mag ook best PVV stemmen. Het precies tegenovergestelde is niks beter.

De kern van het (Nederlandse/maatschappelijke) probleem is al meteen duidelijk in de eerste reactie. Twijfelen aan een godsdienst en links behandelt je alsof je een nazi bent. Zeg je dat het toch vooral door het westerse buitenlandbeleid komt, dan ben je naief en een goedprater. Ik gok niet dat de waarheid en oplossing in deze uitersten ligt, maar een echte discussie heb ik in Nederland al tijden niet meer gezien.

Ik gok niet dat alle moslims zo slecht zijn; mijn buurman heeft me nog niet onthoofd. Het is wel duidelijk dat de islam een deel van het probleem is. Is dat wat IS doet de juiste interpretatie van de islam? Geen idee. Het is wel een interpretatie die op het moment ìets teveel voorkomt en het maakt de islam daardoor deel van het/ons probleem.

Voor de meeste mensen zal het wel duidelijk zijn dat er ook andere oorzaken zijn; buitenlandse bezettingen, totalitaire regimes, slechte leefomstandigheden in westerse landen en eigen land. Matig onderwijs en een explosieve (ha, niet zo toepasselijk) bevolkingsgroei in het midden oosten maakt het ook niet makkelijker. En dan heb je ook nog die vermakelijke Zionistische complottheorie 8)7 ....

Om hierover te discussieren hebben we in Nederland tegenwoordig een forum nodig. Of in de kroeg, maar ook dan wordt hier pas na 5 bier open over gepraat. Zoland al deze aspecten van "het probleem" niet vrij besproken kunnen worden komt de oplossing niet heel dichtbij ;)
pi_157565996
"De Islam"?

Er is niet zoiets als "De Islam". Bepaalde stromingen zijn door en door rot natuurlijk. Maar "De Islam" bestaat evenmin als "Het Christendom".

Natuurlijk zijn de diverse gelovigen van mening dat hun eigen interpretatie "De Juiste" is, maar zo'n standpunt innemen lijkt me voor een ongelovige niet vol te houden.

En dat betekent dat we te maken hebben met een enorme hoeveelheid verschillende religies. Sommigen zorgen voor problemen, anderen (de meeste) niet.

Het is verleidelijk om de aanslagen van Parijs uit te leggen als een probleem dat algemeen is voor (alle stromingen van) de Islam. Maar dat lijkt me schieten met hagel.

PS:

Ik zie mezelf als anti-theist, maar laten we wel realistisch blijven. Religie verbieden heeft geen enkele zin, en schieten met hagel wordt het alleen erger van. De polarisatie die nu aan het ontstaan is baart me grote zorgen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_157566250
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 17:51 schreef Sigaartje het volgende:

De islam is meer dan alleen een religie. Het is een totalitaire ideologie geworden vermomd als religie.

Ik denk hoe geradicaliseerder een stroming wordt hoe groter de fopneus is van degene die middels religieuze indoctrinatie anderen probeert te mobiliseren. Want dat is het doel an sich. Religie als psychologisch instrument leent zich daar uitstekend voor.
  zondag 15 november 2015 @ 15:25:27 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_157568342
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 17:51 schreef Sigaartje het volgende:
Zoals Molurus al zegt, er is geen 'deze godsdienst'. Je hebt soennieten en shiiten, net zoals je protestanten en katholieken hebt (en respectievelijk hebben ze ook veel van deze weg), en een hele verzameling afsplitsingen en sektes. Als de Paus iets doms over condooms zegt, hoef je de refo om de hoek daar niet op aan te kijken, ookal denken ze soortgelijk over promiscuiteit. En veel van de huidige problematiek tot en met ISIS aan toe is terug te herleiden tot deze onderlinge verdeeldheid, en hoe de Britten en Fransen ze een eeuw geleden bij elkaar in een land gooiden en zeiden 'zoek het maar uit'.

Dus als je het gevoel hebt dat antiperistaltische bewegingen opkomen wanneer je een bebaarde man in een jurk ziet, dan helpt het je er iets meer in te verdiepen.

Dit vind ik een heel goed (en leuk geschreven) artikel.
http://waitbutwhy.com/2014/09/muhammad-isis-iraqs-full-story.html

En dan zul je zien alleen nog maar antiperistaltische bewegingen bij sommige bebaarde mannen te voelen.

Het ligt zeker aan de godsdienst, maar het is ook een wat aardser conflict.

[ Bericht 3% gewijzigd door speknek op 15-11-2015 15:37:50 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')